هدایت شده از خبر فوری سراسری
.
♨️ جلسه فرماندهان مقاومت در تهران
🔹فرماندهان مقاومت پس از حضور در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی، صبح امروز با حضور در یک جلسه مشترک، آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی و بر ادامه جهاد تا تحقق پیروزی در غزه تاکید کردند.
🔹در این جلسه سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، سردار سلامی فرماندهکل سپاه پاسداران، نمایندگان گروههای مقاومت از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حزبالله، انصارالله و گروههای مقاومت عراق شرکت داشتند.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بیبیسی:
من از دیپلماتهای غربی و منطقهای میشنوم که میگویند آقای 🌹 امیرعبداللهیان 🌹 یک دیپلمات عملگرا و بسیار فعال بود.
📌 الهیات جغرافیا
⭕️ #انشقاق_الهیاتی_جغرافیا
#جغرافیا، نخستین محیطی است که لاجرم، بشر در آغوش #آمریت_محیطی آن متولد میشود. حتی اگر نوع مواجهه با امکان و امتناعهای برخاسته از جغرافیا برای زیستن در #عرصه_عمومی را _دستکم در بدو امر_ فاقد ارزشهای ازپیشتعیینشده بدانیم، پس از #اسکان در یک منطقه، بهنحو گریزناپذیری «ارزشهای اجتماعی» و «اشکال مختلف زندگی» متناسب با این امکانها و امتناعها، یکی پس از دیگری، سر برمیآورند.
فرهنگها و آیینها و #سبک_زندگی، در حلقهی امن #امتناعات_جغرافیایی امکان پذیرفتهاند و تداوم و بسط پیدا کردهاند. کوهستانها، بیابانها و دریاها از اولین #عوارض_طبیعی_جغرافیایی دخیل در ایجاد امتناع برای انتشار اجتماعات اولیهای بودند. آغوش جلگهها و کنار چشمهها و رودها، نخستین سکونتگاههای بشر نوپا محسوب میشد. اما ناگهان، ضرورت انتشار بر این جمعیت اولیه عارض شد. چه چیزی میان آن #امت_واحده جدایی انداخت؟ چرا گروهی از مردمان غنوده در جلگهها، رنج غلبه بر امتناع کوهستان و بیابان و دریا را بر خود گوارا کردند و با پشت سر نهادن آنها، شیوهی زندگی مطلوبشان را مهیا ساختند؟ پاسخ یک چیز بیشتر نیست: #پیامبران و #رسولان.
ازآنجاییکه ارزشهای الهیاتی عامل بسیار مهم و موثری در #تحرک_جغرافیایی برای غلبه بر #آمریت_محیط_طبیعی بوده است، میتوان سر سخن در باب #الهیات_جغرافیا را باز کرد و در کنار #فلسفه_جغرافیا از #الهیات_جغرافیا نیز بحث نمود.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
|
📌 #هم_پیوندی_روش_شناختی تاریخ و سیاست و جغرافیا
#فلسفه_سیاسی از #زندگی_خوب میپرسد. البته پاسخ اینکه «چگونه میتوان خوب زندگی کرد؟» به پاسخ «بشر تاکنون چگونه زندگی کرده است؟» گره خورده است. «چگونه بودن در اینک و اینجا» با «چگونه بودیم در دیروز و دیگر جا» ارتباط دارد.
آمیزش گذشته و حال و آینده، موجب امتزاج آفاق #تاریخ و #سیاست و #جغرافیا است؛ #الهیات و #فلسفه و #علم را نیز به هم میدوزد. #هماهنگی_روش_شناختی این سه، در این آمیزش و امتزاج ضرورت مییابد تا با یک #مکانیزم مشخص، #وحی و #عقل و #تجربه دور یک میز بنشینند؛ زبان همدیگر را بفهمند و بههمدیگر پاسخ دهند.
هر ملتی که در یک جغرافیای مشترک، زمان مدیدی را در کنار هم زیسته؛ از تهدیدهای مشترک جان سالم بهدر برده و از منافع مشترک بهرهمند شده باشد، در معرض این #هم_فهمی است. اگرچه #گرایش و #بینش و #کنش ملی، خواه یا ناخواه، بهتدریج به نصابی از تفاهم سوق پیدا میکند، اما باید پرسید:
1️⃣ چه مقدار از تعامل #روح_ملت با #ذهن_ملت و #جوارح_ملت بر ایشان خودآگاه شده و مدوّن گردیده است؟
2️⃣ این تفاهم و تعامل، با ظهور چه تغییراتی به هم میریزد و بستن #عهد_جدید را برای آن ملت ضروری میکند؟
تغییر در تعادل #آمریت_محیطی، بهویژه ظهور #تعادل_جغرافیایی جدید، بزنگاهی است که میتواند هماهنگی روحی و ذهنی و کالبدی ملت را مختل کرده و نظم #عرصه_عمومی را نیازمند تنظیم مجدد نماید. ازاینرو میان ظهور #تعادل_جغرافیایی جدید با آغاز #دوران_جدید در جهان رابطه وجود دارد. مطالعه این روابط به #فلسفه_روش متکاملتری محتاج است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
📌 #جغرافیای_بعثت
⭕️ پهنههای جغرافیایی در #طرح_تاریخی_انبیاء
🔹آدمی، خانهبهدوش جغرافیای #زمینِ_دنیا است. برقراری نسبتی حقیقی میان «خصوصیتهای فرهنگی یک جامعه» با همان «#محیط_جغرافیایی که هر ملتی برای #اسکان و سکونت انتخاب کرده است»، بنیان #علم_جغرافیا را تشکیل میدهد. انفتاح و انسداد تمدنی نیز در یک نگاه دقیق، همواره با #امکان_و_امتناع_جغرافیایی پیوند مستقیم داشته است.
🔸جابهجایی و #هجرت در #پهنههای_جغرافیایی رخ داده است. این هجرتها در نخستین دورهی تمدنی بشر، به ارزشهای الهیاتی تکیه داشتهاند. آموزههای پیامبران و جامهی تحقق پوشاندن به #سبک_زندگی برپایهی آن آموزهها، نخستین محرک این هجرتها بود.
🔹دلبستگان به آیین انبیاء دست به دامان #امتناعات_جغرافیایی شدند و ضمن بهرهجستن از #گرانی_تعقیب_و_گریز در آنسوی کوهها، ماورای بحرها و حیرت بیابانها، محیط نسبتا امنی را برای #زندگی_خوب (آنگونه که باور داشتند)، انتخاب کردند.
🔸اگر جلگه #بینالنهرین اولین سکونتگاه #ما_بعد_طوفان باشد، گمان میرود #فلات_ایران و قلعههای طبیعی آن، یکی از گریزگاههای مساعدی است که #قوم_اولین را در دامان خود پناه داد و میزبان تنها ملتی شد که هیچگاه در تاریخ #بت نپرستیدهاند.
🔹شکلگیری آیینی در #ایران_باستان که جوهرهی آموزههای #ابراهیم_حنیف در آن بازتاب روشنی دارد، این گمانه را تقویت میکند.
#اقتضائات_جغرافیایی
#انشقاق_الهیاتی_جغرافیا
#الهیات_جغرافیا
#حرکت_عمومی_بشر
#ابراهیم
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🔹#ابراهیم علیهالسلام متولد سرزمین #اور (Ur)، اولین سکونتگاهی است که تمدنشناسان آن را الگوی تشکیل #شهر دانستهاند. این الگو در تمدن #سومر پدید آمد. آن حضرت در اثنای درگیریاش با #نمرود، به سمت #بابل و #حله حرکت کرد؛ بعد از ماجرای افکندهشدن در آتش نیز راهی #شامات (Levant) و مشخصا #فلسطین گردید.
🔸غار مخپلا (Cave of the Patriarchs)، واقع در منطقهای کوهستانی #الخلیل یا #حبرون، در کرانهی باختری #رود_اردن، پیکر مطهر دومین #نبی_اولوالعزم الهی را در آغوش خود دارد. حضور و #اسکان تاریخساز #ابراهیم_حنیف در منتهیالیه جنوبی کوهستانهای #آناتولی، بهمنظور پایهگذاری فرهنگی خاص در پهنهی کرانههای #مدیترانه، از مهمترین بزنگاههای مطالعات #الهیات_جغرافیا است. ایشان با فرهنگ مردمان #کنعان یا #فنیقیه تماس گرفتند. #پالسجینها نیز که از اصلیترین اقوام کوچکرده به #یونان بودند، در متن #فرهنگ_کنعانی بالیدند و راهی جزایر اژه شدند.
🔹جزایر #دریای_اژه، که از کوهستانهای آناتولی در منطقهی #تراکیا دامن برچیده و همچون خلوتگاههایی طبیعی و محصور در دریا، در کرانههای #مدیترانه سر برآوردهاند، از دیگر پهنهها و سکونتگاهی هستند که #تعقیب_و_گریز در آن زمان، بسیار گران و چهبسی غیرممکن بوده است. گمان میرود در این محیط ممتنع، فرهنگی به تأسی از آموزههای #ابراهیم_حنیف امکان تولد و رشد داشته است؛ فرهنگی که #پولیس و #فلسفه از ماترک آن محسوب میشوند. طبیعتا در این فرهنگ تحریفهایی رخ داده است، شبیه تحریف دیگر ادیان ابراهیمی.
#طرح_تاریخی_انبیاء
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
#فهرست
فهرست مباحث مرتبط با #الهیات_جغرافیا _ اردیبهشت 1403
🔴 بازی بزرگ در مرزهای ایران تمدنی
https://eitaa.com/doranejadid/594
🔴 فلسفهی جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/595
🔴 موانع ملتساز
https://eitaa.com/doranejadid/598
🔴 هجرت قدرت در پهنههای جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/600
🔴 ترمینولوژی جغرافیای سیاسی
https://eitaa.com/doranejadid/601
🔴 خلاقیت جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/602
🔴 آمریت محیطی
https://eitaa.com/doranejadid/603
🔴 امر سیاسی: تنظیمگر آمریت محیطی
https://eitaa.com/doranejadid/604
🔴 مهار آمریت اقیانوس
https://eitaa.com/doranejadid/605
🔴 الهیات جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/620
🔴 تکانههای تعادلهای جغرافیایی
https://eitaa.com/doranejadid/624
🔴 جغرافیای بعثت
https://eitaa.com/doranejadid/625
🔴 الخلیل؛ پهنهی امن غربی
https://eitaa.com/doranejadid/626
🔴 ایران؛ پهنهی ایمن شرقی
https://eitaa.com/doranejadid/632
🔴 جنگهای صلیبی
https://eitaa.com/doranejadid/634
🔴 نبرد برای جغرافیای مقدس
https://eitaa.com/doranejadid/640
🔴 هدفهای صلیبیون
https://eitaa.com/doranejadid/641
🔴 دولت تتونیک
https://eitaa.com/doranejadid/642
🔴 شوالیههای تتونی
https://eitaa.com/doranejadid/644
🔴 خاستگاه جغرافیایی تتونها
https://eitaa.com/doranejadid/645
🔴 جغرافیای جنگ دولتساز
https://eitaa.com/doranejadid/646
🔴 قلعهی مالبورک
https://eitaa.com/doranejadid/647
🔴 توسعهی استحکامات نظامی
https://eitaa.com/doranejadid/648
🔴 تجارت در دولت رهبانی
https://eitaa.com/doranejadid/649
🔴 زوال نظم تتونیک
https://eitaa.com/doranejadid/650
🔴 جغرافیای جنگهای مسلمین در اروپا
https://eitaa.com/doranejadid/651
|
🔹اصطلاح «Perennial Philosophy» را برای نخستینبار، #لایبنیتس از اگوستینوس استویکوس (۱۵۴۰م) اقتباس کرد و برای نامیدن گونهای از تفکر عقلانی بهکار گرفت که در #ایران_باستان حاکم بود. معادل عربی آن، #حکمت_خالده و در فارسی نیز #جاودان_خرد ترجمه شده است.
🔸 منظور لایبنیتس و سنتگرایانی مثل نصر از این اصطلاح، اشاره به تفکری عقلانی است که پیش از فلسفه یونانی، در #ایران رایج بود. جاودان خرد، مابعدالطبیعهای بود که وجودِ حقیقت الهی را برای خلق جمادات و نباتات و حیوانات ضروری میدانست. این حقیقت در نفس انسان نیز حاضر است و به او امکان و معنا میبخشد. اخلاق ایرانیان باستان از این حکمت تغذیه میکرد. بنابر این حکمت، غایت قصوای بشر چیزی نیست جز علم به مبدا کل موجودات؛ که هم در درونشان حضور دارد و هم از بیرون آنها را احاطه کرده است. این حقیقت خاموشنشدنی شبیه آموزهی #انی_لا_احب_الآفلین حضرت #ابراهیم علیهالسلام است.
🔹بنابر برخی روایتهای تاریخی #ابراهیم_حنیف شخصی بهنام #جاماسپ را به کرانهی دریاچهی #اورمیه فرستاد؛ آیین #زرتشت یا دین #مجوس نیز بقایای آن آموزههاست. همین آموزهها در شرق توسعه یافتند و به شکلگیری آیین #برهمایی و #بودایی منتهی گردیدند. #اسکان #اسماعیل علیهالسلام در #امتناعات_جغرافیایی بیابان #حجاز نیز منطبق با اصول #الهیات_جغرافیا است.
🔸 امروز از مناطقی که گرانی #تعقیب_و_گریز در روزگاران باستان، ایمنی مادی به آنها میبخشید، ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی سربرآوردهاند و قاطبهی جمعیت زمین را ذیل فرهنگ خود دربر گرفتهاند.
#طرح_تاریخی_انبیاء
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
🔹اگرچه بسیاری کوشیدهاند تا از آیین #مسیحیت، تصویر کاریکاتوری دینی غیرسیاسی و ظلمپذیر ارائه کنند، اما برآمدن #جنگهای_صلیبی با تکیهبر آموزهی مسیحی #جنگ_مقدس، ساختگیبودن این تصویری را برملا میکند.
🔸#جنبش_صلیبی (Crusading movement) مهمترین جنبش سیاسی در مغربزمین در طلیعهی هزارهی دوم است. فرهنگی که در #هزاره_دوم در #اروپای_غربی شکل گرفت، بهشدت از این جنبش تاثیر پذیرفت و تا پایان #قرون_وسطی دوام آورد. #جنگهای_صلیبی باعث شدند تا #نظم_تتونیک بر سرتاسر اروپا حاکم گردد؛ #نظم_وستفالیایی و الگوی #دولت_مدرن نیز از دل همین نظم سر بر آورده است.
🔹عقبنشینی سیاسی و گامبهگام مسلمانان از اروپا، از اصلیترین تبعات این #جنبش_الهیاتی عظیم بود؛ این عقبنشینی در نهایت موجبات #عقب_ماندگی ایشان را فراهم کرد. جنبش صلیبی، در قامت یک #ایدئولوژی متمایز در این نخستین قرون همین هزاره ظهور کرد و بر سیاست و اقتصاد و معماری جامعه تاثیر گذاشت. آنچه در هستهی سخت جنبش صلیبی بهمثابه قلب تپنده جا بود، عبارت بود از:
1️⃣ نظریه جنگ مقدس
2️⃣ #زیارت اماکن مقدس.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid