eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
دارالسلام
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی . ⚜ @darossalamm
🚩هیات های مذهبی، کارگاه باز تولید سبک زندگی ایرانی 💠 بزرگترین ،سخت ترین ، کندترین و آخرین راه تمدن رقیب برای پیروزی در نبرد ۱۴۰۰ ساله است و و صفر ، وحشتناک ترین ماه ها در تقویم اصحابِ " جِبتِ و الطّاغوت " است. 💠در این دو ماه بسیاری از عادات فراموش شده دینی در حوزه های عمومی و فردی احیا میشود و "ادب" یکی از از والاترین اصول اخلاقی این سبک زندگی است ، آدم های که از هیات ع خارج میشوند، ناخودآگاه بیش از قبل مودب و خوش خلق میشوند، و دامنه این مهربانی و اخلاق را میتوان در نسبت با فرزند، همسر، مردم ،خود ، خداوند ، و حتی با درختان و کبوترهای پشت پنجره احساس کرد . 💠سبک زندگیِ مدرن که ۲۰۳۰ نمونه موجود و قابل مطالعه آن است، ادب و متانت را که پایهِ ارتباطات آدمها در سبک زندگی سنتی و ایرانی است با واژه های اتو کشیده و فریبنده نابود میکند ، پسرانی که در هیات مذهبی با ادب و غیرتِ حضرت قاسم ، عبدالله و علی اکبر ع و دخترانی که با و و عاطفه حضرت رباب ، رقیه و سکینه س آشنا میشوند ، نمیتوانند در برابر پدر و مادر و بزرگتر حقیقی خود سرکشی و تندخویی کنند و تمرین همین اطاعت پذیری است که شخصیت رشد یافته یک انسان را به سبک زندگی حسین ع نزدیک میکند این ادب ، در سطح فردی ،پایه انجام واجبات و ترک محرمات است، و در سطح اجتماعی پایه تربیتِ انسانی ؛ غیرمنفعل در عرصه اجتماعی و سیاسی را بنا میکند، انسانی که نه ظلم میکند و نه ظلم میپذیرد و در عین حال جامعه پذیری(Sociability) را بر اساس هنجارها و ارزشهای اصیل تمرین کرده است . 💠سبک زندگی مدرن ریشه در مبانی مادی (Materialism)، حسی و تجربی ( Empiricism) دارد و انسانها تمرین داده میشوند صرفا اموری را انجام دهند که در مقابلش نقدا پاداشی دریافت کنند ،از طرفی فرزندان ما در این مسیر بر اساس انسان محوری مفرط (Humanism) به لاقیدی و بی توجهی به آداب و هنجارهای اصیلی که بنیانهای خانواده و جامعه ما بر گرده آن استوار شده، تشویق میشوند . 💠در حالیکه که در مکتب امام‌حسین ع ادب، زینت انسان معرفی شده ، مدرن (Aesthetics) با دستورالعملهای که از آن سوی خلیج خوکها دیکته میکند ، ادراکمان از مفاهیمی نظیر: عشق ،کمک به هم نوع ،ایثار و عاطفه را تغییر میدهد، و محصول آن در رفتارهای برخی جوانان میشود آهن پرستی زن وقتی مردی را به اعتبار ماشینش انتخاب میکند و تن پرستی مرد، وقتی زیبایی را در کثرت ّبرهنگی و تبرُج جنسی زن می جوید. 💠در روزگاری که مدرنیسم یا همه مظاهر فریبنده خود به آوررگاه آخر رسیده، همچنان میتوانند با اتکا به روحانیت اصیل و مقیدِ شیعه و منابع دست اول اخلاق اسلامی و بهره مندی از شور و عواطف فطری ،مبدا بازتولید سبک زندگی باشند ، 💠اغراق نیست اگر بگوییم میلیاردها دلار پول دشمن برای تدوین انواع دستورالعمل های استعماری نظیر #۲۰۳۰ و میتواند مثل چند دانه لپهء ناپز در دیگ قیمه هیات امام حسین ع حل و هضم شود . ⚜ @darossalamm
🚩عباس الگوی کار تشکیلاتی 🔅راستی عباس ع که بود که کسی مثل حسین ابن علی (ع) همو، که همه عالم از مُلک و مَلکوت به وجودش محتاجند ، به وجود او محتاج بود؟ " یا اَخی، انتَ صاحبُ لِوائی، و اذا مَضَیتَ تَفرقَ عَسکری " " ....اگر تو بروی سپاه من از هم خواهد پاشید" . 🔅قمر بنی هاشم چه جایگاهی در منظومه اندیشه و عمل ع داشت که با شهادتش فرمود "اِنکَسَر ظَهری"؟ جز آن که عباس یک نبود ،او به مثابه یک بود از این رو حدیث انکسارِ حسین روضه بود؛ برای عاشورا شناسان ؛ و بیان این حقیقت که اگر حسین هم باشی باز به عباس ها برای پیشبرد مسیرت محتاجی ، و بی عباس های پای کار و بصیر ،هم حسینی دچار تشتت میشود و هم کمر استوار آن میشکند؛ ◀️ این سنت، همیشه در تکرار است : " حسین ع نمی تواند نقش عباس را ایفا کند، نه عباس که نقش حبیب را ،که آن ذبیح الله پاس پیکر حبیب ابن مظاهر نیز قامتش خم شد : "لَمّا وَقَعَ حَبیب علی الاَرض ؛بانَ الانکسار..." 🔆 ع برای و به و نیاز داشت چه آنکه این دو بزرگوار از ابتدای شروع نهضت او فعالانه به یارگیری، مباحثه ،مذاکره، تبلیغ و هر انچه در هر لحظه عمل درست و به هنگام بود ، پرداخته و خیمه این دو ،مامن و محل اجتماع و تواصی یاران حضرت ثارالله ع بود . ✅ آدم تشکیلاتی یعنی آن کسی که در راه ، هر چه می‌تواند انجام دهد و کار را به کسی دیگر وانگذارد : " اَشهدُ اَنَّک لَم تَهِن و لَم تَنکُل ..." "[یا عباس] شهادت میدهم که تو در راه نصرت سیدالشهداء ع هیچ سستی نکردی و کار به کسی واگذار نکردی . ⚜ @darossalamm http://fna.ir/bohto7
🏴پیرزن زرتشتی عقبِ دسته عزاداران اسفند دود میکند 🔆وقتی غاصبان وصی رسول خداص،شاهزادگان ایرانی را به بردگی آوردند،خدای ادب - علی ع- مسئولیت برخی ازآنها را بر عهده گرفت و سپس حضرت #شهربانو رو بارضایت خود و خانواده اش به همسری حسین ع درآورد...و آن دختر عفیف،از کاخ کسری عروج کرد و شد: عروس حضرت زهرا س/برخی #شیعیان_شناسنامه ای راباید سر کلاس ادبِ این #پیرزن_زرتشتی نشانید #یزد ⚜ @darossalamm
💠امروز،در و در حجم انبوه شیعیان انقلابیِ اباعبدالله ،بساط معرکه گیری مروجان گم بود، قمه زنی شان که تمام شد آمدند پیش خودمان که سر و کتف شان را بخیه کنیم! @darossalamm
💎 را "سُّرِ مَن رای ء" نامیده اند -آنجا که چشم هر بیننده ای از دیدنش شاد می شود- من اما در آن خاک چه دلگیری غریبی را احساس میکردم گویی هنوز از ورای ۱۲۰۰ سال میشود حجم ‌نفس گیر غربت امام و امام‌عسگری علیهماسلام را در افق خاکستری این شهر به نظاره نشست. وقتی از جاده های ناهموار، خاکی و خسته در اولین ‌میدان شهر رهایت میکنند ، احساس میکنی هزار چشم نامحرم از لابلای دیوارهای بلند بتنی تو را تا دم خانه حضرت خورشید تعقیب میکنند، خانه ای که ناموس های شیعه را در کنار دو امام مان صیانت میکند ؛ هر چند هنوز هم جای زخم کفتارها بر صحن و گلدسته های این بهشت کوچک مشهود است کفتارها خوب میدانند قبرهای ائمه ما، مامن شیر های دنیا خواهد شد؛ و سرداب مقدس آن حرم، مهبط اسرار است سِّر غیبت سِّر ظهور سِّر رجعت؛ وقتی پله ها را با بّهتی سیال طی میکنی، کسی را نمیبینی اما قلبت با اطمینان میگوید که "او" به تو خوش آمد میگوید و پاسخ سلامت را میدهد هر چند هزار توی حجاب ، چشمت را از رویت حضرت خورشید باز داشته و آنجاست که دوست داری جای خود را در سپاهش تثبیت کنی سپاه آخرالزمان ، به پیش قراولی میراث دار تورات و زبور و انجلیل و قرآن . نوری که رسول خدا ص در خطبه غدیر این گونه توصیف اش میکند: 🔅مَعاشِرَالنّاسِ، أَلا و َإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى . آنجاست که با اطمینان میگویی: 🔅اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً، فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي 🔅دجله، داغ خود را در گلدسته ویران شده حرم فرومینشاند و باد نوحه گر نوید طلوع عشق را از لابلای نخل های گیسو پریش به مسجد سهله می‌رساند و تو با بغضی شیرین، در انبوه زائران گم میشوی؛ "گم شدنی" که ابتدای پیدا شدن است. 🔅 ای از زیارت ۱۰ آبان ۹۷ @darossalamm
🌿همه بضاعت پیرزن ،در موکبش دو کتری چایِ ذغالی بود و یک سبد خرمای نیمه خشک و چند شانه تخم مرغ 💠گفتند در خیل خریداران یوسف، پیرزنی بود که سرمایه اش چند کلاف نخ بود وقتی خلق به او خندیدند: پیرزن گفتا که دانستم یقین کین پسر را کس بنفروشد بدین لیک اینم بس که چه دشمن چه دوست گوید این زن از خریداران اوست... 🔅دل رئوف یوسف فاطمه را میشود با یک استکان چای به خود جلب کرد،اگر خلوص و همت بلند باشد @darossalamm
✏حاشیه نگاری بر یک تاتر #آزاد_راه 👇 #نذر_فرهنگی #دارالسلام ⚪ darossalamm دارلسلام
دارالسلام
✏حاشیه نگاری بر یک تاتر #آزاد_راه 👇 #نذر_فرهنگی #دارالسلام ⚪ darossalamm دارلسلام
‍ 💎دیشب به دعوت دوست عزیزم مهندس حامد حکیمی در یزد به یک دعوت شدم؛ نمایشی به نام که در آن کارگردان تلاش کرد از دریچه روزمرگی های چهار انسان متفاوت در عاشورای سال ۹۷ ، که مثل بسیاری از جوانان امروز درگیر روزمرگیها و مشکلات خودساخته یا حقیقی اند، نقبی به کربلای سال ۶۱ هجری بزند . 💎ضمن احترام به همه هنرمندان متعهد و جوان این اثر هنری، برای حقیر بازی دختر بچه شش ساله ، خانم بیش از سایرین من را به حِس تلخ و تَعب آور "دختران کربلا" نزدیک میکرد، در آخرین صحنه های تاتر ، کودک از فریاد بلند "شمر" خود را در محاصره بینندگان مستأصل میبیند و به "بازیگر شمر " پناه میبرد همو که در ابتدای نمایش یادآوری میکند که سالهت نقش عباس ع را روی سِن بازی میکرده و به سفارش پدر مرحومش نقش شمر را پذیرفته تا مظلومیت اهل بیت ع را در ذهن بیننده نمایش باورپذیری کند. 💎به نظر حقیر این‌نمایش علاوه بر آغار یک سنت حسنه در حوزه هنرهای مدرن ، و ترویج عنوان فاخر ، توانست در حوزه تخصصی نمایش ، جلوه های از زیبایی شناسی حادثه عاشورا را به زبان هنر برای جامعه که شاید کمتر توانسته باشند با هیات های مذهبی و یا ( که در ادبیات یزد به آن میگویند) بازنمایی کند. 💎پر شدن کامل محل بینندگان و ازدحامشان در اطراف سِن ، نشستن آنها بر نیمکتهای چوبی تا پاسی از پایان نمایش در کنار اشک های پنهانی برخی از این جوانان و نوجوانان که بعضا ظواهر مذهبی هم ندارند ، همگی دلایل روشنی بر اثرگذاری مطلوب یک تلاش هنری از بعد سوژه و ابژه و تکنیک است ، بی شک حمایت واقعی دستگاه های عریض و طویل فرهنگی از این قبیل اقداماتِ میتواند بخشی از پاسخ موثر به مسئله بغرنج "نحوه انتقال ارزشها و هنجارها به نسل چهارم" باشد. ⚜ @darossalamm دارالسلام#
وسط کانال گردی ها ناگهان عکس بالا میخکوبم کرد، یک سرباز آمریکایی در جمع دوستانش دارد برای تفریح شکم یک نوجوان ویتنامی را زنده زنده با چاقو باز میکند؛ دقت کنید یک ویتنامی در کشور خودش دارد توسط سرباز تمدن تراز اول غرب همان که منشور حقوق بشر را نوشته و پروتکل هایش در همه حوزه ها برای شبه لیبرالهای وطنی ما حکم وحی را دارد، به وحشیانه ترین شکل شکنجه میشود...وسط آن بهت، ناگهان یادم آمد امروز سالگرد شهادت کسی بود به نام ،فکر میکنم برای آنکه عظمت و برکت وجود این ادم هاو سالگردهایشان را کمی درک کنیم ،خوب است چند عکس نظیر این نوجوان ویتنامی را در گوشیهایمان ذخیره کنیم، برای تنهایی که فکر میکنند میشود با همه دنیا شب شعر برگزار کرد،شاید یکی از ابزارهای تنبه و هوشیاری باشد . @darossalamm
🔆 در سالگرد شهادت خورشید عالم افروز #سامراء ، حضرت ابن الرضا امام #حسن_عسگری ع دوستان خود را میهمان حدیثی بسیار امیدآفرین میکنم، حدیثی که میتواند برای ما و به ویژه برای برخی مسئولین کشور که گاه همه نقطه امید و تدبیرشان را به ابزارها و الزامات مادی و قدرتهای دنیایی گره میزنند، و "باور به یاری خواستن از امام" را در پای آموزه های انسان محور ذبح میکنند ،عبرت زا باشد: شیخ مفید در الارشاد صفحه ۳۲۳ می‌نویسد ابوهاشم جعفری از نوادگان جعفر طیار می گوید از نظر مالی در مضیقه بودم خواستم وضع خود را طی نامه‌ای به امام عسکری ع بنویسم و طلب کمک کنم ولی خجالت کشیدم و صرف نظر کردم وقتی وارد منزل شدم دیدم امام ع صد دینار برای من فرستاده و طی نامه‌ای نوشته بودند: 💠 "هرگاه احتیاج داشتی خجالت نکش و پروا مکن از ما بخواه که به خواست خدا به مقصود خود می رسی " . #دارالسلام ⚜ @darossalamm
🖋"برشی از تاریخی که قابل تکرار است" به بهانه سالگرد شهادت سردار نهصت جنگل ، میرزا کوچک خان . 🔅 ⚜ darossalamm
دارالسلام
🖋"برشی از تاریخی که قابل تکرار است" به بهانه سالگرد شهادت سردار نهصت جنگل ، میرزا کوچک خان . 🔅 #دار
✒️ "برشی از تاریخی که قابل تکرار است" 💡امروز سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی است، جنبشی ایدئولوژیک که در مدت کوتاه عمرش توانست دامنه نهضت خود را از تقابل صرف با استبداد رضا شاه به استعمار شوروی و انگلستان و آلمان بسط دهد، در زمینه نهضت ‌جنگل کتابی به نام "خاطرات ژنرال دنسترویل: سرکوبگر جنگل" نوشته لایونل چارلز دنسترویل و ترجمه حسین انصاری - علی دهباشى موجود است، در بخشی از این کتاب به حقایق تاریخی اشاره شده که میتواند برای امروز ما درس آموز باشد؛ "حقیقت تلخ عدم اعتماد به دشمن" در سطور زیر به قلم ژنرال آلمانی به روشنی تصریح شده که گیلان در شرایطی که ایران دچار قحطی بود چگونه با مدیریت میرزا ،دچار قحطی نشد حال آنکه یکی از دلایل شکست ، ، استحاله و حلقه اول یاران نهضت و نیز عملیات روانی بود که دستگاه تبلیغات با آن توانست پشتوانه مردمی نهضت را بشکند و نهایتا به اقرار تاریخ بین برخی طارمی ها و طالشی ها بر سر جدا کردن سر در ارتفاعات طالش دعوا شد، محور عملیات روانی این بود : اگر به یاران ‌میرزا پناه دهید ارتش قزاق شما را تحریم و دچار قحطی و جنگ خواهید شد. تاریخ اثبات کرد ‌که این بلاها پس از آن خیانت ها نازل شد. 👈ژنرال دنسترویل آلمانی در خاطراتش مینویسد: ...گیلان و مازندران به دلیل کنترل ارزاق به دست جنگلی ها و رهبری به هیچ روی دچار مشکل مواد غذایی نبود، اما پس از شکست جنگلی ها در ژوئن 1918 از انگلیسی ها، رشت به دام افتاد. بروز قحطی در گیلان به طور کلی ناشی اجبار صادرات غله به باکو بوده . باکو به دلیل ملی شدن کشتیرانی از سوی بلشویک ها دچار وضعیت نا بسامانی شده بود، ها برای مقابله با قحطی در باکو تصمیم می گیرند با رفع مانع میرزا، از گیلان مواد غذایی خریداری و به باکو ارسال کنند. این تصمیم در واقع سر آغاز محرومیت مردم گیلان از منابع غذایی خود، همچون برنج، هندوانه و حتی خاویار می شود و در این میان تصمیم دولتی ایران برای ممنوعیت صدور مواد غذایی از گیلان بی ثمر می ماند...در ماه های بعد نشانه های قحطی فراوان بوده و ما به کرات شمار زیادی از افراد فقیر، ژنده پوش و گرسنه را که تاب و توان از دست داده اند، در کنار جاده دیده ایم. 🔅@darossalamm