eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ دروغ گویان بهارستان 🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزش‌های هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند: ۱- کنش مبتنی بر ارزش . ۲- کنش مبتنی بر ابزار . ۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند/ ⬇️ا امه متن در پیام زیر
دارالسلام
⚠️ دروغ گویان بهارستان 🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزش‌های هر جامعه
⚠️ دروغ گویان بهارستان 🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزش‌های هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند: ۱- کنش مبتنی بر ارزش . ۲- کنش مبتنی بر ابزار . ۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش . دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند اعتماد مردم و حاکمیت را جلب نموده و از این راه به قدرت ،ثروت و منزلت دست یابند. گسترش این شیوه مذموم در درازمدت باعث سرایت آن به لایه‌های مختلف اجتماعی و در نتیجه گسترش فرهنگ ریا، تظاهر و دروغ میشود، رسمی که به آرامی شکاف های زیان باری در جامعه ایجاد نموده و نظیر یک ویروس که پس از درگیر کردن بیمار،بسترِ تکثیر انواع باکتریهای خطرناک را در آن محیط فراهم‌میکند، باعث بروز انواع ناهنجاریهای اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی میشود؛ قرآن کریم ده ها بار از این خطر اجتماعی با واژه و نام برده است. 🕯امروز شورای اسلامی با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با یک فوریتِ طرح مخالفت کرد ،این در حالی بود که به روایتی ۲۰۷ و به روایتی دیگر ۱۴۰ نماینده ،نامه موافقت با این طرح را امضا کرده بودند. مخالفت با یک فوریت به این معنی است که این طرح به کمیسیون مربوطه فرستاده می شود اما از آنجا که طرح های چند فوریتی زیادی در کمیسیون آیین نامه داخلی وجود دارد، رسیدگی به این طرح به عمر این مجلس قد نمی دهد حال آنکه طرح هفته هاست به ترند اول توییتر ایران و یکی از خواسته های اصلی فعالین اجتماعی و رسانه ای تبدیل شده بود و طی چند هفته گذشته تعداد زیادی از نمایندگان موسوم به اصلاح طلب و اصول گرا در حمایت از آن مصاحبه و سه فراکسیون اصلی مجلس از آن اعلام‌حمایت کرده بودند. بی شک ۱۴شهریور۹۷ روز سیاهی در کارنامه مجلسیانی است که رفتار و گفتارشان بر اساس صداقت نبود ( و البته استعمال واژه صداقت برای حفظ حرمت مجلس و برخی مجلسیان صادق است وگرنه باید از همان واژه قرآنی منافق استفاده کرد)؛ این بی صداقتی البته طی یک سال اخیر در بزنگاه های مختلفی نظیر طرح های استیضاح و رای اعتماد به وزرا نمایان شد، این لایحه تا حدود زیادی به رفتارها و آراء نمایندگان مردم شفافیت میداد ، شفافیتی که سالهاست حتی پارلمان کشورهایی نظیر :عراق، افغانستان و کنیا آن را تجربه کرده اند. 🔐 توده های ملت ایران بیش از بسیاری از و خود به کنش های مبتنی بر ارزش پایبند هستند، این را میشود در جای جای کتاب تاریخِ چند صد سال اخیر ایران مشاهده کرد و امیدواری همینجاست؛ به شرط آنکه قدری حافظه تاریخی مردم تقویت شده و باز در روز انتخاب و پای صندوق ،این رخدادها و این روزهای سخت را فراموش نکنند. ⚜ @darossalamm
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
دارالسلام
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود نامه ای که ع توسط مسلم ابن عقیل به مردم کوفه میرساند، حاوی چند نکتهِ ناگفته و سند پر بهایی در حوزه شیعه است ، امام نوشتند : " فَلَعَمری مَا الامامُ الا الحاکمُ بالکتابِ القائمَ بالقسطِ الدَّائنُ بدینِ الحقِ الحابسُ نفسهُ علی ذلکّ للهِ والسلام " "امام و پیشوای راستین کسی نیست جز آن کسی که با کتاب خدا در میان مردم داوری کند و به برخیزد و به دین خدا تکیه کند و بر عهد و پیمان الهی بایستد ، والسلام " 💎 برای اثبات اصل ارتباط "دین و سیاست" و "" در کتب ما دلایل مختلفِ نقلی ذکر شده اما تا به حال کمتر ، از سند بالا به عنوان یکی از دلایل اثبات اصل ( رابطه دین و سیاست) و بالتبع در اثبات اصل نام برده شده در حالیکه امام ع صراحتا شرایط خاص امامی را نام میبرد که برای کسب مقامِ بر مردم ،برخواسته (واژه قائم به معنای کسی است که برای کسب جایگاه حکومت نصیحت و نقد نمیکند،بلکه قیام‌ میکند، و قیام و انقلاب برای کسب حکومت، لوازم خود را دارد) و صراحتا برای این حکمران ، شاخصه هایی را بیان مینماید: 🔅 کتاب خدا: برای قانونگذاری و تهیه قوانین بالادستی ، حل نیازمندیهای حقوقی و قضاوت(شاخصه اول حکومت دینی توحید است ، توحید تامین کننده نیاز معنوی انسان است ) 🔅 قسط و عدل : شاخص دوم حکومت دینی عدالت است (عدالت تامین کننده نیازهای مادی انسان است) هر چند در ادبیات عرب، ،مفهومی فراتر از عدل و به معنای قانون عادلانه و نیز عمل و اجرا عادلانه آن قانون بدون تبعیض میباشد‌. 🔅 دین به مثابه محور و تکیه گاه : وقتی نگاه مسئولین به دین، ، باشد آن وقت منابع دین، تامین کننده نیاز حاکمان برای نظام سازی و دولت سازی خواهد بود - حاکم دین محور، در سیاست بین الملل، را به مثابه یک تاکتیک میپذیرد اما اتکایش به خداست نه کدخدا . 🔅 استقامت بر عهد الهی: خداوند با انسان عهدهای بسته ، بخشی از این عهدها در قالب "سنتهای الهی" در قرآن تصریح شده، جوامع بشری هم در طول تاریخ با خدا و حاکمان خود عهدهایی را بسته یا نقض کرده اند، نقص عهد با خداوند و حاکمانِ منصوب به او سیلی های سختی به آنها زده، عاقبت قوم‌بنی اسرائیل در نسبت با موسی ع و نیز اقوام مسلمان با محوریت کوفه در سال ۶۰هجری در نسبت با سیدالشهداء ع نمونه هایی از پایبندی حاکم به میثاق با خدا و عدم‌همراهی ملت ،با حاکم و نقض پیمان میباشد. 🔅حبس نفس : بر خلاف مکاتب مدرن سیاسی، که تنها به دنبال سئوال " چگونه حکومت کنیم؟" هستند، در اندیشه سیاسی اهل بیت ع، "چه کسی حکومت کند؟" نیز در وهله ا‌ول اهمیت است.حاکم اسلامی باید نفس خود را مهار کرده و بیش از مردم در این حوزه به خود سخت بگیرد . 💠متن فوق تفسیری کوتاه و ابتدایی از دریای مفاهیمی بود که سفیر باوفای سیدالشهداء ع ، حضرت ع به بهای خون مطهر خود، به دست ما رسانیده است . ⚜ @darossalamm
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی . ⚜ @darossalamm
دارالسلام
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی . ⚜ @darossalamm
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی 💠 بزرگترین ،سخت ترین ، کندترین و آخرین راه تمدن رقیب برای پیروزی در نبرد ۱۴۰۰ ساله است و و صفر ، وحشتناک ترین ماه ها در تقویم اصحابِ " جِبتِ و الطّاغوت " است. 💠در این دو ماه بسیاری از عادات فراموش شده دینی در حوزه های عمومی و فردی احیا میشود و "ادب" یکی از از والاترین اصول اخلاقی این سبک زندگی است ، آدم های که از هیات ع خارج میشوند، ناخودآگاه بیش از قبل مودب و خوش خلق میشوند، و دامنه این مهربانی و اخلاق را میتوان در نسبت با فرزند، همسر، مردم ،خود ، خداوند ، و حتی با درختان و کبوترهای پشت پنجره احساس کرد . 💠سبک زندگیِ مدرن که ۲۰۳۰ نمونه موجود و قابل مطالعه آن است، ادب و متانت را که پایهِ ارتباطات آدمها در سبک زندگی سنتی و ایرانی است با واژه های اتو کشیده و فریبنده نابود میکند ، پسرانی که در هیات مذهبی با ادب و غیرتِ حضرت قاسم ، عبدالله و علی اکبر ع و دخترانی که با و و عاطفه حضرت رباب ، رقیه و سکینه س آشنا میشوند ، نمیتوانند در برابر پدر و مادر و بزرگتر حقیقی خود سرکشی و تندخویی کنند و تمرین همین اطاعت پذیری است که شخصیت رشد یافته یک انسان را به سبک زندگی حسین ع نزدیک میکند این ادب ، در سطح فردی ،پایه انجام واجبات و ترک محرمات است، و در سطح اجتماعی پایه تربیتِ انسانی ؛ غیرمنفعل در عرصه اجتماعی و سیاسی را بنا میکند، انسانی که نه ظلم میکند و نه ظلم میپذیرد و در عین حال جامعه پذیری(Sociability) را بر اساس هنجارها و ارزشهای اصیل تمرین کرده است . 💠سبک زندگی مدرن ریشه در مبانی مادی (Materialism)، حسی و تجربی ( Empiricism) دارد و انسانها تمرین داده میشوند صرفا اموری را انجام دهند که در مقابلش نقدا پاداشی دریافت کنند ،از طرفی فرزندان ما در این مسیر بر اساس انسان محوری مفرط (Humanism) به لاقیدی و بی توجهی به آداب و هنجارهای اصیلی که بنیانهای خانواده و جامعه ما بر گرده آن استوار شده، تشویق میشوند . 💠در حالیکه که در مکتب امام‌حسین ع ادب، زینت انسان معرفی شده ، مدرن (Aesthetics) با دستورالعملهای که از آن سوی خلیج خوکها دیکته میکند ، ادراکمان از مفاهیمی نظیر: عشق ،کمک به هم نوع ،ایثار و عاطفه را تغییر میدهد، و محصول آن در رفتارهای برخی جوانان میشود آهن پرستی زن وقتی مردی را به اعتبار ماشینش انتخاب میکند و تن پرستی مرد، وقتی زیبایی را در کثرت ّبرهنگی و تبرُج جنسی زن می جوید. 💠در روزگاری که مدرنیسم یا همه مظاهر فریبنده خود به آوررگاه آخر رسیده، همچنان میتوانند با اتکا به روحانیت اصیل و مقیدِ شیعه و منابع دست اول اخلاق اسلامی و بهره مندی از شور و عواطف فطری ،مبدا بازتولید سبک زندگی باشند ، 💠اغراق نیست اگر بگوییم میلیاردها دلار پول دشمن برای تدوین انواع دستورالعمل های استعماری نظیر #۲۰۳۰ و میتواند مثل چند دانه لپهء ناپز در دیگ قیمه هیات امام حسین ع حل و هضم شود . ⚜ @darossalamm
🚩عباس الگوی کار تشکیلاتی 🔅راستی عباس ع که بود که کسی مثل حسین ابن علی (ع) همو، که همه عالم از مُلک و مَلکوت به وجودش محتاجند ، به وجود او محتاج بود؟ " یا اَخی، انتَ صاحبُ لِوائی، و اذا مَضَیتَ تَفرقَ عَسکری " " ....اگر تو بروی سپاه من از هم خواهد پاشید" . 🔅قمر بنی هاشم چه جایگاهی در منظومه اندیشه و عمل ع داشت که با شهادتش فرمود "اِنکَسَر ظَهری"؟ جز آن که عباس یک نبود ،او به مثابه یک بود از این رو حدیث انکسارِ حسین روضه بود؛ برای عاشورا شناسان ؛ و بیان این حقیقت که اگر حسین هم باشی باز به عباس ها برای پیشبرد مسیرت محتاجی ، و بی عباس های پای کار و بصیر ،هم حسینی دچار تشتت میشود و هم کمر استوار آن میشکند؛ ◀️ این سنت، همیشه در تکرار است : " حسین ع نمی تواند نقش عباس را ایفا کند، نه عباس که نقش حبیب را ،که آن ذبیح الله پاس پیکر حبیب ابن مظاهر نیز قامتش خم شد : "لَمّا وَقَعَ حَبیب علی الاَرض ؛بانَ الانکسار..." 🔆 ع برای و به و نیاز داشت چه آنکه این دو بزرگوار از ابتدای شروع نهضت او فعالانه به یارگیری، مباحثه ،مذاکره، تبلیغ و هر انچه در هر لحظه عمل درست و به هنگام بود ، پرداخته و خیمه این دو ،مامن و محل اجتماع و تواصی یاران حضرت ثارالله ع بود . ✅ آدم تشکیلاتی یعنی آن کسی که در راه ، هر چه می‌تواند انجام دهد و کار را به کسی دیگر وانگذارد : " اَشهدُ اَنَّک لَم تَهِن و لَم تَنکُل ..." "[یا عباس] شهادت میدهم که تو در راه نصرت سیدالشهداء ع هیچ سستی نکردی و کار به کسی واگذار نکردی . ⚜ @darossalamm http://fna.ir/bohto7
🏴پیرزن زرتشتی عقبِ دسته عزاداران اسفند دود میکند 🔆وقتی غاصبان وصی رسول خداص،شاهزادگان ایرانی را به بردگی آوردند،خدای ادب - علی ع- مسئولیت برخی ازآنها را بر عهده گرفت و سپس حضرت #شهربانو رو بارضایت خود و خانواده اش به همسری حسین ع درآورد...و آن دختر عفیف،از کاخ کسری عروج کرد و شد: عروس حضرت زهرا س/برخی #شیعیان_شناسنامه ای راباید سر کلاس ادبِ این #پیرزن_زرتشتی نشانید #یزد ⚜ @darossalamm
💠امروز،در و در حجم انبوه شیعیان انقلابیِ اباعبدالله ،بساط معرکه گیری مروجان گم بود، قمه زنی شان که تمام شد آمدند پیش خودمان که سر و کتف شان را بخیه کنیم! @darossalamm
💎 را "سُّرِ مَن رای ء" نامیده اند -آنجا که چشم هر بیننده ای از دیدنش شاد می شود- من اما در آن خاک چه دلگیری غریبی را احساس میکردم گویی هنوز از ورای ۱۲۰۰ سال میشود حجم ‌نفس گیر غربت امام و امام‌عسگری علیهماسلام را در افق خاکستری این شهر به نظاره نشست. وقتی از جاده های ناهموار، خاکی و خسته در اولین ‌میدان شهر رهایت میکنند ، احساس میکنی هزار چشم نامحرم از لابلای دیوارهای بلند بتنی تو را تا دم خانه حضرت خورشید تعقیب میکنند، خانه ای که ناموس های شیعه را در کنار دو امام مان صیانت میکند ؛ هر چند هنوز هم جای زخم کفتارها بر صحن و گلدسته های این بهشت کوچک مشهود است کفتارها خوب میدانند قبرهای ائمه ما، مامن شیر های دنیا خواهد شد؛ و سرداب مقدس آن حرم، مهبط اسرار است سِّر غیبت سِّر ظهور سِّر رجعت؛ وقتی پله ها را با بّهتی سیال طی میکنی، کسی را نمیبینی اما قلبت با اطمینان میگوید که "او" به تو خوش آمد میگوید و پاسخ سلامت را میدهد هر چند هزار توی حجاب ، چشمت را از رویت حضرت خورشید باز داشته و آنجاست که دوست داری جای خود را در سپاهش تثبیت کنی سپاه آخرالزمان ، به پیش قراولی میراث دار تورات و زبور و انجلیل و قرآن . نوری که رسول خدا ص در خطبه غدیر این گونه توصیف اش میکند: 🔅مَعاشِرَالنّاسِ، أَلا و َإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى . آنجاست که با اطمینان میگویی: 🔅اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً، فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي 🔅دجله، داغ خود را در گلدسته ویران شده حرم فرومینشاند و باد نوحه گر نوید طلوع عشق را از لابلای نخل های گیسو پریش به مسجد سهله می‌رساند و تو با بغضی شیرین، در انبوه زائران گم میشوی؛ "گم شدنی" که ابتدای پیدا شدن است. 🔅 ای از زیارت ۱۰ آبان ۹۷ @darossalamm
🌿همه بضاعت پیرزن ،در موکبش دو کتری چایِ ذغالی بود و یک سبد خرمای نیمه خشک و چند شانه تخم مرغ 💠گفتند در خیل خریداران یوسف، پیرزنی بود که سرمایه اش چند کلاف نخ بود وقتی خلق به او خندیدند: پیرزن گفتا که دانستم یقین کین پسر را کس بنفروشد بدین لیک اینم بس که چه دشمن چه دوست گوید این زن از خریداران اوست... 🔅دل رئوف یوسف فاطمه را میشود با یک استکان چای به خود جلب کرد،اگر خلوص و همت بلند باشد @darossalamm
✏حاشیه نگاری بر یک تاتر #آزاد_راه 👇 #نذر_فرهنگی #دارالسلام ⚪ darossalamm دارلسلام