🌻 «سبك» و «سيره»
🖌 آيتالله مرتضي مطهري
(كتاب سيري در سيرة معصومين)
✅ تلخیص: نشریه معارف
🔶 سيره و سبك و انواع آن
سیره از ماده «سِيْر» به معنى راه رفتن و حركت است؛ سيره يعنى نوع و «سبك رفتار». كتابهايى كه ما به نام سيره داريم، در حقيقت سير است، نه سيره؛ زيرا تنها رفتار پيامبر(ص) را نوشته؛ نه سبك ايشان را.
در رفتار، مسأله سبك و متد بسيار مهم است. علت اختلاف شعرا، هنرمندان، متفكران و علما، همه در اختلاف سبك آنهاست؛ يك عالم سبكش استدلالى و قياسى است، ديگرى سبك تجربى، يكى سبك عقلى، ديگرى سبك نقلى، ... . رفتار انسانها نيز مانند علوم، سبكهاى مختلفى دارد؛ مثلا گروه سلاطين، روش مخصوص به خود داشتهاند، دو گروه فلاسفه و پيامبران نيز روش و سبك خاص خود را داشتهاند؛ در هر گروه نيز، سبكها مختلف مىشود. اين اختلاف سبكها كه گفتيم، براى آدمهايى است كه سبكى داشته باشند؛ اكثريت مردم اصلاً سبك ندارند.
سيره پيامبر(ص) يعنى، سبك ايشان، يعنى متدى كه آن حضرت در عمل براى انجام مقاصد خود به كار مىگرفت. بحث در مقاصد پيامبر نيست؛ مقاصد ايشان براى ما محرز است؛ بحث، در سبك ايشان است. مثلاً پيامبر(ص) تبليغ مىكرد؛ روش تبليغى پيامبر چه روشى بوده؟ او يك رهبر سياسى براى جامعه خود بود، سبك مديريت حضرت در جامعه چگونه بود؟ و...
همانگونه كه ذكر شد، سبكهاى مختلفى در رفتار وجود دارد؛ مثلاً بعضى در سياست، بيش از هر چيز، به نيرنگ و فريب معتقدند؛ آنان سياستى انگليسى مآبانه دارند؛ سياستى معاويهاى. يزيد و معاويه هر دو از نظر هدف يكى هستند، تفاوت آنها در متد آنهاست. يكى هم مثل على(ع) سبكش اخلاق به معنى واقعى است، نه تظاهر؛ و مخالف با اين تفكر است كه «تو كارت را پيش ببر، هر چه شد، شد». لذا براى بعضى اين توهم پيش آمد كه معاويه زرنگ است و على(ع) با راهها و حيلههاى سياسى آشنا نيست!
بعضى، سبكشان در كارها، دفعالوقت كردن و بعضى دورانديشى است. بعضى، در كلام خود قاطعند و بعضى مذبذب. بعضى، عادت به تنها تصميم گرفتن دارند و بعضى، هيچگاه تنها تصميم نمىگيرند؛ ولو اينكه راه، كاملاً روشن باشد. مورد اخير را در زندگى پيامبر(ص) مشاهده مىكنيم: پيامبر اكرم(ص) در مقام نبوت، با وجود آن همه اعتقاد راسخ پيروانش به ايشان، نمىخواهد سبكش انفرادى باشد و هر چند خود، دقيقاً راه را مىداند، همواره با ياران مشورت مىكند؛ زيرا نتيجه اين كار اين است كه به پيروانش شخصيت و اجازه فكر مىدهد و نمىگويد: «شما فهم و شعور نداريد». اين سيره پيامبر(ص) براى اين است كه فردا رهبرى نيايد و مردم را ابزارى بدون اراده تصور كند. اما در عين حال پيامبر(ص) قاطع است.
👈 ادامه دارد ...
https://eitaa.com/dehban_ir
🔶 سيره؛ منطق عملى ثابت
منطق ـ كه همان معيارهاى بشر باشد ـ هم بر دو قسم است: معيارهاى نظرى (همان منطقهاى معمولى) و معيارهاى عملى (سيره).
بعضى افراد، داراى منطقند و بعضى نيستند؛ حال آيا يك انسان مىتواند در عمل، در همه شرايط مكانى و زمانى يك منطق ثابت و محكم داشته باشد كه از آن تجاوز و تخطى نكند؟ ماركسيسم كه براى فكر و عقيده و ايمان، اصالتى در مقابل شرايط اجتماعى و اقتصادى قايل نيست، مىگويد كه اساساً يك انسان نمىتواند در شرايط مختلف، به يك شكل زندگى كند. شخص خاكنشين، هميشه فرياد آزادى و عدالت بر مىآورد؛ اما خود او اگر كاخنشين شد، فكرش عوض مىشود و مىگويد: امروزه مصلحت، اقتضا مىكند كه كمى جلوى آزاديها را بگيريم! بر اساس اين مكتب، عقربه فكر بشر طورى ساخته شده كه مغناطيسش منافع خودش است. هر چه منافع اقتضا كند، همان را مىگويد؛ اين جبر تاريخ و اقتصاد است و غير از اين براى بشر امكان ندارد. اين نظر در مورد آنهايى كه منطق و ايمان ندارند، بدون شك صحيح است، ولى نمىشود گفت كه بشر الزاماً و اجباراً چنين است.
✅ نگاهى به تاريخ اسلام، فساد نظريه فوق را روشن مىسازد. پيامبرى كه در شعبابيطالب بود، با پيامبرِ حاكم مدينه و فاتح مكه فرقى نكرد. حضرت على(ع) وقتى كه خانهنشين و كارگرى در نخلستان بود و وقتى كه رئيس حكومت بزرگ اسلام شد، يكسان زندگى كرد. نه تنها معصومين(ع) كه شاگردان آنها نيز چنين بودند؛ سلمان عهد پيامبر(ص)، همان سلمانى است كه حاكم مداين، پايتخت ايران فتح شده، مىشود. در روزگار ما نيز، امثال شيخ انصارى نمونههايى از اين ثبات منطق عملى هستند؛ مىبينيم مردى كه مرجع كل شيعه مىشود به هنگام مرگ، با زماني كه به صورت يك طلبه فقير دزفولى به نجف آمده بود، هيچ فرقى نكرده است.
منطق عمل افراد هم همينگونه است. بعضى در منطق عملى مانند برهانند؛ يعنى محكم و استوار؛ اصول و مباديى كه پيروى مىكنند هيچ قدرتى اعم از زور و شرايط اجتماعى و اقتصادى نمىتواند از آنها بگيرد. پيغمبر اكرم(ص) و على(ع) و پيروان حقيقى آنها كسانى هستند كه چنين اصولى دارند.
اما يك عده از مردم اصولشان در زندگى، مثل اصول فكرى يك شاعر است؛ با پول مىشود فكرش را عوض كرد.
در منطق نظرى بعضى از اسلوبها به كلى ردّ شد، چون اسلوب علمى نبود؛ مثل اينكه كسى در مسائل علمى، گفتههاى بزرگان را حجت قرار دهد و مثلاً بگويد چون ارسطو فلان مطلب را گفته، حقيقت همان است و جز آن نيست، در منطق عملى هم بسيارى از سبكها از اساس، منسوخ است و اسلام هم آنها را منسوخ مىداند. مثلاً اگر در سيره معصومين(ع) نگاه كنيم هرگز نمىبينيم كه از خوشيمنى و يا نحوست ايام استفاده كرده باشند و در سيره آنها عكس اين مطلب موجود است؛ در جنگ نهروان، كه بهترين پيروزى حضرت على(ع) بود، كسى گفت من حساب كردهام شما در اين جنگ شكست مىخوريد، پس نرويد، حضرت(ع) اعتنا نكرد و رفت. سيره معصومين(ع) يعنى اين كه ببينيم آيا آنها در منطق عملى خود از اينگونه وسايل استفاده مىكردهاند يا نه؟
#سبک_زندگی
https://eitaa.com/dehban_ir
☝خطرناک ترین نوع سیاست☝
🔺️ورود به دریاچه نمک...🔺️
باعذرخواهی فراوان از همه مسئولان زحمت کش و دلسوز و طالب شهادت
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#سنت
#تاریخ
🔴 جعلیات تاریخ ولادت و شهادت در چند سال اخیر
📍مناسبتهای زیادی در چند سال اخیر صورت گرفته در حال ازدیاد است اینها چهره ای جدید از شیعه معرفی می کند و ضررهای جبران ناپذیری به اتقان مذهب وارد می کند.
🔹️دهه محسنیه
🔹️رحلت حضرت ام کلثوم سلام الله علیها
🔹️رحلت بانو ام البنین سلام الله علیها
🔹️رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها
🔹️تولد حضرت معصومه سلام الله علیها
🔹️رحلت بانو رباب سلام الله علیها
🔹️تولد حضرت رقیه سلام الله علیها
🔹️شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
🔹️تولد حضرت علی اکبر علیه السلام
🔹️تولد حضرت علی اصغر علیه السلام
🔹️و مانند آن.
🔰البته همه این اتفاقات افتاده است یعنی مثلا حضرت رقیه سلام الله علیها به شهادت رسیده اند اما تاریخش مشخص نیست، تاریخ قرار دادن برای آن جعل است و اعتبار ندارد.
🔺️یکی از وظایف ما حفظ و حراست از دین و شریعت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است، اضافه کردن به شریعت بسیار خطرناک است.
@dehban_ir
مهدی دهبان
#سنت #تاریخ 🔴 جعلیات تاریخ ولادت و شهادت در چند سال اخیر 📍مناسبتهای زیادی در چند سال اخیر صورت گ
راجع به ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها نوشتم قبلا که سندی فعلا در کتب وجود ندارد.
یادبود ولادت یا پاسداشت ولادت حضرت معصومه علیها السلام ایرادی ندارد.
از ابتدا هم آن عزیزان (!) همین را از مراجع اجازه گرفته بودند بعد کلمه یادبود با قصد یا بی قصد با شیطنت یا با حواس پرتی از تقویم حذف شد.
علامتش این است که چند سال به عقب بروید در هیچ تقویمی چنین روزی روز ولادت ذکر نشده.
https://eitaa.com/dehban_ir
یک مشکلی داریم واقعیت را بگوئیم خیلی ها خوششان نمی آید باید دقیقا به هرچه اعتقاد دارند، ما همان را صحیح بدانیم!
حکمت 163 نهج البلاغه
وَ قَالَ عليه السلام النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا
مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی دانند.
یک صفحه در ذهن سفید و خالی بگذارید برای اینکه شاید عالم دین احتمالا چون درس دینی خوانده نکته ای بداند! و بگوید...
https://eitaa.com/dehban_ir
🔴 روش برخورد شیطان با
امام جماعت یا منبری کم جمعیت!
https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
التماس سرزمین باروت از ایران قوی احتمال مرگ پادشاه ۸۸ ساله عربستان وجود دارد، آلزایمر و مریضیهای مت
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ نوشتم.
کم کم آثار آن ظاهر خواهد شد.
💢سفارش پیامبر به امت خودش💢
أُوصِي الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِي وَ الْغَائِبَ مِنْهُمْ وَ مَنْ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَنْ يَصِلَ الرَّحِمَ وَ إِنْ كَانَتْ مِنْهُ عَلَى مَسِيرَةِ سَنَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنَ اَلدِّين.
🔹پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
همۀ امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش میکنم به صلۀ رحم، اگرچه یک سال راه {میان آنان فاصله} باشد و این از دین اسلام است.
📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية جلد : 2 صفحه : 151
🌐https://lib.eshia.ir/11005/2/151
#صله_رحم
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از 📜مَاْ بَعْدَ الْمُغْنِي📚
#لغت_شناسی
اسحاق (ایزاک)معرب نام عبری יִצְחָק با تلفظ Yiṣḥāq
به معنای «او میخندد/خواهد خندید» و از ریشه سامی سحق (به معنای خندیدن) است.
وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ هود 71
چون موقع بشارت اسحاق رسید هم حضرت ابراهیم هم حضرت ساره خندیدند.
یضحک یا با برخی لهجه ها ایضحک (ایزاک = اسحاق) به معنی همان خندیدن است.
https://eitaa.com/al_nahw
📌منبع حدیث قم شهر اهل بیت است، چیست؟
🔹اولین بار بحار الانوار(علامه مجلسی - متوفای ۱۱۱۰) با عبارت «رُوِيَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَهْلِ اَلرَّيِّ...» نقل کرده👇
🌐https://lib.eshia.ir/71860/57/216
اینکه علامه مشخص نکرده که از چه کسی نقل کرده، باعث ضعف در سند میشود
🔹اما مستدرک وسائل(محدث نوری -متوفای ۱۳۲۰) نسبت داده به کتاب تاریخ قم، نوشته الحسن بن محمّد بن الحسن القمّي است👇
🌐https://lib.eshia.ir/11015/10/368
📚کتاب تاریخ قم، نوشته حسن بن محمد بن حسن قمی در قرن چهارم قمری است. این کتاب از آثار معتبر درباره تاریخ شهر قم محسوب میشود ولی متن اصلی و کامل آن، اکنون موجود نیست.
👣ظاهراً بعد از قرن نهم، نشانهای از متن عربی یافت نشده است؛ محمد باقر مجلسی نیز اعتراف کرده که کتاب خیلی سخت گیر می آمده لذا از ترجمه فارسی آن استفاده کرده👇
«وتاريخ بلدة قم كتاب معتبر لكن لم يتيسّر لنا أصل الكتاب وإنّما وصل إلينا ترجمته ، وقد أخرجنا بعض أخباره في كتاب السماء والعالم.»
🌐https://lib.eshia.ir/11008/1/42
🎙علامه اعتراف کرده که بعض مطالب تاریخ قم را در باب «كتاب السماء والعالم» و روایت قم شهر اهل بیت را در همان باب نقل کرده ، احتمال دارد از کتاب تاریخ قمی که نسخه فارسی بوده نقل کرده.
_ نسخه فارسی دست علامه بوده ، پس چرا عربی نقل کرده❗️
+ چون کل کتاب بحار عربی بوده، در کتاب بحار فارسی را به عربی ترجمه کرده.
💢نکته پایانی: این مطالب نه رد حدیث بود و نه اثبات، صرفا اندکی از بررسی منبع حدیث بود💢
#میلاد_حضرت_معصومه
https://eitaa.com/dehban_ir