eitaa logo
پژوهش‌های تاریخ اسلام
2.9هزار دنبال‌کننده
219 عکس
29 ویدیو
9 فایل
مرکز پژوهش های تاریخ اسلام لینک دعوت به کانال: @chsiqs قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک 4 تلگرام: https://t.me/chsiqs جهت ارتباط با ادمین: @Chsi_qs لینک آپارات: www.aparat.com/chsiqs
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ «شش ماه سرنوشت‌ساز»_۹.mp3
23.79M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ نهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔹 آیا فدک هدیه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) بود یا ارث ایشان؟ 🔸 چگونگی غصب فدک 🔹محتوای خطبه فدکیه حضرت فاطمه (علیهالسلام) در مسجدالنبی(صلی الله علیه وآله) 🔸واکنش ابوبکر به احتجاج حضرت فاطمه(علیهاالسلام) 🔹 شاهدان حضرت فاطمه(علیهاالسلام) 🔸غیر از فدک آیا منابع مالی دیگری نیز از اهل بیت (علیهم السلام) مورد غصب دستگاه خلافت قرار گرفته است؟ @chsiqs
❖ «شش ماه سرنوشت‌ساز»_١٠.mp3
23.23M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ دهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔹غیر از فدک آیا منابع مالی دیگری نیز از اهل بیت (علیهم السلام) مورد غصب دستگاه خلافت قرار گرفت؟ 🔸رفتن مستمر حضرت فاطمه(علیها السلام) به قبرستان شهدای اُحد 🔹 محتوای مصحف حضرت فاطمه(علیهاالسلام) 🔸بازگشت بُریدهٔ اسلمی و بالا گرفتن اعتراضات 🔹ابوبکر چند بار برای بیعت گرفتن از امیرالمومنین(علیه السلام) بدنبال ایشان فرستاد؟ 🔹در روز حمله نهایی چه کسانی در خانه ایشان حضور داشتند؟ 🔸آیا به آتش کشیده شدن درِ خانه حضرت صحت دارد؟ 🔹چه کسی ضربه منجر به شهادت را به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) وارد کرد؟ 🔸 مستندات شهادت حضرت محسن(علیه السلام) @chsiqs
❖ «شش ماه سرنوشت‌ساز»_١١.mp3
22.32M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ یازدهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔸بازگشت بُریدهٔ اسلمی و بالا گرفتن اعتراضات 🔹ابوبکر چند بار برای بیعت گرفتن از امیر المومنین(علیه السلام) بدنبال ایشان فرستاد؟ 🔸آیا به آتش کشیده شدن درِ خانه حضرت صحت دارد؟ 🔹آیا امیرالمؤمنین(علیه السلام) از خانه تا منبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بر روی زمین کشیده شدند؟ 🔸واکنش یاران اندک امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) چه بود؟ 🔹محتوای گفتگوها در مسجدالنبی(صلی الله علیه وآله) 🔸آیا امیرالمؤمنین(علیه السلام) هرگز با ابوبکر بیعت نکرد؟ 🔹حضرت فاطمه و فرزندانشان(علیهم‌السلام) در سال ۱۱ هجری چندساله بودند؟ @chsiqs
❖ شش ماه سرنوشت‌ساز_١٢.mp3
23.03M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ دوازدهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔹آیا دستگاه خلافت نقشه قتل امیرالمومنین(علیه‌ السلام) را طرح‌ریزی کرد و خالد بن وليد مامور اجرای آن شد؟ 🔸دوران بستری حضرت فاطمه(عليها السلام) چند روز طول کشید؟ 🔹عیادت زنان انصار از ایشان 🔸 آیا ابوبکر و عمر توانستند به عیادت ایشان بروند؟ 🔹 جزییات روز شهادت حضرت فاطمه(عليها السلام) 🔸 علت تدفین شبانه حضرت فاطمه(عليها السلام) 🔹 چه کسانی در تدفین حضور داشتند؟ 🔸 مکان دفن حضرت فاطمه(عليها السلام) @chsiqs
❖ شش ماه سرنوشت‌ساز_١٣.mp3
23.13M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ سیزدهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔹پرسش و پاسخ @chsiqs
❖ شش ماه سرنوشت‌ساز_١٤.mp3
23.01M
▪️درسگفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» جلسۀ چهاردهم 🎙استاد یوسفی غروی 🔹پرسش و پاسخ @chsiqs
▪️ صوت درس‌گفتار «شش ماه سرنوشت‌ساز» 🔹در شهریور 1399 به دعوت انجمن مسلمانان شیعۀ دانشگاه نورث‌وسترس شهر شیکاگو درس‌گفتاری 14 جلسه‌ای به نام «شش ماه سرنوشت‌ساز» با بیان استاد یوسفی غروی برگزار شد. استاد یوسفی غروی در این درس‌گفتار به بررسی تاریخی وقایع اوایل ماه ذی‌‌الحجه سال دهم تا اوایل ماه جمادی الثانی سال یازدهم هجری (از حجه الوداع تا شهادت حضرت فاطمه (ع)) می‌پردازد. 🎞 ویدیوی درس‌گفتارها در یوتیوب 🔹جلسۀ اول: پیش زمینه‌های وقایع حجةالوداع؛ نزول سوره برائت در سال نهم هجری 🔸جلسۀ دوم: حجةالوداع 🔹جلسۀ سوم: خطبه‌های پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) در حجةالوداع تا واقعه غدیر 🔸جلسۀ چهارم: وقایع محرم و صفر سال یازدهم هجری 🔹جلسۀ پنجم: وقایع روزهای پایانی حیات پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) 🔸جلسۀ ششم: رحلت پیامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) 🔹جلسۀ هفتم: واقعه سقیفه 🔸جلسۀ هشتم: وقایع روزهای پس از سقیفه 🔹جلسۀ نهم: غصب قریه فدک 🔸جلسۀ دهم: وقایع پس از غصب فدک تا حمله به خانه امیر‌المومنین و حضرت فاطمه (علیهما السلام) 🔹جلسۀ یازدهم: جزئیات حمله به خانه امیر‌المومنین و حضرت فاطمه (علیهما السلام) 🔸جلسۀ دوازدهم: روزهای پایانی زندگی حضرت فاطمه (علیها السلام) 🔹جلسۀ سیزدهم: پرسش و پاسخ 🔸جلسۀ چهاردهم: پرسش و پاسخ 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️پرسش‌های پرتکرار درباره شهادت حضرت زهرا (س) و پاسخ استاد یوسفی غروی (قسمت سوم: وفات یا شهادت حضرت زهرا (س)؟ نحوۀ ضربتی که به حضرت وارد شد) 6. آیا تعبیر «وفات» در روایات و اخبار تاریخی دلالت بر «عدم شهادت» دارد؟ 🔹امام صادق (ع) در روایتی سوم جمادی الثانی را روز وفات حضرت زهرا دانسته است. متأسفانه عده‌ای این «وفات» را دستاویزی قرار داده‌اند که حضرت شهید نشده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. 🔹باید توجه داشت که تعبیر وفات اعم است. شهادت نوعی از وفات است. «وفات» انواع مختلفی دارد که یکی از آنها شهادت است. لذا تعبیر «وفات» نافی «شهادت» نیست. 🔹شاهد این حرف اینکه در ادامۀ همان روایت حضرت می‌فرماید: «کَانَ‌ سَبَبُ‌ وَفَاتِهَا اَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَی عُمَرَ لَکَزَهَا بِنَعْلِ السَّیْفِ‌ بِاَمْرِهِ؛ سبب وفات ایشان این بود که قنفذ، غلام عمر، به دستور عمر با نعل شمشیر به حضرت زد». 🔹همچنین در کتاب کافی از امام کاظم (ع) نقل شده که فرمود: «إِنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ». 7. مراد از «نعل شمشیر» که در روایتی ضربه با آن علت شهادت حضرت زهرا (س) دانسته شده چیست؟ 🔹در روایتی امام صادق (ع) علت وفات را ضربه‌ای دانسته‌اند که قنفذ، غلام عمر، با «نعل سیف» به ایشان زد. اما «نعل سیف» کجای شمشیر است؟ 🔹وقتی شمشیر را به دیوار تکیه می‌دهند سرِ شمشیر به طرف زمین و قبضۀ شمشیر به طرف دیوار قرار می‌گیرد. از آنجا که سرِ شمشیر مکرراً روی زمین کشیده می‌شود ساییده می‌شود. برای جلوگیری از این ساییدگی پوسته‌ای فلزی یا غیرفلزی به این انتهای شمشیر می‌زدند و در عربی به آن «نعل سیف» می‌گویند. گویا این حالت را به «نعال» به معنای دمپایی یا کفش تشبیه می‌کنند و انگار این نیز کفشک شمشیر است. 🔹قنفذ با این طرف شمشیر به دو پهلوی حضرت زهرا (س) زد به طوری که سبب سقط جنین شد. برگرفته از ویدیویی از ایشان در سایت شفقنا 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️بستۀ علمی پیشنهادی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) 🔹پرسش‌های پرتکرار درباره شهادت حضرت زهرا (ص) و پاسخ استاد یوسفی غروی/ قسمت اول، قسمت دوم، قسمت سوم 🔸درسگفتار شش ماه سرنوشت‌ساز با بیان استاد یوسفی غروی/ جلسۀ نهم: غصب فدک، جلسۀ دهم: وقایع پس از غصب فدک، جلسۀ یازدهم: حمله به خانه حضرت، جلسۀ دوازدهم: روزهای پایانی زندگی حضرت زهرا (س)، دسترسی به کل جلسات درسگفتار. 🔹فدک هدیۀ حضرت رسول (ص) به حضرت زهرا (س) یا ارث حضرت از پدرشان؛ ناسازگاری درونی یکی از روایات مربوط به ماجرای اختلاف ابوبکر و حضرت زهرا (س) بر سر فدک/ محمدصادق حسین‌زاده 🔸دورنمای فتنه های ناشی از سقیفه از نگاه حضرت زهرا (س)/ مهدی پیشوایی 🔹فدک چیست؟/ صفری فروشانی 🔸پاسخ به مقالۀ «افسانۀ شهادت حضرت زهرا (س): یورش به خانۀ وحی / گروه معارف مدرسه امیرالمؤمنین زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی 🔹تاریخ هجوم به خانۀ حضرت زهرا (س)/ محمدهادی یوسفی غروی 🔸ماجرای فدک/ صفری فروشانی (برنامۀ تلویزیونی ماجرا) 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️نشست علمی با موضوع نگاهی تاریخی به خطبۀ حضرت زهرا (س) 🎙استاد محمدعلی مهدوی راد ⏱ 26 آذر 1402 ساعت 19 🔻لینک حضور مجازی در جلسه: https://meet.google.com/ewn-rqep-mjf برگزارکننده: انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با همکاری انجمن‌های علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی @chsiqs
▪️از غدیر تا شهادت 🎙استاد سید محمد طباطبایی یزدی ⏱ 26 آذر 1402 حدود ساعت 21 شبکۀ چهار سیما، برنامۀ ماجرا 🔹استاد طباطبایی یزدی هم اکنون در سلسله‌جلساتی به کتاب الغدیر علامۀ امینی می‌پردازد که حدود پنجاه جلسه از آن گذشته است. علاقه‌مندان می‌توانند برای پیگیری این درس‌ها و همچنین سایر مطالب استاد به کانال شخصی ایشان در تلگرام مراجعه کنند: https://t.me/mtyazdi @chsiqs
▪️پس از پیامبر (ص) حاکم روی همۀ اموال کلان پیامبر (ص) دست گذاشت که یکی از آنها فدک بود استاد صفری فروشانی: 🔹بعد از پیامبر (ص) حاکم وقت روی همۀ اموال کلان پیامبر (ص) دست گذاشت و ادعای مالکیت کرد که یکی از آنها فدک بود. این از دو جهت برای حاکمیت مهم بود: یکی از جهت مالی به آنها کمک می‌کرد و از طرفی بیم آن داشتند که با رسیدن بخشی از این اموال به اهل بیت آنها امکان مالی بیشتری پیدا کنند و این برای حکومت بد بود؛ جهت دوم اینکه مشروعیتشان را وابسته به این تصرف در اموال کلان پیامبر (ص) می‌دانستند زیرا معتقد بودند پیامبر (ص) از جهت حاکم بودن صاحب این اموال بود و آنها نیز اگر بخواهند حاکم باشند باید این اموال را داشته باشند. 🔹یکی از عللی که در میان این اموال «فدک» برجسته شده این است که ما ادعا داریم فدک «هدیه» است و مال شخص حضرت زهرا (س) است اما درباره سایر اموال چیزی نداریم که اینها نیز بخشیده شده باشند. لذا درباره سایر اموال باید روی جهت ارث بودن دست گذاشت. در این صورت نیز پیغمبر (ص) غیر از اهل بیت وارثان دیگری نیز از جمله زنانشان دارند. 🔹اتفاقاً در زمان عثمان عایشه ارث خود از پیامبر (ص) را مطالبه کرد. عثمان در جواب به او گفت پدرت که حدیثی درباره ارث به جای نگذاشتن انبیا گفت شما بودی و ادعایی نداشتی، در زمان خلیفۀ دوم نیز چنین ادعایی نداشتی، حالا که با من مخالفی آمده‌ای در زمان من چنین ادعایی می‌کنی؟ و عثمان مالی را به عنوان ارث عایشه از پیامبر (ص) به او نداد (برگرفته از سخنان ایشان در برنامۀ تلویزیونی ماجرا). 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️نماز خواندن خلیفۀ اول بر پیکر حضرت زهرا (س)! 🔹ابن عدی در الکامل از قول مالک بن انس نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود حضرت فاطمه (س) شبانه از دنیا رفت. پس ابوبکر و عمر و عثمان، طلحه و زبیر و سعید و عدۀ زیادی حاضر شدند و ابوبکر به حضرت علی (ع) گفت: بر فاطمه نماز بگزار. علی (ع) فرمود: لا والله ما تقدمت و انت خلیفة رسول الله، قال فتقدم ابوبکر فصلی علیها فکبر علیها اربعاً و دفنها لیلاً؛ نه به خدا قسم که بر تو پیشی نمی‌گیرم در حالی که تو جانشین رسول خدا (ص) هستی، ابوبکر نماز خواند و بر آن حضرت چهار تکبیر گفت و فاطمه را شبانه دفن کردند» (الکامل فی ضعفاء الرجال، ج 5 ص 422). 🔹قطع نظر از ضعف سند، این روایت با تاریخ و کیفیت دفن حضرت زهرا (س) در تعارض است. آن حضرت تا آخر عمر با ابوبکر سخن نگفت و بر او غضبناک بود (صحیح بخاری، ج5، ص139). 🔹واقدی تصریح می‌کند: نزد ما ثابت است که علی (ع) ایشان را شبانه دفن کرد و بر ایشان نماز خواند. عباس و فضل هم همراه آن حضرت بودند و آنها هیچ فردی را خبر نکردند (السیرة الحلبیة، ج3، ص 511). 🔹منابع تاریخی تأکید دارند که حضرت زهرا (س) رسماً از شرکت افرادی از جمله ابابکر و عمر در مراسم دفن کراهت داشت و به علی (ع) در این باره سفارش کرده بود (الغدیر، ج3، ص 360). 📗«بازکاوی نقش گزاره های تاریخی در نقد محتوایی احادیث»، نوشتۀ ناصر رفیعی. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️بانوان شیعه: جایگاه و نقش فرهنگی و سیاسی بانوان شیعه از عصر امام صادق تا پایان غیبت صغری ✍️نویسنده: سعیده رحیمی 🔻چکیده: 🔹نویسنده در این کتاب بر آن است تا در سایۀ واکاوی شرایط فرهنگی و اجتماعی عصر دوم امامت، از جلوه‌های نقش‌آفرینی بانوان شیعه در صحنۀ اجتماع و تأثیرهای فرهنگی آنان پرده بردارد و ضمن ارائه الگویی درست از حضور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان، ابعاد گوناگون نقش خطیر این بانوان را در پایایی مکتب تشیّع اثناعشری نشان دهد و بگوید در متن فرهنگی‌سیاسی قرن‌های دوم و سوم، بانوان شیعه و به‌ویژه بانوان نزدیک به خاندان امامت، چگونه در سایۀ همکاری با امامان معصوم (علیهم السلام) به منزلت اجتماعی شایسته‌ای دست یافتند. 🔹امامان معصوم (علیهم السلام) اصلی‌ترین عامل رشد و ارتقای هویتی زنان آن روزگار بوده‌اند و آموزش علمی و دینی کنیزان و بانوان، سیرۀ مستمر آنان شمرده شده است. در این دوره، منابع تاریخی از بانوان بسیاری یاد می‌کنند که هرکدام به فراخور اوضاع سیاسی‌اجتماعی زمان خود، گام‌های استواری در حفظ و گسترش مکتب تشیّع برداشتند. واکاوی این اسامی، به‌ همراه دقت در شرایط زمانی و رخدادهای تاریخی عصرشان، الگویی صحیح و ارزشمند از حضور اجتماعی زنان و فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و سیاسی ایشان در عصر امامان معصوم (علیهم السلام) به‌دست می‌دهد که در مقابل شکل‌های ناصحیح رایج در جامعه کنونی، قابل‌ ارائه است. 🔻اطلاعات کتاب‌شناختی: نویسنده: سعیده رحیمی ناشر: جمکران قطع: رقعی تعداد صفحات: 216 چاپ اول 1402 قیمت 120 هزار تومان (خرید با ده درصد تخفیف از سایت نشر جمکران).
▪️شب یلدا در حرم مطهر رضوی 🔹با توجه به اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مشخص می شود که مصرف هندوانه در شب یلدا حداقل در دوره قاجاریه معمول بوده است. 🔹در میان اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی، اسنادی مبنی بر گرامیداشت این شب در حرم به ویژه درمیان کارکنان این آستان مبارک وجود دارد. مطابق این اسناد طبق سنت رایج برای این شب برای کارکنان حرم امام رضا (ع) هندوانه تهیه می‌کردند. چنانکه قدیمی‌ترین سند موجود در این خصوص به سال 1267 قمری برمی‌گردد که طبق آن مبلغ یک تومان و سه هزار و سیصد دینار بابت تهیه پنجاه من هندوانه هزینه شده است. اسناد سال‌های بعد در دوره قاجار نیز نشان از استمرار این رسم دارد. عکس سمت راست: سند درخواست تهیه چهل من هندوانه برای اهالی کشیک حرم در سال 1279 قمری 🔹متن سند: عالیجاه تحویلدار باشی سرکار فیض آثار چون از سابق الی زماننا هذا شب یلدا را از سرکار به جهت اهل کشیک این شب و روز هندوانه داده می‌شده، مقدار چهل من هندوانه به جهت حضرات روانه نمایند قبض محسوب است. شهر ربیع الثانی 1279. 🔗 برگرفته از کانال مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
▪️رد نمودن عمر بن عبدالعزیز فدک را به امام محمد باقر (ع) ✍️قاضی نورالله شوشتری 🔹چون خلافت به عمر بن عبدالعزیز که صالح بنی امیه بود رسید فدک را با غلات رسیدۀ او به اولاد حضرت فاطمه (س) رد نمود. روایت است که معاندان قریش و منافقان شام که در حوالی عمر بن عبدالعزیز بودند به او گفتند که در باب رد فدک به اولاد فاطمه اعتراضی است از تو بر فعل ابوبکر و عمر و طعن است و نسبت کردن توست ایشان را به ظلم و جور. 🔹عمر در جواب گفت که نزد من و شما به صحت رسیده که فاطمه دختر پیغمبر بوده و دعوی فدک فرموده و در دست او بوده و در شأن او نبوده که دروغ بر پیغمبر (ص) بگوید با آنکه علی (ع) و ام‌ایمن و ام‌سلمه بر وفق دعوی او گواهی دادند. فاطمه نزد من صادق‌القول است و هرچند که دعوی کند و بر آن گواه نداشته باشد و سیدۀ نساء اهل جنة است و من امروز فدک را به ورثۀ او رد می‌کنم و به آن تقرب می‌جویم به حضرت پیغمبر (ص) و امید می‌دارم که فاطمه و حسن و حسین (ع) در روز قیامت شفاعت من کنند. و اگر من به جای ابوبکر و عمر می‌بودم و فاطمه نزد من آن دعوی می‌کرد تصدیق او می‌نمودم. 🔹و در بعضی روایات واقع شده که چون عمر بن عبدالعزیز فدک را به حضرت امام محمد باقر (ع) تفویض کرد مردم به او گفتند: «طعنت علی الشیخین». او در جواب گفت: «طعنا علی انفسهما»، یعنی ایشان خود را در آنکه غصب فدک نمودند ابواب طعن بر روی خود گشودند. 🔹القصه عمر بن عبدالعزیز به رغم مخالفت منافقان فدک را به امام محمد باقر (ع) تسلیم نمود و در دست ایشان بود تا عمر بن عبدالعزیز وفات یافت و بعد از آن خلفای عباسی آنها که فضیلتی و انصافی و معرفتی به حق اهل البیت داشتند مانند مأمون و معتصم و واثق فدک به اولاد حضرت فاطمه (ع) رد نمودند و چون نوبت به متوکل ناصبی رسید آن را از ایشان گرفته به حجام خود داد، بعد از آن معتضد رد نمود و مکتفی بازگرفت و مقتدر رد آن نمود. 📗 «مجالس المؤمنین»، ج1، ص 50-51. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️نقش گزاره‌های تاریخی در نقد محتوایی احادیث مسمومیت براء بن معرور در خیبر 🔹بر طبق نقل تفسیر قمی، رسول خدا هنگام بازگشت از خیبر با زن یهودیه‌ای مواجه شد که کتف گوسفند مسمومی را نزد حضرت آورد. براء بن معرور که در آنجا بود لقمه‌ای از آن گوشت را در دهان گذاشت و مرد. 🔹براء از بزرگان صحابه است که به اتفاق مورخانْ قبل از هجرت از دنیا رفته است، در حالی که نبرد خیبر در سال ششم یا هفتم اتفاق افتاده است. 📗«بازکاوی نقش گزاره های تاریخی در نقد محتوایی احادیث»، نوشتۀ ناصر رفیعی. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️بهره‌مندی فقه از تاریخ ✍️نوشتۀ مصطفی صادقی کاشانی 🔹فقه دانشی است که پیوسته در میان مردم کارآمد بوده و پانزده قرن پیشینۀ این علم، آن را با تاریخ اسلام آمیخته است. از این رو فقیهان و مورخان در پی آن بوده‌اند از این تاریخچۀ دراز و پیشینۀ پرحادثه برای فهم بهتر احکام و شرایط آن از نزول آیات و صدور روایات بهره برند. در طرف دیگر برخی برآنند که اگر باید برای تاریخ از فقه بهره برد، فقه نیز خود را بسیار به تاریخ وابسته کرده و به عبارتی تاریخ‌زده شده است. 🔹نوشتار حاضر که به عنوان رسالۀ دکتری تدوین شد در پی هدف نخست بود. راهنمای آن استاد مورخ جناب حجة الاسلام والمسلمین رسول جعفریان طرحی نو درانداخت و پیشنهاد کرد این وابستگی تاریخی فقه در رساله نشان داده شود تا روشن شود چقدر و چگونه احکام فقه اسلامی در بستر رویدادها و احوال و اوضاع زندگی و حکومت مسلمانان شکل گرفته است. 🔻اطلاعات کتاب‌شناختی: انتشارات المصطفی (ص) چاپ دوم 1402 292 صفحه پیشگفتار مؤلف و فهرست کتاب را از اینجا ببینید. خرید کتاب از سایت ناشر 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️بست‌نشینی در حرم حضرت معصومه (س) 🔹نگارنده اطلاع دقیق و مستندی ندارد از اینکه بست‌نشینی از چه وقت معمول شده بود. نخستین کسی که در ایران بست‌نشینی را از میان برد تا آنجا که نویسنده اطلاع دارد میرزا تقی خان امیرکبیر بود. 🔹بست‌نشینی در آستان حضرت معصومه (س) ظاهراً از قرن‌های هفتم و هشتم معمول بوده است. در زمان صفویه بست‌نشینان حرم حضرت معصومه (س) بیشتر کسانی بودند که قدرت پرداخت قروض خود را نداشتند یا نمی‌خواستند قرض‌هایشان را پرداخت کنند. 🔹«کارری» که در زمان شاه سلیمان صفوی به ایران آمده و قم را دیده به موضوع بست‎‌نشینی اشاره کرده و چنین گفته است: «در اطراف حرم چند حجره است که اشخاص قرض‌داری که نتوانند از عهدۀ پرداخت دین خود برآیند در آنجا متحصن می‌شوند و در طول تحصن به هزینۀ اوقاف [مقصود حرم حضرت معصومه (س) است] امرار معاش می‌کنند و طلبکاران نیز راه و اختیاری برای مطالبۀ طلب خود ندارند» (سفرنامۀ کارری، ص 55). 🔹در زمان قاجاریه جنایتکاران و متمردان نیز بست می‌نشستند. هانری رنه دالمانی در ضمن وصف قم می‌گوید: «بزهکاران و جنایتکاران برای فرار از مجازات به این شهر [قم] می‌آیند و در زیر دیواره‌های مقبره پناهنده می‌گردند» (از خراسان تا بختیاری، ص857). 🔹دوراند انگلیسی که حدود هفتاد سال پیش در ایران بوده چنین گفته است: «قم برای پناهنده شدن و به قول خود ایرانی‌ها «بست نشستن» مکان جالب توجهی است و سنت بست‌ نشستن در این کشور توسعۀ عجیبی دارد» (سفرنامۀ دوراند، ص 31). 📗تاریخ مذهبی قم، ص 228 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️ماجرای دستگیری و به شهادت رسیدن برخی از اعضای خاندان حکیم به دست رژیم بعث به مناسبت 16 جمادی الآخر، روز اعلام خبر کشتار ده تن از علمای حوزۀ نجف 🔹در پی تحمیل جنگ به ایران، صدام بسیاری از جوانان شیعه را بالاجبار به جبهه فرستاد تا بیشترین شمار تلفات را به شیعیان تحمیل کند. صدام تلاش کرد تا فتوایی مبنی بر حرمت سرپیچی از دستورات فرماندهان ارتش و این که این قبیل فراریان، محارب با خدا و شریعت هستند از علما اخذ کند. به همین خاطر علمای بزرگ و مراجع تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتند. لذا مقامات حکومتی مقدمات برگزاری کنفرانسی را در بغداد فراهم کردند و افراد مختلفی را به نجف اعزام داشتند تا با علما صحبت کرده و آنها را راضی به حضور در این کنفرانس کنند. 🔹در این زمان پیغام‌هایی نیز برای خاندان محترم حکیم فرستاده شد تا در کنفرانس شرکت کنند. رئیس سازمان امنیت نجف به آیت الله سید محمدرضا حکیم اعلام کرد که در صورت عدم حضور در این کنفرانس، خاندان حکیم دشمن حکومت شناخته خواهند شد و هیچ عذری برای نپذیرفتن این خواسته نیست. 🔹وقتی از خاندان حکیم با تهدید خواسته شد در کنفرانس شرکت کنند، آنها می‌دانستند تبعات عدم پذیرش این خواسته چیست. لذا جلسه مهمی برپا کردند. ریاست خاندان در این مقطع با آیت‌الله سید یوسف حکیم است. در آن جلسه تصمیم نهایی خاندان حکیم این شد که: «ما تحت هیچ شرایطی در این کنفرانس شرکت نمی‌کنیم.» پیرو این تصمیم بود که در تاریخ 26 رجب 1403 قمری (برابر با 10 می 1983 میلادی و 19 اردیبهشت 1362 شمسی) بیش از هفتاد تن از خاندان حکیم از پیر و جوان شبانه بازداشت شدند. 🔹مأموریت از ساعت 11 شب با بازداشت بزرگ خاندان حکیم یعنی آیت‌الله سید یوسف حکیم شروع شد. بعد از آن به سراغ آسید محمدعلی حکیم (پدر سید محمدسعید حکیم که اخیراً رحلت کرد) رفتند و بعد از آن به سراغ آیت‌الله شهید سید عبدالصاحب حکیم رفتند. هر تیمی زیر نظر یک افسر وارد بیوت علما می‌شد. آنها وحشیانه درها را می‌شکستند و عده‌ای هم از بالای پشت‌بام و روی دیوار به دورن خانه می ریختند تا ترس و وحشت بیشتری را ایجاد کنند. 🔹درباره اعدام‌ها باید گفت ابتدا شش نفر از خاندان حکیم را تیرباران کردند و به شهادت رساندند. فاصله بین دستگیری و شهادت این شش نفر تقریباً ده روز است. حجت الاسلام سید محمدحسین حکیم به همراه دو نفر از برادرانش یعنی سید عبدالصاحب و سید علاءالدین و سه نفر از نوه های سید حکیم در 7 شعبان 1403 برابر با 30 اردیبهشت 1362 تیرباران شدند. 🔹در نوبت دوم هم ده نفر را اعدام کردند. گروه ده نفری که از خاندان حکیم اعدام شدند عبارت بودند از: عبدالهادی محسن و دو فرزندش به نام‌های حسن و حسین، عبدالمجید محمود که مجتهد بود، محمدعلی محمدجواد، عبدالصاحب محمدحسین، محمد محمدحسین، محمدرضا محمدحسین، ضیاءالدین کمال‌الدین و بهاءالدین کمال الدین. این دو نفر آخر نوه‌های آسید یوسف حکیم (بزرگ خاندان) هستند که همه تیرباران شدند. سه پسر آقای محمدحسین حکیم جلوی چشم پدر تیرباران شدند. در حالی که در این مقطع زمانی آسیدمحمدحسین حدود هفتاد سال سن داشت. جمعا شش نفر از فرزندان مرجع راحل – سید محسن حکیم – به شهادت رسیدند که در تاریخ نهاد مرجعیت شیعه بی سابقه است. 🔻برگرفته از: مصاحبۀ مرکز اسناد انقلاب با دکتر دکتر صفاءالدین تبرائیان 🔗در این باره بخوانید: پیام امام خمینی درباره جنایت رژیم بعث در کشتار اعضای خاندان حکیم در 16 جمادی الآخر 1405 پس از اعلام خبر شهادت آنها 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️ماجرای کشته شدن قاضی نورالله شوشتری معروف به شهید ثالث به مناسبت 18 جمادی الآخر سالروز شهادت قاضی نورالله شوشتری 🔹قاضی نورالله شوشتری متولد سال 956 در شوشتر در سال 992 یا 993 و در زمان سلطنت اکبرشاه به هند رفت و در آنجا قاضی القضات شد. مقبرۀ این عالم شیعی در شهر «اگرا» در هند قرار دارد. 🔹شیخ علی حزین در کتاب تذکرۀ خود (معروف به تذکرۀ حزین) درباره قاضی نورالله شوشتری می‌نویسد: 🔹سید جلیل همیشه مذهب خود را از مخالفین مخفی می‌داشته و طریق تقیه که مذهب آباء گرام خود بوده می‌پیموده و به مسائل فقهیۀ مذاهب اربعۀ اهل تسنن احاطۀ تمام داشت. بدین جهت سلطان اکبرشاه و سایر مردم او را در عداد علما و فقهای اهل تسنن می‌دانستند و چون احاطه و کثرت تبحر و لیاقت و علم و عمل او مشاهده شد منصب قاضی القضاتی از طرف اکبرشاه به او تفویض شد. سید قبول فرمود به شرط آنکه چون خود را صاحب نظر و رأی و اجتهاد می‌داند در هر موردی هرچه مؤدای اجتهاد اوست حکم کند و خارج از یکی از مذاهب اربعه نیز نباشد. 🔹سلطان این شرط را قبول نموده و سید در تمام موارد به مذهب امامیه حکم می‌فرمود و اگر کسی اعتراض می‌نمود او را ملزم می‌ساخت که بر یکی از مذاهب اربعه است. 🔹مدتی بدین نحو قضاوت می‌فرمود و در پنهانی مشغول تألیف و تصنیف بود تا اینکه سلطان اکبرشاه بدرود حیات گفت و پسرش جهانگیرشاه به جای او نشست و سید همچنان به منصب قضاوت باقی بود تا آنکه بعضی از علمای مخالفین که با دربار آن روز مراوده داشتند و قول آنها نزد سلطان مسموع بود متفطن تشیع او شده بنای سعایت را گذاردند و اشتهاد بر تشیع سید نموده به اینکه او خود را ملزم به یکی از مذاهب اربعه نمی‌داند و در تمام موارد بر طبق یکی از مذاهب که با فتوای امامیه تطبیق می‌نماید حکم می‌کند. 🔹جهانگیرشاه این موضوع را دلیل بر امامی بودن او ندانست زیرا او قبلاً شرط کرده بود که طبق اجتهاد خود حکم کند. 🔹بالاخره چون از این راه نتوانستند، به حیله‌ای متشبث شده شخصی را واداشتند که به عنوان تلمذ نزد سید مراوده و اظهار تشیع نماید. شخص مزبور پس از آمد و شد بسیار و اطلاع او بر تصانیف سید تقاضای کتاب مزبور نمود. سید شهید پس از اطمینان کتاب را به او داد. او نیز استنساخ نمود بی‌شرمانه نسخه را به آن گمراهان و طواغیت زمان داد و کتاب مزبور را وسیلۀ اثبات تشیع سید نموده تقاضای اجرای حد از سلطان نمودند. جهانگیرشاه امر را واگذار به آنها نمود. آن ناکسان سید را به ضرب تازیانه از پای درآورده و شهید نمودند. گویند با چوب خاردار آنقدر بر او زدند که بدنش قطعه‌قطعه شد. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
▪️تصاویری از مزار قاضی نورالله شوشتری در شهر آگرا، کشور هند هجده جمادی الآخر سالروز شهادت این عالم شیعی در کشور هند است. 🔻در این باره بخوانید: 🔹ماجرای کشته شدن قاضی نورالله شوشتری معروف به شهید ثالث 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs