eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
363 عکس
27 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برخی از کتب موجود در کتابخانه مقام معظم رهبری (دام عزه) 📖 کتابی که در دست حضرت آقاست، است. یعنی قرآن با ارزش‌ترینِ کتاب‌هاست. 📚 برخی از کتب موجود در عکس: 🔹شرح اسفار (رحیق مختوم): اثر علامه جوادی آملی 🔸منطق معرفت در نظر غزالی: اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی 🔹تحلیل ذهن: اثر برتراند راسل 🔸شرح رسائل فارسی سهروردی: اثر سیدجعفر سجادی 🔹شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا: اثر سیدجلال‌الدین آشتیانی 🔸ترجمه الهیات شفا: اثر آیت‌الله محمدمهدی گیلانی 🔹ترس و لرز: اثر کی‌یر کیگارد 🔸فلسفه حقوق بشر: اثر آیت‌الله جوادی آملی 🔹جمهور: اثر افلاطون 🔸شرح مبسوط منظومه: اثر شهید استاد مطهری 🔹مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین: اثر ادوین آرتور برت 🔸شرح اسفار اربعه: اثر آیت‌الله مصباح یزدی 🔹اصول حکومت آتن: اثر ارسطو 🔸نهایه الحکمة: اثر علامه طباطبایی 🔹رساله منطقی فلسفی: اثر لودویگ ویتگنشتاین 🔸آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب: اثر کریم مجتهدی 🔹جهان باز: اثر کارل پوپر 🔸فلسفه هگل: اثر والتر ترنس ستیس 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 روش‌های قبول روایت در میان قدما 1️⃣ روش فهرستی (تلقی به قبول مشایخ حديث) 🔸این روش از زیر مجموعه های روش فهرستی است. مراد از مشایخ حديث، مشایخی است که (يؤخذ عنهم) و (إمام الحدیث) بوده‌اند. همچون استثناءات فهرستی ابن وليد از کتاب نوادر الحکمة، که گفته است نقل حدیث این چند نفر مورد قبول نیست. 🔹از میان قدما مرحوم طبق این روش نقل حدیث کرده است. 2️⃣ روش رجالی (حجیت خبر ثقه) 🔸در این روش، روات حديث تک تک مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور مثال کتاب نوادر الحکمة هم در دسترس کلینی و هم در شیخ طوسی بوده است، اما کلینی هر حدیثی را از آن نقل نکرده چون مسلک مشایخی داشته است؛ در حالی که شیخ طوسی بنابر مبنای خود که حجیت خبر ثقه است روایاتی را که کلینی از این کتاب نقل نکرده را نقل کرده است. 🔹از میان قدما مرحوم شیخ طبق این روش نقل حدیث کرده است. 🔸شیخ دقت نکرده که روایاتی را که کلینی در کافی و همینطور شیخ صدوق در فقیه نمی‌آورند، به دلیل این است که مشایخ حديث آنها را قبول نکرده‌اند. شیخ صدوق قطعاً «کتاب الرحمة» سعد بن عبد الله را نزد ابن ولید خوانده، ولی از این کتاب روایت نقل نمی‌کند چون شیخ او آن را قبول نکرده بود؛ اما شیخ طوسی چون سند را معتبر دانسته نقل کرده است. ✅بیش از هشتاد درصد تعارضات روایات به خاطر خلط مسلک شیخ است و این هم تنقیص ایشان نیست؛ چرا که مبنای ایشان بوده است. 👈🏻 روش رجالی تاریخ است، ولی روش فهرستی روح تاریخ و برررسی سیر طائفه‌ی شیعه است. 📚ر.ک: تقریرات درس حدیث استاد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
💠 نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری) 📆 زمان: یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ⏰ ساعت 11 الی اذان ظهر 🏢 مکان: سالن علامه حلی (ره) مدرسه شهیدین 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
21 💠 شماره 21مجله «نگاه» به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 🔹در این شماره می‌خوانید 👇 1️⃣ جایگاه مصلحت و مفسده در استنباط احکام شرعی 🔸 نوشته محمد علی عزیزی 2️⃣ حیطه ولایت فقیه در نظر شهید ثانی با محوریت الروضة البهیة 🔸نوشته سید وحید میرعلی اکبری 3️⃣ استقلال تبعیت در مطهریت آن، در بوته نقد و نظر 🔸 نوشته محمد سعید پورمحمدی 4️⃣ واکاوی حکم فقهی اعضای جدا شده از بدن در باب غسل مس میت 🔸نوشته محمد رضا هوشیاری 5️⃣ انواع چهارگانه حدیث و احکام آنها در منظومه فقهی شهید ثانی 🔸نوشته سید محمد رضا علوی 6️⃣ جایگاه شناسی مبانی شناختانه «تعدد قرائات» نزد علمای مشهور شیعه از قرن چهارم تا هفتم هجری 🔸نوشته محمد امین متینی راد 📌 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره و شماره‌های قبلی اینجا را ببینید. 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم 📌 این شماره در مطلب بعدی 👇 قابل دسترسی است.
دوفصلنامه نگاه 21.pdf
12.31M
📚 فایل شماره 21 دوفصلنامه «نگاه» مدرسه شهیدین (ره)
💠 حجیت تجمیع ظنون در فقه جواهری بر مبنای انسداد 1️⃣ مرحله اول: فقیه به بررســـی و نقد هر یک از ادله به طور جداگانه می‌پردازد، که ممکن اســـت در این مرحله هیچ کدام از ادله خالی از مناقشه نباشد و به حدّ حجیت نرسد. 2️⃣ مرحله دوم: در این مرحله فقیه مجموع ادله را مورد نظر اجتهادی خویش قرار می‌دهد، که ممکن است هر یک از ادله، نقص و کاستی دلیل دیگر را جبران نماید. در نتیجه، مجموع ادله، فقیه را به نتیجه مثبت در مسئله برساند. از این مرحله از اجتهاد به بین ادله تعبیر می‌نماییم. 🔹آنچه در موارد زیادی از کتاب ملاحظه می‌شود بهره بردن از همین نظام حلقوی بین ادله اســـت، در حالی که در فقه مرحوم آیة الله اگر هم موردی باشـــد، بسیار اندک پیش می آید که ایشان با ملاحظه یک نظام حلقوی، ضعف ادله و نقصان یکدیگر را جبران کرده باشد. 🔸 نظریه انسداد باب علم و علمی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین مسائل علم اصول فقه مطرح است که برای اثبات حجیت مطلق ظنون به آن تمسک شده است. به نظر می‌رسد فقیهانی که از روش اجتهادی قناعت محور (جواهری) بهره می‌برند، در واقع، به نوعی به نظریه انسداد قائل هستند و این مبنا، ریشه و زیربنای اصولی استفاده ایشان است. 🔹تتبع اقوال فقها و جابریت و کاسریت شهرت عملی، از جمله آثاری است که بر روش اجتهادی مترتب می‌گردد؛ بنابراین، بهره گیری فقیه از روش تجمیع ظنون، ریشه در نگاه انسدادی او نسبت به ادله دارد. 📚 ر.ک: «مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی»، آیت الله ابوالقاسم (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید
📷 گزارش تصویری از نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط» 🔹 با حضور حجت الإسلام و المسلمین استاد محمد جواد تاکی (قائم مقام بنیاد شیخ انصاری) 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
جلسه نشست علمی.ogg
27.1M
🎙صوت نشست علمی «مبانی شیخ انصاری (ره) در اعتبارسنجی حدیث و تأثیر آن در فرایند فقاهت و استنباط» 📆 در مورخه 1403/2/30 در مدرسه شهیدین قم
سَلَٰمٌ عَلَىٰٓ إِبراهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجزِي ٱلمُحسِنِينَ إِنَّهُۥ مِنۡ عِبَادِنَا ٱلمُؤۡمِنِينَ 🔹 «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ» 💠 کانال «در مسیر اجتهاد» ضایعه شهادت خادمان ملت و عاشقان امام رضا (علیه السلام) به ویژه شهید رئیسی و شهید آل هاشم در شب میلاد با سعادت حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) را به محضر بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه) و قلب داغدیده مقام معظم رهبری عرض می‌کند. 👈 اخبار و های علمی بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم