اولین سالگرد قیام خونین 15خرداد
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/46
🔹با فرا رسيدن ماه محرم 1384 (خرداد 1343) و سالگرد قیام خونين 15 خرداد 42 رژيم شاه به مأموران انتظامى و امنيتى فرمان آمادهباش داد و تمام مجالس سوگوارى و محافل مذهبى، سخت تحت كنترل قرار گرفت. بسيارى از روحانيان مبارز و گويندگان اسلامى از منبر رفتن و اجراى برنامه وعظ و ارشاد ممنوع شدند و سران دستجات و هيأتها در تهران و شهرستانها به ساواک فراخوانده شدند و مورد تهديد و ارعاب قرار گرفتند كه از اجراى برنامه انقلابى و خواندن نوحههايى كه به رژيم شاه و «اسرائيل» برخورد داشته باشد خوددارى ورزند.
🔸ليكن به رغم اين پيشگيرىها و تداركات باند رژيم، روحانيان مجاهد و متعهد، رسالت مقدس خود را براى روشنگرى و پديدآوردن انقلاب فكرى دنبال كردند و در منابر و مساجد درباره هدف حضرت حسين از قيام و شهادت و تبيين راه آن حضرت كه همانا راه جهاد، جانبازى، ظلمستيزى و رويارويى با حكومتهاى طاغوتى است، مطالبى را مطرح ساختند و نهضت امام و قيام 15 خرداد را تداوم نهضت عاشورا دانستند و تودهها را به رويارويى و پايدارى بيشتر با يزيديان زمان فرا خواندند.
🔹از روز اول محرم، مراسم سوگوارى در منزل امام در قم برپا شد و گويندگان مذهبى مانند مرتضى برقعى، كوثرى، مشايخى، سعيد اشراقى و سيد عباس چاوشى در اين مراسم سخنرانى و روضهخوانى مىكردند. دستههاى سينهزنى و هيأتهاى عزادارى در قم هر روز با علم و كتل به خانه امام مىآمدند و در صحن حياط خانه به سينهزنى و زنجيرزنى ادامه مىدادند و گاهى در ميان نوحهسرايىهاى خود، از امام و شهداى 15 خرداد ياد مىكردند مانند:
🔸آيتاللّه خمينى رهبر دين مبين
آيتاللّه خمينى اى زعيم مسلمين
دهم محرم عاشوراى حسينى
12 محرم عاشوراى خمينى
◀️برای مطالعه در خصوص برپایی مراسم مردمی در اولین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد: ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص949-945
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری :
بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما!(٧٩.١.٢۶)
#محرم
#تاسوعا
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
▫️در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و #نهضت_امام_خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه #شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آن2ها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف #شهرستان_قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد.
▪️اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند.
▫️هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از #مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اين2كه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون #امام_خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشک شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يک مسافت صد مترى يک ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
▪️«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى #محله_حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيه كوچه حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچه حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يک رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...».
▫️در دهه اول محرم كه مجلس عزادارى در خانه امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ امام در میدان انقلاب
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12
▫️افشاگرىها و روشنگرىهاى #سخنگويان_مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانىها و ناراحتىهاى آنان مىافزود، بهطورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دستكم تا اندازهاى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى علىرغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بىپروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مىدادند. امام طى نامهاى كه به واعظ شهير، آقاى #فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفهشناسى و ادامه مبارزه گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در #شب_عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد.
▪️امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرىهاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمک مادى براى تجديد بناى مدرسه فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعه روحانيت و حوزههاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعه 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد.
متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
حضرت حجتالاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته
▫️لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت #خداوند_غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارک امام زمان ـصلواتاللّه عليه به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مىفرمايند كه
آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مىفرمايند.
▪️از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما همآواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسه فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانک صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانک، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته. روحاللّه الموسوى الخمينى
▫️امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعلهور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مىكرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسه فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمدهاند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همه كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد.
▪️چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستانها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در تودههاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستانهاى دور و نزديک، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيلآسا راهى قم شدند. بنا به نوشته كيهان، مورخه 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مىتوان گفت كه كمسابقه بود. درست است كه همهساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوقالعادهاى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مىگذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16مرداد1357
تلگرامی از سوی #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی از مشهد به منظور ابراز تاسف نسبت به وقایع اخیر شهر اصفهان به آقای خادمی مخابره شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص399
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلام عزای ملی به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/47
🔹به مناسبت فرا رسيدن نخستين سالگرد 15 خرداد و 12 محرم، اعلاميهاى نيز از طرف امام همراه با امضاهاى آیات عظام #میلانى، #نجفى و #قمى صادر شد. در اين اعلاميه سالروز 15 خرداد را عزاى ملی اعلام كرده بود. اين نخستين اعلاميه امام خمينى پس از آزادى از زندان مىباشد كه با امضاهاى برخى از علماى طراز اول قم و مشهد همراه است.
🔸اعلاميه مشترک، در آن شرايط گام ديگرى بود براى ايجاد اتحاد و اتفاق در جامعه روحانيت، و به نوبه خود داراى اهميت ويژهاى بود كه مايه اميد ملت مسلمان ايران شد. اين اعلاميه در روز هشتم محرم 84 مطابق با 43.2.30 منتشر شد.
برای مطالعه متن اعلامیه ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص952-949
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 روحانینماهای یزیدی و پیشگیری از سخنرانی زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13
▫️انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آمادهباش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسه فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانىنماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبهرو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمىتوانست او را تحت تأثير قرار دهد.
▪️آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى #روز_عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناک بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسه فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد!
▫️اين تهديدات مرموزانه مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بىوقت با تلفن و نامه، بهطور شفاهى و پيغام به او فشار مىآوردند تا از اين نطق خطرناک! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقبنشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مىكردند، كمتر نتيجه مىگرفتند.
▪️امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مىدادند و از نطق روز عاشورا برحذر مىداشتند، مىگفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص دادهام كه در اين فرصت كه انبوهى از تودهها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كردهاند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مىخواهد بكند؛ نيز مىگفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفتهام و با اين شايعهپراكنىها و تهديدات رژيم نمىتوانم از تصميم خود برگردم».
▫️زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مىكردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مىخواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مىداد: «فكر كنم، شايد چنين كردم».
▪️امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعه كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مىكردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنشهاى او را مورد بررسى قرار مىدادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاشها و كوششهاى بىامان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14
▫️صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواک» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت:
▪️«من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در #مدرسه_فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم»
▫️امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند»
▪️مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافه او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالىكه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترک گفت.
▫️رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و اراده آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف #مدرسه_فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آماده حمله به مدرسه فيضيه مىباشند.
▪️او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانه مدرسه فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى #قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانه امام تا مدرسه فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، #دارالشفاء و آستانه حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسه دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود.
▫️رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواک پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شک نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اينرو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آماده دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسه فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند.
▪️بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود.
▫️مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد. امام، در برابر مدرسه فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری:
درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابیعبداللَّه الحسین علیهالسّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨)
#محرم
#عاشورا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17مرداد1357
در ساعت 14:30 ، 200 نفر هنگام خروج از مسجد عطار #بوشهر، تظاهراتی برپا کردند. 7 نفر در این تظاهرات دستگیر شدند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص400
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
راهپيمايى عاشوراييان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/48
🔹روز عاشورای سال 1343ه.ش. و سالگرد قیام خونین 15خرداد فرارسيد، تربيتيافتگان مكتب انقلابى حضرت امام حسين(ع) و پيروان راستين راه آن حضرت، شور و هيجان تازهاى يافتند. اين مجاهدان راه اسلام بهحق مىدانستند #قيام_حسينى تنها براى اين نبود كه پيروان عاشورا بر سر و سينه بكوبند، اشک بريزند و نوحه بخوانند، بلكه قيام و شهادت آن حضرت مكتبى براى مبارزه با ستمكاران، طاغوتيان، مستكبران و مالاندوزان استثمارگر دسترنج مردم مىباشد از اين رو، نمىتوانستند در اين روز خونين بىتفاوت بمانند و راه حضرت حسين(ع) را دنبال نكنند.
🔸مجاهدان راه اسلام و پيروان مكتب انقلابى حضرت حسين(ع) بر آن شدند ظهر عاشورا تودههاى مسلمان و سوگمندان شهداى كربلا را با سكوت و آرامش به طرف ميدان #بهارستان و #مجلس_شوراى_ملى به حركت درآورند و آنگاه كه انبوه جمعيت به ميدان بهارستان رسيد و #كاروان_انقلاب به شمال شهر ـ مركز قدارهبندان، چپاولگران، زراندوزان، كاخنشينان و كوتهسخن، وارثان ثروت و سلطنت يزيد و معاويه ـ كشيده شد، يكباره با شعارهاى: «ننگ بر يزيد پهلوى، وارث تاج اموى»، «درود بر شهيدان 15 خرداد»، «خمينى پيروز باد» به سوى #كاخ_سلطنتى_مرمر به حركت درآيند و نفرت و انزجار خود را از شاه و هيأت حاكمه ايران ابراز دارند و خاطره شهيدان قهرمان 15 خرداد را ارج بگذارند.
🔹اين طرح كه از طرف «هيأت مؤتلفه اسلامى» داده شده بود، مورد استقبال و همراهى همه تودههاى انقلابى و مبارز قرار گرفت و مردم طبق قرار قبلى پيش از ظهر روز عاشورا در مسجد شاه (كه در روز 15 خرداد 42 مردم آن را مسجد خمينى ناميدند) اجتماع كردند. ديرى نپاييد كه صحن مسجد از جمعيت آكنده شد. پلاكارتهايى با شعارهاى زنده و مترقيانه به اهتزاز درآمد.
🔸جملاتى كه بر بعضى از پلاكارتها نوشته شده بود چنين بود:
«ان الحياة عقيدة و جهاد»
«دست پليد اسرائيل از ايران كوتاه»
«العلما ورثة الانبياء الرادّ عليهم كالراد علىاللّه»
«ملت ايران پشتيبانى خود را از منويات حضرت آيتاللّه خمينى اعلام مىدارد»
🔹راهپيمايان به حركت درآمدند، نظم و آرامش ويژهاى در ميان آنان كه بيش از ده هزار نفر بودند حكمفرمايى مىكرد، سكوت مطلق با شعار تكاندهنده صلوات شكسته مىشد، يک نفر در پيشاپيش جمعيت، آياتى از قرآن مجيد تلاوت مىكرد و در پايان هر آيهاى صداى هيجانبار
صلوات در فضا مىپيچيد. هر لحظه بر جمعيت راهپيمايان افزوده مىشد. #خشم_انقلابى و شور حسينى، همراه با سكوت و آرامش ظاهرى، از چهره افروخته شركتكنندگان در اين تظاهرات به خوبى ديده مىشد. مردم پس از پيمودن #خيابان_بوذرجمهرى و #چهارراه_سيروس و... به ميدان بهارستان نزديک شدند.
🔸 ساواک كه گويا از برنامه و مقصد راهپيمايان آگاهى يافته بود، نيروى خود را در ميدان بهارستان متمركز كرد. ماشينهاى دولتى و كاميونهاى نظامى را در عرض خيابانى كه به ميدان بهارستان منتهى مىشد قرار داد و بدينوسيله راهبندان بهوجود آورد و راه ميدان بهارستان را به روى راهپيمايان بست.
🔹راهپيمايان، بىاعتنا به آن پيشگيرىها و تداركات مسخرهبار، مىكوشيدند به راه و برنامۀ خود ادامه دهند كه ناگهان مورد يورش وحشيانه سربازان زرهپوش و كماندوهاى خونآشام شاه قرار گرفتند. باتون، سرنيزه و قنداق تفنگ پىدر پى بر سر و روى مردم بىدفاع و مظلوم فرود
مىآمد و درندگى و وحشيگرى مزدوران رژيم چشمگيرتر و ملموستر ديده مىشد. راهپيمايان كه از خوى درندگى و خونريزى رژيم به خوبى آگاهى داشتند و مىدانستند كه با مقاومت و ايستادگى در برابر وحشيگرىهاى دژخيمان شاه، فاجعۀ 15 خرداد تكرار خواهد شد و خونريزى
ديگرى به وقوع خواهد پيوست و نيروهايى بىثمر به هدر خواهد رفت، عقبنشينى كردند و پراكنده شدند.
🔸برنامه راهپيمايى هرچند به ناكامى انجاميد و راهپيمايان پيش از آنكه بتوانند خطوط اصلى برنامه را به مرحله اجرا درآورند، با حمله و سركوبى دژخيمان شاه ناگزير به عقبنشينى شدند، لكن در آگاهی عمومی ملت ايران اثر مطلوبی گذاشت و بازتاب وسيعى در سراسر كشور پديد آورد.(نهضت امام خمینی، ج1،صص961-959)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سخنرانی عاشورایی امام خمینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15
▫️«اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»
بسم اللّه الرحمن الرحيم
«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر #بنىاميه و دستگاه #يزيد_بن_معاويه تنها با #حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريه حضار)
▪️به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين #شجره_طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با #مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسخ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريه حضار) سيد هجدهساله ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريه شديد حضار)
▫️به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با #اساس_اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. #اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #علماى_اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت #احكام_اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد.
▪️اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسه فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، #قرآن سد راه است بايد برداشته شود، #روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسه فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
▫️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار #فاطمه_معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم #حاج_شيخ_عبدالكريم ما وقتىكه از دنيا مىروند همان شب آقازادههايش شام نداشتند؟ (گريه حضار)
▪️ما كه مرحوم #بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند #ششصد_هزار_تومان (بابت شهريه حوزهها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانکهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشتهاند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟!
▫️من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در #جنگ_دوم_جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: #شوروى و #انگلستان و #امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتک بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يک كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...(نهضت امام خمینی، ج1، صص497-495)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: #روز_عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود #دويست_هزار_نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند:
▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را #مثل_امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
▪️ بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18مرداد1357
🔹1- در ساعت 21:30 حدود هزار نفر از مردم #خرمآباد پس از خروج از مسجد علوی، تظاهراتی برپا کردند.
🔸2- در پایان امروز مراسمی با شرکت حدود 2 هزار نفر از مردم در حسینیه علی پهلوان #جهرم - استان فارس- برگزار شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص401
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نشستِ شبهاى يكشنبه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/49
🔹امام در دورانى كه در زندان به سر مىبرد، با خود انديشيده بود كه اگر روزى از زندان آزاد شد، علماى سراسر ايران را در هر سالى يک بار به گردهمايى و اجتماعى در قم فراخواند كه با يكديگر بنشينند و درباره مسائل اسلام و اوضاع كشور و وظايف و مسئوليتهاى سنگين علما با يكديگر رايزنى و تبادلنظر كنند؛ ليكن در پى آزادى از زندان آنگاه كه با عقبنشينىها، كارشكنىها و سازشكارىهاى برخى از چهرهها روبهرو شد، دريافت كه اين طرح شدنى نيست و گردآورى علماى سراسر ايران در قم در آن شرايط عملى نمىباشد؛ از اين رو، بر آن شد طرح ديگرى را به مورد اجرا گذارد كه شايد اهميت آن از طرح نخست كمتر نباشد و آن اينكه #علماى_قم و ديگر شهرها و شهرستانها را بر آن دارد در هر جا كه زندگى مىكنند نشستها و گردهمايىهايى با يكديگر داشته باشند و چه بهتر كه اين گردهمايىها در يك شب يا روز معين باشد، به اينگونه كه وقتى علماى قم در شب معينى گردهم مىآيند، در همان شب علماى #مشهد، #تهران، #شيراز، #اصفهان و ديگر شهرها و شهرستانها نيز گرد هم آيند و به گفتگو و مذاكره بنشينند.
🔸از اين رو، امام پس از آزادى از زندان تلاش گستردهاى را براى واداشتن مقامات روحانى قم به نشستهاى مشترک آغاز كرد و آنگاه كه توانست برخى از آنان را به گردهمايى هفتگى در هر شب يكشنبه وادارد، بىدرنگ دست به كار شد كه با فرستادن پيک و پيام به مركز، حوزههاى علمى و ديگر شهرها و شهرستانها، از علماى بلاد نيز بخواهد در همان شبى كه علماى قم با هم نشست مشترک دارند، آنان نيز گرد هم آيند و درباره اوضاع جارى ايران و مشكلات مردم به رايزنى و چارهانديشى بپردازند و براى #دفاع_از_اسلام، استقلال ايران و رويارويى با توطئهها و نقشههاى زندگىسوز رژيم شاه و استكبار جهانى آماده شوند.
🔹امام تنها به فراخوانى علماى ايرانى به گردهمايى هفتگى بسنده نكرد، بلكه طى نامهها و پيکهايى از علماى نجف نيز خواست براى نجات ايران از چنگال زورمداران و جهانخواران با روحانيان مبارز ايران همگام و همصدا شوند و آنان نيز در همان شبى كه علماى ايران گرد هم مىآيند، با يكديگر نشستى داشته باشند و راه درست مبارزه با دشمنان اسلام و ايران را بيابند و به كار ببندند و نيز ديگر علما و روحانيان كشورهاى اسلامى را به تشكيل چنين نشستها و گردهمايىها در يك شبِ معين فراخوانند.
🔸امام بر آن بود كه علما و روحانيان جهان اسلام در #ايران، #عراق، #لبنان، #پاكستان و ديگر كشورها را در هر هفته در يک شب معينى به تشكيل نشست و گفتگو وادارد و در آن شب و ساعتى كه علماى قم در پشت درهاى بسته نشست دارند، نه تنها علماى شهرستانهاى ايران بلكه علما و روحانيان ديگر كشورها نيز در آن شب و حتىالامكان در آن ساعت گرد هم آيند و نشستى داشته باشند، به گونهاى كه انگار علماى جهان اسلام در نشست واحدى گردآمدهاند.
🔹بايد گفت اين طرح در آن روز سازندهترين، سنجيدهترين و پرمايهترين طرحى بود كه اگر عملى مىشد، مىتوانست تحولى شگرف و جنب و جوشى مثبت و ژرف در مجامع روحانى و در ميان ملتهاى مسلمان پديد آورد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص968-967)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19مرداد1357
🔹1- در ساعت 15:30 پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو #شیراز، تظاهراتی با شرکت جمعی حدود 8 هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات 15 نفر مجروح و 83 نفر دستگیر شدند.
🔸2- از ساعت 21:10 الی 23:10 مراسمی در #تهران با شرکت حدود 4 هزار نفر از مردم در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر محمد مفتح سخنرانی کرد.
🔹3- در پی انتشار اعلامیه از سوی علمای شیراز مبنی بر تعطیل عمومی به مناسبت حادثه 19 مرداد این شهر، بازار و اکثر مغازه ها تعطیل و مأموران از ورود مردم به مساجد عتیق و نو ممانعت کردند.
🔸4- در ساعت 23 حدود 2 هزار نفر از مردم #اصفهان هنگام خروج از منزل آقای خادمی تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات 2 نفر شهید و عده ای مجروح شدند. در پایان، تظاهر کنندگان به خانه آقای خادمی بازگشتند و بار دیگر در منزل ایشان اجتماع کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص402-405
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام
▫️امام خمینی قدس سره الشریف:
«شما اگر ادعيه #امام_سجاد و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مىكنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنىاش اين نبوده است كه مردم توى خانههايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مىكنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422)
#عاشورا
#امام_سجاد
#شهادت_امام_سجاد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روحانىنماها و روابط شاه و «اسرائيل»
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/50
🔹موضعگيرى پيگير و پياپى امام عليه صهيونيستها و تحريک افكار مردم ايران بر ضد ارتباط همهجانبه شاه با اشغالگران فلسطين، مقابله مستقيم با سياست استراتژى برونمرزى شاه به شمار مىرفت و مايه نگرانى او مىشد.
🔸امام پس از آزادى، برنامه مبارزه با صهيونيستها را از رئوس اهداف خويش شمرده بود.... [رژیم پهلوی که نتوانسته بود با اقدامات روشنگرانه امام مقابله مؤثری کند] اين بار دست به دامان #روحانىنماها شد تا از هر راهى كه مىدانند و مىتوانند، جلوى هجمه امام بر ضد «اسرائيل» را بگيرند. به گمان شاه، اين روحانىنماهاى محرابپيشه و دكاندار بودند كه پس از درماندگى او در تخریب شخصیت امام خمينى مىتوانستند نهضت امام را فلج كنند، دست و پاى او را ببندند و صهيونيستها را از خطر نهضت امام نجات بخشند!
🔹روحانىنماهاى تهران كه جز تأمين زر و زيور و مال و جاه، انديشهاى نداشته و ندارند؛ به دستور «ساواک» و به فرمان ملوكانه، دست بهكار شدند تا با كار گرفتن حربهاى امام را از مبارزه با رژيم صهيونيستى بازدارند و يا دستكم تبليغات او را عليه صهيونيستها در ميان تودههاى
مسلمان بىاثر سازند!
🔸آنها پس از گردهمايى و تشكيل نشستهايى در برابر نشستهاى هفتگى علماى راستين اسلام و مطالعات و كند و كاوهاى گسترده، حربه مورد نظر خود را از فرموده پيامبر اسلام بهدست آوردند. حربهاى كه رنگ اسلام داشت، از كلام پيامبر عالیقدر اسلام بود؛ حربهاى كه مىتوانست براى مدتى مردم را سرگرم سازد و دودستگى راه بيندازد، بحث و جدل برپا كند كه آيا بايد با « #اسرائيل » مبارزه كرد يا نه؟ همين دو دستگى و يا چنددستگى چقدر مىتوانست براى پيشبرد برنامههاى شاه و صهيونيستها مفيد و مؤثر باشد و كارها را عقب بيندازد و خيال رژيم اشغالگر را آسوده سازد.
🔹 روحانىنماها با اين خوابهاى طلايى، حربه برنده خود را عرضه داشتند و با شعار «الكفر ملة واحدة» به جنگ امام و مبارزات ضد صهيونيستى او برخاستند.
🔸اين جمله بر سر زبانها افتاد و به دنبال آن اعتراض و انتقاد از طرف مأموران «ساواک» و روحانىنماهايى كه اين جمله را بر سر زبانها انداخته بودند آغاز شد كه «چرا خمينى مرتب زنگ خطر را عليه اسرائيل به صدا در مىآورد؟ و مردم را به مبارزه با آن فرامىخواند؟ مگر پيغمبر نفرموده است الكفر ملة الواحدة؟ اگر بايد با اهل كفر مبارزه كرد چه تفاوتى بين يهود و نصارا و كمونيست است كه بايد فقط با يهودىها جنگيد»؟!(نهضت امام خمینی، ج1، صص983-982)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20مرداد1357
🔹1- از ساعت 22:10 الی 23:10 مراسمی در #تهران با شرکت جمعی بیش از 3 هزار نفر و با سخنرانی دکتر مفتح در مسجد قبا برگزار شد.
🔸2- در پی حمله روز کذشته مأموران رژیم به مسجد نو #شیراز و تیراندازی به سوی مردم، جمعی از علمای شیراز با صدور اعلامیهای کشتار روزهداران بی گناه در مسجد جامع نو و به آتش کشیدن شبستان، فرش ها، محراب و وسایل و حمله ناگهانی به مردم در شبستان مسجد توسط پلیس حاکم در ایران را محکوم کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص406-407
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلاميهاى افشاگرانه علیه شعار انحرافی «الکفر ملة واحدة»
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/51
🔹روحانىنماها و دستگاه جاسوسى شاه در انتظار بودند كه با اين سفسطهبازىها و غلطاندازىها امام خمينى را به دفاع استدلالى و بحث مدرسهاى و رد و ابرام بىثمر وادارند!
🔸عدهاى را به نوشتن كتابهايى در اثبات اين تز و گروهى را در رد آن سرگرم كنند! #حوزههاى_علميه، محافل و مجالس مذهبى را به بحث و بررسى در اطراف اين مسأله پيچيده! و در خور اهميت! مشغول كنند و خود در كنارى نشسته، به ريش مبارزه و مبارزان بخندند و با خيالى
آسوده با صهيونيستها به مغازله سياسى ادامه دهند.
🔹ليكن رهبر خردمند ملت ايران آگاهتر و ژرفانديشتر از اين بود كه به دام ساواک و دارو دسته ارتجاعى آن بيفتد و از راه و مسير انقلابى خويش باز بماند. او راه خود را به خوبى مشخص ساخته بود و شيوه فريبنده و نيرنگهاى دشمن را نيز تشخيص مىداد و مىدانست كه چه نقشه و توطئهاى در پشت آن شايعهسازى و سفسطهبازى گنجانده شده است و راه علاج آن نيز چه مىباشد.
🔸در اعلاميهاى كه از طرف امام ... صادر شد به جريان مزبور چنين پاسخ داد:
«... من از كلمۀ الكفر ملة واحدة كه از سازمان به دست و دهانها افتاده، متأسفم. اين كلام برخلاف نص كلاماللّه و براى پشتيبانى اسرائيل و عمال اسرائيل است. مقدمه شناسايى اسرائيل است. براى پشتيبانى از عمال اسرائيل و فرقه ضاله منحرفه است».
🔹امام با اين افشاگرى و پردهبردارى از توطئهها و بازگويى اين واقعيت كه ساواک به منظور پشتيبانى از رژيم صهيونيستى و عمال آن در ايران و زمينهچينى براى به رسميت شناختن آن رژيم اشغالگر، اين جمله را بر سر زبانها انداخته است، توانست تمام نقشههاى عريض و طويل
ساواک و روحانىنماهاى خودفروخته را يكجا نقش بر آب سازد و توطئه ارتجاعى آنان را خنثى كند. ديگر روحانىنماها و عمال سازمان جاسوسى شاه، جرأت نكردند اين جمله را بر زبان بياورند و در محفل يا مجلسى بازگو كنند؛ زيرا بىدرنگ از طرف مردم به عنوان مأموران ساواك و هواداران يهود و صهيونيسم به زير سؤال مىرفتند و رسوا مىشدند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص984-983)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓21مرداد1357
🔹1- در پی تظاهرات روز گذشته در اصفهان و قتل عام مردم، صبح امروز بازاریان این شهر دست به اعتصاب زدند.
🔸2- اعلامیه ای با امضای دانشجویان دانشگاه #اصفهان درباره حوادث چند روزه این شهر منتشر شد.
🔹3- اعلامیه ای با امضای اهالی شهرستان #قم منتشر و توزیع شد. در این اعلامیه از مردم این شهر خواسته شده بود تا به منظور ابراز همدردی با مردم شهرهای #مشهد، #رفسنجان، #همدان، #شیراز و #اصفهان، روز 22مرداد را عزای عمومی اعلام و تعطیل کنند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص409
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت هوشمندانه امام خمینی با دارالتبلیغ آقای شریعتمداری
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/52
🔹در آن روزها؛ در سال 1343، زمينه به وجود آوردن دارالتبلیغ توسط آقای شریعتمداری بهسرعت فراهم مىآمد و [یکی از اهداف اساسی این اقدام، هدر دادن نیروی انقلابی حوزه علمیه قم بود.]
🔸روشن است كه امام با تأسيس آن مخالف بود، ليكن از آنجا كه به #اتحاد_جامعه_روحانيت و ملت اسلام سخت اهميت مىداد از اظهار مخالفت با آن بهشدت پرهيز مىكرد و تا آخرين روزى كه در قم مىزيست علىرغم استفتاها و پرسشهاى پى در پى مردم، كوچکترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با #دارالتبليغ باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مىتواند گردانندگان آن را به زيانهايى كه آن مؤسسه مىتواند براى #حوزه و #استقلال_روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاحانديشانه خود را بهطور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزه قم سردرآورد.
🔹امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مىتوانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است:
بسمهتعالى
جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته
مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشتهايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آنجناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
به تاريخ 7 ع1 84 (26تیر1343)
روحاللّه الموسوى خمينى
🔸بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدينگونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگهدارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى #رژيم_كاپيتولاسيون به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرمكنندهاى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمىباشد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص996-995)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سلمان رشدی كيست؟
🔸یکی از گامهای مهم و پرجنجال جبهه استکبار، عَلَم کردن سلمان رشدی و آیات شیطانی وی بود که با قاطعیت سازشناپذیر امام خمینی قدس سره الشریف روبرو شد. بازخوانی اقدام شرمآور رشدی و شناخت شخصیت خبیث وی ما را به درک بهتر تاریخچه اقدامات اخیر یاری میدهد.
🔹سلمان رشدی در اصل كشميری و زادگاه او شهر بمبئی هندوستان است. وی در 1947 م /1326خ در خانوادهای مسلمان به دنيا آمد و از چهارده سالگی به مدت بيست سال در انگلستان اقامت گزيد. تحصيلات او در رشته ادبيات و در دانشگاه كمبريج بوده است. خودباختگی فرهنگی او با رسيدن پايش به جهان غرب آغاز شد و در همانجا بود كه به انواع جوايز و تشويقها دست يافت.
🔸شايان ذكر است كه اغلب آثار او از شبه قاره هند، ريشه و تأثير میگيرد. در سال 1968م، هنگامی كه دانشجوی دانشگاه كمبريج بود، به جنبش چپ پيوست.
🔹در همان سالها، تماشای تئاتر در تماشاخانههای پيشرو (آوانگارد) لندن، عشق به هنرپيشگی را در وی زنده كرد. در پايان تحصيلاتش در يک آژانس كوچک تبليغاتی سردبير شد و نگارش نخستين رمان خود را آغاز كرد؛ اين رمان كه درباره يكي از قديسان مسلمان بود، منتشر شد. دومين اثر وی كه مجموعه داستانهای گريموس نام داشت، مورد پسند منتقدان قرار نگرفت. او در سال 1981م دست به انتشار رمان «بچههای نيمهشب» زد؛ رمان تكاندهندهای كه پس از انتشار، صفحاتی از مطبوعات انگلستان را به خود اختصاص داد؛ در اين زمان، قصه استقلال هند از زبان يك مسلمان جوان! حكايت میشود. او در اين رمان «اينديرا گاندی» را «بيوه» لقب داد و فساد دولت هند را به باد انتقاد گرفت و در آن از حيات اجتماعی، فرهنگي و دينی در هند سخن گفت. به دنبال ممنوعيت اين رمان، مؤلف و ناشر آن عذرخواهی نموده، در چاپهای بعدي مطالب غير معقول كتاب را حذف كردند.
🔸در رمان ديگري به نام «شرم» كه با سبك «رئاليسم جادويی» نوشته شد، نويسنده، افسانه، واقعيت و تاريخ را درهم آميخته و شخصيتهای معاصر پاكستان را به باد انتقاد گرفت. در اين رمان، از «بینظير بوتو» با لقب «باكره تنگه آهنی» ياد كرده است. اين كتاب نيز در پاكستان ممنوع شد؛ وليكن هر دو كتاب مذكور در لندن برای وی دربردارنده جايزه گرديد!(گزیدهای از مقاله هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلامستیزی در غرب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 19، صص87-85)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیات شیطانی، سرحلقه اسلامستیزی در عصر جمهوری اسلامی
🔹كتاب آيات شيطانی - كه بايد به حق آن را واكنشی در برابر انقلاب اسلامی ايران دانست - چهارمين اثر رشدی است كه وی، آن را مستقيما به سفارش «گيلون رينكن» با دستمزد بیسابقه 850 هزار پوندي در 547 صفحه نوشته است. اين كتاب توسط انتشارات #مؤسسه_پنگوئن در سلسله كتابهای (وايكينگ) به مرحله چاپ رسيد و در تاريخ 1367.7.4 در #لندن منتشر گرديد. پس از انتشار، دستگاههای جايزهپراكنی غرب، سريعا اين اثر جديد را نامزد دريافت جايزه كتاب سال كردند.
🔸رشدی در اين كتاب موهن، رماننويسی و قصهپردازی را بهانهای قرار داده تا به وسيله آن به مقدسات اسلامی ناسزا بگويد و با درهم آميختن تخيل و واقعيت، به بزرگان دين توهين كند. به همين دليل كار تازه او درباره پيامبر اسلام(ص) نوعی ارتجاع و واپسگرايی و بازگشتی انحطاطآميز به قرون وسطی است؛ روزگاری كه استدلال جای خود را به افترا و استهزا داده بود.
🔹محتوای كتاب، تلاشی است برای مخدوش كردن حقيقت وجودی جبرئيل امين (به عنوان آورنده وحی) و شخصيت والای رسول اكرم(ص) (به عنوان گيرنده وحی). نويسنده در اين كتاب سعی كرده است، آيات وحی را در قالب آيات شيطانی مطرح نمايد و قداست «وحی» و قرآن را ناديده انگارد. او از بهترين سبک نگارش، يعني سبک «رمان» استفاده كرده است و تلميحات نادرست و موهنی درباره قرآن، پيامبر اسلام(ص)، آداب، احكام و مقدسات اسلامی دارد و با تحريف و كاريكاتورسازی از صحابه بزرگ رسول خدا(ص) از جمله بلال حبشی - به عنوان هيولای سياه عظيمالجثه - ياد میكند.
🔸وی همچنين خانواده پيامبر و زنان عفيفه تاريخ، مثل زنان پيامبر اكرم(ص) را كه با صراحت قرآن، حتی از ازدواج بعد از رحلت پيامبر(ص) هم محروم شدهاند، مورد اهانت قرار داده است. قرآن را تخيلات شيطانی خوانده و هر يک از صحابه رسول اكرم از جمله، افرادی مثل سلمان فارسی، بلال حبشی، مقداد و ابوذر را به نامی تشبيه نموده و به باد استهزا گرفته است؛ كسانی كه در مكه سختترين شكنجه را تحمل كردند، با گرسنگی ساختند، از همه دار و ندار خود گذشتند و به حبشه مهاجرت نمودند.(گزیدهای از مقاله هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلامستیزی در غرب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 19، صص91-89)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db