eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
775 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
✍️ عربستان برای نماینده حج و زیارت ایران روادید صادر نکرد؛ «حج جای شعارهای سیاسی نیست» 🔹عربستان سعو
تکمیلی: سرپرست حجاج ایرانی راهی عربستان شد 🔹فارس: پس از آن‌که وزارت حج عربستان از صدور ویزا برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دلیل بالا بودن سن ایشان از ۶۵ سال امتناع کرد، حال با برطرف شدن این موضوع، سرپرست حجاج ایرانی، عصر امروز راهی سرزمین وحی شد. 🔹پیش از این عربستان از صدور ویزا برای سرپرست حجاج ایرانی به دلیل داشتن بیش از ۶۵ سال ممانعت کرده بود اما اکنون با پیگیری‌های وزارت امور خارجه این موضوع برطرف و طرف سعودی اقدام به صدور ویزا کرد. @dolatedin
⭕️ وزارت علوم عراق اعتبار 27 دانشگاه ایرانی را مردود اعلام کرد 🔹الزمان: وزارت علوم اعلام کرد ده‌ها دانشگاه ایرانی و عربی را به دلیل سطح پایین علمی، برای تحصیل در خارج از کشور به رسمیت نمی‌شناسد. 🔹حازم باقر، مدیر کل بخش بورسیه وزارت علوم، اعلام کرد از سپتامبر پیش‌رو فهرست دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور بر پایه رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌ها مشخص می‌شود. 🔹بر این اساس، برای دانشجویانی که قصد دارند با هزینه بخش خصوصی در دانشگاه‌های خارج تحصیل کنند، تنها مدارک این سه دسته دانشگاه از سوی وزارت معتبر شناخته خواهد شد: تمامی دانشگاه‌های موجود در رتبه‌بندی شانگهای، 1000 دانشگاه رتبه‌بندی تایمز و 500 دانشگاه نخست رتبه‌بندی کیو اس. 🔹در پی این تصمیم، 27 دانشگاه ایرانی (از جمله دو دانشگاه اصلی در جذب دانشجویان عراقی؛ یعنی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و دانشگاه آزاد اسلامی)، از سپتامبر آینده از سوی وزارت علوم معتبر شناخته نشده و مدارک دانشجویان عراقی که از این تاریخ در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند، از سوی وزارت تایید نمی‌شود. 🔹گرچه به جز این 27 دانشگاه ایرانی، اعتبار ده‌ها دانشگاه کشورهای دیگر نیز لغو شده است (برای نمونه 64 دانشگاه از ترکیه)، اما در ادامه ماجرای رسوایی فروش مدرک به دانشجویان عراقی، بار دیگر این نام لبنان و به ویژه است که در تیترهای خبرگزاری‌های عربی پررنگ شده است. 👈 پیش از این ما در یادداشتی با عنوان «رسوایی فروش مدرک به دانشجویان عراقی؛ از تعلیق دانشگاه اسلامی لبنان تا زنگ خطر برای دانشگاه ادیان»، به تفصیل به ماجرای فروش مدرک به دانشجویان عراقی، به ویژه در دوران کرونا، پرداخته و سوء‌استفاده‌های بدخواهان ایران از این رسوایی‌ها را گوشزد کرده بودیم. @dolatedin
⭕️ رئیس جمهوری خودمختار چچن در عربستان 🔹فارس: «رمضان قدیروف» رئیس جمهوری خودمختار امروز (جمعه) برای زیارت و اقامه نماز در مسجد النبی وارد شده و به مدینه منوره رفت. 🔹طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، در بدو ورود او به فرودگاه بین‌المللی «محمد بن عبدالعزیز»، مورد استقبال «محمد عباس» دبیرکل شورای منطقه‌ مدینه منوره و همچنین «ابراهیم بن عبدالله بری» مدیرکل دفتر مراسمات سلطنتی و تعداد دیگری از مقامات این منطقه قرار گرفت. 🔹قدیروف متحد است و این اتحاد باعث شده تا جمهوری خودمختار چچن مورد تحریم‌های غرب واقع شود. او درباره این تحریم‌ها گفته است: «از هیچ تحریمی نمی‌ترسم؛ مگر اینکه این تحریم‌ها از جانب خداوند متعال و یا از طرف پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] باشد». 🔹آمریکا از سال‌ها پیش رمضان قدیراف را به اتهام نقض حقوق بشر هدف تحریم‌های خود قرار داده است. با این حال و پس از پیوستن نیروهای چچنی به ارتش روسیه در عملیات نظامی علیه ، آمریکا و اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه او و خانواده‌اش اعمال کردند. @dolatedin
🔹 سه شنبه چهاردهم تیرماه 1401 خبر فوت عالم برجسته یمنی علامه عبدالسلام الوجیه منتشر شد. با توجه به جایگاه علمی و نقش موثر ایشان در فضای سیاسی و فرهنگی یمن، میز یمن اندیشکده مرصاد از جناب آقای سیدعلی موسوی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب که از دیرباز با این شخصیت یمنی آشنا بوده اند دعوت کرد تا ابعاد شخصیت علمی و اجتماعی ایشان در یمن را برای ما بازگو کنند. 🔹 استاد موسوی نژاد در این مصاحبه ضمن اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی و علمی ایشان ناگفته هایی از سفرهای ایشان به ایران را برای اولین بار رسانه ای کردند. 🔗متن کامل این مصاحبه را در اینجا ببینید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ رئیس جمهور تونس نسخه اصلاح شده قانون اساسی را ارائه کرد 🔹ایسنا: قیس سعید، رئیس جمهور شامگاه جمعه نسخه اصلاح شده از پیش نویس قانون اساسی جدید خود را منتشر کرد که تاثیر چندانی بر گستره اختیارات رئیس جمهور ندارد و قرار است ۲۵ ژوئیه به همه پرسی گذاشته شود. 🔹به نقل از خبرگزاری فرانسه، اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی ۴۶ بندی تونس عمدتاً جزئی و رسمی است و در بحبوحه انتقاد شدید از پیش‌نویس پیشنهادی رئیس‌جمهور در ۳۰ ژوئن صورت می‌گیرد که برخی آن را زمینه‌سازی برای یک دیکتاتوری می‌دانند. 🔹در نسخه جدید که حدود نیمه شب در یک روزنامه رسمی منتشر شد، قیس سعید دو بند بحث برانگیز و جنجالی را اصلاح کرد که یکی مربوط به جایگاه اسلام و دیگری حقوق و آزادی‌هاست. 🔹در فصل پنجم قانون اساسی جدید، رئیس جمهور عبارت «در قلب یک نظام دموکراتیک» را گنجانده است و در این جمله تاکید می‌کند که تونس بخشی از جامعه اسلامی است و دولت باید برای رسیدن به اهداف تلاش کند. 🔹این بند به شدت از سوی حامیان «جدایی قطعی دین و دولت» مورد انتقاد قرار گرفته است. آن‌ها ابهامات احتمالی در تفسیر آن را محکوم کردند. 🔹عفو بین الملل معتقد است این ماده قانونی می‌تواند موجب تبعیض علیه سایر گروه‌های مذهبی شود. 🔹چند ساعت پیش از انتشار متن جدید قانون اساسی، قیس سعید در یک ویدئوی رسمی اعلام کرد برای جلوگیری از سردرگمی و تفسیر قرار است توضیحاتی به اولین متن قانون اساسی که ۳۰ ژوئن منتشر شده بود، اضافه شود. 🔹بخش مهم دیگر مربوط به ماده ۵۵ حقوق و آزادی‌ها است. 🔹حالا در این ماده آمده است: نمی‌توان برای حقوق و آزادی‌های تضمین شده در قانون اساسی هیچ محدودیتی اعمال کرد مگر آنکه به دلیل یک قانون و ضرورت ناشی از نظم دموکراتیک باشد. 🔹احزاب مخالف دولت و شماری از سازمان‌های مردم نهاد در خصوص ماده ۵۵ نگرانند؛ زیرا از دیدگاه آن‌ها به مقامات اجازه می‌دهد آزادی‌ها را بدون هیچ خط قرمز واقعی محدود کنند. 🔹به عقیده برخی، قیس سعید به عنوان عامل کودتای یک سال پیش که طی آن همه قدرت را در اختیار گرفت، خطوط اصلی متن اولیه را که نشان دهنده گسست ریشه‌ای با نظام پارلمانی است که از سال ۲۰۱۴ روی کار آمده بود، تغییر نداده است. 🔹رئیس جمهور با رئیس دولتی که خود منصوب می‌کند آن هم بدون نیاز به رای اعتماد پارلمان، قدرت اجرایی را در دست دارد. به علاوه رئیس جمهور فرمانده عالی ارتش است، خط مشی کشور را تعیین و قوانین را تصویب می‌کند و می‌تواند به طور مستقیم متون قانونی را به پارلمان ارائه دهد. در متن قانون اساسی جدید کاهش شدید نقش پارلمان پیش بینی شده است. 🔹مخالفان و سازمان‌های غیر دولتی این قانون اساسی سفارشی و تمرکز بیش از اندازه قدرت در دست رئیس جمهور را محکوم کرده‌اند. 🔹صادق بلعید وکیلی که از سوی قیس سعید مامور تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید شده بود، در نهایت خود از روند تهیه متن نهایی کناره گیری کرد. وی معتقد است این قانون اساسی جدید می‌تواند راه را برای یک حاکمیت دیکتاتوری باز کند. @dolatedin
💢 اخوان ادبیات سازمانی خود را از کجا وام گرفته است؟ از کمونیسم یا از دعوت سنوسی؟ ✍🏼 عصام تليمة 📌 بخش اول 🔹الجزیرة: در مورد تشکیلات المسلمین، به ویژه تشکیلات مخفی آنها، مانند: سازمان خصوصی، خانواده (الأسرة) و بقیه جزئیات تشکیلاتی، شایعه‌ای شناخته‌شده مطرح است که حسن البنا این تشکل‌های مخفی را از سازمان‌های کمونیستی زمان خود به عاریت گرفته است. 🔹مسئله بهره‌مندی یا تأثیرپذیری البنا و دیگران از وقایع پیرامون آنها به طور کلی امری غیر قابل انکار است؛ انسان فرزند محیط خود است و اخوان خود در واکنش به سقوط خلافت عثمانی و پیامدهای گوناگونی که در تمام جهان اسلام به دنبال داشت تأسیس شد. اما با توجه به شناخت دقیقی که از تاریخ اخوان و ادبیات آنها و تاریخ نهضت‌های اسلامی قدیم و جدید دارم، معتقدم که ادعای اقتباس از کمونیسم یا از باب تساهل در مباحث علمی است یا شتاب‌زدگی. اینکه برخی از جزئیات این دو جریان شبیه به یکدیگر است، برای هر اقدام و سازمان سری طبیعی است، چه اسلام‌گرا باشد، چه کمونیست و چه هر جریان و سازمان مخفی دیگری. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 اخوان ادبیات سازمانی خود را از کجا وام گرفته است؟ از کمونیسم یا از دعوت سنوسی؟ ✍🏼 عصام تليمة 📌 بخش دوم 🔸اخوان تحت تأثیر دعوت سنوسی 🔹الجزیرة: به صورت مختصر، اگر شکل‌گیری تشکیلات اخوان المسلمین را از نظر علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره به دقت بررسی کنیم، می‌یابیم که این ساختار در تاریخ جنبش‌های اصلاحی اسلامی در تاریخ ما تازگی ندارد، بلکه بیشتر کارهایی که البنا در اخوان انجام داد بر اساس جنبش‌های اسلامی پیش از او بود، اما برخی از جزئیات آن را متناسب با وضعیت مصر به روز کرده است. 🔹نزدیک‌ترین نمونه‌ای که حسن البنا و اخوان تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند، دعوت سنوسیه است که به مؤسس آن محمد بن علی السنوسی الخطابی الادریسی (۱۷۸۷-۱۸۵۹م) مربوط می‌شود، کسى که همانند اکثر اهل مغرب پیرو مکتب مالکى بود و در فقه سرآمد بود، در اندیشه و رفتار به تحصیل و ممارست در تصوف پرداخت و جهاد با اشغالگران و متجاوزان را با همه اینها درآمیخت. 🔹 روش تربیتی خود را از تصوف گرفت تا روح را از گناهان پاک کند و آنها را در صراط مستقیم قرار دهد، اما اضافه کرد که تربیت تنها به پرورش روح نیست، بلکه پرورش فکر با فرهنگ و تربیت بدن‌ها با ورزش و تمرینات نظامی سخت و خشن محقق می‌شود. جنبش و دعوت و طریقت را با هم داشت و روشی بود که تصوف و فقه و عقیده را درهم‌آمیخت. در عین حال سنوسیه یک تشکل اجتماعی و تربیتی به سبک صوفیه بود که به جهاد دعوت می‌کرد و از خطا و انحرافاتی که برخی از صوفیان به آن گرفتارند، برکنار بود. در نتیجه، سنوسی دولتی تأسیس کرد که بر چندین منطقه مغرب حکومت می‌کرد و کتاب‌های زیادی درباره او، دولت و جنبش او توسط مسلمانان و خاورشناسان نوشته شد. 🔹البنا این ترکیب را که بر جامعیت اسلام متکی است، از سنوسی گرفت و کوشید آن را به کار برد، این در حالی است که هر که به تشکیلات دعوت سنوسی و سیستم آموزشی آن نگاه کند، آن را در سازمان اخوان نیز می‌یابد. حتی تشکیلات، خانواده، نقباء و گردان‌های اخوان، در دعوت سنوسی یافت می‌شود. اذکار صبح و شبی که اعضای اخوان تکرار می‌کردند که بنا در رساله «المأثورات» به آنها پرداخته، برگرفته از کتاب «الوظیفة الزروقیة» اثر یکی از قطب‌های فقه و تصوف، علامه احمد زروق (۸۴۶-۸۹۹هـ)، است که پیش از اخوان، دعوت سنوسیه آن را برگرفته بوده است. 🔹البنا همچنین برخی از درجات سازمانی را از جریان سنوسی گرفت، به عنوان نمونه، رهبر سنوسیه، مرشد نامیده می‌شود، این همان عنوانی است که اخوان برای بزرگترین رهبر سازمانی خود نیز انتخاب کرده است. همچنین اصطلاحات دیگری نیز وجود دارد که حسن البنا، آنها را از جریان سنوسیه گرفته است، همچون: الشعب، الکتائب، مسؤول الأسرة الإخوانية و.... 🔹البنا همچنین آرزوی تشکیل یک دولت را داشت و دعوت سنوسی نیز همین دیدگاه را داشت و در واقع آن را اجرایی کرد و حکومتی را تأسیس کرد که بر چندین منطقه از کشورهای همسایه مصر حکومت می‌کرد و نفوذ خود را گسترش داد و حتی از نواحی غربی مصر نیز پیروان و حامیانی داشت. چندین کتاب در مورد سنوسی و دولت آن نوشته شده است و از برجسته‌ترین رهبران معاصر آن، مجاهد مشهور لیبیایی عمر مختار است. 🔹همچنین نامگذاری اخوان المسلمین نیز با نام سنوسیه موافق است، زیرا سنوسیه با عنوان «اخوان سنوسی» شناخته می‌شد. 🔹منظور من این نیست که اخوان تکراری از سنوسیه است، بلکه نسخه اصلاح‌شده آن است، همانطور که سنوسیه برای سایر کشورهای همسایه مصر، مانند لیبی و سودان مناسب بود. به همین خاطر، اخوان و ایدئولوژی آن تا سال‌ها پس از مرگ خود البنا به سودان در همسایگی مصر منتقل نشد، در حالی که این ایدئولوژی در زمان حیات البنا به فلسطین و سوریه توسعه یافت و دلیل آن به نظر من این است که بقایای دعوت سنوسی هنوز در این کشورها وجود داشت و سنوسیه اندیشه‌ای کاملاً موافق با عقاید اخوان بود. از همین رو در شبه قاره هند نیز اخوان هیچ تشکیلاتی ندارد، چون الجماعة الاسلامیة که ابوالاعلی مودودی بنیانگذار آن بود در همان راستای اندیشه‌های اخوان بود. 🔹این جزئیات گاه از چشم و تأمل کسانی که درباره یک واقعه تاریخی می‌نویسند غایب است و آن را از بافت محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و زمینه‌های تاریخی پیش از آن خارج می‌کنند. عمل بشری، به ویژه از نوع دینی و سیاسی آن، از ریشه و تاریخ دور و نزدیک آن بریده نمی‌شود و این اشتباهی است که کتاب‌هایی از اخوان و غیر اخوان در پرداختن به تاریخ این گروه مرتکب شده‌اند. @dolatedin
📣حج با طعم عادی سازی؛ پیشقراول ارتباط با صهیونیست‌ها، سخنران روز عرفه در مکه! 👤 سید هاشم رضوی ✂️ برش هایی از متن 🔹 حکومت سعودی سالهاست با شعار ممنوعیت سیاسی کردن حج، از برگزاری بسیاری از برنامه های فرهنگی و اجتماعی در موسم حج و در سرزمین وحی جلوگیری می کند و از همین رو بزرگترین اجتماع سالانه مسلمانان را عملا به یک تجمع عبادی و فردی صرف تبدیل کرده، و کارکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حج را به کمترین حد ممکن رسانده است. 🔹 العیسی پیش از روی کار آمدن ملک سلمان و در کابینه ملک عبدالله به پست وزیر دادگستری را در اختیار داشت، اما با قدرت گرفتن بن سلمان جوان و سرکوب بسیاری از متنفذین سیاسی و مذهبی در عربستان، برخی مانند العیسی به یکباره مورد توجه حاکمیت قرار گرفته و جایگاهی فراتر از حد انتظار پیدا کردند. محمد العیسی که دانش آموخته رشته علوم قضایی از دانشگاه اسلامی محمد بن سعود است فعالیت خود را به عنوان قاضی در سیستم قضایی سعودی آغاز کرد تا اینکه به عنوان پژوهشگر وارد دبیرخانه هیئت کبار علمای سعودی شد. نام وی اما زمانی بر سر زبان ها افتاد که در سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر دادگستری منصوب شد. 🔹 با روی کار آمدن بن سلمان و تصمیم بر ایجاد تغییرات اساسی در روند سیاسی و مذهبی سعودی، سازمان رابطه العالم الاسلامی نیز در دو حوزه اصلی ماموریت یافت. اولین ماموریت سازمان، ارائه چهره‌ای جدید از دین در عربستان بود که با آنچه تاکنون وهابیت ارائه داده متفاوت باشد. در همین راستا العیسی تلاش فراوانی به کار بست تا مفاهیمی چون بنیادگرایی، افراطی‌گری و ضد زن بودن را که از شاخصه‌های بارز تفکر وهابیت در طول سال‌های اعمال حاکمیت دولت سعودی بوده از چهره آن بزداید و آئینی جدید بر مبنای پذیرش مصالح، اعتدال و همزیستی با پیروان ادیان دیگر و توجه جدی به زنان و رعایت حقوق و جایگاه آنان ارائه دهد. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
♨️بحرین اجرای "سلام فرمانده" را ممنوع کرد! 🔺به گفته فعالان اجتماعی بحرین، حکومت این کشور اجرای هرگونه سرود مرتبط با سلام فرمانده را در بحرین ممنوع اعلام کرده است! 🔺نسخه بحرینی این سرود که از اولین نسخه های عربی به شمار می‌رود، تا پیش از فراگیر شدن نسخه لبنانی در روزهای اخیر، علاوه بر بحرین در چند کشور عربی دیگر اجرا شده بود. 🔺در نسخه بحرینی به دلیل جو خفقان حاکم بر این کشور، مضامین سرود تا حد زیادی رقیق شده و بر خلاف عمده نسخه های دیگر، نام هیچ یک از شخصیت‌‌های سیاسی و مذهبی معاصر در آن برده نشده بود و حتی سلام نظامی در هنگام اجرای سرود حذف شده و با مشت گره کرده جایگزین شده بود. 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
⭕️ الازهر، اوقاف و دارالافتاء؛ چه کسی نهادهای مذهبی مصر را کنترل می‌کند؟ ✍️ عایده سالم ✂️ برش‌هایی از متن 🔹، وزیر و با سابقه‌ترین عضو کابینه، در ماه مه زمانی که از دستیارانش خواست فهرستی از املاکی را تهیه کنند که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد تا برای ارزآوری به دولت کمک کند، انتقادات زیادی را در مورد وزارتخانه‌اش برانگیخت. 🔹در طول سال گذشته، دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور عبدالفتاح السیسی بیانیه‌های متعددی در مورد دیدارهای بین رئیس‌جمهور و جمعه برای بحث در مورد "حداکثر بهره‌مندی از موقوفات" صادر کرد. 🔹در سال 2020، قانونی برای اصلاح مقررات سازمان اوقاف صادر شد و به آن اختیارات قانونی برای مدیریت و سرمایه‌گذاری دارایی‌های موقوفه داد. در سال 2021، صندوق موقوفات خیریه به طور رسمی تأسیس شد و مستقیماً توسط هیئت وزیران اداره می‌شود و هدف آن جمع‌آوری درآمد مازاد موقوفات و هدایت آنها به سمت اولویت‌های تعیین شده توسط دولت است. 🔹تلاش دولت برای کنترل موقوفات برای خدمت به اهداف دیگر جدید نیست. در دهه‌های 1950 و 1960، جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور پیشین، اختیارات وزارت اوقاف را به عنوان بخشی از سیاست خود برای تحمیل کنترل دولتی بر تمام جنبه‌های زندگی، سلب کرد. وزارتخانه‌های کشاورزی، اصلاحات ارضی، معارف و بهداشت، بخش بزرگی از موقوفات را که در خدمت برنامه‌های اصلاحی ناصر بود، تحت کنترل داشتند. این اقدام در آن زمان برای مردم و کارمندان این وزارت با دستاویز تلاش برای سود بیشتر وقف برای فقرا توضیح داده شد. 🔹به موازات جنگ دارایی‌های موقوفه، اخیراً اختلاف دیگری نیز بر سر وزیر، مختار جمعه، به دلیل برخورد نادرست وی با موضوع نماز تهجد در ده روز آخر ماه مبارک رمضان به وجود آمده است. پس از آغاز ماه رمضان در 2 آوریل گذشته، وزیر اوقاف ممنوعیت نماز تهجد در مساجد را اعلام کرد و این امر را با پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 توجیه کرد. این تصمیم با خشم عمومی در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد، به‌ویژه که به گفته یک منبع خبری از وزارتخانه، اکثر اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی مرتبط با ویروس تا آن زمان به پایان رسیده بود. 🔹این منبع می‌گوید که وزیر توصیه برخی از دستیاران خود را در مخالفت با این تصمیم رد کرد و دلیل آن این بود که اداره «امنیت ملی» پشت صدور آن بوده است. این منبع به نقل از جمعه گفت که امنیت ملی از تحرکات اعتراضی احتمالی علیه افزایش قیمت‌ها از سوی جمعیت کثیری که در نماز حضور داشتند، هراس داشت. 🔹اندکی پس از اعلام تصمیم وزیر، تصمیم گرفت مسجد را برای نماز تهجد در ده روز آخر ماه مبارک رمضان باز کند، زیرا مسجد تابع وزارت اوقاف نیست و الازهر یک نهاد مستقل است. متعاقباً سرویس‌های امنیتی پیشنهاد کردند که به تمام مساجد وزارت اوقاف اجازه داده شود تا سه شب متوالی برای نماز باز شوند. با این حال، به گفته منبع این وزارتخانه، این مداخله جمعه را از انتقاد فزاینده در داخل وزارتخانه نجات نداد. 🔹این منبع در این وزارتخانه می‌افزاید که مختار جمعه دوباره زمانی که تصمیم گرفت متن واحدی را برای خطبه نمازهای جمعه تحمیل کند، دوباره دچار مشکل شد: «این بی‌سابقه است. سال‌هاست که در مورد خط‌قرمزها دستور می‌گیرند، اما تاکنون مجبور به خواندن متنی که از دفتر وزیر فرستاده می‌شود، نشده‌اند». 🔹همبستگی شیوخ نزدیک به محافل قوه مجریه با موضع وزیر اوقاف و در مقابله با شیخ الازهر که در این نبرد و موارد دیگر به تنهایی ایستاده است، بخشی از تلاش این شیوخ برای رسیدن به مقام و منزلت‌های ریاستی است. 🔹مثلاً در سال 2021 بنیاد «مساجد» را برای مدیریت نوسازی برخی از مساجد به ویژه مساجد بیت نبوی تأسیس کرد. این بنیاد با هماهنگی سازمان مهندسی نیروهای مسلح کار می‌کند و «نیازی سلام»، رئیس بانک غذای مصر در موسسه مصر الخیر، ریاست هیئت امنای این بنیاد است که تبرعات و کمک‌های مالی زیادی دریافت می‌کند و ریاست آن را شخص علی جمعه بر عهده دارد. اخیراً بازسازی را با کمک مالی فرقه ، یک فرقه شیعه در هند، بر عهده گرفت که خشم برخی از شخصیت‌های سلفی را برانگیخت، زیرا بازسازی فضای داخلی مسجد ویژگی‌های شیعی آشکاری داشت. همان منبع گفت که ایده «مساجد» ناشی از تمایل علی جمعه برای افزایش پشتوانه مردمی سیسی در میان صوفی‌ها است که یک بلوک سنتی رای‌دهی به رئیس‌جمهور مخلوع حسنی مبارک بودند و به مساجد اهل بیت اهمیت زیادی می‌دهند. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. @dolatedin
هدایت شده از شعوبا
16.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند در هفت سال 🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی تصمیمات گرفته شده بلکه تردید نسبت به مبانی! مستند هفت سال که محصول شبکه الجزیره است به دگردیسی های برخی جوانان مصری می پردازد که حوادث تابستان سال 2013 آنها را دچار تحول کرد. برخی در این تحول به سمت الحاد سقوط کردند و برخی جانب تکفیر را گرفتند. 🔹 این موضوع اگرچه در جامعه مصر روایت می شود اما دیگر جوامع مسلمان و از جمله ایران نیز از این موارد مستثنا نیستند. مشاهده این مستند به همه علاقه مندان تحولات دینداری پیشنهاد می شود. ❗️طبیعتا آنچه توسط مصاحبه شوندگان در این مستند بیان می شود، موضع پایگاه شعوبا نیست. 🎞 پنج شنبه های تماشا : در هفت سال برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⭕️ بازوی مذهبی اردوغان برای انتخابات پیش‌رو و جذب آرای مهاجران ترک آماده می‌شود ✍️ عبدالله بزقرت 🔹نوردیک مانیتور: رئیس‌جمهور عوامل مذهبی خود را که در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند، بسیج کرده تا با رأی‌هایی که از اقلیت‌های خارج‌نشین ترک جمع می‌کند، امید داشته باشد در انتخابات آتی که در آن هر رأی برای بقای سیاسی او در بحبوحه بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد ترکیه حیاتی است، رأی بیاورد. 🔹در 30 مه نشست وابسته‌های مذهبی و کنسول‌ها توسط رئیس ، علی ارباش، برای اداره شبکه عظیمی از روحانیون و خارج از کشور که با بودجه قابل توجهی تامین می‌شود، در آنکارا برگزار شد. در یک جلسه پشت درهای بسته، ارباش به نیروهای خود در خارج از کشور دستور داد تا برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده توسط آنکارا با سایر نهادهای دولتی همکاری نزدیک داشته باشند. 🔹همچنین در 2 ژوئن رئیس جمهور ترکیه در جمع وابستگان مذهبی و کنسول‌های شاغل در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ترکیه در خارج از کشور سخنرانی کرد. هیچ خبری در مورد محتوای این نشست از سوی مطبوعات ترکیه منتشر نشد. 🔹اردوغان و همکارانش کاملاً نگران تصویر واقعی ترک‌ها نسبت به دولت اردوغان و واکنش احتمالی رأی‌دهندگان در مواجهه با افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم بیش از حد، افزایش بیکاری و کاهش سریع قدرت خرید مردم و ارزش لیر ترکیه هستند. در چنین وضعیتی، اردوغان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به تک تک رای‌ها نیاز دارد. اینجاست که آرای ترک بسیار مهم است. کل جمعیت شهروندان ترکیه که در خارج از کشور زندگی می‌کنند بیش از 6.5 میلیون نفر است که حدود 5.5 میلیون نفر از آنها در کشورهای اروپای غربی زندگی می‌کنند. 🔹داده‌های رسمی از انتخابات پارلمانی 2018 نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه 52.5 درصد از آرای مهاجران ترک را به دست آورده است که با احتساب آرای شریک راستگرای آن، حزب حرکت ملی (MHP)، به 60.6 درصد افزایش می‌یابد. در انتخابات ریاست جمهوری همان سال، اردوغان 59.4 درصد از کل آرای مهاجران را در رقابت با نامزد اصلی اپوزیسیون به دست آورد. 🔹دیانت در دهه گذشته تحت حکومت اردوغان به شدت تغییر کرده است و به ابزاری برای طرح ایدئولوژی اسلام‌گرای حزب حاکم در داخل و خارج ترکیه تبدیل شده است. مساجد، انجمن‌ها و بنیادهای ترکیه که توسط دولت ترکیه در کشورهای دیگر حمایت و تامین مالی می‌شوند، نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی ایفا می‌کنند و رئیس جمهور اردوغان از جمله روی دیانت حساب می‌کند تا تعداد آرای خود را در میان مهاجران ترک بالا نگه دارد. حمله مداوم اردوغان به اروپا، جایی که اکثریت رای‌دهندگان ترک خارج‌نشین در آن زندگی می‌کنند، با هدف جذب رأی‌دهندگانی است که از کشورهای محل اقامت خود گلایه دارند. 🔹بودجه دیانت 16.1 میلیارد لیره برای سال 2022 است، حدود 90,000 مسجد را مدیریت می‌کند و نزدیک به 140,000 کارمند از جمله افرادی که در خارج مشغول به کار هستند را در اختیار دارد. برخی از عملیات‌های خارج از کشور توسط دیانت (Türkiye Diyanet Vakfı, TDV)، سازمانی با دارایی‌های قابل توجه و بودجه سالانه بیش از یک میلیارد لیره تامین می‌شود. 🔹این بنیاد در 149 کشور فعال است و 1003 شعبه در ترکیه دارد. پروژه شاخص این بنیاد آموزش و تربیت دانشجویان مطابق با ایدئولوژی اسلام‌گرای دولت اردوغان و پرورش نسلی از اسلام‌گرایان جوان است که به ترویج این ایدئولوژی در سایر کشورها کمک خواهند کرد. 🔹مساجد و روحانیون ترکیه در اروپا در سال 2016 به جاسوسی از منتقدان و مخالفان رژیم اردوغان متهم شدند. سندی در سال 2016 منتشر شد که نشان می‌داد سازمان دیانت اعضای ، گروهی منتقد دولت اردوغان، را در 38 کشور از جمله سوئیس، هلند، آلمان، نروژ و اتریش تحت نظر قرار داده است. 🔹در دسامبر 2016، ترکیه مجبور شد یوسف آکار، وابسته امور مذهبی سفارت ترکیه در لاهه را پس از اینکه مقامات هلندی او را به جمع‌آوری اطلاعات درباره گولنیست‌ها متهم کردند، فراخواند. به همین ترتیب، مقامات بلژیک در سال 2017 درخواست ویزای 12 امام جماعت ترکیه را که به دنبال کار در این کشور بودند، رد کردند. 🔹همچنین دولت ایالت هسن در آلمان، به همکاری خود با اتحادیه ترکی-اسلامی برای امور مذهبی (Diyanet İşleri Türk İslam Birliği یا DITIB) پایان داد. الکساندر لورز وزیر فرهنگ گفت: «تردیدها در مورد استقلال بنیادین DITIB از دولت ترکیه قابل حل نیست.» DITIB، شاخه آلمانی دیانت است و امامان فرستاده شده توسط دولت ترکیه به کشورهای اروپایی را کنترل می‌کند. @dolatedin