eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
3هزار دنبال‌کننده
689 عکس
131 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
کلمه "طوفان" علی رغم اینکه تند باد و گردباد و باد شدید معنی می شود ولی عذاب قوم نوح و معنی کلمه طوفان این نیست... طوفان یعنی آنچه کسی را دربر بگیرد، بعد مشهور شد در اینکه آب کسی را دربر بگیرد(سیل) این کلمه از ماده ط-و-ف است که کلمه طواف هم از این کلمه است. ♦️اما ذهن عجمی و اعتماد به داشته های ذهن باعث می شود ما همان معنی فارسی طوفان را در ترجمه ها بنگاریم (ترجمه های فارسی) وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى‌ قَوْمِهِ‌ فَلَبِثَ‌ فِيهِمْ‌ أَلْفَ‌ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ‌ عَاماً فَأَخَذَهُمُ‌ الطُّوفَانُ‌ وَ هُمْ‌ ظَالِمُونَ‌ العنكبوت ١٤ و به راستى، نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس در ميان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ كرد، تا ''طوفان'' آنها را در حالى كه ستمكار بودند فرا گرفت. طَوَفان [مفرد]: مصدر طافَ/ طافَ بـ/ طافَ على/ طافَ في. طُوفان [مفرد]: • (جغ) فيضان عظيم، سَيْل مُغْرِق، ماء غالب يغشى كلّ شيء "تسبّب الطُّوفان في كوارث كثيرة- {فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ} ". • ما كان كثيرًا من كلّ شيء "انتشر في المدينة طوفانٌ من الشّائعات". الطّوفان الماء الكثير . أو الموت الجارف 🔺️طوفان یعنی سیل🔺️ 👈ادامه مطلب معنى طوفان في قواميس ومعاجم اللغة العربية https://www.arabdict.com/ar/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/%D8%B7%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86 پ.ن. عذاب قوم نوح سیل بود که ایشان کشتی ساختند والا برای باد کسی کشتی نمی سازد! 📑 ترجمه طوفان عربی به کلماتی همچون : طوفان، باد، تند باد، گردباد، باد و باران، و... در زبان فارسی خطای فاحش است! @dehban_ir
شهید مشتاق زیارت خداست...
۱.אנחנו ילדי חזה הח'יבר ما فرزندان خیبر شکن هستیم ۲.ספירה לאחור شمارش معکوس ۳.קומוש הוא שמו של הטירה שעלי נשבר תל אביב הוא גם שם הטירה עם היד האימאם של הזמן נשבר قموص نام قلعه ای است که علی درش را شکست تل آویو هم نام قلعه ای است که با دست امام زمان درش شکسته می شود. ۴.המשטר המזויף של ישראל לא יימשך זמן רב رژیم جعلی اسرائیل دوام زیادی نخواهد داشت ۵.סיידעלי אמר שאתה ממהר עשרים וחמש השנים שלך אתה עשית سیدعلی گفت ۲۵سال خودتون عجله کردید ۶.ישראל שלום לסוף. اسرائیل به پایان سلام کن ۷.הנשימות האחרונות של ישראל آخرین نفس های اسراییل است ۸.פלסטין בהחלט תשוחרר قطعا فلسطین آزاد خواهد شد ۹.אגב, האם תפילתך שבורה או שלמה?! راستی نماز توقدس شکسته است یاکامل؟! ۱۰.החופש של קוודס קרוב آزادی قدس نزدیک است ۱۱.ישראל לא תראה את עשרים וחמש השנים הבאות « اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید » ۱۲.יום קוודס הוא לא רק יום פלסטין, זהו יום האיסלאם, זהו יום המדינה האסלאמית, זה היום בו יש לגייס את הרפובליקה האסלאמית ברחבי הארץ, היום בו על המעצמות להבין שהם יכולים כבר לא מתקדם במדינות האסלאמיות. روز قدس، فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است، روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها، بیرق آن برافراشته شود، روزی است که باید به ابرقدرت‌ ها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌ توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. ۱۳.איראן מודיעה על נכונותה להעביר את הציונים מישראל ایران آمادگی خود را برای انتقال صهیونیست ها از اسرائیل را اعلام میکند ۱۴.קנו ומכר נכס במחיר סביר בתל אביב קנו וילות לכה במחיר זול בגלל הבריחה הציונית خرید و فروش ملک با قیمت مناسب در تل آویو ویلاهای لاکچری رو با قیمت ارزان بخرید به دلیل فرار صهیونیست ها ۱۵.ארמגדון לא יקרה אנו קובעים את המלחמה הסופית. آرماگدون اتفاق نخواهد افتاد جنگ پایانی رو ما تعیین میکنیم ۱۶.במלחמה בין בני איסמעיל לבני ישראל בני איסמעיל הם הניצחון הסופי در جنگ بین بنی اسماعیل و بنی اسرائیل بنی اسماعیل پیروز نهایی هستند . https://eitaa.com/dehban_ir
🍀روز خود را گاهی با صلوات بر مادر امام زمان عج شروع کنید.... امام به کسی که هدیه به مادرش بدهد نگاه ویژه دارد. https://eitaa.com/dehban_ir
خدا رحمت کنه علامه جعفری ره می فرمود: دعا کنید بیماری کار بگیرید! یک روز که من حتی درس نتوانم بخوانم باید کاری در منزل انجام دهم، گاهی خانه را جارو می کنم! https://eitaa.com/dehban_ir
خواجه پندارد که روزی، دِه دهد او نمی داند که روزی ده دهد https://eitaa.com/dehban_ir
اگر کسی مالی را وقف دین خدا کرد حرام است در چیز دیگر استفاده کند همچنین اگر طلبه ای جان خود را وقف دین خدا کند ، حرام است کاری در غیر مسیر دین خدا انجام دهد. اگر اجیر برای غیر صاحب کار ، کار کند اجرتی که می گیرد شرعا مشکل دارد همچنین طلبه ای که اجیر امام زمان (عج) شده ، باید تمام شراشر وجودش در تسخیر دین و محبت اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد. 📚برشی از کتاب انتشار نیافته "حیات طیبه طلبگی" https://eitaa.com/dehban_ir
🗂وجوب اجتهاد در عصر حاضر! 💠حضرت آیت الله شبیری زنجانی مدظله: در رساله عملیه مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی آمده است: بعید نیست در این زمان، اجتهاد وجوب عینی داشته باشد. این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند، به طریق أولی وجوب دارد! اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد. چون “من به الکفایه” نیست. 📚جرعه ای از دریا، ج۳، ص۵۱۲. @dehban_ir
شماره یک ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم امیرالمؤمنین به عمروعاص فرمودند: یابن النابغه أنت طلیق دبرک أیام عمرک ای پسر نابغه تو درروزگار زندگی ات آزاد شده ک!!ت هستی(باسن خودت) 📕الغدیر 3\294 جواب: این متن در کتب اهل سنت آمده: یابن النابغه أنت طلیق دبرک أیام عمرک تذكرة الخواص ص ٨٢ 🔶️عمروعاص در جنگ صفین در معرکه‌ای گرفتار شد که به ناچار برای رهایی از دست حضرت علی علیه السلام، خود را برهنه کرد تا حضرت روی خود را برگردانند و فرار کند. بعدها حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: تو همان کسی هستی که شرمگاهت، نجاتت داد. 🔶️دقت کنید کلمه "دبر" که در رساله های مراجع و متون روایی فقهی و تاریخی و قرآن استفاده می شود به معنای "پشت" است و کنایه ای دور از نشیمنگاه حساب می شود و بسیار مودبانه است. الفاظ صریح و بازاری نیست. علماء در بالای منبر هم استفاده می کنند. 🔸️اهل بیت علیهم السلام هیچگاه فحش نمی دهند اما کسانی در عوض، این عمل فحش دادن را به اهل بیت ع دروغ می بندند: 💠 یحیی بن عبدالحمید الحمانی، فی کتابه المؤلف فی إثبات إمامة أمیر المؤمنین ( ع )، قلت لشریک إن أقواما یزعمون أن جعفر بن محمدضعیف فی الحدیث فقال أخبرک القصة کان جعفر بن محمدرجلا صالحا مسلما ورعا،فاکتنفه قوم جهال یدخلون علیه ویخرجون من عنده ویقولون حدثنا جعفر بن محمد، ویحدثون بأحادیث کلها منکرات کذب موضوعة علی جعفر،یستأکلون الناس بذلک ویأخذون منهم الدراهم ،فکانوا یأتون من ذلک بکل منکر،فسمعت العوام بذلک منهم فمنهم من هلک ومنهم من أنکر، وهؤلاء مثل المفضل بن عمر وبیان وعمرو النبطی رجال کشی ص ۳۲۴ 👈شخصی گفت: امام صادق علیه السلام در حدیث ضعیف است! شریک پاسخش داد: امام صادق مردی مسلمان و اهل ورع و تقوی است ولی جاهلانی دور او هستند که نزدش رفت و آمد می کنند. و می گویند: امام صادق برایمان حدیث نقل کرد و آنگاه احادیثی نقل می کنند همه زشت و دروغ و ساختگی! با این کار از دشمنان پول می گیرند و با این پول هر کار حرامی را انجام می دهند... https://eitaa.com/dehban_ir
سلام و عرض ادب محضر فضلای گرامی با آرزوی قبولی طاعات و افزونی توفیقات ، جلسات شنبه های فقهی را در سال جدید با استمداد از خدای متعال و طلب عنایات امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه از هفته جاری آغاز خواهیم کرد. https://eitaa.com/shfeghhi https://eitaa.com/dehban_ir
شماره دو ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم امیرالمؤمنین به خالد بن ولید ملعون فرمودند: الذی یقتلنی أضیق أستا منک ای خالد کسی که مرامی کشد که سوراخ ک!!ش از تو تنگ تر است(یعنی خالد تو ک!! گشادی که خالد ابنه ای بوده) 📕احتجاج ج 1ص89و 90 📕بحار ج 30ص145 جواب: بررسی عبارت دوم: مَنْ يَفْعَلُهُ أَضْيَقُ حَلْقَةِ اِسْتٍ مِنْكَ احتجاج ج١ ص ٨٩ 🔶️اینجا بین روایات این عبارت اختلاف وجود دارد، کتب متقدم این عبارت را ندارد ولی از قرن ششم این عبارت وجود دارد. در کتاب ایضاح نوشته فضل بن شاذان که از کهن ترین تاریخ های شیعی است (او متوفی ۲۶۰ است) دوران امام هادی و امام جواد علیهما السلام وجود ندارد. درحالی که مولف احتجاج متوفی ۵۴۸ يعنى قرن ششم است. این عبارت را فضل نیاورده بلکه عبارت او اینگونه است: 🔷️ كذبت ولؤمت انت اضيق حلقه من ذاك(کنایه از کمی شجاعت) الإيضاح الفضل بن شاذان ج١ ص ١٥٧ 🏷در کتاب اصول ستة عشر در اصل عباد هم که از متقدم ترین کتب روایی است هم همین عبارت کتاب فضل بن شاذان آمده (الأصول الستة عشر ج١ ص ١٨) ولی در بعضی نسخه ها بجای حلقه عبارت خلقة هم آمده.(اضیق خلقة کنایه از کمی شجاعت) 🔴از دیگر اشکالات نقل احتجاج در قرن ششم این است که او کلام خالد را اینگونه آورده: فَقَالَ يَا خَالِدُ مَا اَلَّذِي أَمَرَكَ بِهِ؟ قَالَ بِقَتْلِكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ..!! احتجاج ج١ ص ٨٩ 🔺️ امکان صدور چنین جمله ای از خالد وجود ندارد، هیچگاه ایشان، در نظر شخصی مثل خالد امیرالمؤمنین نبود...! باید گفت نقل احتجاج نقل به مضمون یا معنی است. 🔖بنابراین احتجاج که قطعا عبارت را از کتب قبل از خودش مانند کتاب فضل بن شاذان گرفته عبارت را با تغییر الفاظ ذکر کرده و نسخه او هم مخدوش بوده. https://eitaa.com/dehban_ir
استاد فرمودند: رضایت حضرت اولویت دارد حتی بر زیارت حضرت.
زهر است عطای خلق هر چند که دوا باشد حاجت ز که می خواهی آنجا که خدا باشد پدرم این بیت را زیاد می خوانند... https://eitaa.com/dehban_ir
سایت بلاغ یکی از سایتهای پرکار در زمینه تبلیغ مکتوب است که تنوع موضوعات و تعدد سخنران آن را کمی منحصر به فرد کرده است. همچنین در زمینه ارائه نرم افزار های رایگان و تبلیغ های تخصصی و ارائه آموزش های مختلف فعال است. نشانی درگاه: تبلیغ مکتوب | پایگاه خبری رسمی بلاغ https://www.balagh.ir/category/7201 https://eitaa.com/dehban_ir
شماره سه ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: امیرالمؤمنین در نامه ای به عبدالله بن قیس فرمودند یابن الحائک یا عاض أیر ابیک ای پسر بافنده ای کسی که ک؟؟ پدرت را گاز می گرفتی 📕بحار 32\81 (دقت شود حتی در نامه که نوشتار است و بین عموم پخش می شود حضرت فحش می دهند به دشمنشان) جواب: 🔺️یابن الحائک يَا عَاضَّ أَيْرِ أَبِيهِ 🔺️ای پسرِ مرد بافنده، ای کسی که آلت تناسلی پدرش را گاز زده! 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 10. 🏷امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در نامه‌ای به عبدالله بن قیس(ابوموسی اشعری) گفته: «یابن الحائک یا عاضَّ اِیرَ اَبیه!» در حالیکه این مطلب را ابن ابی الحدید سنّی بدون سند از ابی‌مخنف آورده. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 10. 🔸️و حتّی در منابعی که قبل از ابن ابی الحدید(!) همين نامه حضرت را به عبد الله بن قیس نقل کرده‌اند، عبارت مزبور ذکر نشده است! مانند: 📚أنساب‏ الأشراف، ج‏2،ص:231(چاپ‏ زكار،ج‏3،ص:29)- الإمامة و السياسة، ج‏1، ص160. 🔴جالب‌تر از این‌ها اینکه در کتب روایی شیعه و اهل سنّت وارد شده که این کلام را عثمان بن عفّان(خليفه سوم)، به جناب عمّار بعد از شهادت اباذر غفاری گفته است: 🔺️الأمالی (للمفيد)، النص، ص: 72: «فَقَالَ عَمَّارٌ رَحِمَ اللَّه‏ أَبَا ذَرٍّ مِنْ كُلِّ أَنْفُسِنَا فَقَالَ لَهُ عُثْمَانُ وَ إِنَّكَ لَهُنَاكَ بَعْدُ يَا عَاضَّ أَيْرِ أَبِيهِ، أَ تَرَانِي نَدِمْتُ عَلَى تَسْيِيرِي إِيَّاهُ»؛ أنساب‏ الأشراف، ج‏5، ص:544 (چاپ ‏زكار، ج‏6، ص:168.). عمار گفت خدا اباذر را از جانب همه ما رحمت کند، عثمان گفت ای کسی که آلت تناسلی پدرت را گاز گرفتی آیا گمان می کنی من به خاطر کارم پشیمانم؟! 🏷پس می بینید این یک نوع جابجایی در متن دو حدیث است و فحشی که عثمان به عمار داده بعد از چند قرن از زبان علی ع نقل شده در حالی که در متن نامه مزبور چنین عبارتی نبود! https://eitaa.com/dehban_ir
🟡نام بردن در آشکارا 🔵و قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیْهِ السَّلَامُ: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یَعْرِضُ بِنَا» 🟠بخدمت حضرت صادق (علیه السّلام) عرض شد که: یا ابن رسول اللَّه ما می بینیم در مسجد مردى را که آشکارا دشنام به دشمنان شما می دهد و نامشان را می برد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض اذیت می اندازد. [منبع: اعتقادات الإمامیه (للصدوق)، ص: ۱۰۷] @dehban_ir
🔺️چه کسی به درد کار فرهنگی نمی خورد.... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃 https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️نمایشگاه کتاب سنگر بی حجاب ها خواهد شد وقتی همه خواب باشیم.... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/dehban_ir
🔸 ‏٢٩ دانشگاه ايران از جمله ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان‌اند 🔹ایران بالاتر از سوئیس، کره جنوبی، سوئد، فنلاند، بلژیک، دانمارک و... در رتبه ۱۲ جهان ✅ای کاش ساز و کاری برای رتبه بندی حوزه های علمیه و مراکز و موسسات سطوح عالی و... وجود داشت و کمی طلبه ها از سر درگمی خارج می شدند! https://eitaa.com/dehban_ir
🍀چند شب پیش در جلسه ای بودیم یکی از اساتید سطوح عالی نام چند نفر معلوم الحال را بردند و گفتند اینها درس خارج دارند! بعد از گوشه کنار نام چند نفر دیگر به میان‌آمد... یکی از اساتید گفت: حاجی فایده نداره بزنیم تو کارِ درس خارج...! https://eitaa.com/dehban_ir
🟢ساز و کار رتبه بندی حوزه های علمیه و مراکز حوزوی چه باید باشد؟ برای شروع بحث می شود یک ترسیم ابتدایی ارائه کرد. حوزه مطلوب در چند ساحت باید بررسی شود، بعد باید امتیاز داد: ۱. علم 🔹️میزان تولید علم و حل مسئله 🔹️خروجی مقالات و پژوهشهای علمی 🔹️برگزاری دوره های علمی توسط اساتید برجسته 🔹️دعوت از اساتید تراز 🔹️برنامه‌های منظم تکمیلی علمی مانند طرح ارتقای علمی اساتید و... ۲. اخلاق 🔹️ رعایت آداب طلبگی توسط همه طلاب و اساتید 🔹️رضایت از طلبگی توسط همه طلاب و اساتید 🔹️برگزاری نماز جماعت های پر شور و هیئت های منظم 🔹️اردوی های زیارتی 🔹️رعایت آداب زبانی، خوش اخلاقی در رفتار و فعالیت اجتماعی 🔹️داشتن هویت طلبگی و اهداف عالی برای مسیر طلبگی ۳. روان 🔹️متعادل ومتعارف بودن رفتارها 🔹️رصد منظم مشاورهای کارکشته 🔹️برگزاری دوره های مهارت افزایی رفتارهای اجتماعی ۴.جسم 🔹️کیفیت غذا و سالم زی بودن آن 🔹️ورزش مناسب https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴عفاف و حجاب🔴 🟢سخنرانی در جمع کارکنان مجموعه فروشگاه های اتکا ۱۳۹۶ 🟠مهدی دهبان ⚪شهرری، تهران 🟡چرا بی حجاب می شویم؟ 🟤از دست ندهید، نگاه نویی به مساله حجاب https://eitaa.com/dehban_ir
پیام یکی از مخاطبین محترم پیرامون ترجمه روایت: بنظرم ذیل روایت درست ترجمه نشده بعیده تعبیر لعنه الله ،لعن حضرت به آن شخص باشد وچه بسا اینگونه ترجمه بشود: او را چه به بیان لعنه الله؟؟ با این کار ما را در معرض لعن قرار می‌دهد. البته اگر قبل از لعنه الله کلمه واو آمده بود قطعا باید اینگونه ترجمه می شد ولکن بدون واو هم این با حمل لعنه الله بر جمله معترضه و نقل قول،این ترجمه اقرب بنظر می رسد.