eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
661 عکس
122 ویدیو
61 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
کسی به کسی نگوید تو از من پائین تری 🔹«عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْقَرَاطِیسِیِّ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا عَبْدَ الْعَزِیزِ إِنَّ الْإِیمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ یُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا یَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَیْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَی شَیْ ءٍ حَتَّی یَنْتَهِیَ إِلَی الْعَاشِرِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَکَ فَیُسْقِطَکَ مَنْ هُوَ فَوْقَکَ وَ إِذَا رَأَیْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْکَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَیْکَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَیْهِ مَا لَا یُطِیقُ فَتَکْسِرَهُ فَإِنَّ مَنْ کَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَیْهِ جَبْرُهُ » 🔸عبدالعزیر قراطیسی گوید: امام صادق (ع) به من فرمود: ای عبدالعزیز! ایمان مانند نردبانی است که ده پله دارد و مؤمنین پله ای را بعد از پله دیگر بالا می روند، پس کسی که در پله دوم است نباید به آنکه در پله اول است بگوید: تو هیچ ایمان نداری تا برسد به دهمی (که نباید چنین سخنی به نهمی بگوید) پس آن که را از تو پایین تر است دور نینداز که بالاتر از تو، تو را دور اندازد و چون کسی را یک درجه پائین تر از خود دیدی، با ملایمت او را بسوی خود کشان و چیزی را هم که طاقتش را ندارد بر او تحمیل مکن که او را بشکنی زیرا هر که مؤمنی را بشکند، بر او لازمست جبرانش کند. 🔺کافی، ج۳، ص۷۴، ح۲ @dehban_ir
نشر سخن ابن عربی بر ضدّ فقهاء به عنوان حدیث 📌دو حدیث جعلی را در فضای مجازی نشر می دهند که در آنها تصریح شده علماء و فقها علیه امام زمان عج اقدام می کنند: 1. عن الباقر (ع) : اذا خرج الامام المهدی فلیس له عدو مبین الا الفقهاء خاصة و لو لا ان السیف بیده لأفتی الفقهاء بقتله 2. قال الصادق علیه السلام: یظهر من الدین ما هو علیه فی نفسه ... اعداؤه مقلدة الفقهاء اهل الاجتهاد ... یبایعه العارفون من اهل الحقائق عن شهود و کشف بتعریف الهی ... نقد این دو رایت: این جملات صرفاً سخنان ابن عربی در کتاب فتوحات است: 1. «و إذا خرج هذا الإمام المهدي فليس له عدو مبين إلا الفقهاء خاصة فإنهم لا تبقي لهم رياسة و لا تمييز عن العامة و لا يبقى لهم علم بحكم إلا قليل و يرتفع الخلاف من العالم في الأحكام بوجود هذا الإمام و لو لا أن السيف بيد المهدي لأفتى الفقهاء بقتله و لكن الله يظهره بالسيف و الكرم فيطمعون و يخافون فيقبلون حكمه من غير إيمان بل يضمرون خلافه ...» (الفتوحات، نشر دار صادر، جلد3، ص 336) 2. «الباب السادس و الستون و ثلاثمائة في معرفة منزل وزراء المهدي ... اعلم أيدنا الله أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا ... يظهر من الدين ما هو الدين عليه في نفسه ما لو كان رسول الله ص لحكم به يرفع المذاهب من الأرض فلا يبقى إلا الدين الخالص أعداؤه مقلدة العلماء أهل الاجتهاد لما يرونه من الحكم بخلاف ما ذهبت إليه أئمتهم فيدخلون كرها تحت حكمه خوفا من سيفه و سطوته و رغبة فيما لديه يفرح به عامة المسلمين أكثر من خواصهم يبايعه العارفون بالله من أهل الحقائق عن شهود و كشف بتعريف إلهي له رجال إلهيون يقيمون دعوته و ينصرونه هم الوزراء يحملون أثقال المملكة ...» (الفتوحات، نشر دار صادر، جلد3، ص 327) ✔برخی از مصادری که کلام ابن عربی را از فتوحات نقل کرده اند: 1. المقدمات من ‏نص ‏النصوص، حیدر آملی، انتشارات طوس ص: 235 2. جامع الأسرار، حیدر آملی، انتشارات علمی و فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ص 440 و 441 3. الفوائد المدنية، محمد امین استرآبادی، چاپ جامعه مدرسین، ص 537 4. شرح الكافي، محمد صالح مازندرانی، المکتبة الاسلامیة، ج‌8، ص 20 5. شرح أصول الكافي، ملاصدرا، دفتر تبلیغات اسلامی، ج‏1، ص 559 و 563 6. إلزام الناصب، علي يزدی، نشر اعلمی، ج‏2، ص 87 و ج‏2، ص144 7. إحقاق الحق، قاضي نور الله با اضافات آیت الله مرعشی، کتابخانه آیت الله مرعشی، ج‏3، ص 212 و ج‏33 ؛ ص911 و ... منابع بالا سخن ابن عربی را به عنوان نظر او از فتوحات نقل می کنند اما چه کسی اولین این گفتار را به عنوان حدیث منتشر کرد؟ 📌منشأ انتشار: در کتاب مجمع النورين نوشته ی أبو الحسن مرندي (ج1، ص 344) آمده است:  «فتوحات القدس عنه ع ان الله خليفة يخرج من عترة رسول الله ...» سپس کلام ابن عربی نقل شده است. 🔺️روشن است که در متن، اخلالی صورت گرفته و چنین توهم می شود که سخن ابن عربی که از فتوحات نقل شده؛ روایت است.  شیخ علی نمازی که در نقل روایت بی دقّت است و هر چیزی را نقل می کند؛ در مستدرك سفينة البحار، ج2، ص 142 می نویسد: «في مجمع النورين للمرندي: عنه (يعني الصادق (عليه السلام)): إن لله خليفة يخرج من عترة رسول الله (صلى الله عليه وآله)  ...» سپس کلام ابن عربی نقل شده است. 🔺️به این ترتیب در اثر اهمال کاری و بی دقتی نویسندگان، کلام ابن عربی به عنوان روایت امام صادق ع از «مجمع النورین »به «مستدرک سفینة البحار» وارد شده است. ⛔درباره روایات مخالفت علماء با امام زمان عج به اینجا مراجعه کنید⛔ @dehban_ir
درباره کتاب مجمع النورين و کتاب مستدرک سفینة البحار در دوره منبع شناسی توضیح دادم. دروه منبع شناسی: https://eitaa.com/dehban_ir/2340 @dehban_ir
از کی تا حالا سود نکردم، دارم از اصل مال می خورم • جابر از امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روزگارى مى آيد كه مردم از پروردگار خود شكايت مى كنند. به حضرت عرض کردم: چگونه از پروردگارشان شكايت مى كنند؟ فرمود: 🔹« يقولُ الرجُلُ : وَ اللّهِ ، ما رَبِحتُ شَيئا مُنذُ كذا و كذا، و لا آكُلُ و لا أشرَبُ إلاّ مِن رَأسِ مالي، وَيحَكَ! و هَل أصلُ مالِكَ و ذِروَتُهُ إلاّ مِن رَبِّكَ؟!» 🔸[به اين صورت كه] شخص مى گويد: به خدا سوگند كه مدتهاست كمترين سودى نبرده ام و فقط از سرمايه ام مى خورم. واى بر تو!  آيا سر و ته مال تو، جز از پروردگار توست؟! 📚 كافي: ج 2، ص 466، ح 3 @dehban_ir
خدایا! والدینم! امام صادق علیه السلام: «إِنَّ فُلَاناً ... قَالَ: إِنِّی کُنْتُ زَاهِداً فِی الْوَلَدِ حَتَّی وَقَفْتُ بِعَرَفَهَ فَإِذَا إِلَی جَنْبِی غُلَامٌ شَابٌّ یَدْعُو وَیَبْکِی وَیَقُولُ: یَا رَبِّ وَالِدَیَّ! وَالِدَیَّ! فَرَغَّبَنِی فِی الْوَلَدِ حِینَ سَمِعْتُ ذَلِکَ.» الکافی، ج 6، ص3 «شخصی می گفت: من به فرزند علاقه نداشتم تا اینکه روزی در عرفه، جوانی را کنارم دیدم که می نالد و می گرید و می گوید: خدایا پدر و مادرم! خدایا پدر و مادرم! این کار او، مرا به داشتن فرزند ترغیب کرد.» رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «مَرَّ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام بِقَبْرٍ یُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَکَانَ یُعَذَّبُ وَمَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّهُ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِیقاً وَ آوَی یَتِیماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» «حضرت عیسی علیه السلام از کنار قبری عبور می کرد، دید صاحب قبر عذاب می شود. سال بعد که عبور کرد، دید عذاب برداشته شده است. حضرت علت آن را از خدا سؤال کردند. آن گاه خداوند به او وحی فرمود که صاحب این قبر، فرزند شایسته ای داشت که در این سال به حد بلوغ رسیده و جاده ای را درست کرده و نیز یتیمی را پناه داده است و من به سبب عمل نیک این فرزند، پدرش را آمرزیدم.». الکافی، ج 6، ص 3 و 4. @dehban_ir
رفتی؟ 📌حضرت امام صادق علیه‌السلام در مذمت عجله کردن در نماز فرمودند: 🔹 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ» 🔸 زمانی  که بنده نمازش را با عجله بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که حاجت او را من برآورده می‌کنم؟" 📚 كافي؛ج‌2، ص474، ح2 @dehban_ir
عامل فنای اسلام و مسلمین! حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹 «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف» 🔸 از جمله عوامل بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آن‌ها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند. و از اسباب نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مال‌ها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آن‌ها را ندانند و آن‌ها را در راه‌هاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند. 📚 کافی، ج4، ص25، ح1 @dehban_ir
اختلاس هم چیزی شد؟ چی کار داری بهشون؟ خب تو نگاه نکن! @dehban_ir
می گفت: طرف تو مترو پاشو از کفشش درآورد جورابش خیلی بوی بد میداد... یه خانمی بهش گفت: آقا جورابت خیلی بو میده لطفا پاهاتو بذار تو کفشت! گفت: خب تو بو نکن چرا همه چیز رو بو میکنی؟ خب تو نگاه نکن! @dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟ 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد: 🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ. الارشاد : ٢٨٩  در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند. برخی حتی تمام راویان امام صادق علیه‌السلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند! بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد: ۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧. ۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧. ۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢. ۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦ درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیه‌السلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود: «قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليه‌السلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة» الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤. ❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!» مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠ 🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است: «ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليه‌السلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... » الذكرى : ٦ محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل» المعتبر : ٥ ـ ٦ ❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند. مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليه‌السلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليه‌السلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال» 💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید: 1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است. 2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند! 3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است! 4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آتش زننده خانه امام کیست؟ ✅بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ‏ الثَّرَى‏ أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص473 ⛔مفضل بن عمر مي‏ گويد: منصور دوانيقي براي فرماندار مکه و مدينه حسن بن زيد پيام داد: خانه‏ ي جعفر بن محمد (امام صادق عليه‏ السلام) را بسوزان، او اين دستور را اجرا کرد و خانه‏ ي امام صادق (ع) را سوزانيد که آتش آن تا به راه‏رو خانه سرايت کرد، امام صادق (ع) بيرون آمد و ميان آتش گام برمي ‏داشت و مي‏ فرمود: انا بن اعراق الثري، انا بن ابراهيم خليل الله. منم فرزند اسماعيل، که فرزندانش مانند رگ و ريشه در اطراف زمين پراکنده ‏اند، منم فرزند ابراهيم خليل خدا (که آتش نمرود بر او سرد و سلامت شد). 🔺️آتش زننده خانه امام کیست؟ حسن بن زید 📌حسن بن زید از سادات حسنی و نوه امام مجتبی بود که به دستور منصور داونیقی خانه امام صادق ع را آتش زد. پسرش، قاسم بن حسن بن زید هم با پدرش هم‌عقیده بود و هر دو از دژخیمان و گماشتگان امویان بودند! پ.ن: وقتی که انسان درگیر حجاب‌های ظلمانی شد، امام زاده‌هم که باشد مقابل امام زمان خودش قرار می گیرد! @dehban_ir