eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
240113_002.mp3
7.68M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۲۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اینکه مشهور تکلیف کردن غیر ملتفت را محال می دانند با ظاهر حدیث رفع هم ناسازگار است؛ زیرا رفع امر محال که امتنان نیست اما با توجه به مبنای مختار که تکلیف کردن غیر ملتفت ممکن است، رفع در حدیث رفع امتنان می شود. 2️⃣رفع ظاهری در مورد جاهلین بسیط به معنای ترخیص در مخالفت با تکالیف مجهوله است و احتمال نفی ایجاب احتیاط و احتمال ترخیص در فعل یا ترک در مراد از رفع ظاهری درست نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240114_001.mp3
7.05M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قید عزم بر عدم بازگشت دوباره به گناه در حقیقت توبه ماخوذ نیست اما اگر قیدیت آن مشکوک باشد باید عقلا این قید را نیز لحاظ کرد. 2️⃣از روایات نمی توان استدلال نمود بر حدود و ثغور توبه زیرا توبه از واجبات شرعی است که استحقاق عقوبت در مخالفت آن نیست و چنین واجباتی تنجز و تعذر ندارند تا روایات در ثبوت یا نفی قیود در آن حجت باشد.
240114_002.mp3
5.8M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۲۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مراد از «ما» در «ما لا یعلمون»، تکلیف جزئی است که از آن به مجعول یاد می شود؛ بنابراین «ما لا یعلمون» یعنی تکلیف فعلی جزئی مشکوک؛ این فقره هم شامل شبهات موضوعیه می شود و هم حکمیه و جامع بین این دو شبهه، مجعول است که «ما» موصول شامل آن می شود. 2️⃣جامع بین شبهه موضوعیه و حکمیه، تکلیف جزئی فعلی است نه تکلیف که شهید صدر ادعا کرده است؛ تفاوت این دو شبهه در منشأ شبهه است؛ منشأ شبهه موضوعیه اشتباه خارجی است و منشأ شبهه حکمیه شکّ در تشریع مولاست. 3️⃣مشکلی نیست که مراد از «ما» در «ما لا یعلمون» مجعول باشد و مراد از «ما» در سایر فقرات حدیث رفع فعل باشد و اشتراک «ما» در این فقرات صغرای وحدت سیاق نیست.
🏴دروس حضرت استاد روز دوشنبه هم زمان با شهادت امام هادی علیه السلام تعطیل است
240116_001.mp3
7.66M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر قیدی که قیدیت آن در تحقق توبه مشکوک باشد را عقلا باید اتیان کرد تا توبه محقق شود اما اگر آن قید را نشود اتیان کرد یا تحقق آن مشکوک باشد همان قید ندامت در تحقق توبه کافی است؛ مثلا تمشی عزم بر عدم بازگشت بر عمده ی گنهکاران روشن نیست که محق شود چون مطمئن هستند دوباره مغلوب شیطان خواهند شد اما با این وجود با صرف ندامت توبه محقق خواهد شد. 2️⃣مرتبه اعلا و بالای توبه از جمیع گناهان با تحقق شش شرط محقق می شود: ندامت، تصمیم بر عدم بازگشت، اداء حق الناس، اداء حق الله، آب کردن گوشتی که بر بدن از راه حرام روییده است، چشاندن سختی عبادت الهی بر بدنی که لذت ارتکاب گناه را چشیده است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240116_002.mp3
6.78M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۲۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مشکل سندی حدیث رفع به نقل صاحب وسائل در احمد بن محمد بن یحیی العطار است؛ چهار طریق پیشنهاد شده است برای تصحیح وثاقت ایشان: ایشان از مشایخ اجازه و حدیث شیخ صدوق بوده اند، علامه در خلاصه بالالتزام وثاقت ایشان را قبول کرده است، شیخ بهایی و شهید ثانی ایشان را توثیق کرده اند، طریق مرحوم تبریزی در وثاقت عام بر ایشان صادق است. 2️⃣مرحوم تبریزی قائل بوده اند که اگر شخصی از معاریف باشد و قدحی از او در کتب رجالی نرسیده باشد اطمینان به حسن ظاهر او حاصل می شود که منشأ اماره عقلائیه بر وثاقت یا عدالت است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240117_001.mp3
6.89M
📢 ؛ م ۱ 📅 ۲۷ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دینی واجب الاداء است که حالّ مطالَب باشد هر چند مطالبه تقدیری باشد. 2️⃣تمام دیون مؤجَّل با ظهور امارات مرگ، مؤجَّل و مطالَب می شود و همچنین دیون حالّ غیر مطالَب، مطالَب تقدیری می شوند و لذا واجب الاداء می شوند شرعا و عقلاء. 3️⃣دین حالّ مطالَب و لو به مطالبه تقدیری واجب الاداء است به وجوب فوری چه ظهور امارات موت باشد یا نباشد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240117_002.mp3
7.09M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۲۷ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وثاقت احمد بن محمد بن یحیی العطار ثابت است زیرا اطمینان نوعی بر آن وجود دارد و منشأ اطمینان نوعی حجت است؛ این منشأ مجموع قرائنی است که برای وثاقت احمد ذکر گردید. 2️⃣تصحیح سند حدیث رفع با استفاده از روش تعویض سند با استظهاری که مرحوم تبریزی از عبارت «اخبرنی بجمیع روایاته» دارند درست می شود اما این استظهار صحیح نیست و لذا با این روش نمی توان سند حدیث رفع را درست کرد. 3️⃣شیخ طوسی در الفهرست ادعا می کند که «اخبرنی بجمیع روایات فلان ...» یعنی به همه ی روایات فلان شخص طریق معتبر دارم؛ ظاهر این عبارت این است که به همه ی روایاتی که از این شخص در کتب خود ذکر کردم و این شخص در صدر سند است طریق معتبر دارم نه روایاتی که این شخص در اثناء یا انتهای سند است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240120_001.mp3
6.37M
📢 ؛ م ۱ و ۲ 📅 ۳۰ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ اداء حق الناس و ردّ امانت وقتی امارات موت ظاهر می شود هم وجوب عقلی و عقلائی دارد و هم وجوب شرعی چنان که وصیت بر اداء حق الناس و ردّ امانت وقتی امکان اداء و ردّ نیست، واجبست به وجوب سه گانه. 2️⃣دلیل وجوب شرعی اداءحق الناس و ردّ امانت در وجوب وصیت به اداء و ردّ وقتی اداء و ردّ ممکن نیست نیز جاری می شود و آن دلیل عبارت است از: «لایحلّ مال امرئ مسلم الا بطیبة نفسه» که بالمباشره دلالت دارد و «مطل الغنی ظلم» که بالملازمه العرفیه دلالت بر وجوب شرعی دارد. 3️⃣بر مکلفی که قادر به قضاء واجباتی که نمی تواند برای اقامه آنها نائب بگیرد نیست واجبست که وصیت کند تا بعد از مرگش دیگران برای او قضاء کنند و نماز و روزه یا حجّ فوت شده از او را قضاء نمایند یا واجب است خودش نائبی بگیرد تا بعد مرگ او قضاء را به جای او اتیان کند.
240120_002.mp3
7.11M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۳۰/ دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣چون حدیث رفع در کتب شیخ نیامده است برای تطبیق نظریه تعویض سند طبق مبنای مرحوم تبریزی باید دو بار از الفهرست استفاده نمود؛ یک بار از عبارت «اخبرنی بجمیع روایات صدوق» و یک بار از عبارت «اخبرنی بجمیع روایات سعد»؛ زیرا وقتی شیخ می فرماید که به جمیع روایات صدوق در کتاب های او طریق معتبر دارد که یکی از آن روایات حدیث رفع است پس شیخ به حدیث رفع طریق معتبر دارد؛ بعد از این مرحله برای حذف احمد از سند باید دوباره به الفهرست مراجعه نمود و از عبارت« اخبرنی بجمیع روایات سعد» کمک گرفت. 2️⃣حدیث رفع منقول در نوادر دو مشکل سندی دارد: عدم احراز وثاقت اسماعیل الجعفی، ارسال سند به خاطر افتادگی یک یا دو نفر واسطه بین احمد بن محمد بن عیسی تا اسماعیل الجعفی 3️⃣مشکل ارسال سند حدیث رفع منقول در نوادر حل می شود؛ زیرا این وسائط حتما در بین عرف و عقلاء معتبر بوده اند که احمد به خود اجازه حذف آنها را داده است و الا حذف این وسائط با وثاقت احمد نمی سازد. 4️⃣هر حدیث مرسلی ضعیف نیست؛ اگر راوی ثقه وسائطی بین خودش و نفر بعدی را حذف کند به صحت سند اشکالی وارد نیست اما اگر بگوید «عن بعض اصحابنا» یا بگوید »عن رجل» و نظایر آنان سند مشکل دار خواهد شد.
240121_001.mp3
7.27M
📢 ؛ م ۲ 📅 ۱ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وقتی مفتی در رساله می نویسد: علی الاحوط وجوبا از موارد شبهه حکمیه قبل از فحص است؛این وجوب، وجوب احتیاط شرعی است نزد قائلین به برائت عقلیه و این وجوب، عقلی است در نظر مختار که منکر برائت عقلیه است. 2️⃣بین ادله وجوب قضاء واجبات فوت شده که قابل استنابه نیستند در زمان حیات و بین وجوب وصیت یا استنابه بر مکلفی که تمکن از استنابه دارد یا احتمال می دهد که متبرع برای او، این واجبات را بعد از موت اتیان کند، ملازمه عرفیه وجود دارد. 3️⃣وجوب استنابه یا وصیت در فرض تمکن از استنابه در نظر مرحوم حکیم و مختار شرعی است اما وجوب استنابه یا وصیت بر مکلفی که پول ندارد اما احتمال می دهد که متبرعی برای انجام واجبات فوت شده پیدا شود، عقلی است در نظر مرحوم حکیم و شرعی است در نظر مختار.
240121_002.mp3
7.57M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۱ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۲ 📚موضوع جلسه : ⏺خبری که وثاقت مخبرین آن احراز شده باشد واقعا حجت است اما حجیت خبر در سیره منحصر در این فرض نیست بلکه بعضی از راویانی که ممدوح هستند و مجموع قرائنی در آنها جمع است نیز اخبار ایشان حجت است مانند ابراهیم بن هاشم، احمد بن محمد بن یحیی العطار، احمد بن محمد بن حسن بن الولید، نایب سوم و چهارم امام زمان علیه السلام، اسماعیل الجعفی
240122_001.mp3
6.57M
📢 ؛ م ۳ 📅۲ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر کس می تواند تمام اموال خود را در زمان حیات خود به ملک دیگری درآورد تا برای ورثه چیزی نماند و دلیل این جواز قاعده سلطنت انسان ها بر اموال است. 2️⃣برخی فقهاء معتقدند که این قاعده نسبت به مریضی که مرض او منتهی به موت می شود ردع گردیده است و او تنها می تواند در ثلث اموال خود تصرف کند و آنها را از ملک ورثه بعد از موت خود بیرون کند و دلیل منجِّزات مریض روایتی است که در نظر مختار رادع نیست. 3️⃣اگر شخص به دروغ اقرار کند که تمام یا بخشی از اموال او برای زید است تا ورثه را محروم کند، کار حرامی مرتکب شده است زیرا تفویت او مصداق کذب، بغی، اضرار به ورثه است و همه این عناوین در شریعت حرام هستند.
240122_002.mp3
6.43M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۲ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣چهار طریق سندی مستقل بر فقره «ما لا یعلمون» در حدیث رفع وجود دارد: طریق صاحب وسائل از توحید و خصال صدوق، طریق صاحب وسائل از کتاب نوادر، مرسله کافی از محمد بن احمد النهدی، مرسله صدوق در «من لا یحضره الفقیه»؛ این تعداد از روایت به علاوه طرق هفت گانه ای که از عامه رسیده است انسان را به اطمینان نسبت به این فقره از حدیث می رساند و استفاضه این فقره از روایت اثبات می شود؛ به علاوه طریق اول و دوم در نظر مختار تمام بود. 2️⃣مرسلات صدوق معتبر نیست حتی مرسلاتی که صدوق مستقیما از معصوم نقل کرده است؛ زیرا در مقدمه فرموده است که بر اخباری که در کتب خود می آورد حجت شخصی بین خود و خدای خود دارد و ظهور این جمله در این است که شیخ صدوق بر اعتبار و حجیت نوعی و عرفی وسائطی که در مرسلات حذف می کند صحه نمی گذارد.
240123_001.mp3
6.91M
📢 ؛ م ۳ و ۴ 📅۳ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مالی را در جایی دفن کرده یا قرضی در دست کسی دارد که کسی مطلع نیست بر او وقتی واجبست اعلام کند که عدم اعلام مصداق اضرار به ورثه یا بغی محسوب شود؛ مثلا اگر مال خود را دفن کند برای این که دست ورثه به آن نرسد، این فعل او عنوان اضرار به غیر دارد و حرام است. 2️⃣نصب ولی و قیِّم برای اطفال تا بعد از مرگ امور ایشان را به عهده بگیرد و ایشان را حفظ نماید واجب نیست مگر این که عدم نصب مصداق بغی و ظلم محسوب شود که در این صورت نصب ولی واجبست.
240123_002.mp3
7.46M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث اطلاق و سعه 📅 ۳ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث رفع سندا و دلالة بر برائت شرعیه تمام بود اما حدیث اطلاق نه سندا تمام است و نه دلالة؛ حدیث سوم، حدیث سعه است که سند آن اشکال دارد اما دلالت آن بر اباحه ظاهریه و برائت شرعیه خوبست. 2️⃣دلیل برائت شرعیه هم شامل کسی می شود که تکلیف فعلی برای او مجهول و مشکوک است و هم کسی که تفویت ملاک برای او مشکوک است؛ زیرا مفوِّت ملاک نیز مانند عاصی و متجری مستحق عقوبتست؛ بنابراین اگر مکلفی نداند که ناخن کاشتن او قبل فعلیت تکلیف باعث تفویت ملاک می شود تا مستحق عقوبت باشد یا تفویت ملاک نیست، برائت شرعیه شامل او می شود و انجام این کار قبل فعلیت تکلیف جایز است.
240124_001.mp3
6.42M
📢 ؛ م ۴ 📅۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نصب ولی و قیِّم برای اطفال تا بعد از مرگ امور ایشان را به عهده بگیرد و ایشان را حفظ نماید واجب نیست مگر این که عدم نصب مصداق بغی و ظلم محسوب شود که در این صورت نصب ولی واجبست. 2️⃣نصب قیم برای اطفال تا بعد از موت حقوق آنها یا موال ایشان از بین نرود وقتی واجبست که عدم نصب مصداق تضییع حقوق ایشان توسط «مولّا علیه» محسوب گردد و در این فرض واجبست که عدم نصب مصداق تضییع حقوق ایشان توسط «مولّا علیه» محسوب گردد و در این فرض واجبست که قیِّم منصوب امین باشد. 3️⃣اگر ثلث اموال خود را برای امور خیریه یا فقراء وصیت کرد لازم نیست که وصی منصوب امین باشد زیرا عرفا و عقلاء حقّی برای کسی درست نمی شود تا گفته شود نصب غیر امین بر اجرای وصیت تضییع حق اوست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240124_002.mp3
6.2M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث حجب 📅 ۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث حجب چهارمین حدیثی است که از آن برای اثبات برائت شرعیه استفاده شده است؛ سند این حدیث تمام نیست اما دلالت آن بر مدعا تمام است. 2️⃣دلالت حدیث حجب بر برائت شرعیه واضح تر از حدیث رفع است؛ زیرا در حدیث حجب، وجود تکلیف فعلی مفروض است و الا حجب و اخفاء الهی معنا نخواهد داشت و لذا رفع واقعی اصلا با حجب نمی سازد بلکه تکلیف فعلی موجود است اما نسبت به غیر ملتفتین واصل نشده است پس رفع و وضع در حدیث حجب، ظاهری است نه واقعی. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240127_001.mp3
5.8M
📢 فصل فی آداب المریض فصل فی عیادة المریض 📅۷ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۶ 📚موضوع جلسه : ⏺مستحبات و آداب مربوط به مریض و مربوط به عیادت مریض
240127_002.mp3
6.79M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث حلّ 📅 ۷ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث حلّ مختص به شبهات موضوعیه است و لذا دلالت بر برائت شرعیه در شبهات حکمیه ندارد اما سندش تمام است. 2️⃣از میان احادیثی که در قسم سنت بررسی گردید فقط سه حدیث رفع، سعه و حجب دلالت بر برائت شرعیه در شبهات حکمیه داشتند و به لحاظ سند تنها حدیث رفع تمام بود. 3️⃣از نظر سنت سه دلیل بر برائت شرعیه وجود دارد: اول، حدیث رفع است که سندا و دلالة تمام بود و دوم استفاضه مضمونی بود که از مجموع سه حدیث رفع و سعه و حجب استفاده می شد و برائت شرعیه را می رساند و سوم احادیث وارده در کتاب جامع احادیث شیعه در باب هشتم از ابواب مقدمات.
240128_001.mp3
6.68M
📢 📅۸ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وجوب توجیه محتضر به سمت قبله ثابت نیست اما استحباب آن از روایتی که مرحوم صدوق در علل مسندا بیان فرموده است استفاده می شود. 2️⃣دلیلی که برای وجوب توجیه محتضر به سمت قبله بیان فرموده اند سقیم است؛ زیرا نه شهرت فتوایی بر این فتوا وجود دارد و قول مقابل وجوب نیز مشهور است و به علاوه شهرت فتوایی که یکی از حجج نیست و همچنین روایاتی که برای وجوب استدلال کرده اند اجنبی از محل کلام هستند زیرا در مورد میت هستند نه محتضر. 3️⃣کیفیت رو به قبله کردن محتضر به این صورت است که او را به صورتی بخوابانند که کف دو پای او رو قبله باشد.
240128_002.mp3
8.09M
📢 ؛ادله برائت شرعیه: ارتکاز علماء قدماء 📅 ۸ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣درست است که حدیث حلّ مختص به شبهات موضوعیه است اما عرف الغاء خصوصیت می کند و حکم این حدیث که برائت شرعیه است را در شبهات حکمیه نیز جاری می کند. 2️⃣بهترین وجه برای اثبات برائت شرعیه امضای ارتکاز علماء قدماء است که ارتکاز بر برائت در شبهات حکمیه بعد از فحص داشتند؛ این ارتکاز در مرئی و منظر امامان معصومین بوده است زیرا این ارتکاز متصل به ارتکاز اصحاب ائمه است؛ سکوت امامان ظهور در امضاء و اثبات برائت شرعیه دارد.
240129_002.mp3
6.27M
📢 ؛ادله برائت شرعیه: استصحاب مؤمن 📅 ۹ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از میان وجوه استدلال شده برای اثبات برائت شرعیه، وجه ارتکاز علماء قدماء بر برائت شرعیه که مورد امضاء قرار گرفته بود بهترین وجوه شمرده می شد؛ وجه سنت نیز در اثبات برائت شرعیه تمام بود هم خود حدیث رفع سندا و دلالة تمام بود و هم استفاضه مضمونی وجود داشت حتی اگر روایتی مختص به شبهات موضوعیه باشد با الغاء خصوصیت می توان از آن روایت برای اثبات برائت شرعیه در شبهات حکمیه بهره برد. 2️⃣اگر چه مفاد استصحاب مؤمِّن با برائت یکی است که ترخیص در مخالفت است اما مجرای استصحاب با مجرای برائت دو تاست؛ برائت در موارد شکّ در تکلیف جاری می شود اما در استصحاب هم شکّ لازم است و هم یقین سابق که باید فعلی باشد؛ بنابراین مجرای برائت اعمّ از استصحاب است و این دو اصل دو اصل مستقل هستند
240129_001.mp3
6.48M
📢 📅۹ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر توجیه محتضر به سمت قبله واجب کفایی باشد پس اگر دیگران چنین نکرذدند و محتضر خودش توانایی این کار دارد بر او واجبست که خود را به سمت قبله قرار دهد؛ زیرا بین دو تکلیف ملازمه عرفیه برقرار است. 2️⃣اگر دیگران نتوانستند که محتضر را به سمت قبله با کیفیت گفته شده قرار دهند پس به صورت و مقداری که امکان دارد باید او را به سمت قبله قرار دهند مثلا او را به پهلوی چپ یا راست بخوانند یا نشسته رو به قبله قرار دهند و دلیل همه ی این فروعات ملازمه عرفیه است که اگر چنین تکلیفی تام الاجزاء و الشرائط ممکن نبود پس به هر مقداری که می توان باید آن امتثال نمود. 3️⃣قاعده میسور فاقد مدرک است اما در نظر مختار همیشه صغرای ملازمه عرفیه است و هر کجا که عرف بین تکلیف تام الاجزاء و الشرائط و تکلیف ناقص ملازمه ببیند باید پذیرفت.
240130_001.mp3
6.31M
📢 📅۱۰ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣سید معتقد است که توجیه بدن محتضر به سمت قبله باید به اذن ولی او باشد اما در نظر مختار این توجیه مصداق تصرف عدوانی در بدن نیست و لذا نیازی به اذن از خود محتضر اگر مشاعر او کار می کند یا از ولی او اگر مشاعر او کار نمی کند نیست. 2️⃣در نظر مشهور همان دلیلی که دلالت بر حرمت تصرف در مال دیگران بدون رضایت و طیب نفس ایشان داشت بالملازمه یا بالاولویه دلالت دارد بر حرمت تصرف در بدن دیگران وقتی رضایت بر این تصرف ندارند. 3️⃣ملاک حرمت تصرف در اموال یا ابدان دیگران در نظر مشهور عدم رضایت صاحب مال یا صاحب بدن است اما ملاک در نظر مختار عبارتست از عدوانیت تصرف و همیشه این عدوانیت وقتی رخ می دهد که اذنی از طرف مالک مال یا صاحب بدن داده نشده باشد یا اگر اذنی داده شده است اماراتی در رفتار یا گفتار وی بر عدم رضایت وجود دارد.