eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
209 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ همایش ملی سیره سیاسی حضرت رضا علیه السلام؛ از نظر تا عمل 🌐 لینک ورود به جلسه: webinar.aqr.ir/qom @darsgoftar1
📌 💢 از دیدگاه آیت الله مصباح علمی قابل اتصاف به دینی و غیر دینی است که وجه مشترک با دین داشته باشد. ⭕️ در این صورت است که اگر جنبه های مشترکش با دین سازگار باشد ، دینی خواهد بود وگر نه غیر دینی ، علمی که در موضوع ، هدف ، مبانی ، روش و هیچ وجه مشترکی با دین نداشته باشد ، قابل اتصاف دینی (یا غیردینی) بودن نیست. 🆔 @darsgoftar1
✍ یادداشت دکتر مهدی سلطانی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام درباره پژوهشهای کیفی راجع به رفع الزامی قانونی حجاب 🔸این روزها از پژوهشهایی رونمایی می شود درباب پوشش زنان برای زمانی که حجاب قانونی و الزامی برداشته شود. در این پژوهشها مدعی می شوند که موارد مطالعاتی متنوعی از طیفهای مختلف زنان و دختران با حساسیتهای روشی انتخاب شده است و در این پژوهشهای کیفی ادعا می شود که به صورت علمی و ژروکاوانه فضای پوشش زنان بعد از رفع الزام قانونی حجاب و پوشش مورد تحقیق قرار گرفته است و زنان و دختران مدعی شدند که چه نحوه پوشش هایی خواهند داشت. 🔹لازم به یادآوری است که این نوع پژوهشها برای اکنون موردهای مطالعاتی است که در این وضعیت و با این نسبتهای اجتماعی و فرهنگی قرار دارند، و نتایج این تحقیقات برای نسبتهای اجتماعی و فرهنگی آینده ای که چنانچه الزام قانونی فوق رفع شود، قابل تعمیم نیست، چون عاملان انسانی در آن زمان در نسبتهای فرهنگی و اجتماعی جدیدی خواهند بود و پژوهشهای کیفی کنونی را نمی توان به آن نسبتهای اجتماعی و فرهنگی فرافکنی کرد. ♦️متاسفانه از هویت نظری و فلسفی پژوهشهای کیفی اطلاع دقیقی وجود ندارد که از این نوع تعمیمهای نابجا برای پیش برد اغراض مختلف خود سوء استفاده می کنند. لذا این پژوهشها دلالتی برای وضعیت آینده حجاب و پوشش نمی توانند داشته باشند و فقط انگاره‌های این زنان را در نسبتهای کنونی فرهنگی و اجتماعی را بازگو می کند و نه چیزی بیش از آن. @philosophyofsocialscience @darsgoftar1
🎙برخی از دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای اقتصادی در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه قم 🌐 لینک ثبت نام طلاب 👇👇👇 survey.porsline.ir/s/EuSxv19e 🌐 ثبت نام غیر طلاب👇👇👇 iaif.ir @darsgoftar1
مرکز پژوهشی مبنا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد ارتقای کارآمدی حکمرانی دینی در کشور و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد برنامه هفتم توسعه، به جهت تکمیل کادر پژوهشی خود در موضوعات مختلف، اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند. 👇👇👇 ثبت نام: http://mabnarc.ir/index.php/component/k2/item/5889-event140 @darsgoftar1
علم دینی، تقسیم نظریات علم دینی را با سه رویکرد می توان دسته بندی و نگاه کرد که به نظرم یک تقسیمی هم از نظرات و تقاریر موجود از علم دینی هست. یک نگاه که تقریبا غالب هم همین است، نگاه از دریچه فلسفه دین است. با این نگاه، نظام موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر جنبه کلامی دارد و نسبت دین و هستی بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. به نظرم مباحث استاد رشاد که از کارشناسان حوزه فلسفه دین هستند در این رویکرد قابل تفسیر باشد. نگاه و رویکرد دوم، نگاه از دریچه فلسفه علم است. یعنی صرفا به مسائلی چون چیستی، چرایی و چگونگی علم دینی بما هو علم و تأکید بر حکمت نظری و عملی در قبال علم تجربی (Science) است. به نظر می‌رسد رویکرد اساتیدی چون استاد پارسانیا که از اساتید فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی است بیشتر با این رویکرد قابل تفسیر است. اما رویکرد سوم، رویکرد میانه است. در این رویکرد، دین به مثابه واقعیتی تلقی می شود که از یک سوی تمام هستی را در بردارد و از سوی دیگر هم معلوم بالذات و هم معلوم بالعرض عالم است. لذا هم حیث فلسفه دین و هم حیث فلسفه علم در تلاقی علم و عالم و معلوم لحاظ می‌شود. شاید این تقسیم‌بندی و جریان‌شناسی قابل مناقشه باشد اما تبیینی که در بادی امر به نظر می‌رسد همین است. @darsgoftar1
📢 صوت کرسی ترویجی سلامت اجتماعی؛ چیستی، مبانی و قلمرو @darsgofrar1
🔸پژوهش جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در خصوص بازار اجاره‌بها ➕موضوع شناسی و آشنایی جهت ارزیابی و تأمل فقهی بر مبنای فقه حکومتی 👇👇👇 @darsgoftar1
📢 صوت کرسی ترویجی با موضوع بدن‌مندی اجتماعی و دلالت های آن بر هویت فرهنگی از منظر فقه فرهنگی @darsgoftar1