🔹اهم امور!
فرق بین آدم امام زمانی و آدم معمولی، در همین اولویت بندی هاست.
چرا که اولا #اهمامور برای ما، چیزهای دیگه است و ثانیا، معلوم نیست بخاطر غفلت، چند سال طول بکشه تا تغییر کنه.
کسی در این کلام آقای بهجت(ره) خوب عمیق بشه، گویا صدتا کتاب امامشناسی مطالعه کرده.
تلقین و درس اهل نظر، یک اشارت است!
https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ غفلت از حفظ حرمت ⛔️
🔹آن سالها در خدمت علّامهٔ حسنزاده بودیم و ایشان آن زمان درس فصوص را میگفتند. نمیدانم چگونه شده بود که ایشان آن زمان، دو روز یا سه روز پشت سرهم میخواستند ساعت ۸ بیایند؛ ولی ساعت ۸:۱۰ ، ۸:۱۵ آمدند.
🔹یکی از عزیزان که نمیدانم از روی معاتبه بود یا از روی کنایه، رو کرد به ایشان و گفت: اگر میخواهید ساعت ۸:۱۵ بیایید ما هم ساعت ۸:۱۵ بیاییم!
استاد خیلی خلاف توقّعشان بود که یک شاگرد نسبت به استادش اینگونه صحبت کند!
چند لحظه در سکوت فرو رفتند. بعد با یک حالت رنجشی رو کردند به آن آقا و گفتند: درسی است و گفته میشود، خواهش هم نکردیم که به این درس تشریف بیاورید.
با همهٔ امّا و اگرها و با همهٔ ضعف مزاج و با همهٔ گرفتاریها و مشکلات، خودمان را میکشانیم و میآییم در این درس.
اگر این وقت برای شما اجازه میدهد تشریف بیاورید و اگر هم مفید نیست درسی دیگر و جایی دیگر. این چه طریق صحبت کردن است؟
شما فکر نمیکنید که اگر من سر وقت هم از خانه خارج شوم، ممکن است کسی در بین راه از من سؤالی بکند و من نتوانم از زیر سؤال او دربروم و ۵ دقیقه و ۱۰ دقیقه طول بکشد؟
این احتمال نمیرود؟
اگر ممکن است و محال نیست،
پس ضَع أمر اخیک علی أحسن وجه یمکنک یعنی چه؟
شما به بهترین وجه که تعبیر نمیکنید بماند، بلکه به بدترین وجه تعلیل میکنید.
🔹 بعد هم ایشان شروع کردند به خواندن عبارت و فقط عبارت خواندند و ضمیر برگرداندند. نه شرحی و نه بیانی، و کلّ آن درس به همینگونه بود.
فردا که برای درس رفتیم، ایشان تشریف نیاوردند. احتمال دادیم که به خاطر آن حرف بوده و نیامدهاند.
روز دوم هم که برای درس رفتیم دیدیم ایشان نیامده است. فهمیدیم که بله، قضیّه به اینگونه است.
لذا رفتیم در محضر ایشان در منزل، عذرخواهی کردیم و گفتیم که: ما از طرف آن بندهٔ خدا عذرخواهی میکنیم، حالا اگر یکی بیادبی کرده است دیگران را محروم نکنید.
ایشان فرمودند: رنجید! این دل رنجید! تا وقتی که این دل برگردد به حالت عادی خود طول میکشد.
🔹 چقدر به ایشان سخت گذشت!
آن کسی که آنجور با اساتیدش برخورد داشته است، وقتی این حرکت را ببیند خیلی برایش سخت است.
یک سال درس تعطیل بود.
دیگر اصرار هم نمیکردیم؛ چون به اندازهٔ کافی اصرار کرده بودیم.
بعد از یکسال که قضیّه تقریباً فراموش شده بود، ایشان برگشتند و درس را ادامه دادند.
🗞 دوهفتهنامهٔ عهد - ضمیمهٔ دوماهنامهٔ خط - شمارهٔ ۲۲، اردیبهشت ۱۳۹۳، مصاحبه با شیخ حسن رمضانی
https://eitaa.com/dinpajouhi
فصل بهار آمد و رنگ بهار نیست
اُردیجَهنّم است زمانی که یار نیست..
#اللهمعجللولیکالفرج
https://eitaa.com/dinpajouhi
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
كُلُّ شَىءٍ لا يَحسُنُ نَشرُهُ، أمانَةٌ
وَ إن لَم يُستَكتَم.
🔹بسنجید با عادتی که ما اکثرا داریم و تا مستقیم به ما نگن فلان چیز محرمانه ست یا امانت، هر جا بشینیم نقلش میکنیم!
این عادت #بد ، این بیمحابا و رها حرف زدن، خلاف روایات و سیره آل اللهست.
🔹یه خط قرمزی، یه امانت سنجی، یه تاملی.. هییییییییچی! اصلآ و ابدآ..
🔹بماند که خیلی از حرفهایی هم که صریح گفتند #امانته، سر از جاهای دیگه درمیاره!
https://eitaa.com/dinpajouhi
تعصب #حضرت_حمزه علیه السلام
🔸 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
هیچ تعصبی، صاحب خود را داخل بهشت نکرد، جز تعصبِ حمزه بن عبدالمطلب، آنگاه که شکمبهٔ شتری بوسیله مشرکین مکه، به سر و صورت مبارک پیامبر(ص) انداخته شد و حضرت حمزه علیه السلام برای دفاع از آن حضرت و دفع شر دشمنان، اسلام را پذیرفت.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ٢/٣٠٨
https://eitaa.com/dinpajouhi
✔️ تایید صلاحیت حقیقی این است!
چه زیباست اگر، #امامزمانت مهر تأیید بر باورها و رفتارهایت بزند.
درست مثل کلام نورانی امام هادی علیه السلام، به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که فرمود:
أنت ولیّنا حقّاً !
تو دوستدار #حقیقی ما هستی..
#اللهمارزقنا
📚 امالي صدوق، ص: ۳۳۸
https://eitaa.com/dinpajouhi
clip14030101_659.mp3
3.96M
🏴 گریه کن و عزادار حضرت حمزه (ع)، مشمول دعای رسول خداست.
▪️فَسَمِعَ بُكَاءَ النَّوَائِحِ عَلَى قَتْلَاهُنَّ فَتَرَقْرَقَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص وَ بَكَى ثُمَّ قَالَ لَكِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاكِيَ لَهُ الْيَوْمَ فَلَمَّا سَمِعَهَا سَعْدُ بْنُ مُعَاذٍ وَ أُسَيْدُ بْنُ حُضَيْرٍ قَالُوا لَا تَبْكِيَنَّ امْرَأَةٌ جَمِيعَهَا حَتَّى تَأْتِيَ فَاطِمَةُ فَتُسْعِدَهَا فَلَمَّا سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَاعِيَةَ عَلَى حَمْزَةَ وَ هُوَ عِنْدَ فَاطِمَةَ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ قَالَ ارْجِعْنَ رَحِمَكُنَّ اللَّهُ فَقَدْ آسَيْتُنَّ بِأَنْفُسِكُنَّ.
▪️بعد از جنگ احد کمتر خانه ای در مدینه بود که از آن بانگ ناله و سوگواری بلند نشود جز خانه حمزه علیه السّلام پیغمبر صلی اللّه علیه و آله اشک در چشمانش بگشت و فرمود:
شهدای احُد گریه کننده دارند لکن امروز حمزه گریه کننده ندارد.
سَعْد بن مُعاذ و اُسَیْدِ بن حُضَیْر که این را شنیدند زنان انصار را گفتند: دیگر بر کشتگان خود نگریید نخست بروید نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها و او را همراهی کنید در گریستن بر حمزه ، آنگاه بر کشتگان خود گریه کنید.
زنان چنان کردند چون صدای گریه و شیون ایشان را پیغمبر صلی اللّه علیه و آله شنید فرمود:
برگردید، خدا شما را رحمت کند همانا مواسات کردید.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۲۰ ص۹۸
https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف!
هر کس که شَرَف داشته باشد شیعه است! سُنّیها خائن هستند و با اسرائیل همکار و همپیمان هستند!
https://eitaa.com/dinpajouhi
🛡⚔هفده شوال، سالروز جنگ خندق⚔🛡
🔹جنگ خندق، تنها جنگ مسلمانهاست که یک سوره از قرآن بنام این جنگ نامگذاری شده : سوره احزاب.
🔹خندق تنها جنگی ست که بفرمایش پیامبر(ص) در آن #همه_کفر دربرابر #همه_ایمان قرار گرفت.
🔹خندق تنها جنگی ست که رشادتهای مولا علی(ع) در آن به شکلی بینظیر از زبان پیغمبر اکرم (ص) مدح شده!
🔹امیرمومنان(ع) در جنگهای زیادی حضور داشتند، چه همراه با پیامبر(ص) و چه بعد از پیامبر(ص). اما فقط رشادتهای ایشان در جنگ خندق ، اونقدر برای اسلام #حیاتی بود که یک ضربه شمشیر مولا از عبادت انس و جن بالاتر قرار گرفت!!
🔹اهمیت پاسداشت وقایع این جنگ، خطبه ۱۲ نهج البلاغه است:
پس از پیروزى در جنگ جمل، یکى از یاران امام علیه السّلام بحضرت گفت:
دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد!
امام علیه السّلام پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ماست؟ گفت: آری
امام علیه السّلام فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بوده، نه فقط او، بلکه آنانیکه در صلب پدران و رحم مادرانند و با ما هم عقیده اند، در این #جنگشریکند.
پس اگر از این پیروزی مولا شاد هستید و با ایشان هم عقیده اید، هنیئا لکم که در جنگ خندق شریکید!
🔹خوب در این جمله تامل کنید:
فقط #یک ضربه مولای ما از عبادت جن و انس بالاتر است.
همین افتخار برای شیعه بس!
بماند که بعضی روز خندق، بتها پنهان کردند تا اگر مسلمین شکست خوردند، بگویند ما هنوز بت پرستیم!
آنکه پیش ضربتش اعمال ما #فانیست کیست؟
آنکه میداند در این عالم که حیدر کیست کیست؟
https://eitaa.com/dinpajouhi
💎منزلت یک ضربت!🗡
ابن ابی الحدید معتزلی از علمای اهل تسنن مینویسد:
شخصی از استاد ما ابوالهذیل سوال كرد که آیا منزلت و جایگاه علی (علیه السلام) نزد خداوند عظیمتر است یا ابوبکر؟
استاد در جواب گفت:
ای پسر برادرم! وقتی علی(ع) با عمرو بن عبدود در روز خندق به مبارزه برخواست این عملش برابری كرد با اعمال و طاعات تمام مهاجرین و انصار و از اعمال آنها بزرگتر بود چه رسد از عمل ابی بكر به تنهایی!
📖شرح نهج البلاغه،ص۲۳۰
#هفده_شوال
https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸مدح نبی و ولی علیهماالسلام🌸
مدیحه هلالی جغتایی با صوت دلنشین مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)
محمّد عربی آبروی هر دو سراست
کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او
شنیدهام که سخن رانده است همچو مسیح
بدین حدیث، لب لعل روحپرور او
که من مدینهٔ علمم، علی در است مرا
عجب خجسته حدیثیست! من سگِ در او
#هفده_شوال
https://eitaa.com/dinpajouhi
🌸 حدیثی نورانی و وصیتی ربانی 🌸
حضرت موسیبنجعفر علیهالسلام:
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا. (الأمالي، ص۶۰۶)
خداوند متعال در روز جمعه #هزار نسیم رحمت دارد كه به هر بندهاى هر مقدار از آن بخواهد می دهد. هر كه بعد از عصر روز جمعه، صد مرتبه سوره قدر را بخواند خداوند آن هزار نفخه رحمت و #مانند آن را به او میبخشد.
🔹خوشا بحال کسیکه این عمل را به #نیابت از منتظرین دلسوخته، حَیّاً اَو میّتاً، به امامعصر(عج) #هدیه میکند.
https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ روایت جعلی مولوی از جنگ خندق ⛔️
🔹یکی از داستانهای مشهور اما #دروغ که تقریبا همه ما ایرانیان از امیرمومنان (ع) شنیده ایم، این است که در جریان جنگ خندق، عمرو بن عبدود به صورت مبارک حضرت، نعوذ بالله، آب دهان میاندازد و حضرت بخاطر اینکه بر غضب خود از این عمل غلبه کنند و مخالفت هوای نفس نمایند، کشتن وی را به تاخیر میاندازند!
🔹این داستان دروغ، اولین بار توسط مولوی در دفتر اول کتاب مثنوی جعل شد و بعدها بقدری مشهور گشت که بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز بدون بررسی و صحت سنجی، آنرا روایتی واقعی پنداشته و در آثار خود نقل کرده اند و بدلیل همین شهرت، دستاویزی برای شیعه پنداری مولوی، توسط برخی گردید.
🔹ابیات آغازین این شعر که از قدیم الایام تا کنون در کتب درسی ما ایرانیان تدریس میشود چنین است :
از على آموز اخلاص عمل
شير حق را دان منزه از دغل
در غزا بر پهلوانى دست يافت
زود شمشيرى بر آورد و شتافت
او خدو انداخت در روى على
افتخار هر نبى و هر ولى...
🔴 اما نکات مهم این داستان جعلی :
🔻این داستان #هیچ سندی ندارد و در هیچیک از منابع #متقدم اسلامی، اعم از کتب شیعه و سنی نقل نشده است و مانند بیشتر داستان های مثنوی، ساخته و پرداخته مولوی است و بس.
اما متاسفانه با استناد به همین اشعار مولوی، حتی بر فراز منابر در مساجد و هیاتهای مذهبی نقل میگردد و از آن فاجعه بارتر اینکه، به مدد #مولفین کتب درسی، این داستان نسل به نسل برای شیعیان تدریس و جزو مستندات اعتقادی آنان میگردد، چنانکه ممکن است خوانندگان همین متن، جعلی بودن آنرا نپذیرند!!
🔻نکته بسیار مهم اما مغفول اینکه، طبق این داستان جعلی مولوی، امیرالمومنین(ع)، نه برای خدا، که برای نفس خود غضب کرد! لذا مانند مردم عادی باید دوری بزند و هوایی بخورد تا خشمش فرو بنشیند!!
یعنی درست برخلاف عقیده #عصمت
در مکتب حقه تشیع، امامان، #معصوم می باشند و اگر حتی ثانیهای برای #نفسخود غضب کنند از مقام عصمت خارج شده و دیگر تفاوتی با مردم عادی ندارند!
بنابر این مولوی در این اشعار، نه تنها امیرالمومنین(ع) را مدح #نکرده است، بلکه طبق مذهب خود، مقام عصمتی برای ایشان قائل #نیست!
در حالیکه ما شیعیان #سادهدل، هم این داستان را بعنوان #فضیلت مولایمان نقل و تدریس میکنیم، و هم آنرا #دلیل تشیع مولوی نیز میدانیم!! یا للعجب..
🔻حتی اگر فرضا بپذیریم که مولوی در این اشعار، امیرالمومنین(ع) را مدح کرده است، باز نشان شیعه بودن او #نیست.
چرا که وی در همین کتاب مثنوی، برخلاف عقیده شیعیان، حضرت ابوطالب (ع) را #کافر دانسته، برای #قاتل حضرت فاطمه(س) فضائل و مناقب زیادی جعل کرده، معاویه را مدح نموده و موارد دیگری آورده که دقیقا #مخالف منظومه اعتقادی شیعیان است!
پس نشان تشیع، صرفا مدح امیرالمومنین(ع) نیست، بلکه #برائت از دشمنان ایشان شاخص تشیع است.
همگی می دانیم که اهل تسنن، امیرالمومنین علیه السلام را خلیفه چهارم خود می دانند و بخاطر وجود فضائل بی شمار آن حضرت، بسیاری از بزرگان سنی مذهب مانند: نسائی، جوینی، خوارزمی، شافعی، و ... کتاب های مهمی با نام مناقب و فضائل امیرالمومنین(ع) تالیف کرده و اشعار بسیاری نیز در مدح ایشان سروده اند، اما تا پایان عمر خود، بر مذهب تسنن باقی ماندند!
پس یکبار برای همیشه باید دانست که مدح امیرالمومنین(ع) به #تنهایی، نشانه تشیع نیست!
🔻 #پایان این داستان جعلی مولوی نیز هیچ شباهتی به پایان واقعی نبرد عمروبن عبدود با حضرت امیرالمومنین(ع) ندارد، چرا که در اصل واقعه، عمرو بدست حضرت به جهنم فرستاده می شود که پیامبر اکرم(ص) در اینباره فرمودند:
لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْن.
اما طبق داستان جعلی مولوی، عمروبن عبدود، در آخر کشته #نمیشود بلکه مسلمان شده و درجات معنوی را طی میکند و به مقاماتی میرسد!!
🔻ایکاش با #تامل در این نکات، ناشر فضایل #واقعی امیرالمومنین(ع) در بین نسل خود و شیعیان حضرت باشیم که فرموده اند:
كونوا درائين و لا تكونوا روائين!
https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
⛔️ غفلت از حفظ حرمت ⛔️ 🔹آن سالها در خدمت علّامهٔ حسنزاده بودیم و ایشان آن زمان درس فصوص را میگفتن
⛔️ حفظ حرمت استاد ⛔️
🔹علّامه حسنزادهآملي:
بنده حريم اساتيد را بسيار بسيار حفظ ميكردم. سعي ميكردم در حضور استاد به ديوار تكيه ندهم، چهار زانو بنشينم، حرفي را زياد تكرار نكنم، چون و چرا نميكردم كه مبادا سبب رنجش استاد شود. يك روز محضر آقاي مهدي الهي قمشهاي نشسته بودم.
خم شدم و #كفپای ايشان را بوسيدم. ايشان برگشتند و به من فرمودند: چرا اين كار را كردي؟! گفتم: من لياقت ندارم كه دست شما را ببوسم. براي بنده اين كار مايه مباهات است، خب چرا اين كار را نكنم؟
🔹يكي از شاگردان علّامه طباطبايي دربارة علاقه و احترام فراوان علّامه به استادش، مرحوم قاضي مينويسد:
من يك روز به علّامه عطر تعارف كردم. ايشان عطر را گرفته و تأمّلي كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضي رحلت كردهاند و من از آن وقت تا به حال، عطر نزدهام! تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطر ميدادم، در آن را ميبستند و در جيبشان ميگذاشتند و نديدم كه ايشان عطر استعمال كنند.
📚 سيماي فرزانگان، ص ۲۶۷ و ۲۶۸
https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
⛔️ روایت جعلی مولوی از جنگ خندق ⛔️ 🔹یکی از داستانهای مشهور اما #دروغ که تقریبا همه ما ایرانیان از ا
✅ عزیزی، در جایی، سوالاتی درباره این متن مطرح و عزیزتری منتقل کرد.
جهت تبیین بعضی نکات و پاسخ به ابهامات احتمالی، سوالهای اون عزیز و جوابها به نظر اهل تحقیق میرسه:
سلام چند تا مطلب:
1-کدام مرجع علمی یا دانشمند که سواد علمی کافی را دارد این موضوع را مطرح کرده و به رد مولوی و داستان او پرداخته؟
2-در مورد سرنوشت عمروبن عبدود در حدیث پیامبر(ص) چیزی نقل نشده صرفا به عظمت حضرت علی (ع) و نبرد ایشان اشاره شده و نمیتوان این حدیث را علتی بر مرگ عمر دانست.
3-در حدیث ها و روایات که از کتاب مناقب آل آبی طالب از آثار ابن شهرآشوب ذکر شده است که حضرت علی(ع)در خلال جنگیدن با عمرو بن عبدود، پس از آنکه عمرو، آب دهان بر چهرهی مبارک حضرت انداخت، چند لحظه از جنگیدن دست کشیدن تا خشم خود را فرونشاندند، و سپس عمرو را کشتن و ملوی از گفتن باقی داستان خودداری کرده.
4-در کدام از غزل یا شعر های ملوی ذکر شده است که عمروبن عبدود مسلمان شده و به مقام های بالا رسیده است؟
سلام پاسخ به چند تا مطلب:
۱. اگر قابل بدانید و به غلامی قبول کنید، مرحوم علامه جعفری، مرحوم بدیع الزمان فروزانفر و مرحوم عبدالباقی گلپینارلی که هر سه از شارحین مثنوی اند، به این موضوع پرداخته اند و اذعان کرده اند که در هیچ منبعی نیست. البته اگر این سه نفر رو مرجع علمی و دانشمند با سواد علمی کافی، بدانید.
کافیه به شرح هر سه مرحوم مراجعه کنید تا مطلع بشید.
دیگر منابع عبارتند از کتابهای:
نقدی بر مثنوی
سماع، عرفان و مولوی
نگرشی نو بر مثنوی
۲. با شاخص سائل میپرسیم:
مگر شما مرجع علمی یا دانشمند با سواد کافی هستید که گفتید از حدیث پیامبر(ص) #نمیتوان فلان نتیجه را گرفت؟
اگر هستید، مستندات علمی از این برداشت شخصی بدید تا واقعا استفاده کنیم، اگر نیستید به شرح شارحین حدیث یا تفاسیر ذیل آیه ۹ سوره مبارکه احزاب مراجعه کنید تا به دلالت حدیث پی ببرید.
۳. عرض شد و با علامت هشتک تاکید شد که داستان با این #کیفیت( خدو انداختن و اسلام آوردن خصم و..) اولا در منابع #متقدم نیومده، نه اینکه در مناقب نیست. مفهوم متقدم با مناقب که متعلق به قرن #ششم است یا حتی منابع معاصر مولوی متفاوته.
ثانیا ایراد اصلی، بخاطر بحث #عصمت بود که بیان شد.
باید دقت کرد صرف نقل یک حدیث در کتاب، دلیل بر درستی محتواش نیست، مثلا در همین کتاب کافی مرحوم کلینی، مواردی مثل قضا شدن نماز پیامبر(ص) و مطلاق بودن امام مجتبی(ع) هم نقل شده، حالا چون در کتاب کافی هست باید پذیرفت؟ قطعا خیر!
۴. داستان در غزلیات نیومده که دنبال خاتمهش باشیم، در همون دفتر اول مثنوی به موضوع اشاره کرده، کافیه داستان رو تا آخر دنبال کنید تا به مطلب برسید.
دو نکته در پایان:
🔹 فرمودند انظر الی ما قال، نه من قال.
اینکه اگر طرف دانشمند و صاحبنام نبود پس حرفشو نپذیریم، این خلاف روایات و اصول تحقیقه.
🔹 #اگر به این امیرالمومنینِ(ع) موصوف مولوی معتقدید، هنیئاً لکم.
و #اگر به مولوی تعصب دارید و #احیانا از نقدش ناراحتید، طوبی لکم و حسن مآب. بالاخره مختارید و ۱۰۰٪ حق انتخاب با شماست.
ولی اگر از منظر تحقیقی و تطبیقی با #عقایدشیعه دنبال حقیقتاید، باید در مطالب مختلف، به احدی جز آل الله تعصب نداشته باشید و نظرات موافق و مخالف، هر دو رو بشنوید و بسنجید و از همون ابتدا قضاوت نکنید که ذلک فوز العظیم.
https://eitaa.com/dinpajouhi
🔹مرحوم آیتالله بهجت قدسسره:
چقدر حضرت (امام زمان عج) #مهربان است به کسانی که #اسمش را میبرند و #صدایش میزنند و از او #استغاثه میکنند؛ از پدر و مادر هم به آنها #مهربانتر است!
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۶۶
https://eitaa.com/dinpajouhi
پیامبر اکرم(ص):
«بَرَكَةُ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ»
برکت علم، در احترام به استاد است.
المواعظ العددیة، ص ۱۵۷
🌸 روز معلم بر تمام معلمین گرانقدر مبارکباد.
https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ کتابی برای نخواندن! ⛔️
🔹«مغز متفکر جهان شیعه» کتابی مشهور که ساخته و پرداخته ذهن نویسنده آن است و هیچ ارزش علمی، تاریخی و دینی ندارد.
🔹دکتر غلامحسین دینانی با انتقاد از کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» ذبیح الله منصوری را روزنامه نگاری جعل کننده دانست وگفت: او محتوای آثار را جعل می کرد و آثارش، ارزش علمی ندارد. ما برای معرفی مقام علمی امام صادق (ع) نیازی به این اثر مجعول و نوشته های غلط این روزنامه نگار نداریم.
🔹وی با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» افزود: حتی عنوان کتاب مغز متفکر جهان شیعه واژه نادرست و بیهوده ای است. نباید از تعبیر مغز متفکر برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است استفاده کنیم. مگر امام صادق(ع)، برتراند راسل یا انیشتین است؟
🔹وی با انتقاد از ترویج گسترده این اثر در سال های گذشته گفت: آیا در مورد امام صادق (ع) این قدر فقیر شده ایم که باید به آثار چنین کسی مثل منصوری استناد کنیم؟ او جعل کننده است و آثارش اصلا قابل اعتنا نیست.
🔻دیگر نظرات درباره کتاب:
https://flatearthfarsi.ir/?p=3284
https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 امام صادق علیه السلام، «منتظِر» واقعی!
🔹سدیر صیرفی از اصحاب امام صادق علیه السلام ماجرائی را نقل نموده که مرحوم شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین خویش آورده است.
او می گوید روزی من و چند نفر از همراهانم بر حضرت امام صادق علیه السلام وارد شده و آن حضرت را در حالی ملاقات نمودیم که ناله ها و گریه ها و دگرگونی حال آن حضرت، نزدیک بود ما را دیوانه کند! (فاسطارت عقولنا...).
ابتدا گمان کردیم که شخصی از اطرافیان آن حضرت از دنیا رفته است.
🔹 سپس سدیر به توصیف چگونگی وضعیت حضرت پرداخته و می گوید: امام صادق علیه السلام را در حالی مشاهده کردیم که؛
حضرتش بر روی خاک نشسته بود!
لباسی از مِسح و بدون گریبان بر تن نموده،
آستین ها را بالازده،
#مانند مادرِ فرزند مرده و جگر سوخته مى گريست!
در حالی که اندوه تا گونه هایش رسيده،
رخساره اش دگرگون شده
و ديدگانش پر از اشك گرديده بود.
🔹آن حضرت ناله کنان خطاب به امام دوازدهم علیه السلام می فرمود:
«آقاى من! غيبت تو #خواب را از ديدگانم ربوده!
بسترم را بر من #تنگ ساخته
و #آسايش قلبم را از من سلب نموده است،
آقاى من! غيبت تو اندوه مرا به فجايع ابدى پيوند داده!
و فقدان امامان يكى پس از ديگرى جمع و شمارِ ما خاندان را نابود كرده است!»
▪️اگر حال یک «منتظِر» این گونه نباشد..
اگر دردِ فراق، او را محزون و گریان نکند...
چطور ادعای #انتظار خواهد داشت..؟
📚 شیخ صدوق؛ کمال الدین؛ ج ۲ ص ۳۵۳
https://eitaa.com/dinpajouhi