اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/1
سالروز فوت مهدی بازرگان
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
منبع: ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی/2
سالروز فوت مهدی بازرگان
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔹 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔸 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔹من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔸 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حملات بیگانگاه به سپاه نشانه مفید بودن برای اسلام
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/1
امام خمینی:
«باید بعضی از تجربیاتی را که در طول زندگی دارم، به شما بگویم: از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور می فهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر می شد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود، لذا، شدیدترین حملات به آن می شد. با شعر و نثر و هر چه داشتند، به آن حمله می کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به روی آنان گشودند و در حوزه ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی می کردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون می دانستند این پایگاهی است برای رسوایی حکومتها. حال، ضد انقلاب و اجانب علاوه بر روحانیت، به سپاه هم حمله می کنند. از این حملات انسان می فهمد که سپاه برای ایران و اسلام مفید است. »(صحیفه امام، ج15، ص320)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه مردمی سپاه پاسداران به روایت امام خمینی
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/2
🔹از ویژگیهایی که انقلاب اسلامی ایران داشت اینکه به مجرد اینکه پیروز شد، تمام افرادی که در اطراف این کشور، جوانانی که در اطراف این کشور بودند، چه قشر روحانی و چه دانشگاهی و چه سایر قشرها برای خودشان یک احساس وظیفه کردند، بدون اینکه یک سازمان مرکزی در اول باشد. هر گروهی در هر جا که بودند به طور خودرو، از متن ملت کأنّه جوشیدند، و سازمانهایی را ایجاد کردند، مثل کمیتهها که آقایان از اجزاء و سرپرستان آن هستند، و مثل #سپاه_پاسداران.
🔸اینطور نبود که از اول سپاه پاسداران یا کمیته ها را یک مرکزی باشد، که آن مرکز همه را دعوت کرده باشد و التیام داده باشد؛ بلکه احساس یک وظیفه انسانی ـ اسلامی بود که همه برای اسلام و برای کشور اسلامی خدمتگزار باشند. این یکی از ویژگیهایی است که برای این نهضت و برای این انقلاب بود و از ویژگیهای اسلام است. همه افرادْ خودشان را موظف دیدند که به این انقلاب خدمت بکنند، هر کس به یک ترتیبی؛ جوانهایی که قدرت داشتند که پاسداری بکنند، مجهز شدند برای پاسداری، آقایانی که قدرت داشتند که ایجاد کمیتهها را بکنند، در سرتاسر ایران کمیته ایجاد کردند، و هکذا سایر قشرهایی که کأنّه خودرو و با تعلیم اسلامی مشغول فعالیت شدند.
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترس منافقان داخلی و دشمنان خارجی از سپاه پاسداران
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/3
امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹شما ببینید چگونه لشکریان کفر با آن سلاحها و آن همه افراد از تعداد اندک ما شکست میخورند. این همان نصر به واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما رعب ایجاد کرده است. در صدر اسلام لشکریان کفر در مقابل مسلمانان چنان میترسیدند که با همه تجهیزاتشان خودشان را یا تسلیم میکردند و یا فرار مینمودند.
🔸امروز هم در ایران وضع چنین شده است. هر کجا حرف پاسدار میشود، دشمنان ما، چه منافقین، چه صدامیان شدیداً میترسند. آنها هم که در خارج نشستهاند از پاسداران ما در ایران میترسند. در اینجا لازم است شما را به یک نکته نصیحت کنم و آن این است که، اتحاد و انسجامتان را حفظ کنید. شما باید بدانید که هر اختلاف و نزاعی شروع شود، از باطن خود انسان است و هر اتحاد و انسجامی که حاصل شود از خداست. امیدوارم قوی باشید و به پیش بروید. مطمئن باشید که پیروزید.(صحیفه امام، ج16، ص247)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ریشه فشارهای خارجی
در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/4
امام خمینی:
امیدوارم همانگونه که امام حسین ـ علیه السلام ـ با خون خود اسلام را زنده کرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید. بنیامیه قصد داشتند که اسلام را از بین ببرند، و در رژیم گذشته نیز افرادی مثل یزید، خلاف شرع میکردند و به اسم «دروازه تمدن» بنا داشتند که دانشگاهها را فاسد و مردم عادی را سرگرم به مسائل شهوانی کنند، که اگر مردم انقلاب نکرده بودند و چند سال دیگر مملکت دست آنها بود همه چیز خراب میشد، که با عنایت خداوند آن مسائل از بین رفت. و مادامی که ما پاسدار واقعی باشیم کشورهای بزرگ نمیتوانند کاری انجام دهند؛ و علّت فشار دنیا هم این است که میبینند در این مملکت نه کودتا معنی دارد و نه هجوم نظامی، و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا کرده است، لذا ما را آرام نمیگذارند.(صحیفه امام، ج17، ص439)
#سپاه_پاسداران
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ریشههای مردمی ولایت فقیه
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/1
🔹برخی از گروهها و جريانهاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسىها و نظريهپردازىهاى خود چنين وانمود مىكنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچگونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع #حكومت_اسلامى و #ولايت_فقيه اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است!
🔸اينگونه نظريهپردازىهاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريانهاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافتهها و ساختههاى غرب بوده است، نه از ويژگىها و دلبستگىهاى مردم هيچگونه شناختى دارد، نه ايدهها و انديشههاى ملت ايران را برمىتابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مىفهمد؛ از اين رو، انديشهها و آموختههاى غربى خود را به نام مردم بازگو مىكند.
🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينهاى هزاره دارد. البته در هر دوره و سدهاى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجتالاسلام » دورهاى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است.
🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشهاى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزهاى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشهاى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟
🔹 سرهنگ #آخوندف، عنصر #فراماسونرى كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشتههاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم (دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مىدهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومتها جز حكومت اسلامى از زمانهاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشتههايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/2
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند:
🔹1. سلطنتطلبانى كه مىخواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمانهاى نهايى آنان به شمار مىرفت.
🔸2. گروههايى كه داراى انديشههاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بىطبقه را از آرمانهاى خود مىشمردند و رژيمهاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند.
🔹3. جاهطلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضعگيرىهاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود.
🔸4. ناراضىهايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليتهاى سياسى كشيده شده بودند.
🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند:
🔸الف) كسانى كه اختلافشان با رژيم شاه ريشهاى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بىحجابى، شرابفروشى، برپاشدن عشرتكدهها و مراكز فساد رنج مىبردند و از ظلمها و بىعدالتىها انتقاد مىكردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مىآورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مىداد و حقوق مردم را رعايت مىكرد، سرجاى خود مىنشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مىدادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولتها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند.
🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايىها» در پستهاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مىزدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمىخاستند.
🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را بهحق دستنشانده بيگانگان مىدانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيانبار ارزيابى مىكردند و اگر از سوى صاحبمنصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مىداد و رژيم شاه واژگون مىشد، بىترديد با پشتيبانى آنان روبهرو مىشد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مىبود و به حقوق مردم احترام مىگذاشت.
🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى.
🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مىدانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند.
🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/3
🔹امام در پى برههاى خويشتندارى و بردبارى در برابر انحرافها، كجروىها و تاريكانديشىهاى حاكم بر نجف، فريادى در سكوت مرگبار آن سامان سر داد و براى نخستينبار پس از ورود به عراق از عرصه منبر نجف، بر جو مسموم و خوابزده آن حوزه و جامعه روحانيت شيعه، سخت تاخت. با نگهبانان شب و سياهى به مبارزه برخاست. بر شبزدگان نور پاشيد. به خوابربودگان بانگ زد. افكار استعمارى، ضد اسلامى و واپسگرايانه را كه در برخى از عناصر تاريكانديش حوزه نجف جريان داشت، مورد انتقاد قرار داد....
🔸سخنان ژرف، روحبخش و دلنشين [امام] كه در نجف ناشنيده و ناگفته مانده بود، همانند پتكى بر مغز عناصر مرموز و وابسته به استكبار جهانى فرود مىآمد و آنان را كلافه مىكرد. آنها كه در مكتب استعمار درس خيانت و تزوير آموخته بودند، ساليان درازى با نيرنگبازى، جوسازى و تبليغات زهرآگين تلاش كرده بودند تا اسلام را وارونه جلوه دهند، احكام قرآن را تحريف كنند، حوزه علميه نجف را در خاموشى، ناآگاهى و بىخبرى فرو برند و از سياست، حركت و جنبش دور كنند. ديرزمانى در گوشها زمزمه كرده بودند كه اسلام حكومت ندارد، سياست ندارد، اصولاً سياست با روح اسلام مغايرت دارد! در شأن يك عالم و روحانى نيست كه در سياست دخالت كند، روحانى بايد فقط عبادت كند، ذكر بگويد، ورد بخواند، اگر تو سرش زدند، سرش را بيشتر خم كند، اگر به گوش راستش زدند، گوش چپ را جلو بياورد! اگر عبا را از دوشش ربودند، قبايش را تسليم كند. هميشه دعاگوى شاهان و ظلمه باشد، در برابر ظلم و خيانت آنان به اسلام و مردم محروم سكوت كند و مردم را نيز به سكوت و تسليم وادارد.
🔹اكنون مىديدند كه خمينى در پايگاه آنان، بر عرصه منبر نشسته است و رشتههايشان را پنبه مىكند، انديشههاى آنان را مورد انتقاد قرار مىدهد، به روحانيان و مردم هشدار مىدهد كه شما پيرو و شيعه آن بزرگوارانى هستيد كه لباس رزم بر تن مىكردند، كلاهخود بر سر مىگذاشتند، شمشير به دست مىجنگيدند، مىكشتند و كشته مىدادند، فرمانروايى داشتند، حكومت تشكيل مىدادند، كشور و ملت را اداره مىكردند و پيرو بايد راه رهبران را دنبال كند.
🔸اين سخنان سازنده براى مهرههاى كارآزموده استعمار در نجف فاجعه جبرانناپذير و غيرقابل تحملى به بار آورده بود، از اين رو آنان را بر آن داشت كه پيش از پايان فرصت، صداى امام را خاموش كنند و از روشنگرى و افشاگرى او پيشگيرى نمايند و اجازه ندهند كه امام، نجف را چون قم آگاهى بخشد و به قيام وادارد. آنها براى خاموش كردن صداى آسمانى امام بار ديگر به جوسازى، سمپاشى و شايعهپراكنى دست زدند و از هر راه ممكن امام را زير فشار قرار دادند تا به اين بحث پايان دهد و بيش از اين روشنگرى و افشاگرى نكند!
🔹امام در ضمن بحث حكومت اسلامى با اشاره به اين جوسازى و فشارى كه از ناحيه عناصر مرموز در نجف، براى تعطيل آن بحث بر او وارد مىآمد، چنين مىگويد:
🔸... من نمىدانم اين حرفهاى من بر بعضى نفوس چقدر گران آمد كه اعتراض كردند: چرا دست از اين حرفها برنمىدارد؟ چرا مسألهاش را نمىگويد و رد شود؟! خدا مىداند كه اين صحبتها از مسائل واجبتر است، اين صحبتها شما را زنده مىكند، اين وضع نكبتبار شما را تغيير مىدهد... (ولایتفقیه یا حکومت اسلامی، درس 10، ص34) (نهضت امام خمینی، ج2، صص718-716)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چگونگی چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى بهروایت استاد سیدحمید روحانی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/4
🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه
بيشتر دست به كار مىشديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث #حكومت_اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔸نگارنده* نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار بهسرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بهسرعت از چاپ در آمد.
🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسىزبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.
🔸همزمان با چاپ و نشر جزوههاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبهرو بوديم؛ بيش از هفتهاى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمهاى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوههاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر يک با مقدمهاى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد.
🔹در مقدمه هر يک از جزوههاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفتهها و نوشتههاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد.
🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مىشد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مىگرفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص731-730)
*حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/5
🔹عوامل و ايادى استعمار در نجف اشرف كه طى نيم قرن با تبليغات و سمپاشىها در خواب و خام كردن حوزه نجف كوشيده بودند، يکباره متوجه شدند كه امام از منبر مسجد شيخ انصاری زنگ بيدارى تودهها را به صدا در آورده است و با روشنگرىها و افشاگرىهاى خود، مىخواهد
زمينه تحول و حركتى را پديد آورد.
🔸آنچه آنان را وحشتزده كرده بود، آنكه مىديدند امام پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى، يكباره بر خوابزدگان و نگهبانان شب و سياهى، شبيخون زده است و ضربههاى بيداركننده و طلسمشكن خود را آنچنان سريع و برقآسا وارد مىكند كه فرصت برابرى و پيشگيرى براى آنان
نمانده است.
🔹عوامل و ايادى استعمار طى ساليان درازى به ملتهاى اسلامى درس نوميدى و بىاعتمادى به خويشتن داده بودند و به تودههاى محروم منطقه باورانده بودند كه از آنان هيچ كارى نمىآيد و سرنوشت آنان چنين رقم خورده است كه هميشه اسير و ذليل دست قدرتهاى بزرگ باشند! و اكنون مىديدند كه امام با حماسهآفرينىها و روشنگرىهاى خود مىخواهد به آن اسطورهسازىها و افسانهسرايىها پايان بخشد و توطئهها و دسيسههاى استعمارى آنان را برملا و خنثى كند و به تودههاى محروم و مردم مستضعف جهان بفهماند كه قدرتمندان، زورمداران و
غارتگران بينالمللى در برابر اراده ملتها عاجز و ناتوانند و ملتها در سايه اراده، اتحاد، پايدارى و بردبارى مىتوانند سيادت و استقلال از دسترفته خود را بازيابند، بر كاخنشينان و استعمارگران چيره شوند و پيروزى قطعى و نهايى را از آن خود سازند.
🔸مهرههاى كهنهكار استعمار در نجف اشرف با درک اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوه تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در آرامش مرگبار حوزه نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همهجانبهاى را
براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعهسازىهايى بحث حكومت اسلامى امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! و بدبينى افراد را نسبت به آن جلب كنند. از اين رو، اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث
حكومت اسلامى طبق نقشه تيمور بختيار است كه مىخواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث حكومت اسلامى لبه تيز حمله متوجه امريكا شده است و اين زمينهساز نفوذ كمونيستها در ايران است»!!
🔹از اين بىشرمانهتر آنكه چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است»! و ديگران درصدد رد و تكذيب آن بر آمدند و جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! و اين نقشهاى بود حسابشده جهت بدنام كردن «حكومت اسلامى» تا كسى را جرأت دمزدن از آن نباشد و جانبدارى از «حكومت اسلامى» بهسان طرفدارى از يک مكتب الحادى و انحرافى وانمود شود!
🔸اينگونه دسيسهها از طرف ارتجاع نجف نمايانگر اثر ژرف، روشنىبخش و آگاهكننده طرح حكومت اسلامى در حوزه خوابربوده نجف بود كه موجب وحشت و نگرانى شبزدگان و تاريكانديشان شده بود.
🔹امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت:
از آنجا كه ما از حوزههاى علميه خواستيم كه روى حكومت اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعهپراكنىها مىخواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم «حكومت اسلامى» را بر زبان آورد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم
🔹ارتجاع نجف به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مىتواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث حكومت اسلامى امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبهرو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مىزدند! يكى از عناصر رده بالاى «حزب الدعوه» گفته بود:
🔸«چون در اين بحث موضعگيرىها به گونهاى است كه در حقيقت به نفع شوروى است، از ترجمه آن معذورم»!! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى
نجف روبهرو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن بهرغم اين كارشكنىها و سنگاندازىها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمهاى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مىرفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبهرو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوههاى عربى را تا آنجا كه مىتوانند جمعآورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوههاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود دجله و فرات كردند!
🔹از ديگر توطئههاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلطهاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمىماند! عربى آب نكشيده است! از عربها هر كه آن را بخواند مىخندد!! و....
🔸با اين وجود در پى تلاش شبانهروزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى
عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت.
🔹يكى از نويسندگان عراقى به نام «طاهر ابورغيف» در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخشهايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنشهاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناقبار بود و در روحيه برادرانى كه دستاندر كار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزندهاى داشت.
🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبندهاى در روحيه دستاندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى بهكلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرفانديش انقلاب كه به توطئهها و دسيسههاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مىيابد، در اين مقطع نيز به توطئهشكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد:
🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بىربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجالها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئههايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلىها به وحشت افتادهاند و خواهناخواه ساكت نمىنشينند و هر روز بساطى راه مىاندازند، ليكن شما بىاعتنا به اين سر و صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد....(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/6
🔹فهم صحیح از ولایت فقیه به عنوان شالوده و اساس نظام حاکمیتی ایرانِ پس از انقلاب سال ۵۷ به ما برای درک دقیقتر کنش و واکنشهای سیاسی کشور کمک شایانی میکند.
🔸هرچند ولایت فقیه موضوعی با سابقه در فقه شیعه است و آغاز تئوریزه کردنش به قرن پنجم هجری توسط شیخ مفید برمیگردد، اما پس از ورود این اصل فقهی در قانون اساسی کشور ایران و بالتبع، جایگاه ولی فقیه و حدود و اختیاراتش در این چهارچوب، بیش از پیش ولایت فقیه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. در این راستا خبرگزاری فارس به معرفی اجمالی از ۷ اثر فاخر در مورد ولایت فقیه از اندیشمندان دینی تراز اول معاصر پرداخت و در این راستا، کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایتفقیه #شهیدآیتالله_سیدمصطفی_خمینی را معرفی کرد.
متن کامل گزارش ویژه خبرگزاری فارس
متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
📞تلفن دفتر قم:
025-32904231
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادله غیرلفظی آیت_الله سیدمصطفی خمینی.pdf
206.2K
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سید مصطفی خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/7
🔹آیتالله سید مصطفی خمینی از نخستین مجتهدانی است که به موازات مطرح شدن مسئله ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) به بسط و تأمل پیرامون این مسئله پرداخت و حاصل تأملات فکری ایشان در برخی آثار وی مندرج است.
🔸از جمله مهمترین این آثار که اکنون در دست قرار دارد، رسالهای با همین عنوان (ولایت فقیه) است که توسط جناب حجتالاسلام سید محمد سجادی (از شاگردان ایشان در نجف) از آثار و دستنوشتههای مرحوم آقا مصطفی خمینی استنساخ و استخراج شده است. این رساله (به عربی) و بالغ بر ۸۰ صفحه است که در در کتابی با عنوان ثلاث رسائل در سال ۸۵ توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ شده است. متن این رساله همچنین در نرمافزار فقه قرار داده شده و در دسترس همگان است اما به دلیل عدم اطلاع محققان عرصه «فقه سیاسی» چندان به این رساله مهم و گرانسنگ توجهی نشده است...
🖇ضمیمه: مقاله «تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی.pdf
178.8K
بازخوانی «ولایتفقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/8
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موضوع ولایت فقیه از یک مسئله علمی محض به یک مسئله پژوهشی با رویکرد سیاسی- اجتماعی تبدیل گردید، و این پرسش را برای برخی از پژوهشگران مطرح کرد که اصولاً نظریه ولایت فقیه به معنای ولایت و حکومت فقیه در جامعه به منظور اجرای احکام الهی و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین، از چه جایگاه فکری و پشتوانه فقهی برخوردار است؟
🔸از آنجا که برای بررسی پیشینه هر پدیدهای باید نخست به سراغ سرچشمههای آن رفت، ما نیز در این مقاله برای بررسی مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی فقهای متقدم امامیه، به سراغ سه تن از مشاهیر فقهای شیعه یعنی #شیخ_مفید، #شیخ_ابوالصلاح_حلبی و #شیخ_طوسی رفتیم تا به مدد تتبع و تأمل در آثار ایشان به پاسخی درخور و مستدل دست یابیم.
🖇ضمیمه: مقاله «مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره64-63، بهار و تابستان1399
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی.pdf
317.1K
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/9
🔹آثار #حمید_عنایت در مطالعات اندیشه سیاسی ایران بهویژه کتاب #اندیشه_سیاسی_در_اسلام_معاصر که عموماً به عنوان متن درسی در دانشگاههای ایران به خصوص دانشگاه تهران مورد استفاده قرار میگرفت، در میان اساتید و دانشجویان علم سیاست در ایران از جمله متون مرجع به حساب میآید.
🔸تمرکز پژوهشی حمید عنایت تا سال ۱۳۵۶ عموماً بر نهادها و اندیشههای سیاسی در دنیای اهل سنت بود. آشنایی و دوستی وی با استاد شهید آیتالله #مرتضی_مطهری و اوجگیری نهضت امام خمینی در سال ۱۳۵۶ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد، تمرکز وی را به تحولات ایران به خصوص اندیشه سیاسی شیعه و نظریه ولایت فقیه معطوف کرد...
🖇ضمیمه: مقاله «مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی»، ترجمه مقاله
iran: “khomeini s concept of the guardianship of the jurisconsult، حمید عنایت، مترجم: سعید محبی
فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62،زمستان 1398.
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه.pdf
771.1K
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/10
🔹استاد سید حمید روحانی در جلد دوم نهضت امام خمینی مینویسد: «محققان و پژوهشگران ژرفاندیش حوزههاى علمیه با آنکه از طرف ساواک شدیداً زیر نظر قرار گرفته بودند و بارها نوشتجات آنان در مورد مسائل و موضوعات اسلامى، از طرف ساواک به یغما رفته بود، با پشتکار و کوشش فراوان به تحقیق و بررسى پیرامون حکومت اسلامى نشستند... از میان این پژوهشگران، مجاهد فقید ربانى شیرازى در نامهاى که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامى از طرف امام، براى نگارنده در نجف اشرف نوشته است، دیدگاههاى خود را درباره حکومت اسلامى بیان داشته است که صرفنظر از جنبه درستى یا نادرستى آن، از این نظر در خور اهمیت است که رهروان راستین راه امام و علماى محقق حوزه علمیه قم به محض مطرح شدن طرح حکومت اسلامى از طرف امام، بىدرنگ به بررسى و تحقیق درباره آن پرداختند و دیدگاههاى خود را در مورد آن بیان کردند.»
🔸مرحوم ربانی شیرازی از جمله یاران مبارز نهضت امام خمینی بود که وفای به عهد را با خون خود امضا کرد و تا روز مرگ قدمی از آرمانهای انقلاب پس نکشید. مطالعه دیدگاههای او در مورد ولایت فقیه در حکومت اسلامی که جزء اولین نوشتههایی است که بعد امام این مسئله را مورد توجه قرار داده است در نوع خود راهگشاست...
🖇ضمیمه: «نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
امام خمینی(ره) و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت فقیه از کتاب کشف اسرار.pdf
357.7K
ولایتفقیه از دریچه «کشف اسرار»
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/11
🔹کتاب کشف اسرار، پاسخ امام خمینی به جزوهای است به نام اسرار هزارساله، که فردی به نام علیاکبر حکمیزاده یکی از روحانیون منحرف و هوادار کسروی در قم برای ایجاد تردید بین مردم نسبت به بعضی از اعمال و اعتقادات شیعه نوشته شد و در سال ۱۳۲۲ در نشریه پرچم متعلق به فرقه کسروی منتشر گردید. اگرچه کتاب کشف اسرار بهظاهر پاسخی عقلی و شرعی به شبهات حکمیزاده نسبت به پارهای از اعتقادات شیعه است اما مطالبی در آن وجود دارد که ۳۵ سال بعد ارکان اعتقادی و عملی و پایههای اساسی یکی از بزرگترین جنبشهای سیاسی و اجتماعی و فکری جهان یعنی انقلاب اسلامی شد و از دل آن الگوی جدیدی از نظامهای مردمسالار دینی، به نام جمهوری اسلامی متولد شد.
🔸بیتردید رد پای اولیه نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی است را باید در کتاب کشف اسرار جستوجو کرد...
🖇ضمیمه: «امام خمینی و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایتفقیه از کتاب کشف اسرار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
مانیفست.pdf
155.7K
ولایتفقیه منشور مبارزه با سکولاریسم
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/12
🔹درسگفتارهای ولایت فقیه زمانی مطرح شد که حتی بسیاری از اندیشههای الهیاتی در ایران، به پیروی از غرب، در قلمرو تقابل انتزاعی و ذهنی میان دین و دنیا، فرد و جامعه، علم و دین، سیاست و شریعت و امثال این سرگرمیهای روز، مانده بودند و منورالفکران دانشگاه و رسانه، گرفتار قبض و بسطهای نظریه سه مرحلهای تحول اجتماعی اگوست کنت، حل و فصل تکوین سرمایهداری مدرن و برآمدن خردهبورژوازی شهری در جهان سوم، گزینش نظریههای متناقض توسعه، سازماندهی عقلانیت ابزاری ماکس وبر در دیوانسالاری، یا فهم تمایز جهان مدرن و پیشامدرن و تقسیم کار مکانیکی از کار ارگانیکی امیل دورکیم و در نهایت گرفتار فرآیند ذوب شدن در ماتریالیسم تاریخی کارل مارکس، لنین و استالین بودند.
🔸امام خمینی در این شرایط مرگآور در محیط علمی و حوزههای دینی، تنها حکیمی است که در پی آن شد تا شریعت اسلامی را در حوزه سیاسی به همان صورتی که پیامبر ما بدان توجه داشت، احیا کند. و چنین بیانیه جانانهای را صادر نماید. بنابراین امام خمینی را باید به خاطر شجاعت مبتکرانه و ژرفاندیششان در سیاست ستود؛ فقیهی که شجاعانه به عادات زمانه تاخت و بنیادهای نو در انداخت...
🖇ضمیمه: «درسگفتارهای ولایتفقیه، منشوری (مانیفست) علیه نظم سکولار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
شهید سیدمصطفی.pdf
198.5K
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/13
نگاهی گذرا به رساله «ولایت فقیه» علامه شهیدسید مصطفی خمینی
🖇ضمیمه: «حکومت و ولایتفقیه؛ نگاهی گذرا به رساله «ولایتفقیه» آیتالله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
1. اثبات ولايت فقيه
2. مبارزه با «تفكيک دين از سياست»
3. شناساندن اسلام ناب محمدى(ص)
4. مبارزه با خودباختگى و خودكمبينى
5. افشاگرى عليه رژيم شاه
6. موضعگيرى عليه رژيمهاى ارتجاعی در كشورهاى اسلامى
7. مبارزه با روحانىنماها
8. يادآورى مراسمهای عبادى ـ سياسى
منبع: نهضت امام خمینی، ج2، صص730-718
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
منشور مبارزه
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف
ریشههای مردمی ولایت فقیه
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
چگونگی چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى بهروایت استاد سیدحمید روحانی
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سید مصطفی خمینی
بازخوانی «ولایتفقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه
ولایتفقیه از دریچه «کشف اسرار»
ولایتفقیه منشور مبارزه با سکولاریسم
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
✳️حضرت امام باقر علیهالسلام سردمدار مقابله با تحریف
مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریفها و مسخهایی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴)
#ولادت_حضرت_امام_باقر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ احزاب در میدان تاریخنگاری
#یادداشت_ویژه
🔹امام خمینی در حکم تاریخی به حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در سال 1367 ایشان را مأمور به تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان کردند. مأموریتی که جایگاهی اساسی در «جهاد تبیین»، که مدتی طولانی و بهصورتی پرتکرار مورد تأکید امام خامنهای قرار گرفته، دارد.
🔸این حکم تاریخی پردهای دیگر نیز دارد و این نامه امام را باید دردنامهای خطاب به یکی از زجرکشیدگان انقلاب اسلامی دانست. چه آنکه در لابلای آن؛ حضرت امام مرارتهای خود و یارانش را در مسیر نهضت اسلامی بازگو میکنند:
🔹«شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دینباور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجرکشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.»
🔸بهطور قطع یکی از جدیترین صدماتی که بهتاریخ انقلاب اسلامی وارد شده همین تهمتها و برچسبهایی است که از طرف عناصر معلومالحال حوزوی و نیز برخی از سادهاندیشان حوزه تولید شد و ذهن بخش قابل اعتنایی از حوزویان و مردم را آلوده ساخت. جو مسمومی که ارتجاع نجف ایجاد کرد این بود هرکس وارد جبهه مبارزه با شاه و آمریکا شود مارکسیست و وابسته به شوروی است، ذهنیتی که مورخ انقلاب حجتالاسلام و المسلمین روحانی در جلد دوم کتاب نهضت امام خمینی به آن اشاره میکنند:
🔹«مهرههای استعمار در نجف... مخالفین شاه را در میان مردم و افراد حوزه علمیه نجف، مارکسیست مىنمایاندند... یکى از محصلین پاکستانى حوزه نجف که در مدرسه آخوند، نزدیک حجره نگارنده حجره داشت، پس از شناخت واقعى اسلام و انقلاب اسلامى ایران روزى براى نگارنده بازگو کرد: من سالیان درازى شما را که با شاه ایران مبارزه مىکردید، مارکسیست مىدانستم و روزی این عقیده را پیش یکی از طلاب هندی که با شما سلام و علیک مختصری داشت اظهار کردم. او نظرم را رد کرد و گفت: فلانی اولین فرد از طلاب این مدرسه است که هر روز سحرگاهان از مدرسه خارج میشود و به حرم حضرت علی (ع) میرود...»
🔸امتداد تهمتهای ذکر شده را میتوان در غلبه نگاه چپزده در برخی تولیدات در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده کرد که بررسی تفصیلی و مصداقی آن فرصتی دیگر میخواهد.
🔹در کنار ارتجاع نجف در ایران نیز گروههای زاویهدار و البته متحجری همچون «انجمن حجتیه» مشغول تولید روایات تحریفآمیز خود بودند. در مقابلِ این حجم از تخریب و تهمت؛ افشای منطق مزورانه ضدانقلاب مقدسمآب برای جوانان بهتصریح امام خمینی یکی از وظایف مورخین انقلاب اسلامی است و ضرورت این مهم آنگاه روشن میشود که بدانیم آن خط منحط که روزی انقلابیگری را مساوی با مارکسیسم میدانست یا قیام ضد طاغوت را باطل میپنداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادبیاتی جدید تیغ تحریف را تیز کرد و در صورت غفلت مورخین متعهد همین جریان با تولیدات روایی انحرافی زمینه را برای ذبح انقلاب اسلامی بر آستانه دنیاپرستی و کجفهمی فراهم خواهد کرد چنانچه امام خمینی در هشداری صریح فرمودهاند:
🔸«حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردند.»
🔹البته باید دانست که خط تحریف و خطر تحریفگران محدود به مقدسمآبان متحجر نیست چنانچه امام خمینی در همان حکم مأموریت تاریخنگاری هشدار میدهند: «امروز همچون همیشه تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند.» مقام معظم رهبری نیز در افشای این خط، که حتی دست به تحریف شخصیت امام نیز زدهاند، فرمودند: «بعد از رحلت امام هم همین جریان [تحریف] ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را بهصورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینههای سیاسی، حتّی در زمینههای فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بهشدّت غلط و خلاف واقع است.» (14 خرداد 1394)
🔸با توضیحات فوق روشن میشود که تاریخنگاریِ عصر انقلاب اسلامی صرفا یک اقدام علمیِ صرف نیست بلکه یک جهاد ترکیبی و پیچیده است و مورخ حقیقیِ انقلاب اسلامی همواره خود را در برابر جبههای وسیع میبیند که میمنه آن متحجرین مقدسمأباند و میسره آن چپزدگانِ والهِ شرق و قلب و سرِ آن، غربزدگان لیبرال است.
🔹با این وصف؛ تاریخنگاری عصر انقلاب اسلامی چیزی نیست جز بهکار بستن شمشیرِ قلم در جنگ احزابِ روایتها و تولید روایت دقیق و بههنگام و مقابله با تولیدات تحریفآمیز که روز به روز بر حجم و پیچیدگی آن افزوده میشود.
مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بازخوانی حکم تاریخی امام خمینی خطاب به استاد روحانی در برنامه تقویم تاریخ شبکه یک سیما
🔹سال 1367 امام خمینی در نامهای به حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی خواستار تدوین دقیق تاریخ انقلاب اسلامی شد. امام در این نامه خاطر نشان ساخت:
🔸«تاریخ حماسهآفرین و پرحادثه انقلاب اسلامی مردم قهرمان ایران همانگونه که هست باید تدوین شود.»
🔹پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخنگاری انقلاب اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db