eitaa logo
دین، سلامت و سبک زندگی
416 دنبال‌کننده
283 عکس
14 ویدیو
18 فایل
کانال رسمی گروه پژوهشی دین، سلامت و سبک زندگی موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد سایت اینترنتی www.dinvasalamat.com ادمین کانال 👇 @Zohoornazdikast1367 ارتباط با مدیریت موسسه👇 @MZ_Rohani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنویت بیشترین تأثیر را روی سلامتی دارد سیدعلیرضا مرندی؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نشست خبری هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با اشاره به اینکه سلامت معنوی، یکی از ابعاد چهارگانه سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) است، اظهار کرد: پس از آنکه نروژ به عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورها از سازمان جهانی بهداشت در دهه ۱۹۸۰ میلادی درخواست کرد این بُعد سلامت را نیز در کنار سه بعد جسمانی،‌ روانی و اجتماعی به رسمیت بشناسد؛ سازمان جهانی بهداشت مصوب کرد هرکشوری متناسب با ارزش‌های بنیادین و ساختار نظام سلامت خود به توسعه این مفهوم بپردازد. وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از کشورها به این بُعد از ابعاد سلامت، توجه کرده و آن را در عرصه‌های آموزش، پژوهش و مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی- درمانی وارد کرده‌اند، با این حال، در کشور ما این بُعد مهم از ابعاد سلامت، تاکنون چندان‌که شایسته و بایسته است مورد التفات و توجه جدی و دقیق قرار نگرفته است. این در حالی است ‌که بعد معنویت، از منظر دین مبین اسلام، عمیق‌ترین بعد از ابعاد سلامت است و بر دیگر ابعاد سلامت (جسم، روان و اجتماع)، بیش‌ترین و گسترده‌ترین تأثیرات را دارد. مشروح خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/01/3042043/ سوژه پژوهشی: سلامت معنوی در آینه آیات و روایات •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ ـ : «فَليَعمَل كُلُّ امرِئ مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فُجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوبَةٍ» الاحتجاج : 2 / 599 امام مهدى عليه السلام ـ در نامه اى از آن حضرت به شيخ مفيد ـ : هريك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از كارى كه او را به نفرت و خشم ما نزديك مى سازد دورى كند؛ زيرا كه قضيه [ظهور] ما ناگهانى و بى خبر اتفاق مى افتد به طورى كه ديگر نه توبه اى به حالش سودمند مى افتد و نه پشيمانى از گناه، از كيفر ما مى رهاندش» 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 میلاد پرخیر و سرور حضرت بقیه الله (ارواحنا له الفداء) را به همه شیعیان و محبان آن حضرت تبریک و تهنیت می گوییم. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
وکالت در امور درمانی.pdf
666K
«وکالت در امور درمانی از نگاه فقه امامیه» ✍️نویسندگان: سعید رهایی؛ فاطمه حیدری  📝ناشر: فصلنامه علمی-پژوهشی حقوق اسلامی، دوره ۱۷، شماره ۶۵، شهریور ۱۳۹۹، صفحه ۷۶-۵۱ تعداد صفحات: ۲۵ صفحه چکیده مقاله: با توجه به اختیار و استقلال بیمار در تصمیم‌‌گیری‌های امور درمانی و حق او در اتخاذ هر تصمیمی به شرط عدم ممنوعیت یا محدودیت شرعی، این پرسش مطرح است که آیا بیمار می‌تواند برای دورانی که فاقد هوشیاری و صلاحیت و اهلیت تصمیم‌گیری است هم از قبل تصمیم بگیرد؟ طی دهه‌های اخیر، دانش اخلاق پزشکی با رویکردی بیمار‌محور و توجه به اتونومی با تدبیر راهکارهای وصیت در زمان حیات و وکالت در امور درمانی، پیش از اینکه بیمار ظرفیت و اهلیت تصمیم‌گیری را از دست بدهد، خواست و اراده او را احراز و در روند تصمیم‌گیری پزشکان لحاظ می‌کند. این مقاله با رویکردی فقهی، پس از مطالعه اجمالی راهکارهای مطرح در اخلاق پزشکی، با تحلیل ادله فقهی و آراء فقها اثبات می‌کند هرچند وصیت‌نامه پزشکی معتبر و نافذ نیست اما بیمار می‌تواند در امور درمانی خود وکیل تعیین نماید یا در قالب عقد صلح، قرارداد جدیدی با توجه به ملاحظات اجتماعی و فقهی، تعریف و تنظیم نماید و تصمیم‌گیری درباره امور درمانی خود را در زمان بیهوشی یا زمانی که فاقد اهلیت تصمیم‌گیری است، به شخص دیگری تفویض نماید. •••••✾•🌿🌺🌿•✾••••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
🔶 مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی برگزار می کند: 💠 سلسله نشست های نقد آراء قضایی 💠 چه کسی باید پدر و مادر دوقولوها باشد؟ پدر و مادر بیولوژیک یا پذیرنده جنین؛ وضعیت حقوقی مفهوم والدین حضانتی در کودک متولد از رحم جایگزین؛ نقد رای شعبه 26 دادگاه تجدید نظر استان تهران با ارائه: جناب آقای دکتر محمد روشن؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدرضا رضانیا معلم؛ مستشار دادگاه تجدید نظر استان تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدهادی فاضل بابلی؛ استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم لینک دانلود رای دادگاه بدوی و تجدید نظر-یادداشت توضیحی: https://www.mfeqh.ir/ray-shoabeh242 تذکر: امکان شرکت کلیه طلاب مراکز حوزوی، دانشجویان حقوق دانشگاه ها و همچنین سایر برادران و خواهران علاقه مند فراهم است. زمان: یکشنبه 13 اسفندماه 1402 ساعت 18:30 مکان: قم، خیابان شهید صدوقی، کوچه 5، پلاک 40، مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی لینک ثبت نام جهت شرکت حضوری در نشست: https://form.avalform.com/view.php?id=56658203 لازم به یادآوری است با توجه به محدودیت مکان برگزاری جلسه، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام می کنند. لینک پخش زنده: https://eitaa.com/imfeqh کسب اطلاعات بیشتر: @moavenatpazhohesh •••••✾•🌿🌺🌿•✾••••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
«لاضرر در فقه پزشکی».pdf
274.4K
«قاعده فقهی لاضرر و کاربرد آن در فقه پزشکی» ✍️نویسنده: محمد عدنانی 📝ناشر:  پژوهشنامه میان رشته ای فقهی (پژوهشنامه فقهی سابق) سال دوم پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره ۱ (پیاپی ۳)، صفحه ۵۹-۸۱ تعداد صفحات: ۲۱ صفحه چکیده مقاله: از مهمترین قواعد فقهی که در بسیاری از ابواب فقهی کاربرد دارد و فقها به استناد به این قاعده به استنباط احکام شرعی پرداخته اند، قاعده لاضرر است. این قاعده در زمره آن دسته از قواعد فقهی است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و تاکنون دهها رساله و اثر درباره آن نگاشته اند. بر اساس این قاعده خداوند حکم ضرری را جعل نکرده است و چنانچه حکمی مستلزم ضرر باشد، این حکم رفع خواهد شد. از موارد کاربرد این قاعده فقهی در مسائل پزشکی و حوزه بهداشت و درمان جامعه است. این پژوهش در صدد است با بررسی قاعده فقهی لاضرر، موارد کاربرد این قاعده را در مسائل مختلف حوزه پزشکی و درمان تبیین نماید. •••••✾•🌿🌺🌿•✾••••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
تمرکز وزارت بهداشت برای پخت نان با «آرد کامل» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه با بیان اینکه در حال حاضر تمام کارخانه‌های تولید آرد، به آردهای تولیدی خود، آهن و اسیدفولیک را اضافه می‌کنند، گفت: تمرکز وزارت بهداشت روی موضوع استفاده از "آرد کامل" برای تهیه نان در نانوایی‌هایی سراسر کشور است. احمد اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه تمرکز وزارت بهداشت روی موضوع استفاده از "آرد کامل" برای تهیه نان است، اظهار کرد: میزان دریافت فیبر در کشور 13 گرم در روز است اما میزان توصیه شده مصرف فیبر 28 گرم است بنابراین ایرانی‌ها حدوداً نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف می‌کنند؛ در حالی که پایین بودن میزان مصرف فیبر خطر ابتلا به پرفشاری خون، دیابت و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. وی افزود: با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم ایران است تولید نان کامل اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از منابع دریافت فیبر، نان کامل است اما در زمان حاضر تنها در برخی استان‌ها مانند فارس،‌ مرکزی، خراسان رضوی و البرز کارخانجات تولید آرد کامل وجود دارد و در برخی نانوایی‌های این استانها، نان کامل پخت می‌شود. مشروح خبر: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/15/3049470/ سوژه پژوهشی: نقش «نان» در تغذیه از دیدگاه دین •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
📣بیستمین نشست علمی گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با همکاری گروه فقه و حقوق بشر مرکز 🟢موضوع : مسؤولیت مدنی بیمارستانها در مقابل صدمات وارده به بیماران از منظر فقه و حقوق اسلامی ✅ارائه دهنده: دکتر محمد مهدی مقدادی مدیر گروه فقه و حقوق بشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید ✅دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید هدایت اله میرسالاری دبیر پژوهشی گروه تخصصی فقه پزشکی و استاد سطوح عالی حوزه ⏰زمان: شنبه ۱۹ اسفند ماه ١٤٠٢ ساعت ۱۹ 🕌مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه ٢ ، اتاق جلسات لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live •••••✾•🌿🌺🌿•✾••••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
مفهوم شناسی و جایابی عینی دو استخوان کعب در قرآن با رویکرد داده‌های پزشکی.pdf
1.12M
«مفهوم شناسی و جایابی عینی دو استخوان کعب در قرآن با رویکرد داده‌های پزشکی» ✍️نویسنده: امیرحمزه سالارزایی 📝ناشر: پژوهش‌های فقهی مسائل مستحدثه شماره ۱ صفحه ۲۸-۵۷ نوع مقاله : مقاله پژوهشی چکیده مقاله: پژوهش‌های بین‌رشته‌ای می‌تواند بسیاری از شبهات را برطرف و مفاهیم نسبتاً پیچیده را شفاف می‌نماید؛ لذا واکاوی و بازنگری برخی آرای فقهی که با داده‌های مسلّم پزشکی مقرون است، ضرورت و لازمه پویایی اجتهاد است. مقاله حاضر، به نحوه طهارت پا در وضو پرداخته، با این مسأله که وقتی آناتومی استخوان‌های مچ پا را در بحث " کعبین " و مفهوم شناسی این واژه در آیه ششم سوره مائده، بررسی کنیم، نحوه مسح پا بنا بر نقل مشهور فقها از قول علامه حلّی محل ایراد واقع می‌گردد. مدعای ما، با استناد به مفهوم شناسی کعب و موضع آن در پای انسان، تجدیدنظر جدی در فتوای مرتبط با اصل مسح و نحوه آن است. بر این اساس، کفایت مسح پا، حتی با یک انگشت که به قول علامه حلی‌(ره) ، نظر مشهور فقهای شیعه است، برای تأمین طهارت پا، قابل مناقشه است. درنتیجه، به‌اتفاق اهل لغت و آناتومی پزشکی، کعبین در دو جانب بیرونی و داخلی محسوب می‌شود. همچنین داده‌های مبتنی بر استخوان‌شناسی طبی مچ پا، بخش چشمگیری از فتاوای فقهی را در مقوله اصل مسح پا و نحوه آن، مورد مناقشه قرار می‌دهد. ••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد» https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f ╔═🦋🌸════╗ www.dinvasalamat.com ╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا