هدایت شده از دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « تاب آوری در اسلام وروانشناسی »
نوشته سید مهدی شاهمیری منتشر و وارد بازار نشر شد.
❇️این کتاب در دو فصل به ترتیب :
فصل اول: کلیات تاب آوری و روانشناختی
فصل دوم: تاب آوری از دیدگاه اسلامی
به رشته تحریر درآمده است.
✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است :
آموزههای اسلامی و نصوص دینی دارای ابعاد روانشناختی متعددی برای مقابله با چالشها هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. آنچه مورد نظر این کتاب است ارائه مفهوم تاب آوری با رویکرد اسلامی است.با توجه به تغییر نگرش در پژوهشهای علم روانشناسی مثبتگرا (از تمرکز روی عوامل خطرآفرین و نقاط ضعف به سوی پرورش توانمندیها و نقاط قوت مهم) به نظر میآید که تاب آوری در منابع اسلامی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
📕در این کتاب سیری در روانشناسی درباره تاب آوری خواهد شد و از آخرین یافتههای روانشناسی بهره گرفته میشود تا در مراجعه به منابع اسلامی بدون اینکه چیزی بر آن تحمیل شود، باذهنی بازتر، تاب آوری با رویکرد اسلامی ارائه گردد؛
✅به همین جهت این اثر، در پی آن نیست که تاب آوری در روانشناسی غربی را بومی میکند بلکه به دنبال ارائه و تبیین مفهوم تاب آوری با رویکرد اسلامی جهت کاهش آسیبهای روانی در مواجهه با مشکلات میباشد.
🏵این کتاب توسط انتشارات اخلاق وتربیت و دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است.
#اخلاق_و_تربیت
#دبیرخانه_حمایت
@dabirkhanehemaiat
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
📚تازه های نشر 📚 🔰کتاب « تاب آوری در اسلام وروانشناسی » نوشته سید مهدی شاهمیری منتشر و وارد بازار ن
این دبیرخانه در توسعه پژوهشی علوم انسانی اسلامی آثاری را به طور مستقل یا مشترک به چاپ رسانده که معرفی آنها در این کانال موجود است.
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
هدایت شده از مجتمعنا
گسترشِ کمیِ زیارت در یکی دو دهۀ اخیر، لزوماً به معنای اتفاق مهمی نیست، بلکه شاید تهدیدی برای آن محسوب شود. در این برنامه سعی کردم توضیح دهم که وقتی از امکان های جهانی از جمله اقتصاد و امنیت و تکنولوژی و نظایر آنها در توسعۀ زیارت بهره می بریم، باید به مخاطرات آن هم توجه داشته باشیم و به مناسبت آن، در تعمیق زیارت و توجه جهانی به پیام زیارت توجه کنیم؛ تنها در این نسبت و تناسب است که درخواهیم یافت گسترش کمّی زیارت با این امکاناتِ جهانی و محدود به قلمرو جامعۀ ایرانی یا حداکثر بعضی کشورهای منطقه، مفید پیشرفت و تکاملی در آن نیست.
https://telewebion.com/episode/0x88b685b
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
گسترشِ کمیِ زیارت در یکی دو دهۀ اخیر، لزوماً به معنای اتفاق مهمی نیست، بلکه شاید تهدیدی برای آن محسو
آن چه دینداری ما را در گذر زمان تهدید میکند، خطر تشیع مسیحیگونه است، نوعی از زیست شیعی که عزاداریاش صرفا ًسنتی مانند عزا بر عیسی بر صلیب است بی آنکه معرفتی نتیجه دهد؛ تا حدودی مانند عقیده فداء در مسیحیت، شریعتگریز و ایمان محبتپایه باشد که خدای جذاب را بیش از خدای عادل قهار میپسندد و روحانی خوب مانند یک کشیش اعمال ایمانی با این تفسیر را فقط انجام میدهد، یک روضهخوان که خوب اشک درآورد و پیامآور خدای محبت باشد نه خدای شارع.
این تأملی برای ورود به یک سنخشناسی اجتماعی از نوع کنشگری مذهبی است که دو دهه است در برخی هیأتها آغاز شده و ثمرهاش هم در حمایت همین نوع هیأتها از جنبش ضد حجاب در یکسال اخیر دیدیم.
@darsgoftar1
خرده اندیشهای در لایحه حجاب
قانون یکی از منابع فرهنگ و قانونگذاری یکی از ابزارهای حکمرانی است و طبعاً همیشه شرط لازم هست اما کافی نیست. درباره حجاب هم این قاعده صدق میکند. هر قانون به دلیل ضمانتهای اجرایی که دارد خواه ناخواه یک نوع انضباط اجتماعی خاص ایجاد میکند و این انضباط بر شکل و کنش در فرهنگ عمومی تأثیرگذار است اما نباید چنین برداشت کرد که این انضباط میتواند هویت فرهنگی جدیدی ایجاد کند.
در قوانین فرهنگی و بالأخص حجاب چنین است. در مباحث فقه فرهنگی هم بحث تقریب و تنفیر را داریم که خلاصهاش رعایت حال جامعه هدف و عدم ایجاد نفرت از دین در روش فرهنگی است. خصوصاً وقتی که امکان زیست غیر دینی از طریق فیلمها، بازیها و صفحات مجازی دائم برای نوجوان ترسیم میشود و خلوت آنان را پر میکند؛ در حالی که بزرگترهای آنان، امکان زیست دینی را با حضور در کنار روحانی محله خود تجربه میکردند. بحث در این امکان است. تفاوت رویکرد فقه نظام با سایر رویکردهای فقهی تقریباً در همین نحوه امکان هاست.
اگر علاوه بر شکل و کنش در فرهنگ، دغدغه هویت فرهنگی داریم، نباید در مواجهه با گناهان اجتماعی مخاطب خود را ابژه تبلیغ کنیم. وقتی مخاطب ابژه شد، نگاه ما به او بالا به پایین است و وقتی مخاطب اینگونه حس کرد دیگر اعتماد نخواهد کرد؛ هرچند در طرف مقابل هم این روش مشهود است.
شاید به همین دلیل، فعالیت های تبلیغی در مدارس تأثیر بهتری معمولاً دارد چون از همدلی بیشتری برخوردار است.
@darsgoftar1
هدایت شده از دیدهبان دنیای دیجیتال
حکمرانی دادهها چشمانداز ۲۰۳۰ مکنزی، گزارشی است که توسط شرکت مشاوره مدیریت مکنزی در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است. این گزارش به بررسی آینده حکمرانی دادهها در سراسر جهان میپردازد و چشماندازی را برای سال ۲۰۳۰ ارائه میدهد.
گزارش مکنزی بر این باور است که حکمرانی دادهها در سال ۲۰۳۰ به یک چالش اساسی برای سازمانها تبدیل خواهد شد. حجم دادهها در حال افزایش است و انواع جدیدی از دادهها در حال ظهور هستند. این امر منجر به پیچیدگی بیشتر مدیریت دادهها شده است.
گزارش مکنزی پنج روند اصلی را که حکمرانی دادهها را در سال ۲۰۳۰ شکل خواهد داد، شناسایی میکند:
* افزایش استفاده از دادهها: دادهها در حال تبدیل شدن به یک دارایی حیاتی برای سازمانها هستند. سازمانها از دادهها برای بهبود تصمیمگیری، توسعه محصولات و خدمات جدید و ایجاد مزیت رقابتی استفاده میکنند.
* تنوع دادهها: انواع جدیدی از دادهها در حال ظهور هستند، از جمله دادههای حسگر، دادههای اجتماعی و دادههای زیستی. این امر منجر به پیچیدگی بیشتر مدیریت دادهها شده است.
* مقررات جدید: مقررات جدیدی در حال ظهور هستند که بر نحوه استفاده از دادهها توسط سازمانها تأثیر میگذارند. این مقررات شامل قوانین حفظ حریم خصوصی، قوانین ضد تبعیض و قوانین مربوط به امنیت سایبری است.
* چالشهای اخلاقی: استفاده از دادهها چالشهای اخلاقی جدیدی را ایجاد میکند، مانند تبعیض، سوء استفاده و حریم خصوصی.
* تغییرات در رهبری: سازمانها برای مدیریت دادهها به رهبری جدیدی نیاز دارند. این رهبران باید درک عمیقی از دادهها، فناوری و مقررات داشته باشند.
گزارش مکنزی توصیههایی را برای سازمانهایی که میخواهند برای آینده حکمرانی دادهها آماده شوند، ارائه میدهد. این توصیهها شامل موارد زیر است:
* ایجاد یک برنامه جامع برای حکمرانی دادهها: این برنامه باید شامل اهداف، سیاستها و فرآیندهایی باشد که برای مدیریت دادهها در سازمان مورد نیاز است.
* تأکید بر فرهنگ دادهمحور: سازمانها باید فرهنگ دادهمحوری را ایجاد کنند که در آن کارکنان درک عمیقی از ارزش دادهها داشته باشند و از آنها برای بهبود تصمیمگیری استفاده کنند.
* سرمایهگذاری در فناوری: فناوری میتواند به سازمانها در مدیریت دادهها کمک کند. سازمانها باید در فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل دادهها سرمایهگذاری کنند.
* همکاری با شرکا: سازمانها باید با شرکای خارجی همکاری کنند تا دانش و منابع خود را برای مدیریت دادهها افزایش دهند.
گزارش مکنزی نشان میدهد که حکمرانی دادهها در سال ۲۰۳۰ یک چالش اساسی برای سازمانها خواهد بود. سازمانهایی که میتوانند برای آینده حکمرانی دادهها آماده شوند، از مزیت رقابتی برخوردار خواهند شد.
@dideban_majazi| دیده بان
هدایت شده از کانال دروس خارج آیت الله اراکی
فقه فرهنگ؛ جلسۀ اول؛ 402-403-(2287W).pdf
967.4K
📚#متن_فقه_فرهنگ
فقه فرهنگ کلان
🔻آیت الله اراکی
🗓پنج شنبه ۶ مهر ۱۴۰۲
🔗جلسه اول
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
🆔@doros_araki
هدایت شده از پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
🇵🇸روز قدس و علوم اجتماعی
اگر بخواهیم مؤلفههای پدیده روز قدس را نیمنگاهی داشته باشیم، با مشارکتی فراگیر مواجه هستیم که بر بنیاد دین، تأکید بر افق آزادی و حریت انسان میکند و از پدیدهای درونگروهی فراتر رفته، جهانهای اجتماعی را فرا میخواند؛ با تکوین مفهوم مقاومت در ادبیات سیاسی مسلمین، ادبیات رقیب در مشروعیت قدرت را انتقاد میکند. لذا روز قدس، هم نماد سیاسی و هم عنصری در رابطهای میان فرهنگی به شمار میآید و بازنمایی از این هویت مسلمین در جهانهای اجتماعی غیر اسلامی دارد.
🔻اثر فوق از کوششهای اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در حوزه مقاومت است که به یاد شهید قدس انجام شده است.
https://b2n.ir/a92329
@darsgoftar1
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّه اطهار(علیهم السلام)
#نشست_علمی
🔰گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند؛
📚موضوع:«پیامدهای منفی اهدای اسپرم (بررسی فقهی و اجتماعی)»
🔹 ارائه دهنده:«آیت الله فاضل لنکرانی (رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام»
▪️دبیر علمی:«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی (دبیرگروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)»
📋 زمان: چهارشنبه 26 مهر ماه ساعت 10
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی (ره)
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
#نشست_علمی 🔰گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند؛ 📚موضوع:«پیامدهای منفی
جهت آشنایی با رویکردها در فقه اجتماعی
سلام علیکم بعد از یک دوره تعلیق فعالیت، پست زیر تقدیم می شود:
#پژوهش
📚 منابع فقه نظام خانواده
مقالات زیر سه حلقه پژوهشی در حوزه خانواده با رویکرد فقه نظام تاکنون است. بیگانگی با ادبیات فقه نظام موجب میشود تا فهم این حلقات به دلیل تفاوت با ادبیات فقهی رایج قدری دشوار شود. البته سعی بر این بوده تا حد امکان این ادبیات در ضمن بحث پرورش یابد.
مقاله اول، مربوط به ساختار نظام خانواده و تطبیق آن بر مسأله مهریه است که ابتدا در هفتمین کنفرانس الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ارائه شفاهی داده و با تایید این مرکز به فصلنامه الگوی پیشرفت معرفی شد.
مقاله دوم، ادامه مبانی ارائه شده در مقاله اول و نظامسازی فقهی در فرع فقهی کمتر دیده شده «انکاح» با توجه به نظریه فقه نظام جامع خانواده استاد سید منذر حکیم در چهارچوب بحث و تکمیل و توسعه آن بر مبنای مختار بوده است.
مقاله سوم، تکمیل حلقات و نظامسازی فقهی در حوزه خانواده بر پایه فقه نظریه شهید صدر به انضمام تقریر مختار از فقه نظام است. در این مقاله علاوه بر نظام خانواده، نظام مدیریت خانواده نیز به عنوان یکی از ابواب فقهی بررسی شد.
این نوع نظامسازی دو حیث دارد: ارکان ساختار و ملاکات عامه احکام. این دو حیث است که احکام را ارتباط و نظام میدهد. در این مقالات، علاوه بر نظامسازی به تطبیق نظام بر حل مسائل خانواده نیز توجه شده است. در سال های اخیر در پایاننامه و مقالاتی، بدون ارائه چارچوب فقهی، فقه نظام خانواده ادعا شده که بر ضرورت مطالعه آثار زیر میافزاید:
سایر ابواب فقه نظام خانواده در مقالات آتی ان شاءالله منتشر خواهد شد.
1⃣ تبیین فقهی نوین از تحکیم خانواده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ مطالعه موردی: مهریه
https://www.ipoba.ir/article_86941_5fac2156a0e39a550c06bceed4fb6651.pdf
2⃣ انواع مسئولیتهای تشکیل خانواده در فقه نظام جامع خانواده
http://pubs.jz.ac.ir/article_145124_66ac67679fde0b98e20726b755a27415.pdf
3⃣ بررسی مسئولیتهای تدبیر منزل در فقه نظام خانواده؛ مبانی و احکام
https://iwf.journals.hozehkh.com/article_496_441a8255a2d291e052802f657dc931b7.pdf
@darsgoftar1
#یادداشت
هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
اوّلاً بر اساس تصریح قرآن کریم، زمان اتصاف دینی دارد. آیه شریفه عبارت است از:
«إنّ عدة الشهور عند الله إثنا عشر شهراً فی کتاب الله یوم خلق السماوات و الأرض منها أربعة حرم ذلک الدین القیّم» (توبه، ۳۶) در این آیه،
از یک سوی، تعداد ماه های سال به «عند الله» مقید شده است. یعنی سال شرعی نزد خداوند متعین است و عرفی نیست. از سوی دیگر، این ماه به نظام تکوین مستند شده است. جمع این دو جهت در ادامه آیه نسبت به ماه های حرام و دین قیّم، یعنی نظام تکوین و نظام تشریع بر این هویت زمانی است. میتوان از این غلظت و تأکید در آیه سیره شارع را استفاده کرد.
ثانیاً سیاق آیه شریفه نسبت به آغاز و پایان هفته به قرینه سنت شرعی و سیره متشرعی توسعه و تعمیم مییابد.
وجود نماز جمعه در حد فاصل دو هفته و سنت نبوی در روایات متواتر نسبت به آمادگی مسلمانان برای نماز جمعه به حدی که غسل جمعه به عنوان یکی از مهمترین آداب در پنجشنبه باشد بخشی از قرائن حالی است که تجمیع آن ها، اهتمام شارع به جمعه نسبت به سایر ایام هفته دلالت دارد که در آثاری مستقل از سوی بزرگان شیعه چون شیخ طوسی، سید ابن طاووس و علامه مجلسی نگاشته شده است. بنابراین، این اهتمام به امر مبتلا بوده و شکلگیری سیره متشرعیه غیر تخلف در قرنهای متمادی و میان تمام مذاهب مسلمین، دلالت بر وجوب اهتمام مسلمین به جمعه دارد. این نحوه شیوع کمّی و کیفی در سنت شرعی و سیره متشرعیه را نمیتوان نادیده گرفت.
حال اگر شنبه آخر هفته باشد، اقامه این سنن و آداب ممکن نیست و جمعه، مقدمهای برای شنبه خواهد بود. یعنی همان نسبت پنجشنبه با جمعه در فرهنگ اسلامی. بنابر ادله قطعی که مجال توضیحش نیست تعطیل سنت نبوی و حتی سنتهای متشرعی ممنوع است و اگر هیچ دلیلی هم بر حرمت تعطیل شنبه نداشتیم وجود همین تغییر در سنت اسلامی رایج آن هم چنین سیره مستمرهای، در حرمت کافی است. تعیین آغاز هفته امری عرفی و متغیر نیست.
بنابر این، آغاز هفته اسلامی با شنبه و پایان آن با جمعه است و جز این با سیره قطعی شارع مقدس سازگار نیست. لذا اطلاق ازمانی این حکم آبی از تقیید است و مصالح ادعایی در توجیه بازار نمیتواند مرجح تزاحم قرار گیرد. حتی صرف تشبه به یهود هم مطرح نیست و قضیه از این فراتر است. از فقهای محترم شورای نگهبان درخواست رد این مصوبه وجود دارد.
@darsgoftar1
قطعاً شخصیتی مثل آقای جمشیدی را تحسین میکنم که به خوبی فهمیده است دفاع از کیان انقلاب اسلامی تقیه بردار نیست و همیشه با مسائل فرهنگی، قاطع و عالمانه مواجهه داشته است.
تعطیلات آخر هفته دلالت مشخصی دارد و نمیشود عرفی محض نگریست. فقه و شریعت جای خود، قدری «بُعد» در جهان معاصر و «فضا_زمان» را درنظر بگیریم کافی است در شناخت مفهوم هفته.
@darsgoftar1
هدایت شده از اجتهاد
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
📝 یادداشت حجتالاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی ✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنته
به دلیل سوء برداشت از این یادداشت لازم است اشاره کنم اصل بحث در این است که از یک طرف زمان، امر عرفی نیست و هویت دینی دارد و از طرف دیگر، سیره مستمره مأخوذ از سنت شرعی یا همان سیره متشرعه راسخه نسبت به آغاز و پایان هفته داریم. تعطیل این سنت ممنوع است. بحث از نماز جمعه فقط یک استشهاد بود. طبعاً تند خوانی که از ویژگیهای ارتباطات رسانهای است در این سوء برداشت بی اثر نبوده است. لذا بحث فراتر از تعطیلی یک روز و تغییر در ساختار هفته است.
@darsgoftar1
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیع میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت1403
#تعطیلی_شنبه
🌐 وب سایت | اینستاگرام| تلگرام |
https://eitaa.com/e_sobhani