eitaa logo
دل‌گویه
312 دنبال‌کننده
736 عکس
30 ویدیو
26 فایل
من دوست دارم نویسنده باشم پس می‌نویسم از تمام دوست داشتن‌ها از تمام رسیدن‌ها با نوشتن زنده‌ام پس می‌نویسم پس زنده‌‌ام استفاده از مطالب با ذکر صلوات و نام نویسنده بلا‌مانع است. فاطمه میری‌‌طایفه‌فرد ارتباط با نویسنده: https://eitaa.com/fmiri521
مشاهده در ایتا
دانلود
نبودنت را ‏با ساعت شنی اندازه گرفته ام ‏یڪ‌ صحرا گذشته است ...
به‌نام‌او دیپلماسی شهری در هم‌سویی تمدن نوین اسلامی دیپلماسی شهری که معادل فارسی “Urban Diplomacy” است؛ در رشته‌های روابط بین‌الملل، جامعه‌شناسی‌سیاسی، دیپلماسی و جغرافیای شهری اصطلاح رایجی است. دیپلماسی شهری؛ هنر کاربردی روابط بین‌الملل برای مذاکرات، تعامل، توسعه و بهسازی روابط بین ملت‌ها ورای مشکلات و معضلاتِ روابط دولت‌هاست و بخش مهمی‌از “دیپلماسی عمومی” (Public Diplomacy) کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود. این تعریف بر سه وجه تمایز دیپلماسی شهری از دیپلماسی دولتی تأکید دارد. دیپلماسی شهری؛ اولا یک هنر است دوما کاربردی است و سوما در این دیپلماسی، هدف اصلی ملت‌ها هستند.  خواهر خواندگی فقط در انسان‌ها نیست. گاهی این بین شهرها نیز رخ می‌دهد شهرهایی که از نظر نوع تمدن و فرهنگ و دیرینگی، با هم شباهت‌های فراوانی دارند. این شباهت‌ها می‌تواند بهترین دلیلی باشد برای این خواهرخواندگی و یا هر اسم مستعار دیگری. خواهرخواندگی در واقع قراردادی است بین سران مملکتی یا مسئولان اجرایی دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد فرهنگی بیشتر بسته می‌شود. به‌طور معمول این قرارداد بین شهرهایی منعقد می‌شود که دارای منافع، خصوصیات و وجوه مشترک مانند سابقه تاریخی، شهرهای دانشگاهی، شهرهای گردشگری و مانند آن هستند و در قالب این تفاهم‌نامه در صدد تعمیق روابط میان خود هستند. قطعا این نوع از دیپلماسی، کاری فراتر از سیاست می‌تواند انجام‌ دهد. دیپلماسی شهری می‌تواند دور از نزاع سیاسی و کشمکش‌های مختلف، فرهنگ و هویت آن منطقه را به وجه مقبول ارائه دهد. بیان اشتراکات قطعا تمایزات را هم نمایان می‌کند، تمایزاتی که نشان از هویت دیرینه و وجه برتری تمدن ایرانی اسلامی ماست. خواهرخواندگی یک کاتالیزور قوی اقتصادی است که در تغییر سطح فرهنگی، ورزشی، همچنین در زمینه تحکیم مناسبات اقتصادی بین کشورهای مربوطه نقش بسزایی دارد و بستر بسیاری از تعاملات بین‌المللی را فراهم می‌کند.  گاهی در بیان این قسم دیپلماسی، هویت ارزشمندی که در طول تاریخ مکتوم مانده، سر از مُهر بیرون می‌آورد و هماورد می‌طلبد. دیپلماسی شهری ابزار سیاست­گذاری شهری است که به منظور کنترل کشمکش‌ها برای تقویت همکاری‌های جهانی میان شهری و رسیدن به منافع عالی شهری و شهروندی مشترک استفاده می‌شود. برقراری صلح و بازسازی پس از منازعات در یک منطقه درگیر منازعه، انجام می‌‌شود.(دیپلماسی شهری، دهشیری،1397: 93) دیپلماسی فرهنگی در نگاه شهری آن می‌تواند به نوعی هر کشوری را به سمت اهداف فرهنگی خاص خود سوق دهد. زیرا چه بسیاری از گفتمان‌ها که در قالب سیاسی می‌تواند تنش‌زا باشد، اما در قالب و محتوای فرهنگی پیش‌ران. به‌طوری که این گفتمان، بسیاری از دشمنی‌های سیاسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. باتوجه به گستره تمدنی سرزمین‌ها و اشتراکات فرهنگی که در حین داد و ستد معاملات و یا حتی جنگ‌ها رخ می‌داده، اقوام و ملل گوناگون از هم به یک شناخت متقابل رسیده بودند و در تعاملات خود از آن شناخت بهره می‌بردند. قطعاً این مسأله اجتماعی برای عصر حاضر نیست و از پیشینه تاریخی برخوردار است.
یک مثال تمدنی و باستانی که بسیار جالب به نظر می‌رسد، اکتشاف قانون حمورابی تمدن بابل، در منطقه باستانی شوش و اکتشاف استوانه منشور حقوق بشر کوروش در منطقه بابل عراق بوده‌است؛ حال این وقایع چگونه رخ داده مدنظر ما نیست، اما این نوع وقایع تاریخی نشان‌دهنده تبادل فرهنگی در مناطق مختلف است. بهترین کتاب در این حیطه را می‌توان کتاب شهید مطهری دانست که با زبان ساده در صدد بیان خدمات تمدنی و فرهنگی متقابل اسلام و ایران است. تعامل شهرهای هم‌سو می‌تواند ثمرات فراوانی داشته باشد که یکی از آنان توسعه گردش‌گری (توریسم) است. نقطه اتکا و مهم این بخش، بیان ناگفته‌های فراوانی است از تمدن شهرهای ایران اسلامی که در مسیر دشمنی‌ها ناشناخته مانده‌‌است. یکی از این ابعاد جنبه‌های هنری-تمدنی است که می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب باشد؛ هنگام حمله عثمانی به تبریز، سلطان سلیم، شیفته نگارگری و صنایع دستی تبریز می‌شود و هنگام مراجعت به کشورش تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی را با خود به عثمانی می‌برد. گواهان تاریخی فراوانی داریم برای اثبات تمدن بی‌بدیل ایرانی اسلامی، اما هیچ‌گاه دیپلماسی عمومی برای اثبات این مدعا کافی نیست، اما دیپلماسی فرهنگی و خواهرخواندگی‌ها می‌تواند کمک بسزایی در مسير هویت و تمدن شهرها داشته باشد؛ تعامل شهروندان مختلف این شهر‌ها، در بردارنده تاریخ اجتماعی این‌شهرها است، تاریخی که هنوز به کتابت درنیامده است و شاید بعدها در قالب تاریخ اجتماعی به آن‌ها پرداخته شود. نکته غیرقابل‌انکار در منطقه خاورمیانه همین مرز‌بندی‌هایی است که توسط کشورهای غربی وضع شده‌است و این مرزها هیچ‌گاه نمی‌تواند جداکننده و خط انفصال ریشه تمدنی اسلامی مردمان این منطقه باشد؛ مرزهایی که هر کدام داستان‌هایی دارند از منافع هر یک از این دول به ظاهر متمدن‌. در پایان آن‌چه مسلم است غنای فرهنگی و بی‌نظیر ایران است که باید با ابزار و روش‌های صحیح و موجه به مردمان دنیا شناسانده شود. فرهنگی که از دیانت مردمان این سرزمین حکایت دارد، چیزی که بشر امروز به آن محتاج است. در آخر، هم‌داستانی شهر‌های مختلف، حس منفی ناشی از تفکرات مسموم رسانه‌های غربی در مورد هویت ایران اسلامی ما را کم‌اثر می‌کند و مردمان عصر حاضر را با داشته‌های‌شان بیشتر آشنا می‌کند، داشته‌هایی که برای بسیاری از همین دول غربی رویاست. 🖊فاطمه میری‌طایفه‌فرد
دیپلماسی شهری، پازل تمدن نوین اسلامی گاهی در بیان این قسم دیپلماسی، هویت ارزشمندی که در طول تاریخ مکتوم مانده، سر از مُهر بیرون می‌آورد و هماورد می‌طلبد. دیپلماسی فرهنگی در نگاه شهری آن می‌تواند به نوعی هر کشوری را به سمت اهداف فرهنگی خاص خود سوق دهد. زیرا بسیاری از گفتمان‌ها که در قالب سیاسی می‌تواند تنش‌زا باشد؛ اما در قالب و محتوای فرهنگی می‌تواند پیش‌ران باشد. به طوری که این گفتمان، بسیاری از دشمنی‌های سیاسی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. باتوجه به گستره تمدنی سرزمین‌ها و اشتراکات فرهنگی که در حین داد و ستد معاملات و یا حتی جنگ‌ها رخ می‌داده، اقوام و ملل گوناگون از هم به یک شناخت متقابل رسیده بودند و در تعاملات خود از آن شناخت بهره می‌بردند. 🖊فاطمه میری‌طایفه‌فرد در این‌جا مشاهده کنید 👇 https://serajonline.com/newspaper/item/11361
به‌نام‌او چه روزی باشد شیرین، خیلی شیرین، احلی من العسل، روزی که به نماز ایستاده‌ایم، در خانه‌ی ابراهیمی، در قدس مقدس، نمازی که شاید کمی از درد این لحظه ما را کم کند -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
به‌نام‌او دیشب را نخوابیدم. از ترس سه‌سال پیش، از ترسی که صبحش خبر شهادتت تو باشد. ترس شنیدن خبر بد، خبر شهادت تکه‌ای از جان وطن. ترسیدم از خوابی که ما را فرا گرفت و دشمنی که تو را از ما. اما بیدار شدیم از شهادتت، فهمیدیم دشمن تو شوخی ندارد. بیم ندارد که دستش را به خون عزیزان دلِ ایرانم تر کند. حاجی کجایی؟ دلم برای‌تان تنگ شده، خیلی؛ راستش را بگویم حسودی می‌کنم به مقام شما. دلم تنگ است برای خودم، دلم برای خودم می‌سوزد، چرا کاری نکردم برای ایران عزیزم، منِ ادعایی، قدمی برنداشتم، قلمی نزدم؛ دلم مرگی بسان تو را می‌خواهد. حاجی به مردم شهرت حسودی می‌کنم که همشهری آنان بودی. حاجی! به محبت درون دل نوجوانم حسودی می‌کنم، حسودی می‌کنم که تو را بهتر از من شناخته. من حسودی می‌کنم به کل مردم ایران، که تو را دوست دارند. اما خوشحالم که دوست‌داشتنیِ من عزیز دل مردم است. خوش‌تر آن باشد که سر دلبران گفته آید از حدیث دیگران والعزّة لله جمیعا و عزت از آن خداست. برای عزتمندی هرچه‌بیش‌تر مردمان نجیب ایران دعا کن. تو که آن بالا نشستی و متنعم به خوان حضرت زهراء(س) هستی، برای مرگ ما هم دعا کن. مرگی چنین میانه میدانم آرزوست. -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
به‌نام‌او خواستی دیده نشوی خواستند نباشی و خدا خواست که خوار چشمان دشمنان باشی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
خواب حرام است برای ما وقتی هزینه بیدار شدن‌مان شهادت باشد -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
شهر زیبای من و خواهرانش قزوین با ۱۲ شهر، خواهرخوانده است:  ☘شاه عالم، سلانگور، مالزی: از ۲۹ اکتبر ۲۰۱۱ ☘بیشکک، قرقیزستان ☘چاباق‌سر، چواشستان، روسیه  ☘غازی عینتاب، ترکیه  ☘دنیزلی، ترکیه از ۱۹۷۸  ☘بعلبک، لبنان: از ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ ☘ ایروان، ارمنستان ☘ هایکو، چین: از ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ ☘ سوون، گیونگی-دو، کره جنوبی:از ۲۹ فوریه ۲۰۱۶ ☘ اوسان، کره جنوبی: از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ ☘اوورا، آلن‌تخو، پرتغال: از ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ ☘پروجا، ایتالیا: ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ بی‌دلیل نبود بعلبک نرفته، این‌قدر این شهر و سیده خوله را دوست داشتم 😉🌷 -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
7 یادداشت مسجد.docx
32.8K
1️⃣1️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸مسجد؛ قلب شهر ✍️فاطمه میری طایفه‌فرد خانه‌دار شدیم وقتی پیامبراکرم(ص) اولین مسجد را بنا نهادند. مکانی برای تمام مسلمانان، با هر رنگ و نژادی. به لطف خاتم الرسل، مسجد مکانی شد برای اجتماع مسلمانان با یکدیگر برای کاراجتماعی در راستای تحقق جامعه‌اسلامی و تمدن نوین اسلامی. ما خانه‌دار شدیم، خانه‌ای که از آنِ هیچ‌کس نبود ولی برای همه بود و این اجتماع نقیضین، عین قاعده لطف بود که خدا از جانب عزیزترین خلقش به آدم‌ابوالبشر هدیه داد. 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
هر چه مادر هست قربان چنین نامادری ...
2073894659_1836085854.pdf
4.18M
📒 | 🚩 حجاب، مدخلی برای کنشگری زن در اسلام 🔹 تقریر بیانات حجت‌الاسلام 🗓 ایام فاطمیه اول ۱۴۰۱ ◽️|هیأت میثاق‌با‌شهدا|تهران| -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
حافظ، حافظه تاریخی هنر و ادبیات ماست. بنویس فرزندم تلاش تو روزی به بهترین حالت ثمر می‌دهد.
به‌نام‌او آمبولانس تمام زورش را می‌زد تا خودش را زودتر به بیمارستان برساند. دست من دیگر توان نگه‌داشتن میله را نداشت. هرلحظه به صورت مظلوم بابا نگاه می‌کردم و می‌پرسیدم خوبی بابا؟ صداش جوهر نداشت ولی جز خدا رو شکر چیزی نمی‌گفت. بابا تو همه حال گفته خدا رو شکر، حتی الان که داره با دستگاه نفس می‌کشه. منم میگم خدا رو شکر که دارمت. خدایا شکر که بابای منی. خداروشکر سهم من از کل دنیا، قلب مهربان توست. مهربان‌ترین و رئوف‌ترین آدمی که دیده‌ام. بخشنده‌ترین دستی که دیدم. دنیا برای خوب بودن به مثل شما نیاز داره.
به‌نام‌او آزادی بیان یا آزادی توحش برای خودتان نگران باشید، بترسید برای این‌همه تضاد و نفاق. تَرَک برمی‌دارید با این سیاست‌های دوگانه. به بهانه آزادی بیان، به مقدسات توهین می‌کنید ولی وقتی از هولوکاست حرفی به میان می‌آید برنمی‌تابید. یک بام و چند هوا؟ کاش به گذشته ننگین خود نگاه کنید تا شاید عبرت بگیرید. توهین کردید ولی نفرت مردمان همه دنیا را خریدید. اگر شک دارید بروید و در خیابان‌های شهر‌های به ظاهر متمدن‌تان قدم بزنید. شاید گوش‌های شما صدای اعتراض شهروندانتان را بشنود. باد بکارید طوفان درو می‌کنید. طوفانی که کاخ‌های پوشالی نفاق و ریای شما را از بین می‌برد. بیشتر از این در منجلاب توحش فرو نروید. بهار آمدنی‌ست و سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها. -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
🍃سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها ✍️فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین برای خودتان نگران باشید، بترسید برای این‌همه تضاد و نفاق. تَرَک برمی‌دارید با این سیاست‌های دوگانه. به بهانه آزادی بیان، به مقدسات توهین می‌کنید ولی وقتی از هولوکاست حرفی به میان می‌آید برنمی‌تابید. یک بام و چند هوا؟ کاش به گذشته ننگین خود نگاه کنید تا شاید عبرت بگیرید. توهین کردید ولی نفرت مردمان همه دنیا را خریدید. اگر شک دارید بروید و در خیابان‌های شهر‌های به ظاهر متمدن‌تان قدم بزنید. شاید گوش‌های شما صدای اعتراض شهروندان‌تان را بشنود. باد بکارید طوفان درو می‌کنید. طوفانی که کاخ‌های پوشالی نفاق و ریای شما را از بین می‌برد. بیشتر از این در منجلاب توحش فرو نروید. بهار آمدنی‌ست و سیاهی سرنوشت محتوم ذغال‌ها. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طاق کسری تصویر شیبه سازی شده از طاق کسری -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
به‌نام‌او جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! (یادداشتی در پی اظهارات تفرقه‌افکنانه مقتدی صدر، در آستانه جام فوتبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) جناب ، شما را نمی‌دانم چگونه هستید ولی مردم کشورتان را می‌شناسم، آنان نشان دادند عیارشان از شما بالاتر است، رسم مهمان‌نوازی می‌دانند؛ موسم اربعین که می‌شود فقط به اعراب «هلابیکم» نمی‌گویند، برایشان عرب و عجم برابر است، دور سفره‌‌هاشان پر می‌شود از آدم‌هایی با رنگ‌های مختلف. جناب ما از شما مؤمن‌تریم به سخن جد بزرگوارتان درباره انسان‌ها، گرامی‌ترین مردم نزد خدا با تقواترین آنان است نه عرب‌ترین‌شان؛ من با شما از رسم پیامبری سخن می‌گویم که حتی یک‌بار بر عربیت خود افتخار نکرد، اصلاً ملاک برتری را نژاد نمی‌دانست. شما آبروی اعراب را بردید! زیرا اگر مهمانی بر آنان وارد شود، حتی اگر دشمن باشد اکرام می‌شود؛ شما مهمان‌نوازی خود را هم زیر سؤال بردید. جناب ! مواظب غربال آخرالزمانی باشید که عرب و عجم نمی‌شناسد؛ غربال آخرالزمانی آقازاده هم نمی‌شناسد، کاش بیش‌تر پای درس پدر بزرگوارتان می‌نشستید، کاش کمی از مرام برادران‌تان ارث می‌بردید. این‌جا با شما مباحثه تاریخی نمی‌کنم، زیرا خودتان هم خوب می‌دانید منطقه کجای جغرافیای جهان بوده است؟ کوفه، بغداد، مدائن و...، ، همان‌جایی که قرار است میزبان مسابقات باشید... بگذریم... کمی کتب تاریخی را ورق بزنید، نه! هرچه قدر دوست داشتید ورق بزنید تا بینید که نام ، همیشه بوده است؛ آدم‌هایی از جنس شما می‌آیند و می‌روند ولی همیشه این دریا فارس خواهد بود. ببینید سر کدام سفره می‌نشینید، نکند لقمه‌ای که برمی‌دارید از خون مسلمانان منطقه رنگین شده باشد؛ هر حجی رفتنی نیست، ببینید امسال برای کدام خدا مُحرِم شدید! شیرفهم شوید که با این کارها راه به جایی نمی‌برید؛ جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او چقدر سخت می‌شود معنا کرد آزادی را برای کسی که تفسیر غلطی از آزادی دارد. هرچه فکر می‌کنم بیتی زیباتر از بیت حافظ پیدا نمی‌کنم که بخواهد حد آزادی را مشخص کند. من از آن روز که در بند توام آزادم خداوندا ما را در فرمانبرداری خود کمک کن. خدایا ما را از بند خودت رها نکن. شبیه
به‌نام‌او اهمیت تاریخ در سریال‌های ایرانی تاریخ و پیشینه‌ی هویتی مردم ایران، جزء لاینفک زندگی روزانه و اجتماعی آنان است. در واقع علم تاریخ و نگاه تاریخی، از زندگی حال و آینده مردمان ایران جدا نیست. با توجه به اهمیت علم تاریخ در صحنه اجتماعی، چگونه می‌توان از این هویت حراست کرد و واقعیت موجود در بطن تاریخ را به مردم نمایاند؟ یکی از مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ، بهره‌بری درست از وقایع تاریخی در تلویزیون است‌. وجود سریال‌های تاریخی، می‌تواند کمک بسیاری به شناخت ابعاد گوناگون یک واقعه تاریخی داشته باشد. رسالتی که در از دهه‌های گذشته تا کنون به آن پرداخته شده‌است. حلقه‌ی مفقوده در این مبحث، چگونگی انتقال مفاهیم ارزشی تاریخی به مخاطب هدف است. مخاطبی که در بسیاری از مواقع صرف داشتن همان اطلاعات تاریخی کسب شده در سریال‌ها، قناعت کرده و به دنبال پژوهش و راستی‌آزمایی مطالب نیست. در اینجا اهمیت پژوهش در حیطه کار‌های تاریخی بیشتر خودنمایی می‌کند. زیرا مخاطب به محتوای تاریخی سریال‌ها اعتماد می‌کند و این اعتماد وظیفه مسئولین این امر را بیشتر نمایان می‌کند. این میان استفاده از اساتید مبرز تاریخی، حتی در کوچک‌ترین مسائل تاریخی یک نکته مهم و غیر قابل انکار است‌. یکی از همین مباحث مهم، موضوع پوشش در سریال‌های تاریخی است. این بحث وقتی به دوران معاصر نزدیک می‌شود، حساسیت ویژه‌ای پیدا‌ می‌کند. به استناد تاریخی، پوشش زنان ایرانی در ادوار مختلف و با ادیان و گرایش‌های متفاوت، همواره عفیفانه و در بستری از ستر و پوشش بوده‌است. از طرفی این نوع پوشش در مکان‌های مختلف متفاوت بوده‌است. این مدعا را حتی در نوع معماری ایران هم می‌توان مشاهده کرد. حیاط اندرونی و بیرونی، خود نماد تفاوت رفتار زنان با اقشار مختلف جامعه بوده‌است. این خلاء همان چیزی است که در اکثر سریال‌های تاریخی وجود دارد. نکته بعدی استفاده از پوشش‌های مختلف جامعه با توجه به شأن و منزلت اجتماعی است. قطعا پوشش زنان درباری و یا زنان صاحب نفوذ با زنان عامی تفاوت‌هایی داشته است. اما متاسفانه در سریال‌ها شاهد هستیم که یک نوع پوشش خاص را به تمام اقشار جامعه نسبت می‌دهند. چیزی که گاهی به خاطر ناهمگونی سیرت و صورت سریال، نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند. استفاده حلقه‌ی گل در زیر چانه از همان دست موارد است که متأسفانه اخیرا در سریال‌های تاریخی به آن ضریب داده‌می‌شود. در حالی که اصلا نوع استفاده و حتی شکل ظاهری آن و موارد استفاده آن قرابتی با سریال‌ها ندارد. این نمونه ذکر شده حتی در دربار پادشاهی هم موارد شاذ و خاصی داشته است اما حالا شاهد استفاده کلی و بی‌قاعده از نوعی تزئین در لباس‌های دوره قاجار هستیم. چیزی که بسیار از اصل خود فاصله گرفته است. از طرفی استفاده این نمونه زینت در همه مکان‌ها هم نوعی کج سلیقه‌ای را به همراه داشته است. زیرا به شرط قبول استفاده موردی از این نوع زینت، اصلا نمی‌توان پذیرفت که در همه‌ مکان‌ها استفاده می شده است‌. در دوران قاجار لباس بیرونی بانوان شامل چاقچور، چادر و روبنده بوده و فقط جنس پارچه‌ها و تزئینات آن، زنان ثروتمند و اشراف را از زنان طبقه پایین جامعه جدا می‌کرد. برای مثال گاهی خانم‌های اعیان و بزرگان، اطراف چادر مشکی خود را گلابتون‌دوزی و حاشیه نقره یا نقره نما می‌دوختند. اما به طور کلی می‌توان گفت که پوشش زنان در بیرون از منزل در این دوره تاریخی به شکل یکسان و تمام زنان همانند هم بودند، تا جایی که تشخیص چهره‌هایشان نیز غیر ممکن بوده است. در برخی موارد هم شاهد استفاده ادبیات عامیه در سریال‌ها هستیم. در حالی که با استناد تاریخی و نامه‌های باقی مانده چیز دیگری می‌گوید. یکی از همین موارد، نامه مادر ناصرالدين شاه به فرزندش است که جای تامل دارد. در حالی که نوع صحبت مادر و فرزند تاج‌دار در سریال‌‌های اخیر، نوعی عاميانگی نامناسبی را نشان می‌دهد. موارد بسیار و وقت اندک است و بررسی موارد بسیار رو به علاقه مخاطب واگذار می‌کنيم. اما نکته مهم، احساس خطر کردن در قبال فرهنگ عفیفانه و تاریخی کشورمان است که با پوششی از رنگ و داستان در قالب سریال به خورد مخاطب داده‌می‌شود. با شرایط کنونی کشور، حفظ و صیانت و از آن مهم‌تر بیان عفت و پاکی و نجابت همراه با زیبایی، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. قطعا برای ایجاد تفکرنوین اسلامی، به حفظ پیشینه تاریخی خود بسیار محتاجیم. این حفظ و صیانت ابتدا باید در سریال‌های ما اتفاق بیافتد زیرا مخاطب وسیعی از همه اقشار جامعه را به خود اختصاص داده است. 🖊فاطمه میری طایفه فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @del_gooye
نحوه‌ی خطاب قرار دادن ناصرالدین‌شاه توسط مهدعلیا به روایت سریال‌ها سلطانکم! ناصرم!