eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدی
22.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از اسناد معتبر در تبین نظام توحیدی مبتنی بر و تفکر ولایی است، ع با بیان این زیارتنامه افق جدیدی در و پیش روی بشریتی باز نمود که هر روز سرگردان تر از پیش در برهوت مکاتب الحادی به دنبال آسایش میگردد. ⚜در فرازی از این زیارت در توصیف چگونگی همراهی با امام میفرماید: «وَ قَلْبِي لَكُمْ مُسَلِّمٌ، وَ رَأْيِي لَكُمْ تَبَع‏‏ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّة»‌ یعنی ابتدا روح و ذهن انسان -که جنبه درونی و مخفی انسان است- باید در تبعیت امام قرار گیرد و در گام بعد رای و نظر -که کنش آشکار اجتماعی و سیاسی انسان است- و آنگاه گام سوم امکان پذیر میشود که بودن و حضور در جبهه نصرت دهندگان امام ع است؛ در ادامه زیارت چنین آمده است که «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ غَيْرِكُم‏» . زیارات ائمه‌ معصومین ع پر است از یادآوری این مهم که "معیت با امام" در پرتو خشوع، تواضع و اقرار به مقامات آنان محقق میشود که این حالات را میشود در گستره گام اول یعنی ارتباط قلبیِ و روحی با امام ع ‌تعریف کرد . ⚜ هنرِ متعهد همواره از کاراترین ابزارهای در سوق دادن انسان به طی کردن سه گام فوق بوده و در این میان از عالی ترین حوزه ها در عرصه هنر می‌باشد. ⚜شعر زیر از برادر عزیزم نمونه ای دلچسب از بکارگیری عبارات و مفاهیم متعالی زیارت جامعه کبیره است که با لحن گرم دکتر ماندگار شده : ای که نام پاک تو، گشته رمز عاشقی یا علی بن محمد... 🔅ادامه متن در کامنت بعد 🏴 ۲۷ بهمن - شهادت ع 🏴 🏴 @darosalamm
دارالسلام
⚜ #زیارت_جامعه_کبیره از اسناد معتبر در تبین نظام توحیدی مبتنی بر #عقلانیت_انقلابی و تفکر ولایی است،
💠ادامه متن بالا: ای که نام پاک تو، گشته رمز عاشقی یا علی بن محمد، ایها الهادی النقی قصه تبعید و غربت، بُرده از دل صبر و طاقت قصه خورشید مظلوم، در حصار شام ظلمت ما گدای سامراییم، ای کریم سامرایی عادت تو جود و احسان، عادت ما بی وفایی (۱) ای که در مشت تو باشد، حکم رعد و موج و طوفان با سَرانگشت تو باشد، گردش تسبیح باران(۲) سایه‌بانت ابرها و پرده دار تو نسیم است سایه مهرت بهشت و آیه قهرت جحیم است یاوران تو سعید، دشمنان تو شقی(۳) یا علی بن محمد ایها الهادی النقی جامعه داده به جانم، شوق و ذوق و شور و حالی چه سلام دلنشینی، چه مناجات زلالی قولُکم حُکمٌ و حَتمٌ، رأیُکم عِلمٌ و حَزمٌ(۴) بأبی اَنت و اُمّی، و بِنَفسی و بِمالی أنتَ مصباحُ الدُجی، ایها البرّالتقی یا علی بن محمد، ایها الهادی النقی ---- ---- ---- ۱- عادتُکم الإحسان و سجیّتُکم الکَرم ۲- بِكُم فَتَحَ اللَّه وَ بِكُم يَخْتِم وَ بِكُم يُنَزِّل الْغَيْث وَ بِكُم يُمسكُ السَّمَاء أَنْ تَقَع عَلَى الْأَرضِ ۳- سعد مَن والاکم و شَقی مَن خالَفَکم ۴- قَوْلُكم حُكْم و حتْم وَ رَأيكُم عِلم وَ حِلْم وَ حَزْم 🏴 بامداد روز شهادت حضرت امام ع - ۲۶بهمن ۹۹ @darossalamm
🔅 عشق به حسین ع دامنه بی انتهایی از را بر ذهن سیال هر قلبی که واجد مرتبه ای از ادراک و احساس باشد میگشاید و این غزل ملکوتی حضرت چه زیبا پرده ای اسرار هفت شهر عشق را به نظم کشیده ؛ 🔅گویا بیت بیت آن‌ ، داستان عشق بازی با صاحب آن "سَر سودا زده" است . داستان بلند کوچه معشوق و عاشقی که باید در به در آن‌ را در هزارتوی دلفریب گذرها و کوچه های بن بست دنیا بیابد و اگر به مرتبه خاکساری رسید بر اش سجده کند و آنجاست که تازه داستانی از جنس بر او آغاز میشود؛ و آن "سِرِ گیسو" است که درس اول اش اشک است، اشکِ غماز و این تَباکی میشود مقدمه توبه و بازگشت، اینجاست که یک سال بساط شیطان برای به گناه انداختن فرزند آدم با یک مجلس به هم میریزد ، و "صاحب خبر شدن" جایگاه رفیع کسانی است که از منزل "قالوا ربنا الله" به " ثُم استَقاموا" رسیده اند ؛ و این محقق نمیشود مگر آنکه عاشق ، " شیر نفس" را در این بادیه پر خطر ذبح کند و به مرتبه والای برسد "عقل منبعث از وحی" . و حالا در این "قوس صعود" معشوق خود به جایی رسیده که هر دری به اراده او باز خواهد شد ،در این‌ مرتبه از او هیچ نامی جز گمنامی نمانده است ، عشق به حسین ع این راه صد ساله را برای وصال کوتاه نموده این لذت را همه ما به اندازه یک توقف کوتاه در سایه سار محبت اش چشیده ایم : روشن از پرتو رویت نظری نیست که نیست منت خاک درت بر بصری نیست که نیست ناظر روی تو صاحب نظرانند آری سر گیسوی تو در هیچ سری نیست که نیست اشک غماز من ار سرخ برآمد چه عجب خجل از کرده خود پرده دری نیست که نیست تا به دامن ننشیند ز نسیمش گردی سیل خیز از نظرم رهگذری نیست که نیست تا دم از شام سر زلف تو هر جا نزنند با صبا گفت و شنیدم سحری نیست که نیست من از این طالع شوریده برنجم ور نی بهره مند از سر کویت دگری نیست که نیست مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز ور نه در مجلس رندان خبری نیست که نیست شیر در بادیه عشق تو روباه شود آه از این راه که در وی خطری نیست که نیست آب چشمم که بر او منت خاک در توست زیر صد منت او خاک دری نیست که نیست از وجودم قدری نام و نشان هست که هست ور نه از ضعف در آن جا اثری نیست که نیست . 🔅۲۹ اسفند ۹۹ ، آخرین ساعات سال . ⚜  ⚜ @darossalamm _بیت ع
IMG_20210401_220639.jpg
67.6K
🔅از نگاه یعنی تسلط و برتری بر دیگری، قدرت در همه جا جاری است و همه چیز را قربانی خود می کند. در این مکتب اگر بشود قدرت با خشونت و به شکل عریان و اگر نه با حیله و در لباس حقوق بشر ، مذهب ، اخلاق ، عشق ، آزادی ، علم ، تکثر عقاید ، قانون و دیگر واژه های پوششی و مقدس دنبال می‌شود . قدرت در دنیای جدید در شبکه ای از روابط پیچیده بسط پیدا می کند و خود را در لایه های سطحی و عمیق جامعه و روابط انسان ها و سازمانها و در موقعیت های گوناگون نمایان می سازد. 💠انسان در اندیشه دنیوی " ولو آنکه نانش روحانی باشد" شیفته قدرت است و برای تسلط بر دیگری حاضر است هرآنچه که دارد را قربانی کند و در کلام و رفتار و سبک زندگی بشری که به دنبال قدرت است موج می زند ، فقط باید کمی با بود . منطق دنیای ما، منطق روباه است یا شیر؟ فرقی ندارد فصل مشترک شیر و روباه، قدرت و تسلط بر دیگری است، شیر عریان و خشن و روباه پنهان و نفاق آلود : مهم کسب و حفظ قدرت است. و ، صفت مشبه این انسان ، و ردی از عبودیت در این اخلاق نیست 💠اگر پیدا کردن این آدم ها سخت نیست ، یافتن الگوهایی از جنس دیگر نيز کاملا میسر است ، آدم‌هایی به ظاهر معمولی ، بی تکلف و غالبا ناشناخته که فقط کمی تعبد و اخلاص دریچه های از ملکوت را به قلب شان باز کرده و می‌توانند و اصرار میکنند که دست تو از این‌ جنگلِ پر هیاهو بگیرند و از "ارتفاعاتِ عشق" سبزی زیبای دنیا را نشانت دهند . 🔶 ادامه در متن زیر👇 @darossalamm
دارالسلام
🔅از نگاه #فلسفه_مدرن #قدرت یعنی تسلط و برتری بر دیگری، قدرت در همه جا جاری است و همه چیز را قربانی
⬅️ ادامه متن بالا: ⚜ ؛ کافی است با همان عقلانیت محاسبه گرِ مالی ، با همان شهوت قدرت ، با همان صبوری دنیوی به سراغ شان برویم اگر ها ،واقع بینان این دنیا هستند ، از همه واقع بین تر بودند که سرمایه نابود شدنی و در معرض خطر را به بالاترین قیمت معامله کردند و خریدار هم آنقدر سرمایه دار که بی هیچ چانه زنی هر چه تعیین کردند ، پرداخت کرد . 💠 این حرف ها را نشد که دیروز در جمع دوستان و همکاران شهید بزنم ، او اولین ِ بود ، حضور در قطعه شهدا آنقدر دلچسب بود که ساعتها پس از اتمام مراسم با دوستان ماندیم و نفس کشیدیم . شهید برای خدمت به بیماران اجباری نداشت، داوطلبانه این کار را انتخاب کرد ، ریه های او از فرط ابتلا سفید شده بود ، اما آن لبخند عمیق تا آخرین لحظه از چهره اش محو نشد، من آخرین بار این لبخند را وقت خداحافظی از موکب ها در ورودی شهر در روز ۹۷ دیدم . ⚜ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ ⚜ @daorssalamm https://defapress.ir/fa/news/449505/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%B2%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF https://www.irna.ir/news/84280687/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%DB%8C%D8%B2%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆از امام کاظم ع درمورد مفهوم آیه : وابتغ فیما آتاک الله الدار الآخرة و لاتنس نصیبک من الدنیا(در آنچه خداوند به تو داده است،سرای آخرت را جست وجو کن، و سهم و بهره ات از دنیا را فراموش نکن) پرسیدند ایشان فرمود «مراد از (و لاتنس نصیبک من الدنیا) این است: سلامت،قدرت،فراغت، جوانی ونشاطت را فراموش نکن،تا به وسیلة آن آخرت را به دست آوری» 💠این یعنی نشاط،امید ولذت از آنچه داری این دو روز تعطیلی بعد از فرصتی مغتنم بود تا کلی کوه نوردیِ نرفته را در ارتفاعات شمال شرق و شمال غرب تهران جبران کنم،با خانواده و بعضی دوستانِ صادق و اهل کوه 🔷️اصلا نیاز نیست مالک این باغهایی باشیم که کنارشان زیر انداز انداختیم و با چند تکه ذغال چای درست کردیم حتما دلشوره صاحبان ویلاهای کوهستانی این اطراف بیش از تویی است که بی دغدغه قرار است ساعتی از پهنای این طبیعت زیبا لذت ببری این نصیحتِ ملکوتی را اینگونه زمینی میکند: ای دل آن دم که خراب از می گلگون باشی بی زروگنج به صد حشمت قارون باشی درمقامی که صدارت به فقیران بخشند چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی واین سفارش کسی است که یقین دارد: یا ایها الإنسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه اینجا سیاره رنج است،تلاش زیاد برای تصاحب چیزی از آن،رنجوری را وسعت میدهد زندگی مدرن اما در هر جلوه و با هر جوری انسان را در به دست آوردن بیشترِ سهمی ترغیب میکند،ترکیبی که به تعبیر ع به مثابه خوردن آب شور برای رفع عطش است 🔷️درک دوگانه لذت/رنج در بستر دوگانه آخرت/دنیا قابل بیان وتجربه است،شاید درگفتگوهای حافظ نماد عملی این مفهوم باشد @darossalamm
✔اگر تکلیف این است که می‌ خواهد ما را از سفلی حیوانیت به ملکوت انسانیت ارتقا دهد ، بی شک یکی از شاه بالهایش تربیت انسان برای فهم و کشف است . ✔این چند خط را در امتداد متن قبل مینویسم و ذوق نوشتن اش را مدیون آن آقایی هستم که در طبقه ۱۳ یال c به شغل شریف خدمات مشغول است ، اینکه چند شاخه ساده از یک گیاه را که مدیری یا کارشناسی در ان مجموعه دورش انداخته ، هرس کنی و در یک شیشه آب بالای آیینه محل سرویس های بهداشتي بچسبانی ، یعنی مصداق همان که گفتند " بگذار زیبایی در نگاه تو باشد نه در آنچه به آن مینگری" ✔مشکل انسان امروز آن است که همه عمر خود را صرف تملک میکند ، نزاع برای تملک ، که بر اساس آن ده ها و خلق شده، طبع انسان را نابود میکند ، و انسان از لطافت افتاده نمیتواند برای خداوندی که منشا لطافت است بندگی کند ، شاید برای همین است که در انبوه شاعرانگی های امروز ، اثری از این درجه رضایت ، استغنا و خوشحالی که در این بی نظیر استاد سخن موج می‌زند، یافت نمیشود: ما گدایان خیل سلطانیم شهربند هوای جانانیم بنده را نام خویشتن نبود هر چه ما را لقب دهند آنیم گر برانند و گر ببخشایند ره به جای دگر نمی‌دانیم دوستان در هوای صحبت یار زر فشانند و ما سر افشانیم هر گلی نو که در جهان آید ما به عشقش هزاردستانیم تنگ چشمان نظر به میوه کنند ما تماشاکنان بستانیم تو به سیمای شخص می‌نگری ما در آثار صنع حیرانیم هر چه گفتیم جز حکایت در همه عمر از آن پشیمانیم 🔅 شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - @darossalamm