eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
346 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 طلبه در خانه چگونه باید باشد؟ 🔹 آیت الله پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) رحمة الله علیه: 🔸 از همسـرتـان تشـکـر کنید هر چند غـذایـی کـه پخـتـه شـور یـا بـد شـده است. 🔹 یکبـار من در جوانی در خانـه با خانواده بد اخلاقی کردم. در عالم مـعنـا بـه مـن گفتـنـد: ســال نالـه‌هـای تـو بـی اثـر شـد! 🔸 شخصی به مرحوم علامه گفت: یک ریـاضتـی بـرای پیـشرفــت مـعنـــوی بــه مـن بـفـرمـایـیـد. علامـه فرمودند: «بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقـی بـا خانـواده است». 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله پهلوانی تهرانی (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی حجیت اجماع منقول 🔹 علی التحقیق اجماع حجت نیست؛ چون تنها راه حجیت اجماع، کشف قطعی قول معصوم (علیه‌السلام) است. 🔸 کشف قطعی قول معصوم (علیه‌السلام) به این جهت رخ می‌دهد که وقتی همه فقها با وجود اختلاف مبانی که در بین آنها وجود دارد، همگی بالاتفاق قائل به مطلبی می‌شوند، با توجه به اینکه از ویژگی تقوا و پرهیزکاری برخوردار بوده‌اند و رجماً‌ بالغیب فتوا نمی‌داده‌اند، طبق کشف می‌شود که سینه به سینه از امام (علیه‌السلام) شنیده‌اند و یا اینکه دلیل معتبر قوی داشته‌اند که سنداً کاملا معتبر بوده و دلالت واضحی داشته است که همگی اتفاق بر آن دلیل داشته‌اند. توافق این چنینی موجب می‌شود که کلام آنها پذیرفته شود. در چنین مواردی قطع به فتوای همگی فقها مستلزم قطع به حکم شرعی است. 🔹 اما در صورتی که قول همه فقها نباشد، بلکه صرفا ثقه‌ای از قول آنها حکایت کند، خبر ثقه یقین آور نخواهد بود، بلکه نهایتا به فتاوا حاصل می‌شود و ظن به فتاوا ملازم با ظن به حکم شرعی است و نکته اساسی این است که ظن به حکم شرعی حجت نیست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (نظام اقتصادی اسلام) استاد علی همدانی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 من هم لیاقت این عمامه را ندارم! 🔹 بنده در اوایل طلبگی نسبت به معمم شدن و قرار گرفتن در سلک روحانیت تردید داشتم و خود را لایق این لباس مقدس نمی‌دانستم، 🔸 تا اینکه روزی از حضرت آیة الله شنیدم که فرمود: 👈🏻 «من هم لیاقت این را ندارم، اما معمم شدم تا لیاقت پیدا کنم». 📚 از خاطرات مرحوم آیت الله بهجت (رحمه الله) به نقل از استاد آیت الله حسین یزدی (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحولات با نگاه توحیدی 🔹 «و نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» انبیاء: ۳۵ 🔸 هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سرّ غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان، غم مخور 🎙از فرمایشات استاد (رحمه الله) از شاگردان آیت الله سعادت‌پرور (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت‌های روش فهرستی و روش خبر واحد در رجال 🔹مرحوم نامه‌ای دارد به شیخش ابن نوح و از او اجازه کتاب حسن بن سعید ــ که در طریق به برادرش حسین بن سعید واقع شده ــ را درخواست می‌کند. به این طریق اصطلاحاً اجازه به نحو کتابت می‌گویند. وی پنج نسخه را معرفی کرده و طرق خود را به نجاشی می گوید. 🔸 ناقلین پنج نسخه الف. احمد اشعری ب. احمد برقی ج. حسن بن حسين بن ابان د. ابن سکن ه. دینوری می‌باشند، که مهمترین و معروفترین نسخه را نسخه احمد اشعری معرفی می‌کند. 🔹 در آخر هم می‌گوید هر نسخه ای را که اجازه گرفتی باید از همان نسخه نقل روایت کنی تا جلوی اختلاف را بگیری. (فيجب أن تروي عن كل نسخة من هذا بما رواه صاحبها فقط، ولا تحمل رواية على رواية ولا نسخة على نسخة، لئلا يقع فيه اختلاف). 🔸 اما مرحوم شیخ مبنا را از روش فهرستی به روش حجیت خبر و رجال تغییر دادند. از این رو اختلافات زیادی به خاطر عدم توجه به نسخه در روایات وی رخ داده است. 🔹 وی در مشیخه می‌گوید: ما سند را فقط برای ملحق کردن کتاب از مرسل به مسند آوردیم. این یعنی کتاب مشهور است و ما از آن نقل می‌کنیم. این عبارت عدم توجه شیخ به نسخه را می‌رساند که ابن نوح به نجاشی تذکر داد. (نحن نذكر الطرق التي يتوصل بها الى رواية هذه الاصول و المصنفات و نذكرها على غاية ما يمكن من الاختصار لتخرج الاخبار بذلك عن حد المراسيل و تلحق بباب المستندات). 📚 ر.ک: برگرفته از درس حدیث استاد آیت الله سید احمد (حفظه الله) 📌 ارسالی از طرف حجت الإسلام محمودپور 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
۲۲ 💠 به مناسبت هفته شماره ۲۲ مجله «نگاه» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 📌 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره (ویژه ادبیات عرب) و شماره‌های قبلی به سایت مدرسه مراجعه کنید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/research/negah-right-menu 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 📌 این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
دوفصلنامه نگاه 22.pdf
7.2M
📚 فایل شماره ۲۲ دوفصلنامه «نگاه» مدرسه شهیدین (ره)
تبادل شبانه
❇️ معرفی کانال های : ۱.‌ در مسیر اجتهاد 🔰eitaa.com/dar_masire_ejtehad ۲. زندگانی عالمان 🔰eitaa.com/Alemin ۳. کشکول ناب حوزوی 🔰eitaa.com/kashkolenab ۴. نردبان فقاهت 🔰eitaa.com/Nardebane_feghahat ۵. مقدمات اجتهاد 🔰eitaa.com/Moghaddemat