کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام درسگفتار فلسفه های مضاف
🔶مسئله فلسفه های مضاف بیش از بیست سال است که مسئله محافل علمیِ دانشگاهی و حوزوی جامعه ما در توجه به علم و جهان جدید میباشد. تاثیر و حضور نگرش اسلامی و ارزش های دینی و بومی در علم و جهان جدید و نسبت این امور با انسان مسلمان ایرانی دغدغه فلسفه های مضاف را در متن تتبعات اهالی علم در این سرزمین قرار داده است.
🔷اینکه فلسفه و حکمت مطلق به عنوان میراث کلان معرفتی انسان مسلمان ایرانی در مواجهه با جهان و زندگی، بر علوم و امور جهان جدید همچون علم حقوق، علم جامعهشناسی، علم روانشناسی، علم فیزیک، علم پزشکی، تکنولوژی و… تاثیر اساسی گذاشته و معنا و جهت آنها را مطابق با فضای خویش هدایت نماید امری است که از رهگذر حوزهای به نام فلسفه های مضاف رقم میخورد.
🔸فلسفههای مضاف توسط اساتید و پژوهشگران مختلف دانشگاهی و حوزوی و براساس مشربهای مختلف فکری مورد بحث و بررسی و تبیین قرار گرفته است اما هیچگاه تاملی جامع به اقسام رویکردهای موجود و موثر به فلسفه های مضاف و کارکردها و ثمراتی که این حوزه مطالعاتی تا کنون بر عرصه علمی جامعه ایرانی داشته است از جمله امور انجام ناشده ای است که ضرورت معین شدن وضعیت این حوزه مطالعاتی و تحقیقی و ادامه حیات موثر آن در عرصه علمی را ایجاب مینماید.
🔹بدین منظور، یکی از آثار جامع که براساس نگاهی غنی به حکمت اسلامی در حوزه فلسفه های مضاف در دوره اخیر نگاشته شده کتاب فلسفه های مضاف اثر آیت الله علی اکبر رشاد میباشد.
💢از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با تاثیرات عینی و مشخصِ نگاه به فلسفه های مضاف در عرصههای مختلف علمی؛ دوره «فلسفه های مضاف» را با حضور رمضان علیتبار فیروزجائی طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.
👤درباره استاد: رمضان علی تبار فیروزجائی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠رمضان علیتبار فیروزجائی دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل سطح ۴ کلام اسلامی از موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است. حوزه تخصص و تمحّض اصلی ایشان فلسفه و کلام اسلامی، معرفت شناسی دینی، فلسفه دین، منطق فهم دین و منطق علوم انسانی اسلامی است. علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه، ایشان آثار علمی متعدد از جمله کتاب و مقالات نگاشته اند که از مهمترین آن، کتاب «مبانی کلامی فهم دین» برگزیده کتاب سال حوزه است.
📌محورهای دوره:
۱-پیشینه فلسفه مضاف
۲-تعریفها و تلقیها از فلسفه مضاف
۳-نقش فلسفه مضاف در تولید علم
۴-انواع فلسفه های مضاف و تفاوت های آنها
۵-نسبت و مناسبات فلسفه های مضاف با فلسفه مطلق
۶-معیار دینی و الهی بودن فلسفه مطلق و فلسفه های مضاف
♨️هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان.
💯تخفیفات:
🔻برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان
🔻شرکت در یکی از دوره های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان
🔻ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان
🗓شروع جلسات از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ یکشنبه هر هفته ساعت ۱۳ الی ۱۵
📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷
📜علاقهمندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند.
🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%81/
#حکمت
#فلسفه
#درسگفتار
#دوره_آموزشی
#علوم_انسانی
#علی_اکبر_رشاد
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_اسلامی
#حوزه_های_علمیه
#فلسفه_های_مضاف
#کانون_اندیشه_جوان
#رمضان_علی_تبار_فیروزجائی
📌@canoon_org
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان
🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی: کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان»
🔷این نشست با حضور بهاره آروین «عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس» و علیرضا بلیغ «عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی» برگزار شد.
🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید.
#زن
#زنان
#معرکه
#اجتماع
#بهاره_آروین
#علیرضا_بلیغ
#تغییر_اجتماعی
#کنشگری_جنبشی
#کنشگری_اجتماعی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتما
زن و تغییر اجتماعی کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان.mp3
30.16M
🎧صوت نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان» را بشنوید.
👤با حضور بهاره آروین و علیرضا بلیغ
📌@canoon_org
🔶با توجه به تعریف ذکر شده به طور ساده می توان گفت #خرده_فرهنگ، فرهنگی درون فرهنگ بزرگ تر است. در واقع خرده فرهنگ فی نفسه در #تضاد و #تعارض با فرهنگ اصلی و غالب نیست اما با آن متفاوت است.
🔷واژه خرده فرهنگ گاه در معنایی منفی و با ارزش گذاری منفی درک شده است و در مواردی که به مخالفت سیستماتیک با فرهنگ غالب برخیزد، امکان توصیف آن به عنوان یک ضد فرهنگ فراهم خواهد شد.خرده فرهنگ ها به طور عمومی گروههایی هستند که به عنوان انحراف از استاندارد های اصولی جامعه به آنها توجه می شود و مبتنی بر گروه سنی، #جنسیت، سلیقه #اقتصادی و یا نژادی خاص شکل می گیرند.
💢خرده فرهنگ ها از نظر اجتماعی و تحلیلی بدون حق دخالت سیاسی، تحت حاکمیت، تابع یا زیرزمینی تعریف می شوند کسانی که آنها را مطالعه علمی می کنند، آنها را به عنوان مخالفین گونه های دیگر و یا ضد فرهنگ های جریان رایج می دانند. شکل گیری خرده فرهنگ ها کارکردهایی را به دنبال دارد. یکی از کارکردهای خرده فرهنگ ها مبارزه گروههای جامعه برای کسب مشروعیت نسبت به رفتار و شیوه های زندگی خود در برابر زمینهای است که فرهنگ مسلط و عمومی جامعه ارائه میدهد که در بسیاری موارد میتواند مفید واقع شود.
📖کتاب #رزم_آرایی_فرهنگی_در_فضای_مجازی به قلم #حمید_رضا_نعیمی
#معرفی_کتاب
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام متن خوانی کتاب نزاع دانشکده ها
🔶نزاع دانشکدهها که در واپسین سال های عمر کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم نگارش شده است، اثری است شناخته شده و بسیار جدی و اثرگذار. این اثر بیشتر رسالهای سیاسی است و نه دینی و یکی از جدیترین متون فلسفی درباره دانشگاه و کارکرد دانشکدههای آن در مواجهه با جامعه از یکسو و تعهد و مسئولیت آنها در قبال حقیقت و روشنگری از سوی دیگر است.
🔷کانت در این اثر مینویسد: جایگاه و رتبه دانشکدههای برتر (به عنوان جناح راست پارلمان دانش) حمایت از احکام قانونی حکومت است؛ اما وقتی پای حقیقت در میان باشد، باید در نظام حکومت آزاد، یک حزب مخالف (جناح چپ) هم باشد که ویژه دانشکده فلسفه است، زیرا بدون ارزیابی و انتقادات شدید این دانشکده بنا به میل و استعدادشان (مثلاً از طریق تریبونهای عمومی) حکومت نمیتواند به نحو کامل درباره نفع و یا ضرر خود مطلع گردد. بدین شیوه میتوان امید داشت که آرزوی دیرین، روزی تحقق یابد (و دانشکده فروتر، برتر گردد)، اما در حقیقت نه در قدرت، بلکه در مشاوره دادن به قدرت (حکومت)، زیرا اگر حکومت آزادی دانشکده فلسفه را تضمین کند و بصیرت خود را از قبل این آزادی افزایش دهد، به شیوه بهتری برای به دست آوردن غایات خود روی آورده است تا اینکه به اقتدار مطلق روی آورد.
💠هویت و ماهیت نهاد دانشگاه با توجه به تطورات و تاریخ تکوینی که داشته همواره مورد ابهام و پرسش بوده، اینکه در عمل کارکرد چنین نهادی چیست، نسبت آن با جامعه و دولت چیست و اساسا نوع مطلوب و ایده آل دانشگاه چیست. چنین پرسش هایی، نظرگاه ما را معطوف به موطن و بنیان های ظهور این پدیده یعنی غرب میکند. از جمله آثار جدی و اصیل درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، کتاب نزاع دانشکده های کانت است.
💢از همین روی کانون اندیشة جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، دوره «متنخوانی کتاب نزاع دانشکده ها» را با حضور رضا ماحوزی طی ۱۰ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.
♨️محورهای دوره:
۱-جایگاه آموزش و نزاع دانشکدهها در نظام فکری کانت
۲-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده الهیات
۳-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده حقوق
۴-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده پزشکی
👤درباره استاد: رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی
🔸رضا ماحوزی دانش آموخته دکتری فلسفه است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه غرب، ایده و ماهیت نهاد دانشگاه است و آثاری در زمینه فلسفه دانشگاه، فلسفه علم کانت و کتاب جایگاه زیبایی شناسی و نقد قوه حکم در فلسفه نقادی کانت به رشته تالیف درآورده اند.
📌هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان.
💯تخفیفات:
🔹برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان
🔹شرکت در یکی از دورههای جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان
🔹ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان
🗓شروع جلسات از ۲۲ آبان ۱۴۰۲ دوشنبه هر هفته ساعت ۱۵ الی ۱۷
📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷
📋 علاقهمندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند.
🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%86%d8%b2%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87-%d9%87/
#دانشگاه
#درسگفتار
#دوره_آموزشی
#رضا_ماحوزی
#علوم_انسانی
#ایمانوئل_کانت
#هویت_دانشگاه
#دانشکده_الهیات
#دانشکده_فلسفه
#دانشکده_پزشکی
#استقلال_دانشگاه
#نزاع_دانشکده_ها
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مسئله محوری یا مساله سازی؟!
💢از مهم ترین ویژگی های پژوهش تشخیص مشکلات اساسی و رفع آن ها است. این ویژگی پژوهش را، مسئله محوری می نامند. بدین معنا که باید مسئله را تشخیص و بر مبنای آن پژوهش را انجام داد. باید توجه داشت که در پژوهش ها نباید مسئلهسازی کرد؛ بلکه مسئله موجود را کشف و آن را با توجه به اهداف مد نظر مورد بررسی قرارداد.
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهلمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#کالک
#دانشگاه
#دانشجو
#سید_محمد_آزمون
#محمد_رضا_قلی_زاده
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶مراد از مصحف #امیرالمومنین(ع) قرآنی به املای رسول خدا(ص) و مکتوب توسط #حضرت_علی(ع) است که در طول مدت نزول قرآن، به تدریج کتابت شده و در حجره رسول خدا صلى الله عليه وسلم نگهداری می شد.
🔷 #رسول_خداصلى الله عليه وسلم در واپسین روزهای عمرش امیر مؤمنان را مأمور کرد که این مصحف را جمع و تنظیم و به مردم عرضه کند و آن حضرت نیز طی چند روز پس از رحلت رسول خدا این مأموریت را به انجام رساند و در #مسجد_النبی در حضور متصرفان حکومت، بر صحابه حاضر در مسجد عرضه کرد.
💠 اما هنگامی که متصرفان حکومت از وضعیت و محتوای آن مصحف آگاه شدند، وجود آن مصحف را با استمرار حاکمیتشان در تعارض دیدند لذا از پذیرشش امتناع کرده و مانع انتشار آن شدند. این امر موجب شد امیرالمؤمنین به آن مصحف را بازستاند و بدین وسیله امت از بهره مندی مستقیم از آن مصحف ، محروم ماندند.
♨️البته این مصحف، پس از امیرالمؤمنین نزد امامان جانشین بود و آنان از علوم موجود در این مصحف برای اصحابشان سخن میگفتند. براساس روایات، این مصحف امروزه نزد #امام_عصر این است که پس از ظهور مقدسش، آن را بر مردم عرضه کرده و مجامع آموزش آن تشکیل خواهد شد.
💢این مصحف دارای ویژگیهای منحصر به فردی است: بر اساس دیدگاه معروف #فریقین آیات و سور این مصحف براساس#ترتیب_نزول تنظیم شده بود؛ و افزون بر متن آیات قرآن، اسباب نزول بین آیات #ناسخ و #منسوخ، محکم و متشابه، #تأويل آیات، تطبيق ها و مصادیق و برخی تبیین ها و تفاسیر در حواشی آن وجود داشته و دارد.
📖کتاب#امیر_دانایی به کوشش #محمد_رضا_جباری
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
46.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کدخدا لخت است!
🔶تقریباً همهی تحلیلگران و کارشناسان رابطه ایران و آمریکا در این موضوع اشتراک نظر دارند که ایرانیها به آمریکاییها اعتماد ندارند.
🔷 سابقه و شیوه کنشگری آمریکا در عرصه بینالمللی، سطح منطقه و خصوصاً کارنامه این کشور در تعامل با ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به عنوان کشوری که میخواهد مورد اعتماد ایرانیان قرار بگیرد، ضریب ریسک را در فرایندهای تصمیمسازی و سیاستگذاری مسئولان ایرانی بسیار بالا برده است.
💢بهطور کلی میتوان عوامل اساسی این بیاعتمادی را در میراث تاریخی روابط دو کشور در دهههای گذشته دانست...
#ایران
#آمریکا
#اعتماد
#شابک
#معرفی_کتاب
#مقاله_تصویری
#انقلاب_اسلامی
#رجبعلی_اخترشهر
#ارتباط_ایران_و_آمریکا
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰کدخدا لخت است! 🔶تقریباً همهی تحلیلگران و کارشناسان رابطه ایران و آمریکا در این موضوع اشتراک نظر
کدخدا لخت است.mp3
6.17M
🎧 صوت کلیپ « کدخدا لخت است! » را بشنوید.
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶نوع نسبت میان فرد و جامعه و تأثیر و تأثر متقابل آنها از جمله مباحث محوری در علوم اجتماعی است. بدیهی است که اتخاذ موضع در این نسبت سنجی بسته به انگاره ما در موضوع اصالت و اعتباریت جامعه متفاوت خواهد بود.
🔷از دید اندیشمندان قائل به #اصالت جامعه (پذیرش جامعه به عنوان واقعیتی جدای از افراد) چنین ارتباطی حقیقتاً میان دو موجود مستقل با ویژگی های #هستی_شناختی، #کیفیت_وجودی، اقتضائات کارکردی و علائم و نشانه های هویتی متفاوت برقرار است؛ در حالی که از دید قائلین به اصالت فرد و اعتباریت جامعه (عدم پذیرش جامعه به عنوان واقعیتی در کنار افراد)، این ارتباط در حقیقت میان افراد و نیز با پدیده های فرا فردی و انتزاعی همچون فرهنگ نظام اجتماعی، نهادها و سازمانهای اجتماعی برقرار است.
🔻بنابراین، مراد از رابطه فرد با جامعه، مجموعه روابط تعاملات و داد و ستد های رجحان یافته فرد با سایر افراد جامعه و موجودیت های فرا فردی نهادها، ساختارها و سازمان های اجتماعی بر اساس قواعد تعیین شده و انتظارات متعارف است.
🔺#شهید_مطهری در نسبت میان فرد و جامعه بر این باور است که اگر شما از یک فرد انسانی مکتسباتش از جامعه (یعنی زبانش افکارش علم و دانشش احساساتش، قضاوت هایش) را بگیرید فقط یک تن یعنی یک جسم و یک اندام باقی میماند. شک ندارد که این جسم و اندام مخلوق طبیعت است نه جامعه؛ ولی شخصیت فرد (یعنی اینکه این شخص الان یک «من» خاص : یک شخصیت خاص دارد )یک پدیده اجتماعی است.
💢شخصیت فرد ساخته جامعه است؛ از این رو هم جامعه فرد را میسازد و هم فرد جامعه را؛ یعنی جامعه فرد را می سازد و فرد نیز به اعتبار شخصیت اجتماعی اش، افراد دیگیری را که جامعه از آن ها تشکیل شده است، می سازد.
📖کتاب #من_و_ما به کوشش #سید_حسین_شرف_الدین
#مسئله
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org