eitaa logo
پژوهش‌های علم دینی و فقه نظام
209 دنبال‌کننده
117 عکس
28 ویدیو
96 فایل
گفتگو در مبانی و مسائل علم دینی (با تمرکز بر علوم اجتماعی) و فقه نظام رویکرد: بلاگری به آسیب بدنه انقلابی بدل شده؛ اولویت، «تولید علم» و «کنشگری میدانی»است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز پژوهشی مبنا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رویکرد ارتقای کارآمدی حکمرانی دینی در کشور و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد برنامه هفتم توسعه، به جهت تکمیل کادر پژوهشی خود در موضوعات مختلف، اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند. 👇👇👇 ثبت نام: http://mabnarc.ir/index.php/component/k2/item/5889-event140 @darsgoftar1
علم دینی، تقسیم نظریات علم دینی را با سه رویکرد می توان دسته بندی و نگاه کرد که به نظرم یک تقسیمی هم از نظرات و تقاریر موجود از علم دینی هست. یک نگاه که تقریبا غالب هم همین است، نگاه از دریچه فلسفه دین است. با این نگاه، نظام موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر جنبه کلامی دارد و نسبت دین و هستی بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. به نظرم مباحث استاد رشاد که از کارشناسان حوزه فلسفه دین هستند در این رویکرد قابل تفسیر باشد. نگاه و رویکرد دوم، نگاه از دریچه فلسفه علم است. یعنی صرفا به مسائلی چون چیستی، چرایی و چگونگی علم دینی بما هو علم و تأکید بر حکمت نظری و عملی در قبال علم تجربی (Science) است. به نظر می‌رسد رویکرد اساتیدی چون استاد پارسانیا که از اساتید فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی است بیشتر با این رویکرد قابل تفسیر است. اما رویکرد سوم، رویکرد میانه است. در این رویکرد، دین به مثابه واقعیتی تلقی می شود که از یک سوی تمام هستی را در بردارد و از سوی دیگر هم معلوم بالذات و هم معلوم بالعرض عالم است. لذا هم حیث فلسفه دین و هم حیث فلسفه علم در تلاقی علم و عالم و معلوم لحاظ می‌شود. شاید این تقسیم‌بندی و جریان‌شناسی قابل مناقشه باشد اما تبیینی که در بادی امر به نظر می‌رسد همین است. @darsgoftar1
📢 صوت کرسی ترویجی سلامت اجتماعی؛ چیستی، مبانی و قلمرو @darsgofrar1
🔸پژوهش جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در خصوص بازار اجاره‌بها ➕موضوع شناسی و آشنایی جهت ارزیابی و تأمل فقهی بر مبنای فقه حکومتی 👇👇👇 @darsgoftar1
📢 صوت کرسی ترویجی با موضوع بدن‌مندی اجتماعی و دلالت های آن بر هویت فرهنگی از منظر فقه فرهنگی @darsgoftar1
🔰دوره آشنایی فقه فضای مجازی 🔶با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا رستمی 🔶سرفصل های دوره مفهوم شناسی فقه فضای مجازی موضوع شناسی فقه فضای مجازی منبع شناسی فقه فضای مجازی ظرفیت شناسی فقه فضای مجازی روش شناسی فقه فضای مجازی نظام مسائل فقه فضای مجازی ✔️جهت شرکت مجازی وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید. https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599 📳 جهت ثبت‌نام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. @OISC_Majazi @darsgoftar1
🔸ماهیت فقه فرهنگ و نظام مسائل آن ▪️استاد آیت الله محسن اراکی لینک وبینار: http://www.markazfeqhi.com/live @darsgoftar1
پیش از شرکت در این نشست، فایل زیر مطالعه شود:
ملاحظات نظری در فقه نظام، تبیین آراء و روش‌شناسی(1).pdf
499K
✍ مقاله: ملاحظات نظری در فقه نظام، تبیین آراء و روش‌شناسی 🔖 فصلنامه فقه نظام‌ساز ش۲، از منشورات اولین همایش ملی فقه نظام‌ساز @darsgoftar1
📚چهار مقاله کلیدی در فهم علوم اجتماعی اسلامی 👇👇👇 @darsgoftar1
♨️ برابری جنسیتی یا عدالت جنسیتی در نظریه جهان های سه گانه استاد پارسانیا، جهان اول، جهان حقیقت است که انسان در نسبت با نفس الامر امور قرار دارد و جهان دوم و سوم، رقیقت و بسط معنایی - مفهومی - عملی آن حقیقت است که در جهان اول است. جهان دوم و سوم تجلی گاه آن جهان اول است، رقیقت آن جهان اول است. لذا مدام در بین این سه جهان در حرکتیم تا بتوانیم لوازم و دلالتهای آن حقیقت را در رقیقت دنبال کنیم. سیاستگذاری هم تعویقی است که در این حرکت مداوم اتفاق می افتد؛ یعنی تعویقی است که در جهان دوم و سوم رخ می دهد برای تجلی دقیق تر آن حقیقت. این تعویق برای عمل سیاستمدار است برای این تجلی. انقلاب فرانسه نحوه ای از نسبت را در جهان اول رقم زده است و انقلاب اسلامی نیز نحوه ای دیگر. این حرکت از جهان اول به جهان دوم و سوم علی الدوام است و حد ندارد. در جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء نیز این حرکت مدام ادامه دارد، چون در نحوه ای از نسبت در جهان اول، جسمانیت در جهان دوم و سوم به رقیقت آن حقیقت، حادث شده است و در حرکت جوهری به ساحت روحانیت ارتقاء یافته است. این حرکت و چرخش بین جسمانیت و روحانیت نیز علی الدوام است. لذا چنانچه در نحوه ی نسبت انقلاب فرانسه بایستیم، برابری جنسیتی را در جهان دوم و سوم دنبال خواهیم کرد؛ و جسمانیتی در جهان دوم و سوم حادث خواهد شد که هم جنس گرایانه خواهد بود تا در وجه روحانی آن به صورت ایده برابری جنسیتی، به حرکت جوهری، رقم زده شود. در انقلاب اسلامی که نسبت دیگری با امور رقم زده شده است، جسمانیت دیگری و روحانیت متفاوتی در تناسب با ایده عدالت جنسیتی رقم می خورد. ✍دکتر مهدی سلطانی، استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @philosophyofsocialscience @darsgoftar1
🔶روش ها و دیدگاه ها در علم دینی 1️⃣مقدمه علم دینی یک رشته و زمینه دانشگاهی نوظهور است که به مشکلات پیچیده ای می پردازد که به طیف وسیعی از دانش‏ ها نیاز دارد. در این بخش به تعریف اساسی علم دینی، ویژگی‌های آن، کاربردها و چگونگی تبدیل آن به یک عمل علمی پرداخته می شود که برای حل مسائل پیچیده جهانی می‏ تواند استفاده شود. 2️⃣علم دینی: چیست و چگونه آغاز شد علم دینی یک رشته حوزوی&دانشگاهی و زمینه تحقیقاتی نوظهور است که تعاملات مرتبط بین سیستم های اجتماعی، فنی و زیست محیطی را با نگاه دین مدارانه از نزدیک بررسی می کند. این دانش، از ارزش‌ها و دیدگاه‌های افراد و موسسات خارج از نگاه دینی (در صورت عدم مغایرت) را برای یافتن راه‌حل‌های چالش‌های مبتنی بر ارزش ادغام می‌کند. علم دینی به عنوان یک عامل تغییر در یافتن راه حل هایی عمل می کند که فاصله بین نیازهای فردی و اجتماعی انسان، نیازهای زیست محیطی و نیازهای پس از مرگ را پر می کند. چگونه آغاز شد(تاریخچه علم دینی) (به علت موجود بودن این مطالب و کاهش متن از آوردن آن خودداری کردم). علم دینی فقط یک «علم» به معنای اصطلاح رایج آن در جهان نیست، بلکه شامل تحقیقات علمی مبتنی بر انواع ابزارهای شناختی است، و همچنین شامل طیف گسترده ای از ایده ها، دیدگاه ها و دانش ها از زمینه های غیر علمی نیز می باشد. در نتیجه، همیشه توافق بر سر موضوعات یا راه حل های خاص وجود ندارد. اغلب در فرآیند چگونگی نزدیک شدن به یک مشکل ناشناخته است، و دیدگاه های مختلف باعث سطوح مختلف اختلاف نظر می شود. علم دینی از طریق دانش و عملکرد به هم پیوسته به دست آمده توسط محققان و پژوهشگران، با دیدگاه‌های جهانی و محلی، و رهبرانی که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند، برتری می‌یابد. در هسته خود، علم دینی یک رشته و زمینه تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی است که از مجموعه‌ای از پیشینه‌ها و سوابق ناشی می‌شود که همکاری با ذینفعان مختلف آن را در حل پیچیده‌ترین امور پایداری جهان منحصر به فرد و حیاتی می‌کند. ✍رضا کیانوش ادامه یادداشت👇👇👇 @raveshetamadoni @darsgoftar1
📒مدرسه پاییزی حکمرانی ◾️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✅برای شرکت کنندگانی که ثبت نام کنند گواهی معتبر صادر می شود. 🌐 https://vdars.com/hokmrani ⬅️لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/danaee 🔳مکان:قم-پردیسان-انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه دوم ،تالار سردار سلیمانی 🔖 از بخش های مهم فقه نظام سیاسی، فقه حکمرانی است و پژوهش در حوزه مطالعات حکمرانی برای موضوع‌شناسی در این خصوص ضروری است. @darsgoftar1