eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
240513_002.mp3
6.8M
📢 📅 ۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۱۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مدرسه میرزا قائلند که شارع می تواند در بعض اطراف علم اجمالی ترخیص دهد و از جهت علم اجمالی محذوری در این ترخیص وجود ندارد اما مرحوم آقا ضیاء قائل به استحاله در این مسئله شده اند. 2️⃣ریشه نزاع بین مدرسه میرزا و مرحوم آقا ضیاء در مسئله امکان ثبوتی ترخیص شارع در بعض الاطراف علم اجمالی بر می گردد به مبانی ایشان در متعلق علم اجمالی که مدرسه میرزا قائل به جامع بودند و مرحوم آقا ضیاء قائل به فرد معیَّن بودند.
240514_001.mp3
5.35M
📢 ؛ م ۱۰، ۱۱ 📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۱۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر ادعای شخص بر ولایت یا وصایت از طرف میت برای تجهیز با ادعای دیگر تعارض داشت پس شبهه موضوعیه است و در نظر مشهور خبر ثقه در موضوعات حجت نیست و باید بینه در کار باشد تا قول مدعی ثابت گردد اما در نظر مختار خبر ثقه چه در شبهات حکمیه و چه در شبهات موضوعیه حجت است. 2️⃣اصل اعبار قصد قربت در تعبدیات به ارتکاز متشرعه ثابت است و لذا در موارد مشکوک در تضیق و توسعه قصد قربت به اصل برائت از تضیق تمسک می شود. 3️⃣اگر قصد امتثال امر مولا همراه با دفع ضرر مکرِه باشند در تحقق نماز میت یا تغسیل میت پس اگر هر کدام به صورت علت تامه داعویت برای عمل تعبدی داشته باشند قصد قربت متمشی می شود و عمل تعبدی صحیح است اما اگر هر کدام داعویتی در حدّ علت ناقصه داشتند پس در نظر مشهور عمل عبادی باطل است؛ قول مختار می گوید که در حالت دوم نیز قصد قربت متمشی شده است و عمل صحیح است به خاطر جریان اصل برائت از تضیق در موارد قصد قربت.
240514_002.mp3
6.63M
📢 📅 ۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۱۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ادله اصول مؤمنه بعض اطراف علم اجمالی که فرد معیَّن است را شامل می شود مانند وقتی که در یک طرف اصل منجِّز در کار است که در این صورت اصل مؤمن بلا معارض در طرف دیگر جاری خواهد شد. 2️⃣اگر یک طرف از محل ابتلاء خارج شد و بعد علم اجمالی به تکلیف در یکی از اطراف باشد پس نه اصل منجز در مورد آن طرف خارج از محل ابتلا،جاری است و نه اصل مؤمن اما مکلف نسبت به آن، تکلیف فعلی دارد؛ در این صورت اصل مؤمن نسبت به طرف داخل در محل ابتلاء جاری می شود. 3️⃣اگر مکلف ببیند که خون در یک اناء افتاد اما فراموش کرد که کدام اناء بوده است پس اصل مؤمن در اناء دیگر که مکلف ریخته شدن خون در آن را ندیده است جاری خواهد بود. 4️⃣دلیل اصل مؤمن، فرد مردد را شامل نمی شود زیرا در موارد علم اجمالی مکلف می داند که مولا از او فرد مردَّد را طلب نکرده است بلکه تکلیف معیَّنی را طلب کرده است که برای مکلف نا معلوم است.
240515_001.mp3
6.2M
📢 ؛ م ۱۲ 📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نظر مختار هر کسی را که عرف به عنوان ولی بر بدن میت بشناسد همو می تواند عهده دار تجهیز میت بشود مباشرة یا تسبیبا و دیگران نباید در اعمال ولایت او مزاحمت ایجاد کنند؛ بنابراین شارع مقدس دخالتی در تعیین ولی نداشته است و اگر در روایتی از شوهر یا دیگری نام برده شده است از باب بیان آن کسی است که عرف زمان حضرت ولی می داند. 2️⃣تغسیل میت بر ولی میت واجب عینی است و اگر او اقدام نکرد بر جمیع مسلمین به صورت واجب کفایی واجب می شود. 3️⃣دلیل وجوب تغسیل بدن میت شیعه اثنا عشری اجماع علماء قدماء بر وجوب است و این اجماع منشأ اطمینان نوعی می شود که علی المختار منشأ اطمینان نوعی از حجج است.
240515_002.mp3
6.98M
📢 📅 ۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ادله اصول مؤمنه شامل هر دو طرف علم اجمالی به صورت مشروط هم نمی شود زیرا عرف این ادله را نسبت به مکلف دارای علم اجمالی مجمَل می بیند هر چند هیچ گونه محذور ثبوتی یا اثباتی در شمول به نحو مشروط در کار نیست. 2️⃣یک مورد از دو ثمره مبنای علیت و اقتضائیت علم اجمالی در مورد طرف خارج و طرف داخل از محل ابتلا ست؛ بنا بر مسلک علیت دیگر در طرف محل ابتلا اصل مؤمِّن جاری نیست اما بنا بر مسلک اقتضائیت اصل مؤمِّن در طرف داخل در محل ابتلا جاریست. 3️⃣مورد دوم از ثمره بین مبنای علیت و اقتضائیت وقتی است که اصل مشترک بین دو طرف به خاطر تعارض داخلی و اجمال دلیل جاری نمی شود اما یک طرف اصل مختصّ دارد مانند وقتی علم اجمالی به نجاست این لباس یا این آب وجود دارد؛ در طرف لباس اصل مشترک قاعده طهارت جاری نیست به خاطر اجمال دلیل و اصل برائت هم جاری نیست چون تکلیفی در لباس فرض نشده است اما در جانب آب مشکوک، اصل مختصّ براست بدون معارض جاری می شود بنابر مسلک اقتضائیت اما آقا ضیاء جریان این اصل مختصّ را نمی پذیرد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240518_001.mp3
7.29M
📢 📅۲۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نه اجماع می تواند دلیل وجوب تغسیل میت غیر اثنا عشری باشد و نه سیره متشرعه بر این حکم دلالت دارد و نه اطلاق موثقه سماعه « غسل المیت واجب» دلالت بر وجوب دارد زیرا چنین اطلاقی وجود ندارد. 2️⃣مرحوم حکیم معتقدند که به لحاظ صناعت دلیلی بر وجوب تغسیل میت غیر اثناعشری وجود ندارد اما اطمینان وجود دارد که این تغسیل از واجبات است. 3️⃣تحقیق در این است که قطع و اطمینان منجِّز هستند اما مؤمِّن نیستند بلکه علاوه بر قطع و اطمینان، احتمال و ظنّ هم از منجزات می باشند منتهی همیشه ادله اصول مرخصه و مؤمنه جلوی تنجزیت احتمال و ظنّ را می گیرند.
240518_002.mp3
6.66M
📢 📅 ۲۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استدلال شهید صدر بر عدم منجزیت احتمال در اطراف شبهات غیر محصوره این است که چون اطمینان بر خلاف در هر مورد از احتمالات وجود دارد دیگر آن احتمال نمی تواند منجِّز باشد و لذا جواز ارتکاب جمیع موجود است. 2️⃣شهید صدر معتقد است که اگر اطمینان بر خلاف احتمال در اطراف شبهات غیر محصوره زائل شود دوباره منجزیت احتمال بر می گردد مثلا اگر بداند از کل نانواهای دویست تایی مشکوک به استفاده آرد غصبی در این شهر فقط مجموعه بیست تایی آن در مسیر تردد و ابتلاء مکلف قرار دارد دیگر اطمینان به عدم غصبیت در این مجموعه بیست تایی زائل می شود و لذا احتمال در این مجموعه منجِّز خواهد بود. 3️⃣اشکال نقضی بر استدلال شهید صدر این است که همین استدلال در شبهات محصوره کثیر الاطراف وارد است و در آنجا کسی قائل به جواز ارتکاب بعض یا جمیع نیست.
240519_001.mp3
6.63M
📢 📅۳۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر برای شخص در مرحله عمل اطمینان یا قطع به تکلیف به وجود آمد که ادله مرخصه اطلاقی ندارد تا جلوی منجزیت آنها را بگیرد اما اگر اطمینان نوعی در کار بد و برای خد شخص بالفعل اطمینانی وجود نداشت باز باید عقلا احتیاط کرد زیرا ادله اصول مرخصه اطلاقی ندارد تا جلوی منشأ اطمینان نوعی بایستد. 2️⃣میت غیر اثنا عشری را باید تغسیل کرد و اگر مغسِّل مومن باشد پس باید به وظیفه خود در تغسیل عمل نماید یعنی او را بر طریقه مذهب جعفری تغسیل نماید. 3️⃣سید ماتن فرموده اند که تغسیل کافر به جمیع اقسام آن از محرمات است. 4️⃣کافر حربی کافری است که نه ذمّی باشد و نه معاهَد و نه مستأمِن
240519_002.mp3
7.14M
📢 📅 ۳۰ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اشکال دوم بر وجه شهید صدر در عدم منجزیت علم اجمالی در اطراف شبهات غیر محصوره این است که این اطمینان های بر خلاف احتمال، خودشان تعارض دارند و در سیره چنین اطمینان هایی حجت نیستند. 2️⃣اشکال سوم بر وجه شهید صدر این است که اطمینانی که ناشی از عوامل کمّی باشد را خود شما در جای دیگری از اصول قائل شدید که حجت نیستند و در ما نحن فیه اطمینان ها ناشی از عوامل کمّی و حساب احتمالات است. 3️⃣وجه دوم بر عدم حجیت علم اجمالی در شبهات غیر محصوره رفته است سراغ این مطلب که ترخیص شارع در جمیع اطراف در این شبهات وقتی مولا می داند عادتا عباد مرتکب جمیع اطراف نمی شوند قبحی ندارد. 4️⃣وجه سوم بر عدم حجیت علم اجمالی در اطراف شبهات غیر محصوره این است که ترخیص در جمیع اطراف در شبهات غیر محصوره ترخیص بر امر غیر مقدور است و ترخیص در امر غیر مقدور قبیح نیست؛ اشکال مشترک این وجه و وجه قبلی این است که ارتکاب جمیع اطراف در شبهات غیر محصوره عادتا محال نیست.
📣دروس حضرت استاد در یازدهم ذی القعده روز ولادت حضرت رضا علیه السلام تعطیل است
🏴دروس روز سه شنبه و چهار شنبه بر اساس تعطیلات اعلام شده تعطیل است عظم الله اجورکم
240525_001.mp3
6.11M
📢 📅۵ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیل حرمت تشریعی تجهیز کافر روایتی است که امام از دفن و تغسیل نصرانی نهی فرمودند و جنازه را فاقد کرامت شمردند؛ این روایت دلالت بر حرمت ذاتی ندارد و حداقل این است که وقتی مجمل شد قدر متیقن در آن حرمت تشریعی است. 2️⃣غالی و ناصبی و خارجی در بعضی از احکام با کفار مشترکند وقتی اعتقاد به توحید و رسالت داشته باشند. 3️⃣دلیل بر اینکه اولاد کفار به حکم والدین و اولاد مسلمین به حکم والدین هستند از حیث احکام تجهیز سیره متشرعه است.
240525_002.mp3
6.6M
📢 📅 ۵/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣گفته اند که احتیاط تام و موافقت قطعیه در اطراف شبهات غیر محصوره مقرون به علم اجمالی موجِب عسر و حرج می شود که کلام درستی نیست زیرا با فحص از چند مورد محدود می توان دایره علم اجمالی را کوچک کرد و عسر و حرجی لازم نمی آید. 2️⃣وجه مختار در علت عدم وجوب احتیاط در شبهات غیر محصوره مقرون به علم اجمالی این است که عرف مناقضه ای در شمول ادله اصول مرخصه نسبت به جمیع اطراف در اینجا نمی بیند در حالی که در شبهات محصوره این ارتکاز مناقضه در اذهان عرف بود که مانع انعقاد اطلاق در ادله اصول مؤمنه می شد.
240526_001.mp3
6.68M
📢 📅۶ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بچه پیدا شده در «دار الکفر» که اقلیتی مسلمان دارد اگر احتمال داده شود که این بچه از مسلمین باشد پس احکام مسلمان بر این لقیط مترتب است و دلیل این ادعا سیره است اما صغرویا در وجود چنین سیره ای تردید وجود دارد. 2️⃣بچه پیدا شده در «دار الاسلام» ملحق به مسلمین است پس اگر از دنیا رفت تجهیز بدن او مانند سایر مسلمین واجبست. 3️⃣جنین سقط شده بعد از ولوج روح در بدن او تغسیل او واجبست و ولوج روح وقتی است مغز جنین کاملا شکل گرفته و تدبیر امور بدن جنین به عهده او قرار بگیرد و نوعا بعد از چهار ماهگی جنین ولوج روح صورت می گیرد؛ قبل از ولوج روح «استواء خلقت» جنین کامل نشده و لذا تغسیل او واجب نیست.
240526_002.mp3
6.35M
📢 و الثالث 📅 ۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بنا بر مختار در شبهات غیر محصوره، ترخیص در جمیع اطراف محذوری ندارد؛ زیرا محذور ثبوتی در ترخیص در جمیع وجود نداشت و ارتکاز مناقضه هم مفقود است زیرا عرف در این اطراف غیر محصوره ارتکاب جمیع را عادتا محال می داند. 2️⃣بنابر مبنای شهید صدر در وجه عدم منجزیت علم اجمالی در شبهات غیر محصوره نه تنها نمی توان مخالفت قطعیه مرتکب شد بلکه مخالفت ظنیه هم جایز نیست و باید احتیاط نمود. 3️⃣اگر شبهه کثیر در کثیر شد مانند این که مکلف می داند بیست عدد نانوایی موجود در این شهر(کل نانوایی ها دویست تاست) از آرد غصبی استفاده می کنند پس حکم آن حکم شبهه محصوره است و نه مخالفت قطعیه جایز است و نه مخالفت احتمالیه. 4️⃣در موارد شکّ در شبهه محصوره و غیر محصوره اگر شبهه مفهومیه باشد بنا بر مختار باید احتیاط کرد اما اگر شبهه معنائیه باشد پس اطلاق دلیل مؤمِّن ترخیص را اثبات می کند.
240527_001.mp3
6.55M
📢 📅۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بچه سقط شده قبل از ولوج روح تغسیل واجب ندارد اما در پارچه ای پیچیده می شود و دفن می شود اما اگر بعد از ولوج روح سقط شد پس تغسیل واجب دارد و باید تکفین شرعی و دفن شرعی شود اما نماز میت بر او واجب نیست بلکه مستحب هم نیست؛ بله، اگر بچه متولد شد و تا قبل از شش سالگی از دنیا رفت نماز میت بر او مستحب است. 2️⃣تغسیل میت از واجبات تعبدیه است اما یک نیت قربی برای سه غسل کافی است زیرا سه غسل به منزله یک عمل است. 3️⃣می توانند چند نفر یک میت را تغسیل کنند و دلیل آن اطلاق مقامی و اصل برائت از اکثر است.
240527_002.mp3
7.39M
📢 📅 ۷/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣انحلال حقیقی علم اجمالی وقتی رخ می دهد که معلوم بالاجمال تبدیل به معلوم بالتفصیل شود و لذا اصل مؤمن یا قاعده طهارت در یک طرف بدون معارض جاری خواهد شد. 2️⃣انحلال حکمی وقتی است علم اجمالی به قوت خود باقی است اما اصل مؤمن و قاعده طهارت در یک طرف بدون معارض جاری گردد و لذا جهت مشترک در انحلال حقیقی و حکمی در حکم جریان اصل مؤمن در یک طرف است. 3️⃣علم اجمالی بر دو قسم است: محکی «احدهما» فرد معین باشد یا نداند محکی «احدهما» فرد معین است یا مردَّد. 3️⃣در قسم اول از علم اجمالی که محکی و مشار الیه «احدهما» فرد معیَّن است نسبت به حادثه ی معلوم بالتفصیل که مکلف می داند اناء یمین نجس شده است دارای شش فرض می شود که در سه فرض از این فروض شش گانه انحلال حقیقی علم اجمالی رخ می دهد و در سه فرض دیگر انحلال حقیقی واقع نمی شود. 4️⃣در این فروض شش گانه یک حادثه در موقع ظهر رخ داده است که همان حادثه ای است که علم اجمالی به «نجاسة احدهما» از آن متولد گردیده است و حادثه دومی قطعا یا تردیدا رخ داده است که اناء یمین با خون دیگری نجس شده است.
240528_001.mp3
7.13M
📢 📅۸ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بین غسل دهنده و میت مماثلت شرط صحت است پس اگر مرد را زن و زن را مرد غسل داد آن تغسیل باطل است مگر در موارد استثناء شده. 2️⃣دلیل بر اعتبار مماثلت در تغسیل اجماعات منقول در مسئله و نصوص وارده است و دلالت این نصوص خوب و سند آنها صحیح است. 3️⃣غسل دادن غیر مماثل نسبت به میتی که کمتر از سه سال دارد باعث بطلان غسل نمی شود؛ زیرا در روایاتی که اعتبار مماثلت شده است عنوان «رجل» و «مرئه» اخذ شده است که بر بچه زیر سه سال اطلاق نمی شود.
240528_002.mp3
8.21M
📢 📅 ۸/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در قسم دوم علم اجمالی وقتی علم به نجاست اناء یمین پیدا می شود مدرسه میرزا قائل است که انحلال حقیقی رخ می دهد اما مرحوم آقا ضیاء قائلند که انحلالی در کار نیست و علم اجمالی به قوت خود باقی است. 2️⃣ قسم دوم علم اجمالی دو احتمال را شامل است: اگر محکی «احدهما» فرد معین باشد پس انطباق بین معلوم بالتفصیل (نجاست اناء یمین) با معلوم بالاجمال (نجاست اناء یمین) برقرار است و انحلال حقیقی رخ می دهد اما احتمال دیگر این است که معلوم بالاجمال فرد باشد که در این احتمال انطباقی در کار نیست و انحلالی رخ نمی دهد. 3️⃣وقتی هر دو اناء نجس است در واقع و مکلف با «احدهما» اشاره به فرد مردد دارد پس معلوم بالاجمال فرد مردد است نه «نجاست هذا» در این فرض، «نجاست هذا» مصداق معلوم بالاجمال است نه خود معلوم بالاجمال 4️⃣در قسم دوم علم اجمالی انحلال حقیقی بعد از حصول علم تفصیلی به نجاست اناء یمین رخ نمی دهد و علم اجمالی کما فی السابق برقرار است و لذا حق با مرحوم آقا ضیاء است نه مدرسه میرزا.
240529_001.mp3
6.3M
📢 📅۹ / خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه۱۲۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر پسر بچه غیر ممیزی از دنیا برود و زنی او را تغسیل کند آیا بر مرد واجبست که دوباره آن جنازه را تغسیل کند؟ اصل برائت از اکثر جاریست و به این مرد می گوید تکلیفی نسبت به این جنازه در تغسیل آن ندارد. 2️⃣از موارد استثناء در لزوم مماثلت در تغسیل میت زوج و زوجه است که یک باب در وسائل برای جواز این تغسیل وارد شده است.
240529_002.mp3
6.34M
📢 📅 ۹/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در قسم دوم علم اجمالی انحلال حقیقی بعد از حصول علم تفصیلی به نجاست اناء یمین رخ نمی دهد و علم اجمالی کما فی السابق برقرار است و لذا حق با مرحوم آقا ضیاء است نه مدرسه میرزا. 2️⃣فرق بین وقتی که علم تفصیلی به نجاست اناء یمین در قسم دوم آمد با قبل آن در موارد احتمال در معلوم بالاجمال است؛ قبل از حصول علم سه امر به عنوان احتمال برای معلوم بالاجمال مطرح بود: فقط اناء یمین، فقط اناء یسار، فرد مردد اما بعد حصول علم به نجاست اناء یمین دیگر احتمال ندارد که فقط اناء یسار به عنوان فرد معین، معلوم بالاجمال باشد. 3️⃣از شش فرضی که در قسم اول علم اجمالی بیان گردید فقط سه فرض آن منحل به انحلال حقیقی می شدند و در قسم دوم علم اجمالی انحلالی در کار نیست. 4️⃣در تمام مواردی که انحلال حقیقی رخ نداد انحلال حکمی نیز وجود ندارد؛ زیرا دلیل اصل و قاعده طهارت اگر قبل از حصول علم تفصیلی طرف اناء یسار را شامل نشد این طور نیست در عمود زمان بعد از حصول علم به نجاست اناء یمین آن را شامل گردد.
240601_002.mp3
7.54M
📢 📅 ۱۲/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شمول و عدم شمول دلیل اصل مومن یا قاعده طهارت تابع معیار فلسفی و عقلی نیست بلکه نکته عرفی دارد مثلا در طرفین علم اجمالی وقتی اصل مومن یا قاعده طهارت بعض الاطراف را شامل می شود که در ذهن عرف ارتکاز مناقضه بین ترخیص شارع و معلوم بالاجمال وجود نداشته باشد. 2️⃣اگر در یک طرف یا بعض الاطراف در علم اجمالی اصل یا اماره منجز وجود داشت و بعد علم اجمالی حاصل شد پس اصل مومن یا قاعده طهارت در طرف دیگر بدون معارض جاری می شود و اصطلاحا انحلال حکمی رخ می دهد و اولین شرط آن این است که بین تکلیف ثابت به اماره یا اصل منجِّز با تکلیف معلوم بالاجمال مسانخت برقرار باشد. 3️⃣اگر ثقه ای خبر آورد که اناء یمین غصبی است و بعد علم اجمالی به نجاست احد الانائین پیدا شد پس در طرفین باید احتیاط کرد و انحلال حکمی رخ نمی دهد زیرا شرط مسانخت بین تکلیف ثابت شده به اماره منجز و تکلیف معلوم الاجمال مفقود است.
240602_002.mp3
7.96M
📢 📅 ۱۳/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳ 💠جلسه ۱۲۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شرط دوم انحلال حکمی در علم اجمالی این است که اماره یا اصل منجز در یک طرف بعد از حدوث علم اجمالی اتفاق نیفتاده باشد. 2️⃣اگر دو یا چند علم اجمالی طرف یا اطراف مشترک داشتند پس مشهور قائلند که علم اجمالی دوم دیگر منجِّز نیست و هم قائلین به علیت و هم قائلین به اقتضائیت می گویند که اصل مؤمن در اناء غیر مشترک از علم اجمالی دوم بدون معارض جاری می شود. 3️⃣اگر علم اجمالی به وجود نجاست در اناء ازرق یا ابیض در کار باشد و سپس علم اجمالی دومی به وجود نجاست در اناء ازرق یا اسود حادث شود پس مشهور قائلند که علم اجمالی دوم منجِّز نیست. 4️⃣دلیل قائلین به علیت تنجز علم اجمالی نسبت به عدم تنجز علم اجمالی دوم این است که در طرف مشترک محال است علم اجمالی منجِّز تکلیف باشد زیرا «المتنجَّز لا یتنجز ثانیا»؛ این دلیل درست نیست زیرا بنا بر مبنای ایشان ما نحن فیه از قبیل این است که معلول واحد حدوثا معلول یک علت باشد اما بقاءا معلول دو علت در عرض هم باشد. 5️⃣دلیل قائلین به اقتضائیت علم اجمالی برای تنجز هم درست نیست زیرا سه اصل مومن در اناء ازرق و ابیض و اسود در عرض هم در نظر گرفته می شوند و لذا با هم تعارض و تساقط می کنند و این طور نیست که اصل مؤمن در اناء اسود بدون معارض جاری باشد.