نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️ #تنبیه_الأمة کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه میخواهد بگوید.
▪️آیا منظورش این است که قوانین در #مجلس بیاید و تصویب شود و عدهای هم قیام و قعود کنند و عدهای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو اینکه با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمیتواند صحیح باشد و به یقین میدانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره میکند. اما اینکه چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما میبینید که بعدا خودشان دستور میدهند که کتاب را جمعآوری کنند. به هرحال آنچه ایشان میخواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بینالمللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
«بیگانگان در واقع در پی تغییر هویت اسلامی مسلمانان بوده و هستند و میخواستند استقلال فکری و سیاسی ممالک اسلامی را از بین ببرند. همانطور که میبینید، کشورهای بسیار کوچک اروپایی هم استقلال دارند؛ اما اگر یک کشور اسلامی بخواهد استقلال داشته باشد اگر بتوانند، فورا صدای استقلالخواهی او را خفه میکنند. مسأله این است که اینها با اسلام طرفند و بسیاری از برنامههای تحمیلی مثل یکسانسازی شکل لباس و کشف حجاب، همه برای تغییر هویت اسلامی بود. توجه به مدنیت قبل از اسلام و ایران باستان و احیای مدنیتهای مرده در نقاط دیگر؛ همه برای همین مقصد بود. در کتابی به نام «فی ذکر الهداس» درباره این مسأله (بازگشت دادن ملل اسلامی به عنوان فولکلور) مطالب جالبی دارد که نشان میدهد حتی سازمان ملل و یونسکو و یونیسف نیز در این امر دخالت دارند.»(فصلنامه آموزه، شماره1، ص69، 1381ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از بیاطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز
«شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه میدهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه میدهد...
نکتهای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمیدانند منشأ این حرکتها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست.
گاهی من در زمان شاه میگفتم: این کارهایی که شاه انجام میدهد برنامههای خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمیرسید، بلکه این نقشههای بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا میکرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر میبرند، از ماسینیون میگویند برای حفظ جدایی و تفرقه آنها از یکدیگر و بیگانه شدن آنها از زبان و اینکه زبان همه است نظر میخواهند او پیشنهاد میکند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آنها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیتها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻خودبرتربینی و غربزدگی مهدی بازرگان
🔴سالگرد تشکیل دولت موقت
🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرباندیشیش را تأیید میکرد اما عجیب آنکه همه را به کیش خویش میپنداشت و زمین و زمان را غربی میدید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی اینگونه سخن گفت:
🔸«... زندگی که ما امروز داریم همهاش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠.
🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور اینکه انقلاب و مبارزهای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهنکجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بیادبی هرچه تمام آنها را، که زیر سختترین شکنجههای رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازکنارنجیترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد:
🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشتهاند ندارد...» (همان)
🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم میکند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش اول
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔸 من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_هادی_علیهالسلام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻استکبارستیزی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل
🖊بخشی از یادداشت کمتر دیده شده آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️«اسلام آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است امّا نه آن #جامعه_جهانی که « #لاینس_پالینک » و جمعی دیگر از متفکّرین میگویند و از حکومت متّحد جهانی دم میزنند و مجلّه « #طرفداران_حکومت_متّحد_جهانی » افکار آنها را منتشر میسازد؛ زیرا اگر آن حکومت فرضاً روزی در جهان تأسیس شود مثل این #سازمانهای_بینالمللی که بعد از جنگ اوّل و دوّم جهانی تأسیس شد همانطور که مخالفین آن مانند « #استراوس » عقیده دارند برای بشر موجب زحمت و سلب آزادی، و وسیله تسلّط اقویا بر ضعفا میشود و به قول مخالفین حکومت متّحد جهانی، وسیله #گسترش_یک_ظلم مدرن در عالم خواهد شد؛ چون این حکومتی که اینها عنوان کردهاند مبتنی بر ایمان به خدا و توحید و عقایدی که برای همه یک قدر مشترک معنوی باشد نیست و بر اساس ایمان واقعی افراد به حقوق و آزادیهای دیگران به وجود نمیآید.
▪️آن حکومتی که این آقایان میگویند این است که توسعه سلاحهای مخرّب و اتمی که تمدّن و نسل بشر را به خطر انداخته اگر یک جامعه جهانی و حکومت متّحد نباشد سرانجام خواه و ناخواه موجب #انقراض_نسل_بشر خواهد شد، پس باید برای جلوگیری از این خطرات از هماکنون ملل دنیا دستبهکار تأسیس یک جامعه جهانی در تحت لوای قانونی بشوند.
▫️این حکومت نه به وجود خواهد آمد و نه اگر به وجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت و نه شهوات و غرایز آدمی را که محرّک او به جنگ و فتنه است مهار کرده و بهطور صحیح راهنمایی مینماید و نه میتواند یک برادری ایمانی و انسانی در عالم به وجود آورد.»(نشریه مسجد اعظم، شماره 22، بهمن1345، ص13)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرجع بصیر
پرونده بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت ارتحال آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
▪️آیتالله العظمی صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است
▫️مقاومت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی و شورای نگهبان در برابر نامزدی انتخاباتی احسان طبری و نورالدین کیانوری
▪️جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️سند کمتر دیده شده|| جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🎥 ببینید|| دعای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بعد از تحویل وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی
▫️دفاع آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴
▪️پیشینه و ادله اصل «ولایتفقیه» در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️حوزه اختیارات ولیفقیه از نگاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▪️نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بینالمللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▪️ابراز تأسف آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از بیاطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز
▫️استکبارستیزی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سانسور مضحک دیوان حافظ در دوران پهلوی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٧
🔹امام در جمع علما و روحانیان تهران و دیگر شهرستان ها، آقای فلسفی واعظ را به حضور فراخواند و از او خواست در آن جمع سخنرانی کند. آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت.
🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد:
«در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند.
🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است: «رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی.
🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند».
🔹شنیدم اهالی کردستان طی راهپیمایی باشکوهی از امام و دولت مهندس بازرگان پشتیبانی کردند و این شعار را می دادند:
سنی و شیعه فرقی نیه
رهبر ما خمینیه
🔸در تهران نیز صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و پشتیبانی خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند.
🔹در زاهدان چماق به دستان با اتومبیل وارد صف تظاهر کنندگان شدند و چند تن را شهید و بیش از ۶٠ تن را مجروح کردند و بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه مردم را منهدم کردند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی
🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد.
🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت #شیخ_حسن_روحانی شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود که به مناسبت ایامالله دهه فجر و لزوم بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی آن را مرور میکنیم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش اول
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«کتاب الف لام خمینی... به رغم اینکه زیر نظر مؤسسهای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاهنمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...»
متن کامل در پیوست یادداشت
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شگفتزدگی مورخ خبیر انقلاب اسلامی از نان به نرخ روز خوری نهضت آزادی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
57/11/18
🔹اطلاعیه «نهضت آزادی» مایه شگفتی من شد. این گروه در پی سالیان درازی دنبالهروی از تز استعماری « #اسلام_منهای_روحانیت » با ۱۸۰ درجه چرخش اعلام کرد:
بسمه تعالی
🔸اکنون که رهبر بزرگ و زعیم عالیقدر، #امام_خمینی بنا به حق شرعی و قانونی خویش، در این موقعیت حساس و تعیینکننده و تاریخی، جناب آقای #مهندس_بازرگان را بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی، به ریاست #دولت_موقت_انقلابی، شرعی و قانونی برگزیدهاند، ما این انتصاب انقلابی و تاریخساز را به ملت شریف و فداکار ایران تبریک میگوییم و از آنجا که به فرمان آیه شریفه « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » اطاعت از این امر را #وظیفه_شرعی و عقیدتی خود به شمار میآوریم و از آنجا که بر طبق اصول والای اسلامی و به خصوص مذهب شیعه که مرجعیت عالی آن به عنوان #نیابت_از_امام، حق عزل و نصب دارد، وظیفه خود میدانیم که به برادر ارجمند آقای #مهندس_بازرگان اطمینان دهیم که هر چه بیشتر در جهت رسالت مکتبی و تشکیلاتی که نهضت آزادی ایران بر دوش دارد، بر تلاشهای خود بیفزاییم تا ایشان با فراغ خاطر و بدون نگرانی به مأموریت خطیری که بر عهده دارند بپردازند و توفيق او را در این امر مهم از پروردگار بزرگ خواستاریم.
نهضت آزادی ایران
یکی از دوستان از قم زنگ زد که ساعت ١٠:۴۵ صبح امروز (۵۷/۱۱/۱۹) هزاران تن از طلاب در حالی که دو پیراهن آغشته به خون دو شهید را بر سر دست داشتند به تظاهرات خیابانی دست زدند، مردم نیز سیلآسا به آنان پیوستند کماندوهای شاه با حمله به تظاهرکنندگان با آنان درگیر شدند از تعداد تلفات هنوز خبری نرسیده است.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، ص ٣٠۴)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام2.pdf
612.6K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش دوم
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«نویسنده الف لام،پایه و شالوده کتاب خود را اسناد ساواک قرار داده و بر مبنای آن در راه شناخت و شناساندن امام قلم زده و به بررسی نشسته است و در واقع به شرح و تفسیر اسناد و گزارشهای ساواک پرداخته است. لیکن محققان و پژوهشگرانی که از پژوهش به درستی سر درمیآورند هیچگاه اسناد و مدارک پسافکند رژیم شاه را دستمایه تحقیق و پژوهش قرار نمیدهند، با همت و زحمت و جستاری توانفرسا واقعیتها را به دست میآورند و مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند و اگر در این راستا اسنادی از رژیم گذشته یافتند که با واقعیتها و رویدادها همخوانی دارد از آن نیز بهره میگیرند.»(فصلنامه تخصصی 15 خرداد، شماره57، پاییز 1397)
متن کامل در پیوست یادداشت
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام3.pdf
213.7K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش سوم
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
🔹دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب الف لام نشان دادند که از امام تنها نام او را می خواهند تا نان بخورند برای آنها اصولاً مهم نیست آنچه را که به نام امام انتشار می دهند و به بازار عرضه می دارند، چه ضربه های جبران ناپذیری به جایگاه و شخصیت امام وارد می کند و آب به آسیاب دشمن می ریزد.
🔸مهم این است که به نوعی سری تو سرها داشته باشند. اگر دستشان از ریاست و وزارت کوتاه است، دست کم، به نام امام و با عنوان چاپ و پخش آثار و اندیشه های امام به نوایی برسند و مقامی کسب کنند و چون خودتوان جستار و پژوهش ندارند و به اعتراف خود، حتی نمی توانند خلاف گویی ها و تحریفگریهای یک نوشته را به درستی بازشناسند ناگزیرند از عناصر معلوم الحال یا مجهول الهویه کمک بگیرند و کار چاق کن دیگران باشند! و نوشته های بی مایه و بی پایه ای را که اصولاً یک کار پژوهشی به شمار نمی آید و به قول برخی از اهل نظر یک کتاب تاریخی نیست و به آن نمی توان ارجاع تاریخی داد کتابی وانمود کنند که می تواند «برای عارفان، درس توحید و برای عابدان درس عبودیت و اخلاق و خودسازی و برای مصلحان و مبارزان، علم مبارزه و سیاست همراه با دیانت» داشته باشد!!...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره59-58)
متن کامل در پیوست یادداشت
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام4.pdf
253.9K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش چهارم
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
نویسنده الف لام از آغاز تا پایان کتاب، تلاش کرده است از امام چهرهای بسازد که از بند و بست شیطانی و داد و ستدهای دیپلماتیک پروا نداشت. او در لابهلای این کتاب-که بنابر ادعای خود، برای شناساندن امام به رشته نگارش کشیده، تلاش کرده است امام را همانند تسلیمطلبها، لیبرالها و سیاستبازهای «غربزده» یک بازیگر سیاسی بنمایاند و تنها مستند او در این دسیسه، سوءاستفاده از دیدارهای مقامات دولتی با امام در زندان و در دوران حصر است...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره61-60)
متن کامل در پیوست یادداشت
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهدی بازرگان؛ گزینهای مطلوب برای ایالات متحده آمریکا
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٩
🔹امروز نیز مردم تهران در یک راهپیمایی میلیونی به #دولت_بازرگان رای اعتماد دادند.
🔸 #بختیار طی نطقی گفته است در یک کشور نمیشود دو دولت و دو قانون حاکم باشد. مردم در پاسخ به او، امروز شعار دادند:
یک قانون، یک دولت
اما به رای ملت
🔹دولتهای #لیبی و #شوروی دولت بازرگان را به رسمیت شناختند.
🔸وزارتخانههای دارایی، بهداری، امور خارجه، دادگستری، آبادانی و مسکن، آب و برق وفاداری خود را به دولت بازرگان اعلام کردند. کارمندان برخی از وزارتخانهها از ورود وزرای کابینه بختیار به وزارتخانه جلوگیری کردند و با مشتهای گره کرده و با شعار «مرگ بر بختیار نوکر بیاختیار» وزرای کابینه قلابی او را فراری دادند.
🔹آیتالله حاج #سیداحمد_خوانساری به ملاقات امام آمد. جعفر (فرزند آیتالله خوانساری) نیز او را همراهی می کرد. آنگاه که به امام خبر رسید آیتالله خوانساری برای دیدار ایشان وارد اقامتگاه شده اند و جعفر نیز با ایشان همراه است. امام اعلام کرد، جعفر نباید به ملاقات من بیاید. از این رو، جمعی از محافظان در راهرویی که به اتاق امام منتهی میشد صف کشیدند و پس از ورود آیتالله خوانساری راه را بر جعفر بستند و از ورود او به محل ملاقات امام جلوگیری کردند. ملاقات آقای خوانساری با امام بیش از چند دقیقه نپایید.
🔸ساعت ده صبح امروز که در دفتر آقای #ربانی_شیرازی نشسته بودم یکی از محافظان وارد شد و خطاب به ایشان اظهار کرد شخصی که خود را از فرماندهان ارتش معرفی می کند درخواست ملاقات با شما را دارد. آقای ربانی پرسیدند که نام او چیست؟ پاسخ داد که نام خود را نمیگوید آقای ربانی گفتند او را بیاورید. چند دقیقه بعد مرد میان سالی که لباس سویل بر تن داشت وارد شد و چون نگارنده و چند تن از میهمانان آقای ربانی که از شهرستان آمده بودند در آن جا حضور داشتند، از نشستن خودداری کرد و به آقای ربانی گفت با شما کار خصوصی دارم. آقای ربانی او را به یکی از اتاق های مجاور بردند.
🔹پس از مدتی آقای ربانی آمدند، گفتند این شخص خود را سرهنگ عزلتی معرفی کرد و گفت من در محاکمه شما در دادگاه نظامی عضو هیئت دادرسان بودم. آقای ربانی گفتند قیافه او برای من اشنا نبود.
🔸سخن خصوصی و محرمانه او این بود که آمریکاییها با همدستی عوامل خود می خواهند انقلاب ایران را به شکست بکشانند و #هایزر به دو منظور به ایران آمده بود نخست اینکه اگر امام یک چهره چپی و ضدآمریکایی را بر سر کار آورد، به بهانه حمایت از دولت بختیار به کودتا دست بزنند و در برابر امام و مردم بایستند حتی اگر ایران به ویتنام دیگری بدل شود، دوم اینکه برخی از سلاح های پیشرفته و تجهیزات پیچیده نظامی از جمله هواپیماهای اف – ١۴ را پیش از آن که به دست عوامل شوروی بیفتد و اسرار آن فاش شود از ایران خارج کند. او در ادامه گفته بود وقتی امام بازرگان را به عنوان رییس دولت موقت تعیین و منصوب کرد، خیال هایزر و آمریکا کاملا راحت شد، چون از نظر آمریکا مهندس بازرگان با بختیار تفاوتی ندارد، بلکه بازرگان از نظر کاخ سفید از بختیار معقولتر و مورد اعتماد بیشتری است.
🔹و لهذا هایزر به فرماندهان ارتش ایران سفارش کرد که از پشتیبانی از بختیار دست بردارند و به شما بگویم که بختیار در ظرف امروز و فردا سقوط می کند.
درباره وسایل پیچیده نظامی و هواپیماهای اف – ١۴، هایزر توانست با دار و دسته بازرگان به توافق برسد که این تجهیزات را از ایران خارج سازد و هایزر با آسودگی خاطر چند روز پیش ایران را ترک کرد.
🔸او به آقای ربانی گفته بود اگر امام میخواهد انقلاب ایران با شکست مواجه نشود، به دولت چین نزدیک شود! و من نیز به سهم خود میتوانم در ایجاد ارتباط میان انقلاب ایران و دولت چین نقشی ایفا کنم! آقای ربانی گفتند به او پاسخ دادم #انقلاب_اسلامی_ایران به اسلام و ملت ایران متکی است و به کمک این و آن نیازی ندارد.
🔹اقای ربانی گفتند نامبرده با نگرانی و اضطراب سخن گفت و حالت عادی نداشت و میگفت به زودی از ایران خارج می شود. آقای ربانی دیدگاه ها و نظریات او را بر پایه تحلیل #مارکسیستی و #مائوئیستی برداشت کردند و با وجود این گفتند حرفهای او را برای امام بازگو می کنم.
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأدیب انقلابی یک یانکی بیادب!
۵٧.١١.٢٠
آقای بازرگان طی نطقی اظهار داشت:
🔹میپرسم آیا از #حکم_خدا که از زبان مراجع تقلید و حكام شرع و از اراده و خواسته اکثریت قریب به اتفاق ملت در منطق توحیدیاش و دموکراسیاش بیرون آمده باشد، آیا قانونی والاتر هست؟ درباره این شعارهای مردمی که میگويند شعار ما حسینی است، رهبر ما خمینی است - الله اكبر خمینی رهبر. باید بگویم چهارده قرن گذشت و در این مملکت شیعه به حسين توجه نمیشد، پس از طی چهارده قرن ملت ایران کار مردم کوفه را نکرده وفاداری نشان داد، با آغوش باز حسین زمانش را پذيرفت و کشتهها داد. حالا من میگویم همانطور که ملت ایران کار مردم کوفه را نکرد، شما هم کار #ابنزیاد را نكنید؛ عمل ابنسعد را نکنید. ارتش ما، سربازان ما، افسران ما #شمر نباشند. این تقاضای بزرگی نیست که جناب دکتر شاپور بختیار لر، دکتر بختیار حر شود...»!
🔸گفتند در #اصفهان برای نخستینبار پس از احیای #کاپیتولاسیون در ایران (از سال ١٣۴٣) یک #مستشار_نظامی_امریکا را که یک راننده تاکسی را مضروب کرده است دستگیر و در یک دادگاه مردمی محاکمه کردند و او را ناگزیر ساختند که از راننده عذرخواهی کند و به او دیه بپردازد. این برخورد انقلابی با یک تبعه امریکایی موجب غرور و سربلندی مردمی شده است که سالیان درازی به وسیله یانکیهای بی ادب و فرهنگ تحقیر شدهاند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد خرداد، شماره ۶، صص٣٠٨-٣٠٧)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 منتظری و بازرگان؛ پیشگامان تطهیر ساواک در عصر جمهوری اسلامی
مقام معظم رهبری روز گذشته، ١٩ بهمن ١۴٠٠ فرمودند:
« این چهرهی خبیث و زشت و سرتاپا جنایتِ ساواک را هم حتّی میخواهند تزیین کنند و آرایش کنند و به شکل دیگری نشان بدهند! یعنی مأمورِ آن روز ساواک که شاید بدنامترین چهره در کشور بود، خاطرهنویسی میکند و جوری حرف میزند که کأنّه ساواک -[یعنی] مرکز شکنجه و مرکز ظلم و مانند اینها- یک چهرهی روشنِ منوّری دارد. »
🔹گفتنی است از مهدی بازرگان و آقای حسینعلی منتظری میتوان به عنوان پیشگامان #تطهیر_ساواک نامبرد .
🔸سید رضا زوارهای در خاطراتش در اینباره میگوید:
مرحوم بازرگان همیشه از احکام دادگاه ناراحت بود..نمونه ای از عملکرد ایشان در این زمینه نامهای بود که خطاب به من نوشته و مرا #قسم_جلاله داده بودند که هر زمان خواستند سپهبد مقدم، رئیس ساواک را بازجویی و محاکمه کنند، به ایشان خبر دهم تا بیایند و شهادت بدهند که مقدم چه خدماتی به مملکت کرده است. (خاطرات مرحوم سید رضا زواره ای، ص ١١٠)
🔹احمد منتظری فرزند آقای منتظری هم در مصاحبهای از حمایت پدر خود از ناصر مقدم و تلاش برای مشاوره گرفتن از این جنایتکار رژیم پهلوی سخن میگوید:
... ایشان یک فقیه سنتی بود که نقش زمان و مکان را موثر میدانست و از همینرو، نوآوری و #نواندیشی دارد. یک مثال بزنم: آیتالله منتظری صریحاً سر اعدام تیمسار مقدم مخالفت کرد. میگفت تیمسار مقدم #فکر_بالایی دارد و میتواند مشاور ما باشد. برای اعدام هیچوقت دیر نیست، اما آقای خلخالی مصرّ بود که اعدام کند.(مجله عصر اندیشه ، ش ١٢،ص ١١٠، مرداد ١٣٩۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
نجات مسالمتآمیز نگهبانان ساختمان رادیو توسط مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش اول
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.22
🔹دیشب تهران از بام تا شام بیدار بود مردم فداکار شب را در خیابانها گذراندند و در خیابانها سنگربندی کردند و با آتش زدن لاستیکها و ایجاد موانع و دستاندازها کوشیدند که از ورود سلاحهای سنگین مانند تانک، و توپ په خیابانها پیشگیری کنند.
🔸شایع است که دولت بختیار ارتش قزوین را با توپ و تانک به سوی تهران حرکت داده است. درگیری و صدای تیرازی دیشب و امروز حتی برای لحظهای قطع نشد، بسیاری از کلانتریها به وسیله مردم تصرف و خع سلاح شد.
🔹ساعت 8/30 صبح از اقامتگاه امام به طرف خیابان بوذرجمهری و میدان ارک حرکت کردم در مسیر مردم فداکار و جان برکف را میبینم که با خشم و خروش و دلاوری به هر سو در حرکتند و با مشتهای گره کرده شعارهای انقلابی سر میدهند. صدای تیراندازی و آژیر آمبولانس نیز پیوسته به گوش میرسد.
🔸آنگاه که به میدان ارک رسیدم جمعیت زیادی برای تصرف اداره راديو اجتماع کرده بودن نگهبانان اداره راديو نمیدانم چه تعدادی از نیروهای نظامی هستند با سرسختی مقاومت میکنند و با شلیک پیاپی مردم را از ورود به ساختمان راديو باز میدارند.
🔹به پیشنهاد جمعی از مردم از طریق ساختمان وزارت کشور به بالای ساختمان راديو رفتم تا با نگهبانان ساختمان که مرتب تیراندازی میکردند گفتگو و آنان را نصیحت کنم و به تسلیم در برابر خواست مردم وادارم، نگهبانان به محض اینکه متوجه شدند که مردم از بالای ساختمان راديو بر آنها اشراف دارند، سنگر خود را رها کردند و به زیرزمین رفتند و در آنجا گارد گرفتند، مردم وارد محوطه اداره رادیو شدن مسئولان اداره دست به دامان من شد و خواستند که تظاهرکنندگان را از ورود به ساختمان و آسیب رساندن به تأسیسات بازدارم در برابر در ورودی ساختمان ایستادم و طی سخنانی مسئولیت عموم تودههای مسلمان را در قبال بیتالمال يادآور شدم و بدین گونه از ورود مردم به ساختمان پیشگیری کردم.
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db