#فقه_پزشکی
#اخبار_دین_و_سلامت
#اعلام_نشست_فقه_پزشکی
🔶 مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی برگزار می کند:
💠 سلسله نشست های نقد آراء قضایی
💠 چه کسی باید پدر و مادر دوقولوها باشد؟
پدر و مادر بیولوژیک یا پذیرنده جنین؛ وضعیت حقوقی مفهوم والدین حضانتی در کودک متولد از رحم جایگزین؛
نقد رای شعبه 26 دادگاه تجدید نظر استان تهران
با ارائه:
جناب آقای دکتر محمد روشن؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدرضا رضانیا معلم؛ مستشار دادگاه تجدید نظر استان تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدهادی فاضل بابلی؛ استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
لینک دانلود رای دادگاه بدوی و تجدید نظر-یادداشت توضیحی:
https://www.mfeqh.ir/ray-shoabeh242
تذکر: امکان شرکت کلیه طلاب مراکز حوزوی، دانشجویان حقوق دانشگاه ها و همچنین سایر برادران و خواهران علاقه مند فراهم است.
زمان: یکشنبه 13 اسفندماه 1402 ساعت 18:30
مکان: قم، خیابان شهید صدوقی، کوچه 5، پلاک 40، مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
لینک ثبت نام جهت شرکت حضوری در نشست:
https://form.avalform.com/view.php?id=56658203
لازم به یادآوری است با توجه به محدودیت مکان برگزاری جلسه، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام می کنند.
لینک پخش زنده:
https://eitaa.com/imfeqh
کسب اطلاعات بیشتر:
@moavenatpazhohesh
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
«لاضرر در فقه پزشکی».pdf
274.4K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«قاعده فقهی لاضرر و کاربرد آن در فقه پزشکی»
✍️نویسنده: محمد عدنانی
📝ناشر: پژوهشنامه میان رشته ای فقهی (پژوهشنامه فقهی سابق) سال دوم پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره ۱ (پیاپی ۳)، صفحه ۵۹-۸۱
تعداد صفحات: ۲۱ صفحه
چکیده مقاله:
از مهمترین قواعد فقهی که در بسیاری از ابواب فقهی کاربرد دارد و فقها به استناد به این قاعده به استنباط احکام شرعی پرداخته اند، قاعده لاضرر است. این قاعده در زمره آن دسته از قواعد فقهی است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و تاکنون دهها رساله و اثر درباره آن نگاشته اند. بر اساس این قاعده خداوند حکم ضرری را جعل نکرده است و چنانچه حکمی مستلزم ضرر باشد، این حکم رفع خواهد شد. از موارد کاربرد این قاعده فقهی در مسائل پزشکی و حوزه بهداشت و درمان جامعه است. این پژوهش در صدد است با بررسی قاعده فقهی لاضرر، موارد کاربرد این قاعده را در مسائل مختلف حوزه پزشکی و درمان تبیین نماید.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#دین_و_سلامت
#اخبار_سلامت
#نان_کامل
تمرکز وزارت بهداشت برای پخت نان با «آرد کامل»
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه با بیان اینکه در حال حاضر تمام کارخانههای تولید آرد، به آردهای تولیدی خود، آهن و اسیدفولیک را اضافه میکنند، گفت: تمرکز وزارت بهداشت روی موضوع استفاده از "آرد کامل" برای تهیه نان در نانواییهایی سراسر کشور است.
احمد اسماعیلزاده در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت روی موضوع استفاده از "آرد کامل" برای تهیه نان است، اظهار کرد: میزان دریافت فیبر در کشور 13 گرم در روز است اما میزان توصیه شده مصرف فیبر 28 گرم است بنابراین ایرانیها حدوداً نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف میکنند؛ در حالی که پایین بودن میزان مصرف فیبر خطر ابتلا به پرفشاری خون، دیابت و سرطانها را افزایش میدهد.
وی افزود: با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم ایران است تولید نان کامل اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از منابع دریافت فیبر، نان کامل است اما در زمان حاضر تنها در برخی استانها مانند فارس، مرکزی، خراسان رضوی و البرز کارخانجات تولید آرد کامل وجود دارد و در برخی نانواییهای این استانها، نان کامل پخت میشود.
مشروح خبر:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/15/3049470/
سوژه پژوهشی: نقش «نان» در تغذیه از دیدگاه دین
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#فقه_پزشکی
#اخبار_دین_و_سلامت
#اعلام_نشست_فقه_پزشکی
📣بیستمین نشست علمی گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با همکاری گروه فقه و حقوق بشر مرکز
🟢موضوع :
مسؤولیت مدنی بیمارستانها در مقابل صدمات وارده به بیماران از منظر فقه و حقوق اسلامی
✅ارائه دهنده:
دکتر محمد مهدی مقدادی
مدیر گروه فقه و حقوق بشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید
✅دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین سید هدایت اله میرسالاری
دبیر پژوهشی گروه تخصصی فقه پزشکی و استاد سطوح عالی حوزه
⏰زمان: شنبه ۱۹ اسفند ماه ١٤٠٢ ساعت ۱۹
🕌مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه ٢ ، اتاق جلسات
لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
مفهوم شناسی و جایابی عینی دو استخوان کعب در قرآن با رویکرد دادههای پزشکی.pdf
1.12M
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«مفهوم شناسی و جایابی عینی دو استخوان کعب در قرآن با رویکرد دادههای پزشکی»
✍️نویسنده: امیرحمزه سالارزایی
📝ناشر: پژوهشهای فقهی مسائل مستحدثه شماره ۱
صفحه ۲۸-۵۷
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده مقاله:
پژوهشهای بینرشتهای میتواند بسیاری از شبهات را برطرف و مفاهیم نسبتاً پیچیده را شفاف مینماید؛ لذا واکاوی و بازنگری برخی آرای فقهی که با دادههای مسلّم پزشکی مقرون است، ضرورت و لازمه پویایی اجتهاد است. مقاله حاضر، به نحوه طهارت پا در وضو پرداخته، با این مسأله که وقتی آناتومی استخوانهای مچ پا را در بحث " کعبین " و مفهوم شناسی این واژه در آیه ششم سوره مائده، بررسی کنیم، نحوه مسح پا بنا بر نقل مشهور فقها از قول علامه حلّی محل ایراد واقع میگردد. مدعای ما، با استناد به مفهوم شناسی کعب و موضع آن در پای انسان، تجدیدنظر جدی در فتوای مرتبط با اصل مسح و نحوه آن است. بر این اساس، کفایت مسح پا، حتی با یک انگشت که به قول علامه حلی(ره) ، نظر مشهور فقهای شیعه است، برای تأمین طهارت پا، قابل مناقشه است. درنتیجه، بهاتفاق اهل لغت و آناتومی پزشکی، کعبین در دو جانب بیرونی و داخلی محسوب میشود. همچنین دادههای مبتنی بر استخوانشناسی طبی مچ پا، بخش چشمگیری از فتاوای فقهی را در مقوله اصل مسح پا و نحوه آن، مورد مناقشه قرار میدهد.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنه صلى الله عليه و آله :
« لَو يَعلَمُ العَبدُ ما في رَمَضانَ لَوَدَّ أن يكونَ رَمَضانُ السَّنَةَ »
بحار الأنوار ج۱۲ ص ۳۴۶
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد.
🌸🌸 🌸🌸🌸 🌸🌸
حلول ماه مبارک رمضان الکریم بر تمامی مسلمانان جهان مبارکباد.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#فقه_پزشکی
#اخبار_دین_و_سلامت
#اعلام_نشست_فقه_پزشکی
سلسله دروس علمی در ماه مبارک رمضان(۹)
با حضور و ارائه بحث توسط:
استاد سید محسن مرتضوی
موضوع :
بررسی آرای فقهای معاصر پیرامون پیوند اعضا از بیمار مرگ مغزی
زمان:
از ۲۸ اسفند(شب هشتم ماه رمضان)
تا ۳ فروردین، ساعت ۲۲.
مکان:
مشهد؛خیابان آیت الله بهجت؛ بهجت ۸/۱ پ ۴۱۵.
موسسه علمی پژوهشی «بسوی اجتهاد»
╔═🔻🔻════╗
@besooj_ir
╚════🔺🔺═╝
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3484549296Cee3a9b7a7a
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
قال رسول الله صلیالله علیه و آله:
«یَا خَدِیجَۀُ اَنتِ خَیرُ اُمَّهَاتِ المُؤمِنینَ وَ اَفضَلَهُنَّ؛ همانا ای خدیجه! تو بهترین مـادران مـؤمنان و با فضیلت ترین آنان هستی.»
الانوار الساطعه من الغراء الطاهره، ص۷
🥀🥀🥀 🥀 🥀🥀🥀
سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
قـالَ الحَسنُ بنُ عَلِى عليهماالسلام:
«وَاللّه ِلايُحِبُّنا عَبْدٌ أَبَدا وَلَوْ كانَ أَسيرا فِى الدَّيْلَمِ إلّا نَفـَعَهُ حُبـُّنا وَإنَّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنِيآدَمَ كَما يُساقِطُ الريحُ الوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.»
[بحارالانوار، ج٤٤، ص٢٥]
امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: «سوگند به خداوند كه كسى دوست نمىدارد ما را گر چه در دورترين نقاط؛ همچون اسیری در دیلم، مگر اين كه دوستى ما به حال او مفيد خواهد بود.
همانا ولايت و محبت ما ـ اهل بيت ـ گناهان فرزندان آدم را از بين مى برد همان طورى كه باد، برگ درختان را از شاخه و تنه او جدا مى كند و به زمين مى ريزد.»
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ولادت با سعادت
امام حسن مجتبی علیه السلام
مبارکباد.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِالْفَقِيهِ حَقِّ اَلْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ اَلنَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لَهُمْ فِي مَعَاصِي اَللَّهِ وَ لَمْ يَتْرُكِ اَلْقُرْآنَ رَغْبَةً عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ »
امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: «آيا از كسى كه به حق، فقيه است خبر ندهم؟
او كسى است كه مردم را از حكمت خدا، نااميد نكند و از عذاب خدا كسى را، ايمن نسازد و به آنها اجازه گناه ندهد و قرآن را به خاطر ميل به چيز ديگرى، ترك نكند.»
الکافی، ج ۱، ص ۳۶
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
سالروز شهادت
امیرالمومنین علی علیه السلام
تسلیتباد.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
عَن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
«فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّى لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ فَإِذَا كَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِكَةَ فِی كُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّكَكِ فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ كَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ ...»
(امالی مفید مجلس ۲۷ ص۲۳۲)
«و چون شب عید فطر-كه شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل كنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد.
و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر كوچه ها و گذرها بایستند و [ با صدایى كه آن را همه ی آفریده هاى خدا جز جن و آدمیان میشنوند] گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار كریم [براى نماز عید] بیرون شوید كه او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد...»
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌹عیدسعیدفطر مبارکباد🌹
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
بکر نمایی از منظر فقه پزشکی.pdf
656K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
نقدی بر مقاله «بکرنمایی از منظر فقه پزشکی»
✍️نویسندگان:
احسان پور سیدرضا | عباسی محمود
📝نشریه: فقه پزشکی
سال:۱۳۹۰ | دوره:۳-۲ | شماره:۶-۵
صفحات :۱۶۹-۱۵۱
چکیده مقاله:
در این مقاله نقدهای وارده بر مقاله «بکرنمایی از منظر فقه پزشکی» که در شماره نخستین این نشریه به چاپ رسیده به طور تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است. در نقد دیدگاه کسانی که قایل به جواز بکرنمایی هستند, به عدم تسلط انسان بر نفس خویش, عدم امکان استناد به قاعده اضطرار و همچنین قاعده لاحرج استناد گردیده و ضرورت کتمان گناهان ناموسی به عنوان یکی دیگر از ادله جواز این عمل, به لحاظ معارض بودن با سایر ادله, مورد قبول قرار نگرفته است. در نقد ادله قایلین به حرمت بکرنمایی نیز به طور خاص, به تفاوت میان دو مفهوم اعانه بر اثم و تعاون بر گناه اشاره شده که نتیجه آن, عدم قبول نظر نویسنده محترم می باشد. از دیگر نقدهای وارده بر مقاله مذکور جامع نبودن, فقدان مطالعات تطبیقی و عدم بهره مندی کافی از نظرات فقهای معاصر می باشد.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#دین_و_سلامت
#اخبار_پزشکی
#مصرف_خودسرانه_آنتیبیوتیک
مصرف کدام آنتیبیوتیکها در ایران بالاست؟
رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام پرمصرفترین آنتی بیوتیکهای کشور گفت: آنتیبیوتیکها بر عفونتهای ویروسی بیتاثیر هستند و منجر به بهبود نمیشوند.
محمدحسین متولی با اشاره به آنتی بیوتیکها بعنوان پرمصرفترین داروها در کشور، حجم زیادی از آن را مربوط به مصرف خودسرانه افراد ارزیابی و اظهار کرد: بیشترین آنتیبیوتیکهای تجویزی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ آزیترومایسین، سفکسیم، مترونیدازول، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سیپروفلوکساسین، سفازولین، لووفلوکساسین بودهاند.
بر خلاف تصور عموم، آنتی بیوتیکها بر عفونتهای ویروسی بیتاثیر هستند و منجر به بهبود نمیشوند؛ به همین دلیل در این عفونتها مصرف آنتی بیوتیک بی اثر و استفاده از انواع دیگر آن برای اثربخشی پرضررتر است.رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو گفت: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی بیوتیکها به باکتریها فرصت میدهد مکانیسمهای دفاعی را برای مقاومت در برابر داروها فعالتر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتیبیوتیک مصرف میکند، باکتریهای حساس و مفید بدن از بین میروند اما باکتریهای مقاوم شروع به رشد و تکثیر میکنند.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/01/24/3067061/
سوژه پژوهشی:
واکاوی مصرف خودسرانه دارو از منظر فقه
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
بشکند دستی که ویران کرد این
گلخانه را
در عزا بنشاند او ،شمع و گل و
پروانه را
بشکند دستی که هتک حرمت
این خانه کرد
شیعه را سوزاند و خون در قلب
صاحبخانه کرد
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
هشتم شوال
سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
علیهمالسلام تسلیت باد
•••••••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
سزارین انتخابی.pdf
806.9K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«تحلیل فقهی_پزشکی سزارین انتخابی»
✍️نویسندگان:
عباس كلانتری خلیلآباد
فاطمه قدرتی
علیاکبر کریمی زارچ
📝فصلنامه فقه پزشكی، دوره ۸ شماره ۲۷-۲۶ بهار و تابستان ۱۳۹۵
صفحات: ۳۷_۱۱
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مشروعیت و حکم اقدام به عمل سزارین در شرایطی است که امکان انجام زایمان به شیوه طبیعی وجود دارد و روش سزارین، انتخابی محسوب شده و به عنوان تنها روش پیشرو مطرح نیست.
این پژوهش به شیوه تحلیلی اسنادی و در دو بخش انجام شده است: ابتدا در مقام موضوع شناسی، با استناد به نتایج تحقیقات کیفی و میدانی به ارزیابی این روش در علم پزشکی در مقایسه با روش تکوینی و طبیعی پرداخته شد که بر اساس نتایج حاصله، روش سزارین در مقایسه با روش طبیعی به عنوان یک روش پرخطر و پرعارضه نسبت به زایمان طبیعی معرفی شده است. در بخش دوم با تحلیل و بررسی آرای فقهی موافقین و مخالفین، با نظر به یافتههای علم پزشکی به عنوان نظر خبره در شناخت موضوع، نهایتاً حکم عدم جواز در مسأله استنباط شده است و در ادامه بر اساس تحقیقات پزشکی تعدادی از موارد ضرورت و جواز برای اقدام به عمل سزارین غیر انتخابی نیز شناسایی شده است.
در این حالت با نظر به این حکم اولیه که عدم جواز است، طبیعتاً حکم فقهی عمل پزشک در ارجاع بیمار در موارد غیر ضروری، حرمت خواهد بود و از جهت حکم وضعی و ضمان او در صورت بروز حادثه برای متقاضی نیز این مسأله قابل بررسی است.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#دین_و_سلامت
#اخبار_سلامت
#اختلال_اضطراب_اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اضطرابهای شایع است. اگر اضطراب اجتماعی دارید، ممکن است افکار استرسی و منفی را در موقعیتهای اجتماعی تجربه کنید به خصوص اگر فکر میکنید مورد قضاوت، تحقیر، طرد شدن یا ارزیابی قرار خواهید گرفت. این نوع از اضطراب ممکن است هنگام ملاقات با افراد جدید، شرکت در یک مصاحبه شغلی، پاسخ دادن به سوالات در کلاس یا حتی صحبت با شخصی در یک فروشگاه رخ دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است از انجام کارهایی که آنها را در این موقعیتهای اجتماعی قرار میدهد اجتناب کنند.
علائم این اختلال عبارتند از:
خجالت زدگی
تعریق
لرزیدن
ضربان قلب سریع
عدم ارتباط چشمی با دیگران
حالت تهوع یا استفراغ
مشروح خبر:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/04/3073167/
سوژه پژوهشی: عوامل اضطراب اجتماعی و درمان آن در آینه روایات
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
mazujrh-v11n1p65-fa.pdf
1.19M
#دین_و_سلامت
#فقه_پزشکی
#معرفی_مقاله
«واکاوی مفهوم «سرایت بیماری» در امراض واگیردار از منظر حدیث و فقه پزشکی»
نویسندگان: سید حسین حسینی کارنامی، عباس علیپور، رویا ملک زاده
مجله دین و سلامت ، دوره ۱۱، شماره ۱ ،صفحات ۷۵_۶۵
چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از منابع معتبر کتابخانهای و مقالات مرتبط، بهروش تحلیل محتوا و با هدف بررسی اجتهادی و استنباطی «موضوع سرایت بیماری از نگاه فقهی و حدیثی» انجام گرفت و با یافتههای پزشکی جدید تطبیق داده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نگرش به حدیث لاعدوی، از نظر روش تحقیق در علم رجال و درایه و فقه الحدیث بحثبرانگیز است و برخی از راویان آن ضعیف هستند و صدور آن از پیامبر اسلام (ص) ایراد دارد. از نظر دلالت نیز افزون بر تعارض با مسلّمات تجربههای بشری در زمینههای پزشکی، مداخلهها و تحلیلهای فراوانی برای آن وجود دارد و بهفرض پذیرش نفی سرایت بیماری در این حدیث، باید گفت که فقط از بیماری واگیردار خاصی مانند «گری» در حیوانات که در حدیث دربارهی آن بحث شده، نفی سرایت شده است. با عنایت به اشکالات فراوان بر سند و دلالت حدیث بر سرایت نکردن بیماری و نیز صراحت برخی از احادیث به وجود امکان و وجود سرایت بیماری، مراقبتهای بهداشتی، قرنطینه، فرار از بیماری و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در هنگام شیوع بیماری، امری عقلانی و مشروع و واجب است.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دین_و_سلامت
#اخبار_سلامت
#حراج_جنین
🔹حراج جنین در شکم مادر
🔸کثیف ترین دلالی دنیا میتواند دلالی نوزاد باشد؛ در فضای مجازی آگهی هایی از نوزادان دیده میشود که بنا به سن و ویژگی های ظاهریشان قیمت گذاری میشوند
🔸دلال، هزینه جنینی که هنوز جنسیتش مشخص نشده است را ۳۰۰ میلیون نرخ گذاری میکند و از الان برای چند ماه بعد که نوزاد به دنیا بیاید قرارداد فروش بچه را میبندد.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
عنه صلى الله عليه و آله : إنَّ مُعَلِّمَ الخَيرِ يَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأرضِ ، و حِيتانُ البَحرِ ، و كُلُّ ذي رُوحٍ فِي الهَواءِ، و جَميعُ أهلِ السَّماءِ و الأرضِ
[بصائر الدرجات : ۳/۱]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جنبندگان زمين و ماهيان دريا و هر جاندارى در هوا و همه اهل آسمان و زمين براى آموزگار خوبيها آمرزش مى طلبند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
انسان دو نوع معلم دارد :
آموزگار و روزگار...
هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو می آموزد...
اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت...
روز معلم گرامی باد...
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
امام علی بن موسی الرضا علیه السلام از پدرانش تا برسد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کردند که رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
«... وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اَللَّهَ تَعَالَى وَ كِتَابُهُ بِيَمِينِهِ فَلْيَتَوَلَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ ...
... و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که نامه عملش به دست راستش باشد، پس باید ولایت جعفربن محمد الصادق علیه السلام را قبول کند... »
اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج۱، ص۵۲۴.
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
شهادت ششمین اختر تابناک آسمان
امامت و ولایت حضرت
امام جعفرصادق علیه السلام
تسلیت باد.
••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝