eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
681 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
متن نامه انقلابی علیه امیرعباس هویدا نخست‌وزیر به امضای علامه حسن‌زاده و جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم /بخش دوم 🔹روزی نمی‌گذرد که خبر تازه موحشی به گوش نخورد و ناراحتی جدیدی به سراغ مردم نیاید. درهای زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها به روی مردم باز است. محاکم در بسته نظامی بی‌حساب به حساب‌ها رسیدگی می‌کند. ملت از جریان روزمره مملکت به هیچ وجه اطلاعی ندارد. برخلاف خواسته چیزی در روزنامه‌ها منعکس نمی‌شود دسته دسته مردم رشيد به اعدام و تبعید و حبس‌های طويل‌المدت محکوم می‌شوند و ملت از سبب جریان محاکمه آنان خبری پیدا نمی‌کند. 🔸هنوز حبس‌های دسته‌جمعی، ، و آزار روحانیون و مردم متدین پایان نیافته که خبر ناراحت‌کننده تازه‌ای افکار را به خود مشغول نموده و خانواده‌هایی را تحت ناراحتی قرار داده است. شایع است که به تازگی متجاوز از صدنفر دانشجو، کسبه و روحانی را در ظرف يك-دو روز به جرم شرکت در جلسات دینی گرفته‌اند و پدرها و مادرها از جرم و یا از علت جلب و مکان و احوال آنان هیچ‌گونه اطلاعی ندارد و بازار مسلمان‌ها را سیاه و تجار محترم نوعاً رو به ورشکستگی می‌روند و کسی جرأت حق‌گویی ندارد. این است معنی آزادی در مملکت دمکراسی ایران درست است که در سایر کشورها ناراحتی‌هایی نیز وجود دارد ولی تفاوت فاحش است بین دولت‌هایی که به خاطر ملت با استعمار می‌جنگند و دولتی که بخاطر استعمار با ملت می‌جنگد. 🔹آقای ، ملت ایران نمی‌تواند ببیند و پیشوای مذهبی خود در تبعید و سایر رهبران ملی محدود بوده باشند و با این حال ساکت نشسته، به کارهای هیئت حاکمه صحه گذارند. شما خیال نکنید با انتقال حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای خمینی از به می‌شود احساسات افروخته این ملت را خاموش کرد. ادامه تبعید حضرت آیت‌الله خمینی در هرجا و به هر صورتی که باشد مایه ناراحتی و خشم عموم ملت است. آقای هویدا هرچه در نظر شما محترم است ، وجدان، مذهب، قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر با این طرز حکومت مخالف است. شما یقین بدانید حکومت‌هایی که پایه آن بر ظلم و ستم به ملت است ، بقاء وثباتی ندارد. «الملك يبقى مع الكفر ولايبقى مع الظلم» «قد مكر الذين من قبلهم فأتي الله بنیانهم من القواعد فخر عليهم السقف من فوقتم و آتیهم العذاب من حيث لايشعرون » 🔸ما در خاتمه متذکر می‌شویم لازم است به این وضع اسفناک خاتمه داده شود و با ارجاع حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی به قم و خاتمه دادن به حبس، شکنجه، اعدام و مبارزه با دین و ملت ، شکاف بین مردم و دولت را پر کنید ما تا به حال کراراً به منظور صلاح مُلک و ملت کراراً به شما و دولت‌های قبل داده و عواقب سوء ظلم و ستم را متذکر شده‌ایم. امید است که تذکرات مشفقانه ما مورد قبول واقع شود. (١٣۴۴.٨.٣٠) (اسناد انقلاب اسلامی، ج٣، صص ١٨٨-١٨۵) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫ بیانات امام خمینی اعلی الله مقامه‌الشریف به مناسبت شهادت شهید هاشمی‌نژاد 🔴 به مناسبت شهادت 🔹 در روز شهادت امام جواد- سلام اللَّه عليه- يكى از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسيد؛ كه من از نزديك با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى كه او را مى‏شناسند پوشيده نيست. 🔸 امروز در روز شهادت سلف صالح، اين خلف صالح و متعهد از دست ما گرفته شد. و من نمى‏‌دانم كه انگيزه اين شرارت‌ها، كه مشغولند اين گروهك‌هاى ضعيف نادان و عمال قدرتهاى بزرگ خصوصاً امريكا؛ چه مى‏‌خواهند و چه انگيزه دارند؟ اين‌ها انگيزه اين را دارند كه ٣۶ ميليون جمعيت ايران و ميليونها جمعيت‌هاى مسلم و مستضعف جهان، كه همه پشتيبان اين جمهورى هستند، مى‏‌خواهند با ترور بعض شخصيتها، اينها را از اين راهى كه راه اسلام است، منحرف كنند. 🔹 اين‌ها نمى‏‌فهمند كه اين توده‏هاى عظيم، كه چون سيل خروشان در تمام كشور در مقابل قدرتهاى بزرگ ايستاده‌‏اند، با ترور اشخاص و لو هر چه بزرگ و ارجمند باشند، اينها به خودشان سستى و فتور راه نمى‏‌دهند، بلكه منسجم‏‌تر مى‏شوند. 🔸 اين‌ها مى‏‌خواهند با كشتن اولاد پيغمبر و با به عزا نشستن امام عصر- سلام اللَّه عليه- و مؤمنين، ضربه به اسلام بزنند. اسلام از اين شهدا و بالاترين شهدا را در راه هدف تقديم كرده است. 🔹 اسلام مثل خود رسول اكرم را و مثل امير المؤمنين- سلام اللَّه عليه- و ائمه معصومين و علماى بزرگ در طول تاريخ را فداى اين راه و هدف نموده. چه باك از اينكه اين فرزندان اسلام، كه شهادت براى آنها افتخار و براى ملت ما افتخارآفرين است، از دست بروند؟ اگر ميزان هدف است و اگر ميزان اسلام است و پياده كردن احكام است، اين هدف به جاى خودش هست و هر يك از اينها كه شهيد بشوند، با آنكه بر ما ناگوار است، لكن براى هدف مفيد است. 🔸 اين هدف كه از عهد آدم تا كنون مورد نظر خداى تبارك و تعالى و مورد نظر انبياى عظام و مورد نظر اولياى خدا بوده است و همه در راه اين هدف فداكارى كرده‌‏اند و خود يا فرزندان خود را در راه اين هدف نثار كرده‏‌اند خون آنها را، اين هدف به پيش مى‏‌رود و با اين شرارت‌ها، كه اين گروههاى فاسد به راه انداخته‏‌اند، هدف از دست نخواهد رفت.و ملت رزمنده و شريف ايران خود را حاضر كرده است براى خدا، همه چيز خودش را فدا كند. 🔹 پس اينها اگر هدفشان هدم اسلام است، اسلام با اين خونها زنده مى‌‏شود. و اگر هدفشان اين است كه جمهورى اسلامى از بين برود، جمهورى اسلامى با اين خون‌ها آبيارى مى‏شود. و اگر هدفشان خدمت به امريكا و شوروى و امثال اينهاست، جزا را از آنها مطالبه كنند و خداى تبارك و تعالى براى آنها لعنت و ملت ما نفرين ابدى را خواستار است. ما در عين حال كه از شهادت يك همچو مرد جوانمرد فاضل عالم مجاهد متأثر هستيم، لكن از آنجا كه هر يك از اين شخصيت‌ها از دست ما برود به اسلام كمك است، به مخالفين اسلام لعن است و نفرت و دليل ضعف آنهاست.(صحیفه امام ج١۵ ص ٢۵٩-٢۵٧) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 باز خوانی نقش در بازتاب فاجعه ١٧ خرداد در مشهد 🔴 در آستانه سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد 🔸حماسی ترین و طوفانی ترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد ۱۳۵۴ در روی داد. در این قیام خونین که در تاریخ نگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیون با شعارهایی انقلابی و بنیان افکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و...به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند. 🔹در پی بازتاب فاجعه ١٧ خرداد فیضیه در مشهد و آگاهی علما و روحانیان این شهر از جنایتهای در قم و زدن و کشتن و دستگیر کردن طلاب، حوزه علمیه مشهد نیز در ۵۴/٣/١٩ به عنوان اظهار همدردی با قم تعطیل شد. 🔸ساواک در گزارشی زیر عنوان «اعتراض چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد و تعطیل دروس حوزه، به علت دستگیری طلاب اخلالگر شهرستان قم» آورده است: روز ۵۴/٣/١٩ چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد به شرح اسامی زیر به عنوان اعتراض به دستگیری اخیر طلاب اخلالگر مدارس فیضیه و دارالشفاء شهرستان قم در جلسه درس خود حاضر نشده و دروس حوزه علمیه مذکور را تعطیل نموده اند : ١- _هاشمی نژاد ٢- میرزا جواد آقاتهرانی ٣- میرزا علی فلسفی ۴- حسینعلی مروارید تیمسار نصیری در زیر این گزارش فرمانی صادر کرده که از کینه شدید او نسبت به فریادگران فیضیه و ضربه سنگین حرکت آنان به نظام شاه و دستگاه امنیتی ساواک نشان دارد، او پی‌نوشت کرده است : این تذکر ساده کافی نیست. باید معلوم شود سوابق این چهارنفر چیست و به آنها گفته شود این افراد با پرچم قرمز و شعار کمونیستی وجود داشته یا باید اعمال آنها را تقبیح کنید و الا شماها هم جزو آنها منظور و رفتاری که با آنها شده و میشود با شماها هم خواهد شد. 🔹در پی این فرمان، دو تن از اساتید حوزه مشهد به نام‌های و شیخ عباس واعظ طبسی بازداشت شدند. نژاد از روحانیون ناراحت و مخالف رژیم بوده و تاکنون سه بار بازداشت و ٢ ماه محکومیت حاصل کرده و روز جمعه ۵۴/٣/٢۴ با وجودی که ممنوع المنبر بوده مجلسی در منزل خود ترتیب و با سخنرانی طلاب را تحریک نموده است. وی در همان مجلس اظهار نموده طلاب حق‌طلب را بازداشت میکنند و آنان را کمونیست می‌نامند. که منظورش اشاره به حوادث اخیر قم بوده است. لذا اتهام منتسبه به یادشده محرز و مسلم می‌باشد. 📄 فصلنامه پانزده خرداد،ش٢٧، بهار٩٠ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
متن اعلامیه علامه حسن‌زاده و جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره فاجعه خونین 19دی قم عارف انقلابی؛ اسناد کم‌تر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسن‌زاده/4 بسم الله الرحمن الرحيم 🔹فاجعه خونین قم که در روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۹۸ برابر نوزدهم دی‌ماه ۱۳۵۶ هجری پدید آمد، به دنبال مطالب توهین‌آمیزی بود که در روزنامه اطلاعات به مقدسات اسلام و مراجع عظام دامت ظلالهم بخصوص مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی مدظله العالی شده بود، موجب نگرانی و هیجان شدید همگان گردید. 🔸بلافاصله به دستور مراجع تمامی درس‌های تعطیل شد و مسلمانان شريف و غیور شهرستان به حمایت از مذهب و پشتیبانی از مراجع بزرگ ، دست از کار کشیده، بازار و خیابان‌ها را عموماً تعطیل کردند. آقایان طلاب علوم دینیه و مردم محترم با نهایت نظم و آرامش به منازل مراجع عظام و بعضی از علما و مدرسین رفتند و هرکدام از آقایان معظم به نوبه خود بیاناتی پیرامون حقایق جاری ایراد فرموده، متحداً مخالفت خود را با قوانین ضداسلامی ابراز داشتند. جمعیت به هنگام حرکت به طرف منزل برخی دیگر از اساتید با آن‌که در کمال نظم و آرامش بودند، ناگهان مورد حمله کماندوها و مأمورین مسلح دولت قرار گرفتند و آنان بدون کم‌ترین بهانه‌ای آتش به روی مردم بی‌گناه گشوده و به کوچك و بزرگ رحم نکرده، حتی کودکان و نوجوانان را مورد حمله قرار دادند و اولین فدایی يك كودك «سیزده ساله» بود و صدای شلیک گلوله چند ساعت در فضای شهر مقدس و مذهبی قم به گوش می‌رسید و بالنتيجه گروه زیادی از طلاب و مؤمنین کشته شدند و جمع کثیری مجروح و مصدوم گردیدند و تا کنون تعداد مقتولین بطور دقیق معلوم نشده است، زیرا پلیس و مأمورین مسلح، اجساد را بالاجبار گرفته و حتی کسانی را که در بیمارستان جان دادند در اختیار گرفتند و بازماندگان آن‌ها که برای گرفتن جنازه‌ها مراجعت می‌کردند با خشونت پلیس و مأمورین مسلح روبرو می‌شدند و تا روزهای بعد در قسمت عمده شهر حتی به عابرین بدون جهت حمله نموده آنان را مضروب ساختند و به حدی که شهر را ترس و وحشت فرا گرفته بود. 🔹متأسفانه مطبوعات مثل همیشه حقایق را وارونه جلوه داده و برای مشوب کردن اذهان عمومی لاطائلاتی را نوشته و می‌نویسند. آیا این است معنای و و طرفداری از حقوق بشر که هیئت حاکمه از آن دم می‌زند؟! آیا این همه جنایات و خونریزی که در این چند روز مامورین مسلحش مرتکب شدند، چگونه توجیه می‌نماید؟! آیا حمله مسلحانه و به آتش بستن عده‌ای بی‌گناه که با کمال نظم و آرامش در حرکت بودند، طرفداری از حقوق بشر است؟! آیا فضای باز سیاسی همین است که اگر کسانی به مطالب غیرواقعی روزنامه اعتراض کنند در برابر گلوله قرار گیرند؟! آیا اگر مردمی برای دفاع از حریم مقدس اسلام در کمال آرامش به منزل زعمای دینی رفتند و اظهار تظلم نمودند باید به آتش بسته شوند؟! ما ضمن تسلیت به پیشگاه مقدس ولی عصر ارواحنا له الفداء و عالم روحانیت و عموم مسلمین بدین وسیله مراتب انزجار وتنفر شدید خود را از این اعمال وحشیانه و مجریان این جنایات ابراز داشته ، توفیق عموم ملل مسلمان را در دفاع از حریم مقدس اسلام از خداوند بزرگ مسألت داریم . و الى الله المشتکی (۵۶.١٠.٢٢)(اسناد انقلاب اسلامی، ج٣، صص ٢٣٩-٢٣٨) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ «ولایت و حکمرانی فقیه»، ترجمه و تعلیقه‌ای خواندنی از رساله ولایت فقیه مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ❇️معرفی به مناسبت روز جهانی ترجمه 🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه‌ای بر رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔸این اثر ترجمه‌ای خواندنی از رساله ولایت فقیه شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی است که در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. 🔹شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند. 🔸در این اثر که همزمان با چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی برای استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی ترجمه شد، با بهره‌گیری منابع موجود، در حواشی کتاب به بسیاری از شبهات و سوالات مربوط به ولایت فقیه پاسخ داده شد. مباحثی همچون «اثبات ضرورت حکومت دینی توسط ولی فقیه» و «ولایت سیاسی فقها در عصر غیبت» از شاخص‌ترین موضوعات مندرج در این اثر به‌شمار می‌رود. متن کامل معرفی کتاب از خبرگزاری کتاب ایران 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن اعلامیه علامه حسن‌زاده و جمعی از علمای حوزه علمیه قم درباره حوادث سیاسی ایران و چهلمین روز شهدای ١٧ شهریور عارف انقلابی؛ اسناد کم‌تر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسن‌زاده/۵ بسم الله الرحمن الرحيم وكأین من نبی قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما اصابهم في سبيل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا والله يحب الصابرين ...» (سوره آل‌عمران آیه ۱۴۶) 🔹در طول تاریخ همواره پیامبران خدا و پیشوایان دینی و پیروان راستین‌شان در راه خدا، عليه جباران و ستمگران به پیکار برخاستند و تا آخرین دم، ضعف و سستی و زبونی به خود راه ندادند. 🔸ملت اسلام که بر ضد بیدادگری و بی‌دینی به پا خواسته و در کمتر از يك سال هزاران قربانی داده ، تکیه‌گاهی جز خدا و نیروهای خداداده، ندارد. 🔹جامعه مسلمان ایران می‌داند که ابرقدرت‌ها برای بلعیدن ثروت‌های ما چنگ و دندان تیز کرده‌اند و رژیم‌های دست‌نشانده خود را بر ملت مسلمان مسلط نموده ، به نام طرفداری از مردم بی‌گناه را به آتش و خون می‌کشند و زیر ماسك پشتیبانی از حقوق بشر، حق توده‌های ستمکش را پایمال می‌کنند. 🔸ملت ما رفتار غیرانسانی را در مورد محاصره منزل بزرگ رهبر دینی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی و همدستی با هم‌پیمانان اسراییل و سلب آزادی از سرسخت‌ترین دشمن صهیونیسم، محکوم می‌کند. 🔹رژیمی که هر لحظه به شکلی درمی آید؛ يك روز با دولتی به جرم تأمین نفت اسراییل غاصب و حکومت نژادپرست و آدمکش و مبارزه می‌کند و روز دیگر با همان دولت طرح دوستی و همکاری می‌ریزد. از یکسو از تأسیس صندوق نه میلیارد دلاری ، برای جلوگیری از معاهده صلح دروغین با دم می‌زند و از سوی دیگر علیه پرچمدار نهضت ضدصهیونیسم با دوستان دیرین اسراییل تبانی می‌کند. 🔸مردم ما از رژیم دست‌نشانده ایران توقعی جز قتل و غارت ندارد و به چشم خود دید دولتی که به عنوان آشتی ملی سرکار آمد چه فاجعه‌ای به بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ را سفید کرد و صدها و هزاران نفر از زنان، کودکان و نوجوانان را در میدان شهدای تهران به کمک سربازان اسراییلی چنان‌که نقل شده از بالا و پایین به رگبار مسلسل بست. 🔹نظام استبدادی ایران پنداشت با برقراری حکومت نظامی غیرقانونی می‌تواند خروش ملت مبارز مسلمان ایران را فرونشاند ولی شورش‌های پی در پی و تظاهرات بی‌امان شهرستان‌ها که منجر به قتل صدها نفر در ، ، ، ، ، ، و و... به دست دژخیمان نظام حاکم شد، نشان داد که این موج فرونشستنی نیست تا آن‌گاه که نظام اسلامی برسرکار آید و عمل به قوانین اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهد. 🔸دولت به اصطلاح آشتی نه تنها تظاهرات سرتاسری ملت ایران را در روز عید فطر و تظاهرات مردم قهرمان تهران را در ۱۶ شهریور وقعی ننهاد، بلکه تظاهرات وسیع آرام ۱۷ شهریور تهران را به بهانه حکومت نظامی غیرقانونی که مردم از آن بی‌اطلاع بودند، با مسلسل‌های خودکار به خاك و خون کشید. 🔹دولت آشتی ملی، آشتی را به درون دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کشانیدا و بنا به نقل روزنامه‌های رسمی تنها در کاشان ۲۵۰ نفر زخمی به جای گذاشت. 🔸جامعه مسلمان و آگاه ایران با تعطیل سرتاسری روز یکشنبه نهم مهرماه که عینی و عملی بود همبستگی کامل خود را با رهبر نهضت امام خمینی اعلام نمود. 🔹ملت غیور ایران به رهبری روحانیت متعهد، مبارزه مقدس خود، علیه جباران و ستمکاران را ادامه می‌دهد و روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۵۷ را به عنوان بزرگداشت چهلمین روز قربانیان تهران و سالگرد مرگ اسرارآمیز فرزند رهبر عالی‌قدر امام خمینی و به یاد قربانیان اخیر شهرستان‌ها عزای عمومی اعلام می‌کند و از ملل آزاد جهان و طرفداران راستین حقوق بشر می‌خواهد که صدای این ملت مظلوم را به گوش جهانیان برساند. « ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين »(١٣۵٧.٧.١٧)(اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص ۴٠۵-۴٠٣) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی ✅در آستانه سالروز هجرت امام خمینی به پاریس 🔸 هجرت امام به به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمی‌گردد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، دو دولت و در جلساتی متعدد که در تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. 🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از: _ حضرت‌عالی چون گذشته می‌توانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسی‌ای که باعث تیرگی روابط ما با ایران می‌گردد، خودداری نمایید. _ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید. 🔸تصمیم امام معلوم بود رو کردند به من و فرمودند گذرنامه‌ من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامه‌ها خبری نشد. چندی بعد رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارش‌هایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبل‌شان نداشت. 🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود. 🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالی‌که ما گفته بودیم که می‌خواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آن‌ها می‌گفتم که چرا معطل می‌کنید می‌گفتند باید از بغداد خبر برسد. 🔹بعد از عصبانیت امام آن‌ها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آن‌ها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام می‌کنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آن‌ها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند. 🔸همان شب از آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، ‌آمدند و گفتند حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر می‌کردیم اینجا مثل عراق نیست‌، من هر کجا بروم حرفم را می‌زنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صد‌ای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند،‌ من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد. فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق روز سه‏شنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بين‏المللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند. امام و حاج سيد مصطفى به گمان آن‌كه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‏اند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى شدند. شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مى‏كرد كه «در ، امام سر كرايه تاكسى چونه مى‏زد و سوار نمى‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيده‏اند و ما را دستگير نكرده‏اند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!». ساعتى بعد هر دو در كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‏اى استراحت از جا برخاست و روانه شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج ‏_خلخالى در برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آن‌جا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند. صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازه‏وارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد. ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به برق‏آسا در اشرف طنين افكند و سر زبان‏ها افتاد؛ ليكن براى هيچ‏كس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به ‏اللّه‏_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت. شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دسته‏جمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از و حاج شيخ نصراللّه‏ خلخالى كه تازه از وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند. روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مى‏بوسيدند و به چشم مى‏ماليدند. فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نماينده‏اى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴روایتی عجیب از نفوذ خطرناک اسرائیل در جمهوری آذربایجان خباثت رژیم جعلی و وحشی علیه او را وا می دارد که در کشورهای همسایه ایران نفوذ کرده و اهداف پلید خود علیه کشورمان را پی گیرد. جمهوری اسلامی از این زاویه نسبت به حضور اسراییل در کشورهای همسایه با ایران حساس و دقیق است.غربی‌ها نیز به این فرصت طلبی و سوء استفاده اسراییل از حضور بسیار مشکوک در کشورهای همسایه ایران آگاه و به آن معترف‌اند. سند بسیار آشکار این امر حضور خطرناک اسراییل در و همکاری‌های گسترده نظامی و امنیتی این دو کشور می‌باشد که اهداف خاصی علیه ایران تعقیب می نمایند. شبکه خبری فارسی در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ خبری را با تیتر «تهران نگران حمله اسراییل از جمهوری آذربایجان است» در سایت اینترنتی خود منتشر ساخت که در توضیح آن آمده است: زیر عنوان «جنگ پنهانی ایران با اسراییل در دریای خزر» می‌نویسد هشدار یک ژنرال ارشد ایران به آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسراییل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسراییل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیش‌دستی در وارد ساختن ضرباتی علیه استفاده کند. اسراییل بی سر و صدا با آذربایجان نفت‌خیز و مسلمان‌نشین ارتباط‌های اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی، با نظام سکولار متکی به جدایی دین از حکومت اداره می شود. اسراییلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغول‌اند. این اقدامات به اسراییل برای زیر نظر گرفتن ایران و به خصوص برنامه جنجالی اتمی‌اش که اورشلیم آن را تهدیدی جدی عليه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم می‌کند. انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسراییل به خصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسراییل با ایران است. باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت. مناسبات میان ایران و آذربایجان در سالهای اخیر توأم با تشنج بوده است که بیش‌تر به عملیات پنهانی ایران در آذربایجان نسبت داده می‌شود. اسراییل چهارمین طرف عمده در تجارت با آذربایجان است.» در شماره ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد موساد قرارگاهی را در جمهوری آذربایجان به منظور تسهیل جاسوسی رژیم اسراییل از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. شیمون یکی از مأموران ارشد موساد در مصاحبه با روزنامه مذکور گفته است: «گروهی متشکل از چندین نفر در زمینه جاسوسی از برنامه هسته ای ایران برای موساد فعالیت می کنند.»(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب، صص73-71) 🔸آشنایی با گروه‌های تجزیه‌طلب و جنایات آنان با کتاب «انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🔻آن‌چه در این کتاب خواهید خواند: 🔹 پیش‌زمینه‌های فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنه‌های تجزیه‌طلب 🔸تجزیه‌طلبان 🔹 تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 🔹تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 📚«انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از اصغر حیدری-بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db