eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
احتياط و مراقبه.mp3
761.9K
💠 روز ششم ماه 🔹 احتياط و مراقبه حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
📙سيره علمي و عملي امام خميني(قدس‌سره) 📕بعضي از مراجع قم به معدوم تلگرافي زده و او را مخاطب قرار داده بودند تا دولت را وادارد كه از انحرافات ديني دست بردارد و شاه معدوم در جواب نوشت: «ما توفيق شما را در ارشاد خواهانيم»؛ 📖 آن‏گاه استاد عالي قدر امام خميني(قدس‌سره) به قلم دست بردند و فرمودند: 📕 «به عنوان يك اعلاميه (شما كه توفيق مراجع را در ارشاد عوام خواهانيد) به تو و دولت تو تذكر مي‏دهم كه... »[2]؛ يعني شما عوام هستيد و بايد به شما هشدار داد و هدايتتان كرد. 📖اين گونه موضع‏گيري و داشتن قلمي فولادين، نه تنها از ديگران ساخته نبود، بلكه خواندن اعلاميه اين بزرگوار هم براي ديگران رعب آور بود، تا كم‏كم جريان انقلاب در سال 1342(هـ .ش) از مرز اعلاميّه، تلگراف، رفت و آمد، پيام تلفني، خواهش، ارشاد و نصيحت گذشت و روز 25 شوال 1382هـ .ق. (برابر 2/1/1342هـ .ش) فرارسيد 📖 و در سالروز شهادت حضرت امام صادق(عليه‌السلام) در مدرسه فيضيه آن غايله فراموش نشدني به دست مزدوران رژيم منحوس پهلوي و آن كشتار و ضرب و شتم و مجروح كردن طلاّب مدرسه فيضيه و طلاب حوزه علميّه شروع شد كه ديگران با ديدن آن صحنه رعب آور ترسيدند و ساكت شدند، ولي حضرت امام راحل(قدس‌سره) به قلم دست برد و دولت را محكوم كرد[1] و فرمود: «شما روي چنگيز مغول را سپيد كرديد».[2] اين اعلاميه جان تازه‏اي در حوزه علميّه و در سطح ايران دميد. 📖او ترس از مرگ، زندان رفتن، محروم شدن و تبعيد شدن را از طلاب و فضلاي حوزه‏ها گرفت، بلكه ترس را ترساند كه به حوزه علميّه و به دلهاي اولياي الهي راه نيابد[3] و مكتب (اَلا اِنَّ اَولِياءَ اللهِ لاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون)[4] را با سيره عرفاني و برهاني خود اجرا كرد. 📖مي‏فرمود: «انسان زنده است براي اينكه به «لقاء الله» برسد؛ چه بهتر كه با «شهادت» به لقاي حق بار يابد». 📙[بنيان مرصوص امام خميني (ره) - صفحه 47] @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠امام راحل جامع بين غيب و شهادت، عرفان، فلسفه و سياست بود. 📗امام راحل (قدّس سرّه) يك سير تاريخي دارد كه مورّخان مي‌توانند دربارهٴ او و شناسنامهٴ او بررسي كرده و سخن بگويند: «او 19سال در زندگي كرد، و پس از آن كم كم وارد مسايل علمي شد، ادبيات، فقه و اصول را مانند ديگران فرا گرفت، تا به حدود سنّ ‌27 سالگي رسيد، و….»، كه ديگران نيز اين مراحل را داشته‌اند، 📗ولي در زندگي90سالهٴ امام امّت (قدّس سرّه)، دو دهه را بايد از يكديگر جدا كرد، كه ديگران اين دو دهه را نداشتند و اين دو دهه مخصوص ايشان است؛ دههٴ اوّل، دههٴ انس او به جهان «غيب» و «عرفان» است و دهه دوّم، دههٴ انس او به عالم «شهادت» و «رهبري» است. 📗دههٴ اوّل از اواخر سنّ 27سالگي تا اوايل 38 سالگي است كه از سال (1347 هـ‌ق) شروع و تا سال1358(هـ ـ ق) ادامه مي‌يابد، يعني سالهايي كه حضرت امام (قدّس سرّه) كتابهاي عميق عرفاني را نوشت؛ 📗در 27سالگي كتاب شريف «مصباح الهداية إلي الخلافة و الولاية» را نوشت، سپس تعليقات بر ، تعليقات بر و آنگاه «سرّ الصّلاة» را به رشتهٴ تحرير در آورد. اينها كتابهايي نيست كه هر كس ده يا بيست سال در حوزهٴ علميّه بود و درس خواند، بتواند بفهمد. اينها نظير ، ، يا نيست. اين دههٴ 27 تا ‌‌37 سالگي دههٴ غيب و قلمرو غيبي شخصيت امام راحل (قدّس سرّه) است. 📗 امّا‌ دههٴ دوم كه‌ دههٴ شهادت و‌‌نشأهٴ شهادت اوست‌، از‌ پايان‌ سال (1357هـ‌ش) تا آغاز سال (1368هـ‌ش) است كه در اين دهه عالم را زير و رو كرد. 📗 دوران و نشانهٴ «مظلوميّت» بود، نه اقتدار، و خيلي از افراد به زندان رفتند، ولي آيا توانستند پس از آزاد شدن، كشور را رهبري و جنگ را هدايت كرده، انقلاب را به سامان رسانند؟ بسياري مظلوم بودند، ولي آيا اين قدرت را داشتند كه اگر بر سرير اقتدار بنشينند، چون حضرت على (عليه‌السلام) حكومت كنند؟ 📗اين مطلب براي ديگران ثابت نشد، ممكن بود كه «مدرّس» بتواند، ولي ثابت نشد، ممكن بود كه ديگران بتوانند، ولي عملي نشد. آنكه همهٴ يافته‌ها و اسفار اربعه را از علم به عين آورد و از گوش به آغوش رساند، امام امّت (قدّس سرّه) بود. اين دو دههٴ شاخص و بارز، تميز دهندهٴ زندگي حضرت‌امام خميني (قدّس‌سرّه) از ديگران است، بقيّهٴ آنچه كه ايشان در بود، يعني چهل سال وسط، هر چند با رياضت و تهذيب نفس هماهنگ بود، تدريس مي‌كرد، ولي ديگران نيز چنين دوراني را پشت سر گذاشتند و تفاوتي كه با ديگران بود، در اين جهات قابل تبيين بود، اگر تعمق در «اصول» يا تحقيق در «فقه» داشت، هر چند با ديگران فاصله داشت، ولي نه آن قدر كه عالم آرا و عالم گير باشد، بنابراين امام راحل (قدّس سرّه) را بايد با اين دو دهه شناخت: دههٴ اوّل، دههٴ «غيب» و دههٴ ديگر دههٴ «شهادت» اوست. 📗 طوبي براي كسي كه 🔅بين غيب و شهادت از يك سو، 🔅بين عرفان و سياست از سوي ديگر، 🔅و بين فلسفه و سياست از سوي سوّم جمع كرد. او نه تنها قائل به «ولايت فقيه» بود، بلكه چون حكيم بود، قائل به «ولايت حكيم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولايت عارف» بود؛ او « » را آورد كه در آن فقاهت، آميخته با حكمت و حكمت، عجين شده با عرفان بود. 📜حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دهه فخر آور 🔹 ایام پربركت دهه فجر كه برای همه ما فخر آور و شرف ‌آور بود را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه‌ مندان قرآن و عترت تحنیت عرض می ‌كنیم، امیدواریم خدای سبحان همه كسانی را كه در تأسیس این نظام اسلامی و بارور شدن آن سعی بلیغ نمودند، مشمول عنایت ویژه ولی عصر (ارواحنا فداه) قرار بدهد! امام و شهدای انقلاب و جنگ و شهدای گمنام را مشمول عنایت ویژه خودش قرار بدهد! 🔹 خدای سبحان به عنوان یك سنّت پایدار و اصل زوال ‌‌ناپذیر فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾؛[1] شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم. اگر كسی به یاد خدا بود یقیناً خدا به یاد اوست، ممكن نیست كسی به یاد الهی باشد، در انجام واجبات و پرهیز از محرّمات و مناهی خدا را در نظر داشته باشد و ممكن نیست خدا به یاد او نباشد ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾. 🔹 شهید از آن جهت كه مظهر نام مبارك خداست, بنده ویژه الهی است و «عندالله» به سر می‌ برد، طَرْفی از این مزایای الهی خواهد برد. اگر كسی به یاد شهید باشد، شهید هم به یاد اوست. صدای همه فرشته ‌ها, ندای همه انبیا و اولیا, صلحا و صدّیقین و شهدا این است، ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾ به یاد ما باشید، ما هم با یاد شماییم. 🔹 مطلب دیگری كه شهدا به ما آموختند و باید برابر آن عمل كنیم، همین آیات قرآن كریم است كه خدای سبحان به ما فرمود، گرچه در مسائل ارتباط با بیگانه, جنگ و جهاد و مانند آن ﴿فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی‏ عَلَیكُمْ﴾؛[2] اگر كسی به آب و خاك شما تجاوز كرد, به اعتقادات و ارزش‌ های شما تعدّی كرد، شما هم به همان مقدار تجاوز را تجویز كنید، لكن در بین دوستان و مؤمنان و امّت واحده به ما فرمودند، اگر كسی نسبت به شما بدی كرد، شما بدی را دفع كنید، نه انسانِ بد را! وقتی بدی را دفع كردید، انسان بد هم صالح می ‌شود: ﴿ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَینَكَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمیمٌ﴾؛[3] فرمود با روش خوب, جلوی بدی را بگیرید، اینكه فرمود: ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾،[4] همین است، مردان الهی كسانی‌ هستند كه با نیكی جلوی بدی را می‌ گیرند, با عفو و گذشت، جلوی سیئه را می ‌گیرند. اگر ما با عفو و گذشت جلوی سیئه را گرفتیم، دیگران از سیئات و لغزش‌های ما به بهترین وجه عبور می ‌كنند و آن را به انتقام نمی ‌گیرند. 🔹 غرض آن است كه شهید مظهر نامی از نام‌ های خداست، یك؛ و خدای سبحان فرمود اگر شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم، دو؛ اگر ما به یاد شهدا بودیم، حتماً آنها به یاد ما خواهند بود، سه؛ و تذكره آنها برای ما شرف‌ آور و فخر آور است، چهار؛ و نشانه اینكه آنها به یاد ما هستند، این است كه در عقاید ما, در اخلاق ما, در رفتار و گفتار و روش و منش و سیره و سنّت ما, فضیلت تازه، فوز جدید و فیض نو، ظهور می ‌كند كه امیدواریم خدای سبحان این توفیق را به همگان مرحمت كند! [1] . سوره بقره،آیه152. [2] . سوره بقره،آیه194. [3] . سوره فصلت،آیه34. [4] . سوره رعد، آیه22؛ سوره قصص، آیه54. حضرت آیت الله العظمی 📚 پیام به همایش شهدای گمنام تاریخ: 1393/11/19 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅تنها راه حفظ کشور 🔸شصت‌تا پرچم اگر در اين شب‌هاي حمله بود شايد يك دانه از آنها پرچم سه رنگ ايران بود. همه‌اش يا عباس، يا زهرا، يا حسين، يا علي بود يك دانه پرچم سه رنگ بود. 🔸ما اگر بخواهيم كشور را به دست صاحب اصلي‌اش بدهيم با مرز پرگهر نمي‌شود، با يا زهرا يا زهرا مي‌شود. 🔸اينكه قصّه تاريخ بيهقي و اينها نيست كه از گذشته‌ها نقل كنيم، همه شما ديديد ما هم ديديم. 🔸اگر اين كشور به لطف الهي بخواهد بماند تنها راهش راه اسلام است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 7 الی 13/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ غنیمت شمردنِ فرصت برای یاریِ دین 🔸اين‌چنين نيست كه خدا دست از دينش بردارد؛ شما نشد، ديگري. 🔸 الآن هم اين آيه حاكم است، فرمود وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُونُوا أَمْثَالَكُم 🔸به همه ما مي‌فرمايد امروز اگر ـ خداي ناكرده ـ شما به اين نظام كمك نكرديد، خدا اين‌طور نيست كه دست از نظام ديني بردارد؛ شما را مي‌برد يك عدّه ديگر بهتر از شما مي‌آورد. 🔸اگر دين هست، حافظ دين، خداست؛ شما نشد، ديگري ... 🔸لذا آدم بايد فرصت را غنيمت بشمارد بگويد خدايا تو كه دينت را حفظ مي‌كني، اين دين را به دست ما حفظ بكن! 🔸خدايا مرا جزء كساني قرار بده كه تو رضايت دادي كه دين را به دست او حفظ بكني و من را عوض نكن كه من را ببري ديگري بيايد اين دين را حفظ بكند ... 🔸به ما هم ائمه فرمودند كه بگوييد خدايا تو كه دينت را حفظ مي‌كني، آن توفيق را بده كه دينت به دست ما حفظ بشو، نه اينكه ما را ببري ديگري بيايد. 🔸«وَ اجْعَلني‏ مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ وَلا تَسْتَبْدِلْ بي‏ غَيْري» 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
♦️آنچه در غرب مطرح است بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه 🔶 هم دیر به دست می‌آید و هم دیرپاست. فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است بحث می‌کند. 🔶 آمدند که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا کنند، به انسان بگویند شما یک موجود ابدی هستی، و اگر از اموری می‌ترسید برای اینکه می‌ترسید بمیرید، ولی بدانید که شما را می‌میرانید نه بمیرید. 🔸یک موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد، آن فکر ابدی به نام است، این زود پدید نمی‌آید، بلکه قرن‌ها می‌گذرد تا یک فکر پدید بیاید. 🔶ما درباره آن سؤال سوم شما در مورد «پانتئیسم» یا همه‌خدایی است؛ این یک وجود کاذبی است که از برخی‌ها خام‌ها پیدا شده؛ حالا چه در شرق چه در غرب. 🔸خدا آن حقیقت بسیط نامتناهی است؛ یعنی حقیقت است، یک؛ 🔸از سنخ مفهوم نیست و ماهیت ندارد، دو؛ 🔸چون از سنخ مفهوم و انتزاعی نیست، به ذهن نمی‌آید، سه؛ 🔸و چون نامتناهی است مشهود هیچ عارفی قرار نمی‌گیرد، چهار؛ 🔸اگر بسیط است نمی‌شود جزء او را شناخت، چون جزء ندارد و اگر نامتناهی است که نامتناهی است، هیچ کس نمی‌تواند او را مشاهده کند. 🔶خدا را نه از سنخ حصولی انتزاعی مفهومی می‌شود شناخت، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ می‌شود یافت، چون او نامتناهی است. ما تنها با برخی از اسمای حسنای او را می‌شناسیم. ♦️همه‌خدایی برای همیشه باطل است، همه آیت خدا و آیینه‌دار خدایند. همه خدا را نشان می‌دهند، نه همه خدا باشند. 🔶فلسفه مربوط به کل است و سرنوشت و شناسنامه را فلسفه تعیین می‌کند. 🔶فلسفه آن قدر آزاد است که آزادانه وارد معرفت جهان می‌شود، هیچ قیدی در آن نیست، هیچ بندی در آن نیست، به هیچ دینی هم تعهد نسپرده است، به هیچ قانونی هم تعهده نسپرده است، چون همه قوانین بعداً پیدا می‌شود. چون آزادانه وارد می‌شود در ابتدا نه دینی است نه دین. 🔶اگر به این نتیجه رسید که در جهان خدای نیست، وحی‌ایی نیست، پیغمبری نیست، این دو تا کار می‌کند: اول خودزنی می‌کند خودش می‌شود . بعد همه علومی که در قلمرو آن قرار دادند همه اینها را الحادی می‌کند. 🔶اما اگر موفق شد خدا را شناخت خدا را ثابت کرد و را ثابت کرد، رسالت را ثابت کرد، اولین کاری که می‌کند آن جامه توحید را بر خودش می‌پوشاند و می‌شود . بعد که زیر مجموعه آن هستند می‌شوند فلسفه الهی. چرا؟ چون دیگر آن دریاشناس دارد درباره فعل خدا سخن می‌گوید. آن ستاره‌شناس درباره فعل خدا سخن می‌گوید. بحث از خدا، بحث از اسم خدا، بحث از فعل خدا، بحث از قول خدا، بحث از اثر خدا، بحث دینی است. 🔶فلسفه که ریاست همه علوم را به عهده دارد، ثابت کرد که کل جهان فعل خداست و خدا هم همه جا حضور دارد و همه جا هم می‌شود او را مشاهده کرد اما هیچ کدام از اینها هم خدا نیستند. ♦️برای جامعه ایران اسلامی هر فکر علمی محترم است حضرت آیت الله العظمی 💠 دیدار پرفسور مولر از دانشگاه مونستر آلمان با آیت الله جوادی آملی 🗓3 اردیبهشت 97 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
payam 2951.mp3
4.61M
💠 صوت 🔹 هفتمين کنگره سالانه اخلاق پزشکي ايران - سالن مصباح علوم پزشکی مازندران 🔹 تاریخ پخش: 1398/11/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
98-11-07_3638 p2.pdf
417K
💠 متن 🔹 هفتمين کنگره سالانه اخلاق پزشکي ايران - سالن مصباح علوم پزشکی مازندران 🔹 تاریخ پخش: 1398/11/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅خروج یهود از مدینه، مانند خروج آمریکایی ها از ایران 🔸فرمود در مدینه شما معمولاً یا کارگر اینها بودید یا وام گیر از اینها بودید؛ سرمایه در مدینه به دست یهودی‌ها بود و شما کوخ‌نشین بودید و اینها کاخ‌نشین بودند؛ قلعه برای اینها بود، شما هر وقت کمک می‌خواستید، مال می‌خواستید، وام می‌خواستید از اینها وام می‌گرفتید. 🔸بنابراین فکر نمی‌کردید که شما بتوانید یهودی‌ها را از مدینه بیرون کنید، این شدنی نبود و آنها هم احتمال نمی‌دادند که از مدینه بیرون بروند، برای اینکه تمام توان در اختیار آنها بود، شما اینجا چهارتا کارگر بیشتر نبودید، با چه عاملی شما می‌توانستید اینها را بیرون کنید؟! با چه عاملی آ‌نها احتمال می‌دادند که مجبور بشوند از مدینه فرار کنند؟! 🔸فرمود هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ... 🔸فرمود شما در کلّ حجاز هیچ فکر نمی‌کردید یک مشت فقرای مستضعف بتوانند اغنیای مستکبر مُترفِ مُسرف را از شهرشان بیرون کنند، اولین بار ما این کار را کردیم ... 🔸فرمود مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللَّهِ؛ نه شما فکر می‌کردید که اینها فرار می‌کنند، نه آنها خیال می‌کردند که می‌شود آنها را بیرون کرد. 🔸هم آنها به قدرتشان متّکی بودند و هم شما گرفتار ضعف بودید ... 🔸قلعه‌هایی که داشتند فکر می‌کردند آنها را حفظ می‌کنند، قدرت مالی هم که داشتند فکر می‌کردند پشتوانه آنهاست، شما هم کوخ‌نشین بودید هم دستتان خالی بود لذا از نظر مسائل عادی هیچ راهی نبود که شما پیروز بشوید؛ نه شما فکر می‌کردید نه آنها فکر می‌کردند. 🔸نظیر ارتش قوی و نیرومند آمریکا که در ایران مسلّط بود؛ آنها هم همین‌طور شد. 🔸هیچ‌گاه ایرانی‌ها فکر نمی‌کردند که بتوانند این آمریکایی‌ها را از کشور بیرون کنند، آنها هم فکر نمی‌کردند که باید فرار کنند. 🔸هم آنها با آن قدرتی که داشتند فکر نمی‌کردند فرار می‌کنند، هم در داخل کسی فکر نمی‌کرد که می‌شود آنها را از بین بُرد و شد مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللّه 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 17 الی 23 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Ghashiya -01 ss.mp3
5.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/j
💢 حجت الاسلام و المسلمین نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم به همراه جمعی از مسئولین این دانشگاه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 💠 معظم له در این دیدار بیان داشتند: جای دانشگاه «ادیان و مذاهب» در حوزه و دانشگاه خالی بود که بحمدالله به همت شما این خلاء مرتفع شده است اما آنچه بسیار اهمیت دارد و باید مد نظر داشته باشید این است که ما اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم می بینیم از همان طلیعه ظهور، پیش از آنکه از عرب و عجم و امثالهم سخن بگوید از «بشر» و «حقوق بشر» سخن به میان آمده است. در سوره مبارکه «مدّثر»، که از سور مَکّی است که در آغاز بعثت بر پیامبر(ص) نازل شده‌، سه بار کلمه «بشر» تکرار شده است، که دو بار آن اشاره به این موضوع دارد، فرمود قرآن کریم مربوط به کل انسان هاست؛ ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ و ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾. در نتیجه خداوند قرآن را نازل نکرد که برای یک ملت و مملکت خاص باشد، این کتاب برای همه بشر و کتابی جهانی است! اینکه خداوند فرمود «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» وظیفه همه ما را مشخص می کند، نمی توانیم بین المللی حرف بزنیم و محلی و منطقه ای فکر کنیم. «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» یعنی این کتاب آنقدر توانمند هست که بر همه مکاتب دیگر جهان پیروز شود و ظفر یابد و این کار به دست شماست. اگر دیگر مکاتب جهان را نشناخته باشیم و سخن اندیشمندان جهان را نفهمیده باشیم چگونه می توانیم «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» را محقق کنیم؟ ما اگر در حوزه، فلسفه غنی و قوی نداشته باشیم چگونه می توانیم حرف فلاسفه دیگر را رد کنیم؟ اگر کلام و تفسیر متقن و عمیق نداشته باشیم چگونه می خواهیم نحله ها و فرقه های مختلف را نقد کنیم؟ اینکه رسول گرامی اسلام فرمود «الاسلامُ یعلو ولا یعلی عَلَیهِ» این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده؛ یعنی بر همه شما لازم و واجب است که بکوشید جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنند. مدیریت حوزه های علمیه باید به گونه ای باشد که مانع نهال فروشی حوزه شود، بارها به عرض دوستان رسید که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع تعطیل می شود چرا که مهمترین کتب درسی حوزه های علمیه در نجف تولید شده است اما خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت «سید مرتضی» است. وقتی وی زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف كردن را به مردم یاد داد كه وقف می تواند برای تربیت شاگردان و تامین كتاب و لوازم التحریر طلاب هم باشد یعنی وقف را احیاء کرد و در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه و حمایت ویژه از آنها موفق شد شیخ طوسی ها را تربیت كند. یك طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر كند و وظیفه ما نیز این است كه این طلبه فاضل را شناسایی و او را حمایت كنیم تا وارد كارهای اجرایی نشود و به درس و بحث خود ادامه دهد. مرحوم بحرالعلوم در شرح کیفیت تدریس خواجه می گوید «وقتی ایشان نام سید مرتضی را در جلسه درس ذکر می کرد، عبارت صلوات الله علیه را در وصف ایشان به کار می برد» شاگردان از ایشان سؤال کردند که چرا بر سید مرتضی صلوات می فرستید؟ ایشان فرمود «وقتی خدا در سوره احزاب بر علما صلوات فرستاده، چرا ما بر آنها صلوات نفرستیم؟» یعنی انسان می تواند به جایی برسد که مصداق صلوات الهی باشد که بحمدالله این زمینه امروز در حوزه ها بیش از گذشته فراهم است. مردم عقیده می خواهند، آنچه جامعه و مردم را حفظ می کند عقاید آنهاست، کمتر کسی فکر می کرد شوروی با آن عظمت از هم بپاشد اما به سبب نبود عقیده، این اتفاق در شوروی افتاد اما کشوری مانند هند چون عقیده در مردم آن وجود داشت، با همه فقر و کمبود ها همچنان رشد کرد و امروز از قدرتهای جهانی محسوب می شود. اما نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تامین نشود عقاید به سمت بت پرستی و گاوپرستی و امثال ذلک منحرف می شود، از سوی دیگر انسان اگر با حرف حق مواجه شود آن را می پذیرد چرا که خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است که ما از دانشگاه ادیان و مذاهب انتظار داریم حرف حق و پیام قرآن را به همه جهانیان برساند، انشاالله. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @daftar_ayatollah_javadi_amoli