eitaa logo
بُت شناسی
2.2هزار دنبال‌کننده
448 عکس
397 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 احمد حنبل: کسی سنی نیست مگر با امیرالمومنین علیه السلام عداوت داشته باشد! 🔻ع، [عِلَلُ الشَّرَائِعِ] مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ الْجُرْجَانِیَّ قَاضِی هَرَاةَ یَقُولُ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَوْرَکَ الْهَرَوِیَّ یَقُولُ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ حثرم [خَشْرَمٍ] یَقُولُ: کُنْتُ فِی مَجْلِسِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ فَجَرَی ذِکْرُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُبْغِضَ عَلِیّاً قَلِیلًا قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَقُلْتُ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُحِبَّ عَلِیّاً علیه السلام کَثِیراً وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الْحِکَایَةِ قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَضَرَبُونِی وَ طَرَدُونِی مِنَ الْمَجْلِس 🔸محمّد بن احمد بن یعقوب جرجانی قاضی هرات گفت: از محمّد بن عورک هروی شنیدم که گفت: از علی بن حثرم شنیدم می‌گفت: در مجلس احمد بن حنبل بودم. سخن از علی بن ابی طالب علیه السّلام به میان آمد و او گفت: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه به مقدار کمی هم با علی علیه السّلام دشمن باشد. ابن حثرم گفت: من گفتم: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه علی را زیاد دوست داشته باشد. در غیر این حکایت نقل کرده که: «مرا زدند و از مجلس خارج کردند. »   📚بحارالانوار، جلد ۴۹، صفحه ۲۶۱ @BotShenasi
🗯 علت دشمنی احمد بن حنبل لعنه الله با امیرالمومنین علیه السلام 🔸ع، [علل الشرائع] أَبُو سَعِیدٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُذَکِّرُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ إِبْرَاهِیمَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ یَقُولُ: إِنَّمَا کَانَتْ عَدَاوَةُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ مَعَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام أَنَّ جَدَّهُ ذَا الثُّدَیَّةِ الَّذِی قَتَلَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَوْمَ النَّهْرَوَانِ کَانَ رَئِیسَ الْخَوَارِجِ وَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ أَنَّهُ سَمِعَ هَذِهِ الْحِکَایَةَ مِنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ بِعَیْنِهَا. 🔸 عبدالرحمن بن محمّد بن محمود گفت: از ابراهیم بن محمّد بن سفیان شنیدم که می‌گفت: علت دشمنی احمد بن حنبل با علی بن ابی طالب علیه السّلام، از آن جهت بود که جد احمد بن حنبل ذو الثدیه، به دست علی بن ابی طالب علیه السّلام در نهروان کشته شد که رئیس خوارج بود. ابو سعید نیز گفت: همین جریان را بدون کم و کاست از ابراهیم بن محمّد بن سفیان نیز شنیده.   📚 بحارالانوار،جلد۴۹،صفحه۲۶۱ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد زشت و بی‌ادبانه آقای رحیم‌پور ازغدی با فردی که فقط یک تذکر ساده به ایشان داد. می‌گوید تو از همان کسانی هستی که اگر بودی بهشتی و مطهری را تکفیر می‌کردی! @BotShenasi
🔍 آنچه بَدها همه دارند | مُتکلّم خبیر مرحوم آیت اللّه شیخ محمد جواد خراسانی : ✍«حافظ» بطوری که دیوانش حاکی و شاهد است،أهل شراب و غناء و رقص بوده،عشق ورزی با غیر حق مینموده،با سلاطین و اُمراء و وزراء و أهل ثروت و عیّاشها روابط خاص داشته و‌ مدح های خارج از حدّ - بلکه خارج از شرع - از آنها نموده و از پیران تصوّف نیز مدح های غالیانه کرده،که اگر معتقد به این غلوها بوده،خالی از شبههٔ کفر نیست! و اگر نبوده،ناشی از لایبالیگری است! و نیز خود را به نفاق هم معرفی مینماید و إظهار طمع از اهل دنیا بسیار کرده،أشعار بی معنی بسیار گفته، لاف و گزاف بسیار رانده،تعریف و تزکیه از خود بسیار دارد،با أهل زهد و وَرَع و‌ تقویٰ جدّا مخالفت می ورزیده و طعنه میزده! هر یک از اینها،مخالف است با آنکه شخص،مرد خدا باشد؛چه رسد به آنکه همه با هم جمع شود. آنچه بَدها همه دارند،تو تنها داری! 📚رضوان أکبر إله در نقض خرابات و‌ خانقاه؛ص۹۴- ۹۳ @BotShenasi
🔍 تصوف دین دیوانه ها | ✍شرط اصلی تکامل در تصوف،بی عقلی و‌جنون است. عبدالله تستری گوید: به دین مجنونها،به چشم‌ حقارت ننگرید،اینها خلفای انبیاء هستند . 📚 تذکرة الاولیا،۱/۲۳۵ ✍ابي العوجاء كه از زنديقان معروف مي‌باشد. درباره ي مذهب استاد خود حسن بصري مي‌گويد: «استادم آدم ديوانه اي بود. سخنان بي اصل زياد مي‌گفت. گاهي قدري مذهب بود و گاهي جبري مسلك» 📚 حسن بصری کیست، ص ۱ @BotShenasi
🔍 دولابی و سکونت در خانقاه | دولابی میگوید: چندین بار مسجد و نماز و مقدسین را رها کردیم و‌ خانقاه رفتیم، دوباره مسجد و‌ دوباره خانقاه،آخر کار ساکن خانقاه شدیم.. 📗طوبای محبت، ج ۲ ص ۱۲۹ @BotShenasi
🔍 توحید اهل تصوف | هر چيزى را مظهر جمال خدا مى‌دانند، مانند انبياء واوصياء واولياء وامرَدانِ گلرخان، يا مظهر جلال خدا مى‌دانند، مانند كُفّار وفُجّار از قبيل فرعون وهامان وابوجهل وعبدالرحمن ابن ملجم، واهرمن صورتان وشيطان سيرتان،واز اينجاست كه مولوى رومى در مثنوى گفته: چون كه بى‌رنگى اسير رنگ شد موسئى با موسئى در جنگ شد واز زبانِ حضرت امير المؤمنين عليه السلام در مخاطبۀ با ابن ملجم لعين چنين بافته و گفته: غم مخور فردا شفيع تو منم مالك روحم نه مملوك تنم آلت حقّى تو؛فاعلْ دستِ حقّ چون زنم بر آلت حقّ؛طعن ودقّ هيچ بُغضى نيست در جانم زتو زانكه اين را من نمى‌دانم زتو ودر جاى ديگر در مثنوى گفته: سوىِ كُلِّ خود رو؛اى جزء خدا يا مزخرفات بسيار ديگر، واز اينجاست كه محيى الدّين در اوّل فتوحات گفته: سبحان من أظهر الأشياء و هو عينها منزّه باد كسى كه ظاهر ساخته است چيزها را،وحال آنكه خودش عين چيزهاست. هرچند كه شيخ علاء الدولۀ سمنانى با وجود اينكه با او هم مذهب است در اين كلام بر او طعن زده وردّ نموده، و گفته: آيا حيا نمى‌كنى اى شيخ از اين كلام ؟ و راضى هستى كه كسى گويد كه: فضلۀ شيخ عين شيخ است تا آخر كلام پر ملالش. واز قبيل اين كلام، و مؤيّد اين مرام است قول بايَزيد كه ليس في جُبَّتي سِوى اللّه نيست در خرقۀ من غير خدا،كه فضلۀ خود را خداى خود دانسته، مولوى در مثنوى گفته: با مريدانْ؛آن فقيرِ مُحتشم بايَزيد آمد كه نَك يزدان منم گفت مستانه عيان آن ذو فنون لا الهَ الّا أناها فاعبُدون و همچنين مكتوب حلّاجِ لعين؛كه به بعضى از ملاحده ومريدين نوشته به اين عنوان: مِنَ اللّه الى فلان اين كتاب از خداست به سوى فلان كس، و به اين سبب فقها وقضاة واعيان آن زمان از سنيان [ وشيعيان ] كه از آن جمله است شيخ ابوالقاسم ابن روح،كه يكى از نُوّاب وبوّاب اربعۀ حضرت صاحب الزمان عليه وعلى آبائه افضل صلوات الرحمن است؛ فتوى به اباحۀ قتل وخون آن ملعون دادند و او را كشتند،پس به دارش كشيدند وسوختند. 📗 مثنوی ۱/ ۶۸ 📗مثنوی ۱/۱۰۷ 📗 مثنوی ۱/۱۰۵ 📗مثنوی ۶/ ۱۲۸ 📚نفحات الانس ۴۴۸ ، حدیقه الشیعه ۵۶۸ 📚مثنوی ۴/۵۶ 📚مثنوی ۴/ ۵۵ 📚تحفه الاخیار۴۰۸ 📚غیبت شیخ طوسی ۳۴۷، ۲۶۴ تازیخ بغداد ۸/۱۲۴ @BotShenasi
نظر آیت الله شبیری زنجانی از رجال شناسان خبره معاصر، درباره حافظ : شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنی بودن یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است. 📚 جرعه ای از دریا @BotShenasi
🔍 دفاع شوشتری از فرعون | سهل بن عبداللّه شوشترى گفته: لِلنَفْس سِرٌّ،وما ظَهَرَ ذلك السِرُّ على أحدٍ الّا على فرعون ،حيث قال: أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى نفْس را سرّى است،وظاهر نشده است آن سرّ مگر بر فرعون در وقتى كه دعوى خدائى كرد. 📚فضایح الصوفیه ۱۶۴، تنبیه الغافلین۵۹ حلیه الاولیا ۱۰/ ۲۰۸ @BotShenasi
🔍 ابن عربی | ✍محيى الدّين در كتاب فصوص وفتوحات گفته كه: ختم ولايت به من شد. و گفته كه:جميع پيغمبران نزد من حاضر شدند،و هيچكدام از ايشان متكلّم نشدند، سواى هود عليه السلام كه مردى بود ضخيم الجثه وخوش صورت وخوش محاوره،به من گفت كه: مى‌دانى كه پيغمبران چرا حاضر شدند،به تهنيت ختم ولايت تو آمدند؟ ✍و گفته كه: جميع پيغمبران از مشكات خاتم انبياء اقتباس علم مى‌كنند، وجميع اولياء از مشكات خاتم الاولياء اقتباس علم مى‌كنند،وخاتم الأنبياء از مِشكات خاتم الاولياء اقتباس علم مى‌نمايد. و گفته: كُنتُ وَليّاً وآدمُ بَين الماءِ والطّين من ولىّ بودم،وآدم ميان آب وگِل بود. و گفته: خاتم الاولياء افضل است از خاتم الانبياء،وساير انبياء در ولايت،چنانكه خاتم الانبياء افضل است از انبياء،در رسالت ✍و گفته كه:آنچه خاتم الانبياء وساير انبياء به واسطۀ مَلَك دانسته‌اند؛من از خدا بى‌واسطۀ ملك استفاده نموده‌ام. وخود را صاحب نبوّت عامه دانسته، وگفته كه: نبوّتى كه بر محمّد صلى الله عليه و آله ختم شد نبوت تشريع است ونبوّت عامّه باقى است. وگفته كه: اگر نوح جمع مى‌كرد ميان تشبيه وتنزيهِ امّت اجابتِ او مى‌كردند. و به علاوه آنكه فرعون را مؤمن دانسته گفته كه: قوم فرعون در بحر علم غرق شدند. و گفته كه:حق تعالى هارون را يارى نكرد تا آنكه سامرى غالب شده، مردم را گوساله پرست گردانيد،بنابراين بود كه خدا خواست در همه صورت پرستيده شود. ✍در فصوص گفتگوئى كرده كه حاصل معنى آن اين است كه: نصارى كافر نشدند به سبب آنكه عيسى را خدا دانستند، بلكه به سبب آنكه خدا را منحصر در عيسى دانستند كافر شدند،وآيۀ شريفۀ لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيح را بر اين معنى حمل نموده. و گفته كه:ابراهيم خطا كرد در خواب خود، و خواست كه اسحاق را ذبح كند، و تعبير خوابش آن بود كه گوسفندى را ذبح نمايد. و گفته كه: عذاب اهل جهنم همين است كه چون آتش را بينند گمان كنند كه ايشان را مى‌سوزد، چنانكه عادت بر آن جارى شده،وچون به آتش رسند بر ايشان سرد وسلامت شود. و گفته كه: لفظ «عذاب» كه در قرآن واقع است مشتق از عذب به معنى شيرينى است. ✍ قيصرى در شرح اين كلام گفته است كه : اهل جهنّم از آتش محفوظند، و بدان تَنعُّم مى‌كنند، و لذّت مى‌برند،و از نعمتهاى بهشت مُتأذّى ومتنفرند، چنانكه«جُعَل»به بوى قاذورات الفت گرفته،واز بوى خوش متنفّر ومتأذى است، و اهل هر مذهب را ناجى دانسته. و جمعى از ايشان صحبت حضرت رسالت، و حشر با آن حضرت را از براى خود عذابى عظيم وعقابى اليم مى‌شمارند، چنان كه محيى الدّين و عبداللّه بلبانى وشيخ بَدَخشانى وجمع ديگر تصريح نموده‌اند كه: دو آيۀ شريفه در اوّل سورۀ بقره: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ تا آخر دو آيه در شأن ايشان نازل شده، و تأويلش را محيى الدّين قريب به اين مضمون نموده، يعنى: به درستى كه كسانى كه كافر شده‌اند، يعنى ستر كرده‌اند محبت خدا را در دلهاى خود ،مُساوى است بر آنها كه بترسانى يا نترسانى آنها را كه ايمان نمى‌آورند به تو،زيراكه تو از اهل بيانى وآنها از اهل عيان، و«ما راءٍ كَمَن سَمِعا» نيست بيننده مانند كسى كه مى‌شنود، مهر نهاده است خدا بر دلهاى آنها كه داخل نمى‌شود در آن غير از حق، و بر گوش‌هاى آنها كه نمى‌شنوند غير از حق، و بر چشم‌هاى آنها پرده‌اى است كه نمى‌بينند غير حق را، و از براى ايشان است عذابى عظيم به سبب صحبت تو با ايشان و حشر ايشان با تو. واز اين قبيل بلكه بدتر است اكثر تأويلاتِ ملّا عبدالرزاق كاشى در تأويلات آياتش. 📚شرح فصوص الحکم ۸۴ 📚شرح فصوص الحکم ۲۴۷ 📚شرح فصوص الحکم ۷۵ و ۷۹ ۸۱ با ضمیمه ۸۴ 📚شرح فصوص الحکم ۷۸، فتوحات مکیه ۲/ ۵۲ و ۵۳ 📚تحفه الاخیار ۳۱۷ 📚شرح فصوص الحکم ص ۷۷ 📚 شرح فصوص الحکم ص۱۲۳ 📚شرح فصوص قیصری ۴۴۰ 📚شرح فصوص الحکم ص ۳۲۵ 📚شرح فصوص الحکم ص ۱۷۰ 📚شرح فصوص الححکم ص۱۹۷ 📚فتوحات مکیه ۱/۱۱۵ 📚نفحات الانس ۴۸۲ @BotShenas
🔍 خروج از ولایت | ✍ابو هاشم جعفری نقل کرده، از حضرت رضا علیه السّلام درباره غالیان و مفوّضه پرسیدم، فرمودند: غالیان کافر و مفوّضه مشرک هستند، هر که با آن‌ها مجالست نماید، یا معاشرت داشته باشد، یا آن‌ها را در خوردن و آشامیدن همراهی کند، یا با آن‌ها رابطه داشته باشد، و یا به آن‌ها دختر بدهد و یا از آن‌ها دختر بگیرد، یا امانت بگیرد و یا چیزی امانت بدهد، یا سخن آن‌ها را تصدیق کند، یا کلمه ای بگوید که موجب کمک به آن‌ها شود، از ولایت خداوند عزّ و جلّ و ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله و ولایت ما اهل بیت خارج می‌شود. 📚 عیون اخبار الرضا ص ۳۲۶ 📚بحار ج ۲۵ ص ۳۲۰ ✍ آیا کسانی که مداحان و منبریان غالی را تکریم و تعظیم میکنند شامل این روایت میشوند یا خیر؟ @BotShenasi
🔍 بیزاریِ اهل بیت علیهم السلام از غلات و نفرین آنها| ✍حضرت رضا علیه السّلام در دعای خود می‌فرمودند: بارخدایا! من بیزارم از این که نیرو و قوتی از پیش خود داشته باشم؛ نیرو و قدرتی نیست مگر به سبب تو. بارخدایا! من به تو پناه می‌برم و به پیش گاه تو از کسانی که درباره ما چیزی که ما حقیقتاً آن را نداریم مدعی می‌شوند، بیزاری می‌جویم. بارخدایا! من به پیش گاه تو بیزاری می‌جویم از کسانی که درباره ما چیزی بگویند که ما خود نیز آن را درباره خود نمی گوییم. بارخدایا! آفرینش در اختیار تو و روزی از جانب توست، تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌طلبیم. بارخدایا! تو آفریننده ما و آفریننده پدران اولین و پدران آخرین ما هستی، بارخدایا! ربوبیت جز تو را نمی سزد و الوهیت را کسی جز تو صلاحیت ندارد. من لعنت می‌کنم بر نصرانیان که عظمت تو را کوچک کردند، و لعنت می‌کنم همه کسانی را که، شبیه به سخن آن‌ها بگویند. بارخدایا! ما بندگان تو و فرزندان بندگانت هستیم؛ برای خود اختیار سود و زیان و مرگ و زندگی و نشری نداریم. بارخدایا! هر کس معتقد شود که ما بروردگاران هستیم، ما از او بیزاریم و هر که معتقد باشد که آفرینش به دست ما و روزی بر گردن ماست، از آن‌ها بیزاریم همان طور که عیسی بن مریم از نصاری بیزار بود. بارخدایا! ما آن‌ها را به چنین اعتقادی وانداشته ایم، ما را به خاطر چیزی که آن‌ها می‌گویند مواخذه نکن! و از آن چه که آن‌ها ادعا می‌کنند، ما را ببخش! و نگذار یک نفر از آن‌ها بر روی زمین بماند! اگر آن‌ها را رها کنی، بندگانت را گمراه می‌کنند و جز فاجر و کافر نخواهند زایید. 📚بحار ج ۲۵ ص ۴۰۰ @BotShenasi