#فرزند_آوری
خدایا! والدینم!
امام صادق علیه السلام: «إِنَّ فُلَاناً ... قَالَ: إِنِّی کُنْتُ زَاهِداً فِی الْوَلَدِ حَتَّی وَقَفْتُ بِعَرَفَهَ فَإِذَا إِلَی جَنْبِی غُلَامٌ شَابٌّ یَدْعُو وَیَبْکِی وَیَقُولُ: یَا رَبِّ وَالِدَیَّ! وَالِدَیَّ! فَرَغَّبَنِی فِی الْوَلَدِ حِینَ سَمِعْتُ ذَلِکَ.»
الکافی، ج 6، ص3
«شخصی می گفت: من به فرزند علاقه نداشتم تا اینکه روزی در عرفه، جوانی را کنارم دیدم که می نالد و می گرید و می گوید: خدایا
پدر و مادرم! خدایا پدر و مادرم! این کار او، مرا به داشتن فرزند ترغیب کرد.»
رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «مَرَّ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام بِقَبْرٍ یُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَکَانَ یُعَذَّبُ وَمَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّهُ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِیقاً وَ آوَی یَتِیماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.»
«حضرت عیسی علیه السلام از کنار قبری عبور می کرد، دید صاحب قبر عذاب می شود. سال بعد که عبور کرد، دید عذاب برداشته شده است. حضرت علت آن را از خدا سؤال کردند. آن گاه خداوند به او وحی فرمود که صاحب این قبر، فرزند شایسته ای داشت که در این سال به حد بلوغ رسیده و جاده ای را درست کرده و نیز یتیمی را پناه داده است و من به سبب عمل نیک این فرزند، پدرش را آمرزیدم.». الکافی، ج 6، ص 3 و 4.
@dehban_ir
رفتی؟
📌حضرت امام صادق علیهالسلام در مذمت عجله کردن در نماز فرمودند:
🔹 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ»
🔸 زمانی که بنده نمازش را با عجله بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که حاجت او را من برآورده میکنم؟"
📚 كافي؛ج2، ص474، ح2
@dehban_ir
● عامل فنای اسلام و مسلمین!
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹 «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف»
🔸 از جمله عوامل بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آنها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند.
و از اسباب نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مالها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آنها را ندانند و آنها را در راههاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند.
📚 کافی، ج4، ص25، ح1
@dehban_ir
#خب_تو_نگاه_نکن
اختلاس هم چیزی شد؟
چی کار داری بهشون؟
خب تو نگاه نکن!
@dehban_ir
#خب_تو_نگاه_نکن
می گفت: طرف تو مترو پاشو از کفشش درآورد جورابش خیلی بوی بد میداد...
یه خانمی بهش گفت:
آقا جورابت خیلی بو میده لطفا پاهاتو بذار تو کفشت!
گفت: خب تو بو نکن
چرا همه چیز رو بو میکنی؟
خب تو نگاه نکن!
@dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟
📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد:
🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ.
الارشاد : ٢٨٩
در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند.
برخی حتی تمام راویان امام صادق علیهالسلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند!
بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد:
۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧.
۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧.
۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢.
۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦
درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیهالسلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود:
«قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليهالسلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة»
الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤.
❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!»
مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠
🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است:
«ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليهالسلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... »
الذكرى : ٦
محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل»
المعتبر : ٥ ـ ٦
❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند.
مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليهالسلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليهالسلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال»
💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید:
1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است.
2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند!
3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است!
4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آتش زننده خانه امام کیست؟
✅بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص473
⛔مفضل بن عمر مي گويد: منصور دوانيقي براي فرماندار مکه و مدينه حسن بن زيد پيام داد: خانه ي جعفر بن محمد (امام صادق عليه السلام) را بسوزان، او اين دستور را اجرا کرد و خانه ي امام صادق (ع) را سوزانيد که آتش آن تا به راهرو خانه سرايت کرد، امام صادق (ع) بيرون آمد و ميان آتش گام برمي داشت و مي فرمود:
انا بن اعراق الثري، انا بن ابراهيم خليل الله.
منم فرزند اسماعيل، که فرزندانش مانند رگ و ريشه در اطراف زمين پراکنده اند، منم فرزند ابراهيم خليل خدا (که آتش نمرود بر او سرد و سلامت شد).
🔺️آتش زننده خانه امام کیست؟
حسن بن زید
📌حسن بن زید از سادات حسنی و نوه امام مجتبی بود که به دستور منصور داونیقی خانه امام صادق ع را آتش زد. پسرش، قاسم بن حسن بن زید هم با پدرش همعقیده بود و هر دو از دژخیمان و گماشتگان امویان بودند!
پ.ن: وقتی که انسان درگیر حجابهای ظلمانی شد، امام زادههم که باشد مقابل امام زمان خودش قرار می گیرد!
@dehban_ir
#حدیث #سنت
#فقاهت
#اجتهاد
🔺️ریشه فقاهت اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ أَبِى الْوَفَاةُ قَالَ يَا جَعْفَرُ أُوصِيكَ بِأَصْحَابِى خَيْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِى الْمِصْرِ فَلَا يَسْأَلُ أَحَداً.
روایت شده که امام صادق عليه السلام فرمود: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و اصحاب شما را به درجه ای خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد.
📚 الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام، حدیث۲
🌺قربان چنین امامی که این همه زحمت کشید.
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟ 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان عبارت چهار
عبارت چهار هزار شاگرد که معروف است
ظاهرا ترجمه عبارت شیخ مفید در ارشاد است
که به نظر تعبیر درستی نیست
۴ هزار راوی نقل حدیث کردند این به معنی شاگرد نیست.
دربرخی تعابیر دیده می شود می گویند خانه امام را آتش زدند ۴ هزار شاگرد کجا بودند؟
این هم اشتباه است.
اکثر این راویان کوفی بصری شامی و... بودند
شاگردی ابوحنیفه نزد امام صادق علیه السلام واضح نیست، بلکه شواهد بر خلاف زیاد دارد!
جمله لولا السنتان لهلک نعمان (اگر آن دوسال نبود هلاک می شدم) که از ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام نقل می شود منبع معتبر ندارد، در قرن چهاردهم شخصی این جمله را ادعا کرده است!
هدایت شده از فقه العترة
اختلاف فتاوی علامه
بارها فقهاء عظام درباره علامه و شهید اول می فرمایند: ایشان در این کتاب از نظرش برگشته است.
علامه گاهی یک مطلبی را در قواعد، منتهی، نهایة، ارشاد، تذکره چند جور می گوید.
فقهاء یا برداشت تهافت دارند یا می گویند از رأیش بگشته و نظرش عوض شده!
شهید ثانی درباره شهید اول هم این نکته را زیاد دارد اما شاید محمل دیگری بتوان برای این تغییر نظر یافت.
فخر المحققین(۷۷۰ه) فرزند علامه(۷۲۴ه) دو شرح بر قواعد علامه نوشته است:
جامع الفوائد في شرح خطبه القواعد
ایضاح الفوائد شرح مشکلات قواعد (شرح تمام عبارات نیست)
کتاب شرح خطبه را با ایضاح یکجا چاپ کرده اند در صفحه ۹ یک توضیحی پیرامون اختلافات نظرات علامه ارائه کرده که بسیار جای تامل و دقت دارد. قبل از بیان متن دونکته از متن باید برجسته شود:
اول: عبارت إشتغلت علی والدي، این نشان می دهد که با مبنای پدر کاملا آشناست و این نظریه اصطیاد از خود علامه است!
دوم : فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام نظریه متناقض بودن فتاوی را به مقلدین جاهل نسبت می دهد:
أقول: إني لما اشتغلت على والدي قدس اللّه سره في المعقول و المنقول و قرأت عليه كثيرا من كتب أصحابنا فالتمست منه ان يعمل لي كتابا في الفقه جامعا لقواعده حاويا لفرائده مشتملا على غوامضه و دقائقه جامعا لاسراره و حقائقه يبنى (يبتني- خ ل) مسائله على علم (علمي- خ ل) الأصولين و على علم البرهان و ان يشير عند كل قاعدة الى ما يلزمها من الحكم و ان كان قد ذكر من قبل ذلك ما فيه (ما ينافي- خ ل) معتقده و فتواه و ما يلزم من نص على قاعدة أخرى و فحواها ليتنبّه المجتهد على أصول الاحكام و قواعد فتاوى الحلال و الحرام فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام فيه و لم يعلموا ان المراد ما ذكرناه فيظنون ان عليه سؤالا واردا و لم يعلموا انهم لم يفهموا من كلامه حرفا واحدا كما قيل (ويل للشعر الجيّد من رواة السوء).
إيضاح الفوائد في شرح مشكلات القواعد/الحلي، فخر المحققين ج1ص9
ترجمه برخی عبارات متن:
علم الاصولین: کلام و اصول فقه
برهان: منطق
فحوا: مفهوم مخالف
مفاد این عبارت این است:
اگر علامه اختلاف فتاوی دارد، چون از زوایای مختلف مسئله را دیده است، گاهی حسب قواعد است گاهی نص است، گاهی مفهوم موافقت و مفهوم مخالفت، لوازم اجتهاد است پس این کتب فتوائی نیست، کتب علمی روی مبانی است مثلا در قواعد طبق قاعده فتوا داده، (فقه علی القاعده) در مختلف الشیعة طبق روایات و فتاوای شیعه فتوا داده است، در تذکره طبق فقه خلاف (فقه مقارَن) فتوا داده است.
این نشان می دهد که علامه فوق العاده توانمند است که می تواند یک دوره فقه را روی قواعد بیاورد از اول طهارت تا دیات، باز یک دوره فقه را روی روایات بیاورد، باز یک دوره فقه را روی فقه اسلامی بیاورد، از اول طهارت تا آخر دیات را بتواند از پنج زاویه فقه بیاورد.
فخر المحققين در واقع می خواهد بگوید:
اگر فتاوا عوض شد چون زاویه عوض شده است، یک جا فقه قاعده ای است، یک جا فقه روایی است، یک جا فقه فتاوای اصحاب است، یک جا فقه اسلامی است، فقه خلاف است.
@aletra
سلسله یادداشت های استاد پیرامون حکمرانی والی محور
حکمرانی والی محور قسمت اول
https://eitaa.com/mstdnjthd/583
حکمرانی والی محور قسمت دوم
https://eitaa.com/mstdnjthd/585
حکمرانی والی محور قسمت سوم
https://eitaa.com/mstdnjthd/587
حکمرانی والی محور قسمت چهارم
https://eitaa.com/mstdnjthd/588
حمکرانی والی محور قسمت پنجم
https://eitaa.com/mstdnjthd/589
@dehban_ir