💢دارالحدیث سلفیت مورد حمله هوایی قرار گرفت
🔹مرکز آموزش سلفیت در منطقه الجوبة واقع در جنوب مأرب مورد حمله هوایی قرار گرفته و بالغ بر ۳۰ نفر کشته و زخمی برجای گذاشته است.
🔹منابع خبری وابسته به ائتلاف سعودی، حمله را بوسیله دو فروند موشک توسط انصارالله دانسته و این جنبش را به دشمنی با اهل سنت محکوم میکنند.
🔹از طرفی منابع محلی و مستقل اذعان دارند که حمله توسط جنگندههای سعودی و به دلیل اختلاف عربستان با یحیی الحجوری صورت گرفته است.
🔹قابل ذکر است، یحیی الحجوری در بیانیهی چند روز پیش، از تمام طلاب مدارس خود بخصوص دارالحدیث العمود خواسته بود که از ورود به درگیریها خودداری کرده و به درس خود مشغول باشند.
✍مرکز دار الحدیث العمود در شمال منطقه الجوبة در سال ۲۰۱۹ با مدیریت یحیی الحجوری تاسیس شد. الحجوری، شاگرد مقبل هادی الوادعی، موسس دارالحدیث دماج در صعده و جانشین او پس از مرگش بود. دارالحدیث دمّاج در سال ۲۰۱۳ توسط انصارالله محاصره و پس از درگیریهای چند ماهه تخلیه شد. هرچند یحیی الحجوری خاطره خوبی از نیروهای انصارالله ندارد ولی با توجه به بیانیه چند روز گذشته وی، همراهی قبایل منطقه العمود با انصارالله و پیشرویهای سریع نیروهای صنعاء در این جبهه به نظر میرسد حمله به دارالحدیث العمود توسط سعودی و برای ایجاد تنش صورت گرفته باشد.
🔸کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
💢 جنجالها بر سر ترجمه کتاب مقدس به لهجههای مختلف خلیجی
🔹بی بی سی عربی: چندی پیش برخی از افراد در شبکه اجتماعی توییتر، یک آگهی شغلی منتشر کردند که در آن به دنبال متخصصان برای #ترجمه #کتاب_مقدس به برخی از گویشهای #خلیج_فارس از جمله #حجازی و #نجدی بودند.
🔹اولین چیزی که ممکن است هنگام خواندن اطلاعیهای مانند این به ذهن متبادر شود، این است که با توجه به اینکه کتاب مقدس به زبان عربی استاندارد مورد تایید کلیساهای منطقه عربی ترجمه، منتشر و در دسترس همگان است، چه کسی در مورد ترجمه کتاب مقدس به گویشهای مختلف خلیج فارس فکر میکند!؟
🔹سوال بعدی اینکه با توجه به این که فرآیند ترجمه کتاب مقدس از یونانی باستان و آرامی سالها طول میکشد، و به تلاش زیادی از جانب متکلمان و زبانشناسان نیاز دارد! در حالی که تعداد مسیحیان کشورهای عربی خلیج فارس بسیار اندک هستند! پس با این تفاصیل مخاطب این ترجمه چه کسانی هستند؟
🔹قبل از نتیجهگیری سریع، در اینترنت جستجو کردیم که چه کسی پشت این ایده است و معلوم شد که این پروژه بخشی از بازوی عربی یک پروژه تولید محتوای معروف آمریکایی به نام "#پروژه_کتاب_مقدس" است.
🔹یک نگاه اجمالی به وبسایت پروژه کتاب مقدس برای پی بردن به آن کافی است. طبق تعریف پروژه، این یک استودیوی کاملا غیرانتفاعی متخصص تولید انیمیشن است که فیلمهای کوتاهی را کاملاً بر اساس انیمیشن تولید میکند و هدف آن ارائه داستان کتاب مقدس به گونهای است که برای همه و همه جا قابل دسترسی باشد.
🔹علاوه بر آن، این پروژه پادکستها و برنامههای تحصیلی رایگان برای کسانی که علاقهمند به خواندن کتاب مقدس به عنوان یک اثر ادبی و مراحل تدوین آن و برجستهترین موضوعات و شخصیتهای موجود در آن هستند، تولید و برگزار میکند.
🔹این پروژه در سال 2014 توسط "تیم مک کی" و "جان کالینز"، متخصصان مطالعات کتاب مقدس و از علاقهمندان به تاریخ متون دینی کهن، راه اندازی شد که در قالب این پروژه به خوانندگان معاصر کمک میکنند تا کتاب مقدس را به عنوان یک اثر هنری دوباره کشف کنند.
🔹پادکست پروژه کتاب مقدس بیش از 1 میلیون بار در هفته و در سراسر جهان بارگیری میشود. مایکل مک دونالد، مسئول روابط استراتژیک و فعالیتهای جهانی پروژه میگوید که این ویدیوها را با تمام ترجمههایش، در طول هفت سال، نزدیک به ۱۸۲ میلیون نفر در سراسر جهان دریافت کردهاند.
🔹وی در ادامه گفت: ویدئوها به 42 زبان، از آلمانی و فرانسوی گرفته تا فارسی و ترکی، ترجمه شده است و تاکنون حدود 170 ویدیو برای کمک به مردم برای درک کتاب مقدس تولید کردهایم.
🔹مایکل مکدونالد میگوید: "ما یک #سازمان_تبلیغی نیستیم و سعی نمیکنیم مردم را به #مسیحیت #دعوت کنیم، هدف ما ارائه محتوایی است که به درک کتاب مقدس کمک کند."
🔹وی میگوید، ترجمه محتوا به گویشهای خلیج فارس چالش مهمی برای آنها خواهد بود، اما این اولین بار در نوع خود نبوده است، برای مثال، به دلیل شکاف عمیق بین #کاتولیک و #پروتستان، هنگام ترجمه به اسپانیایی باید حساسیتهایی را در نظر میگرفتند چرا که در برخی کشورها برخی کلمات میتوانند توهینآمیز باشند.
🔹پروژه کتاب مقدس برای برای ترجمه مطالب به عربی فصیح و لهجه مصری با شرکت مصری آرسکوب همکاری میکند و در حال حاضر روی لهجه لبنانی کار میکند و شروع به طراحی طرحهای اولیه برای گویش خلیجی کرده است.
🔹امیر وحید مدیر عامل شرکت مصری در سخنانی معتقد است که این پروژه میتواند، مفاهیم غیر واقعی یا تحریف شده درباره مسیحیت را در جوامع با اکثریت مسلمان روشن کند و برخی سردرگمیها و افسانهها در مورد مسیحیت وجود دارد، که این ویدیوها ممکن است برای غلبه بر آنها مفید باشد.
🔹به گفته مک دونالد، باید حدود شش ماه صبر کنیم تا اولین ویدیو به گویش خلیجی آماده شود و مراحل انتخاب صداپیشهها آغاز شده است.
🔹این پروژه محدود به لهجههای کشورهای خلیج فارس نمیشود، بلکه برنامهای برای ترجمه به لهجههای مراکشی، سودانی، عراقی و دیگر لهجههای عربی نیز دارد.
✍🏼این پروژه آمریکایی که به دنبال ترجمه اناجیل به گویشهای خلیجی به ویژه نجدی و حجازی است، جنجال گستردهای را در میان فعالان شبکههای اجتماعی به راه انداخت و برخی آن را یک پروژه تبلیغی با هدف قرار دادن کشورهای حاشیه خلیج فارس دانستند.
✍🏼برخی از مسلمانان فعال در شبکههای اجتماعی پروژه کتاب مقدس را تهاجم فرهنگی و مذهبی به مسلمانان منطقه خلیج فارس دانسته و در این باره میگویند: این گواه عدم مقبولیت و محبوبیت آنهاست که به طرق مختلف سعی در گسترش دین دروغین خود دارند!
@dolatedin
⭕️ تجزیه و تحلیل تطبیقی سه سازمان مسلمان سنی درباره اسلام معتدل و افراطی در مصر، مراکش و اندونزی
🔸سرافتین پکتاش به تازگی در مقالهای در مجله معتبر و شناختهشده «Religion» از انتشارات راتلج (دوره 51، شماره 2، 2021)، گفتمان #اسلام_معتدل و #وسطیه را از دریچه سه #سازمان_دینی برجسته داعیهدار آن، یعنی #الازهر #مصر، #نهضة_العلماء #اندونزی و #الرابطة_المحمدیة #مراکش مطالعه کرده است.
🔸این مقاله نشان میدهد که چگونه این سه سازمان حتی هویت نهادی متمایز خود را از طریق چارچوب دوگانه «#معتدل / #افراطی» تبلیغ میکنند و گرچه تفسیر آنها از اسلام معتدل دارای عناصر مشابهی است، اما محتوا، دامنه و استدلال آنها متفاوت است.
🔸تفاوت زمینهها و ایدهها در این سه سازمان، الهیات دیالکتیکی را در الازهر، الهیات غایتشناختی و مقاصدی را در الرابطة المحمدیة و الهیات تاریخی و بافتمند را در نهضة العلماء برجسته کرده است.
🔸پکتاش در آغاز مقاله خود مینویسد:
🔹«تحقیقات اخیر نشان میدهد که نتیجه مهم قیامهای عربی ظهور مدل #اسلام_رسمی یا #اسلام_دولتی بوده است. در این مدل، دولت با اختصاص سرمایه مالی و سیاسی، قدرت نهادی و یا حمایت اخلاقی به یک یا چند سازمان دینی، #کنترل خود را بر حوزه دین تشدید میکند. دولت همچنین سعی میکند زمینههای مذهبی را از طریق تکنیکهای مختلف #بوروکراتیزاسیون، #استانداردسازی و #نظارت دقیق تنظیم کند. به نوبه خود، این نهادهای مذهبی به دنبال محدود کردن تأثیر و گسترش گفتمانها یا بسیجهای مذهبی جایگزین هستند که ممکن است نهاد سیاسی را به چالش بکشد، از جمله گروههای مذهبی مبارز که "افراطی" تلقی میشوند. غالباً، دولت الگوی «رسمی» خود از اسلام را در فضای بینالملل به عنوان "بهترین الگو" یا پادزهر موثر برای افراطگرایی خشونتآمیز تبلیغ میکند.»
🔸خلاصهای از این مقاله را میتوانید در سایت اندیشکده مرصاد بخوانید.
#خلاصه_مقاله
@dolatedin
✍️کنفرانس وحدت ابوظبی؛ رقیبی تازه برای گفتمان رو به افول تقریب در تهران
🔹شورای جهانی جوامع مسلمان (#المجلس_العالمي_للمجتمعات_المسلمة) اعلام کرد که کنفرانس بینالمللی "وحدت اسلامی: مفهوم، فرصتها و چالشها" از 12 تا 14 دسامبر در ابوظبی پایتخت این کشور و تحت حمایت شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان وزیر #مدارا و #همزیستی، و با مشارکت بیش از 500 رهبر، محقق، متفکر و روشنفکر از 140 کشور جهان برگزار میشود.
🔹دکتر علی راشد النعیمی، رئیس شورای جهانی جوامع مسلمان در اعلام جزییات کنفرانس در یک نشست خبری تصریح کرد که اهمیت این کنفرانس ناشی از نیاز به ارائه یک گفتمان فکری و دینی است که خلأ موجود در این عرصه را در میان مسلمانان کشورهای مختلف جهان پر میکند و به چالش «هویت و احساس تعلق» نزد مسلمانان معاصر میپردازد و این بر تقویت نقش پیشگام #علما و اندیشمندان اسلامی برای راهنمایی مسلمانان در این عرصه و ارائه یک پیشنهاد فکری و قانونی منطبق با #مقتضیات_زمانه تاکید میکند.
🔹شورای جهانی جوامع مسلمان یک سازمان بین المللی غیردولتی است که مقر آن در ابوظبی است و بیش از 900 سازمان و نهاد اسلامی از 142 کشور جهان را تحت پوشش خود دارد. این شورا را میتوان نسخه اماراتی «#رابطة_العالم الأسلامی» عربستان سعودی دانست.
🔹این مرکز به گفته خود اهدافی همچون تحکیم سازمانها و انجمنهای فعال در جوامع مسلمان، تجدید فکر، بهبود عملکرد و هماهنگی بین آنها را دنبال میکند و برای دستیابی به این هدف، به ادغام جوامع و اقلیتهای مسلمان در کشورهای خود به گونهای که شهروندی کامل و مسلمان به شمار آیند، کمک میکند.
🔹ظاهرا مهمترین موضوع غایب در #کنفرانس_وحدت ابوظبی چنانکه خود را در گفتههای علی راشد النعیمی، رئیس شورای جهانی جوامع مسلمان، نشان میدهد، مسأله #فلسطین خواهد بود که بیشک با توجه به معامله قرن و توافق ما بین اسرائیل و امارات، گامی در تعارض با اهداف و منافع رژیم صهیونیستی برداشته نمیشود.
🔹گفتنی است که سهشنبه ۲۷ مهرماه، در تهران سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با شعار «اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار شد.
🔹در کنفرانس تهران علامه #سیدسلمان_ندوی از علمای اهل سنت #هندوستان و رهبر #جمعیت_الشباب_الاسلامی #هند، تاکید کرد که کشورهایی مانند #عربستان، #امارات و #مصر، باید سازمانی همچون «مجمع تقریب» تشکیل دهند و کارهایی که در ایران برای نزدیککردن مذاهب اسلامی انجام میشود، در این کشورها نیز در دستور کار قرار گیرد.
🔹چنین مینماید که امارات به خوبی به خلأ گفتمان #تقریب و #وحدت در میانه گفتمان اصلی خود مبنی بر تسامح، مدارا و همزیستی پی برده است. این در حالی است که عربستان با توجه به گفتمان دینی مبتنی بر سلفیت و با توجه به تعارضهای جدی با ایده تقریب، که خود را در آثار کسانی همچون ناصر القفاری نشان داده است، با وجود حرکت به سمت اسلام معتدل، همچنان با ادعای تقریب و وحدت اسلامی فاصله جدی دارد.
🔹بیشک با توجه به تعارض خاستگاههای فکری ایران و امارات در نگاه به مسأله وحدت، باید کنفرانس وحدت ابوظبی را در صورت برگزاری قوی و استقبال علما و اندیشمندان جهان اسلام، رقیبی جدی در آیندهای نزدیک برای کنفرانس وحدت تهران و گفتمان آن دانست. این در حالی است که انتقادها به عملکرد ضعیف سازمان #مجمع_تقریب مذاهب اسلامی و کنفرانس سالانه آن مدتها است بالا گرفته است و با ادامه این روند باید امارات را پیروز این جدال گفتمانی دانست.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ تجزیه و تحلیل تطبیقی سه سازمان مسلمان سنی درباره اسلام معتدل و افراطی در مصر، مراکش و اندونزی 🔸س
⭕️ چانهزنی موسیقایی میان اسلام «معتدل» و «رادیکال» در مراکش: هارمونی ناهمگون و صوتی در میان نوازندگان موسیقیهای الهامگرفته از اسلام
✍️ Nina ter Laana
📓Religion (Routledge), Volume 51, 2021 - Issue 2, Pages 214-236.
🔹این مقاله به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه در مراکش، از #موسیقی برای ساختن و براندازی گفتمانهایی درباره #اسلام_معتدل در مقابل #اسلام_افراطی و #رادیکال استفاده میشود. پس از 11 سپتامبر و پس از حملات تروریستی کازابلانکا در سال 2003، #مراکش در کنار اجرای تدابیر شدید امنیتی، فعالانه در حال تغییر چهره خود از طریق موسیقی و از آن مهمتر برگزاری جشنوارههای بینالمللی موسیقی در مقیاسی بزرگ است، که برای ارسال پیام «#تساهل و اعتدال مذهبی در مراکش» طراحی شدهاند.
🔹نینا تر لانا در مقاله خود به طور خاص بر آوازها و موسیقیهای الهامگرفته از اسلام تمرکز دارد که به طور گسترده شامل دو حوزه است: موسیقی «صوفیانه» و موسیقی «اَناشید». از آنجایی که دولت مراکش رسماً #تصوف را به عنوان نماد اسلام «میانهرو» معرفی میکند، به نوازندگان موسیقی صوفیانه فضای کافی در پلتفرمهای رسانه ملی و در صحنههای جشنوارههای معتبر داده میشود. با این حال، همتایان آنها، اجراکنندگان #اناشید (تواشیح؛ اجرای دستهجمعی سرودهای اسلامی)، عمدتاً به عنوان متعصبان مسلمان معرفی میشوند و برای آنها فضای کمی توسط دولت پشتیبانی میشود. در عوض، آنها شبکههای موازی خود را برای تولید و اجرای این سنخ موسیقی دارند.
🔹تر لانا بر اساس کار میدانی گسترده قومنگاری در میان خوانندگان اناشید و موسیقی صوفیانه، تحلیل میکند که چگونه واکنش مراکش به جنگ علیه #تروریسم، و ادراک همزمان از دوگانه اسلام «رادیکال» در مقابل «معتدل»، بر موسیقی و شیوههای ارائه آنها تأثیر میگذارد. او مفهوم «هارمونی ناهمگون (دزونانس)» را پیشنهاد میکند تا تحلیل کند که چگونه این شیوههای موسیقایی با گفتمان دولت در مورد اسلام «میانهرو» همگرایی داشته، و در عین حال به طور همزمان با آن مقابله میکنند.
#چکیده_مقاله #اسلام_رسمی #اسلام_دولتی #استانداردسازی
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
♨️ نگرانی شدید و ممانعت صهیونیستها از سفر و پناهندگی سیاسی فرقه یهودی لو طاهور به ایران
🔻 سفر خاخام اعظم ایران به آمریکا خشم جامعه یهودیان را برانگیخت
⭕️ سفر خاخام اعظم ایران به آمریکا خشم جامعه یهودیان را برانگیخت
🔹یدیعوت آحرنوت: سفر "یهودا گرامی" خاخام اعظم #یهودیان #ایران به ایالات متحده در اوایل هفته جاری به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی این رهبر مذهبی در گذشته، خشم برخی محافل یهودی محلی (حامی اسرائیل) را برانگیخته است.
🔹سفر یک ماهه خاخام #یهودا_گرامی به منظور شرکت در کنفرانس بینالمللی فرستادگان "چاباد-لوباویچ" - بزرگترین کنفرانس سالانه چاباد در آمریکا- است. او در جریان این سفر با بسیاری از خاخامهای آمریکایی ملاقات کرد، خاخامهایی که او را "مثل یک سلبریتی" گرامی داشتند.
🔹اما این دیدار از سوی برخی یهودیان در ایالات متحده به دلیل حملات لفظی گذشته وی به #اسرائیل و #صهیونیسم مورد انتقاد قرار گرفته است. خاخام گرامی در ژانویه 2020 و پس از حمله پهپادی آمریکا به کاروان حامل (سردار شهید) "قاسم سلیمانی" این حمله را محکوم و با حضور در خانه سلیمانی به خانواده او تسلیت گفت.
🔹"آلبرت بازال" یکی از فعالان اصلی کنیسه مرکزی یهودیان ایرانی در آمریکا درباره سفر خاخام گرامی به #آمریکا گفت : "حکومت ایران از او برای تبلیغات استفاده میکند. نباید او را به کنیسه ما راه میدادند، او با این افکارش باید به مسجد برود چرا باید به کنیسه ما بیاید؟"
🔹او در ادامه مدعی شد: "جامعه یهودیان ایرانی در آمریکا به دلیل دعوت او به کنیسه دوپاره شده است و او چیزی برای گفتن به ما ندارد که ما قبلا ندانیم."
🔹خاخام گرامی در جریان این سفر یک ماهه از کنیسههای "بورلی هیلز" و اطراف لس آنجلس، میامی، بروکلین و سایر مناطقی که بسیاری از یهودیان ایرانی در آن زندگی میکنند، بازدید میکند. او همچنین با خاخام "#آرون_تیتلبام" نماینده جامعه یهودیان #ضدصهیونیست آمریکا، ملاقات کرد (تصویر بالا).
🔹در گذشته، #خاخام گرامی در مصاحبههایی که با رسانههای ایران انجام داده، به دولت اسرائیل حمله کرده است. او از جمله در مصاحبهای گفته: " شما صهیونیستها نماینده یهودیت یا قوم یهود نیستید، شما فقط نماینده یک ایده از یک جنبش سیاسی هستید که ایدهها و ارزشهای آن در تضاد با عقاید و ارزشهای #تورات و دین یهود است."
🔹خاخام ایرانی در مصاحبهای دیگر گفته که دولت اسرائیل به امور یهودیان اهمیتی نمیدهد: " همه آنچه دولت اسرائیل به مردم مذهبی میدهد در قالب معاملات سیاسی است تا دلسوزی مذهبی. رژیم اسرائیل سیاسی است و مذهبی نیست و هرساله رژههای افتخار (همجنسگرایان) در اسرائیل برپا میشود و نه تنها هیچ کس به آنها اعتراض نمیکند، بلکه خود دولت به آنها بودجه داده و آنها را تشویق و حمایت میکند."
🔹خاخام "مندی چیتریک"، رییس "ائتلاف خاخامها در کشورهای اسلامی" که این خاخام ایرانی را در سفرش به آمریکا همراهی کرده درباره او گفت: "خاخام گرامی نه از سیاست صحبت میکند و نه با آن سروکار دارد... هدف او مانند بسیاری از خاخامها تقویت جامعه خود است."
🔹او افزود: "یهودیان ایران اعضای خانواده و روابط خانوادگی زیادی در ایالات متحده دارند و خاخام گرامی مردم و خانوادهها را به خصوص در مورد مسایل مذهبی گرد هم میآورد. از دید من فضای دیدار او با اعضای جامعه یهودیان ایرانی در آمریکا بسیار صمیمانه و دوستانه بود. من متوجه هیچ هدف تبلیغاتی نشدم برعکس آنچه که حس کردم تلاش خاخام گرامی برای تقویت جامعه یهودیان بود." (عصر ایران)
✍️ ملاحظه: رهبر جامعه کلیمیان ایران تابستان گذشته در مصاحبه با نشریه یهودی الگماینر گفته بود که «بر خلاف اروپا (و آمریکا) یهودیان ایرانی نیازی به محافظ برای مدارس و کنیسههای خود ندارند...اکثر مردم ایران به ما احترام میگذارند و زندگی ما در کنار مردم ایران صلحآمیز است».
🔸خاخام گرامی در فرصتی دیگر گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر وقت اسرائیل، و یهودیانی که ساکن اسرائیل هستند، نماینده یهودیان دنیا نیستند.
🔸خاخام گرامی در مصاحبه تابستان گذشته با نشریه یهودیان الگماینر درباره حضور در خانه قاسم سلیمانی در روزهای پس از شهادت او گفته بود که «نمایندگان تمامی مذاهب ایران، از جمله مسیحیان، در آن دیدار حضور داشتند تا تاکید کنند که مسئله، جنگ بین مذاهب مختلف نیست».
🔸او افزوده بود که «شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است... که داعش را در سوریه شکست داده و این مسئله برای مردم ایران خیلی مهم است».
🔸گرامی ظاهرا یکی از جوانترین شخصیتهای یهودی است که تاکنون به مقام رهبر کلیمیان ایران رسیده است.
🔸گفتنی است خاخام آرون تیتلبام رهبر یهودیان آمریکایی شاخه یهودیت حسیدی (ساتمار) است؛ پیروان «ساتمار» موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمیشناسند و با صهیونیسم بهشدت مخالف هستند.
@dolatedin
💢 آزادی برخی زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی
✍️به نقل از حساب کاربری «معتقلي الرأي» در توییتر، برخی از مبلغین و اساتید دانشگاههای اسلامی #عربستان طی روزهای گذشته و پس از 4 سال آزاد شدند.
🔹از جمله این افراد، دکتر #عبداللطیف_الحسین، استاد فرهنگ اسلامی دانشکده شریعت #دانشگاه_امام محمد بن سعود، پس از گذراندن 4 سال در بازداشت، آزاد شد.
🔹عبداللطیف الحسین به عنوان بخشی از کمپین دستگیری سپتامبر 2017 که گروهی از فعالان، روشنفکران و واعظان را هدف قرار داد، توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شد.
🔹مقامات سعودی، دکتر #یوسف_المهوس، رئیس سابق دانشکده علوم و مطالعات انسانی در حوطة سدير را نیز پس از گذراندن 4 سال در زندان، بدون محاکمه آزاد شدند.
🔹از دیگر واعظان زندانی، #محمدصالح_المنجد است که به استراحتگاهی برای تدارک آزادی وی پس از 4 سال بازداشت، منتقل شده است.
🔹از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سال 2017 و علی رغم اصلاحات ظاهری شاهزاده سعودی، مقامات کمپینهای دستگیری گستردهای را علیه وعاظ، نویسندگان، دانشگاهیان و فعالان، با توجه به گرایشهای اصلاحطلبانه و دیدگاههای سیاسی و در جهت خفه کردن صداهای مخالف در این کشور به راه انداختهاند.
🔹بازداشت مبلغان و علما با دستگیری #سلمان_العوده و #عوض_القرنی، از رهبران جنبش #الصحوة، آغاز شد و پس از آن موج دستگیریها با سرعت بیشتری ادامه یافت و شخصیتهای برجستهای همچون عبدالعزیز الفوزان، صالح آل طالب خطیب مسجد الحرام و سفر الحوالی و چندین فعال زن و مرد دیگر را به بند کشید.
@dolatedin
💢 نزاع خوانشها؛ الازهر همسو با دولت در پروژه کنترل جمعیت با سلفیت میجنگد
✍🏼 پروژه #کنترل_جمعیت در #مصر، گفتگوهای داغ بسیاری را در این کشور به همراه داشته است. با هر رویداد و در هر مناسبتی، رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی نسبت به افزایش جمعیت هشدار میدهد و همیشه در سخنرانیهای خود تأکید میکند که رشد جمعیت در مصر تمام تلاشهای توسعهای را میخورد و هدر میدهد.
🔹دو هفته پیش دکتر #خالد_عمران، دبیرکل فتوای #دارالافتاء مصر گفت هدف #پیشگیری از #بارداری بهبود کیفیت فرزندان ما است و این امر #شریعت را نقض نمیکند.
🔹عمران با اشاره به #حدیث نبوی معروف «تناكحوا تناسلوا (تکاثروا) فإنى مباه بكم الأمم يوم القيامة؛ ازدواج کنید و بر نسل خود بیافزایید، چرا که من در روز قیامت به (کثرت جمعیّت) شما امّت اسلام بر سایر امّتها مباهات میکنم»، گفت پیامبر(ص) زمانی به ما میبالد که ما شایسته بالیدن باشیم، از این رو باید برای بهبود کیفیت زندگی فرزندان تلاش کنیم و نه اینکه بر تعداد کودکانی که ضعیف و بیمار به دنیا میآیند بیافزاییم.
🔹حدیثی که خالد عمران بدان اشاره کرده است، یکی از مستندات اصلی تشویق به ازدیاد نسل در میان مسلمانان و به ویژه جامعه #سلفی مصر بوده است. از این رو گفتگوهای بسیاری پیرامون توجیه و تأویل این حدیث در کلام شخصیتهای دینی و سیاسی موافق کنترل جمعیت شکل گرفته است.
🔹شاید از نخستین موضعگیریها پیرامون این حدیث، اظهارات جابر عصفور، وزیر سابق فرهنگ مصر در سال ۲۰۱۶ باشد که با انتقاد از بیتفاوتی الازهر نسبت به #تجدید_گفتمان_دینی، گفت: «اکنون در بحران انفجار جمعیت هستیم که خشک و تر را با خود نابود میکند، پس چه سرّی در پایبندی به حدیث «تناكحوا تناسلوا تكاثروا فإني مباه بكم الأمم يوم القيامة» و احادیث مربوط به بردگان است؟!»
🔹آمنه نصیر، استاد عقیده و فلسفه الازهر و نماینده مجلس نمایندگان مصر سال ۲۰۱۸ در همین راستا گفت که باورهای دینی نادرست در مورد کنترل موالید بخشی از بحران ازدیاد جمعیت است که کشور در حال تجربه آن است. وی ادامه داد: «پیوسته در کشور با استناد به این سخن پیامبر(ص) که «تناكحوا تناسلوا فإنى مفاخر بكم يوم القيامة» به ازدیاد نسل دعوت میشود، در حالی که در آن زمان تعداد مسلمانان چند صد نفر بود اما الان میلیاردی شدهاند.»
🔹#سعدالدین_هلالی استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر با اشاره به حدیث مورد نظر، گفت: «اخوانیها برای متقاعد کردن مردم به بچهدار شدن، از احادیثی ضعیف بر منابر استفاده میکنند و در حال ترویج این موضوع هستند که ایده جلوگیری از باروری، ایدهای #یهودی است و هدف آن نابودی کشور مصر است.»
🔹برخلاف هلالی، #شوقی_علام، #مفتی_اعظم مصر این حدیث را صحیح شمرد، اما کثرت مورد نظر در روایت «تناكحوا تناسلوا تكاثروا» را نه کثرت ضعیف، بلکه کثرت نیرومند و مولدی دانست که پدر هزینه غذا، دارو و لباس فرزندان را به نیکی میتواند عهدهدار شود.
🔹#علی_جمعه، مفتی اعظم پیشین مصر نیز ازدیاد جمعیت را با درک نادرست برخی از متون شرعی همچون «تناكحوا تناسلوا تكاثروا...» مرتبط و جلوگیری از باروری را به دلایل مختلف جایز دانست.
🔹در مقابل شیخ #محمود_لطفی_عامر، رئیس پیشین جماعت سلفی #أنصار_السنة با استناد به حدیث «تناكحوا، تكاثروا، تناسلوا، فإني مباه بكم الأمم يوم القيامة»، دیدگاه اسلام را تشویق به افزایش تعداد مسلمانان دانست، چرا که کثرت مردم مایه قوت مسلمانان است و ادعای جلوگیری از بارداری شاهدی درخشان از شکست تفکر #لیبرال و #سکولار از 23 جولای 1952 (کودتای نظامی جمال عبدالناصر) تا به امروز است.»
🔹آنچه محمود لطفی عامر شیخ سلفی گفته است، همان چیزی است که اکثر جریانهای اسلامی در مصر تکرار میکنند. به این معنا که با اتکا به احادیث سفارش به ازدواج با زنان بارور و تشویق به ازدیاد نسل، بخش بزرگی از مردم مصر هنوز معتقدند که جلوگیری از بارداری مغایر با دین است.
🔹درگیری الازهر با گفتمان ازدیاد نسل که به ویژه از سوی شیوخ سلفی تبلیغ میشود، در حالی است که تا پیش از به #قدرت رسیدن سیسی و آغاز پروژه کنترل جمعیت، الازهر خود نیز از طرفداران ازدیاد نسل مسلمین به شمار میآمد و همین حدیث «تناکحوا تناسلوا...» بارها (+ و + و +) از سوی اساتید و شیوخ الازهری برای تشویق به باروری مورد استناد قرار گرفته است.
🔹ورودهای متعدد شیوخ الازهر در تفسیر و تأویل حدیث «تناکحوا تناسلوا...» که تنها گوشهای از آن بازتاب داده شد، از آن رو است که جامعه مذهبی مصر پیوند وثیقی با سنت نبوی دارد و این حدیث بخش مهمی از ایده «ازدیاد نسل» را در این جامعه به پیش میبرد.
@dolatedin
💢ارائه لایحه معرفی اخوان المسلمین به عنوان یک "سازمان تروریستی" به کنگره آمریکا
🔹سی ان ان عربی: تدکروز، سناتور #جمهوری_خواه ایالات متحده، عضو کمیته روابط خارجی سنا، لایحه ای را برای معرفی #اخوان المسلمین به عنوان "سازمان #تروریستی خارجی" به کنگره ارائه کرد.
🔹در بیانیهای که دفتر سناتور کروز منتشر کرد، آمده است که "این لایحه، از وزارت امور خارجه آمریکا می خواهد تا از اختیارات قانونی خود برای معرفی اخوان المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی استفاده کند."
🔹این لایحه توسط 15 عضو سنا و مجلس نمایندگان حمایت می شود.
🔹این بیانیه می افزاید: این اقدام، وزارت امور خارجه را ملزم می کند تا گزارشی را در مورد اینکه آیا اخوان المسلمین معیارهای قانونی طبقه بندی را دارد، در این صورت، ایالات متحده می تواند اقداماتی را انجام دهد که بودجه دریافتی آنها برای ترویج فعالیت های شوم، را متوقف کند.
🔹کروز گفت: «زمان آن فرا رسیده است که به متحدان خود در جهان عرب بپیوندیم تا به طور رسمی واقعیت اخوان المسلمین، یک سازمان تروریستی را بشناسیم. وی افزود: «من مفتخرم که این لایحه را مجدداً ارائه می کنم تا از دولت بایدن بخواهم آنها را به این عنوان معرفی کند و مبارزه ملت ما علیه تروریسم رادیکال اسلامی را پیش ببرد.»
🔹وی ادامه داد: «وظیفه ماست که اخوان المسلمین را به خاطر نقششان در تأمین مالی و ترویج تروریسم در سراسر خاورمیانه پاسخگو بدانیم».
✍🏼ملاحظه:
🔹در سال 2019 و در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا به دنبال قرار دادن نام اخوان المسلمین در فهرست گروههای تروریستی بود، که این اقدام با مخالفت کشورهایی همچون ترکیه و قطر، که بسیاری از سران اخوان المسلمین را میزبانی میکنند، روبهرو شد.
🔹اخوانالمسلمین در آن زمان و در واکنش به احتمال تروریستی اعلام شدن این جنبش از طرف ترامپ با صدور بیانیهای اعلام کرد که این گروه به فعالیتهای خود بر اساس رویکردها و تفکرات اعتدالی و مسالمتآمیز ادامه خواهد داد.
🔹درخواست تد کروز برای «پیوستن به متحدان خود در جهان عرب»، اشارهای است به اقدام #عربستان (در ۲۰۱۴) و #امارات (در ۲۰۲۰) که اخوان المسلمین را تروریستی معرفی و از هرگونه فعالیت این جریان در کشورهای خود جلوگیری کردند!
🔹دور از انتظار نیست که ارائه لایحه معرفی اخوان المسلمین به عنوان یک سازمان تروریستی به کنگره آمریکا، نتیجه لابیها و اعمال نفوذهای همین کشورهای عربی در کنگره آمریکا و در بین برخی سناتورهای آمریکایی باشد.
🔹لازم به ذکر است که پس از حملات تروریستی در وین در سال ۲۰۲۰، #اتریش و #آلمان برای مقابله با گروههای افراطی اسلامی بسیج شده و در اتریش، پلیس به خانه، محل کار و انجمنهای متعلق به ۶۰ اسلامگرای مظنون به نزدیکی به #حماس و اخوان المسلمین هجوم برد و ۳۰ تن از آنها را تحت بازجویی قرار داد. در هامبورگ آلمان نیز سیاستمداران سه حزب خواستار جلوگیری از فعالیت بنیادگرایان اسلامی شدند.
🔹اتریش همچنین در تازهترین اقدام خود در ماه اکتبر گذشته کنفرانس مبارزه با اخوان المسلمین را در وین برگزار کرد. وزیر امور مهاجران اتریش اعلام کرد که وزرا و کارشناسان ذیصلاح از چندین کشور اروپایی در این کنفرانس در مورد مسائل اسلام سیاسی و افراطگرایی تبادل نظر کردهاند.
@dolatedin
⭕️ طالبان از رئیس آقاخانیه برای سفر به افغانستان دعوت کرد
🔹ایندیپندنت: بلال کریمی از سخنگویان طالبان، با انتشار این خبر گفت: «علی اکبر پسنانی، مسئول #شبکه_توسعه_آقاخان در #افغانستان، شنبه، پانزدهم آبان، با مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخستوزیر #طالبان، در کابل دیدار کرد.»
🔹علی اکبر پسنانی که از او به عنوان نماینده خاص آقاخان در افغانستان یاد شده، در این ملاقات گفت که شبکه توسعه آقاخان در افغانستان، تاکنون ۱۴۰ اثر باستانی را بازسازی کرده و یکی از محورهای فعالیت این نهاد در افغانستان، کمک به آموزش #دختران است.
🔹به گفته بلال کریمی، مولوی عبدالسلام حنفی به نماینده ویژه آقاخان در افغانستان گفته است که گروه طالبان از فعالیتهای شبکه توسعه آقاخان استقبال میکند و زمینه را برای دوام این فعالیتها مهیا میسازد.
🔹معاون نخستوزیر طالبان، در مورد آموزش دختران در افغانستان ابراز داشت که وزارتهای معارف و تحصیلات روی یک مکانیزم کار میکنند تا زمینه را برای بازگشایی مدارس بروی دختران فراهم سازند.
🔹بر اساس خبر سخنگوی طالبان، مولوی عبدالسلام حنفی، در این ملاقات از #کریم_آقاخان، رئیس #اسماعیلیه نزاری دعوت کرده تا به افغانستان سفر کند.
🔸شبکه توسعه آقاخان، در بیست سال گذشته، از نهادهای فعال در عرصه بازسازی و حفاظت از آثار باستانی، توسعه آموزش و ارایه خدمات به کشاورزان افغانستان بوده است.
🔸بانک وامهای کوچک شبکه توسعه آقاخان از جمله بانکهایی بود که تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در سراسر افغانستان فعالیت داشت و بیشتر مراجعان آن، کشاوزان و صاحبان کسب و کارهای کوچک بودند.
🔸با مسلط شدن طالبان بر شهرها، شماری از فرماندهان محلی این گروه، این بانکها را به دلیل ارائه وامهای #ربوی بستند.
🔸اکنون به نظر میرسد نماینده ویژه کریم آقاخان در تلاش است تا فعالیتهای شبکه توسعه آقاخان در افغانستان از سر گرفته شود. هرچند، هنوز سرنوشت مدارس دخترانه که بخشی از کار شبکه توسعه آقاخان را تشکیل میدهد، همچنان روشن نیست.
@dolatedin
⭕️ مقتدی صدر، قرداحی و جنگ یمن؛ یک بام و دو هوای سعودیها
🔹 سیانان عربی: ویدیویی در توییتر منتشر شده است که در آن #مقتدی_صدر جنگ سعودی بر علیه یمن را ظالمانه و دخالتهای #عربستان در #یمن را موجب افزایش فرقهگرایی و خشونت در منطقه معرفی میکند.
🔹این ویدیو را محمد عبدالسلام سخنگوی #انصار_الله نیز با هشتگ «الحرب السعودیة علی الیمن ظالمة» منتشر کرده است که واکنش منفی شخصیتهای عربستانی از جمله ترکی الحمد را در پی داشت. ترکی الحمد این صحبتهای مقتدی صدر را غیر منطقی دانست.
🔹مقتدی صدر این موضع خود را در مصاحبه با فرانس 24 در سال 2015 و 3 ماه پس از شروع جنگ اعلام کرد. در مصاحبه مذکور مقتدی صدر با صراحت بیان کرده بود که این جنگ، جنگی ظالمانه است که در مورد آن با هیچکس تعارف نخواهد داشت. وی همچنین افزود اگر عربستان سعودی این جنگ را متوقف کند آتش فرقهگرایی و خشونت نیز در منطقه خاموش خواهد شد.
🔹با وجود این موضعگیری، در سال 2017 #محمد_بن_سلمان ولیعهد عربستان در دیداری که برای اولین بار صورت میگرفت، از مقتدی صدر پذیرایی کرد. در پی این دیدار دفتر مقتدی صدر در بیانیهای اعلام کرد که در این دیدار موضوعات مرتبط به #عراق مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.
✍️چندی پیش در لبنان کلیپی از جورج قرداحی وزیر اطلاعرسانی دولت #لبنان منتشر شد که وی در آن جنگ عربستان علیه یمن را جنگی بیهوده مینامید. اگرچه تاریخ کلیپ منتشرشده مربوط به پیش از منصب گرفتن قرداحی در دولت لبنان بود، اما در پی انتشار گسترده این کلیپ عربستان سعودی سفیر خود از لبنان را فراخواند و به سفیر لبنان در عبستان نیز 48 ساعت برای ترک آن کشور فرصت داد. امارات، کویت و بحرین نیز در حمایت از عربستان سفرای خود را از لبنان فراخواندند و قطر نیز موضعی همسو با عربستان گرفت.
🔸اکنون باید دید که منافع مشترک بین عربستان سعودی و جریان پیروز در انتخابات اخیر عراق اجازه اقدام مشابه با حکومت مرکزی عراق را به سعودیها خواهد داد یا بار دیگر ثابت خواهد شد که اقدامات منطقهای عربستان مصداق سیاست یک بام و دو هوا است.
@dolatedin
💢 اتحاد العلماء از الجزایر و مراکش درخواست پرهیز از نزاع و جنگ کرد
🔹راشا تودی: #اتحاد_العلماء در بیانیهای اعلام کرد: «این اتحادیه با نگرانی تشدید تنش در روابط #مراکش و #الجزایر را که در کمپینهای رسانهای علیه یکدیگر، بستن مرزها، قطع روابط دیپلماتیک و اختلال در مبادلات اقتصادی تجسم یافته، دنبال میکند.»
🔹این بیانیه میافزاید: «در این زمینه به مقامات دو کشور یادآوری میکنیم که بسیاری از جنگهای ویرانگر ناشی از یک تصمیم عمدی و از پیش برنامهریزی شده نیست، بلکه به طور ناگهانی و پس از رسیدن به حالت رقابت، تنش و آمادگی به اوج خود میرسد.»
🔹در این بیانیه آمده است: «فضای تنش شدید و تحرک روزافزون بدون دلیل موجه، دو کشور عزیز مراکش و الجزایر را به درگیری نظامی میکشاند و وسعت و عواقب آن برای دو ملت برادر الجزایر و مراکش و امت عربی و اسلامی را فقط خدا میداند، در حالی که امت اسلامی-عربی ما چیزی از جنگ و درگیریهای ویرانگر کم ندارد.»
🔹در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین اتحاد علماء المسلمين از پادشاه مغرب محمد ششم و جناب عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر میخواهد فوراً تمام تلاش خود را برای بازگرداندن روابط دو کشور به حالت عادی خود، برادری، وحدت و انسجام، همکاری و اقدام مشترک به کار گیرند.»
✍🏼ملاحظه:
🔹اختلافات میان الجزایر و مراکش مربوط به چند ماه و حتی چند سال اخیر نیست. این اختلافات ریشه در تاریخ دارد. در حقیقت از زمان استقلال مراکش (1956) و الجزایر (1965) از استعمار فرانسه، این دو کشور با یکدیگر اختلاف داشتند به طوری که در دهه 1960 آتش جنگ میان الجزایر و مراکش برافروخته شد. این جنگ به دلیل اختلافات مرزی رخداد و به نبرد «الرمال» مشهور شد.
🔹موضوع #صحرای_غربی از مهمترین موضوعات چالشبرانگیز بین مراکش و الجزایر محسوب میشود. مراکش ادعای مالکیت صحرای غربی را دارد و از سال 1975 تاکنون اداره امور این صحرا را به عهده دارد. در قبال #عادیسازی روابط میان مراکش و #رژیم_صهیونیستی، #آمریکا حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. اما برخی کشورهای و از جمله #اتحادیه_آفریقا اين به رسمیت شناختن را محکوم کرده و آن را فاقد ارزش حقوقی دانستند.
🔹طی ماههای اخیر دو تحول در عرصه آفریقا رخ داد که روابط الجزایر با مراکش را تیرهتر کرد و به افزایش تنش میان این دو کشور دامن زد. اولین رخداد درخواست چندی قبل رژیم صهیونیستی به کمیساریای اتحادیه آفریقا بود تا این رژیم به عنوان عضو ناظر این اتحادیه پذیرفته شود. در پی این درخواست، بلافاصله الجزایر با آن به مخالفت برخاست و توانست 13 کشور آفریقایی را با خود همراه کند. الجزایر معتقد است تلاشها برای عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا با موافقت رئیس کمیساریای این اتحادیه و برخی از کشورها از جمله مراکش صورت گرفته است.
🔹تحول دوم در جریان سفر چند هفته قبل وزیر خارجه صهیونیستی به مراکش رخ داد. «یائیر لاپید» که برای افتتاح دفتر نمایندگی تلآویو به رباط رفته بود، در پایان سفر خود با حضور در یک نشست مطبوعاتی در شهر دارالبیضاء از نقشآفرینی الجزایر در تحولات منطقه انتقاد کرد. پس از این سفر بود که یک مقام بلندپایه الجزایر در گفتوگو با روزنامه «الشروق» هدف لاپید از سفر به مراکش را ایجاد یک جبهه نظامی علیه الجزایر دانست.
@dolatedin
⭕️ شیخ مشهور سلفی یمن: انصار الله ولی امر مسلمانان یمن است
🔹روز گذشته تعدادی از شیوخ #سلفی استانهای تعز و إب با #محمدعلی_الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای عالی سیاسی انصارالله دیدار کردند.
🔹در این دیدار که با حضور شیخ #محمد_المهدی از شیوخ مشهور سلفی یمنی و رئیس جمعیت #خیریة_الحکمة برگزار شد بر لزوم گفتگو بین مذاهب مختلف اسلامی تاکید شد.
🔹شیخ محمد المهدی در این دیدار با تاکید بر اینکه #انصارالله در حال حاضر #ولی_امر مسلمانان یمن است، گفت ما سلفیها خود را مکلف به #حبّ و #تسلیم و #اطاعت از شما میدانیم و این «دین» و اعتقاد ما است و مسأله «سیاست» نیست.
🔹وی افزود ما در بیانیهها، سخنرانیها و خطبههای نمازجمعه خود، مردم به خصوص جوانان را به مشاهده وضعیت آشفته و ناامنیهای عدن و دیگر مناطق تحت کنترل دولت هادی فرامیخوانیم و بابت امنیت موجود در مناطق زندگی خود از انصارالله سپاسگزاریم.
🔹نماینده شیوخ سلفی #تعز نیز در این دیدار با اشاره به حضور منظم سلفیهای استان تعز در مراسمات و راهپیماییهای انصارالله و حتی حضور برخی افراد با اعتقادات سلفی در مقابله با ائتلاف عربی درخواستهای خود از دولت صنعا را مطرح کرد.
✍️ شیخ محمد المهدی شیخ سلفی مشهور یمنی مستقر در استان #إب در مرکز #یمن است که از ابتدای دهه 90 میلادی جمعیت خیریه الحکمه را به همراه تعدادی دیگر از همفکران خود تاسیس کرد و تا کنون ریاست آن را بر عهده دارد.
🔸جمعیت خیریه الحکمه یکی از فعالترین خیریههای سلفی یمن است که فعالیتهای مذهبی و #خیریه زیادی در مناطق مختلف یمن انجام داده است. همزمان با انقلاب بهار عربی در سال 2011 حزب سلفی #رشاد به عنوان بازوی سیاسی این تشکیلات تاسیس شد. این حزب پس از حمله #عربستان به یمن مانند دیگر تشکیلات سیاسی یمنی به دو شاخه موافق و مخالف حمله عربستان به یمن تقسیم شد.
🔸المهدی از ابتدای انقلاب انصارالله با سیطره انصار بر استان إب مخالفت نکرده و تاکنون با دولت صنعا همراه بوده است.
@dolatedin
✍️ علی عبدالرحمن الحذیفی: از حمله به «روافض» در حضور رفسنجانی تا دعوت به وحدت اسلامی!
🔸بخش اول
🔹جمعه گذشته، ۱۴ آبان، علی عبدالرحمن الحذیفی، امام و خطیب مشهور #مسجد_نبوی، خطبههای #نماز_جمعه را به موضوع «وحدت مسلمانان و نهی از تفرقه» اختصاص داد. حذيفی در خطبههای نماز جمعه در #مسجدالنبی در شهر #مدینه منوره گفت که انسجام، #وحدت، وابستگی متقابل، هماهنگی، همبستگی، شفقت، دفاع از حقیقت، دست برداشتن از اختلاف و دست برداشتن از #تفرقه، دژی است که جامعه به آن پناه میبرد و مأمنی برای همه و قدرتی برای دین و راه حفظ منافع دنیوی، امنیت و سلامتی از دسیسهها و آسیبهای دشمنان است.
🔹شنیدن از «دعوت به وحدت و پرهیز از اختلافات» به خودی خود از زبان یک شیخ #سلفی سعودی غریب است، سلفیتی که هویت خود را در تمرکز بر گسلهای عقیدتی دیده است و از فرعیترین اختلافات مذهبی به مثابه اصول اعتقادی و معیار ایمان و کفر کوتاه نیامده است.
🔹اما شنیدن چنین سخنانی از زبان #حذیفی بسیار شگفتآورتر است، کسی که نزدیک به چهل سال یکی از ائمه جماعت مسجد نبوی بوده است و در طول این سالیان بارها و بارها از خطر اندیشه «#رافضی» گفته است.
🔹برای مخاطب ایرانی اگر نام «حذیفی» یادآور چیزی باشد، به احتمال بسیار یادآور ماجرای حملات شدید او به شیعیان در خطبه نماز جمعه مسجد نبوی در حضور رئیس جمهور پیشین ایران، هاشمی رفسنجانی، باشد. جمعه ۸ اسفند ۷۶ رفسنجانی در سفر ده روزه خود به #عربستان، به رسم ادب وحدت، در نماز جمعه مسجد نبوی حاضر میشود، اما حذیفی چنان خطابهای علیه شیعیان و مسأله #تقریب مذاهب میخواند که رفسنجانی و هیئت همراه مجبور به ترک نماز جمعه میشوند.
🔹او تقریب بین شیعه و سنی را همچون تقریب میان اسلام با یهود و مسیحیت خواند و گفت: «چگونه ممکن است بین قرآن و تلمود شیطان تقریبی صورت گیرد؟ تقریب اسلام و مسیحیت چگونه است؟... و چگونه میتوان بین اهل سنت و شیعه تقریبی حاصل شود؟ اهل سنتی که حامل قرآن کریم و سنت رسول خدا صلى الله عليه و سلم بودهاند و خداوند دین را به وسیله آنان حفظ کرد و آنها بودند که برای برافراشتن چراغ اسلام و ساختن تاریخ باشکوه آن تلاش کردند و (در مقابل) روافضی که صحابه را لعن میکنند و اسلام را نابود میکنند، زیرا #صحابه رضی الله عنه کسانی هستند که دین را به ما منتقل کردند، پس اگر کسی به آنها طعن زند دین را از بین برده است».
🔹اوج سخنرانی تند حذیفی آنجا بود که گفت: «چگونه میتوان بین اهل سنت و روافض تقریب ایجاد کرد، وقتی که خمینی، امام ضلالت، را امام معصوم قرار دادهاند و او را نایب مهدی خرافی خود میشمرند؟!» (متن و صوت سخنرانی)
🔹رفسنجانی در خاطرات خود ادامه ماجرای آن روز را چنین نوشته است: «من و همراهان به عنوان اعتراض از صفوف جماعت بیرون رفتیم. در اتاقکناری، نمازمان را جداگانه به جماعت خواندیم. به همراهانمان از سعودیها و رئیسحرم شریف که همراه ما آمدند، گفتیم این اظهارات تفرقهانگیز بین مسلمین، دلیل عدم صلاحیت این فرد برای امامتجمعه است؛ آنها هم حرف ما را تأییدکردند. رئیسحرم عذرخواهیکرد و گفت، این امام جمعه، فرد بیاطلاعی است. ساعتی بعد، آقای دکتر نفیسه، وزیر همراه، تلفنی گفت که مأموران به دستور مرکز مشغول رسیدگی به اظهارات او هستند و برخورد شدیدی خواهد شد و از من عذرخواهی کرد. عصر امیر عبدالله هم تلفنی از ریاض با من صحبت کرد و شدیداً اظهار تأسف کرد و گفت، “اِنّی آسفٌ کثیر کثیر کثیر کثیر” وگفت، این شخص تنبیه میشود.»
🔹حذیفی مدتی (که ظاهرا بیش از سه سال نبوده است) از امامت مسجد نبوی کنار گذاشته میشود و سپس دوباره این خطیب و قاری محبوب سعودی به امامت این مسجد شریف بازمیگردد. اما رویه حذیفی پس از این دوره نیز چندان تغییری نکرده و همچون هر شیخ سلفی، «روافض» را از انتقادات خود بینصیب نمیگذاشت.
🔹در #بهار_عربی و در اکتبر ۲۰۱۱ و پس از اعتراضات #شیعیان العوامیة در استان #قطیف، حذیفی خطبه تند دیگری علیه شیعیان در نماز جمعه مسجد النبی(ص) خوانده و از حکومت میخواهد معترضان رافضی را سلب تابعیت کرده و آنها را به سرداب سامرا بفرستد! همین باعث میشود حکومت سعودی برای جلوگیری از تنشهای بیشتر، بار دیگر حذیفی به مدت یک سال از امامت مسجد نبوی کنار گذارد.
ادامه دارد...
@dolatedin
✍️ علی عبدالرحمن الحذیفی: از حمله به «روافض» در حضور رفسنجانی تا دعوت به وحدت اسلامی!
🔸بخش دوم
🔹حال پس از ده سال، حذیفی با استناد به آیاتی از قرآن کریم که از اختلافات میان امت مسلمان و درافتادن در فتنهها پرهیز میدهد، به وحدت اسلامی دعوت کرده است. او هشدار میدهد که گفتار و نوشتار ممکن است صفوف را از هم جدا و گروهها را متفرق کند، بین چهرهها اختلاف افکند، از راه حق منحرف کند و اختلاف را گسترش دهد؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند «من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت: هر که به خدای تعالی و به روز قیامت ایمان دارد باید به خیر و نیکی سخن گوید، یا باید که خاموش باشد».
🔹این سخنان را به سختی میتوان سفارشی خواند؛ نه خطبههای نماز جمعه در عربستان از دستورالعملی هفتگی پیروی میکند (چنانکه مثلا در امارات خطبههای هر هفته به موضوعی ویژه اختصاص مییابد) و نه حذیفی ۷۶ ساله چندان از خود شخصیتی گوش به فرمان حاکمان نشان داده است.
🔹این نشان میدهد خاموشی و کمفروغی این روزهای گفتمان سلفیت در عربستان، تنها واکنشی به فشارهای حکومت و تشدید سیاستهای لیبرالی در سالیان اخیر نیست. اینکه یکی از مهمترین و تندترین خطیبان جمعه در عربستان چنین مفصل در ثنای وحدت مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات خطبه میخواند، باید به مثابه نشانهای دیگر از «پوست انداختن #نهاد_دین در عربستان» دیده شود.
🔹سال ۲۰۱۵ بود که پیش از این دوره تازه، با انتشار کتاب «ما بعد السلفیة» گفتگوهای بسیاری بر سر افول جریان سلفی و آینده پس از سلفیت درگرفت. دو نویسنده مصری و #نوسلفی کتاب، احمد سالم و عمرو بسیونی، در این اثر خوانشی تازه از سلفیت معاصر ارائه داده و با دست گذاشتن بر عواملی درونزا، آیندهای نزدیک را برای رسیدن به دوران #پساسلفیت پیشبینی کردند.
🔹از جمله این عوامل، خلأ مرجعیت فکری در سلفیت سعودی است؛ در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱، سه مرجع و ستون اصلی اندیشه سلفی، یعنی #ابن_باز، #البانی و #ابن_عثیمین از دنیا رفتند و سلفیت به یکباره به یک جنبش بیسر بدل شد که پس از آن دیگر نتوانست شخصیتهای علمی برجستهای در آن تراز به خود ببیند.
🔹از این گذشته، سلفیت تازگی و جذابیت نخستین خود را نیز از دست داد و از سوی دیگر خوی #دیگرستیزی شدید در سلفیان، دامن خود آنها را نیز گرفته و با اندک اختلافهایی، جریان سلفیت فرقه فرقه شده و انشقاقهای گستردهای را به خود دید. اختلافهایی که حتی به #تکفیر دوستان دیروز میانجامید.
🔹این همه در کنار عوامل برونزا و درونزای دیگر، چنین می نماید که دوران جدیدی را برای سلفیت رقم زده است؛ دورانی که دیگر نه تنها از کلیدواژههای «شرک» و «کفر» و «رافضی» و... بر منبرهای شیوخ سلفی عربستان چندان خبری نیست، بلکه همان حنجرههایی که تا دیروز خود آتش منازعات را میدمیدند، امروز خیرخواه امت شده و به وحدت مسلمانان و سکوت در برابر اختلافات دعوت میکنند.
@dolatedin
⭕️ پروژه دیانت ابراهیمی بین الازهر و امارات
✍️عصام تلیمه
🔸ملاحظه: دوشنبه گذشته، ۱۷ آبان، احمد الطیب نسبت به ترویج اصطلاحی موسوم به «دیانت ابراهیمی» که هدف ادغام ادیان یهودی، مسیحی و اسلام ذیل یک دین واحد و یکپارچه را دنبال میکند، واکنش مهمی نشان داد و این ایده را به شدت ردّ کرد. وی گفت: «هرچند ایده دیانت ابراهیمی، در ظاهر دعوت به وحدت جامعه بشری، اتحاد آن و پایان دادن به درگیریها است، اما در واقع دعوت به مصادره ارزشمندترین داراییهای بنی بشر یعنی آزادی اعتقاد، آزادی ایمان و آزادی انتخاب است».
آنچه در ادامه میآید یادداشتی از #عصام_تلیمه، از علمای الازهر و مدیر دفتر پیشین شیخ یوسف قرضاوی، در تشریح زوایای این پروژه دینی-سیاسی است.
🔹عربی21: ایده ادغام ادیان در یک پروژه دینی واحد، یک ایده قدیمی است که در زمان محمد انور سادات، رئیس جمهور فقید #مصر، پس از پروژه #عادیسازی وی با #رژیم_صهیونیستی مطرح شد. او از «#مجمع_الأدیان» سخن میگفت و به دنبال ساختن مکانی بود که سه دین #یهودیت، #مسیحیت و #اسلام را در کنار هم گرد آورد. حتی پیشنهاد میشد که یک کتاب دینی بیانکننده ادیان سهگانه برای تشویق و حمایت از این ایده، تألیف و به دانشآموزان در مدارس تدریس شود.
🔹پس از مطرح شدن این ایده، شیخ الازهر، دکتر #عبدالحلیم_محمود رحمه الله، این نظر را ردّ و از همه جنبههای دینی و غیر دینی آن را تضعیف کرد. شیخ #الازهر با تمام قدرت علمی و نمادین خود در برابر این اندیشه ایستاد تا اینکه سادات مجبور شد طرح موضوع را به زمانی دیگر موکول کند که مصر و جهان عرب آن را بپذیرد.
🔹در آن زمان، هر عاقلی احساس میکرد که این ایده به همان اندازه که با آوردن رژیم صهیونیستی به جمع ادیان و مؤمنان به ادیان و باز کردن باب عادیسازی بین مردم ارتباط دارد، ربطی به ادیان ندارد، هر چند از اسم «دین» بهرهبرداری میشد. ایمان یک مسلمان به همه پیامبران امری طبیعی است و در غیر این صورت عقیده او صحیح نیست، چنانکه خداوند متعال فرموده است: (لا نفرق بين أحد من رسله)، اما این مانع نمیشود که در مقابل پیروان هر دینی که شب و روز با اشغال و غصب به مقدسات و سرزمین ما حمله میکنند، بایستیم و تجاوزات و جنگهای آنها را به هر وسیلهای متوقف نکنیم.
🔹اما اکنون #امارات نه از طریق مجمع الأدیان مورد نظر سادات، بلکه از طریق آنچه که «#دیانت_ابراهیمی» نامیدهاند، پیشنهاد ایجاد مجتمعی متشکل از مسجد و کلیسا و کنیسه را ارائه کردهاند. امارات از طریق شیخ عبدالله #بن_بیه با صدور فتوایی مبنی بر مصالحه با رژیم صهیونیستی و صدور حکم به برقراری رابطه با آن، در پی «عادیسازی فقهی» برآمد.
🔹سپس میخواستند چیزی را که ما میتوانیم آن را «عادیسازی دینی» بنامیم، با بازگرداندن همه ادیان به یک پیامبر، که پیامبر خدا (ص) ابراهیم (ص) است، برقرار کنند. گویی که ادیان ابراهیمی رسالتی از جانب خدا دریافت نکردهاند و شرایع استوار برای آنها نازل نشده است. این چنین ما را با بازگشت به سوی ابراهیم (علیه السلام) و پیامبری که پیامبران سه دین را گرد هم میآورد، فریب میدهند؛ بیایید با بلند کردن نام او تجارت کنیم و این گذرنامهای باشد برای رسیدن به ایده عادیسازی که تنها در خدمت صهیونیستها است!
🔹وگرنه چرا اکنون چنین ایدهای مطرح شده است؟ آیا این کشورها واقعاً در برقراری ارتباط با ادیان، پرورش آنها، حفظ آنها و تشویق مردم به دینداری واقعی و معتدل جدی هستند؟ حقیقت این است که رابطه این کشورهایی که طرفدار این عقیده هستند با ادیان و به ویژه دین اسلام و پیروان آن، رابطه بسیار بدی است.
🔹برای متولیان این فراخوان مشکوک تعجبآور بود که شیخ الازهر، #احمد_الطیب، با ردّ این ایده و تبیین نادرستی این اندیشه و اهداف آن، راه عبدالحلیم محمود را دنبال کند. زیرا هیچ عالمی نیست که از خدای متعال بترسد و چنین اندیشهی شیطانیای را توجیه کند، اندیشهای که نه از دین نشأت میگیرد و نه از اخلاق و نه از هیچ اصل صحیح دیگری.
🔹رسانههای قدرت در مصر همیشه به شیخ الازهر طعنه میزنند که او مرد امارات است و همیشه در پروژههای دینی امارات اگر در رأس آن نباشد، بخشی از آن است. اما وقتی پای مسائل ثابت و استوار دینی به میان میآید، موضع او روشن است و شاید همین فرصتی باشد برای نشان دادن موضع شیخ الازهر نسبت به امارات و پروژه آن.
@dolatedin