eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
208 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 مختصری در الاهیات علوم اجتماعی اسلامی 📃 رحمت، نعمت و برکت، آن چیزی که خلقت الهی بدان آمیخته شده است و خداوند این خیر را در عالم قرار داد اما انسان از طریق اراده و کنشگری اشتباه، با رفع این نظم و ایجاد فساد و اختلال، شر را جایگزین خیر می کند. لذا خیر از خداوند و شر از انسان است.(نساء،۷۹) یعنی اگر اراده و تصمیم انسان مطابق و موافق با این نظم و خیر بود، بر اساس خیر نازل از سوی خالق عمل کرده و اگر اراده‌اش مخالف با آن بود، ایجادکننده‌ی شرّی بوده است که در تکوین عالم خبری از آن نیست. 📄 لذا هرچه هست به اراده‌ی ما رقم می‌خورد اما در نظام هستی الهی قرار می‌گیرد. قضاء الهی به همین است که قانونی بر عالم حکم‌فرماست و اراده انسان در ذیل این قانون قرار می‌گیرد. چنان که جبری نبوده و اختیار با انسان است، اما این اختیار در حریم هستی‌، نظام می‌یابد. به همین خاطر، هر رفتار نتایج و آثاری دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. 📑 تفاوت قضاء و قَدَر (یا تقدیر و قسمت به اصطلاح رایج) در همین‌جا مشخص می‌شود. قدر، قانونی است مربوط به متغیرهای انسانی و چنین که هر کس تأثیر رفتار خود را می بیند. بسان روایت، کسی که کنار دیواری در حال فروریختن می ایستد، با ایستادن در کنار دیوار مرگ خود را تسریع می کند و با کنار رفتن، طول عمر می‌یابد. این تقدیر فرد است که با اراده خود رقم زده و طبق قانونی در هستی است که اگر دیوار بر روی فرد بریزد می میرد و این قضاء است. چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام با همین تشبیه فرمود از قضای الهی به قدر الهی فرار می‌کنم. (التوحید، ج۱، ص۳۶۹) قضای الهی شامل سنت هایی تکوینی در عالم است که قرآن غیر قابل تغییر بیان می‌کند.(احزاب، ۶۲) 📋 با این بیان، نسبت اراده خداوند و اراده انسان در زندگی اجتماعی مشخص می‌شود. جامعه نیز ساحتی در قضاء و ساحتی در قدر دارد و از هر دو جهت به خداوند مرتبط است. پدیده‌های اجتماعی، تقدیراتی است که ساختارها و کنش‌های انسانی نتیجه می‌دهد و حیات جوامع تابع سنّت‌هایی ثابت و معین است. به لحاظ مفهومی در مباحث تفسیر موضوعی شهید صدر، در سنّت‌های مطلقه، قضاء الهی و در سنّت‌های مشروط و موضوعی، قدر الهی در جوامع را نظر دارد. https://rubika.ir/marefatandisheh
یادداشت قابل تأمل حجت الاسلام مجید دهقان عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در کانال شخصی‌اش: مهمترین راهبرد پژوهشگران دینی در برابر روایات تنقیصی زنان حذف این روایات است. جزئی دانستن ‌گزاره‌های کلی، ضعیف دانستن راویان یا منابع و تاویل‌های خلاف ظاهر، راه‌حل‌های مختلف در ذیل همین راهبرد است. مشکل این راهبرد تاریخ‌پریشی آن است؛ با عقلانیت امروز متن گذشته را می‌فهمیم و انتظاراتمان را بر آن تحمیل می‌کنیم و هر جا که قبای دین بر قامت عقلانیت امروز راست نشد دستی در آن می‌بریم. پیرایش و اجتهاد همواره لازم است ولی مهم‌تر از آن راهبرد اندیشمند در پرداختن به مسائل است. @majiddehghan https://rubika.ir/marefatandisheh
🎙درس گفتار علم دینی، استاد عبدالحسین خسروپناه @darsgoftar1 rubika.ir/marefatandisheh
🔰دینداری و رسانه از منظری اجتماعی، مطالعه‌ای موردی می توان در یک جمله، افزایش و تحکیم سواد دینی از طریق عینیت‌نمایی اعتقادات دینی را مهمترین تأثیرات اجتماعی برنامه زندگی پس از زندگی دانست. برنامه ای که به دلیل مواجهه با یک مسأله‌ی ذهنی انسان معاصر که زندگی پس از مرگ و اثبات واقعی بودن آن است مورد توجه قرار گرفته است و حال آن که از شبکه‌ی نخبگانی تلویزیون پخش می‌شود که تأثیر متفاوتی بر جامعه‌ی مخاطبانش می‌گذارد. اگر این برنامه از شبکه‌ای مثل شبکه سه پخش می‌شد یا مجری آن از افراد سلبریتی انتخاب شده بود، جز تأثیری احساسی و مقطعی ثمره‌ای نداشت. لذا انتخاب مجری پژوهشگر و شبکه‌ای نخبگانی بسیار ظریف بوده است. در حقیقت، با یک کتاب گویا روبه‌رو هستیم که اثر خود را شفاهی ارائه داده است. حقیقت مرگ جدایی روح از جسم مادی انسان است که مرتبه تمام آن در انتقال دائمی از دنیا به عالم آخرت است که اولین منزل آن، قبر یا همان عالم برزخ است. اما مهمانان این برنامه هرچند به آن مرتبه نرسیده‌اند اما با فقط با لحظات و دقایقی جدایی روح از این جسم، به آگاهی شهودی رسیدند هرچند در مقام تعبیر امکان تبیین کامل از آن چه دیده‌اند نداشته باشند و هرچند حقیقت مرگ را تجربه نکرده‌اند اما حقیقت اعمال خود را گاهی مشاهده کرده اند چون عالم مادی فقط پوستینی از رفتار ما را می نماید و حقیقتش را فقط کسی می بیند که یا روحش از جسم مادی فارغ شده با جسم مثالی آن را ببیند یا همچون حجت خدا جسم مادی را در کنترل خود داشته و روح او حتی در عالم مادی امکان مشاهده آن حقیقت را داشته باشد. @darsgoftar1
🔰نشست علوم شناختی و تغییر پارادایم در علوم انسانی 🔶محققان فلسفه علم معتقدند رشد علوم شناختی به مثابه یک چرخش پارادایمیک در عرصه علوم انسانی محسوب می‌شود. و بر این نکته تاکید دارند که علوم شناختی موجب عبور از اومانیسم شده و انسان را در متن طبیعت مورد مطالعه قرار می‌دهد. 🔷پارادایم مرسوم و رایج در علوم انسانی پارادایم مدرنِ اثبات‌گرایی است. با ظهور علوم شناختی نوین، علوم انسانی در حال گذار از پارادایم اثبات‌گرایی و رویکرد اومانیستی آن است. این اندیشمندان معتقدند امروزه با گسترش علوم شناختی می‌توان از وضعیت «پست‌اومانیسم» سخن گفت. در وضعیت پست‌اومانیسم، انسان از مرکزیت عالم هستی خارج شده و انسان در متن طبیعت بررسی می‌شود. 🔶بنابراین در این حالت از مفهوم جامعه به عنوان اساس مطالعه علوم اجتماعی فاصله گرفته شده و مفهوم «شبکه» (network) جایگزین آن می‌شود؛ بدین معنا که انسان را در مجموعه‌ای شبکه‌ای در نسبت با عالم طبیعت مطالعه کنیم. در مفهوم شبکه هم جهان طبیعت و هم استفاده از ماشین‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان، در نشستی مجازی تحت عنوان «علوم شناختی و تغییر پارادایم در علوم انسانی» در صفحه اینستاگرام instagram.com/canoon_org این بحث انجام شده است. منبع: کانال اندیشه جوان در روبیکا @darsgoftar1 rubika.ir/marefatandisheh
🔰 جلسه چهارم سلسله نشست های بررسی «ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی» 💠 با حضور استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد مقدس) 📍برگزار شده در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام بصورت مجازی ————————————————————— @mhva_ir @darsgoftar1
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
🎧 صوت نشست مجازی چشم‌اندازهای علوم شناختی با موضوع «علوم شناختی و تغییر پارادایم در علوم انسانی» ر
🔰نشست دوم: میزان تحقق افق‌های علوم شناختی 🔶بیش از نیم قرن پیش، «انقلاب شناختی» با تکیه بر اصل تأثیرگذار «شناخت محاسبات است» تحقیقات ذهن را از طریق تلاشی چندرشته‌ای به نام علم شناختی آغاز کرد. علی‌رغم آن که دیدگاه‌های متنوعی در مورد تعریف و دامنه علم مورد نظر وجود دارد، اما این علم جدید قرار بود موضوعی منسجم، روش‌های مکمل و نظریه‌های یکپارچه داشته باشد. با این حال، نشانه‌های متعدد نشان می‌دهد که در طول زمانی که گذشته، چشم‌انداز یک علم منسجم یکپارچه محقق نشده است. 🔷پژوهش‌های برخی از محققان علوم شناختی نشان می‌دهد که برنامه چند رشته‌ای طراحی‌شده در انتقال به یک زمینه منسجم بین‌رشته‌ای بالغ شکست خورده است. و استدلال می‌کنند که کار تاسیس رشته‌ای به نام «علم شناختی» شکست خورده است. زیرا که علوم شناختی، وعده اکتشافات و اختراعات مهمی را به بشر داده بود که مهم‌ترین این وعده‌ها، هوشمندسازی مغز انسان بوده است. در مقابل این دیدگاه، برخی محققان معتقدند این رشته در هر دو جبهه تحقیقاتی و آموزشی در حال پیشرفت است و نویدبخش آینده است. 🗓 در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد دارد تا ‌سه‌شنبه 6 اردیبهشت ماه ساعت 22 با حضور مهدی همازاده ابیانه در نشستی مجازی تحت عنوان «میزان تحقق افق‌های علوم شناختی» در صفحه اینستاگرام به گفتگو بپردازد. منبع: کانال اندیشه جوان در روبیکا https://instagram.com/canoon_org @darsgoftar1 rubika.ir/marefatandisheh
گزارش مرکز نمایه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد از وضعیت هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ این گزارش به بررسی وضعیت هوش مصنوعی در پنج فصل می‌پردازد: فصل ۱: پژوهش و توسعه فصل ۲: کارآیی تکنیکی فصل ۳: اخلاقیات هوش مصنوعی تکنیکی فصل ۴: اقتصاد و آموزش فصل ۵: سیاست و حکمرانی هوش مصنوعی 🔗 https://aiindex.stanford.edu/report/ @ut_cyber @darsgoftar1
🎙مجموعه صوتی درس خارج مبانی فقه حکومتی استاد آیت الله فرحانی 🔹در این جلسات استاد با محوریت فقه الخمینی(ره) به تبیین زیرساخت و مبانی فقه حکومتی پرداخته اند. 📆این جلسات پنجشنبه هر هفته برگزار میگردد. 🌐لینک دانلود جلسات: http://farhani.net/fiqh-hokumati/ @albayann @darsgoftar1
✅ اطلاعیه پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عجل الله تعالی فرجه) 🔰رشته‌های تحصیلی: - فقه سیاست - فقه تربیت - فقه اقتصاد - فقه فرهنگ - فقه حقوق 📆 زمان ثبت نام: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ارسال مدارک به شماره ذیل در پیام رسان ایتا 09021973753 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ @darsgoftar1
ماه رمضان و سنجش دینداری، بررسی اجتماعی هر ساله پیمایش‌های متعددی در خصوص میزان مشارکت عمومی در مراسمات مذهبی و میزان پایبندی به دینداری انجام می‌شود و بر اساس آن، این طور نتیجه گرفته می شود که عامه مردم افرادی دیندار به شمار می‌آیند. در این میان، واقعیت های نه چندان پنهانی نیز در پیمایش‌های دیگر به دست می‌آید که خبر از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی به ویژه در گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان می‌دهد. به همین‌سان معمایی لا ینحل در سنجش دینداری و آرای گوناگونی در این حوزه دیده می‌شود. مهمترین مشکل این بررسی‌ها این است که گاه پیمایش‌های محتوایی جای خود را به پیمایش‌های شکلی می‌دهد و بررسی‌های کلان و بعضاً انتزاعی جایگزین بررسی‌های منظم خرد می‌شوند. در بررسی اجتماعی دینداری مردم ایران باید دو مؤلفه‌ی مهم «سطوح دینداری» و «میزان سواد دینداری» را ضمیمه تمام پیمایش‌ها کرد تا به نتایج جامعی دست یابیم که فهمی چند بعدی در این سنجش ایجاد کند. نباید با یک سنجه منطقی کنشگری دینداران را تحلیل کرد، چرا که هر فرد از اندیشه‌ای برخوردار است که توجیه‌گر نوع کنشگری اوست. برخی افراد فقط در ماه رمضان نماز می‌خوانند، برخی از دینداری فقط به زیارت و مراسمات مذهبی پایبندند. برخی با وجود پایبندی به نماز و روزه به خمس یا حجاب اعتقاد ندارند و آن را جزئی از دین نمی‌دانند. برخی افراد مذهبی با عروسی مختلط همراه با مشروبات به دلایل فردی یا اجتماعی مخالفتی نمی‌کنند. این تمایز ها در سطوح دینداری به تمایز افراد _فارغ از میزان هیجان‌ها و تأثیر احساسات_ به میزان سواد دینداری آنان بازمی‌گردد و سواد دینداری ناشی از میزان آشنایی با مفاهیم دینی یا همان سواد دینی است. از همین روست که در مطالعات اجتماعی خویش تأکید بر امتداد نظریه آیت الله جوادی آملی در تفسیر انسان به انسان دارم که باید وجوه متشابه انسان را به وجوه محکم آن بازگرداند. این امتداد است که نتایج پیمایش‌ها را هدایت و در تعیین واحدهای تحقیق کمک می‌کند. @darsgoftar1
سندتحول دولتpdf.pdf
6.09M
🔰 متن ویرایش اول سند تحول دولت 📝 به منظور ارزیابی پژوهشگران بر اساس فقه حکومتی و علم دینی @darsgoftar1