eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
240122_001.mp3
6.57M
📢 ؛ م ۳ 📅۲ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣هر کس می تواند تمام اموال خود را در زمان حیات خود به ملک دیگری درآورد تا برای ورثه چیزی نماند و دلیل این جواز قاعده سلطنت انسان ها بر اموال است. 2️⃣برخی فقهاء معتقدند که این قاعده نسبت به مریضی که مرض او منتهی به موت می شود ردع گردیده است و او تنها می تواند در ثلث اموال خود تصرف کند و آنها را از ملک ورثه بعد از موت خود بیرون کند و دلیل منجِّزات مریض روایتی است که در نظر مختار رادع نیست. 3️⃣اگر شخص به دروغ اقرار کند که تمام یا بخشی از اموال او برای زید است تا ورثه را محروم کند، کار حرامی مرتکب شده است زیرا تفویت او مصداق کذب، بغی، اضرار به ورثه است و همه این عناوین در شریعت حرام هستند.
240122_002.mp3
6.43M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ سند حدیث رفع 📅 ۲ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣چهار طریق سندی مستقل بر فقره «ما لا یعلمون» در حدیث رفع وجود دارد: طریق صاحب وسائل از توحید و خصال صدوق، طریق صاحب وسائل از کتاب نوادر، مرسله کافی از محمد بن احمد النهدی، مرسله صدوق در «من لا یحضره الفقیه»؛ این تعداد از روایت به علاوه طرق هفت گانه ای که از عامه رسیده است انسان را به اطمینان نسبت به این فقره از حدیث می رساند و استفاضه این فقره از روایت اثبات می شود؛ به علاوه طریق اول و دوم در نظر مختار تمام بود. 2️⃣مرسلات صدوق معتبر نیست حتی مرسلاتی که صدوق مستقیما از معصوم نقل کرده است؛ زیرا در مقدمه فرموده است که بر اخباری که در کتب خود می آورد حجت شخصی بین خود و خدای خود دارد و ظهور این جمله در این است که شیخ صدوق بر اعتبار و حجیت نوعی و عرفی وسائطی که در مرسلات حذف می کند صحه نمی گذارد.
240123_001.mp3
6.91M
📢 ؛ م ۳ و ۴ 📅۳ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مالی را در جایی دفن کرده یا قرضی در دست کسی دارد که کسی مطلع نیست بر او وقتی واجبست اعلام کند که عدم اعلام مصداق اضرار به ورثه یا بغی محسوب شود؛ مثلا اگر مال خود را دفن کند برای این که دست ورثه به آن نرسد، این فعل او عنوان اضرار به غیر دارد و حرام است. 2️⃣نصب ولی و قیِّم برای اطفال تا بعد از مرگ امور ایشان را به عهده بگیرد و ایشان را حفظ نماید واجب نیست مگر این که عدم نصب مصداق بغی و ظلم محسوب شود که در این صورت نصب ولی واجبست.
240123_002.mp3
7.46M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث اطلاق و سعه 📅 ۳ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث رفع سندا و دلالة بر برائت شرعیه تمام بود اما حدیث اطلاق نه سندا تمام است و نه دلالة؛ حدیث سوم، حدیث سعه است که سند آن اشکال دارد اما دلالت آن بر اباحه ظاهریه و برائت شرعیه خوبست. 2️⃣دلیل برائت شرعیه هم شامل کسی می شود که تکلیف فعلی برای او مجهول و مشکوک است و هم کسی که تفویت ملاک برای او مشکوک است؛ زیرا مفوِّت ملاک نیز مانند عاصی و متجری مستحق عقوبتست؛ بنابراین اگر مکلفی نداند که ناخن کاشتن او قبل فعلیت تکلیف باعث تفویت ملاک می شود تا مستحق عقوبت باشد یا تفویت ملاک نیست، برائت شرعیه شامل او می شود و انجام این کار قبل فعلیت تکلیف جایز است.
240124_001.mp3
6.42M
📢 ؛ م ۴ 📅۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نصب ولی و قیِّم برای اطفال تا بعد از مرگ امور ایشان را به عهده بگیرد و ایشان را حفظ نماید واجب نیست مگر این که عدم نصب مصداق بغی و ظلم محسوب شود که در این صورت نصب ولی واجبست. 2️⃣نصب قیم برای اطفال تا بعد از موت حقوق آنها یا موال ایشان از بین نرود وقتی واجبست که عدم نصب مصداق تضییع حقوق ایشان توسط «مولّا علیه» محسوب گردد و در این فرض واجبست که عدم نصب مصداق تضییع حقوق ایشان توسط «مولّا علیه» محسوب گردد و در این فرض واجبست که قیِّم منصوب امین باشد. 3️⃣اگر ثلث اموال خود را برای امور خیریه یا فقراء وصیت کرد لازم نیست که وصی منصوب امین باشد زیرا عرفا و عقلاء حقّی برای کسی درست نمی شود تا گفته شود نصب غیر امین بر اجرای وصیت تضییع حق اوست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240124_002.mp3
6.2M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث حجب 📅 ۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث حجب چهارمین حدیثی است که از آن برای اثبات برائت شرعیه استفاده شده است؛ سند این حدیث تمام نیست اما دلالت آن بر مدعا تمام است. 2️⃣دلالت حدیث حجب بر برائت شرعیه واضح تر از حدیث رفع است؛ زیرا در حدیث حجب، وجود تکلیف فعلی مفروض است و الا حجب و اخفاء الهی معنا نخواهد داشت و لذا رفع واقعی اصلا با حجب نمی سازد بلکه تکلیف فعلی موجود است اما نسبت به غیر ملتفتین واصل نشده است پس رفع و وضع در حدیث حجب، ظاهری است نه واقعی. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240127_001.mp3
5.8M
📢 فصل فی آداب المریض فصل فی عیادة المریض 📅۷ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۶ 📚موضوع جلسه : ⏺مستحبات و آداب مربوط به مریض و مربوط به عیادت مریض
240127_002.mp3
6.79M
📢 ؛ادله برائت شرعیه؛ حدیث حلّ 📅 ۷ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حدیث حلّ مختص به شبهات موضوعیه است و لذا دلالت بر برائت شرعیه در شبهات حکمیه ندارد اما سندش تمام است. 2️⃣از میان احادیثی که در قسم سنت بررسی گردید فقط سه حدیث رفع، سعه و حجب دلالت بر برائت شرعیه در شبهات حکمیه داشتند و به لحاظ سند تنها حدیث رفع تمام بود. 3️⃣از نظر سنت سه دلیل بر برائت شرعیه وجود دارد: اول، حدیث رفع است که سندا و دلالة تمام بود و دوم استفاضه مضمونی بود که از مجموع سه حدیث رفع و سعه و حجب استفاده می شد و برائت شرعیه را می رساند و سوم احادیث وارده در کتاب جامع احادیث شیعه در باب هشتم از ابواب مقدمات.
240128_001.mp3
6.68M
📢 📅۸ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣وجوب توجیه محتضر به سمت قبله ثابت نیست اما استحباب آن از روایتی که مرحوم صدوق در علل مسندا بیان فرموده است استفاده می شود. 2️⃣دلیلی که برای وجوب توجیه محتضر به سمت قبله بیان فرموده اند سقیم است؛ زیرا نه شهرت فتوایی بر این فتوا وجود دارد و قول مقابل وجوب نیز مشهور است و به علاوه شهرت فتوایی که یکی از حجج نیست و همچنین روایاتی که برای وجوب استدلال کرده اند اجنبی از محل کلام هستند زیرا در مورد میت هستند نه محتضر. 3️⃣کیفیت رو به قبله کردن محتضر به این صورت است که او را به صورتی بخوابانند که کف دو پای او رو قبله باشد.
240128_002.mp3
8.09M
📢 ؛ادله برائت شرعیه: ارتکاز علماء قدماء 📅 ۸ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣درست است که حدیث حلّ مختص به شبهات موضوعیه است اما عرف الغاء خصوصیت می کند و حکم این حدیث که برائت شرعیه است را در شبهات حکمیه نیز جاری می کند. 2️⃣بهترین وجه برای اثبات برائت شرعیه امضای ارتکاز علماء قدماء است که ارتکاز بر برائت در شبهات حکمیه بعد از فحص داشتند؛ این ارتکاز در مرئی و منظر امامان معصومین بوده است زیرا این ارتکاز متصل به ارتکاز اصحاب ائمه است؛ سکوت امامان ظهور در امضاء و اثبات برائت شرعیه دارد.
240129_002.mp3
6.27M
📢 ؛ادله برائت شرعیه: استصحاب مؤمن 📅 ۹ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از میان وجوه استدلال شده برای اثبات برائت شرعیه، وجه ارتکاز علماء قدماء بر برائت شرعیه که مورد امضاء قرار گرفته بود بهترین وجوه شمرده می شد؛ وجه سنت نیز در اثبات برائت شرعیه تمام بود هم خود حدیث رفع سندا و دلالة تمام بود و هم استفاضه مضمونی وجود داشت حتی اگر روایتی مختص به شبهات موضوعیه باشد با الغاء خصوصیت می توان از آن روایت برای اثبات برائت شرعیه در شبهات حکمیه بهره برد. 2️⃣اگر چه مفاد استصحاب مؤمِّن با برائت یکی است که ترخیص در مخالفت است اما مجرای استصحاب با مجرای برائت دو تاست؛ برائت در موارد شکّ در تکلیف جاری می شود اما در استصحاب هم شکّ لازم است و هم یقین سابق که باید فعلی باشد؛ بنابراین مجرای برائت اعمّ از استصحاب است و این دو اصل دو اصل مستقل هستند
240129_001.mp3
6.48M
📢 📅۹ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر توجیه محتضر به سمت قبله واجب کفایی باشد پس اگر دیگران چنین نکرذدند و محتضر خودش توانایی این کار دارد بر او واجبست که خود را به سمت قبله قرار دهد؛ زیرا بین دو تکلیف ملازمه عرفیه برقرار است. 2️⃣اگر دیگران نتوانستند که محتضر را به سمت قبله با کیفیت گفته شده قرار دهند پس به صورت و مقداری که امکان دارد باید او را به سمت قبله قرار دهند مثلا او را به پهلوی چپ یا راست بخوانند یا نشسته رو به قبله قرار دهند و دلیل همه ی این فروعات ملازمه عرفیه است که اگر چنین تکلیفی تام الاجزاء و الشرائط ممکن نبود پس به هر مقداری که می توان باید آن امتثال نمود. 3️⃣قاعده میسور فاقد مدرک است اما در نظر مختار همیشه صغرای ملازمه عرفیه است و هر کجا که عرف بین تکلیف تام الاجزاء و الشرائط و تکلیف ناقص ملازمه ببیند باید پذیرفت.
240130_001.mp3
6.31M
📢 📅۱۰ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۷۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣سید معتقد است که توجیه بدن محتضر به سمت قبله باید به اذن ولی او باشد اما در نظر مختار این توجیه مصداق تصرف عدوانی در بدن نیست و لذا نیازی به اذن از خود محتضر اگر مشاعر او کار می کند یا از ولی او اگر مشاعر او کار نمی کند نیست. 2️⃣در نظر مشهور همان دلیلی که دلالت بر حرمت تصرف در مال دیگران بدون رضایت و طیب نفس ایشان داشت بالملازمه یا بالاولویه دلالت دارد بر حرمت تصرف در بدن دیگران وقتی رضایت بر این تصرف ندارند. 3️⃣ملاک حرمت تصرف در اموال یا ابدان دیگران در نظر مشهور عدم رضایت صاحب مال یا صاحب بدن است اما ملاک در نظر مختار عبارتست از عدوانیت تصرف و همیشه این عدوانیت وقتی رخ می دهد که اذنی از طرف مالک مال یا صاحب بدن داده نشده باشد یا اگر اذنی داده شده است اماراتی در رفتار یا گفتار وی بر عدم رضایت وجود دارد.
240130_002.mp3
7.79M
📢 📅 ۱۰ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۷۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استصحاب عدم جعل ترخیص از ناحیه شارع در هر شبهه حکمیه که استصحاب منجِّز است جاری نیست زیرا اولا شک در ترخیص مساوق با قطع به عدم ترخیص است و ثانیا این استصحاب معارض است با استصحاب عدم مجعول که استصحاب مؤمِّن است. 2️⃣اعتراض شده است که ادله برائت شرعیه هیچ گاه شامل شبهات حکمیه نمی شود زیرا این شبهات دائما مقرون با علم اجمالی به وجود تکالیف در شریعت است و اصل مؤمِّن در اطراف علم اجمالی به خاطر تعارض داخلی جاری نمی شود که اعتراض درستی نیست. 3️⃣درست است که در همه شبهات حکمیه علم اجمالی وجود دارد که تکالیفی در شریعت وجود دارد اما این علم هم وجود دارد که امارات معتبره ای در کار است که تکالیفی را اثبات می کند و در جایی که چنین اماراتی در کار باشد دیگر اصل برائت جاری نمی شود پس علم اجمالی انحلال حکمی پیدا می کند یعنی در شبهه حکمیه ای که معلوم است اماره معتبره بر تکلیف در مورد آن وجود ندارد، مشمول ادله برائت شرعیه می گردد و اصل مؤمن درمورد آن بدون معارض جاری می شود.
240131_002.mp3
7.47M
📢 📅 ۱۱ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣ادله ی وجوب احتیاط در شبهات حکمیه ناظر به شکّ در تکلیف و حکم واقعی قبل از فحص است و ادله ی برائت شرعیه ناظر به وظیفه مکلف در ظرف عدم علم به حکم واقعی بعد از فحص است و تنافی با هم ندارند. 2️⃣دو مسئله در شبهات حکمیه وجود دارد: مسئله اول عدم علم به حکم واقعی است قبل از فحص و مسئله دوم بعد از فحص از حکم واقعی و باقی ماندن شبهه حکمیه است که حالا وظیفه مکلف در ظرف عدم علم به حکم واقعی چیست؟روایت حمزه بن الطیار و الزهری و امر امام به تثبّت و وقوف و وجوب احتیاط ناظر به مسئله ی اول است
240131_001.mp3
6.94M
📢 📅۱۱ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۸۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣توجیه محتضر به سمت قبله بر فرض وجوب یک تصرف تکوینی در بدن غیر است و در تصرفات تکوینی اساسا سراغ اذن شخص یا ولی او در صورتی که قاصر باشد نمی روند؛ ملاک جواز در تصرفات تکوینی چه در اموال غیر یا ابدان غیر فقط عدم عدوانی بودن است و به سمت قبله کردن محتضر اگر معنون به عنوان دیگری مانند ایذاء یا اضرار نباشد عدوانی نیست و نیازی به اذن ولی ندارد هر چند ولی او منع هم کرده باشد. 2️⃣در تصرفات اعتباری در اموال یا ابدان دیگران همیشه نیاز به اذن مالک یا ولی او در صورتی که قاصر باشد هست و اگر دسترسی به او نباشد نوبت به مجتهد جامع شرایط تقلید در زمان غیبت می رسد که از او به حاکم شرع یاد می شود.
240203_001.mp3
5.35M
📢 📅۱۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۸۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣طبق نظر سید ماتن واجبست که محتضر را رو به قبله کنند به طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد و احتیاط مستحب این است که این حالت تا پایان غسل او ادامه داشته باشد اما بعد از غسل تا دفن میت را طوری قرار دهند که طرف راست بدن او به سمت قبله باشد. 2️⃣مستحب است که محتضر را تلقین دهند به شهادتین و اقرار به امامان دوازده گانه و به سایر عقائد حقه و به کلمات فرج؛ برای هر کدام از این فروعات روایاتی وارد شده است که اوامر موجود در آنها حمل بر استحباب می شود. 3️⃣در تلقین محتضر مطلق وجود آن مطلوبست بنابراین هر چقدر ممکن باشد این تلقین را تکرار کنند که مطلوبست اما در برخی دیگر از مستحبات به مناسبت حکم و موضوع فهم عرفی در آنها صرف وجود است و تکرار مطلوبیت ندارد مانند غسل جمعه.
240203_002.mp3
7.52M
📢 📅 ۱۴ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸۱ 📚موضوع جلسه : ⏺هیچ کدام از روایاتی که معترضین به ادله برائت شرعیه بیان کرده اند دلالت بر وجوب احتیاط در شبهات حکمیه بعد از فحص ندارند و تنها ناظر به وجوب فحص و عدم اقدام در شبهات حکمیه قبل از فحص هستند و قرائنی در این روایات وجود دارد که این مدعا را ثابت می کند؛ بنابراین هیچ گونه تنافی بین دو طائفه از روایات نیست و ادله برائت مربوطند به شبهات حکمیه بعد از فحص و ادله احتیاط مربوطند به شبهات حکمیه قبل از فحص
240204_001.mp3
5.85M
📢 📅۱۵ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۸۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برای محتضر مستحب است که سوره صافات قرائت شود تا راحت تر جان بدهد همچنین قرائت سوره یس و سوره احزاب و آیة الکرسی و آیات سخره و همچنین مطلق خواندن قرآن مستحب است؛ دلیل بر این استحباب ها می تواند شهرت فتوایی باشد که در نظر سید مهم است. 2️⃣ادله حرمت ایذاء اطلاقی ندارد تا موارد ایذاء انتقال محتضر به محل نماز او در خانه را شامل شود و اگر اطلاق هم داشته باشد مورد از اموارد اجتماع امر و نهی خواهد شد که در نظر صحیح امری ممکن است؛ بنابراین این عمل هم مصداق ماموربه می شود و هم مصداق عمل حرام 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240204_002.mp3
7.04M
📢 📅 ۱۵ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قدر متیقن از اخبار وجوب احتیاط، شبهات حکمیه قبل از فحص است در حالی که اخبار برائت شامل این شبهات نمی شود و در نظر مختار اخبار وجوب احتیاط شبهات حکمیه بعد از فحص یعنی تعیین وظیفه مکلف در ظرف جهل نسبت به حکم واقعی را شامل نمی شود و این مورد همان جایی است که اخبار برائت شامل آن می شود؛ بنابراین تنافی و تعارضی بین دو طائفه از اخبار وجود نخواهد داشت. 2️⃣اگر کسی قائل شد که اخبار وجوب احتیاط شبهات حکمیه بعد از فحص را هم می گیرد آن گاه بین دو طائفه از اخبار (اخبار دال بر وجوب احتیاط و اخبار دال بر برائت شرعیه) تعارض رخ خواهد داد و این که برخی از اصولیون خواسته اند این تعارض را به تخصیص ادله برائت نسبت به ادله وجوب احتیاط حلّ کنند درست نیست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240205_001.mp3
5.64M
📢 📅۱۶ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۸۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مستحب است که چشمان میت را ببندند و فک را ببندند و مومنین را برای شرکت در دفن او خبر کنند و در دفن میت تعجیل نمایند به طوری که حتی اگر در روز از دنیا رفته است تا شب صبر نکنند و اگر شب از دنیا رفته است تا صبح صبر نکنند مگر این که موت او مشکوک باشد که در اینجا باید صبر کرد تا مطمئن شوند او از دنیا رفته است. 2️⃣اکثر مستندات مستحبات مربوط به میت روایاتی است که نقل فعل امام می کند و استفاده استحباب از این افعال محل اشکال است؛ زیرا فعل امام لسان ندارد و ممکن است حکمتی داشته است که بر دیگران پوشیده است.
240205_002.mp3
8.03M
📢 تنبیه اول: اصالة عدم التذکیه 📅 ۱۶ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر کسی ادعا کند که ادله وجوب احتیاط شامل شبهات حکمیه بعد از فحص می شود باید گفت که این اطلاق، حجت نیست؛ زیرا اطمینان بر خلاف این وجود دارد و دلیل حجیت خبر ثقه اخباری را که اطمینان بر خلاف آنها وجود دارد را شامل نمی شود. 2️⃣اگر تذکیه گوشتی معلوم باشد اما به عنوان شبهه موضوعیه معلوم نباشد که این گوشت از حیوانات حلال گوشت است یا حرام گوشت(گوشت گوسفند است یا گوشت خرگوش) می توان این گوشت را خورد؛ زیرا برائت شرعیه در این گوشت جاری می شود و استصحاب حرمت خوردن این گوشت و استصحاب عدم بودن گوشت گوسفند جاری نیست.
📣به اطلاع طلاب محترم می رساند دروس حضرت استاد از فردا تعطیل خواهد بود شروع دروس ان شاءالله روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ خواهد بود
240212_002.mp3
8.06M
📢 تنبیه اول: اصالة عدم التذکیه 📅 ۲۱ / بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۸۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تذکیه با ذبح شرعی فرق دارد؛ کلب و خنزیر را می توان ذبح شرعی کرد اما هیچ کدام از دو اثر ذبح شرعی را نمی پذیرند یعنی نه طهارت لحم و جلد را خواهند داشت و نه حلیت لحم را پس قابل تذکیه نیستند. 2️⃣در نظر مختار هر حیوانی قبول تذکیه می کند الا کلب و خنزیر و این ادعا بر اساس روایت علی بن یقطین است که در باب «جلود الحیوان» وارد شده است. 3️⃣تذکیه یا امر بسیط است که می تواند منطبق بر ذبح شرعی باشد یا منطبق بر مجموعه از افعال و شرایط باشد یا امر مرکَّبی است (مرکَّب از ذَبح شرعی و قابلیت حیوان برای تذکیه)؛ اگر قول امر بسیط بودن تذکیه اختیار شود (کما هو المختار) استصحاب منجِّز عدم تذکیه جاری خواهد شد اما اگر قول امر مرکب تذکیه اختیار گردد نسبت به جزء دوم اصل منجِّزی وجود ندارد و نوبت اصالة الحلّ و البرائة می رسد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi