#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 8
💠 کثرت روایت:
🔹 در روایات آمده است: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَاتِهِمْ عَنَّا.» (وسائل الشیعة 27: 79)
پس هر کسی که روایات بیشتری از ائمه (علیهم السلام ) نقل کند، مقام و منزلتش نزد ائمه بیشتر است. بنابراین راوی کثیر الروایة #ثقه است.
🔸 اشکال:
معنای این روایات این است که شخص از جهت نقل روایت نزد ائمه (علیهم السلام) مقبول است، ولی بقیه اعمالش باید بررسی شود.
مثل روایاتی که می گویند: بهشت بر زائرین حضرت معصومه (سلام الله علیها) واجب است. قطعاً این در صورتی است که از جهات دیگر مشکل نباشد. بنابراین این روایات بر وثاقت روات کثیر الروایة دلالتی ندارد و دال بر توثیق نیست.
🔹 ولی کثرت #انس با مروی عنه و کثرت رفت و آمد، از قراین دال بر وثاقت است. یعنی وقتی شیخ و امثال او با کسی انس داشته و رفت و آمد داشته باشند، قطعا اگر ثقه نبود، این همه رفت و آمد نمی کردند. چون قطعا از او شناخت پیدا می کنند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیبی (دام عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد
جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد
📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱
🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام
سیدمحمدرضاواعظی
#فایل_صوتی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
متن عربی نظر آیت الله حکیم.pdf
59.6K
✍️ متن عربی نظر آیت الله سید محمد سعید #حکیم (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
متن فارسی نظر آیت الله حکیم.pdf
59K
✍️ ترجمه متن نظر آیت الله سید محمد سعید #حکیم (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر #رسائل و #کفایه ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است.
❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
👈 متن کامل عربی و ترجمه فارسی👇
https://b2n.ir/w47734
https://b2n.ir/z27270
#طرح_تحول
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
💠 توضیح پیرامون پیامی که در مورد نظر حضرت آیتالله #شبیری زنجانی (حفظه الله) از طریق این کانال منتشر شد:
1. ابتدا از محضر مرجعیت معظم تقلید و همچنین تمامی #مخاطبان عزیز بابت سوء برداشت ایجاد شده #عذرخواهی میکنیم.
2. ارادت ما به حضرت آیتالله شبیری (حفظه الله) از تعداد بالای پیام های اخلاقی و علمی کانال از معظم له (با عنوان #سخن_بزرگان ) روشن میشود، که مخاطبان ما کاملا بدان آگاهند.
3. مقصود ما این بود که طبق فرمایشات معظم له، اگر #کفایه توسط طلاب به عنوان متن درسی انتخاب شد و کسی آنها را مجبور بر این کار نکرد، اکنون نیز تمام اساتید و بزرگان اجازه دهند طلاب محترم خود کفایه یا #بدیل آن را به عنوان متن درسی انتخاب نمایند و الزامی بر خواندن کفایه نباشد؛ چرا که کفایه حذف نشده و تنها بدیل برای آن (حلقات شهید صدر) مشخص شده است.
4. هر تغییری قطعا در ابتدای راه، در طرح و اجرا دچار مشکل میشود؛ اما شایسته آن است که همگی با هم با ارائه پیشنهادات خود به انجام بهتر آن کمک کنیم.
5. شورای عالی حوزه در پاسخ به درخواست مکرر و چندین ساله اساتید و طلاب، طرح تحول را در دستور کار خود قرار داد و قطعا تنها هدف بزرگان حوزه #خیرخواهی برای حوزه است. ولی ای کاش این طرح قبل از اجرای عمومی آن، در برخی مراکز فقهی به صورت آزمایشی اجرا میشد و مراجع عظام و اساتید بزرگوار به طور کامل #توجیه میشدند و سپس به صورت عمومی اجرا میگشت.
6. متاسفانه برخی تعبیرات در مورد برخی دروس مثل #الفائق و.... ناشی از عدم اطلاع از مضمون آن است؛ وگرنه لزوم طرح مباحث اصولی جدید (که در دو کتاب گرانسنگ رسائل و کفایه مطرح نشده) بر کسی پوشیده نیست.
7. مدرسه #شهیدین بهشتی و قدوسی (رحمهما الله) به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکزی که دروس سطح و خارج را برگزار میکند، همیشه با ارائه طرح های نو، سردمدار #تحول در حوزه بوده و بسیاری از طرح های اختصاصی مدرسه به صورت قانون اکنون در کل مدارس حوزه علمیه در حال اجراست. طلاب و اساتید و فارغ التحصیلان این مدرسه نیز از نظر علمی در سطح قابل قبولی در حوزه بوده و هستند.
8. مطالب منتشر شده در کانال #درمسیراجتهاد نظرات مدیران کانال است و به هیچ وجه به مدرسه منتسب نیست.
والسلام علی من اتبع الهدی
👈 اطلاعرسانی در عرصه #اجتهاد از طریق:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#درایه
💠 بررسی روایت عجیب مقراض:
🔹 «عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانُوا بَنُو إِسْرَائِيلَ إِذَا أَصَابَ أَحَدَهُمْ قَطْرَةُ بَوْلٍ قَرَضُوا لُحُومَهُمْ بِالْمَقَارِيضِ وَ قَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ بِأَوْسَعِ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ جَعَلَ لَكُمُ الْمَاءَ طَهُوراً فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ. (من لا یحضره الفقیه 1: 10؛ تهذیب 1: 356)
یعنی: «بنی اسرائیل چنان بودند که وقتی به یکی از آنها قطره ای ادرار اصابت می کرد، گوشتشان را با قیچی ها می بریدند ولی خداوند وسعتی به فراخی آسمان تا زمین به شما (مسلمانان) داد و آب را به عنوان پاک کننده ای برای شما قرار داد. پس بنگرید که چگونه هستید!»
شیخ صدوق (ره) در ذیل این حدیث می افزاید که چگونه شکر این نعمت بزرگ را بنماییم که خداوند امر را بر امت اسلام سهل کرد. (و هنگام اصابت ادرار به بدن، به جای بریدن گوشت، به شستن با آب بسنده شد.) این روایت در منابع اهل سنت از جمله سنن ابن ماجه و سنن ابی داوود با تعبیراتی مشابه آمده است.
🔸 نقد روایت:
این روایت به اتفاق رجالیون شیعه، دارای سندی #صحیح است؛ لذا علما به توجیه مضمون عجیب آن پرداختهاند:
1️⃣ توجیهات غیر مقبول:
🔹 علامه مجلسی مینویسد: «این در اندام هایی غیر از محل خروج ادرار بود و از نجاست خون (حاصل از بریدن گوشت بدن شان) نیز صرف نظر شده است و یا اصلا خون در دین آنها نجس نیست.» (ملاذ الأخيار 3: 38)
🔸 پدر علامه مجلسی مینویسد:
«در تورات محرفی كه الحال در دست يهودیان است، در سفر پنجم آن قدر از تكاليف شاقه هست كه وصف نتوان كرد، و اين حديث را صدوق و شيخ بسند صحيح روايت كردهاند و سنيان نيز در صحاح اين حديث را از حضرت سيد المرسلين صلّى اللَّه عليه و آله روايت كردهاند، و ظاهر است كه غير مخرج بول را مقراض می كرده اند.» (لوامع صاحبقرانی 1: 228)
همچنین مینویسد: «ظاهر روایت آن است که محل خروج ادرار از این قاعده مستثنی بود.» (روضة المتقین 1: 54)
🔹 فیض کاشانی مینویسد: «شاید حکم اینکه بنی اسرائیل گوشت بدن شان را قیچی کنند، مربوط به ادراری بود که از خارج به بدنشان اصابت می کرد و نه ادراری که به واسطه خروج از محلش، خود به خود به بدنشان (همان عضو) اصابت می نمود. و این اقتضاء می کند که اعضای بدنشان در مدتی اندک نابود شود ولی ممکن است بدن های آنها مانند پاشنه پای ما بوده باشد که با اندک قیچی کردنی، خون نیاید و یا ممکن است خون بیاید ولی خون در دین آنها نجس نباشد و یا از نجاستش صرف نظر شود.» (الوافي 6: 16)
🔸 میرزا حبیب الله خویی مینویسد: « قرض به معنای قطع است و در حدیث كان بني إسرائيل إذا أصاب أحدا قطرة من بول قرضوا لحومهم بالمقاريض، به معنای قطع کردن گوشت هایشان است.» (منهاج البراعة 8: 236)
🔹 طریحی می نویسد: « (از آنجا که لازمه قطع گوشت ها، خون آمدن است و خون هم مانند ادارار نجس است) شاید این حکم به خاطر شدت نجاست ادرار نسبت به خون وضع شده باشد. و این مربوط به ادراری است که از خارج به آنها اصابت کند نه ادراری که از محلش بیرون می آید زیرا در غیر این صورت، در مدت زمان اندکی، هلاک می شدند.» (مجمع البحرين 4: 227)
🔸 قرشی مینویسد: «اين سخن در ضمن حديثى در تفسير برهان و در تفسير بيضاوى بلفظ «قطع موضع النجاسة» نقل شده و اللّه العالم و شايد مراد از «لحوم» گوشت بدن نباشد.» (قاموس قرآن 4: 254)
👇 ادامه مطلب را در پیام بعدی بخوانید 👇
2️⃣ توجیهات مقبول:
🔹 ملا صالح مازندرانی جزء معدود کسانی است که با تفطن در این حدیث، به اشتباه سایر محدثان در فهم آن و غفلت شان از نقل به معنا شدن نادرست آن پی برده است. او می نویسد: «در اصل حدیث، عبارت «قطعوه» آمده بود که (در نقل معنای نادرست) به قرضوا لحومهم بالمقاريض تبدیل شد.» (شرح الكافي 2: 255)
🔸 شرح این سخن را جناب مامقانی در مقباس الهدایه چنین می آورد: «این خبر علی رغم صحت سند، نقل به معنا شده است. اصل آن همچنان که در تفسیر علی بن ابراهیم (1: 242) حکایت شده، چنین است: «إذا أصاب شيئا من بدنه البول قطعوه» یعنی هر گاه به بخشی از بدن مردی از بنی اسرائیل، ادرار اصابت می کرد، از او می بریدند.» ضمیر مفرد در قطعوه به مرد بر می گردد یعنی بنی اسرائیل با او قطع رابطه می کردند و از وی کناره می گرفتند و با وی معاشرت نمی کردند یا در آن روز از داخل شدن او در معبد جلوگیری می کردند. یکی از راویان که گمان می کند داوود بن فرقد باشد، پنداشته است که ضمیر مفرد به بدن بر می گردد یعنی همان جزئی که بول به آن اصابت می کرده است و بر اساس همین پندار، آن را نقل به معنی کرده است. همین کار موجب شده است که شخصی که در پی یافتن معنای حدیث است، سرگردان شود. حتی خود یهود نیز آن خبر را تکذیب کرده و گفته اند چنین حکمی در مذهب آنها وجود ندارد. اما اگر قطع و بریدن در اینجا به معنای مهجور نمودن و دوری گزیدن باشد، نه تنها آن را انکار نمی کنند بلکه چنین مطلبی در شریعت آنها معروف میباشد. چنان که خداوند در قصه سامری می فرماید: «إن لک فی الحیاة أن تقول لا مساس»
🔹 در پاورقی کتاب الوافی (6: 17)، مصحح محترم نکته جالبی درباره این حدیث می گوید:
«به نظر می رسد که در جمله «قرضوا لحومهم بالمقاريض» تصحیفی رخ داده است و درستش «#مقارض» بوده است و نه «#مقاریض» و مقارض در لغت به معنای ظرف بزرگ است. از آنجا که این روایت در مقام امتنان بر امت اسلام است معنایش چنین است که وقتی به یکی از بنی اسرائیل ادرار اصابت می کرد، با مقدار زیادی از آب می بایستی طهارت می کردند در حالی که خدا بر شما مسلمانان منت گذاشته و سهل گرفته و می توانید با مقدار کمی آب نیز طهارت کنید. به این ترتیب، اشکال موجود در روایت مرتفع می گردد و نیازی به این تکلفات نخواهد بود.»
📚 ر.ک: http://www.hermeneutics.blogfa.com/post/197
👈 نکات #حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#شروح_کفایة
💠 شروح و حواشی کتاب #کفایة_الأصول را میتوان در یک تقسیم بندی کلی، به چهار دسته تقسیم کرد:
1️⃣ شروح فقط انتقادی:
🔹مثل: نهایۀ النهایۀ مرحوم ایروانی
نهایۀ الدرایۀ مرحوم اصفهانی
انوار الهدایۀ مرحوم امام خمینی
حاشیه الکفایۀ مرحوم علامه طباطبایی
2️⃣ شروح فقط توضیحی:
🔸مثل: منتهی الدرایۀ مرحوم جزایری
کفایۀ الاصول فی أسلوبه الثانی
إیضاح الکفایۀ مرحوم فاضل لنکرانی
3️⃣ شروح بیشتر انتقادی:
🔹 مثل: حقایق الأصول مرحوم حکیم
حاشیه الکفایۀ مرحوم بروجردی (شاگرد مرحوم آخوند)
تعلیقه مرحوم قوچانی (شاگرد مرحوم آخوند)
4️⃣ شروح بیشتر توضیحی :
🔸 مثل: حاشیه مرحوم مشکینی (شاگرد مرحوم آخوند)
حاشیه عنایة الاصول
حاشیة مرحوم عبدالحسین رشتی
📌 ارسالی از حجة الإسلام محسن نجفی (از طلاب پایه 10 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#ملا_صالح_مازندرانی
💠 فقیرتر و کمحافظه تر از همه طلاب:
🔶 کان رحمه الله یقول: أنا حجّة على الطلاب من جانب ربّ الأرباب، لأنه لم يكن في الفقر أحد أفقر منّى، و قد مضى علىّ برهة لم أقدر على ضوء غير ضوء المستراح.
و أمّا فی الحافظة و الذهن فلم يكن أسوأ منى، إذا خرجت من الدار كنت أضلّ عنها و أنسى أسامى ولدي و ابتدأت بتعلّم حروف التهجي بعد الثلاثين من عمري فبذلت مجهودي حتى منّ الله تعالی علیّ بما قسمه لی.
🔷 مرحوم #محدث_نوری در خاتمه مستدرک الوسائل به نقل از #ملا_صالح_مازندرانی میفرماید: من حجّت بر طالبان علم هستم از جانب خداوند، زیرا کسی در فقر از من فقیرتر نبود و قطعا اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
و اما در حافظه و ذهن کسی بدتر از من نبود، هنگامی که که از خانه خارج میشدم خانهام را گم میکردم و نام فرزندانم را فراموش میکردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا شروع کردم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.
📚 خاتمة المستدرک، ج۲، ص۱۹۷
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
مقدمه حلقات.pdf
186K
#نکات_اصولی
#حلقات
💠 وجوه تقدم آموزشی حلقات بر سایر کتب
🔹 شهیدسیدمحمدباقر #صدر (رضوان الله علیه)، مقدمه ای بر کتاب حلقات نگاشته و توجیهات خود را مبنی بر لزوم تغییر کتب درسی بیان کرده است.
🔸مقدمه ای تفصیلی و حاوی مثالهای متعددی که میتواند ذهن پرسشگر و شبههدار را قانع سازد.
🔹 این مقدمه از کتاب «قواعد کلی استنباط» که ترجمه و شرح حلقات به توسط آقای رضا #اسلامی است، برداشته شده و تقدیم عزیزان می گردد.
🔸 هرچند، نکاتی نیز وجود دارد که سیدشهید به آنها نپرداخته و میتواند از وجوه امتیاز حلقات بر کفایه محسوب شود، لکن همین مقدار از مطالب شهید، اگر مورد تأمل قرار بگیرد، اطمینان خاطر به درس #حلقات ایجاد خواهد کرد.
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
#نکات_اخلاقی
📹 خاطره شنیدنی آیت الله #مصباح یزدی (ره) از ارادت عجیب آیت الله #بهجت (ره) نسبت به حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) و تبرک جستن به خاک پای زائران حرمش
🏴 سالروز وفات ولی نعمتمان حضرت معصومه (سلام الله علیها) تسلیت.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم