eitaa logo
بُت شناسی
1.9هزار دنبال‌کننده
277 عکس
249 ویدیو
21 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به آقای حسن زاده: آقاجان، خودت خودت را غسل دادی! خودت خودت را کفن کردی! خودت به خودت نماز خواندی! به ایشان [حسن زاده] گفته شد بعد شما [ بعد فوت] به چه کسی مراجعه کنیم؟ گفتند: خودم! گفتند: حالت جسمانی شما که از بین می رود؟ گفتند: خودم! پ. ن: رسول الله صلی الله علیه و آله با آن عظمت مسئول غسل و کفن ایشان امیرالمومنین علیه السلام بود و حضرت را وصی خود قرار داد! بببنید اقای حسن زاده در چه مقامی است که هیچکس را لایق جانشینی خود نمیداند! این سخنان آقای صمدی کفر محض است. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صمدی آملی: آقای حسن‌زاده آملی فرمودند لازم نیست اعلام کنید که برای من نماز وحشت بخوانند، من نیازی به این چیزها ندارم! پ.ن: اهل بیت علیهم السلام که معصوم هستند تاکید و سفارش بر خواندن نماز داشتند اما ایشان انگار نیازی ندارند! البته کسی که خود را لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ می داند نیازی به نماز ندارد! @BotShenasi
ادعای اقتدا به حسن زاده را قبلا پاسخ دادیم و نیاز به تکرار نیست. اما ولایتی که در خواب امضاء شود بیشتر به زیاد شام خوردن و احتمالاً سنگینی معده مربوط است! هیچکس در ولایت اهل بیت علیهم السلام شریک نیست و این نص صریح آیات و روایات است. هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَتَقَدَّمَ الْقَبْرَ وَ يُصَلِّيَ وَ يَجْعَلَهُ خَلْفَهُ أَمْ لَا ؟ آیا جایز است کسی جلوتر از قبر امام بایستد و نماز بخواند و قبر امام را پشت سر قرار دهد یا نه؟ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ داد: أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ. نماز باید پشت قبر [امام] باشد و قبر را پیش رو قرار دهد و جایز نیست کسی جلوی قبر [امام] نماز بخواند زیرا کسی حق ندارد جلوتر از امام بایستد. 📚تهذیب الاحکام، دار الکتب الاسلامیة، ج2، ص 228 و الاحتجاج، نشر المرتضی، ج2، ص490 البته این مطلب هم خواندنش خالی از لطف نیست. @BotShenasi
حسن زاده آملی: صدور اشیاء از ذات خدا مانند خروج منی از بدن مرد است. @botshenasi
💡خبر دادن رسول خدا صلی‌الله ‌علیه ‌و آله از شهادت‌شان به وسیله‌ی سم ✍️ابن ‌عباس نقل کرده است: از رسول خدا صلی‌الله ‌علیه ‌و آله شنیدم که بر روی منبر می‌فرمود: 🔖«ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی علیه‌السلام أولىٰ به نفس شماست؛ و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولىٰ به نفس مؤمنین است؛ و وقتی حسن به شهادت رسید، فرزندم حسین أولىٰ به نفس مؤمنین است» سپس امیرالمؤمنین علیه‌السلام ایستاد و در حالی که گریان بود، عرض کرد: «پدر و مادرم فدای شما ای رسول خدا! آیا کشته می‌شوید؟!» پیامبر فرمود: «آری، به وسیله‌ی سم به شهادت می‌رسم و تو با شمشیر کشته می‌شوی و محاسنت به خونِ سرت خضاب می‌گردد و فرزندم حسن با سم شهید می‌شود و فرزندم حسین با شمشیر کشته می‌شود». 📚 کتاب سلیم بن قیس، ج1، ص363. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سجده بر قبر آقای حسن زاده و چهار دست و پا رفتن به سوی قبر ایشان توسط مریدان از جمله صمدی آملی! @BotShenasi
◼️ شیخ طوسی و دیگران بسندهای معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند که آن حضرت فرمود: چون مصیبتی بتو برسد به یادآور مصیبت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که به مردم چنین مصیبتی نرسیده و نخواهد رسید هرگز. ➖ ابن شهر آشوب روایت کرده است که حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم گفت: یا علی به هرکس مصیبتی برسد مصیبت مرا یاد کند که آن عظیمترین مصیبتهاست. 📕 جلاء العیون، علامه مجلسی رحمه الله، صفحه ۱۲۲ @BotShenasi @ashkvareh
امام رضا «علیه السلام»: در نزد هرکسی که صحبتی از صوفیه شود و او انکار آنان را به دل و زبان ننماید، چنین کسی از ما اهل بیت نیست. و هرکس انکارشان کند مانند کسی است که در رکاب رسول خدا «صلی الله علیه وآله» با دشمنان خداوند متعال جنگ نموده است. سفینة البحار: ج۲. که جناب آقای «آهی» این روایت را به شعر در آورده اند: گوش کن ای شیعهء والا تبار این روایت را، شوی تا هوشیار از مقدّس مرجع عالی مقام در حدیقه، شیعه را هست این پیام باشد آن پیغام دستور العمل کان بود بر شیعه، احلی من عسل این چنین گفتا امام هشتمین خوش حدیث نغز بهر حفظ دین ذکر صوفیه، اگر گاه سخن بر زبان راند کسی در انجمن بشنود هرکس، چه زن باشد چه مرد نیست از ما، گر که نفی آن نکرد ور کند انکارشان در آن زمان با دلیل و منطق و قلب و زبان مثل آن مانَد که بنماید جهاد در رکاب احمد آن خیر العباد هست «آهی» این نتیجه زین پیام پیروی از صوفیه باشد حرام @botshenasi
▪️امام رضا عليه السلام فرمود: شيعيان ما، تسلیم فرمان و امر ولایت ما هستند و سخن ما را سرلوحۀ زندگی و اعمال خود قرار می‌دهند و مخالف دشمنان ما، هستند. و هر كه چنين نباشد، از ما نيست. 📚وسائل الشیعة، ج27، ص117
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 اوایلی که آقای بروجردی به قم تشریف آورده بود، برای بازدید از علما به منازلشان تشریف می برد. 🔹 مِن جمله، یک بار به منزل آقای خمینی تشریف آورد. 🔸 من در آن جلسه بودم. آقای فقیه که به حاج داداش معروف بود، هم در آن جلسه بود. به تناسب عبارت "العبودیة جوهرةٌ کنهُها الربوبیة" مطرح شد. 🔹 آقای بروجردی فرمود: این عبارت کجاست؟! 🔸 آقای خمینی نخواست خودش مطرح کند لذا آرام به حاج داداش گفت: این عبارت در مصباح الشریعة است. آقای حاج داداش به آقای بروجردی عرض کرد: آقا! در مصباح الشریعة است. 🔹 آقای بروجردی فرمود: "مصباح الشریعة" که از شیخ ابوالقاسم قشیری است! 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص498 @BotShenasi @Nardebane_feghahat
آقای حسن زاده آملی: طرائق الحقایق را بخوانید که شرح حال ارباب دل و اهل ولایت و عارفان و سالکان است. @BotShenasi
اقطاب صوفیه | ابوهاشم کوفی 🌿 ابوهاشم کوفی، اصل او کوفی، امّا ساکن شام بود. گفته شده در فلسطین صومعه ای بنا کرد! وی را هم عصر سفیان ثوری و ابراهیم ادهم می دانند‌. حسن بصری در مشی صوفیانه بر او تقدم زمانی دارد؛ اما ابوهاشم، اولین کسی است که او را صوفی نامیدند‌ و قبل از وی این عنوان برای کسی استفاده نشده است. از این رو کنیه او به ابوهاشم صوفی مشهور است. 🌿 مرحوم مقدس اردبیلی در حدیقه الشیعه می نویسد: " عثمان بن شریک کوفی که به ابوهاشم کوفی مشهور بود در آخرهای زمان بنی امیه این مذهب و این طریق را وضع نمود..‌. بدان اولین کسی را که صوفی گفتند، چنان که شیعه و سنی نقل کرده اند، ابوهاشم کوفی بود؛ و این سبب آن بود که مانند رهبانان، جامعه های پشمینه درشت می پوشید. " 🚩 سفیان ثوری درباره او می گوید: لولا ابوهاشم الصّوفی ما عَرَفتُ دقیقَ الرّیا " اگر ابوهاشم صوفی نبود، معنایِ دقیق ریاء را نمی یافتم. و همچنین درباره او می گوید: " من ندانستم که صوفی چه بود تا بوهاشم صوفی را ندیدم " 🌿 امام عسکری علیه السلام می فرماید: سئل ابوعبدالله (امام صادق علیه السلام) عن حال ابی هاشم الکوفی (الصوفی) فقال: انه کان فاسد العقیده جداً، و هو الذی ابتدع مذهباً یقال له التصوف، و جعله مفراً لعقیدته الخبیثه. از امام صادق علیه السلام درباره ابوهاشم کوفی سوال شد، حضرت فرمود: وی فردی دارای اعتقادات بسیار فاسد بود. او کسی بود که مسلک جدیدی را بنیان گذاشت که به آن تصوف گفته می شود. وی این مسلک را راه گریزی برای اعتقادات پلیدش قرار داد. 🚩 دکتر عبدالحسین زرین کوب، سال وفات اباهاشم را ۱۶۰ هجری، امّا دکتر حلبی ۱۷۹ هجری قمری معرفی می کنند. 📚ارزش میراث صوفیه، ص ۵۴ و مبانی عرفان و احوال عارفان، ص ۵۱ 📚نفحات الانس، ص ۲۸ / طبقات الصوفیه، ص ۷ 📚 حدیقه الشیعه ج ۴ ص ۷۴۲-۷۴۳-۷۴۹ @BotShenasi
🔥حسن زاده آملی و خلیفه ثانی «براى رسول اللّه در خواب كاسه شيرى آوردند و فرمود شير را نوشيدم تا اينكه سيرى و پرى آن از ناخنهايم به در زد و فضل‏ آن را به عمر دادم. يكى گفت، يا رسول اللّه خواب را چه تأويل فرموديد؟ فرمود: به علم.» 📚ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، وزارت ارشاد، ص 176 این ترجمه کلام ابن عربی است که حسن زاده، بی هیچ اشکال آن را پذیرفته؛ زیرا بنابر اظهاراتش در آغاز کتاب، همه ی فصوص الحکم را از جانب رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) می داند. او برای ابن عربی قائل به «نبوّت غیر تشریعی» شده و در مورد او و كتابش نوشته است: «نبوت تشريعى و رسالت به وجود خاتم ختم شد و اين بزرگان وارث علم‏ پيغمبرند به وحى الهامى كه همان مبشرات است و رؤياهاى صالحه.» 📚ممد الهمم در شرح فصوص الحكم؛ وزارت ارشاد؛ صص8-10 @botshenasi
عاقبت هم‌شأن قرار دادن یا تفضیل دیگران بر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شیخ طوسی به سند صحیح از اباذر غِفاری روایت می‌کند که گفت: رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «أَخبَرَنَا مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا الشَّرِيفُ الصَّالِحُ أَبُو مُحَمَّدٍ الحَسَنُ بنُ حَمزَةَ العَلَوِيُّ الطَّبَرِيُّ الحُسَينِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ الفَضلِ بنِ حَاتِمٍ، المَعرُوفُ بِأَبِي بَكرٍ النَّجَّارِ الطَّبَرِيُّ الفَقِيهُ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ الحَمِيدِ، قَالَ: عَن أَبِي ذَرٍّ الغِفَارِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ: لَا تُضَادُّوا بِعَلِيٍّ أَحَداً فَتَكفُرُوا وَ لَا تُفَضِّلُوا عَلَيهِ أَحَداً فَتَرتَدُّوا.» «هیچ‌کس را با علی (علیه‌السلام) همپایه و هم‌شأن قرار ندهید که کافر و گمراه می‌شوید و کسی را بر او فضیلت و برتری ندهید که مرتد و از دین خارج خواهید شد!» 📚 الأمالی (شیخ‌طوسی)، ص۱۵۳، ح۲۵۴ طرف من الأنباء (سیدبن‌طاووس)، ص۲۷۰ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای وفسی معتقد است که عزاداران حضرت محسن علیه السلام را باید کشت! پ.ن: معتقدین به وحدت وجود را چه باید کرد؟ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 جایگاه رفیع حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها 💠 با بیان استاد معاونیان @BotShenasi @madraseh_kalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر کتاب شراب طهور سید احمد نجفی و اقتدا امام جواد علیه السلام بر بایزید چطور امام جواد علیه السلام بر یک صوفیِ دائم الخمر وحدت وجودی که طبق مبانی خود صوفیان زندیق و کافر است، اقتدا کردند؟ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَتَقَدَّمَ الْقَبْرَ وَ يُصَلِّيَ وَ يَجْعَلَهُ خَلْفَهُ أَمْ لَا ؟ آیا جایز است کسی جلوتر از قبر امام بایستد و نماز بخواند و قبر امام را پشت سر قرار دهد یا نه؟ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ داد: أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ. نماز باید پشت قبر [امام] باشد و قبر را پیش رو قرار دهد و جایز نیست کسی جلوی قبر [امام] نماز بخواند زیرا کسی حق ندارد جلوتر از امام بایستد. 📚تهذیب الاحکام، دار الکتب الاسلامیة، ج2، ص 228 و الاحتجاج، نشر المرتضی، ج2، ص490 حال چگونه می شود که پشت بر خود امام کرد؟ در حالی که خود نجفی می گوید باید کسی پیش نماز باشد که از جهات شرعی اولی تر است! چه کسی اولی تر از امام معصوم؟ @BotShenasi خواندن این دو مطلب هم قابل توجه است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترحم سید احمد نجفی بر بایزید بسطامی! مگر روایت نداریم که امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس اسم صوفیه در پیش او آید به قلب یا زبان برائت نجوید از ما نیست؟ چگونه بر یک صوفیِ دائم الخمر وحدت وجودی ترحم می کنند و او را به امام جواد علیه السلام متصل می کنند؟ در هیچ کجا تاریخ چنین مطلبی منتشر نشده است و جعلی می باشد. ✖️ ان شاء الله که مریدان آقای نجفی کمی به خود آیند و دست از توجیه برداشته و ولیجه پرستی را کنار گذاشته و به دامان اهل بیت علیهم السلام برگردند و معترف بر انحرافات آقای نجفی شوند. @BotShenasi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنان آقای نجفی قالب دیگری از سخنان آقای صمدی آملی است. یعنی چه که هیچ کس در عالم قدرت عمل ندارد؟ یعنی چه که فقط ولی الله قدرت عمل دارد؟ یعنی امام حسین علیه السلام کشته شد، به دست خودش؟ یعنی امام العیاذبالله خودکشی کرده؟ آیا ایشان معتقد است که فاعل تمامی کارهای بندگان خدا هستند؟ یعنی جبر؟ این که کفر است! معنای اینکه امام حسین علیه السلام را خدا کشت، چیست؟ سخنان آقای نجفی همان وحدت وجود است، امام حسین علیه السلام و شمر را یکی دانسته، در نتیجه قاتل امام حسین علیه السلام خود حضرت می شود! جالب است همین سخنان را در قالب دیگری از آقای صمدی آملی شنیدیم، حال سوال پیش می آید که مُریدان ایشان حاضر هستند همان نسبت ها را به آقای نجفی هم بدهند؟ @BotShenasi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاش بعضی ها دغدغه های حاج حسن جمالی را داشتند. ایستادیم و عده ای با انواع بدعت به جان دین افتاده اند. هر کس هم حرف بزند با انواع تهمت سعی در تخریبش می کنند.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلح کل و وحدت وجود آیا یک روحانی شیعه و روضه خوان امام حسین علیه السلام به جای ترویج توحید اهل بیت علیهم السلام و بیان کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام، روی منبر بگوید بت پرستی همان خدا پرستی است؟ یا تمجید از عرفان بودا کند؟ معنایِ اینکه باید همه موجودات خدا را دوست داشت یعنی چه؟ منظور از بت به خدا رسیدن چیست؟ حضرت ابراهیم علیه السلام چرا بُت ها را شکست؟ چرا رسول الله صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام دستور فرمودند که بُت ها را بشکنند؟ اصلا چرا خداوند انبیاء علیهم السلام را مبعوث کرد؟ این سخنان جز صلح کل و وحدت وجود نیست. آنقدر این سخنان آقای نجفی صریح بود که سانسور کردند و در کتاب شراب طهور او اصلا ذکر نکردند. @BotShenasi
💡 دروغ بستن جاهلان به مرحوم بحرانی جاهلان مدعی هستند که مرحوم سید هاشم بحرانی در کتاب برهان روایاتی آورده است که می شود بر امام لفظ الله، اله، رب را ذکر کرد! اما این جاهلان حتی کتاب بُرهان را هم ندیده اند. در مقدمه برهان آمده است: در بیان آن چه از روایات به دست می‌آید مبنی بر این که استعمال لفظ الله و إله و رب، براساس باطن قرآن و تأویل آن در موارد مختلف، به امام تأویل می‌شود. و این چنین است حالت برخی از ضمائری که برحسب قرآن به خداوند سبحان برمی گردد، و تأویل آن چه خداوند با اضافه نمودن الفاظی همچون عبادت، اطاعت، معرفت، رضا، خشم، نفرین، دشمنی، بی نیازی، فقر و امثال اینها، به خود نسبت داده است. در فصل بعد خواهد آمد که اینها به امام تعلّق دارد مثل پیروی و اطاعت از ایشان و رضا، خشم، نفرین و آزردن ایشان و همچنین دشمنی و بی نیازی و فقر و... و همچنین چگونگی تأویل خدایان و انداد به خلفای جور و پیشوایان ضلالت و تأویل عبادت آنها به اطاعت از اینان بیان خواهد شد. و همین طور در شرح این مسأله، کلامی مبسوط در باب سوم فصل اول از گفتار نخست مخصوصاً در وجه پنجم آن آوردیم و بیان داشتیم که بیشتر این مسائل از باب مجاز عقلی و جواز در اسناد می‌باشد. البته از فحوای برخی از روایاتی که ذکر خواهیم کرد برمی آید که پاره ای از این مسائل از نوع مجاز لغوی و به نسبت معنای عرفی و در هر صورت تأویل‌هایی که بیان می‌شود در حقیقت برگرفته از روایات می‌باشد همان گونه که برخی از این روایات مخصوصاً در فصل پیش بیان شد و روایات دیگری نیز در فصل بعد و در لابه لای کتاب خواهد آمد و در این زمینه به بیان آن چه که نص صریح در این باره است می‌پردازیم. از این رو توّهم احتمال غلو که لغزشگاه خطیری است نیز برطرف می‌شود.  📚 تفسیر روایی البرهان - باب هفتم - جلد ۱، صفحه ۱۵۶ ✅ همانطور که دیدید مرحوم بحرانی برداشت خود از روایات آن هم در مواردی که خودش ذکر کرده است را مطرح کرده نه اینکه می توانیم امام را الله، اله، رب بخوانیم‌. ✖️ این مقدمه برای مرحوم بحرانی هم نیست و توسط آقای فتونی نوشته شده است. @BotShenasi
💡 امامت [أمالی طوسی:] سعید اعرج نقل کرده، من و سلیمان بن خالد به محضر حضرت صادق علیه السّلام رسیدیم، ایشان شروع به سخن نموده و فرمودند: ای سلیمان! آن چه از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام رسیده را باید انجام داد و آن چه نهی کرده را باید خودداری نمود، فضیلت و مقام ایشان همان فضیلت و مقام رسول الله صلی الله علیه و آله است و رسول خدا بر تمام مخلوقات خدا برتری دارد. کسی که در چیزی عیب امیرالمؤمنین نماید، مانند کسی است که عیب بر خدا و رسول الله صلی الله علیه و آله بگیرد و کسی که علی علیه السلام را در چیز کوچک یا بزرگی رد کند، در حد شرک به خداست. امیرالمؤمنین علیه السّلام باب اللَّهی است که فقط از آن در باید به سوی خدا رفت و راه خداست که هر که جز این راه را پیش بگیرد، هلاک می‌شود. همچنین است حکم سائر امامان پس از او، یکی بعد از دیگری، علیهم السّلام. خداوند آن‌ها را پایه‌های زمین قرار داد و آن‌ها حجت بالغه او بر مردمان روی زمین و زیر آسمان هستند. آیا می‌دانی که امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: من از جانب خدا تقسیم کننده بین بهشت و جهنم هستم و من فاروق اکبرم .[در یکی از نسخه‌های مصدر: من صادق اکبرم ]و من صاحب عصا و میسم هستم. تمام فرشتگان و روح، هر آن چه را که برای محمّد صلی اللَّه علیه و آله و سلم اقرار نموده اند، برای من هم اقرار کردند. و بر دوش من نیز حموله ای که بر دوش محمّد صلی اللَّه علیه و آله و سلم گذاشته بودند را گذاشته اند، که همان محموله پروردگار می‌باشد. محمد صلی الله علیه و آله را خواهند خواست و بر او لباس می‌پوشانند و از او می‌خواهند سخن بگوید و او نیز شروع به سخن می‌نماید. مرا نیز می‌خواهند و بر من لباس می‌پوشانند و از من می‌خواهند که سخن بگویم و شروع به سخن می‌کنم. به من امتیازاتی بخشیده اند که به هیچ کس قبل از من نداده اند؛ علم بلایا و قضایا را می‌دانم و دارای علم فصل الخطاب هستم. 📚 بحارالانوار ج۲۵ صفحه ۳۵۲ @BotShenasi
💡 توضیح روایت از لسان علامه مجلسی رحمه الله: ▪️"فاروق اکبر" یعنی فارق بین حق و باطل. و گفته اند: چون ایشان اولین نفری بودند که اسلام را در مکه آشکار نمودند، به این وسیله بین ایمان و کفر فرق نهادند. ▪️"صاحب عصا و میسم" در آینده خواهد آمد که ایشان آن موجودی اند که در قرآن ذکر شده که قبل از برپاشدن قیامت، به همراه عصای موسی و انگشتر سلیمان ظاهر می‌شوند و صورت مؤمنان و کافران را نشانه گذاری می‌کنند تا از هم دیگر باز شناخته شوند. ▪️"بر دوش من نیز گذاشته اند" یعنی خداوند همان علم و ایمان و کمالات و وظیفه هدایت کردن خلق و رساندن رسالت‌ها و تحمل سختی‌هایی که بر دوش محمد صلی الله علیه و آله قرار داده بود را بر دوش من نیز قرار داده است. ▪️"حموله" معنای جمله این است که، خداوند تمام اموری که موجب رسیدن به بالاترین مراتب کرامت می‌شود، یعنی خلافت و امامت را، که بر دوش پیامبر گذاشته بود بر دوش من هم گذاشته است. ▪️"از او می‌خواهند سخن بگوید" یعنی برای شفاعت کردن و شهادت دادن. ▪️"فصل الخطاب" یعنی سخنی که بین حق و باطل فاصله می‌اندازد. این اصطلاح معمولاً در مورد حکم و بیان ایشان در وقایع مخصوص، به حسب مقتضیات مسأله و بنابر حالات مختلف سؤال کنندگان از جهت سطح درک، به کار برده می‌شود.  📚 بحارالانوار ج۲۵ صفحه ۳۵۳ @BotShenasi
💡 انکار و تایید ▪️[منتخب البصائر ]سَعْدٌ عَنِ ابْنِ عِیسَی بِإِسْنَادِهِ إِلَی الْمُفَضَّلِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا جَاءَکُمْ مِنَّا مِمَّا یَجُوزُ أَنْ یَکُونَ فِی الْمَخْلُوقِینَ وَ لَمْ تَعْلَمُوهُ وَ لَمْ تَفْهَمُوهُ فَلَا تَجْحَدُوهُ وَ رُدُّوهُ إِلَیْنَا وَ مَا جَاءَکُمْ عَنَّا مِمَّا لَا یَجُوزُ أَنْ تَکُونَ فِی الْمَخْلُوقِینَ فَاجْحَدُوهُ وَ لَا تَرُدُّوهُ إِلَیْنَا ▪️مفضل روایت کرده، حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: اگر از ما چیزی به شما رسید که ممکن است از مخلوقات سر بزند ولی شما به آن علم ندارید و آن را نمی فهمید، انکارش نکنید آن را به خودمان بازگردانید. و اما اگر چیزی از ما به شما رسید که برای مخلوقات امکان ندارد، انکارش کنید و به ما بازنگردانید.  بحارالانوار، جلد ۲۵ صفحه ۳۶۴ @BotShenasi