eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
361 عکس
26 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیت الله شب زنده دار: مسأله را نباید به مشکلات اقتصادی گره زد. 🔹 عضو فقهای شورای نگهبان در درس فقه خود در مسجد اعظم قم: راه جلوگیری از این مسائل این است که باید همه به خصوص خانم‌های محجبه و خانم‌هایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری(علیهماالسلام) است کنند که ما را می‌خواهیم. ما باید این خواست خود را به جهان اعلام کنیم. 🔸 این تجمعاتی که در بعضی جاها شده خیلی موثر و مفید است‌ و باید شوند. 🔹 اگر ما در مقابل بی‌حجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعدا جلوگیری از آن بسیار سخت می‌شود. 🔸 باید با و به مسئولان کمک کرد که با عزمی راسخ‌تر در میدان وارد شوند. 👈 نکات ـ اجتماعی بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠مقصود از «بیع» در آیات قرآن 🔹بيع در آیه «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» در مقابل تجارت و عقود ديگر قرار ندارد؛ بلکه بيع در مقابل است، نه در برابر اجاره، صلح، مضاربه و .... بيع به معنای عام داد و ستد و تجارت است. 🔸 معنای آیه شریفه «إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» این نیست که هنگام نماز جمعه اگر فرد در مغازه بنشيند و بخواهد چيزي را «اجاره» بدهد يا عقد «مضاربه» يا «مزارعه» ببندد، اشکال ندارد، بلکه منظور اين است كه باید هر گونه معامله‌ای را رها کند. در واقع مطابق «وَذَرُوا الْبَيْعَ» مطلق داد و ستد نفي شده است. 🔹آیه‌ «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ» نیز دلالت دارد بر اینکه هيچ كاري از كارهای اقتصادی مردان خدا را از ياد او غافل نمی‌کند. همانطور که در آیه «لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ» مراد این نیست که در قیامت بيعی وجود ندارد، ولی در مقابل اجاره و صلح وجود دارد. بلکه در واقع بيع، نمادي از اقتصاد اسلامی و داد و ستد اسلامی است. 🔸همچنین در آیه «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» تجارت از روی رضایت شامل همه عقود اسلامی می‌شود؛ چه «مضاربه» یا «مزارعه» باشد، و چه سایر عقود. به تعبیر دیگر «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» همان «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» است؛ یعنی تجارت حلال و ربا حرام است. 🔹بنابراین بيع نماد همه عقود است و خداوند با این نهی ربا را ممنوع کرده و بيع ـ يعني داد و ستد به معنای عام ـ را جایز شمرده است. 📚برگرفته از فرمایشات آیت‌الله آملی (درس خارج فقه 1393/1/16) 🔰دوره فقه و اصول شهیدین قم
💠 به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اولین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد. 🔹موضوع: «رابطه حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی» 🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین دکتر هادی اصل 🔺 از فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول مدرسه علمیه شهیدین، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران 📆 زمان: شنبه 26 آذر 1401 ⏰ ساعت 9 الی 10 صبح 🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست است. 👈 اخبار های علمی: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تقابل حوزه قم با حوزه بغداد، آری یا خیر؟ 🔹 بعضی از کسانی که با نگاه تاریخی به علم نگاه می‌کنند، بین حوزۀ بغداد و قم، تقابلی ترسیم می‌کنند و می‌گویند: حوزۀ حدیثیِ بغداد پیرو مکتب است و در مقابل، حوزۀ حدیثی قم حوزۀ حدیثیِ است. حتی بعضی اشاره می‌کنند که منشأ اخباری‌گری، حوزۀ حدیثی قم و امثال شیخ است. 🔸 ولی ما در مقاله‌ای توضیح داده‌ایم که این جداسازی و توهم تقابل، با واقعیت‌های تاریخی سازگار نیست. یکی از دلایل ما این است که: فهرست شیخ و رجال نجاشی و رجال ابن غضائری (که بیشترین داده‌های توصیفی در آنهاست و همه هم‌دوره بوده‌اند، اگر چه نجاشی زودتر از دنیا می‌رود و به تعبیری جوانمرگ شده است) و همگی از مکتب بغداد هستند، توصیفاتی از چهره‌های حدیثی قم (مثل شیخ صدوق) کرده‌اند. 📚 برگرفته از درس رجال استاد شیرازی در مدرسه علمیه شهیدین (1398ش) 📌 ارسالی از حجت الاسلام مرتضی تیموری 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
12-3-MAX.jpg
16.63M
💠 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، دوازدهمین شماره لوح پژوهشی « » منتشر شد. ✳️ در این شماره، مطالب متنوعی در موضوعات فقه، اصول، احکام، اخلاق و کلام عرضه شده است. 📌 کاری از معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین قم 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🚨 من ــ والله ــ این را الهی نمی‌دانم! 🔹 از داخل شهرهای ایران می آیند و از ما و امام جمعه می خواهند؛ اما نداریم؛ خیلی عجیب است! بنده به مسائل امامت جمعه اشراف پیدا کرده‌ام. من دایماً گزارش آقایان دبیرخانه‌ی ائمه‌ی جمعه و جناب آقای رسولی را - که رئیس دبیرخانه هستند - می بینم و خبرها را می خوانم. جاهایی هست که گاهی شش ماه یا یک سال بدون امام جمعه می ماند؛ این در حالی است که ما حوزه‌ی به این عظمت را داریم! 🔸 مگر ما گفتیم به جنگل های بروید و تبلیغ کنید!؟ آقایان نمی‌روند؛ می‌گوییم چرا نمی‌روید، می‌گویند می‌خواهیم درس بخوانیم! برادران! من این روش را قبول ندارم؛ حالا شما هرچه می‌خواهید بگویید، بگویید؛ من واللَّه این را الهی نمیدانم! چند نفرتان بیایید از مرجعیت و از ریاست و از مدرّسی و از فضل و سوادِ در آن حد بگذرید؛ حوزه را طوری راه بیندازید که بعداً هزار نفر مثل خودتان را به‌وجود بیاورید. 🔹 تبلیغ که کار ماست، حوزه‌ی علمیه‌ی قم این کار را نمی‌کند! ... جاهایی هست که اصلاً روحانی پایش به آن‌جا نمیرسد! در سفر به استان بوشهر به منطقه‌یی رفتیم و وارد ده بزرگی شدیم؛ گفتیم روحانی و عالم شما کیست؟ گفتند ما روحانی نداریم! پرسیدیم چرا؟ گفتند نمی‌آیند بمانند! من از شما سؤال میکنم که چرا نمی روید بمانید؟ این واقعاً سؤال جدی است؛ چرا نمی روید بمانید؟ بروید در یک ده بمانید؛ چه اشکالی دارد؟ حوزه نمی‌تواند برای این‌طور جاها مبلّغ بفرستد.... . 📚 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری ــ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 📌 ارسالی که از واحد فرهنگی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تفاوت دو اصطلاح ذمه و عهده 🔻 دو اصطلاح ذمه و عهده، هر چند گاهی به جای یکدیگر به کار می‌روند، اما ماهیّتی متفاوت دارند: 🔹 عهده، ظرف تصوری و اعتباری است برای و اعمالی که انجامشان بر انسان لازم است. 🔸 ذمه، ظرف اعتباری است برای که به نفع غیر و علیه انسان ثابت است. ✅ رابطه بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است؛ یعنی یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق دارند: 🔹 ماده اجتماع: مکلفی که مال غیر را تلف کرده، ذمه و عهده‌اش مشغول است، ذمه‌اش مشغول به مال است، مثلا صد هزار تومان از مال زید را تلف کرده، زید مالک صد هزار تومان در ذمه این مکف است. عهده‌اش هم مشغول است یعنی بر این مکلف واجب است اعطاء مال به غیر. گویا یک حکم وضعی و یک حکم تکلیفی است. 🔸 ماده افتراق اول: گاهی هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست، حکم وضعی نیست. مانند نفقه اقارب واجب النفقه بر انسان غیر از همسر، یعنی پدر، مادر و اولاد انسان، که این‌ها می‌شوند واجب النفقه انسان، اینجا عهده انسان مشغول به نفقه است، یعنی پرداخت نفقه این‌ها واجب است اما ذمه‌اش مشغول نیست لذا اگر این کار را ترک کرد از اموالش نمی‌گیرند و اقارب در ذمه او طلبکار نیستند، یا اگر از دنیا رفت اقارب از ترکه او چیزی را مالک نیستند. اینجا عهده هست ولی اشتغال ذمه نیست. 🔸 ماده افتراق دوم: گاهی هست بدون عهده، طفلی که مال غیر را تلف کرده، ذمه‌اش مشغول است به مال غیر، اگر از دنیا رفت از ترکه‌اش بر می‌دارند ولی خود طفل وجوب دفع ندارد چون تکلیف ندارد. ذمه خاصیتش این است با موت انسان از بین نمی‌رود یک ظرف اعتباری است که حتی پس از موت باقی است لذا فردی که از دنیا رفته وجوب پرداخت دیون ندارد چون عهده ندارد اما دیون بر ذمه میت ثابت است و زمانی فراغ ذمه حاصل می‌شود که حق طلبکارها از ما ترک میت پرداخت شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر «فقه رمزارزها) استاد آیت الله جواد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 لیست جلسات هفتگی درس حوزه علمیه قم 🔺 👈 اطلاعیه های بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
1 💠 ادله اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سليمان بن خالد 📜روايت عن سليمانَ بْنِ خالد، عن أبي عبداللّه (علیه السلام) قال: «اتَّقُوا الحُكُومَةَ، فَإنَّ الحُكُومَةَ إنَّما هِيَ للإمامِ العالِمِ بِالقَضاءِ العادِلِ فِي المُسلِمينَ، لِنبيّ (كَنَبِيّ) أوْ وَصِيِّ نَبيٍّ». [۱] 🔹 از حيث سند 👈از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق ضعيف است [۲] لكن صدوق روايت را از طريق سليمان بن خالد آورده كه صحيح و معتبر مى باشد [3] 🔸از حيث دلالت 👈 شروط دادرسی و حکومت 1️⃣ بايد امام باشد. در اين جا معناى لغوى «امام» كه عبارت از رئيس و پيشوا باشد مقصود است، نه معناى اصطلاحى. به همين جهت، نبى را هم امام دانسته است. اگر معناى اصطلاحى «امام» مراد بود، قيد «عالم» و «عادل» زايد مى نمود. 2️⃣ عالِم به قضا باشد. 3️⃣ عادل باشد. 🔹پس، قضا (دادرسى) براى كسى است كه واجد اين سه شرط باشد. بعد مى فرمايد كه اين شروط بر كسى جز نبى يا وصى نبى منطبق نيست. قبلاً عرض كردم كه منصب قضا براى فقيه عادل است. و اين موضوع از ضروريات فقه است و در آن خلافى نيست. اكنون بايد ديد شرايط قضاوت در فقيه موجود است يا نه. بديهى است منظور «فقيه عادل» است، نه هر فقيهى. 🔸فقيه طبعاً عالم به قضاست، چون مراد از فقيه کسی است که دین شناس باشد. فقيه وقتى عادل هم شد، دو شرط را دارد. شرط ديگر اين بود كه امام يعنى رئيس باشد. و گفتيم كه فقيه عادل مقام امامت و رياست را براى قضاوت - به حسب تعيين امام علیه السلام - داراست. 🔹آن گاه امام (علیه السلام) حصر فرموده كه اين شروط جز بر نبى يا وصى نبى بر ديگرى منطبق نيست. فقها چون نبى نيستند پس وصى نبى يعنى جانشين او هستند. __________________________________ [۱] وسائل الشيعة، ج ۲۷، ص ۱۷، «كتاب القضاء»، «أبواب صفات القاضي»، باب ۳، حديث ۳. [۲] زيرا در طريق كلينى، ابو عبداللّه المؤمن واقع شده، كه تضعيف شده است. [3] طريق صدوق به سليمان بن خالد در مشيخه: پدر صدوق از سعد بن عبداللّه از ابراهيم بن هاشم از محمد بن ابى عمير از هشام بن سالم كه همگى امامى و مورد وثوقند از ميان آنان ابراهيم بن هاشم توثيق خاص ندارد، اما چون از مشاهير راويان امامى است و با وجوه عدیده عام توثيق وى قابل اثبات است، ترديدی در صحت سند نيست. __________________________________ 📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روايت سليمان بن خالد، ص ۸۲ 📌 ارسالی از حجت الإسلام مهدی رضایی (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین) به مناسبت دهه 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
12 💠 أفقه فقها 🔹 شیخ محمد بن مکی عاملی (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» از مهمترین آثار اوست. 🔸 برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به کشیدند. 🔹 آیت‌الله زنجانی می‌نویسند: مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را می‌دانند. شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «» را ملاحظه كنيد، مبهوت می‌‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. 🔸كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‌‏اى است و بر لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. 🔹 شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر می‌کند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر می‌‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان می‌‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
۲ 💠 ادله ی اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سکونی 📜روايت عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ. 🔹 از حيث سند 👈 از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق موثق است. 🔸از حيث دلالت 👈 نحوه استدلال به روایت 1️⃣ به حکم عقل و ضرورت ادیان، هدف بعثت و کار انبیا (ع) تنها مسأله گویی و بیان احکام نیست. در حقیقت مهم ترین وظیفه انبیا (ع) برقرار کردن یک نظام عادلانه اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است که البته با بیان احکام و نشر تعالیم و عقاید الهی ملازمه دارد. 2️⃣ بعد از فهم وظیفه انبیا (ع) معنای امین این است که فقهاء تمام اموری که اسلام مقرر داشته به طور امانت اجرا کنند، نه این که تنها مساله بگویند. 3️⃣ روایت می فرماید: فقهاء امنای رسل است. از این صغری و کبری برمی آید که فقها باید رئیس ملت باشند، تا نگذارند اسلام مندرس شود و احکام آن تعطیل شود. چون فقهای عادل در کشور های مسلمان نشین حکومت نداشته و ولایتشان برقرار نشده، اسلام مندرس شده و احکام آن تعطیل شده است. __________________________________ 📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روایت سکونی، ص 54 📌 ارسالی از حجت الإسلام جواد دهقانپور (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم