eitaa logo
ژرف‌کاوی
217 دنبال‌کننده
36 عکس
3 ویدیو
3 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸الحق اظهر من الشمن فمن طلب البیان بعد العیان فهو فی الخسران. 🔹در پیشگاه مهر تابان، مَرد در زیان باشد اگر از دیده بگریزد و در پی شنیده برآید. جامی، نقد النصوص في شرح الفصوص، ص ۲۴ @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۵) ✔️این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ چهارم: در این جلسه برخی دیدگاه‌های فردگرایانه در جهان اسلام مورد بحث قرار گرفت. به طور خاص دیدگاه شهید محمد باقر صدر و آیت الله مصباح یزدی به بحث گذاشته شد. @DeepAnalysis
☑️ فلسفه‌ علم اجتماعی در جهان اسلام ✔️ خلاصه جلسه (۵): فردگرایی هستی‌شناختی در جهان اسلام 🔸فردگرایی هستی‌شناختی در علم اجتماعی تنها کُل‌گرایی هستی‌شناختی را نفی می‌کند و ارتباطی با فردگرایی ارزشی ندارد. فردگرایی هستی‌شناختی به این معناست که واقعیت‌های اجتماعی قابل تقلیل به دیگر سطوح واقعیت می‌باشند. 🔹آیت الله جوادی آملی در کتاب جامعه در قرآن، فارابی، غزالی و اخوان الصفا را قائل به فردگرایی هستی‌شناختی (اصالت فرد) می‌داند. همچنین در جلسات قبل بیان کردیم بر خلاف برخی تفاسیر، خواجه نصیرالدین طوسی نیز در ردۀ فردگرایان قرار می‌گیرد. 🔸مرحوم آیت الله مصباح یزدی نیز معتقد است جامعه قابل تقلیل به سطوح روانی افراد و تعاملات میان آن‌هاست. ایشان استدلال به «وحدت آگاهی و تمایل افراد جامعه»، «عدم امکان فهم واقعیت‌ها اجتماعی با درون‌نگری و لزوم آموزش آن‌ها»، «الزام‌آوری و مقاومت امور اجتماعی» را نفی می‌کنند. 🔹شهید صدر واقعیت اجتماعی غیرقابل تقلیل به افراد را نفی می‌کند. از نظر او کنش‌های جامعه همان کنش‌های اجتماعی هستند و نیازی به مفروض انگاشتن واقعیت مُنحازی به نام جامعه نداریم؛ کنش اجتماعی کنشی است که علاوه بر داشتن علت فاعلی و غایی در بستر اجتماع و در پرتو تعامل با دیگر انسان‌ها صورت می‌گیرد. 🔸 آیت الله مصباح در دفاع از فردگرایی هستی‌شناختی برداشت‌های علامۀ طباطبایی از پاره‌ای آیات قرآنی را نقد می‌کند. از نظر ایشان اولاً در خود آیات ناظر به جامعه (امة) قرائن متصله‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مراد از جامعه آحاد و افراد است (مثلاً در همۀ موارد به استثنای یک مورد، افعال به صورت جمع مذکر به امّت‌ها نسبت داده شده است) و ثانیاً تعابیر کل‌گرایانه با محکمات آیات قرآنی ناسازگار است. 🔹دیدگاه‌های متاخرتر فردگرایانه از ابزارهای نظری در فلسفه اسلامی، اصول فقه و نظریه‌های ادبی در جهان اسلام برای توسعۀ تئوری‌های خود بهره‌برده‌اند. @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار (ابن سینا) 🔸لذت‌های غیر حسی در زندگی مردم عادی «گاه به ذهن مردم عامی چنین می‌آید که لذت‌های قوی‌ همان لذت‌های حسی هستند و لذت‌های غیر حسی لذت‌هایی ضعیف و اموری خیالی می‌باشند. در مقام متنبّه کردنِ چنین افرادی- البته آنان که صاحب تمییز و تشخیص باشند- می‌توان چنین گفت: آیا لذت‌بخش‌ترین امور حسیْ امور جنسی و خوردنی‌ها و نظایر آن نیست؟ با این حال شما می‌دانید گاه لذت‌هایی از این قبیل- امور جنسی و غذاهای خوب و نظایر آن- به فردی که در موقعیت غلبه بر دیگری است- حتی اگر این غلبه غلبه در امور غیرمهم و ناچیز مانند بازی شطرح و نرد و امثال آن باشد- عرضه می‌شود و او آن‌ها رد می‌کند تا به جای آن‌ ْ لذت وهمی غلبه را تجربه نماید». الاشارات و التنبیهات، النمط الثامن، في البهجة و السعادة @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار: فلسفه و زندگی 🔸استاد جواد خرمیان ✔️ امروزه در مجامع فلسفی، فلسفه‌ای قابل اعتبار و اعتناست که پاسخگوی همه‌ی نیازهای فکری انسان باشد، و فلسفه‌ای دارای حیات است که بتواند برای پرسش‌های پرشمار آدمی پاسخ‌هایی فراهم آورد و افزون بر این، می‌بایست از یک نظام واحد عقلانی نیز پیروی کند و راه‌‌حل‌های پیشنهادیِ آن به یک سرچشمه و به یک روح کلی باز گردد. ✔️ فیلسوف روزگار ما باید بتواند در هر یک از عرصه‌های گونه‌گون بشری سری بزند و در هر حوزه‌ای، فکر بنیادین بنا نهد. منبع: سه‌ نگره‌ی صدرایی، مقاله‌ی فلسفه‌ی صدرا فلسفه‌ای برای زیستن: ص ۱۵۵ و ۱۵۶ @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۶) ✔️ این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ ششم: در این جلسه دیدگاهی فردگرایانه در باب واقعیت اجتماعی ارائه می‌شود که عمدتا مبتنی بر دستاوردهای نظری دانش علم اصول (به خصوص آراء مرحوم شهید صدر و میرزای نائینی) است. این دیدگاه نو، در کتاب «هستی‌شناسی اجتماعی: درآمدی بر یک نظریۀ نو»، مقالۀ «اقتران شدید و واقعیت‌های اجتماعی: دیدگاهی معتدل در هستی‌شناسی اجتماعی» و بخشی از کتاب «ژرف‌کاوی: روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» معرفی شده است. دیدگاه حاضر لوازم مهمی درحوزۀ روش پژوهش اجتماعی و سیاست‌گذاری اجتماعی دارد. @DeepAnalysis
🔺 نمایشگاه آثار نقاشی استاد عبدالرسول عبودیت، ملاصدرا پژوهشِ معاصر ⏰ زمان: مجموعه‌ اول: از شنبه ۱۹ تا ۲۴ آبان‌ماه (صبح ساعت: ۹ تا ۱۳ و عصر ساعت: ۱۶ تا ۲۰) 🔹مکان: نگارستان اشراق، جنب صندوق دفتر تبلیغات اسلامی @DeepAnalysis
🔹بریده‌گفتار (شیخ اشرق): موسیقی افلاک 🔸 افلاک را نغمه‌ها باشد که به آنچه نزد ماست معلّل نباشند. و ما پیش‌تر روشن کردیم که صوت تموّج هوا نیست. 🔸 پس ممکن است برای افلاک آوازها و نغمه‌هایی که وابسته به هوا و اصطکاک نباشند و نغمه‌ای دلپذیرتر از آن صورت نتوان بست. شیخ اشراق، حکمت الإشراق، في الأرواح الإنسانية و المعاد (في النبوة و المكاشفة و السلوك، صوت الأفلاك)
🔹 مخمّسی از علامه طباطبایی در رثای شاه شهیدان گفت آن شاه شـهیدان که بلا شد ســویم با همین قـــــــافله‌ام راه فـــــنا می‌پویم دست همّت ز سراب دو جهان مي‌شویم شـــور یعقوب‌ِ کَنان* یوسف خود می‌جویم که كمان شد ز غمش قامت چون شمشادم گفت هر چند عطش، کنده بن و بنیادم زیــــر شمشیرم و در دام بلا افتادم هدف تیرم و چون فاخته پر بگـــــشادم فاش می گویم و از گفته خود دلشادم بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم من به میدان بلا روز ازل بودم طاق کــــشته یارم و با هستی او بسته وثاق مَنِ دل رفته کجا و به کجا دشت عراق طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق که در این دامگه حادثه چون افتادم تا در این بزم بتابید مه طلعت یار من کنم خون دل و یار کند تیر نثار پرده بدریده و سرگرم به دیدار نگار نیست بر لوح دلم جر الف قامت یار چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم تشنه وصل وی ام آتش دل کارم ساخت شربت مرگ همی خواهم و جانم بگداخت از چه از کویِ تو ام دست قضا دور انداخت کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت یا رب از مادر هستی به چه طالع زادم لوحه سینه‌ی من گر شکند سم ستور ور سرم سیر کند شهر به شهر از ره دور باک نبود که مرا نیست به جز عشق حضور سایه‌ی طوبي و غلمان و قصور و قد حور به هوای سر کوی تو برفت از یادم * کَنان: کنعان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تفسیر المیزان و عنایت شاهد شهیدان به علامه طباطبایی در کلام آیت الله مرعشی نجفی @DeepAnalysis
. 🔺موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می کند: «بزرگداشت علامه طباطبایی (ره)» 🔺به همراه رونمایی از کتاب یادداشت‌های جلسات خصوصی علامه طباطبایی(ره) به قلم سیداحمد ذوالمجد طباطبایی 🔹سخنرانان: اساتید احمدحسین شریفی، احسان کرمانشاهانی، علی امینی‌نژاد، سید احمد غفاری، مهدی عبداللهی، سید علی سیدی فرد 🔹موضوعات: «روش ترکیبی علامه طباطبایی»، «علامه و زیست انسان معاصر»، «اخلاق توحیدی در اندیشه علامه طباطبایی»، «علامه طباطبایی و دانش اجتماعی» ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، ساعت ۱۵ تا ۲۰ 🏫 مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش۳، پلاک ۷۱ 🔗 لینک مجازی: https://www.irip.ac.ir/u/15g @hekmatfalsafe
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۷) ✔️ این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ هفتم: در این جلسه در ابتدا بحث کنش اجتماعی در زمینۀ تاریخی تکوّن علم اجتماعی و ارتباط آن با «ایدۀ دورکیمی» واقعیت اجتماعی و «ایدۀ وبری» پیامدهای ناخواسته مورد بررسی قرار گرفت. سپس مقدمات بحث تصویر کنش اجتماعی در اندیشۀ فیلسوفان مسلمان مطرح شد و «نظریۀ قوا» در فلسفۀ اسلامی در مورد کنش اجتماعی مورد بحث قرار گرفت. @DeepAnalysis
🔹 پروین اعتصامی در مقام زن در آن سرای که زن نیست، اُنس و شفْقت نیست در آن وجود که دل مُرده، مُرده است روان به هیچ مبحث و دیباچه‌ای قضا ننوشت برای مرد کمال و برای زن نقصان اگر فلاطن و سقراط بوده‌اند بزرگ بزرگ بوده پرستار خُردی ایشان چه پهلوان و چه سالک، چه زاهد و چه فقیه شدند یکسره شاگرد این دبیرستان وظیفه‌ی زن و مرد ای حکیم دانی چیست؟ یکی است کشتی و آن دیگری است کشتی‌بان چو ناخداست خردمند و کشتی‌اش محکم دگر چه باک ز امواج و ورطه‌ی طوفان @DeepAnalysis
آئین بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) به همراه رونمایی از کتاب دست‌نوشته‌ها (یادداشت های جلسات خصوصی علامه طباطبایی) در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. 🔸در ابتدای این رویداد، حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، ریاست دانشگاه قم، الهام‌بخشی‌های شخصیت علامه برای اصحاب علم امروز رو بیان‌ کردند. 🔸سپس، استاد کرمانشاهانی گزارشی از روند تحقیق و تدوین کتاب ارائه دادند و پس از آن از کتاب «دست‌نوشته‌ها» رونمایی شد. حجت الاسلام امینی نژاد سخنرانی خود با عنوان «روش تألیفی از منظر علامه طباطبایی» را ارائه نمودند. سپس حجت الاسلام دکتر سید احمد غفاری به بحث در باب «علامه طباطبایی و زیست انسان معاصر» پرداختند. حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی سخنرانی خود را با عنوان «اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی» ارائه کردند و دکتر سید علی سیدی فرد در باب «قانون، ذات و واقعیت‌های اعتباری در علم اجتماعی» به بحث پرداختند. ✅ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران @hekmatfalsafe
🔸عشق و عدالت 🔹زندگی در حالت عادی خود، عشقی شور انگیز نسبت به همه‌ی چيزهاست [...]. زمانی که اسب چهار نعل می‌تازد و زمانی که قصد آغاز حرکت خود را دارد، زمان زیبایی است که درون خویش فشار زندگی را احساس می‌کند، عشق را که آفریننده‌ی همه‌ی چيزهاست. 🔹بنابراین باید بپذیریم که اگر عشقی در کار نباشد هرگونه قاعده‌مندی در عدالت بی‌فایده است؛ چه ضرورتی دارد که بر اسبی مرده افسار بزنیم. انسان‌شناسی شناختی در آزمون میدان پژوهش، موریس بلوک، ترجمه ناصر فکوهی، ص ١٣٨ (به نقل از آلن یادداشت‌های کوتاه (Propos)). @DeepAnalysis
🔸معرفی مقاله ✔️ مقالۀ Causal Inference and Modeling (استنباط علّی و مدل‌سازی علّی) توسط توکا کایدسوجا به زبان انگلیسی و در کتاب فلسفۀ علم اجتماعی راتلج به ویراستاری لی مک‌اینتایر و الکساندر روزنبرگ در سال ٢٠١٧ منتشر شده است. ✔️ این مقاله به زبانی ساده و به صورت مقدماتی سه دیدگاه اصلی در استباط آماری را از یکدیگر تفکیک می‌کند: الف- دیدگاه «وابستگی قوی» که مبنای کار آماری را نظریۀ هیوم در باب علّیت (علّیت به مثابه انتظام) قرار می‌دهد و تکنیک‌های آماری را نیز بر همین مبنا به کار می‌گیرد. ب- دیدگاه «نتیجۀ بالقوه» که تکنیک‌های آماری را بیشتر بر اساس نظریۀ وودوارد (شرط مداخله و دستکاری برای احراز علّیت) سامان می‌دهد. ج- مدل‌های نظری که اساساً به تئوری‌های خُرد ناظر به انسان توجه دارند و کنش‌های فرد را از زمینۀ آن جدا نمی‌کنند. @DeepAnalysis
🔸بریده‌گفتار آقاعلی مدرس زنوزی 🔹در آیه‌ی إنا عرضنا الأمانة علی السموات و الأرض اگر مراد از سماوات عقول هم باشند مسئله بسیار مشکل می‌شود؛ زیرا که لازم می‌آید عدم تطابق بین قوس نزول و صعود، و هو محالٌ ظاهرا. * مجموعه مصنفات حکیم موسس آقا علی مدرس تهرانی، ج ۳، رساله‌ی فوائد، ص ۵۰۸ @DeepAnalysis
کارگروه فلسفه شورای تحول علوم انسانی با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی و دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند: «جایگاه رشته‌ای و بین‌رشته‌ای علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تحول حکمرانی اسلامی-ایرانی پیشرفت» 🔹سخنرانی ها: فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی موسسه حکمت و فلسفه ایران هستی اجتماعی و روش پژوهش اجتماعی دکتر سید علی سیدی‌فرد موسسه حکمت و فلسفه ایران فلسفه و سیاست عمومی دکتر مصطفی زالی دانشگاه تهران ⏰ سه شنبه ٢٩ آبان ١٤٠٣ ساعت ١٤ تا ١٦ 🏫 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح پخش آنلاین: http://ve.qom.ac.ir/riih پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🔹 شعر پارسی عاشقان را کار نَبْود با وجود عاشقان را هست بی‌سرمایهْ سود عاشقان اندر عدم خیمه زدند چون عدم یکرنگ و نفس واحدند @DeepAnalysis
🔹 بریده‌گفتار: نفی دیگربودگی: آغاز شناخت هویت انسانی 🔸استاد جواد خرمیان «یافتن خود حتی در کوتاه‌ترین سطح، آغاز خیزشی بلند است. درونی‌ترین لایه‌های معرفتی از پس همین غبار واماندگی و سپس درک دیگربودگی خویش آشکار می‌شود. تا اینجا هنوز سخن از «هستی من» نیست. حتی اگر نتوانم بپذیرم که هستم، یا اگر به این دریافت نرسیده باشم که وجود دارم، می‌توانم بگویم: من که دیگری نیستم و یا به بیانی دقیق‌تر می‌توانم بگویم: من آن‌گونه که خود را می‌یابم، دیگری را اینگونه نمی‌یابم [...]. درک هویت خود، نتیجۀ درک دیگرگونه بودن خویش است. بر این اساس پذیرفتنی است که بگوییم: انسان از راه سلبِ هویت دیگران از خود، به هویت خویش می‌رسد. *دوآموزۀ عرفانی: وجود، معرفت، ص: ۱۸۶ @DeepAnalysis
🔸 ابراهیم در آتش: قطعه‌ای کهن از ترجمۀ تفسیر طبری و چون ابراهیم از منجنیق بیرون آمد و به هوا اندر شد، حق تعالی جبریل را بفرستاد و گفت برو و ابراهیم را بر پر بگیر. و او را به پر اندر گرفت و بدو گفت که من جبریل‌ام، هیچ حاجت داری؟ اگر حاجتی داری بخواه. ابراهیم گفت که من حاجت به خداوند خویش دارم و او هر کجا خواهد مرا فرو آورد. و چون به آتش رسید چنین گویند که خدای تعالی اندر ساعت ابراهیم را به دوست گرفت، از بهر آن که او پاسخ جبریل باز نداد. و مر ابراهیم را خلیل خویش خواند، چنانکه گفت: و اتّخذ ابراهیم خلیلا. ترجمۀ تفسیر طبری، داستان ابراهیم @DeepAnalysis