پيامبر صلي الله عليه و آله :
«أحَبَّ اللّه ُ مَن اَحَبَّ حُسَينا»
بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۲۶۱ .
پيامبر صلي الله عليه و آله :هر كه حسين را دوست بدارد ، خداوند دوستدار او است .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
میلاد مسرور و مبارک
امام حسین (علیه السلام)
را به تمامی شیعیان تبریک میگوییم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#دین_و_سلامت
#فقه_پزشکی
#احکام_پزشکی
💢 استفاده فرد روزهدار از اسپری
👈 سوال: کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
پاسخ:
✅آیات عظام امام(ره)، خامنهاى(دامت برکاته)، فاضل(ره)، مکارم(دامت برکاته) و نورى(دامت برکاته):
با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمىکند، روزه را باطل نمىکند.(۱)
✅آیتالله بهجت(ره):
اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است(۲)
✅آیات عظام تبریزى(ره)، وحید(دامت برکاته):اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا دربیاید، روزه را باطل نمىکند(۳)
✅آیتالله سیستانى(دامت برکاته): اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مىشود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمىکند و اگر موادى از آن وارد معده مىشود، روزه را باطل مىکند(۴)
✅آیتالله صافى(ره): اگر صدق خوردن یا آشامیدن نکند روزه را باطل نمی نماید(۵)
آدرس:
۱.امام، استفتائات، ج۱، روزه، س۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۵۵۱؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۲۸۵؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۲۱۲
۲.استفتائات، ج۲، س۲۸۸۰
۳.تبریزى، استفتائات، س۷۱۱؛ وحید، دفتر
۴.سیستانى، توضیح المسائل جدید، م۱۵۵۶ و سایت استفتائات
۵. استفتائات پزشکی، ص ۳۷۴، س ۳۶۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
حضرت زین العابدین (علیه السّلام):
« إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
«همانا عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن رشک میبرند»
بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
میلاد
حضرت زین العابدین امام سجاد
و
قمر بنی هاشم علیهماالسلام
را به تمامی شیعیان تبریک میگوییم.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
مقاله درمان با محرمات.pdf
188K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«درمان با محرمات »
✍️نویسنده: اکبر احمدپور
📝ناشر: فصلنامه علمی - پژوهشی فقه و اصول دانشگاه فردوسی، دوره و شماره: دوره ۴۶، شماره ۲ - شماره پیاپی ۹۷، شهریور ۱۳۹۳، صفحه ۲۹-۵۴
تعداد صفحات: ۲۶ صفحه
چکیده مقاله:
این پرسش از دیرباز در میان فقیهان مطرح بوده است که آیا میتوان بهوسیله محرمات به درمان بیماریها پرداخت و بهبودی و تندرستی را از این رهگذر برای بیماران به ارمغان آورد، یا ورود در این عرصه، حتی به انگیزه درمان نیز ممنوع و ناروا است؟
البته استفاده از حرام در درمان بیماریها، آنجا که بهرهوریهایی به جز خوردن و آشامیدن، مورد نظر باشد، چندان مشکلساز و حساسیّت برانگیز نیست، اما آنچه بیشتر مورد گفتگو و مناقشه است، خوردن و آشامیدن شیئی حرام با هدف درمانگری است، که در این زمینه هرچند بیشتر فقیهان، به ویژه متقدمان آنان، درمانگری با حرام را، چه به صورت مطلق، و یا در برخی از محرمات، ناروا دانسته و آن را بر نتابیدهاند، اما دیدگاهی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته جواز درمان با همه محرمات، بدون در نظر داشتن تفاوت میان آنها است؛ از این رو به منظور تبیین این دیدگاه و استحکامسازی آن، دلایل پنجگانهای سامان یافته، و تلاش شده است با فراهمسازی شرایط و پاسخدهی به احتمالات معارض و نقد دیدگاههای رقیب، زمینههای پذیرش و مقبولیّت این نظریّه تا حدودی فراهم آید.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#دین_و_سلامت
#اخبار_پزشکی
#سلامت_معنوی
معنویت بیشترین تأثیر را روی سلامتی دارد
سیدعلیرضا مرندی؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نشست خبری هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با اشاره به اینکه سلامت معنوی، یکی از ابعاد چهارگانه سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) است، اظهار کرد: پس از آنکه نروژ به عنوان یکی از توسعهیافتهترین کشورها از سازمان جهانی بهداشت در دهه ۱۹۸۰ میلادی درخواست کرد این بُعد سلامت را نیز در کنار سه بعد جسمانی، روانی و اجتماعی به رسمیت بشناسد؛ سازمان جهانی بهداشت مصوب کرد هرکشوری متناسب با ارزشهای بنیادین و ساختار نظام سلامت خود به توسعه این مفهوم بپردازد.
وی افزود: هماکنون بسیاری از کشورها به این بُعد از ابعاد سلامت، توجه کرده و آن را در عرصههای آموزش، پژوهش و مراقبتها و خدمات بهداشتی- درمانی وارد کردهاند، با این حال، در کشور ما این بُعد مهم از ابعاد سلامت، تاکنون چندانکه شایسته و بایسته است مورد التفات و توجه جدی و دقیق قرار نگرفته است. این در حالی است که بعد معنویت، از منظر دین مبین اسلام، عمیقترین بعد از ابعاد سلامت است و بر دیگر ابعاد سلامت (جسم، روان و اجتماع)، بیشترین و گستردهترین تأثیرات را دارد.
مشروح خبر:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/01/3042043/
سوژه پژوهشی: سلامت معنوی در آینه آیات و روایات
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
الإمام المهديّ عليه السلام ـ فيما وَرَدَ عَنهُ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ ـ :
«فَليَعمَل كُلُّ امرِئ مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فُجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوبَةٍ»
الاحتجاج : 2 / 599
امام مهدى عليه السلام ـ در نامه اى از آن حضرت به شيخ مفيد ـ :
هريك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از كارى كه او را به نفرت و خشم ما نزديك مى سازد دورى كند؛ زيرا كه قضيه [ظهور] ما ناگهانى و بى خبر اتفاق مى افتد به طورى كه ديگر نه توبه اى به حالش سودمند مى افتد و نه پشيمانى از گناه، از كيفر ما مى رهاندش»
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
میلاد پرخیر و سرور
حضرت بقیه الله (ارواحنا له الفداء)
را به همه شیعیان و محبان آن حضرت تبریک و تهنیت می گوییم.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
وکالت در امور درمانی.pdf
666K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«وکالت در امور درمانی از نگاه فقه امامیه»
✍️نویسندگان:
سعید رهایی؛ فاطمه حیدری
📝ناشر: فصلنامه علمی-پژوهشی حقوق اسلامی، دوره ۱۷، شماره ۶۵، شهریور ۱۳۹۹، صفحه ۷۶-۵۱
تعداد صفحات: ۲۵ صفحه
چکیده مقاله:
با توجه به اختیار و استقلال بیمار در تصمیمگیریهای امور درمانی و حق او در اتخاذ هر تصمیمی به شرط عدم ممنوعیت یا محدودیت شرعی، این پرسش مطرح است که آیا بیمار میتواند برای دورانی که فاقد هوشیاری و صلاحیت و اهلیت تصمیمگیری است هم از قبل تصمیم بگیرد؟ طی دهههای اخیر، دانش اخلاق پزشکی با رویکردی بیمارمحور و توجه به اتونومی با تدبیر راهکارهای وصیت در زمان حیات و وکالت در امور درمانی، پیش از اینکه بیمار ظرفیت و اهلیت تصمیمگیری را از دست بدهد، خواست و اراده او را احراز و در روند تصمیمگیری پزشکان لحاظ میکند. این مقاله با رویکردی فقهی، پس از مطالعه اجمالی راهکارهای مطرح در اخلاق پزشکی، با تحلیل ادله فقهی و آراء فقها اثبات میکند هرچند وصیتنامه پزشکی معتبر و نافذ نیست اما بیمار میتواند در امور درمانی خود وکیل تعیین نماید یا در قالب عقد صلح، قرارداد جدیدی با توجه به ملاحظات اجتماعی و فقهی، تعریف و تنظیم نماید و تصمیمگیری درباره امور درمانی خود را در زمان بیهوشی یا زمانی که فاقد اهلیت تصمیمگیری است، به شخص دیگری تفویض نماید.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
#فقه_پزشکی
#اخبار_دین_و_سلامت
#اعلام_نشست_فقه_پزشکی
🔶 مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی برگزار می کند:
💠 سلسله نشست های نقد آراء قضایی
💠 چه کسی باید پدر و مادر دوقولوها باشد؟
پدر و مادر بیولوژیک یا پذیرنده جنین؛ وضعیت حقوقی مفهوم والدین حضانتی در کودک متولد از رحم جایگزین؛
نقد رای شعبه 26 دادگاه تجدید نظر استان تهران
با ارائه:
جناب آقای دکتر محمد روشن؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده خانواده
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدرضا رضانیا معلم؛ مستشار دادگاه تجدید نظر استان تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدهادی فاضل بابلی؛ استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
لینک دانلود رای دادگاه بدوی و تجدید نظر-یادداشت توضیحی:
https://www.mfeqh.ir/ray-shoabeh242
تذکر: امکان شرکت کلیه طلاب مراکز حوزوی، دانشجویان حقوق دانشگاه ها و همچنین سایر برادران و خواهران علاقه مند فراهم است.
زمان: یکشنبه 13 اسفندماه 1402 ساعت 18:30
مکان: قم، خیابان شهید صدوقی، کوچه 5، پلاک 40، مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
لینک ثبت نام جهت شرکت حضوری در نشست:
https://form.avalform.com/view.php?id=56658203
لازم به یادآوری است با توجه به محدودیت مکان برگزاری جلسه، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام می کنند.
لینک پخش زنده:
https://eitaa.com/imfeqh
کسب اطلاعات بیشتر:
@moavenatpazhohesh
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝
«لاضرر در فقه پزشکی».pdf
274.4K
#دین_و_سلامت
#فقه_سلامت
#معرفی_مقاله
«قاعده فقهی لاضرر و کاربرد آن در فقه پزشکی»
✍️نویسنده: محمد عدنانی
📝ناشر: پژوهشنامه میان رشته ای فقهی (پژوهشنامه فقهی سابق) سال دوم پاییز و زمستان ۱۳۹۲ شماره ۱ (پیاپی ۳)، صفحه ۵۹-۸۱
تعداد صفحات: ۲۱ صفحه
چکیده مقاله:
از مهمترین قواعد فقهی که در بسیاری از ابواب فقهی کاربرد دارد و فقها به استناد به این قاعده به استنباط احکام شرعی پرداخته اند، قاعده لاضرر است. این قاعده در زمره آن دسته از قواعد فقهی است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و تاکنون دهها رساله و اثر درباره آن نگاشته اند. بر اساس این قاعده خداوند حکم ضرری را جعل نکرده است و چنانچه حکمی مستلزم ضرر باشد، این حکم رفع خواهد شد. از موارد کاربرد این قاعده فقهی در مسائل پزشکی و حوزه بهداشت و درمان جامعه است. این پژوهش در صدد است با بررسی قاعده فقهی لاضرر، موارد کاربرد این قاعده را در مسائل مختلف حوزه پزشکی و درمان تبیین نماید.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾•••••
📚گروه پژوهشی دین و سلامت موسسه «بسوی اجتهاد»
https://eitaa.com/joinchat/2586247253C1de390657f
╔═🦋🌸════╗
www.dinvasalamat.com
╚════🌼🦋═╝