eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231227_002.mp3
6.86M
📢 ؛ادله برائت شرعیه 📅 ۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣آیات استدلال شده بر برائت شرعیه هیچ کدام تمام نیستند و قاصر از اثبات مدعا هستند. 2️⃣در آیه «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» نفی عذاب شده است در حالی که وقتی برائت شرعیه از این آیه استفاده می شود که نفی عذاب از غیر مستحقین عقوبت را بیان کند و الا نفی عذاب از مستحقین عقوبت از باب عفو و رحمت الهی است و ربطی به برائت شرعیه ندارد. 3️⃣بعث رسول در آیه «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» لزوما به معنای وصول تکلیف نیست تا برائت شرعیه اثبات شود بلکه محتمل است به معنای عدم صدور تکلیف باشد که ربطی به برائت شرعیه ندارد زیرا موضوع برائت شرعیه احتمال تکلیفی است که واصل نشده باشد نه احتمال تکلیفی که صادر نشده باشد. 4️⃣استدلال بر آیه «قل لا اجد فیما اوحی الی ...» بر برائت شرعیه بر پایه کنایه بودن «عدم وجدان» از عدم وصول تکلیف و فرق داشتن آن با عدم وجود استوار است و هر دوی اینها ثابت نیست؛ ظهور عدم وجدان در آیه نسبت به نبی اکرم عدم صدور تکلیف است و همچنین عدم وجدان تکلیف در مورد معصومین علیهم السلام همان عدم وجود تکلیف است که ربطی به برائت شرعیه ندارد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231230_001.mp3
6.6M
📢 ؛ م ۳ 📅 ۹ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع وجوب غسل مسّ میت، مقیَّد است الا نسبت به «غیر مغسَّل بودن» که نسبت به آن مرکَّب است؛ دلیل این تفصیل فهم عرفی است که تمامی موارد مانند میت بودن یا میت انسانی بودن یا بارد بودن یا شهید نبودن مربوط به خود میت می شد پس موضوع نسبت به آنها مقیَّد بود اما «مغسَّل بودن یا نبودن میت» مربوط به فعل دیگری است و موضوع نسبت به آن مرکَّب است. 2️⃣استصحاب هیچ گاه در اجزای موضوع مقیَّد جاری نمی شود زیرا مثبِت می شود و تنها در خود مقیَّد جاری خواهد شد اما استصحاب می تواند در اجزای موضوع مرکَّب جاری شود. 3️⃣اگر «غیر شهید بودن» جزء موضوع باشد در فرض شک استصحاب عدم نعتی در آن جاریست و نتیجه آن وجوب غسل مسّ خواهد بود و اگر قید باشد استصحاب «عدم مسّ میت انسانی غیر شهید» جاری می شود که نتیجه اش عدم وجوب غسل مسّ است.
231230_002.mp3
6.8M
📢 ؛ادله برائت شرعیه 📅 ۹ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر در تکلیفی معلوم باشد که ابلاغی راجع به آن واقع نشده و فقط احتمال تشریع داشته باشد برائت عقلیه و عقلائیه جاری می شود و این که برائت عقلیه انکار شد در فرض احتمال ابلاغ و علم به عدم وصول بود. 2️⃣حکم سه مرحله دارد: تشریع، ابلاغ، وصول؛ تنها در مرحله سوم است که اگر تکلیفی واصل نشد اما احتمال تشریع و ابلاغ داشت برائت عقلیه انکار شد بلکه احتیاط عقلی قبول شد اما اگر تکلیفی اساسا تشریع نشده باشد یا تشریع شده اما توسط نبی اکرم ابلاغ نگردیده باشد دیگر احتیاط عقلی در کار نیست بلکه برائت عقلیه و عقلائیه جاریست. 3️⃣ به چهار آیه از قرآن برای اثبات برائت شرعیه استدلال شده است که هیچ کدام در استدلال تمام نیستند.
231231_001.mp3
7.12M
📢 ؛ م ۴ و ۵ 📅 ۱۰ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر ماسّ از بین دو میت مشتبه بین انسان و حیوان بودن به هر دو دست زد غسل مس بر او واجب می شود و اگر به یکی دست زد اصل مؤمِّن در یکی از اطراف شبهه بدون معارض جاری می شود و غسل مسّ واجب نیست. 2️⃣اگر صبی و مجنون مسّ میت انسانی کردند برای نماز بعد از بلوغ و افاقه باید غسل مسّ را انجام دهند و اگر صبی ممیز غسل مسّ انجام دهد صحیح است زیرا عبادات صبی مشروع است نه تمرینی.
231231_002.mp3
8.3M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۰ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مراد از رفع در حدیث رفع، رفع مؤاخذه و عقاب است که با رفع سبب آن حاصل می شود. 2️⃣حدیث رفع در مقام امتنان است؛ از این گزاره مشهور استفاده کرده اند که پس اتیان تکلیف در مواردی که رفع تکلیف شده است صحیح است با وجود این که امری در کار نیست؛ چون اتیان تکلیف در موارد مرفوع العقاب در این حدیث مانند اضطرار یا اکراه دارای ملاک است؛ نتیجه این است که اگر عبد، نماز اکراهی یا اضطراری خواند نیاز به اعاده یا قضاء ندارد. 3️⃣ادعای مشهور در مسئله قبل درست است اما تفسیر ایشان تمام نیست؛ بلکه هم نماز اضطراری و هم تسهیل دارای مصلحت مساوی هستند و عبدی که اقدام به نماز در ظرف اضطرار یا اکراه کرده است عملش دارای مصلحت است و اگر نماز را در این ظرف ترک می کرد باز از مصلحت تسهیل بهره جسته بود.
240101_001.mp3
5.96M
📢 ؛ م ۶،۷،۸ 📅 ۱۱ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وجوب غسل مسّ، شرطی است نه تکلیفی و فقط شرط صحت نماز است و لذا بر صبی و مجنون که مسّ میت کرده اند وجوب شرطی بعد از بلوغ و افاقه دارد در حالی که اگر تکلیف بود بر صبی و مجنون واجب نمی شد. 2️⃣مادری که طفل مرده به دنیا آورده است باید غسل مسّ کند؛ زیرا بچه هنگام خروج با دهانه رحم مادر که از اعضای ظاهری اوست تماس پیدا کرده است؛ اطلاق مقامی بر عدم وجوب غسل مسّ بر مادر درست نیست زیرا محتمل است که سکوت امام درباره این مسئله به خاطر اکتفاء به غسل نفاس باشد که عادتا بر مادر واجب شده است. 3️⃣بچه ی زنده ای که از شکم مادر مرده به دنیا می آید غسل مسّ میت بر او وجوب شرطی دارد؛ زیرا هنگام خروج و همچنین در رحم مادر با اعضای ظاهری و باطنی میت تماس داشته است؛ بنابراین طفل یا باید در سن تمییز غسل مسّ کند یا بعد بلوغ غسل مسّ کند تا نماز های او صحیح شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240101_002.mp3
7.68M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۱ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ «ما لا یعلمون» در حدیث رفع ناظر به جهل بسیط است و «نسیان» ناظر به جهل مرکَّب و غفلت. 2️⃣سه حکم از احکام شرعیه است که بر اساس حدیث رفع در ظرف اضطرار یا نسیان یا جهل یا اضطرار یا ... برداشته می شود: ایجاب، تحریم، ایجاب الاحتیاط؛ زیرا فقط در همین سه حکم است که رفع مؤاخذه و عقاب معنا دارد و در سایر احکام شرعیه مانند احکام وضعیه یا تکلیفیه واقعیه غیر الزامیه عقابی در صورت مخالفت وجود ندارد که حدیث رفع بخواهد آن را بردارد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣قابل توجه طلاب محترم دروس حضرت استاد سه شنبه و چهارشنبه تعطیل میباشد ان شاءالله شروع دروس از روز شنبه ۱۶ دیماه خواهد بود
240106_001.mp3
6.57M
📢 ؛ م ۹ تا ۱۴ 📅 ۱۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر با همسر مرده اش جماع کرد دو غسل جنابت و مسّ میت واجب می شود اما دو تا غسل را می تواند با یک غسل انجام دهد و از دلیل استفاده می شود که اگر نیت یکی از دو تا را هم کرد باز همان یک غسل انجام شده از دیگری کفایت می کند. 2️⃣محکوم به اعدام اگر قبل از اعدام خودش غسل میت کند یاک می شود و بعد اعدام دیگر غسل میت واجب نخواهد بود و همچنین غسل مسّ هم واجب نیست؛ زیرا درست است که ادله وجوب غسل مسّ میتی که غسل داده شده از مورد مفروض منصرف نیست اما اطلاق ادله وجوب غسل مسّ هم در مورد مفروض معلوم نیست و باید به اصل عملی برائت رجوع کرد. 3️⃣در نظر سید یزدی سه امر است موضوع وجوب غسل مس میت می شود: مس میت انسانی، مس قطعه مبانه از حی یا میت وقتی مشتمل بر استخوان باشد؛ در نظر مختار موضوع حکم مذکور فقط امر اول است 4️⃣مس میت ناقض وضوست در نظر سید و لذا بر ماس واجبست هم وضو بگیرد و هم غسل کند؛ زیرا قول صحیح این است که هیچ غسلی مغنی از وضو نیست مگر غسل جنابت که وضو گرفتن همراه با آن لازم نیست نه اینکه مشروع نباشد.
240106_002.mp3
6.65M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برداشتن ایجاب احتیاط که از احکام تکلیفی ظاهری است توسط حدیث رفع به معنای عدم مصداق متجرّی بودن مخالفت کننده ی با این حکم ظاهری است و لذا دیگر مستحق عقوبت نمی باشد. 2️⃣رفع واقعی رفع فعلیت تکلیف است و موضوع تکلیف در آن مقیَّد می شود اما رفع ظاهری رفع تنجز تکلیف است؛ در رفع ظاهری شارع دو تا تشریع دارد که در یکی موضوع مطلق است و در دیگری اذن در مخالفت با آن تکلیف را می دهد. 3️⃣مرحوم آخوند رفع تکلیف در همه موارد تسعه را رفع واقعی می داند و ترخیص در مخالفت را با حقیقت تکلیف در تناقض می داند. 4️⃣حقیقت تکلیف در نظر مرحوم آخوند اراده یا شوق شدید مولاست در حالی که راضی به ترک فعل نیست اما این نظر درست نیست و حقیقت آن چیزی جز طلب و ردع نیست و لذا با ترخیص در مخالفت با تکلیف قابل جمع خواهد بود.
240107_001.mp3
6.56M
📢 ؛ م ۱۴ تا ۱۹ 📅 ۱۷ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر ماسّ وضو داشت و مسّ میت کرد فقط بر او واجب است به وجوب شرطی که غسل کند و نیازی به وضو گرفتن نیست. 2️⃣ارتکاز متشرعه بر این است که غسل هیچ کیفیت خاصی ندارد و همین که تمام بدن به صورت قربی شسته شود کافی است و این ارتکاز در مورد تمامی اغسال وجود دارد. 3️⃣مسّ میت مانند حدث اصغر عمل می کند و لذا برای مسّ کتابت قرآن یا طواف واجب باید غسل مسّ انجام داد اما حرمت دخول یا مکث در مساجد یا حرمت وطی در مورد حائض و جنب بود نه در مورد ماسّ میت. 4️⃣حدوث حدث اصغر یا اکبر در اثناء غسل مسّ باعث بطلان غسل مسّ نمی شود مگر این که در اثناء غسل مسّ، میتی را مسّ کند که در این صورت باید غسل را از سر بگیرد. 5️⃣اگر چندین مرتبه مسّ میت انجام داد یک غسل مسّ بر او واجب می شود از باب تداخل در اسباب نه تداخل در مسببات؛ زیرا در ارتکاز است که حدث از امور تکرر پذیر نیست.
240107_002.mp3
8.05M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۷ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شهید صدر قائل است که رفع در همه ی فقرات حدیث رفع، واقعی است مگر در سه مورد: ما لا یعلمون، خطا، نسیان؛ این سه فقره شامل جاهل بسیط و جاهل مرکَّب و غافل می شوند که رفع در مورد آنها ظاهری است؛ هم ادعای فعلیت تکلیف نسبت به غافل و جاهل مرکَّب مبتلا به اشکال است و هم ادعای عدم تنجز تکلیف در مورد آنها مبتلا به اشکال دیگری است. 2️⃣اگر تکلیف، طلب انشائی باشد چنان که مشهور و شهید صدر قائلند آن گاه فعلیت تکلیف نسبت به غافل و جاهل مرکَّب محال است اما اگر تکلیف، انشاء الطلب باشد فعلیت تکلیف نسبت به آنها ممکن است. 3️⃣منجَّز نبودن تکلیف نسبت به غافل و جاهل مرکَّب اگر به خاطر عدم وجود منجِّز یعنی احتمال باشد که دیگر ربطی به حدیث رفع ندارد و اگر به معنای ترخیص در مخالفت که مستفاد از حدیث رفع است باشد در مورد غافل و جاهل مرکَّب محال است. 4️⃣چون وصول ترخیص به غافل و جاهل مرکَّب محال است و تا وصول نباشد ترخیص در مخالفت فعلی نمی شود پس رفع ظاهری درباره غافل و جاهل مرکَّب محال است. 5️⃣دلیل این که رفع در مورد جاهل بسیط در حدیث رفع ظاهری است اجماع یا ضرورت قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل نیست بلکه به این خاطر است که ادله ی تکلیف نسبت به جاهل بسیط اطلاق دارند و این که حدیث رفع در مقام رفع ظاهری در مورد او باشد عرفی تر از آن است که حدیث رفع آن ادله را مقیَّد کند.
240108_001.mp3
5.82M
📢 ؛ م ۲۰ 📅 ۱۸ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نجاست دست ملاقی با میت شرطیت سرایت نجاست و وجود رطوبت در ماسّ یا ممسوس وجود دارد اما در وجوب غسل مسّ وجود رطوبت در ماسّ یا ممسوس شرط نیست. 2️⃣درست است که در ادله ی نجاست ملاقی با میته انسانی سخنی از وجود رطوبت برای سرایت نجاست نیامده است اما ارتکاز عرفی وجود دارد که مانع انعقاد اطلاق در این ادله می شود و آن ارتکاز عرفی این است که ملاقی با نجس متنجس نمی شود مگر رطوبتی در کار باشد تا نجاست سرایت کند. 3️⃣در نظر مختار میته میت انسانی از نجاسات نیست؛ زیرا اولا ادله ی اقامه شده بر نجاست آن تمام نیست و ثانیا اطلاق مقامی در مسئله ظهور در طهارت آن دارد. 4️⃣سه کس هستند که مستحق عقوبتند و بر آنها واجب است که توبه کنند: عاصی (مخالفت کننده با تکلیف منجَّز)، متجرّی، مفوِّت ملاک (مانند کسی که قبل از رسیدن وقت نماز آب و خاک را تفویت کند تا در داخل وقت فاقد الطهورین شود)
240108_002.mp3
7.62M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۸ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیل قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل بسیط صرف اجماع علماء نمی تواند باشد زیرا این اجماع که تعبدی نیست بلکه مجموع ادعای اجماع و اتفاق علماء و اطلاق ادله ی تکالیف نسبت به جاهل بسیط منشأ اطمینان نوعی می شود که چنین قاعده ای درست است و لذا با وجود این که ظهور رفع در حدیث رفع در رفع واقعی است اما در فقره «ما لا یعلمون» ظهور در رفع ظاهری دارد به خاطر اطمینان نوعی که بیان شد. 2️⃣فعلیت تکلیف نسبت به مکلف غیر ملتفت (جاهل مرکَّب و غافل) محذور استحاله عقل نظری دارد و آن استحاله این است که محال است انشاء الطلب نسبت به چنین مکلفی فرد طلب انشائی شود؛ زیرا امکان انبعاث چنین مکلفی نیست.
240109_001.mp3
6.5M
📢 ؛ وجوب توبه 📅 ۱۹ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣توبه از واجبات عقلی و شرعی است مانند وجوب رد امانت البته بر ترک توبه استحقاق عقوبت نیست زیرا با غرضی که مولا در جعل توبه داشته است که رحمت و امتنان بر بندگان گنهکار است سازگار نیست. 2️⃣وجوهی که بر استحاله مولوی بودن امر به توبه بیان شده است درست نیست و هیچ محذوری در مولوی بودن اوامر توبه وجود ندارد؛ بله، ظهور آیات و روایاتی که در آنها امر به توبه شده است اما غایتی برای توبه بیان گردیده است در ارشادی بودن است؛ مانند امر در آیه «توبوا الی الله توبة نصوحا یکفر عنکم» که غایت توبه کردن را تکفیر گناهان شمرده است. 3️⃣ملازمه ای بین وجوب شرعی داشتن یک تکلیف با استحقاق عقوبت داشتن آن نیست؛ چنان که در باب ترتب قول صحیح آن است که دو واجب شرعی وجود دارد: صلاة و ازاله اما یک استحقاق عقوبت بر تارک هر دو بیشتر نیست؛ چون قدرت بر امتثال یک کدام از آن دو را داشته است.
240109_002.mp3
8.4M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۱۹ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣احتمال، منجِّز ذاتی نیست بلکه تقصیر است که منجِّز ذاتی است و در این مبنا بین نظر مختار با نظر شهید صدر اختلاف وجود دارد و لذا در مورد مکلف غیر ملتفت مقصِّر (نسبت به جهل مرکَّب و غفلت خود مقصِّر است و می توانست تحفظ کند یا فحص کند تا به جهل مرکَّب نرسد) تکلیف، منجَّز است و مخالفت مقصِّر با تکلیف فعلی استحقاق عقوبت می آورد. 2️⃣تکلیف در مورد مکلف غیر ملتفت اگر به طلب انشائی تعریف شود، محذور استحاله عقل نظری دارد اما اگر تعریف به انشاء الطلب شود هیچ محذور ثبوتی (نه استحاله عقل عملی و نه نظری) ندارد حتی اگر شارع مقدس خداوند متعال باشد که عالم به عدم امکان انبعاث مکلف غیر ملتفت است.
240110_001.mp3
5.76M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۰ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در حقیقت توبه دو امر نقش دارند: ندامت از ارتکاب گناه و عزم و اراده بر عدم بازگشت به ارتکاب گناه 2️⃣استغفار در تحقق توبه شرط نیست؛ بلکه استغفار یک دعا و طلب بخشش است. 3️⃣اینکه تمام مشایخ بلا واسطه یا مع الواسطه ابن ابی عمیر ثقه باشند مبتنی بر یک قاعده رجالی است که بعضی قبول کرده اند؛ شیخ طوسی در عده ادعا کرده است که ابن ابی عمیر «لا یرسل و لا یروی الا عن ثقة»؛ این ادعای شیخ نه از باب حجیت خبر ثقه و نه از باب حجیت قول اهل خبره برای دیگران حجت می شود؛ زیرا وثاقت امری حسی است و شیخ از روی حدس این ادعا را فرموده است؛ خبر ثقه در امر حسی وقتی از روی حس باشد حجت است و قول اهل خبره در امر حدسی وقتی از روی حدس باشد حجت است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240110_002.mp3
6.86M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۲۰ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تکلیف کردن غیر ملتفت (جاهل مرکب یا غافل) محذور عقلی به لحاظ قبح عقوبت غیر ملتفت یا عدم امکان انبعاث غیر ملتفت ندارد زیرا می توان تکلیف را انشاء الطلب دانست اما مشکل فعلیت تکلیف بر غیر ملتفت حدیث رفع است که بر اساس آن یا رفع باید واقعی باشد یا ظاهری و رفع ظاهری بر غیر ملتفت محال است؛ بنابراین فعلیت تکلیف بر غیر ملتفت مشکل اثباتی به لحاظ حدیث رفع دارد. 2️⃣ظاهر رفع در حدیث رفع، رفع واقعی است و همچنین رفع ظاهری در مورد غیر ملتفت غیر ممکن است؛ این دو نکته سبب می شود رفع در مورد غیر ملتفت، واقعی باشد نه ظاهری چنان که مشهور هم همین ادعا را دارند. 3️⃣ادعای مختار با مشهور در رفع واقعی تکلیف نسبت به غیر ملتفت یکی است اما مشهور مشکل تکلیف کردن غیر ملتفت را در استحاله عقل عملی و نظری می دانند؛ نظر صحیح آن است که این استحاله ها درست نیست بلکه مشکل فعلیت تکلیف برای غیر ملتفت از ناحیه حدیث رفع و استحاله رفع ظاهری در مورد غیر ملتفت است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240113_001.mp3
6.48M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در حقیقت توبه عزم بر عدم بازگشت دوباره به گناه در آینده شرط نیست؛ زیرا دلیلی بر اعتبار این امر در توبه وجود ندارد. 2️⃣عزم و تصمیم عبارتست اراده بر انجام فعل در آینده و اراده از افعال اختیاری غیر ارادی است؛ فعل اختیاری است زیرا در مقابل فعل اضطراری و فعل موجَب قرار دارد و غیر ارادی است زیرا اراده دیگر مسبوق به اراده دیگر نیست. 3️⃣ندامت از ارتکاب معصیت و تصمیم بر عدم بازگشت دوباره به گناه دو فعل اختیاری جداگانه هستند و متلازمین نیستند ( که مرحوم تبریزی قائل بودند) 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240113_002.mp3
7.68M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۲۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اینکه مشهور تکلیف کردن غیر ملتفت را محال می دانند با ظاهر حدیث رفع هم ناسازگار است؛ زیرا رفع امر محال که امتنان نیست اما با توجه به مبنای مختار که تکلیف کردن غیر ملتفت ممکن است، رفع در حدیث رفع امتنان می شود. 2️⃣رفع ظاهری در مورد جاهلین بسیط به معنای ترخیص در مخالفت با تکالیف مجهوله است و احتمال نفی ایجاب احتیاط و احتمال ترخیص در فعل یا ترک در مراد از رفع ظاهری درست نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240114_001.mp3
7.05M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قید عزم بر عدم بازگشت دوباره به گناه در حقیقت توبه ماخوذ نیست اما اگر قیدیت آن مشکوک باشد باید عقلا این قید را نیز لحاظ کرد. 2️⃣از روایات نمی توان استدلال نمود بر حدود و ثغور توبه زیرا توبه از واجبات شرعی است که استحقاق عقوبت در مخالفت آن نیست و چنین واجباتی تنجز و تعذر ندارند تا روایات در ثبوت یا نفی قیود در آن حجت باشد.
240114_002.mp3
5.8M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث رفع 📅 ۲۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مراد از «ما» در «ما لا یعلمون»، تکلیف جزئی است که از آن به مجعول یاد می شود؛ بنابراین «ما لا یعلمون» یعنی تکلیف فعلی جزئی مشکوک؛ این فقره هم شامل شبهات موضوعیه می شود و هم حکمیه و جامع بین این دو شبهه، مجعول است که «ما» موصول شامل آن می شود. 2️⃣جامع بین شبهه موضوعیه و حکمیه، تکلیف جزئی فعلی است نه تکلیف که شهید صدر ادعا کرده است؛ تفاوت این دو شبهه در منشأ شبهه است؛ منشأ شبهه موضوعیه اشتباه خارجی است و منشأ شبهه حکمیه شکّ در تشریع مولاست. 3️⃣مشکلی نیست که مراد از «ما» در «ما لا یعلمون» مجعول باشد و مراد از «ما» در سایر فقرات حدیث رفع فعل باشد و اشتراک «ما» در این فقرات صغرای وحدت سیاق نیست.
🏴دروس حضرت استاد روز دوشنبه هم زمان با شهادت امام هادی علیه السلام تعطیل است
240116_001.mp3
7.66M
📢 ؛ حقیقت توبه 📅 ۲۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر قیدی که قیدیت آن در تحقق توبه مشکوک باشد را عقلا باید اتیان کرد تا توبه محقق شود اما اگر آن قید را نشود اتیان کرد یا تحقق آن مشکوک باشد همان قید ندامت در تحقق توبه کافی است؛ مثلا تمشی عزم بر عدم بازگشت بر عمده ی گنهکاران روشن نیست که محق شود چون مطمئن هستند دوباره مغلوب شیطان خواهند شد اما با این وجود با صرف ندامت توبه محقق خواهد شد. 2️⃣مرتبه اعلا و بالای توبه از جمیع گناهان با تحقق شش شرط محقق می شود: ندامت، تصمیم بر عدم بازگشت، اداء حق الناس، اداء حق الله، آب کردن گوشتی که بر بدن از راه حرام روییده است، چشاندن سختی عبادت الهی بر بدنی که لذت ارتکاب گناه را چشیده است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240116_002.mp3
6.78M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۲۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۶۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مشکل سندی حدیث رفع به نقل صاحب وسائل در احمد بن محمد بن یحیی العطار است؛ چهار طریق پیشنهاد شده است برای تصحیح وثاقت ایشان: ایشان از مشایخ اجازه و حدیث شیخ صدوق بوده اند، علامه در خلاصه بالالتزام وثاقت ایشان را قبول کرده است، شیخ بهایی و شهید ثانی ایشان را توثیق کرده اند، طریق مرحوم تبریزی در وثاقت عام بر ایشان صادق است. 2️⃣مرحوم تبریزی قائل بوده اند که اگر شخصی از معاریف باشد و قدحی از او در کتب رجالی نرسیده باشد اطمینان به حسن ظاهر او حاصل می شود که منشأ اماره عقلائیه بر وثاقت یا عدالت است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi