eitaa logo
دفاع همچنان باقیست
1.1هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
8.4هزار ویدیو
771 فایل
«لا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ» مؤمن انقلابی، از صحنه مبارزه کناره‌گیری نمی‌كند. کسانی که از میدان مبارزه عقب‌نشینی می‌کنند، گروهى بی‌ایمان هستند. @Admin_Channel_Defa لینک ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 پست اینستاگرامی سایت رهبر انقلاب همزمان با نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
❌ بی بی سی انگلیس، نوشت: یکی دیگر از حامیان رهبر ایران درگذشت. ❌ رادیو فردای آمریکا هم نوشت: مصباح یزدی؛ روحانی تندرو درگذشت. ✅ روباه پیر و شیطان بزرگ از ارتحال عالم بصیر خوشحال نباشند چون اولا علامه مصباح در قلب مردم جای دارد. ثانیا مصباح‌های تکثیر شده، در تمام ایران و جهان حضور موثری دارند. بالاتر از همه، رهبری حکیم و تمدن‌ساز در رأس نظم اسلامی است. 🔥 آمریکا هم بهتر است این شب‌ها بیشتر به سلامتی و جانمایی نیروهای خود فکر کند چون به دلایل نامشخص! مردم عراق و... دارند از محل حضور نیروهای آمریکایی فاصله می‌گیرند. ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌚 شبنامه ▫️لباسی که رزمنده‌های حزب‌الله از تن خلبان صهیونیست در آورده و برای آیت‌الله مصباح هدیه آوردند ▪️چند نکته در خصوص تلاش‌های انگلستان برای حذف آیت‌الله مصباح از سیاست ایران ▫️انتخابات نودوچهار و بازی کثیفی که از سوی وزارت خارجه انگلستان برای مقابله با مروح مصباح یزدی در دستور کار قرار گرفت ▪️به بهانه درگذشت آیت‌الله ... @iran_onlin_ir ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
هدایت شده از حق الناس
‼️به وقت اخلاق (۷) «رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی‏» بحث ما دربارۀ شرح روایت «قرب نوافل» بود. در جلسۀ گذشته بیان شد دلیل اینکه این حدیث به «قرب نوافل» مشهور شده، این است که در بخشی از آن می‌فرمایند: نوافل یا مستحبات، انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند. این روایت، از روایات عجیب است، برای اینکه هم سندش خیلی خوب است، هم مرحوم کلینی«ره» آن را در اصول کافی نقل کرده و هم مورد تایید بزرگان از علما واقع شده است. همچنین بیان شد که این حدیث، حدیث قدسی است و در منابع حدیثی شیعه و سنّی نقل شده است و چنان مشهور است که برخی آن را متواتر می‌دانند. ابان‌بن تغلب از امام باقر(س) نقل می‌کند که فرمود: در معراج، پیامبر اکرم(ص) از خداوند سؤال کرد: پروردگارا! منزلت مؤمن در نزد تو چگونه است؟ خداوند متعال در پاسخ فرمود: «یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی وَ مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَیْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ کَتَرَدُّدِی عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ یَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَکْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَی وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ مَا یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ‏» ♦️هرکه به از من کند، و من به‌ یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم. من در هر کاری که انجام دهم، آن اندازه تردید ندارم که دربارۀ وفات مؤمن تردید دارم، او از مرگ بدش آید و من ناراحت کردن او را خوش ندارم و به راستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توان‌گری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر بحال دیگری او را درآورم نابود و هلاک می‌شود و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر او را بحال دیگری برگردانم هر آینه هلاک می‌شود. و هیچ‌یک از بندگانم به‌ من تقرّب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‏‌ام، و بدرستی که بوسیلۀ مستحبّات به‌ من تقرّب جوید تا آنجا که من دوستش دارم ✔️ و چون دوستش دارم آنگاه ریالگوش او شوم که بدان بشنود، و شوم که بدان ببیند، و گردم که بدان بگوید، و شوم که بدان برگیرد، ♦️اگر من را بخواند، اجابتش کنم ♦️و اگر خواهشی از من کند به او بدهم. در جلسۀ گذشته، مطالبی راجع به فراز اوّل یا جملۀ اوّل روایت بیان شد. در آن فراز خداوند تعالی می‌فرماید: «مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی»؛ در این خصوص فهمیدیم که طبق این حدیث، اهانت به مؤمن، دشمنی و جنگ با خداست و خداوند تعالی می‌فرماید: «من از کسی که به او اهانت شده، دفاع و او را یاری می‌کنم.» همچنین معلوم شد که منظور از «ولی» در این روایت، ائمۀ طاهرین(س) یا اولیاءالله یا حتی شیعیان متقی و مؤمنان واقعی نیستند، بلکه منظور کسی است که ، باشد. یعنی اگر کسی یکی از شیعیان عادی را بیازارد یا او را ذلیل کند یا به وی اهانتی بکند، گناهش به اندازه‌ای بزرگ است که گویا مهیّای جنگ با خداوند شده است. خداوند هم می‌فرماید: من با چنین کسی می‌جنگم. ...ادامه دارد 🔴کانال حق‌الناس @hagholnas
اسامی متهمان پرونده ترور شهدای مقاومت طی روزهای آینده اعلام می‌شود 🔸️یکی از مقام‌های سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد که اسامی متهمان پرونده ترور شهدای مقاومت طی روزهای آینده اعلام می‌شود./yjc ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
ادعای رسانه نزدیک به ریاض: 🔹رزمایش گروه های فلسطینی در نوار غزه با حمایت ایران انجام شد 🔹 هدف، قدرت نمایی در سالگرد ترور سردار سلیمانی و رساندن این پیام به ترامپ بود که درصورت هر تحرکی، اسرائیل هدف گرفته خواهد شد / انتخاب ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
📢 حتما بخوانید. نقل شده 🔹 دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند. 🔸پرسیدند: این مجلس متعلّق به کیست؟ گفتند: مجلس درس امام‌اعظم ابوحنیفه است. 🔸راوی حکایت می‌گوید: رفیق من که اسمش فضل‌بن‌حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه، و در عین حال آدمی بحّاث و بااطلاع از مبانی مذهب بود، گفت: 🔸من می‌روم و با این مرد مباحثه می‌کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی‌روم. گفتم: این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی‌آیی. 🔸گفت: من معتقد به مذهب حقّم و حق مغلوب نمی‌شود. وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب، فضل از جا برخاست و گفت: 🔸ایها العالم، من برادری دارم که رافضی است(یعنی شیعه است) و من هر چه می‌خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی‌کند و می‌گوید: علی‌بن‌ابیطالب، افضل و خلیفۀ به حق است. شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم. 🔹ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو بهترین و روشن‌ترین دلیل این است که پیامبر اکرم(ص)، همواره در میدان‌های جنگ، آن دو بزرگوار(ابوبکر و عمر) را کنار خود می‌نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می‌فرستاد! و این نشان می‌دهد که آن دو نفر، محبوب پیامبر بوده‌اند و چون آن حضرت می‌خواسته که آن‌ها بعد از خودش جانشین باشند، آن‌ها را حفظ می‌کرد! و چون علی را دوست نمی‌داشت، طردش می‌کرد؛ و به میدان می‌فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است! 🔸فضل گفت: بله من این را به برادرم می‌گویم. ولی او از قرآن به من جواب می‌دهد که خداوند فرموده است: 💢 «خداوند، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است» و به حکم این آیه، علی چون مجاهد بوده، افضل از ابوبکر و عمر است که قاعد بوده‌اند. 🔹ابوحنیفه گفت: به او بگو از این بهتر می‌خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است؛ در حالیکه قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است! 🔸فضل گفت: بله این را هم به برادرم می‌گویم. 💢امّا او می‌گوید: آن‌ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم(ص)، دفن شده‌اند! برای این که خداوند فرموده است: «ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر، داخل خانه‌اش نشوید…» و می‌دانیم که رسول‌اکرم(ص) در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده‌اند و محل دفن ایشان غصبی است. 🔹ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت: به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر(ص) دفن نشده‌اند! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر(ص) بودند و از پیامبر(ص) مهریه طلبکار بودند، پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند! 🔸فضل گفت: بله من این مطلب را هم به برادرم گفته‌ام، ولی او باز آیه‌ای برای من می‌خواند و می‌گوید: 💢پیامبر(ص) به همسرانش بدهکار نبوده است. برای اینکه خداوند فرموده است: «ای پیامبر، ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته‌ای برای تو حلال کردیم» طبق این آیه، پیامبر اکرم(ص) مهریۀ زن‌هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن‌هایش بدهکار نبوده است. 🔸ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت: به این برادرت بگو، درست است که همسران پیامبر(ص) مهریّه طلبکار نبوده‌اند، اما سهم‌الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته‌اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه‌اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می‌رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر(ص) بوده‌اند پدرانشان را در سهم‌الارث خودشان دفن کرده‌اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است! 🔸فضل گفت: بله من این را هم به برادرم گفته‌ام. 💢ولی او می‌گوید: شما آقایان سنّی‌ها مگر نمی‌گویید: پیامبر ارث نمی‌گذارد و خودتان حدیث نقل می‌کنید که پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «ما پیامبران اصلاً ارث نمی‌گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است» 💢پس طبق گفته خودتان، عایشه و حفصه سهم‌الارث نداشته‌اند. 💢به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیهاالسلام را از فدک محروم کردید و گفتید: پیامبر(ص)، ارث نمی‌گذارد، آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند. ❓آیا دختر از پدر ارث نمی‌برد اما همسر از شوهر ارث می‌برد؟! ▪️سخن که به اینجا رسید، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت و با لحنی خشم‌آلود فریاد کشید: 🔹این مرد را بیرون کنید! این خودش رافضی است و اصلاً برادر هم ندارد! ✍ منبع: الفصول المختاره، سيّد مرتضی، ص74 ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔴کیهان: خاتمی به آرمان‌هایی پشت کرد که سلیمانی برای آنها جانفشانی کرد 🔹روزنامه کیهان نوشت: اسحاق جهانگیری در اظهاراتی تحریف‌آمیز و برای تبرئه سید محمد خاتمی از خیانت‌هایش مدعی شد سردار سلیمانی، خاتمی را دوست داشت و رهبری، خاتمی را روحانی تمیز می‌داند. 🔹باید از آقای جهانگیری پرسید منطق شهید سلیمانی که می‌گفت «ما ملت امام حسینیم»، کجا؟ و حرمت‌شکنی فتنه‌گران وابسته به خاتمی و موسوی کجا که حرمت عاشورای حسینی را شکستند؟! ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔳 اینجانب خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم. ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
⭕️ ابتلای صدها نفر از صهیونیست‌ها به کرونا باوجود تزریق واکسن ♨️ به نقل از راشاتودی، رسانه‌های محلی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که بیش از دویست تن از شهروندان رژیم صهیونیستی برغم تزریق واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر / بیون تک به این بیماری ویروسی مبتلا شده‌اند. 🔻طبق داده‌های ارائه شده از سوی کانال ۱۳ اسرائیل، افرادی که به رغم دریافت واکسن کرونا به این بیماری مبتلا شده‌اند، حدود ۲۴۰ نفر هستند. 🔴 گفتنی است که واکسن ساخت شرکت فایزر / بیون تک حاوی ویروس کرونا نیست و از این رو نمی‌تواند فرد دریافت کننده واکسن را به این ویروس مبتلا کند. اما برای آنکه کد ژنتیکی این واکسن سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و مقابله با ویروس کرونا آماده کند، به زمان نیاز است. 💢 این واکسن ساخت آمریکا در دو فاز تزریق می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، ایمنی در برابر کووید -۱۹ ظرف هشت تا ده روز پس از نخستین تزریق واکسن افزایش می‌یابد و در نهایت به ۵۰ درصد می‌رسد. 🔻تزریق دوم ۲۱ روز پس از نخستین تزریق انجام می‌گیرد و ایمنی که یک هفته پس از تزریق دوم حاصل می‌شود، ۹۵ درصد اعلام شده است. 💢 از این رو، تمام رسانه‌های خبری رژیم صهیونیستی که این ارقام را گزارش می‌دهند، از عموم مردم می‌خواهند که پس از نخستین تزریق این واکسن همچنان مراقب بوده و تدابیر پیشگیرانه را بطور کامل رعایت کنند. ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چرا آمریکا باید از منطقه اخراج بشه؟ 🔺چپاول منابع انرژی جهان که بیشترین آن در منطقه غرب آسیا قرار داره توسط آمریکا در حال غارته... ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
بازبینی پروتکل‌های بهداشتی زیارت اماکن مقدسه 🔹نائب رئیس مجلس: پروتکل‌های بهداشتی زیارت اماکن مقدسه بازبینی می‌شود تا در ایام ماه‌های رجب، شعبان و رمضان گشایش بیشتری برای دسترسی زیارت اعتاب مقدسه داشته باشیم. tn.ai/2423352 ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔴 بدون شرح... 🔺مقایسه کنید تیتر اسکان‌نیوز برای تشییع شجریان در وضع فجیع کرونا را با تیترش درباره‌ی مراسم (خواندنِ نماز) آیت الله مصباح یزدی در شرایط استیبل کرونا !! ✍ ابراهیم ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
📍صبح امروز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح یزدی نماز خواندند. ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔴حمله آمریکا به سومالی در نخستین روز از سال نو میلادی 🔹فرماندهی در آفریقا از انجام دو حمله هوایی به جنوب سومالی خبر داد و مدعی شد مواضع تروریست‌های را هدف قرار داده است. 🔹آمریکا در حالی مدعی نبرد با گروه‌های تروریستی در است که چندی پیش طی یک حمله هوایی ۶ نفر از شهرندان این کشور را از بین برد. ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔴نقش کلیدی سردار سلیمانی در خنثی کردن توطئه خاورمیانه جدید 🔻کارشناسان و تحلیلگران بین المللی در گفت‌گو با خبرگزاری مهر به نقش کلیدی حاج قاسم سلیمانی در خنثی کردن توطئه خاورمیانه جدید اشاره و اعلام کردند ترور وی مقاومت را تضعیف نکرد. 🔹استفان لندمن نظریه‌پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد 🔹ناصر قندیل تحلیلگر برجسته لبنانی و سردبیر روزنامه «البناء» 🔹ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق 🔹«نورالدین شیرین» مدیر شبکه تلویزیونی «قدس» ترکیه 🔹شیخ «ماهر حمود»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان 🔹فراس النجم کارشناس کانادایی و مدیر موسسه «مدافعان حقوق بشر کانادایی» 📌متن کامل را اینجا بخوانید ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
دفاع همچنان باقیست
...ادامه ♦️سلفیت در شبه جزیره عربستان در ادامه چهره‌های سرشناسی از دل این جریان بیرون آمدند که در
...ادامه ♦️سلفیت در شبه‌قاره هند همزمان با ورود فقه حنفی به هند، تصوف نیز به هند وارد شد. در هند رسالت خود را سعادت معنوی مردم می‌دانست و صوفیان می‌پنداشتند حکومت معنوی جامعه به آن‌ها تفویض شده است. صوفیان در ، و زندگی می‌کردند. زندگی خانقاهی گرد شیخ و عبادات مرسوم و ریاضت‌های عارفانه که از جانب وی مقرر می‌شد، دور می‌زد. 2 نشان عمده پیوستن به یک فرقه تصوف، پوشیدن خرقه و تراشیدن موی سر بود. شیخ خرقه، سجاده، نعلین، تسبیح و عصای خود را به جانشین اصلی‌ش یعنی خلیفه خود می‌داد. 2 سلسله عمده صوفیه در زمان سلاطین دوره دهلی(1206 ـ 1526م) و بودند. این 2سلسله طی قرون 8 و 9 رو به انحطاط نهادند و 2 سلسله دیگر یعنی و در خلال عصر سلاطین مغولی اهمیت یافتند. شیعیان شبه‌قاره از بزرگ‌ترین جوامع تشیع جهان اسلام‌اند و بنابر برخی آمار تعدادشان بیشتر از شیعیان ایران است، ولی این آمار دقیق نیست. درعین حال، شیعیان 10درصد از کل جمعیت مسلمانان شبه‌قاره هند(هند ـ پاکستان ـ بنگلادش) را تشکیل می‌دهند. شیعیان در دوره گورکانیان دارای مناصب مهمی بودند. سادات بارهه و وزرای نواب‌اوده در دستگاه حکومت مغولان تأثیر بسیار گذاشتند و این مسئله باعث کینه‌توزی بین سنّیان و شیعیان شد که در آثار کلامی شاه‌ولی‌الله دهلوی و پسرش عبدالعزیز بچشم می‌خورد. لکنهو و رامپور از شهرهای شیعه‌نشین مهم هند بوده است. اسماعیلیه ـ بهره‌ها و خوجه‌ها ـ درهند حضور طولانی داشته و دارند. سیر تطوّر تاریخی مفهوم وهابیت در هند در کتاب المهند‌علی‌المفنّد سیر تطور مفهوم وهابیت در هند بیان شده و نویسنده می‌نگارد: وهابیت در ابتدا در هند به کسانی اطلاق می‌شد که تقلید ائمه بزرگ اهل‌سنت را ترک گفته و خود از احادیث اجتهاد می‌کردند. سپس دامنه‌ مفهومی آن توسعه یافت و غلبه پیدا کرد بر هرکسی که به سنت عمل می‌کرد و امور مستحدثه را ترک می‌گفت. زمانی در بمبئی هرکسی که از سجده قبور اولیاء و طواف آن منع می‌کرد وهابی نامیده می‌شد، و گاهی به افرادی که حرمت ربا را متذکر می‌شدند، وهابی می‌گفتند و زمانی آنچنان مفهومش گسترش یافت که نوعی سبّ و فحش بود؛ لذا هرکس در هند سنّی حنفی بود به وهابیت بعنوان متهم می‌شد. سال‌ها بعد از قیام سیداحمدبریلوی، اعمال عمّال انگلیس همچون رسمیت یافتن زبان انگلیسی بجای زبان فارسی، تصرف موقوفات، تعطیلی مدارس دینی و... مردم هند ـ از مسلمان و هند و سیک‌ـ در سال 1857م قیامی عمومی نمودند که بوسیله انگلیسی‌ها شدیداً سرکوب شد و دهلی مرکز فرهنگی مسلمانان و جایگاه اعقاب اکبر و اورنگ زیب ویران گردید و بسیاری اعدام و تبعید شدند. شاعری اردو زبان در توصیف شهر دهلی بعد از سرکوب قیام توسط انگلیسی‌ها می‌گوید: «در اینجا اقیانوس پهناوری از خون پیش روی من است، تنها خدا می‌داند که بعد از این چه‌ها خواهیم دید.» ‌در سال‌های 1858 و 1859انگلیسیان به غیر از تخریب خیلی از مساجد، هر مسلمان را مجبور می‌کردند که 25٪ دارایی خود را به استعمارگران بپردازد. در این زمان عده‌ای از علمای مسلمان ایالت‌های شمالغربی‌ هند، اعدام شدند و بعضی به حیدرآباد مهاجرت کردند، و افرادی هم چون حاجی امدادالله (1817ـ 1899م)، پدر معنوی مدرسه دارالعلوم دیوبند، هند را ترک گفته و برای همیشه در مکّه سکنی گزیدند. شخص ديگرى كه تفكر سلفى ابن‏‌تيميه را به جريان انداخت، ‏‌الله_دهلوى بود. پس از وى نوه‏اش‌شاه‌عبدالعزيز دهلوى، كتابى نوشت به نام رسالةالتوحيد و تقوية الايمان. مباحث اين آثار بسيار شبيه كتاب التوحيد محمدبن‌عبدالوهاب است. افكار او در هند پخش شد و پس از قيام 1857ميلادى، شمارى از علماى اهل‌سنت مكتبى پايه‏ گذاردند، به نام و در روستايى به همين نام، مدرسه‌هايى ساختند و اين فرقه بنام همان روستا مشهور شد. مكتب ديوبنديه، آميخته‏‌اى از مكتب ماتريديه، صوفيه و سلفيه ابن‏‌تيميه است. پس از دهلوى، شخصى به نام كان‌دهلوى بر اساس اين مكتب سازمانى تأسيس كرد به نام «جماعةالتبليغ» كار ابتكارى سازمان اين بود كه از گروه‏‌هاى مختلف مردم: تاجر، كارمند، كاسب و... مى‏‌خواست كه در هرماه 3روز تبليغ بروند، بدون آن كه از كسى پول، غذا يا امكاناتى براى خود درخواست كنند و يا بپذيرند. سازمان جامعةالتبليغ، 80سال پيش اين طرح را اجرا كرد و عده‏‌اى براساس احساس دينى، ماهى 3روز براى تبليغ به روستاها مى‏‌رفتند. اين كار سريع گسترش يافت و مديريت كلان پيدا كرد. اكنون مركز آن در است و سالانه يك مجمع عمومى در پاكستان برگذار مى‏‌شود. (85) ادامه در پُست بعدی فرقه‌ها و ادیان جهان اسلام https://eitaa.com/joinchat/1739522124Ca6c226e120 ‌‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist