eitaa logo
حجت‌الاسلام برسلانی
3.7هزار دنبال‌کننده
151 عکس
251 ویدیو
30 فایل
✅ کانال احکام و مسائل فقهی و استفتائات و احکام 🔶️ تحت اشراف علمی مستقیم حجت الاسلام برسلانی 🔶️ جهت ارسال سوال 🔸️ ارائه پیشنهاد ، دعوت به منبر و جلسه سخنرانی و احکام ادمین:👇 @Admin_k_borsalani روبیکا 👇 https://rubika.ir/borsalani_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👉 باقی موارد رو ببینید ✍ حکم 🔒 آیا با دست خودکاری وضو صحیح است؟ 🔑 - اگر جوهر دارای جرم بوده و مانع از رسیدن آب به پوست شود وضو باطل است و تشخیص این موضوع بر عهده مکلف می باشد. (حضرت امام، ، آیت الله ) 🔑 - معمولی مانع محسوب نمی شود. (آیت الله ) 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 احکام وضو، موجود در کانال‌ 🔒 کسی‌که به‌علت بیماری و امثال آن خودش توان وضو گرفتن ندارد، تکلیفش چیست؟ 🔑 - واجب است بگیرد؛ هرچند متوقف بر اجرت باشد و باید خودش (منوب عنه) نیت وضو کند و مسح هم باید با دست منوب عنه باشد و اگر امکان نداشته باشد، رطوبت را از دست گرفته، با آن مسح کند و در این‌ صورت که نایب مسح را انجام می‌دهد، بنا بر احتیاط واجب، در صورت امکان تیمم هم انجام شود (حضرت امام) 🔑 - باید از کسی بخواهد که به او در کارهای وضو کمک کند؛ البته خود وضوگیرنده باید نیت وضو کند و درصورتی‌که بتواند، با دست خود عمل مسح را انجام دهد و اگر نتواند، نایب دست او را گرفته، با آن مسح می‌کند. اگر از این کار هم باشد، نایب از دست او رطوبت گرفته، می‌کند و اگر این شخص کف دست نداشته باشد برای مسح، رطوبت از ساعد او می‌گیرد و اگر ساعد هم نداشته باشد، رطوبت از صورت او گرفته، سر و پا را با آن مسح می‌کند () 🔑 - باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد؛ هرچند متوقف بر باشد و در این صورت، احتیاط واجب آن است که هر دو، نیت وضو کنند و اگر ممکن باشد، باید نایبش دست او را بگیرد و به محل مسح وی بکشد و اگر امکان نداشته باشد، نایب را از دست منوب عنه گرفته، با آن مسح می‌کند (آیت‌الله ) 🔑 - واجب است نایب بگیرد؛ هرچند متوقف بر اجرت باشد و باید خودش نیت وضو کند؛ ولی باید توجه داشت اگر جاری‌کردن آب به‌واسطۀ خود منوب عنه باشد، بنابراحتیاط مستحب این کار انجام شود؛ ولی مسح باید با دست منوب عنه باشد و اگر امکان نداشته باشد، نایب رطوبت را از دست منوب عنه گرفته، با آن مسح می‌کند و در این صورت که نایب مسح را انجام می‌دهد، بنابراحتیاط واجب تیمم هم انجام شود (آیت‌الله ). نكته: هر مقدار از وضو كه منوب عنه ميتواند خودش انجام دهد بايد انجام دهد. 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 🏴 تسلیت🏴 🎥 مصادیق حرام (خلاصه کلیپ)👇 1⃣ برگزاری روضه در منزل با (شوهر) 2⃣ برگزاری روضه در در حال عدم رضایت همه شرکاء 3⃣ برگزاری جلسه، و در کوچه و خیابان، همراه با آزار مردم و 4⃣ صدای بلند و آزاردهنده بلندگوها و سیستم صوت 5⃣ استفاده از آب، برق و گاز در مراسم 6⃣ استفاده از و حسینیه‌ها خلاف 7⃣ هزینه و خرج و خلاف نظر خیّرین 8⃣ برگزاری با 🎥 حکم شرکت در اینگونه👆 مجالس چیست؟ پاسخ را در ادامه کلیپ ببینید. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
⏯ ببینید... ✅ برنامه«تاآسمان»باحضور استادبرسلانی ⏱ زمان 👈 فردا چهارشنبه ۷شهریور، ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۳:۰۰ 💬 موضوع: احکام چالشی هیئات امناء و مسجدداران حتما ببینند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر کسی نباشه تو گوش بچه و بگه، میشه اذان و اقامه رو از گوشی موبایلمون پخش کنیم؟ 👉 بزن و ببین! براى آدابى است كه بعضى از آنها واجب و بعضى مستحب مى‌باشد؛ موارد مهم آن عبارتند از: 1⃣ کمک کردن به زن در وقت زایمان 2⃣ شستن و غسل دادن تازه مولود. 3⃣ گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ او. 4⃣ ماليدن و (عليه السّلام) به سقف دهان او . 5⃣ کردن. 6⃣ کردن. توضیحات 👈 اینجا 7⃣ نام نیکو برای او قرار دادن. 8⃣ مستحب است روز هفتم ولادت تمام سر فرزند را بتراشد و به مقدار وزنش طلا یا نقره صدقه بدهد و تراشیدن مقداری از سر و باقی گذاشتن بقیه کراهت دارد. 9⃣ دادن. 📚 آدرس: تحرير الوسيلة؛ احکام الولادة و ما یلحق بها ج۲2، ص: ۳۰۹ و ۳۱۰. 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
🔒 اگر یکی از ورثه اظهار کند که نسبت به تصرف باقی ورثه در ترکه قبل از تقسیم ارث راضی نیست (با این فرض که فعلا تقسیم ترکه ممکن نیست چون املاک به فروش نمی‌رود) آیا تصرف برخی ورثه (مثلا رفت و آمد در منزل ارثی) ممنوع است؟ 🔑- باید همه وراث راضی باشند و الا حضور و استفاده شرعا حرام است ولو در فرض سوال. () 📚 آدرس: استفتاء کتبی دفتر معظم له، استفتاء (ج 400/ 1) تاریخ 1403/06/03. نکته: نظر باقی مراجع در مسئله همین است. 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفر 🌼روزه فردا پنجشنبه را دریابید🌼 ✍ حدیث: از امیرالمؤمنین عليه‌السلام نقل‌شده: صَومُ ثلاثةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ يُذهِبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ و بَلابِلِ القَلبِ ... ... روزه سه روز از هر ماه وسوسه هاى سينه و پريشانيهاى دل را از بين مى برد: 1⃣ پنجشنبه اول ماه قمری، 2⃣ چهارشنبه بعد از دهه اول ماه، 3⃣ پنجشنبه آخر ماه. ✔️ الخصال: 612/10 ✍ مسئله: توضیح‌المسائل امام م ۱۷۴۸ آمده: ... روزه گرفتن در این سه روز به قدری فضیلت دارد که اگر کسى موفق به آنها نشد مستحب است قضا کند 🤔 و بلکه آنقدر مصلحت دارد که اگر کسی کلا از روزه معذور است و نمی‌تواند روزه بگیرد، مستحب است براى هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد.😳 ✅ نکته: کسی که دارد باید قصد روزه قضا کند. تا دیر نشده و کار از کار نگذشته ... برای هر کس که دوستش داری این پست رو بفرست و از ثواب روزه فردا آگاهش کن! 🔸 در کانال استاد اعمال سال به موقع می‌شود. 👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8 🔹صفحه استاد رو در روبینو دنبال کنید https://rubika.ir/borsalani_ir
👉 دیگر موارد را ببینید 🔒 اگر درآمدی داشته باشد، آیا آن اموال هم خمس دارد؟ پدر و مادرش در این زمینه تکلیفی دارند؟ 🔑 - نیز مثل سایر افراد اگر منافع کسبی داشته باشند و در بین سال در مؤونه آنان مصرف نشود، خمس به آن تعلق می‌گیرد و در این صورت می‌تواند خمس منفعت مازاد بر مخارج سال وی و همچنین در صورت داشتن موارد دیگر مانند حلال مخلوط به حرام، معدن و گنج را بپردازد و اگر نپرداخت، بر خود طفل بعد از بلوغ واجب است خمس آن را بدهد. () 🔑 - اگر برای بچّه درآمد و منافعی بدست آید (هر چند از هدایا باشد) اگر در بین سال تلف نشده باشد و مؤونه هم نشود، خمس به آن تعلّق می‌گیرد و بر ولیّ بچه ‌واجب است‌ كه خمس آن‌ را از مال او بدهد و چنانچه ولیّ، آن را پرداخت نکند، بر خود بچه پس از بلوغ، واجب است كه خمس آن را بدهد. (آیت الله ) 🔑 - چنانچه کودک صاحب اموالی باشد مانند کارخانه، سهام، اوراق، اگر بعد از بالغ شدن یک سال مالک آن بود باید خمس آن را بدهد و اگر هدایایی داشت چنان چه بعد از بالغ بودن یک سال مالک بود و مصرف نشد بنا بر احتیاط واجب خمس دارد. (آیت الله ) 📚 آدرس: امام خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات (اصلاح شده)، س۱۰۳۷؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الخمس، فصل فیما یجب الخمس، م۸۴. آیت‌الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، م۲۳۸۷. آیت الله مکارم، سایت معظم‌له 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👉 🎥 حیف!😔 ما از قدیم تو خونمون یک مجلسی داریم، برای همین هیچکدوم از اعضای خانواده تا حالا نتونستیم بریم 😢 یعنی عملا یکی از علامتهای مومن رو نداریم.😭 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👉 بزن و ببین! 🎥 برخی از :👆🧐 👇👇👇👇 1⃣ شرکتها ⛔️ تخفیفاتی که در خرید به او داده می‌شود مال خودش نیست! 2⃣ برای دیگران ⛔️ کسی که به سفارش دیگری، برایش خرید می کند نباید سود بکشد! 3⃣ ⛔️ حق ندارد خلاف نظر انجام دهد! 4⃣ ⛔️ و نباید خلاف وکالت و عمل کنند! 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 دیدن مسائل دیگر 🔒 اگر کسی قبل از اذان به قصد نماز پیش‌روی وضو بگیرد، چه حکمی دارد؟ 1⃣ نزدیک وقت اذان باشد: 🔑 - وضو صحیح است (حضرت امام، امام‌خامنه‌ای، آیات عظام سیستانی، وحید، شبیری زنجانی). 2⃣ نزدیک وقت اذان نباشد: 🔑 - وضو به قصد همان نماز صحیح است (حضرت امام، آیات عظام و ). 🔑 - اگر مثلا ساعت ۹صبح است به قصد نماز ظهر وضو صحیح نیست. (، آیت‌الله ). 🔑 - بنابراحتیاط واجب صحیح نیست. (آیت‌الله ). ✅ اگر مکلف در هر ساعتی از روز برای هر عمل واجب یا مستحبی (مثل قران، زیارت، مس اسماء مقدسه و ...) یا به‌قصد با طهارت بودن وضو بگیرد، به نظر همه مراجع تا باطل‌ نشده، نماز با آن صحیح است. 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
29.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆🙄 👇🤓 ✍ چند نکته در احکام : 1⃣ یکی از قراردادهای شرعی عاریه است؛ عاریه آن است که مکلف وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند و بعدا پس بدهد؛ مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا استفاده کند. 2⃣ کسی که چیزی را مانند دریل، قابلمه، اجاق گاز یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد. 3⃣ مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا بشود نیست و لازم نیست را کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند: ‌الف: در نگهداری مال یا وسیله () کرده یا در استفاده () نماید. ب: اگر بشود که در صورت خسارت جبران کند. ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته یا باشد. 📚 آدرس: توضیح المسائل مراجع، م2344 و 2358 و 2349. 🤝 لطفا پستها را با لینک منتشر کنید. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 بزن و ببین 🏴 مومنین و مومنات! تسليت ایام 🏴 😭 شهادت رسول گرامی اسلام 😭 🌹 یکی از تکالیف مسلمین و در حق پیغمبراکرم و آل ایشان است: ✍ قرآن خداوند متعال در آیه ۵۶ همه مومنین را مکلف به صلوات و دعا در و آلش کرده است: «إِنَّ اللّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» ✍ حدیث روایات بسیاری در از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که می توانید برخی را 👈 اینجا ببینید. به عنوان نمونه: در «الدّر المنثور» از «» و «مسلم» و «ابو داود» و «ترمذی» و «نسائی» و «ابن ماجه» و «ابن مردویه» و گروه دیگری، از «کعب بن عجره» نقل شده که مردی خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از آیه قرآن (بالا) سوال کرد: «أمّا السّلام علیک فقد علمناه فکیف الصّلاة علیک، کیفیت سلام بر تو را می دانیم چگونه است، امّا صلوات و درود بر شما باید چگونه باشد؟» پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمودند اینگونه بگو: «أللّهمّ صلّ علی محمّد و علی آل محمّد کما صلّیت علی آل إبراهیم إنّک حمید مجید. ألّلهمّ بارک علی محمّد و علی آل محمّد کما بارکت علی آل إبراهیم إنّک حمید مجید» ✅ برای مشاهده سند این حدیث و دیدن چند حدیث دیگر بروید 👈 اینجاحکم شرعی 1⃣ در نماز در عظمت شخصیت رسول خدا همین بس که در نمازها، واجب است که بر ایشان و اهل بیت ایشان، صلوات و درود فرستاده شود و اگر کسی عمدا این کار را انجام ندهد، نمازش باطل است. 2⃣ صلوات‌های مستحب در نماز بر نمازگزار مستحب است در و قبل یا بعد از ذکر صلوات بفرستد. 3⃣ دعای مستحبی بعد از تشهد یکی از بعد از اول نماز و قبل از برخاستن برای رکعت بعد گفتن این جمله و دعا است که بگوید: "و تقبل شفاعته و ارفع درجته" یعنی خدایا شفاعت پیامبر را نسبت به امتش قبول کن و درجه اش را ترفیع ده! 4⃣ استحباب صلوات در هر حال یکی از مستحبات بسیار پرثواب و بافضیلت بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام است؛ اینکه در هر حالتی که هستیم با گفتن یا شنیدن صلوات بفرستیم (حتی در ، با این توضیح که ذکر و قرائت را در هر کجای نماز که هست قطع کرده صلوات بفرستد و بعد از صلوات نماز را ادامه دهد)؛ همچنین مستحب است موقع نوشتن نام مبارک حضرتش و یا حتی زمانی که حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد. 5⃣ ادعیه ماثوره در دعا در حق پیامبر در مضامین ادعیه بسیار بسیار دعا برای پیامبر دیده می شود که خواندن آنها مستحب است، به عنوان نمونه: امام علی(عليه السلام) در بخشی از خطبه ۷۲ دعاى جامعى در حقّ پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مى كند و در واقع طرز دعا كردن به آن بزرگوار را نیز به ما مى آموزد. در قسمت اوّل آن، حضرتش از پيشگاه خداوند بزرگ براى پيغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) شش چيز تقاضا مى كند. این دعا را 👈 اینجا ببینید. 📚 آدرس: توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۱۰۰ ؛ عروه الوثقی، فصل فی التشهد، واجباته م۴؛ توضیح المسائل جامع، مساله ۱۳۰۵ و فصل فی الصلاه علی النبی، استفتائات آیت الله مکارم، استحباب ذکر صلوات در نماز ؛ تعقیبات نماز ؛ توضیح المسائل جامع، مساله ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹. 🔹انتشار مطالب فقط با لینک کانال‌ احکام حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆😭 🎥 👉 موضوع سال۱۴۰۳ 🏴 بزرگتر از مصیبت شهادت معصومین، از بین بردن و به فراموشی سپردن سیره و کلمات ایشان است. پس، شیعیان! عمل کنیم ونشر دهیم💪 ✍ از مهمترین 👇 1⃣ پیشوایان گمراه کننده إنّ أخْوَفَ ما أخافُ على اُمتي الأئمةُ المُضِلّون. وحشتناكترين چيزى كه براى امّتم می‌ترسم، پيشوايان گمراه كننده اند.[كنزالعمّال۲۸۹۸۶] 2⃣ زبان‌باز إنّ أخوَفَ ماأخافُ علیکم بعدی کلُّ مُنافقٍ عَلیمِ اللِّسان؛ بیشترین ترس من بر شما، از منافقان زبان باز است.(میزان‌الحمه،1377 ج9،ح16005،131) 3⃣ و حق‌کشی قاضیان أخْوَفُ ماأخافُ على اُمتی زَلاّتُ العُلماء و مَيلُ الحُكماء. بيشترين ترس من براى امّتم لغزش علما و حق كشى قاضيان است.[تنبيه‌الخواطر۲/۲۲۷] 4⃣ نابجای أكْثَرُ ماأتَخَوَّفُ على اُمّتي مِن بعدي رَجلٌ يَتأوَّلُ القرآنَ يَضَعُهُ على غيرِ مَواضعِه. بيشترين نگرانى من براى امتم بعد از خودم وجود کسانی است كه قرآن را نابجا تأويل و تفسير می‌كنند.[كنزالعمّال۲۸۹۷۸] 5⃣ إنَّ أخوَفَ ماأخافُ علی اُمَّتی مِن بعدی المَکاسبُ الحرام. بیشترین چیزی که پس از مرگم از آن بیم دارم، است. (اصول کافی،ج5ح1ص124) 6⃣ شکم و فرج أخْوَفُ ماأخافُ على اُمتي اتّباعُ الشهَوات في البَطْن و الفَرْج. ترس زیاد من بر امتم از تمایلات نفسانی شکم و است. [الدرالمنثور۳/۴۰۳] 🔹کانال‌ احکام ومعارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 ببین و بسوز😭 در عزای پیغمبر علیهماالسلام 🏴 در كلامى از اميرمؤمنان على عليه‌السلام نقل شده كه حضرت به هنگام غسل و دفن پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله عرضه داشتند: «بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوتِکَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ... وَلَوْ لا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لاََنْفَدْنَا عَلَيْکَ مَاءَ الشُّوُونِ؛ پدر و مادرم فدايت باد اى رسول خدا، با مرگ تو چيزى قطع شد كه با مرگ ديگرى قطع نگشت و آن نبوّت و پيام آوردن (از سوى خدا) و اخبار آسمان بود... اگر تو ما را به صبر و شكيبايى امر نفرموده بودى و از جزع و بى تابى نهى نمى كردى، آنقدر بر تو گريه مى كرديم كه اشكهايمان تمام شود».😭 آنگاه امام عليه السلام ادامه می دهند: (وَإِنَّ الْمُصابَ بِکَ لَجَلِيلٌ، وَإِنَّهُ قَبْلَکَ وَبَعْدَکَ لَجَلَلٌ). «مصيبت وفات تو بسيار سنگين و هر مصيبتى پيش و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير است».😭 و در آمده است: وَ قَالَ (علیه السلام) [عِنْدَ وقُوُفِهِ] عَلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) سَاعَةَ دَفْنِهِ: إِنَّ الصَّبْرَ لَجَمِيلٌ إِلَّا عَنْكَ، وَ إِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلَّا عَلَيْكَ؛ وَ إِنَّ الْمُصَابَ بِكَ لَجَلِيلٌ، وَ إِنَّهُ قَبْلَكَ وَ بَعْدَكَ لَجَلَلٌ. هنگام به خاك سپردن رسول الله (صلى الله عليه و آله) بر سر قبر آن حضرت، چنين فرمود: صبر نيكوست، مگر بر مرگ تو و بيتابى زشت است، مگر در فراق تو. اندوهى كه از مرگ تو رسد بزرگ است و هر اندوه ديگر، چه پيش از آن و چه پس از آن، خرد است و بى مقدار.😭😭 ✍ منسوب به حضرت در روايتى مى خوانيم كه امام اميرمؤمنان عليه السلام پس از اين ماجرا بر اساس روايتى كه جناب قاضى قضاعى (از علماء اهل سنت) در کتاب "دستور معالم الحكم" ذكر كرده، صبح و عصر كنار قبر آن حضرت مى رفتند و سخت مى گريستند، سپس به اين اشعار توسل مى جستند: ما ذا عَلى مَنْ شَمَّ تُرْبَةَ أحْمَدَ أنْ لا يَشُمَّ مَدَى الزَّمانِ غَوالِيآ صُبَّتْ عَلَىَّ مَصائِبَ لَوْ أَنَّها صُبَّتْ عَلَى الاْيَّامِ صِرْنَ لَيالِيآ چه مى شود كسى را كه خاك قبر پيغمبر صلي الله عليه وآله را ببويد ـ ولى تا عمر دارد (عزادار باشد و) بوى خوش ديگرى نبويد؟ (بعد از آن حضرت) مصيبت هايى بر من فرو ريخت كه اگر ـ به روزهاى روشن ريخته مى شد همچون شبها تيره و تار مى گشت. همچنین در ديوان منسوب به اميرمؤمنان على عليه السلام نيز در مرثيه پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله آمده است: نَفْسِي عَلَى زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَةٌ يَا لَيْتَهَا خَرَجَتْ مَعَ الزَّفَرَاتِ لا خَيْرَ بَعْدَکَ فِي الْحَيَاةِ وَإِنَّمَا أَبْكِي مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَيَاتِي جان من در چنگال آه و ناله هايش محبوس است ـ اى كاش جانم همراه آه وناله ها بيرون مى آمد. بعد از تو (اى رسول خدا!) زندگى ارزشمند نيست و اگر ـ من گريه مى كنم به دليل آن است كه مى ترسم عمرم بعد از تو طولانى شود. معروف اين است كه اميرمؤمنان على عليه السلام همين اشعار را در مرثيه بانوى اسلام فاطمه زهرا سلام الله عليها نيز بيان فرمودند. 🙏🙏التماس دعا🙏🙏 🔹انتشار مطالب با لینک کانال‌ معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
خمس ارث.mp3
3.31M
👉 👉 بزن و ببین! 👉 🔹کانال‌ احکام و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆😭 علیه‌السلام «مردی به علیه‌السلام عرض کرد: من از شما هستم؟! حضرت فرمودند: يَا عَبْدَ اللَّه إِنْ كُنْتَ لَنا في أَوامِرِنا وَ زَواجِرِنا مُطِيعاً، فَقَد صَدَقْتَ وَ إِنْ كُنتَ بِخلافِ ذلكَ فَلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بِدَعْواكَ مَرْتَبةً شَريفةً لَسْتَ مِن أَهْلِها ... ای بنده خدا! اگر مطیع امر و نهی ما هستی، راست می‌گوئی؛ و اگر این‌گونه نیستی، با ادعای این مقام بلند ()، بر گناهان خود نیفزا! بلکه بگو من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم، که اگر اینگونه بگویی حرف پسندیده‌ای زده‌ای!برخی از از شیعیانشان: 1⃣ خدا محوری در امور حضرت فرمودند: هر کس را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود؛ خداوند او را کفایت می کند. 2⃣ فراگیری دانش از حضرتش نقل شده: دانش خود را به مردم بیاموزید و دیگران را فراگیرید! 3⃣ اندیشیدن و تفکر حضرت فرمودند: شما را به اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا ریشه‌ی تمامی خوبیها است. 4⃣ صبر و بردباری در امور حضرت فرمودند: چیزی نافع تر از داشتن نیست و زیان‌بارتر از فقدان صبر هم چیزی وجود ندارد. 5⃣ تلاش در دنیا از حضرتش نقل شده: برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه [در این ] خواهی بود. و برای آخرتت [نیز چنان] سعی و تلاش کن که گویا فردا از دنیا خواهی رفت. ✅ برای مشاهده متن احادیث و مطالب تکمیلی 👈 اینجا را ببینید. 🔹انتشار مطالب با لینک کانال‌ حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
وطن تبعی فرزند.mp3
6.47M
👉 بزن! 👉 بزن! آیا وطن والدین وطن فرزندان هم هست؟ 🎧 پاسخ 🔹کانال‌ احکام و معارف حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
👉 حتما موارد دیگر را ببینید 👉 این را هم ... 🔒 اگر وام‌گیرنده پرداخت وام را از مهلت مقرر به تأخیر بیندازد، گرفتن مبلغی اضافه بر اصل قرض بابت دیرکرد یا از باب وجه التزام یا جریمۀ دیرکرد یا در چه حکمی دارد؟ آیا بین و غیربانک در این زمینه فرقی هست؟ 🔑 - دربارۀ دریافت مبلغ مازاد بر اصل دین و قرض، دو فرض کلی وجود دارد: ۱. دریافت مبلغ مازاد، به‌دلیل تأخیر در ادای دین و قرض است. این مبلغ یا به‌عنوان دیرکرد یا تأدیه دریافت می‌شود یا به‌دلیل تقاضای مدیون برای بیشتر به‌منظور ادای دین. در این دو صورت، دریافت مبلغ مازاد حکم ربا را دارد و حرام است مگر به مقدار و باشد. ۲. دریافت مبلغ، به‌دلیل تخلف از شرطی است که هنگام انعقاد عقد (قرض، بیع، اجاره یا تسهیلات دیگر) شده است مبنی بر اینکه اگر مشروطٌ‌علیه در موعد مقرر به شرط عمل نکند، باید فلان مبلغ را به مشروطٌ‌له بپردازد؛ اعم از اینکه «مشروط» انجام‌دادن عمل باشد یا پرداخت مبلغ بابت ثمن معامله، اجارۀ ماهانه، ادای قرض و... . پرداخت این مبلغ به‌دلیل دیرکرد در ادای دین نیست؛ لذا مقدار آن تابع مقدار زمان تأخیر نیست و گاهی اساساً به تأخیر ادای دین مربوط نیست و مثلاً به‌دلیل تحویل‌ندادن کالاست. در این فرض، شرط صحیح است و عمل به آن لازم. () 🔑 - هر نوع جریمه در ازای و که در ذمۀ مدیون است، حرام است، فرقی ندارد که این بدهی بابت قرارداد یا یا غیر آن باشد؛ همچنان که فرق ندارد جریمۀ مذکور در ضمن قرارداد شرط شده باشد یا شرط نشده باشد. تغییر نام آن به «» یا «وجه التزام»، آن را حلال نمی‌کند. (آیت‌الله‌ ) 🔑 - هرگاه به‌عنوان یک قانون بانکی، طبق محاسبۀ سود پول اعمال شود، نوعی و حرام است و اگر تعزیر در برابر تأخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم‌اعسار)، مبلغ آن جریمه متعلق به بیت‌المال است نه سیستم بانکی و اگر به‌صورت درآید و به وام‌گیرندگان تفهیم شود و آن‌ها موافقت کنند، ممکن است مشروع باشد؛ در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند. همچنین خسارت دیرکرد، ربا و حرام است؛ مگر اینکه آن را در ضمن عقدی خارج لازم شرط کنند. همچنین اگر فاصلۀ زمانى و تورم خیلى زیاد باشد، به‌طورى که پرداختن مبلغ مزبور عرفاً ادای دین محسوب نشود، باید را به بپردازد یا کنند. (آیت‌الله‌ ) 🔹انتشار مطالب با لینک کانال‌ معارفی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭👆 👉 سلسله مباحث 😭🏴 مومنین تسلیت 🏴😭 ✍ از امام رضا عليه‌السلام نقل شده: «شیعتنا المسلمّون لأمرنا، الآخذون بقولنا، المخالفون لأعدائنا، فمن لم یکن کذلک فلیس منّا». ما سه ویژگی اساسی دارند: 1⃣ گوش بفرمان ما هستند. 2⃣ سبک زندگی خویش را از ما می‌گیرند. 3⃣ با دشمنانمان ناسازگارند. حضرت ادامه می دهند: هر کس اینگونه نباشد از ما نیست.😔 📚 آدرس: وسائل‌الشیعه ج۱۸، ص۸۳. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8
📣 توجه توجه👆👆 موضوع سخنرانی: ترور جایگاه و شخصیت اولیاء الهی برنامه دشمنان اسلام در تمام عصور