eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
806 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتش ترکیه موظف به تامین حجاب نیروهای خود شد در حالی از سال 2017 ارتش ترکیه اجازه استفاده از حجاب برای زنان ارتشی را داده بود بر اساس دستورالعملی که امروز در روزنامه رسمی منتشر شده است پس از این ارتش موظف است برای زنان محجبه به عنوان بخشی از یونیفرم ملزومات لازم برای حجاب آنان را نیز تامین کند. در همین راستا دو نوع حجاب تابستانی و زمستانی از سوی ستاد کل برای زنان محجبه استخدامی در ارتش به عنوان بخشی از یونیفرم رسمی آنان تامین خواهد شد. 🔵کانال مطالعات ترکیه و قفقاز اندیشکده مرصاد @turkeycaucasus
💢 حذف بلندگوها از اماکن مذهبی در هند؛ تبعیض قانونی علیه مسلمانان 🔹هفته‌ها است که هندوهای تندرو با در دست داشتن پرچم‌های زعفرانی‌رنگ، در اعتراض به پخش اذان از ، دسته دسته به سراغ مساجد مسلمانان رفته و با صوت و کف و پخش موسیقی‌های مذهبی و رقص و... در پخش مساجد اختلال ایجاد می‌کنند. 🔹این جنجال بر سر استفاده از بلندگوها در اماکن مذهبی که در چندین ایالت از جمله و بالا گرفت، خیلی زود به ثمر رسید و اخیراً، در اوتار پرادش، وزیر ارشد یوگی آدیتیانات گفت که صدای بلندگوهای اماکن مذهبی نباید در خارج از محل شنیده شود. 🔹یوگی آدیتیانات در ۲۴ آوریل، دستوری را مبنی بر حذف بلندگوهای «غیر قانونی» از اماکن مذهبی صادر کرد و گفت که تنها با مجوز دولتی می‌توان از بلندگوها در مکان‌های مذهبی استفاده کرد، اما صدا نباید از محل خارج شود. وی در ادامه گفت: مجوز جدیدی برای نصب بلندگو صادر نخواهد شد. 🔹تنها پس از یک هفته از صدور این دستور، مدیر کل پلیس اوتار پرادش اعلام کرد که با اقدامات خود علیه بلندگوها، 53942 بلندگوی غیر مجاز را از مکان‌های مذهبی مختلف در سراسر ایالت تا روز یکشنبه 1مه را جمع کرده و سطح صدای 60295 بلندگوی دیگر نیز کاهش یافته و به سطح پارامترهای استاندارد کاهش یافته است. 🔹در اعتراض به حذف بلندگوها از مساجد، مسلمانان دادخواستی را به دادگاه عالی الله آباد، در ایالت اوتار پرادش، ارائه دادند که این دادگاه جمعه 6 مه با این استدلال که «نصب بلندگو در مساجد یک حق اساسی دینی نیست»، دادخواست مسلمانان را رد کرد. 🔹در ایالت ماهاراشترا نیز، بیش از ۹۰۰ مسجد در غرب این ایالت در شهر بمبئی، موافقت کردند که صدای اذان را در پی شکایات یک سیاستمدار محلی هندو کاهش دهند. 🔹تبدیل شدن بلندگوهای مذهبی به یک مساله سیاسی در هند، موضوع جدیدی نیست. در سال 2005 دیوان عالی کشور در جنجالی مشابه حکم کرد که «آزادی از آلودگی صوتی طبق اصل 21 قانون اساسی جزئی از حق حیات است» و لذا تنظیم صدای بلندگوها و زمان‌بندی استفاده از آنها باید بر اساس این اصل قانونی باشد. 🔹هر چند این رأی دیوان عالی کشور پخش صوت از هر بلندگوی مذهبی را محدود یا ممنوع می‌کند، اما این رأی بیش از هر کس مسلمانان را هدف قرار داده است. گرچه یوگی آدیتیانات در اظهارات خود بر حذف بلندگوها از «اماکن مذهبی» سخن می‌گوید، اما مشخصا منظور او «مساجد» است. 🔹 شاید از معابد خود صوتی همچون اذان را پخش نکنند، اما در جشن‌ها و جشنواره‌های متعددی که در طول سال دارند و هر چند وقت یکبار با به راه انداختن کارناوال‌های شادی در خیابان‌ها و اماکن عمومی، به پخش موسیقی و رقص و آواز می‌پردازند. اما هیچ گاه این جشن‌ها با محدودیت صوتی روبه‌رو نشده‌اند، تبعیضی که گاه برخی هندوهای منصف نیز به آن اشاره کرده‌اند. 🔹گویی در هندوستان تنها این اسلام است که «» به شمار می‌آید و آیین‌های هندوها بخشی از «» این کشور هستند و با ارزش‌های به اصطلاح سکولار هندی‌ها در تضاد نیستند. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ پرواز رایگان با هواپیمای اختصاصی برای دیدن فیلم جنجالی «بانوی بهشت» 🔹عوامل تولید فیلم جنجالی «»، علاقه‌مندان آن را با هواپیمای اختصاصی از به ایرلند بردند. 🔹«بانوی بهشت (The Lady of Heaven)» فیلمی پیرامون تاریخ صدر اسلام و (س) است که چند سال پیش توسط شبکه تلویزیونی فدک ساخته شد. 🔹دست‌اندرکاران تولید فیلم «بانوی بهشت» در حرکتی نادر و تبلیغاتی، علاقه‌مندان این فیلم را با هواپیمای اختصاصی به طور رایگان از انگلیس به پایتخت ایرلند بردند تا شاهد اکران اروپایی آن باشند. @dolatedin
‌ ⭕️ کاهش نرخ باروری کل در هندوستان؛ شدیدترین کاهش در میان مسلمانان
⭕️ کاهش نرخ باروری کل در هندوستان؛ شدیدترین کاهش در میان مسلمانان 🔹ایندین اکسپرس: بر اساس داده‌های نظرسنجی ملی سلامت خانواده (NFHS) که توسط وزارت بهداشت و رفاه خانواده انجام شده است، نرخ باروری در دو دهه گذشته شدیدترین کاهش را در میان تمام جوامع مذهبی داشته است. 🔹مطابق با روند نزولی مشاهده شده در طول سال‌ها، نرخ باروری جامعه از 2.6 در سال 2015-2016 به 2.3 در سال‌های 2019-2021 کاهش یافت. در حالی که همه جوامع مذهبی کاهش باروری را تجربه کرده‌اند، این کاهش در جامعه مسلمانان شدیدترین بوده است، از 4.4 در 1992-1993 به 2.3 در 2019-2021. 🔹نرخ باروری در میان نیز از 2.1 در سال 2015-2016 به 1.94 در سال‌های 2019-2021 کاهش یافته است. جامعه هندوها در سال 1992-1993 نرخ باروری 3.3 داشتند. NFHS دریافته است که در 2019-2021 جامعه مسیحی دارای نرخ باروری 1.88، جامعه سیک 1.61، جامعه جین 1.6 و جامعه بودایی و نئوبودایی 1.39 است که پایین‌ترین نرخ در کشور است. 🔹درصد مسلمانی که تحصیل نکرده‌اند از 32 درصد در 2015-2016 به 21.9 درصد در 2019-2021 کاهش یافته است. در مقابل، برای هندوها، تغییرات کمتر بوده است و از 31.4 درصد به 28.5 درصد کاهش یافته است. 🔹گزارش NFHS نشان می‌دهد که تعداد فرزندان به ازای هر زن با سطح تحصیل زنان رابطه معکوس دارد. زنان بدون تحصیل به طور متوسط 2.8 فرزند دارند، در حالی که این رقم برای زنان با 12 سال تحصیلات یا بیشتر، 1.8 فرزند است. @dolatedin
⭕️ کویت مسئله فلسطین را در برنامه آموزشی کودکان دنبال می‌کند 🔹فعالان شبکه‌های اجتماعی تصویری از جلد کتاب «التربیة الإسلامیة» کلاس چهارم در را منتشر کردند که تصویری از قبة الصخرة و مسجد الاقصی را به نمایش می‌گذارد. 🔹کاربران فضای مجازی کویت با توجه به کمپین‌های عادی‌سازی روابط با در قالب برنامه‌های درسی عربی که به دنبال پاک کردن مسئله از ذهن دانش‌آموزان است، با به اشتراک گذاشتن این تصویر حس غرور و افتخار خود را ابراز کردند. 🔹بر خلاف برخی کشورهای عربی که سیاست را دنبال می‌کنند، دولت و مردم کویت بارها نشان داده‌اند که مسئله فلسطین در میان آنها به شدت زنده است. @dolatedin
⭕️ پادشاه مراکش نیز سیاست دینی خود را با ابزار اعتبارسنجی احادیث به پیش می‌برد 🔹تی آر تی: احمد التوفیق، وزیر و امور اسلامی ، روز دوشنبه از راه‌اندازی «پلتفرم حدیث محمد ششم» که شامل ده هزار حدیث است، خبر داد. 🔹التوفیق در یک کنفرانس مطبوعاتی در رباط، پایتخت، گفت که کمیته‌ای متشکل از هشت تن از علمای متخصص در حدیث بر روی پروژه پلتفرم کار کردند. 🔹وی افزود: این کمیته «پس از یک سال تلاش توانست متنی را که قرار است روی پلتفرم ارائه شود، مشخص کند. 🔹وی ادامه داد که متن پلتفرم مشتمل بر ده هزار به همراه بیان اعتبار آنها است، یعنی حدیث صحیح، حدیث حسن، حدیث ضعیف و حدیث موضوع (جعلی) کدام است. 🔹وی تاکید کرد: «هدف از ایجاد این بستر، حفظ احادیث رسول خدا از جعل و دستکاری با استفاده از فناوری رسانه است.» ✍️ برای کنترل فرهنگی جوامع عرب که عمدتاً پیوند محکمی با قرآن و سنت رسول خدا(ص) دارند، رسمی‌سازی و هدایت کردن تراث دینی در مسیری مشخص، یکی از راهبردهای اصلی رؤسای حکومت در این کشورهای اسلامی بوده است. 🔸 سعودی یکی از پیشتازان این عرصه به شمار می‌آید؛ حاکمان سعودی که پیش از این با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگی همچون پایگاه «الدرر السنیة» خوانش سلفی از قرآن و سنت را به مثابه اسلام اصیل برجسته می‌کردند، در دوره تازه سیاسی و با تحولات فرهنگی مهمی که در این کشور اتفاق افتاد، باز همین سیاست کنترل دینی را به نحوی دیگر دنبال می‌کنند. 🔸همانطور که نرم‌افزار و پایگاه حدیث محمد ششم، پادشاه مراکش، قرار است با برچسب‌گذاری احادیث نبوی به صحیح و ضعیف، تکلیف احادیث معتبر و جعلی را مشخص و قاعدتاً قرائت مطلوب پادشاهی را از تراث برکشد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز در مارس گذشته از پروژه اعتبارسنجی احادیث نبوی خبر داد که در مراحل پایانی خود به سر می‌برد و قرار است «احادیث بسیار ضعیفی که مستمسک گروه‌هایی همچون القاعده و داعش قرار می‌گیرد» را مشخص کند. 🔸در همین راستا، در دسامبر گذشته مجلس سنای پیشنهاد تدوین تفسیری جامع و مدرن از قرآن را مطرح کرد که بیانگر اسلامی و در چارچوب مقابله با و در پاسخ به احادیثی باشد که گروه‌های افراطی به آن پایبند هستند. @dolatedin
⭕️ تنش بین اردن و اسرائیل بر سر تولیت اماکن مقدس در قدس 🔹ایندیپندنت و فارس: نفتالی بنت، نخست‌وزیر ، در سخنان اخیرش (در دوشنبه ۱۹ اردیبهشت) تاکید کرد که تمامی تصمیم‌های مربوط به و شهر بیت‌المقدس را اسرائیل که حاکمیت را در اختیار دارد، اتخاذ خواهد کرد، بدون اینکه دیدگاه‌های خارجی در این زمینه مدنظر گرفته شود. روز پس از آن نیز دفتر نخست‌وزیر در بیانیه‌ای به طور رسمی با اضافه شدن ۵۰ کارمند اردنی در مسجدالاقصی مخالفت کرد. 🔹این در حالی است که چندی پیش، اردن با هدف حفظ آرامش در ماه رمضان، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک متعددی با اسرائیل داشت و شماری از مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، عومر بارلو، وزیر امنیت داخلی، یاییر لاپید،‌ وزیر خارجه، و بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، به رفتند و دولت این کشور هم به‌گرمی از آن‌ها استقبال کرد. 🔹به گفته ناظران، سخنان نفتالی بنت یک عقب‌نشینی صریح از همه مواردی است که او چندی پیش به منظور حفظ آرامش در قدس، با پادشاه اردن در مورد آن‌ها به تفاهم رسید. علاوه بر این‌، سخنان نخست‌وزیر اسرائیل نقض آشکار مفاد پیمان «وادی عربه» است که در آن، بر مسئله سرپرستی اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت‌المقدس تاکید شد. 🔹در حالی‌ که وزارت خارجه اردن از واکنش به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل خودداری کرده است، کمیته فلسطین در مجلس نمایندگان اردن سخنان نخست‌وزیر اسرائیل درباره شهر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی را کودتا علیه واقعیت تاریخی و مذهبی در این شهر دانست و اعلام کرد که سخنان نفتالی بنت غیرمسئولانه است و آتش تنش‌های دینی در سراسر منطقه را شعله‌ور خواهد کرد. 🔹پس از آن، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، بدون اشاره به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل گفت اسرائیل باید وضعیت حقوقی اماکن مقدس در قدس را حفظ کند و هر اقدامی که تغییری در وضعیت تاریخی بیت‌المقدس ایجاد کند، از نظر قانونی باطل است. 🔹گفته می‌شود تنش‌های لفظی اخیر بین اسرائیل و اردن نیز ناشی از سخنان تند بشر خصاونه، نخست‌وزیر اردن، است. او دولت اسرائیل را «صهیونیست‌های ناپاک» توصیف و تاکید کرد که اداره کل محوطه مسجدالاقصی حق انحصاری اسلامی وابسته به اردن است و دولت او به هیچ تلاشی برای تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی مجوز نخواهد داد. 🔹بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل به‌ویژه قطعنامه ۱۸۱، اردن برای قیمومیت بر بیت‌المقدس مشروعیت تاریخی دارد. موضع اردن بر این اساس استوار است که قدس شرقی سرزمین اشغالی است که حاکمیت آن متعلق به فلسطینیان است و قیمومیت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی و مسئولیت حفاظت از این شهر به پادشاه اردن تعلق دارد. 🔹در واقع، تولیت مسجدالاقصی از لحاظ تاریخی به شریف حسین بن علی برمی‌گردد؛ پس از آنکه مردم فلسطین در سال ۱۹۲۴ با او بیعت کردند. سپس در ۳۱ مارس ۲۰۱۳، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ، در قرارداد تاریخی که در امان امضا شد، بار دیگر بر ادامه تولیت اردن بر بیت‌المقدس تاکید کردند؛ به این معنی که مسئولیت حفاظت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در بیت‌المقدس را پادشاه اردن بر عهده دارد. @dolatedin
🔻 هفته «اسلام معتدل» در عربستان و امارات
⭕️ هفته «اسلام معتدل» در عربستان و امارات 🔹هفته گذشته و میزبان دو اجلاس بزرگ ادیانی با شعارهای و مبارزه با بودند. 🔹کنفرانس «وحدت_اسلامی.. مفهوم، فرصت‌ها و چالش‌ها» که 150 کشور و صدها شخصیت مذهبی از اکثر کشورهای عربی و اسلامی در آن شرکت داشتند، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته، ۸ و ۹ می، در ابوظبی برگزار شد. 🔹شیخ عبدالله رئیس و مجمع ترویج صلح امارات، نهیان بن مبارک وزیر مدارا و همزیستی امارات، محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه، علی رئیس ترکیه، عبد الشكور سردار خان وزیر امور دینی پاکستان، داتو ادریس بن احمد وزیر امور دینی مالزی و حسین ابراهیم طه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای بودند که در این نشست حضور داشتند. 🔹دکتر محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف که حضور او پس از سالها قطع روابط سوریه و امارات، از نقاط جالب توجه این نشست بود، در سخنرانی خود گفت: «ما از دولت و مردم امارات متحده عربی برای مواضع پیشگامانه آنها در قبال سوریه و از وزارت تساهل امارات متحده عربی برای تلاش‌های بزرگی که انجام می‌دهد، تشکر می‌کنیم». 🔹با پایان یافتن اجلاس ابوظبی، ریاض روز چهارشنبه، ۱۱ می، میزبان «مجمع ارزش‌های مشترک بین پیروان مذاهب» با حضور چهره‌هایی از رهبران مذهبی اسلامی، مسیحی، یهودی، بودایی، و هندو بود. 🔹این اجلاس را «رابطة العالم الإسلامی» برگزار کرد. ، رئیس این سال‌ها سفیر دینی عربستان در سطح جهان بوده و با مسافرت‌ها و دیدارهای متعدد با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جهان، تلاش کرده برچسب افراط‌گرایی را از چهره آلوده سعودی‌ها پاک کند. به رسمیت شناختن هولوکاست، بازدید از موزه یادبود هولوکاست در آمریکا و اردوگاه آشوویتس، دیدار با پاتریارک کریل سراسقف کلیسای ارتدوکس روسیه، دیدار با تیموتی دولان سراسقف کاتولیک‌های نیویورک، دیدار با راسل نلسون رهبر مورمون‌های جهان و شرکت در عبادت بوداییان در تایلند، گوشه‌هایی از فعالیت‌های فرامذهبی محمد العیسی در دوران ریاستش بر رابطة العالم بوده است. 🔹از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در نشست ریاض، بارتُلُمه یکم، سراسقف کلیسای قسطنطنیه بود. 🔹حضور هیات یهودی ۱۲ نفره، از جمله ۱۰ خاخام ارتدوکس، و پذیرایی از آنها با غذای «» (حلال طبق آیین یهودیت) از جمله خط‌های خبری‌ای بود که سعودی‌ها آن را برجسته کردند. @dolatedin
🔻 «مسیر خانواده مقدس» ... اولین سفر زیارتی مسیحیان در مصر
💢«مسیر خانواده مقدس» ... اولین سفر زیارتی مسیحیان در مصر 🔹الشروق و اسکای نیوز: خالد العنانی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در گفتگویی از همکاری با شرکت‌های گردشگری برای جذب بیشترین گردشگر برای «مسیر خانواده مقدس (مسار العائلة المقدسة)»، خبر داد. 🔹وی افزود: «سال گذشته شاهد افتتاح تعدادی از مسیرهای خانواده مقدس در استان‌های شرقیه، غربیه و کفر الشیخ بودیم و توضیح داد که پس از پایان تعطیلات عید سعید فطر و در دوره بعد، منطقه جبل الطیر در استان المنیا افتتاح می‌شود و سپس درخت مریم در منطقه المطریه در استان قاهره افتتاح می‌شود و بدین ترتیب افتتاحیه تمام نقاط مسیر خانواده مقدس تکمیل می‌شود. 🔹وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در توضیحی گفت: که مسیر خاندان مقدس شامل 25 نقطه در 8 استان شمال سینا، الشرقية، الغربية، كفر الشيخ، البحيرة، القاهرة، المنيا وأسيوط است. 🔹مسیر خانواده مقدس، مسیری است که مسیحیان ادعا می‌کنند حدود دو هزار سال پیش، حضرت مریم به همراه فرزندش حضرت مسیح و یوسف النجار برای فرار از ظلم و ستم هیرودیس راهی مصر شد و در طول پنج سال، خانواده مقدس به چندین منطقه در مصر سفر کردند. این سفر تاریخی به میراثی معنوی برای مسیحیان تبدیل شده و پیروان ایمانی مسیحیت در سراسر جهان آن را بزرگ می‌دارند. 🔹اخیراً این سفر جهانی مورد توجه دولت مصر قرار گرفته تا پروژه‌ای گردشگری به نام "سفر خانواده مقدس" را راه‌اندازی کند. 🔹در آغاز ژانویه 2021، این پروژه با افتتاح رسمی اولین محوطه باستانی در مسیر تاریخی که در شهر سامانود در استان غربیه در دلتای مصر واقع شده است، رونمایی شد. 🔹پروژه «مسیر خانواده مقدس» در اکتبر 2017، پس از آنکه پاپ این مسیر را «زیارت مسیحی» توصیف کرد، توجه جهانی را به خود جلب کرد. در ماه مه 2018، بازدید از این مسیر به طور ویژه در بازدیدهای رسمی واتیکان گنجانده شد. 🔹در پی این تصمیم، مصر اولین هیئت "زیارت رسمی" را که متشکل از 52 شخصیت بود، از واتیکان در ژوئن 2018 پذیرفت. 🔹دکتر اسامه طلعت، رئیس بخش آثار باستانی اسلامی، قبطی و یهودی در وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در ارتباط با داستان مسیر خانواده مقدس و پیشینه تاریخی آن، می‌گوید: «از نظر تاریخی مشخص است که خانواده مقدس؛ حضرت مریم و حضرت عیسی به همراه یوسف النجار به مصر گریختند تا از دست هیرودیس و ظلم رومیان بگریزند.» 🔹وی افزود: «بر اساس منابع کلامی و دینی حضرت عیسی علیه السلام در هنگام ورود به مصر بین یک و نیم تا دو ساله بوده و شمایل معروفی وجود دارد که نماد مسیر به حساب می‌آید و در آن، حضرت مریم(س) در حالی که حضرت عیسی(ع) را حمل و بر الاغی سوار است، نشان داده شده است و در کنار آنها یوسف نجار است.» 🔹طلعت مسیر خانواده مقدس در مصر را اینگونه توضیح می‌دهد: «این سفر از بیت لحم به غزه آغاز شد تا خانواده مقدس از شمال سینا وارد مصر شوند و از فارما که در شرق بور فؤاد واقع شده است، گذشته و سپس به سمت الزقازيق و سپس به سوی دلتا حرکت کردند.» 🔹وی خاطرنشان می کند که این سفر 5 سال به طول انجامید و مسافت طی شده توسط خانواده مقدس تا خروج از مصر حدود 3500 کیلومتر بوده است. 🔹طلعت بر اهمیت این مسیر در غنی‌سازی گردشگری مصر تاکید کرده، از این جهت که این مسیر برای قبطی‌های مصر و برای مسیحیان در سراسر جهان به‌ویژه با معرفی این مسیر توسط پاپ و تلقی آن به عنوان زیارت مسیحی، اهمیت مذهبی دارد. 🔹در سال 2020 اولین بازدید عمومی توسط گروهی از گردشگران ایتالیایی آغاز شد و در همان سال یک هیئت مشترک سوئیسی و فرانسوی متشکل از 35 گردشگر نیز از این مسیر بازدید کردند. اما با همه‌گیری کرونا، بازدیدها متوقف شد که این امر فرصت را برای تکمیل زیرساخت‌ها در آنجا مهیا کرد. @dolatedin
⭕️ واتیکان و جنگ اوکراین؛ از تضاد با سیاست خارجی آمریکا تا حفظ روابط با ارتدوکس شرقی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹اظهارات فرانسیس که چند روز پیش در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ایتالیایی یکی از دلایل درگیری در اوکراین را "خشم" مسکو دانست که "تحریکات ناتو" آن را تسهیل کرده، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت. 🔹در این مصاحبه، پاپ اعلام کرد که آماده است ابتدا، قبل از کیف، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و تلاش برای توقف درگیری‌ها در ، به مسکو سفر کند. 🔹گایتان در کتاب "دیپلمات‌های خدا.. پاپ فرانسیس، دیپلماسی و آرماگدون آمریکایی" فعالیت‌های دیپلماتیک واتیکان را تبیین می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه دیپلمات‌های واتیکانی اغلب خود را در تضاد با سیاست خارجی ایالات متحده می‌بینند، زیرا به گفته نویسنده کتاب واتیکان می‌بیند که استکبار در خاورمیانه، روسیه و چین نتیجه معکوس دارد. 🔹نویسنده معتقد است که مواضع امروزه واتیکان مانند مخالفت با جنگ عراق و سرنگونی قذافی جدید نیست، زیرا تاریخچه‌ای از "تضادی با جنبه‌های جهانی" بین ایالات متحده و واتیکان وجود دارد که به آغاز قرن بیستم بازمی‌گردد. پاپ لئون سیزدهم از تسخیر فیلیپین توسط ایالات متحده در سال 1899 «وحشت‌زده» شد. پاپ بندیکت پانزدهم در سال 1899 با معاهده ورسای که پس از جنگ جهانی اول انجام شد مخالفت کرد، زیرا این امر باعث تشدید نارضایتی در میان طرف‌های بازنده، به ویژه آلمان شد. و پس از حمله ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا در جنگ جهانی دوم، پاپ پیوس دوازدهم به سرعت روابط دیپلماتیک با ژاپن برقرار کرد که خشم روزولت رئیس جمهور سابق ایالات متحده را برانگیخت. 🔹ماسیمو فاگیولی، استاد الهیات و مطالعات دینی در دانشگاه ویلانوا، در مقاله خود در مجله کاتولیکی و آمریکایی Commonweal Magazine، می‌گوید جنگ کنونی فرضیاتی را که پس از فروپاشی دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حاکم بود، به چالش می‌کشد. تاریخ، گذشته را به واقعیت اروپا بازگرداند. 🔗 متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید. @dolatedin
💢 بازگشایی بزرگترین کلیسای تاریخی ارامنه در ترکیه همزمان با سالگرد نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها 🔹تی آر تی: دولت همزمان با سالگرد نسل‌کشی توسط حکومت عثمانی که هر ساله انتقاداتی را متوجه آنها می‌کند، در 8 مه، کلیسای تاریخی ارمنی سورپ گیراگوس (Surp Giragos)، در منطقه دیاربکر را با اعلام اتمام کار مرمت هفت ساله آن، به روی عبادت‌کنندگان بازگشایی کرد. ✍️ این کلیسای 600 ساله در دوره ای از امپراتوری عثمانی به مکانی غیر قابل استفاده برای مسیحیان تبدیل شده بود، به طوری که در سال 1913 ارتش امپراتوری آلمان که متحد عثمانی در جنگ جهانی اول بود از آن به عنوان مقر نظامی خود استفاده می‌کرد. 🔸پس پایان جنگ جهانی اول، این کلیسای تاریخی تبدیل به یک انبار پارچه شد تا اینکه در دهه 1960، دولت ترکیه آن را به جامعه ارمنی دیاربکر بازگرداند. در سال 2009، برخی از ارامنه استانبول پس از دریافت مجوزهای لازم از دولت ترکیه و جمع آوری کمک های مالی از جامعه ارمنی ترکیه و با حمایت وزارت فرهنگ ترکیه و شهرداری دیاربکر، کار مرمت این اثر تاریخی را به سرانجام رساندند. 🔸با این حال، در سال‌های 2015 و 2016 این شهر شاهد درگیری‌هایی بین ارتش ترکیه و اعضای مسلح حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود که در نتیجه این نزاع‌ها به این کلیسای تاریخی نیز خسارات زیادی وارد گردید و مجددا تعطیل شد. 🔸جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، 24 آوریل گذشته، در صدوهفتمین سالگرد آغاز کشتار ارامنه به دست عوامل امپراتوری عثمانی، این رخداد را «یکی از بدترین قساوت‌های جمعی قرن بیستم» خواند. 🔸بایدن نخستین رئیس جمهور ایالات متحده است که سال گذشته همین موقع با عمل به وعده انتخاباتی خود رسما این کشتار را «نسل‌کشی» خواند. تا پیش از آن، روسای پیشین کاخ سفید برای جلوگیری از تنش در مناسبات با آنکارا به عنوان یک متحد ناتو از کاربرد این عبارت خودداری کرده بودند. 🔸این اقدام آمریکا خشم مقام‌های ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را به‌دنبال داشت. او این اقدام دولت آمریکا را «موجب برهم خوردن روابط دوجانبه» دانست و از همتای آمریکایی‌اش خواست فورا اظهاراتش را پس بگیرد. 🔸ترکیه «نسل‌کشی» ارامنه را رد می‌کند و می‌گوید بایگانی‌های کشور برای مطالعه و مذاکره این موضوع باز است. 🔸کشتار ارامنه در 24 آوریل 1915 و همزمان با جنگ امپراتوری عثمانی با روسیه در مناطقی از ترکیه امروزی، به‌ویژه در شرق آناتولی، آغاز شد و نزدیک به سه هفته ادامه داشت. 🔸پیش از این هم کنگره آمریکا در دسامبر 2019 در یک رای‌گیری نمادین «نسل‌کشی» ارامنه را به رسمیت شناخته بود. @dolatedin
🔻 آماده شدن تونس برای زیارت هزاران یهودی از یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان
⭕️ آماده شدن تونس برای زیارت هزاران یهودی از یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان 🔹العربیة: خود را برای پذیرایی از هیئت‌های زائران یهودی از سراسر جهان در کنیسه الغریبة در جزیره جربة در جنوب شرقی این کشور آماده می‌کند تا مراسم سالانه زیارتی را که از چهارشنبه آینده آغاز می‌شود، برگزار کند. 🔹رئیس جامعه یهودیان، پرز طرابلسی، اعلام کرد انتظار ورود بیش از 5000 بازدیدکننده یهودی به تونس برای شرکت در این مراسم مذهبی سالانه را دارند که در مقایسه با سال گذشته، رقم بالایی است. 🔹طرابلسی با اشاره به اینکه امسال تقاضای زیادی از سوی خارجی‌ها برای سفر به تونس و شرکت در مراسم زیارتی جزیره توریستی جربة وجود داشته، بر آمادگی‌های امنیتی بالای مقامات برای تامین امنیت این رویداد و حفاظت از بازدیدکنندگان تاکید کرد. 🔹روز سه شنبه، توفیق شرف الدین، وزیر کشور، در جریان بازدید از معبد الغریبة برای مشاهده آمادگی نیروهای امنیتی برای دیدار سالانه زائران یهودی، گفت: «تدارکات امنیتی کامل و ممتاز است.» 🔹کنیسه الغریبة در جزیره جربة تونس برای یهودیان در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد، زیرا این کنیسه یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های جهان است که قدمت آن به 2500 سال قبل می‌رسد و حاوی قدیمی‌ترین نسخه تورات است. 🔹تونس همه ساله و قبل از شروع فصل تابستانی، به دنبال بهره‌برداری از این رویداد مذهبی به منظور ارتقای چهره خود در خارج از کشور، با هدف جذب بیشترین گردشگر خارجی است که تعداد آنها در سال های اخیر به دلیل وقوع حملاتی تروریستی در کشور کاهش یافته است. @dolatedin
💢 خودانتقادی رهبر اسلام‌گرایان مراکش: «در پیگیری سیاست تشکیل حکومت اشتباه کرده‌ایم» 🔹هسبریس: عبدالله ، دبیرکل ، برای نخستین بار جنبش‌های اسلامی را در برخورد با کنش سیاسی زیر ذره‌بین نقد قرار داد و گفت که «اشتباه اساسی» اسلام‌گرایان در سراسر جهان، پیگیری سیاست تشکیل حکومت بوده است. 🔹نخست‌وزیر پیشین مراکش گفت: «نقش فرزندان جنبش اسلامی این نیست که بر مردم حکومت کنند و جزو تصمیم‌گیرندگان باشند، بلکه وظیفه ما این است که معرف عقاید، نگرش‌ها و اخلاق اسلامی باشیم و دیگران را به سوی پروردگار متعال دعوت کنیم.» 🔹وی در سخنانی که در کنفرانس منطقه‌ای حزب عدالت و توسعه ایراد کرد، افزود: «اگر اسلام‌گرایان در دنیا تصور می‌کند، باور یا یقین دارد که نقشش قدرت گرفتن است، این اشتباهی اساسی است که مرتکب شده است.» 🔹وی ادامه داد: «وظیفه ما این نیست که حکومت را به دست گیریم، پیامبر و رسولی از سلف صالح نخواهید یافت که به دنبال حکومت کردن باشد. بلکه انبیا و رسولان می‌گویند که ما جز اصلاح چیزی نمی‌خواهیم». بنکیران توضیح داد که همین اعتقاد او و برادرانش در جنبش اسلامی به تغییر مسیر حزب عدالت و توسعه انجامید. 🔹بنکیران اعتراف کرد که اعضای جنبش مذکور پیش از تغییر مواضع خود این اعتقاد را داشتند که: «سیاست کشور مبنی بر زیر پا گذاشتن اصول دین است و ما هیچ گونه دیدگاه روشنی در مورد اینکه چه باید انجام دهیم، نداشتیم، آیا وارد سیاست شویم یا کودتا انجام دهیم! و در مورد همه قضاوت جامعی داشتیم که آنها ظالم هستند.» 🔹دبیرکل حزب عدالت و توسعه هشدار داد کسی که به دنبال گرفتن حکومت است، یا موفق می‌شود یا در زندان می‌افتد و یا کشته می‌شود و این شما هستید که این بلا را به سر خودتان آوردید. 🔹وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نمی‌خواستم این حرف را بزنم، زیرا مردم در مضیقه بودند و انتقادات آنها مورد سوء استفاده مخالفان قرار می‌گرفت، افزود: «ما برای اصلاح امور نابسامان وارد عرصه سیاست شدیم، نه از لحاظ دینی، نه از جهت پاکسازی خیابان‌ها [از فساد] و نه به خاطر تربیت فرزندانمان و نه به عنوان قدمی برای تصاحب قدرت، و این اتفاق تازه‌ای است که برای جنبش اسلامی افتاد.» 🔹بنکیران افزود: «در صورت موفقیت در رسیدن به حکومت، شما از همان مشکلاتی که حاکمان قبل از شما متحمل می‌شدند، رنج خواهید برد و مردم از شما می‌خواهند که حقوق آنها را تامین کنید نه اینکه دین را به اجرا بگذارید. شما نمی‌توانید دین را پیاده کنید و شروع به سلطه‌پذیری می‌کنید زیرا می‌ترسید که حکومت شما سقوط کند.» 🔹وی با بیان مثالی از تجربه اسلام‌گرایان در سودان گفت: «آنها خوب، باهوش و نابغه هستند، اما زمانی که به قدرت رسیدند نتوانستند آنطور که لازم بود به توسعه دست یابند و در بین آنان افرادی ظهور پیدا کردند که به دنبال قدرت، پول، ثروت، فرقه گرایی بودند و در نهایت مردم آنها را طرد و رها کردند.» @dolatedin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️پدر معنوی هندوها در ریاض 🔺سادگورو، پدر معنوی هندوها به دعوت محمد العیسی، دبیرکل رابطه العالم الاسلامی، به ریاض سفر و پس از ورود به عربستان مورد استقبال العیسی قرار گرفت. 🔺علاوه بر اینکه نوع انتقال سادگورو به محل ملاقات با العیسی مورد توجه کاربران رسانه های اجتماعی قرار گرفت، حضور یک هندو در سرزمین عربستان آن هم در شرایطی که مسلمانان هند تحت فشار هندوهای افراطی طرفدار سادگورو هستند، انتقادات بسیاری را برانگیخت. 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
⭕ توبیخ دبیرکل سابق بزرگترین حزب اسلامی اردن به دلیل حمله به معاویه 🔹الخلیج365: دبیر کل سابق بزرگترین حزب اسلامی در به دلیل حمله به در شبکه‌های اجتماعی و مخالفت با عقب‌نشینی از موضع خود از عضویت در حزب متبوعش تعلیق شد. 🔹حزب جبهه عمل اسلامی اردن درباره صدور حکم تعلیق عضویت زکی بنی إرشید در این حزب گفت که پس از اینکه دادگاه‌های داخلی حزب تصمیم گرفتند در نتیجه توهین بنی ارشید به معاویه بن ابی سفیان در شبکه‌های اجتماعی عضویت او را به مدت دو سال به حال تعلیق درآورند، او به دادگاه بدوی حکومتی در این خصوص شکایت کرد. 🔹این حزب توهین به معاویه را مغایر با دیدگاه خواند و گفت: «رهبری حزب طی مقطع اخیر تلاش کرد تا زکی را متقاعد کند که از توهین به معاویه و متهم کردن او به قتل، استبداد و تشبیه کردن آن به داعشی‌ها عقب‌نشینی کند اما او از این امر خودداری کرد.» 🔹حزب جبهه عمل اسلامی اردن افزود: «در پی اجتناب بنی ارشید از عقب‌نشینی از موضع خود دادگاه داخلی حزب به دنبال شکایت یکی از اعضای شورای مشورتی حزب تصمیم به تعلیق عضویت بنی ارشید گرفت؛ اما به وی حق اعتراض داده شده است تا تلاش شود از رأی خود انصراف دهد.» (ایکنا) @dolatedin
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟ حرم شریف قدس، پیش از ظهور صهیونیسم هرگز اهمیت مذهبی مرکزی به عنوان مکان دعا برای یهودیان نداشته است. 📌 بخش اول 🔹میدل ایست آی: گروه بنیادگرای یهودی «بازگشت به کوه معبد» که از ساخت «سومین معبد یهودی» در حرم شریف قدس، سومین مکان مقدس در اسلام، حمایت می‌کند و با گروه نژادپرست «کاخ» مرتبط است، چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد حیوانات را به عنوان بخشی از مراسم عید فصح یهودی در حرم شریف قربانی کند. 🔹حماس در پاسخ اعلام کرد که اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهد داد و «به هر قیمتی» از آن جلوگیری خواهد کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اردن نیز این طرح‌ها را محکوم کردند. 🔸یک ممنوعیت شرعی 🔹پس از اشغال بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل در سال 1967، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان، موشه دایان، تصمیم گرفت به اوقاف فلسطینی که تبدیل به اوقاف اردن شده بود، اجازه دهد که حرم شریف یا آنچه یهودیان «جبل الهيكل» می‌نامند را مدیریت کند. 🔹خاخام‌های اعظم اشکنازی و سفاردی در اسرائیل به همراه صدها خاخام دیگر حکم هلاخا (حکم قانونی در شریعت یهودیان) صادر کردند و پس از تخریب «معبد دوم» از ورود یهودیان به این منطقه و همچنین نماز خواندن در آنجا به دلیل «نجاست» همه، جلوگیری کردند. 🔹حتی خاخام‌های بنیادگرای پیرو خاخام متعصب تسفی يهودا کوک، که بسیاری از آنها پس از سال 1967 در کرانه باختری و شرق بیت المقدس شهرک‌نشین شدند، با این ممنوعیت مذهبی موافقت کردند. 🔹با این حال، برخی از گروه‌های افراطی صهیونیستی غیرمذهبی، به‌ویژه آنهایی که با گروه تروریستی «لیحی» مرتبط بودند، استدلال کردند که خاخام‌ها اشتباه می‌کنند و یهودیان باید در آنجا کنیسه بسازند. در سال 1969 یک مسیحی افراطی استرالیایی مسجد الاقصی را به آتش کشید و توسط اسرائیلی‌ها دستگیر شد و ادعا کرد که از بیماری روانی رنج می‌برد و سال‌ها بعد تبعید شد. 🔹با این حال، شلومو گورن، خاخام ارتش اسرائیل که در سال 1973 خاخام اصلی اشکنازی اسرائیل شد، بیشترین تأثیر را در این موضوع داشت؛ گورن استدلال می‌کرد که یهودیان می‌توانند از مناطقی از معبد باستانی که در پایان دوره معبد دوم به مکان اصلی اضافه شد، بازدید و در آنجا نماز بخوانند، و این نقض قانون هلاخا نیست. 🔹او می‌گفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه یهودیان تا قرن شانزدهم بنایی دائمی برای نماز و دعا در "کوه معبد" داشته‌اند، ادعایی که مورخان با آن مخالفت می‌کنند. 🔹گورن در راستای اشتیاق خود برای دادن اجازه دسترسی یهودیان به زیارتگاه‌های اسلامی، سعی کرد توضیح دهد که سنت ایستادن پشت دیوار غربی حرم شریف (دیوار براق) به عنوان مکان نیایش یهودیان تنها سیصد سال قدمت دارد و منشأ آن در محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات عثمانی بر عبادت یهودیان در سایر نقاط منطقه کوه معبد است. 🔸دسترسی به زیارتگاه‌های اسلامی 🔹در سال 1994، گورن به نخست وزیر اسحاق رابین نوشت که "ما نمی‌توانیم در مورد دیوار غربی (به عنوان مکان خاص عبادت یهودیان) ادعای حقوقی داشته باشیم" و باید به یهودیان اجازه داده شود که در سراسر منطقه "کوه معبد" نماز بخوانند. 🔹در دهه هشتاد قرن گذشته، خاخام‌های ارشد در اسرائیل شروع به پذیرفتن این ایده کردند و خاخام‌های سفاردی و اشکنازی، با وجود اصرار یک خاخام سفاردی مبنی بر اینکه کنیسه بالاتر از مسجد باشد، پیشنهاد ساخت کنیسه در گوشه جنوب شرقی منطقه، پشت مسجد الاقصی، یعنی خارج از منطقه حرم را دادند. 🔹در واقع، خود دیوار براق، چه رسد به حرم شریف، پیش از ظهور صهیونیسم هرگز اهمیت مذهبی مرکزی به عنوان مکان دعا برای یهودیان نداشته است. 🔹در حالی که یهودیان فلسطینی در دوران عثمانی اجازه داشتند در کنار این دیوار نماز بخوانند، این استعمارگران و افراط‌گرایان صهیونیست بودند که شروع به مطالبه دیوار (به عنوان عبادتگاهی مخصوص یهودیان) کردند. این امر باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز با مسلمانان فلسطینی در سال 1920 شد که در خشونت‌های سال 1929 که سراسر کشور را فرا گرفت، به اوج خود رسید و فلسطینی‌ها آن را "انقلاب البراق" نامیدند که در آن بیش از 200 یهودی و فلسطینی کشته شدند. 🔹در سال 1986، 70 خاخام که توسط گورن فراخوانده شده بودند، دستور جدیدی صادر کردند که به یهودیان اجازه می‌داد «در بیشتر قسمت‌های حرم شریف وارد شده و نماز بخوانند» و اینکه واقعاً می‌توان یک کنیسه در آنجا ساخت. 🔹در سال 1990، خاخام لوباویچر مناخم اشنیرسون به پیروان خود دستور داد تا جشن‌هایی را در حرم برگزار کنند، در حالی که در این بین، گروه «مومنان کوه معبد»، که در سال 1967 تأسیس شد و توسط گرشون سالومون رهبری می‌شد، قصد داشت سنگ بنای ساخت «معبد سوم» در محوطه حرم را بگذارد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ چگونه صهیونیسم به جنگ مذهبی در مسجد الاقصی دامن زد؟ 📌 بخش دوم 🔹سالومون یک ناسیونالیست اسرائیلی بود و در آن زمان مذهبی نبود، اگرچه به نظر می‌رسد که در اواسط دهه 1990 چنین شده است، همانطور که ادبیات مذهبی ناسیونالیستی در حال رشد جنبش او و پیوندهای مالی آن با گروه‌های بنیادگرای مسیحی این تغییر را نشان می‌دهد. 🔹تظاهرات فلسطینی‌ها علیه طرح‌های "مؤمنان کوه معبد"، موجب شد که نیروهای اسرائیلی بیش از 20 معترض فلسطینی را کشته و بیش از 150 نفر را زخمی کنند. این امر به صدور دو قطعنامه سازمان ملل در محکومیت استفاده از زور توسط دولت اسرائیل و امتناع این رژیم از بازدید دبیر کل سازمان ملل از حرم شریف انجامید. 🔸عامل اسلو 🔹یک گروه تندروتر صهیونیستی که خواستار حق ادعایی یهودیان برای تصرف و نماز در حرم شریف بود، جنبش "های وی كايام (Hai Ve-Kayam)" به رهبری یهودا عتصيون بود، که پدرش یکی از اعضای گروه تروریستی "ليحی" بود. عتصيون هفت سال را به دلیل عضویت در یک سازمان تروریستی یهودی در دهه 1980 در یک زندان اسرائیل گذراند که می‌خواست قبة الصخره را منفجر کند. 🔹عتصيون و گروهش اصرار داشتند که در حرم نماز بخوانند، که پلیس اسرائیل مجبور به اخراج آنها شد، همین امر منجر به افزایش حمایت از جنبش در جامعه یهودی استعمارگر اسرائیل، چه مذهبی و چه سکولار شد. 🔹سایر گروه‌هایی که ادعاهای مشابهی دارند عبارتند از «یمین اسرائیل»، «کاخ» و «کاهانه های»، «مؤسسه معبد»، «جنبش تأسیس معبد» و «آترت کهنیم» و غیره. بسیاری از این گروه‌ها پس از معاهده اسلو از ترس اعطای اختیار به تشکیلات خودگردان فلسطین بسیج شدند، به‌ویژه پس از توافق‌نامه صلح اسرائیل و اردن در سال 1994 که اسرائیل را ملزم به احترام به «نقش ویژه اردن» در زیارتگاه‌های مسلمانان قدس کرد. 🔸خاخام‌های یشع 🔹در فوریه 1997، کمیته خاخام‌های یشع، یکی از اجزای مرکزی جنبش استعماری و ملی-مذهبی صهیونیستی، حکمی را تصویب کرد که به خاخام‌هایی که معتقدند یهودیان باید در حرم نماز بخوانند، اجازه انجام این کار را می‌داد. 🔹در همین حال، چندین تن از قضات دادگاه عالی و سیاستمداران شروع به درخواست از دولت و خاخام اعظم برای لغو ممنوعیت نماز خواندن یهودیان در حرم کردند. این تلاش‌ها با بازدید آریل شارون، رهبر حزب لیکود از حرم شریف در سپتامبر 2000 به همراه پلیس ضد شورش اسرائیل به اوج خود رسید. 🔹این مساله اعتراضات فلسطینی‌ها را به دنبال داشت و در پی آن 4 فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. سفر شارون، آتش انتفاضه دوم فلسطین را شعله‌ور کرد و در هفته بعد اسرائیل 70 فلسطینی را کشت و شارون پس از 5 ماه به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد. 🔸استمرار مقاومت 🔹قبل از سال 2003، دولت اسرائیل به بیش از 3 یهودی مذهبی به طور همزمان برای زیارت و بازدید از حرم اجازه نمی‌داد، اما از آن زمان به بعد این تعداد را به طور پیوسته به بیش از 50 نفر رسانده است و این کار را بدون تأیید مقامات اوقاف اسلامی انجام می‌دهد. 🔹در سال 2009، پس از اظهارات نژادپرستانه در مورد فلسطینی‌ها، اسحاق آهارونویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، از حزب راستگرای اسرائیل، بار دیگر از حرم بازدید کرد. تحريكات و هتك حرمت صهيونيست‌ها علیه فلسطینیان ادامه يافت و در سپتامبر 2015، دولت اسرائيل از ورود فلسطينيان به حرم جلوگيری كرد تا برای يهوديان امکانی را فراهم كنند تا به آنجا بروند. 🔹به این جهت قیام فلسطینی‌ها به راه افتاد که طی آن پلیس اسرائیل ده‌ها فلسطینی را به ضرب گلوله کشت. در حالی که دولت اسرائیل پس از انتفاضه اعضای کنست را از بازدید از محوطه منع کرد، بنیامین نتانیاهو این ممنوعیت را در سال 2018 لغو کرد. 🔹در واقع، موضوع اجازه دادن به یهودیان برای ورود به حرم شریف، چه رسد به اینکه در آنجا نماز بخوانند، همچنان یکی از موضوعات اصلی اختلاف در محافل مذهبی یهودیان در اسرائیل است، به طوری که نتانیاهو سال گذشته با یک خاخام محافظه‌کار و رئیس یک حزب سیاسی به توافق رسید تا به طور موقت یهودیان را از ورود به حرم در ازای پیوستن به دولت ائتلافی خود منع کند. 🔹مقاومت مستمر فلسطین علیه استعمار اسرائیل در چند هفته گذشته، چه در اسرائیل و چه در کرانه باختری و غزه، با کشتار فلسطینیان در سراسر کرانه باختری، به ویژه جنین، به اوج خود رسید. 🔹در حالی که فلسطینی‌ها متوجه شده‌اند که استعمار شهرک‌نشینان، تمام سرزمین فلسطینی‌ها را هدف قرار داده و تلاش‌های مستمر برای کنترل اماکن مقدس مسلمانان فلسطینی، چه در قدس، الخلیل، حرم یوسف دویک (قدیس محلی در نابلس) و بنا به ادعای صهیونیست‌های متعصب «مقبره یوسف»، به سرعت ادامه دارد. @dolatedin
⭕️ پیروزی حماس در انتخابات جنبش‌های دانشجویی نشانگر حمایت فزاینده از اسلام‌گرایی در کرانه باختری است 🔹المانیتور: حامیان روز پنجشنبه پیروزی قاطعانه در انتخابات دانشجویی را در یکی از دانشگاه‌های عالی کرانه باختری جشن گرفتند. این نتایج از حمایت فزاینده از در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهد. 🔹بلوک اسلامی الوفاء حماس، 28 کرسی از 51 کرسی شورای دانشجویی دانشگاه بیرزیت در رام الله را به دست آورد و این اولین باری است که نامزدهای همسو با اسلام‌گرایان کنترل این نهاد را به دست می‌آورند. 🔹بلوک همسو با جنبش سکولار فتح به رهبری محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، تنها 18 کرسی به دست آورد. 🔹دانشجویان پرچم سبز حماس را در سراسر محوطه دانشگاه به اهتزاز درآوردند، در حالی که انبوهی از مردان جوان شعارهایی را که اغلب در نوار غزه شنیده می‌شد، سرمی‌دادند. 🔹اسعید قدومی، یکی از نامزدهای این بلوک، با تکرار اظهارات یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیروزی ما در این انتخابات تأییدکننده حمایت مردم فلسطین (از حماس) است». 🔹عموم مردم فلسطین از سال 2006 به پای صندوق‌های رای نیامده‌اند. 🔹عباس انتخاباتی را که برای سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل امتناع از رای‌گیری در قدس شرقی که فلسطینی‌ها آن را پایتخت خود می‌دانند، لغو کرد. 🔹اما تحلیلگران فلسطینی می‌گویند عباس از ترس شکست فتح از حماس در سراسر کرانه باختری که از زمان جنگ شش روزه 1967 توسط اشغال شده است، چنین تصمیمی گرفته است. 🔹غسان الخطیب، معاون برزیت، گفت که برخی رای دانشگاه را "آزمایشی برای سنجش افکار عمومی" می‌دانند، بدون اینکه انتخاباتی عمومی در پیش باشد. 🔹هیو لووات، کارشناس ارشد سیاست در شورای روابط خارجی اروپا، گفت که نظرسنجی‌های بیرزیت به عنوان یک نوع زنگ خطر تلقی می‌شود. 🔹او به خبرگزاری فرانسه گفت: «آرایش بلوک‌های دانشجویی به عنوان نماینده بیشتر فلسطینی‌ها دیده می‌شود و رای‌دهندگان نماینده پویایی فلسطین هستند و به همین دلیل است که اهمیت دارد.» 🔹فتح که بر تشکیلات خودگردان فلسطین و بر کرانه باختری تسلط دارد، پیش از این ترکیب اصلی شوراهای دانشجویی در این سرزمین را در اختیار داشت. 🔹عارف جفال، یک تحلیلگر سیاسی، گفت که نتایج به همان‌اندازه نشانگر دانشجویانی بود که می‌خواهند «جنبش فتح را به دلیل عملکرد ضعیفش مجازات کنند.» 🔹او به مدیریت ضعیف تشکیلات خودگردان با اعتصاب اخیر معلمان و همچنین مرگ نزار بنات، فعال برجسته حقوق بشر در زندان فلسطین اشاره کرد. 🔹حماس با اشاره به روابط تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری فتح با اسرائیل، نتایج را به عنوان «رد عادی‌سازی» و «هماهنگی امنیتی» ستود. 🔹فتحی حماد از مقامات حماس گفت: «جنبش دانشجویی ثابت کرده است که (جوانان) سوخت انقلاب هستند.» @dolatedin
دین_و_بین‌الملل_اردیبهشت‌ماه_1401.pdf
2.86M
📣 شماره اردیبهشت‌ماه 1401 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷