eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
208 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب «علم اجتماعی اسلامی، بازآفرینی نظریه استادمطهری» ✍ اثر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره: استاد مرتضی مطهری در کتاب «جامعه و تاریخ» می‌نویسد که اسلام، یک مکتب جامعه‌ شناسانه نیست و هیچ‌ یک از مطالب اجتماعی قرآن کریم، با زبان و اصطلاحات علم‌اجتماعی، مطرح نشده‌اند، امّا درعین‌حال، تعداد زیادی از مسأله‌های علم‌اجتماعی، به‌طورکامل، قابل ‌استنباط و استخراج از این کتاب آسمانی هستند. اثری که در دست گرفته‌اید، صورت تفصیلی و بسط‌یافتۀ همین چند جملۀ بنیادی و راهگشا است و می‌کوشد در قالب فلسفۀ علم‌اجتماعی‌اسلامی، هم به چیستی و چرایی علم‌اجتماعی‌اسلامی بپردازد، و هم از چگونگی ایجاد آن سخن بگوید. به‌این‌ترتیب، برای نخستین‌بار و به‌صورتی منسجم و سرشار از جزئیّات، فهم و روایت مطهری از این شاخه از فلسفه‌های مضاف به علم، بازسازی شده است. عرضه‌شده در پاتوق کتاب فردا: https://bookroom.ir/book/95833/ @sedgh_mahdijamshidi @darsgoftar1
مروری بر یادداشت‌های شخصی در حوزه های علم دینی و فقه نظام 1⃣ گشت ارشاد و مسأله حکمرانی حجاب https://b2n.ir/a75289 2⃣ عزاداری محرم و فقه هیأت های مذهبی https://b2n.ir/h33231 3⃣ تأملی فقهی در مداخلات فیفا در حکمرانی ورزش https://b2n.ir/u75529 4⃣ ماه رمضان و سنجش دینداری، بررسی اجتماعی https://eitaa.com/darsgoftar1/363 5⃣ دینداری و رسانه از منظری اجتماعی، مطالعه‌ای موردی https://eitaa.com/darsgoftar1/344 6⃣ مختصری در الاهیات علوم اجتماعی اسلامی https://eitaa.com/darsgoftar1/334 7⃣ آسیب‌شناسی اقتصاد کلان ایران از منظری جامعه‌شناختی یک پیش‌درآمد https://eitaa.com/darsgoftar1/324 8⃣ سینمای ایران، قشراندیشی یا تهدید فرهنگی؟ https://eitaa.com/darsgoftar1/304 9⃣ علم دینی، تقسیم نظریات https://eitaa.com/darsgoftar1/547 0⃣1⃣ اقتدار زنانه و تغییر سوژه‌ها، تحریفی از الگوی سوم زن https://eitaa.com/darsgoftar1/603 1⃣1⃣ مفهوم مرکزی در آسیب‌های اجتماعی کنونی چیست؟ https://eitaa.com/darsgoftar1/625 2⃣1⃣ علم دینی و گستره دین https://eitaa.com/darsgoftar1/630 3⃣1⃣ آسیب‌شناسی پژوهش در فقه فرهنگ https://eitaa.com/darsgoftar1/667 4⃣1⃣ تحلیلی بر قواعد فقه فرهنگ/قاعده عدالت https://eitaa.com/darsgoftar1/674 5⃣1⃣ امکان یا امتناع تجویز و داوری در علوم اجتماعی https://eitaa.com/darsgoftar1/682 6⃣1⃣ تأملی در مسأله حجاب و تلاقی فقه حکومتی با علوم اجتماعی اسلامی https://b2n.ir/m47947 7⃣1⃣ مناسبات کارگری و نظام‌سازی https://eitaa.com/darsgoftar1/696 8⃣1⃣ نسبت علم دینی و پزشکی https://eitaa.com/darsgoftar1/715 9⃣1⃣ اعتلای مفهومی «رهبری انقلاب» https://eitaa.com/darsgoftar1/733 0⃣2⃣ تکوین خرده‌فرهنگ زنانه پس از صفویه https://eitaa.com/darsgoftar1/735 1⃣2⃣ نسبت فقه نظام با تحولات اجتماعی و کارآمدی https://eitaa.com/darsgoftar1/739 2⃣2⃣ تقلید شرعی، اسلام فقاهتی و نسبیت معرفت در فضای فرهنگی معاصر https://eitaa.com/darsgoftar1/767 3⃣2⃣ پرونده محرم و علوم اجتماعی: جامعه‌شناسی اشک در فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/darsgoftar1/800 @darsgoftar1
♨️ همایش ملی سیره سیاسی حضرت رضا علیه السلام؛ از نظر تا عمل 🌐 لینک ورود به جلسه: webinar.aqr.ir/qom @darsgoftar1
📌 💢 از دیدگاه آیت الله مصباح علمی قابل اتصاف به دینی و غیر دینی است که وجه مشترک با دین داشته باشد. ⭕️ در این صورت است که اگر جنبه های مشترکش با دین سازگار باشد ، دینی خواهد بود وگر نه غیر دینی ، علمی که در موضوع ، هدف ، مبانی ، روش و هیچ وجه مشترکی با دین نداشته باشد ، قابل اتصاف دینی (یا غیردینی) بودن نیست. 🆔 @darsgoftar1
✍ یادداشت دکتر مهدی سلطانی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام درباره پژوهشهای کیفی راجع به رفع الزامی قانونی حجاب 🔸این روزها از پژوهشهایی رونمایی می شود درباب پوشش زنان برای زمانی که حجاب قانونی و الزامی برداشته شود. در این پژوهشها مدعی می شوند که موارد مطالعاتی متنوعی از طیفهای مختلف زنان و دختران با حساسیتهای روشی انتخاب شده است و در این پژوهشهای کیفی ادعا می شود که به صورت علمی و ژروکاوانه فضای پوشش زنان بعد از رفع الزام قانونی حجاب و پوشش مورد تحقیق قرار گرفته است و زنان و دختران مدعی شدند که چه نحوه پوشش هایی خواهند داشت. 🔹لازم به یادآوری است که این نوع پژوهشها برای اکنون موردهای مطالعاتی است که در این وضعیت و با این نسبتهای اجتماعی و فرهنگی قرار دارند، و نتایج این تحقیقات برای نسبتهای اجتماعی و فرهنگی آینده ای که چنانچه الزام قانونی فوق رفع شود، قابل تعمیم نیست، چون عاملان انسانی در آن زمان در نسبتهای فرهنگی و اجتماعی جدیدی خواهند بود و پژوهشهای کیفی کنونی را نمی توان به آن نسبتهای اجتماعی و فرهنگی فرافکنی کرد. ♦️متاسفانه از هویت نظری و فلسفی پژوهشهای کیفی اطلاع دقیقی وجود ندارد که از این نوع تعمیمهای نابجا برای پیش برد اغراض مختلف خود سوء استفاده می کنند. لذا این پژوهشها دلالتی برای وضعیت آینده حجاب و پوشش نمی توانند داشته باشند و فقط انگاره‌های این زنان را در نسبتهای کنونی فرهنگی و اجتماعی را بازگو می کند و نه چیزی بیش از آن. @philosophyofsocialscience @darsgoftar1
🎙برخی از دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای اقتصادی در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه قم 🌐 لینک ثبت نام طلاب 👇👇👇 survey.porsline.ir/s/EuSxv19e 🌐 ثبت نام غیر طلاب👇👇👇 iaif.ir @darsgoftar1
مرکز پژوهشی مبنا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد ارتقای کارآمدی حکمرانی دینی در کشور و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد برنامه هفتم توسعه، به جهت تکمیل کادر پژوهشی خود در موضوعات مختلف، اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند. 👇👇👇 ثبت نام: http://mabnarc.ir/index.php/component/k2/item/5889-event140 @darsgoftar1
علم دینی، تقسیم نظریات علم دینی را با سه رویکرد می توان دسته بندی و نگاه کرد که به نظرم یک تقسیمی هم از نظرات و تقاریر موجود از علم دینی هست. یک نگاه که تقریبا غالب هم همین است، نگاه از دریچه فلسفه دین است. با این نگاه، نظام موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر جنبه کلامی دارد و نسبت دین و هستی بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. به نظرم مباحث استاد رشاد که از کارشناسان حوزه فلسفه دین هستند در این رویکرد قابل تفسیر باشد. نگاه و رویکرد دوم، نگاه از دریچه فلسفه علم است. یعنی صرفا به مسائلی چون چیستی، چرایی و چگونگی علم دینی بما هو علم و تأکید بر حکمت نظری و عملی در قبال علم تجربی (Science) است. به نظر می‌رسد رویکرد اساتیدی چون استاد پارسانیا که از اساتید فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی است بیشتر با این رویکرد قابل تفسیر است. اما رویکرد سوم، رویکرد میانه است. در این رویکرد، دین به مثابه واقعیتی تلقی می شود که از یک سوی تمام هستی را در بردارد و از سوی دیگر هم معلوم بالذات و هم معلوم بالعرض عالم است. لذا هم حیث فلسفه دین و هم حیث فلسفه علم در تلاقی علم و عالم و معلوم لحاظ می‌شود. شاید این تقسیم‌بندی و جریان‌شناسی قابل مناقشه باشد اما تبیینی که در بادی امر به نظر می‌رسد همین است. @darsgoftar1
📢 صوت کرسی ترویجی سلامت اجتماعی؛ چیستی، مبانی و قلمرو @darsgofrar1
🔸پژوهش جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در خصوص بازار اجاره‌بها ➕موضوع شناسی و آشنایی جهت ارزیابی و تأمل فقهی بر مبنای فقه حکومتی 👇👇👇 @darsgoftar1