eitaa logo
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
192 دنبال‌کننده
186 عکس
134 ویدیو
65 فایل
طلبه حوزه علمیه دکترای زبان و ادبیات عربی - دانشگاه تهران کارشناس ارشد مترجمی زبان عربی - دانشگاه تهران @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mahdirz@gmail.com مدرس دانشگاه مترجم رسمی قوه قضائیه @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">1378translator@gmail.com نشر قدَح @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">qadah110@gmail.com مدیر کانال: mahdirz1980@
مشاهده در ایتا
دانلود
كيف نستعيد النشاط والحماس للعمل بعد الإجازة الصيفية؟ https://youtube.com/watch?v=2JJV4C6MGys&si=updLBxdsQCTzpCjs
تاریخ ادبیات عرب-دکتر اکبر بهروز.pdf
6.31M
کتاب تاریخ ادبیات عرب تألیف: دکتر اکبر بهروز انتشارات: دانشگاه تبریز تاریخ نشر: اردیبهشت 1359 زبان: فارسی @dr_ehsan1980
هدایت شده از پرویزن
«سیمای پیامبر در شعر سده‏‌ی چهارم/ عصر سامانی» حضرت محمد(ص) یکی از سه پیمبری است که در اشعار دوران صفاری به نام او اشاره شده است. محمدبن مخلد سگزی در شعری که به مدح یعقوب در سال 251 سروده (۱۲۰۰ سال قبل)، او را معجزه‌ي پیامبر مکی معرفی کرده است: معجز پیغمبر مکّی تویی به کنش و به منش و به گوِشت(گفتار/گویش) (شاعران بی‌دیوان، ص ۱۴) در شعر سامانی پیامبر در حدود 14 درصد از مجموع اشارت دینی موجود در دیوان‌ها و اشعار موجود، حضور دارد و پس از علی(ع) دومین شخصیت این دوره است. تنها عصری که در آن نام رسول(ص)، پس از علی(ع) قرارگرفته (غیر از شعر پس از سده‌ی دهم)، دوران سامانی است؛ نكته‌اي که می‌تواند برآمده از نگرش مذهبی نزديك به شيعي حاکم بر شعر آن دوره باشد. از ميان شاعران ساماني، رودکی از شاعرانی است که در مدحش به سیرت نبی اشاره دارد. او هم‌چنین دراشاره‌اي پنهان، از نامه نوشتن رسول به کسری بهره برده است. شهید بلخی نیز سخن رودکی را «تلو نُبی» می‌خواند و ابوطیب مصعبی وزیر نصربن احمد سامانی در شعر شکوایی‌اش درباره‌ی جهان، براین که پیمبر «آن مرد تازی» تنها 63 سال عمر کرده حسرت می‌خورد. بوشکور نخستین شاعری است که به مفهوم شفاعت رسول اشاره کرده، مفهومی که به صورتی آشکارا در یکی از ابیات دقیقی نیز دیده می‌شود. در نیمه‌ي دوم سده‌ي چهارم، اولین جایگاهی که در مقدمه‌ی منظومه‌ها درود فرستادن و نعتی کوتاه را درباره‌ي رسول می‌توان دید، مقدمه‌ی دانشنامه‌ی حکیم میسری(سروده:367-370) است. از میان شاعران این دوره کسایی بیش‌ترین اشاره را به رسول دارد؛ او بیش از همه در بیان حقانیت علی (ع) بین آن حضرت و رسول پیوند برقرار کرده و در قصیده‌ای که 370 سال پس از وقت پیمبر سروده، در تایید علی (ع) به نام و فضایل پیمبر چون علم و دانش او و مقام فخر انبیایی‌اش تلميح می‌کند. کسایی به فضل و برتری پیمبر بر دیگر انبیاء و علی(ع) معتقد است و آن حضرت را نقطه‌ي مرکز دایره علم دو جهان معرفی می‌کند. کسایی هم‌چنین در انتقاد از دشمنان آل رسول از عناوینی چون عترت محمد، آل ياسين و آل عبا بهره می‌گیرد و در مرثیه‌ی امام حسين(ع) هم به پیوند آن حضرت با مصطفی (ص) اشاره می‌کند. در شعر سامانی عناوینی چون پیغمبر، پیمبر، پیغمبر مکی، مرد تازی، رسول، نبی و پیغامبر در معرفي رسول(ص)دیده می‌شود. نام مصطفی هم بیش از دیگر نام‌های رسول درکنار محمد حضور دارد. از دیگر شاعران پایان سده‌ي چهارم و اوایل سده‏ی پنجم نیز در اشعاری مدحی از غواص و بندار رازی به نام رسول اشاره شده و ابوالیث طبری نیز حدیثی از پیمبر نقل کرده است. در شاهنامه‌ي فردوسی، جدا از ابیات نعتی در آغاز کتاب، اشاراتی به پیغمبر هاشمي را به‏ویژه در داستان انوشیروان و هم‌چنین یزدگرد می‌توان دید؛ البته برخی از ابیات نعتی شاهنامه جزو ابیات الحاقی محسوب می‌شود. در خلال داستان اسکندر و هم‌چنین اردشیر هم به شیوه‌ای که در منظومه‌ها رایج است، فردوسی در ابیات پایانی بر محمد درود می‌فرستد. منجیک ترمذی نیز در وصف اسب از ترکیب «براق گام» استفاده می‌کند كه نخستین نشانه‌های معراج رسول در شعر این دوره است.
هدایت شده از 
كتب في مناهج النقد الأدبي: ـ مناهج النقد الأدبي - يوسف وغليسي https://www.mediafire.com/file/dmiajur7nvkfp5o/.pdf/file ـ مناهج النقد الأدبي الحديث - أ.د. إبراهيم السعافين و د. خليل الشيخ https://www.mediafire.com/file/k7tlmdb2ofk0un8/.pdf/file ـ مناهج النقد الأدبي المناهج الكلاسيكية - محمد دحروج https://www.mediafire.com/file/vf8lf058nmzp9q3/.pdf/file ـ مدخل إلى مناهج النقد الأدبي المعاصر ـ سمير حجازي https://www.mediafire.com/file/wzb4pl6jwilvxcq/.pdf/file ـ السرد ومناهج النقد الأدبي - عبد الرحيم الكردي https://www.mediafire.com/file/19psm3th9ffp9zr/.pdf/file ـ مناهج النقد الأدبي الحديث .. رؤية إسلامية - وليد إبراهيم قصاب https://www.mediafire.com/file/i74h6vebo2psjuv/.pdf/file ـ النقد الأدبي .. أصوله ومناهجه - سيد قطب https://www.mediafire.com/file/zsm6mobvspovfmd/.pdf/file ـ النقد الأدبي المعاصر مناهج، اتجاهات، قضايا - آن موريل https://www.mediafire.com/file/xmjqbitcgd5q5ws/.pdf/file ـ في مناهج الدراسات الأدبية - حسين الواد https://www.mediafire.com/file/agt3x4ypsmmvn82/.pdf/file ـ مناهج الدراسات الأدبية الحديثة من التاريخ إلى الحجاج، المؤلف: حسن مسكين https://www.mediafire.com/file/pc8wagwgdbw9x1t/.pdf/file ـ مناهج الدراسة الأدبية في الأدب العربي .. عرض ونقد واقتراح - شكري فيصل https://www.mediafire.com/file/elimxhd6tqvr0pm/.pdf/file ـ المناهج النقديةالحديثة .. أسئلة ومقاربات - صالح هويدي https://www.mediafire.com/file/d56k9zvg7r0gaet/.pdf/file ـ مناهج النقد المعاصر - صلاح فضل https://www.mediafire.com/file/3p1ohkoqe3zdkwp/.pdf/file ـ مناهج النقد العربي الحديث - إبراهيم عوض https://www.mediafire.com/file/dghlsm5rfcpldph/.pdf/file ـ مناهج ﺍﻟﻨﻘﺪ ﺍﻻأﺩﺑﻲ، ﺗﺄﻟﻴﻒ: ﺍﻧﺮﻳﻚ ﺍﻧﺪﺭﺳﻮﻥ ﺍﻣﺒﺮﺕ ﺗﺮﺟﻤﺔ: ﺍﻟﻄﺎﻫﺮ أﺣﻤﺪ ﻣﻜﻲ https://www.mediafire.com/file/iyjp6g38zmfwtc6/.pdf/file ـ مدخل إلى مناهج النقد الأدبي ـ مجموعة مؤلفين https://www.mediafire.com/file/yk66b7w4nyn9mhq/.pdf/file ـ مناهج النقد الأدبي السياقية والنسقية عبد الله خضر حمد https://www.mediafire.com/file/udhp40fx5bdbwgi/.pdf/file ـ البحث عن المنهج في النقد العربي الحديث https://www.mediafire.com/file/7xvv799jsj1oh0c/.pdf/file 🌹🌹🌹🌹 ✅ أخبار المؤتمرات والمجلات 🆔https://eitaa.com/joinchat/1125974359C9b81b93e6a
() در اسطوره‌های یونان پسر  و  است. در کودکی پسری ترسو بود. اما به او شجاعت بخشید. در دوران سرگردانی پدر به جستجویش رفت. پس از پایان که اودیسه در آن شرکت داشت، بیشتر دلاوران یونانی به زادگاه خود بازگشتند اما اودیسه نتوانست. پس بیست سال به دور از ایتاک (سرزمین مادریش) بود. در این مدت خواستگاران پنلوپه، همسر اودیسه (و مادر تلیماخوس) هر روز وارد خانه‌اش می‌شدند و گاو و بز‌های پروار می‌خورند و باده می‌نوشیدند و سرمایه و ثروت اودیسه را تباه می‌کردند. پنلوپ درخواست آنها را برای زناشویی رد می‌کرد و این وضعیت به مدت سال‌ها ادامه پیدا کرد. تلماک (تلماخوس) که از این وضعیت خشمگین بود، به راهنمایی آتنه به پیلوس و اسپارت سفر کرد تا نشانی پدرش را بپرسد. پس از آنکه به ایتاک بازگشت، پدر خویش را دید که به زادگاهش برگشته است. آن دو نقشه‌ای کشیدند و خواستگاران را در خانه خود کشتند.
(۱۸۳۹-۱۹۱۱) افسر آزادی‌خواه و میهن‌دوست مصر، سرکرده حزب وطنیون. وی‌ در روستایی‌ در مصر متولد شد. از سادات رضوی بود و لقب‌ خود را حسینی‌ مصری‌ می‌نوشت‌. تحصیلات‌ خود را در الازهر پی‌ گرفت‌. در ۱۸۵۴/۱۲۷۱ق وارد ارتش‌ شد و در ۱۸۶۱ به‌ درجۀ‌ سرهنگی‌ رسید. در ۱۸۸۳ در کابینۀ‌ ، به‌ وزارت‌ جنگ‌ منصوب‌ شد و در همان سال دست‌ به‌ قیام‌ معروف‌ خود بر ضد انگلیسی‌ها و خدیو مصر زد. با اشغال‌ مصر به‌ دست‌ انگلیسی‌ها محاکمه‌ و به‌ مرگ‌ محکوم‌ شد ولی‌ خدیو، حکم‌ او را به‌ تبعید به‌ جزیرۀ‌ سیلان‌ تبدیل‌ کرد. عرابی‌ نوزده‌ سال‌ در تبعید به‌‌سر برد تا این‌که‌ با موافقت‌ خدیو مصر در ۱۹۰۱‌ به‌ قاهره‌ بازگشت‌. او در این‌ شهر درگذشت‌ و در مقبرۀ‌ دفن‌ شد. @dr_ehsan1980 🔰
(۱۸۸۶ – ۱۹۱۸) - ملقب به باحثة البادیة - ادیب و فمینیست مصری و فعال اصلاحات اجتماعی و آزادی زنان مصر در ابتدای قرن بیستم در قاهره متولد شد. او دختر حُنفی ناصف بَک، حقوقدان، شاعر، استاد زبان عربی و یکی از بنیانگذاران دانشگاه مصر است. از ابتدای ازدواج در سال ۱۹۰۷ در استان فَیّوم زندگی کرد و به دلیل تأثیری که این استان بر روی او داشت نام «پژوهشگر بادیه/بیابان» را برای خود برگزید که از صحرای فیوم گرفته شده بود. ملک ناصف به عنوان اولین زن مصری شناخته می‌شود که برای آزادی زنان و برابری حقوق آن‌ها با مردان فراخوان داد و نیز به عنوان اولین دوشیزه مصری شناخته می‌شود که در سال ۱۹۰۰ توانست تحصیلات ابتدایی‌اش را به پایان برساند. او سپس توانست مدرک آموزش عالی‌اش را نیز بدست بیاورد. ملک حفنی در روزنامه الجریده مقاله می‌نوشت. سپس این مقاله‌ها را در کتابی بنام (النسائیات) جمع‌آوری کرد. او کتاب دیگری بنام «حقوق زنان» نوشت ولی پیش از آنکه بتواند این کتاب را تمام کند در ماه محرم سال ۱۳۳۷ هجری به بیماری آنفلوانزا مبتلا شد و در سن ۳۱ سالگی در منزل پدرش در قاهره درگذشت. او را در مقبره خانوادگی‌اش در «الإمام الشافعی» دفن کردند. اغلب نوشته‌های او در مورد تربیت دختران و مشکلات خانواده بود. در دوران او مصر درگیر نزاعی میان آزادیخواهان و طرفداران حجاب بود. @dr_ehsan1980 🔰
فهذه الأرض لاتتسع لهویّتین.. إما نحن، أو نحن؛‌ نحن الباقون، وهم العابرون... @dr_ehsan1980 🔰
هدایت شده از زبان‌شناسی همگانی
گویش شیرازی.pdf
1.29M
گویش شیرازی مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی تاریخی فرهنگی جنوب ایران (فارس تاریخی) 🇮🇷 @linguiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنایه ابوالقاسم طالبی به حاشیه‌سازان تشییع مرحوم مهرجویی: وقتی زن «برومندی» علیه اسرائیل حرف زد کرکس‌ها به صدا در آمدند. 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
هدایت شده از پرویزن
4_956330822720293004.pdf
3.33M
"نقد نیما: عبدالعلی دستغیب" عبدالعلی دستغیب، متولد ۱۸ آبان ۱۳۱۰ شیراز، از شاعران و نویسندگان و منتقدان و مترجمان روزگار ماست که بیش از همه به دلیل نقدهایش در حوزه‌های گوناگون ادبیات معاصر و کهن شناخته شده است. بسیاری او را به همراه براهنی و شفیعی کدکنی، سه منتقد نامی شعر معاصر فارسی در عصر پهلوی می‌دانند. کتاب نقد و بررسی آثار نیمایوشیج یکی از آثار اوست. https://eitaa.com/mmparvizan
💠 انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی و گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کنند: 🔹️سلسله نشست های تجربه زیسته با فارغ التحصیلان موفق دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 🔰جناب آقای محمد ابراهیم اخوان دردشتی 🔻دانشجوی کارشناسی ورودی سال ۱۳۸۸ زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔻مدیر گروه زبان عربی مؤسسه أحباب لغة الوحي وابسته به دفتر تبليغات اسلامى شعبه اصفهان 🔻استاد همكار گروه زبان و ادبیات عربی جامعة المصطفى العالمية نمايندگی اصفهان. 🔻مترجم شفاهی و کتبی 🔻مؤلف كتب آموزشى ( العربية لليافعين، تفرج وتعلم ، كتاب مأة اسلوب) 🕖 شنبه ١١ آذر ماه از ساعت ١٩ الى ٢٠. 🔰لينک ورود: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/tajrobeh https://eitaa.com/anjomanarabirazavi 💠انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی @razaviac
🔰گروه فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه قم برگزار می کند: 💠کارگاه یک گام تا اشتغال با حضور مدرس دانشگاه؛ آقای دکتر حمید رضا یونسی 👈ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق، فلسفه و کلام اسلامی 🔻با اعطاء گواهینامه معتبر 🔻رایگان 🔹سه شنبه،ساعت ۱۰ الی ۱۲،به مدت ۵ هفته متوالی شروع از سه شنبه ۷ آذرماه 🔸مکان: سالن اندیشه 🔻لینک ثبت نام؛ http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/2325 ◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای غزهٔ مظلوم کرد بر پای به غزه به ستم نارِ وَقود آن که فرعون بُدی اسوهٔ او، یا نمرود ای خداوند تو رحمی بنما بر غزه زین همه دشمن خونخوار و ستمکار و عنود ایزدا خود بنگر تا که به ظلمش، صهیون داده بر باد به غزه، همهٔ بود و نبود آتش انداخت به جان زن و مرد و کودک آن که نه پیروِ موسی بُدی و نی که یهود زین سبب گفت خداوند به قرآن کریم مرگ بر جانیِ بد ذاتِ صحابِ الاُخدود رو تو بنگر به عذاب و غضب از ربِ غیور که بیان کرده به آیات خود از سورهٔ هود در قبالِ ستم و ظلم به آن ناقه، خدا کرده نابود و فنا، قوم تبهکاره، ثمود رحم کن بر همه این کودک بیچاره، خدا! ای تو رحمان و رحیم! ای تو خداوندِ ودود! بر کَن این ریشهٔ ظلم سرطانی به غضب پس بیفکن به سرِ غزه تو آن سایهٔ جود @ghkakaie
📣دفتر همکاری های علمی بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: ✅ نشست بصورت حضوری و مجازی نقش نخبگان و دانش آموختگان افغانستان در تحولات جاری و آینده کشور افغانستان با حضور جناب آقای علی سلطان هروی پژوهشگر و استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات علمی فرهنگی و گردشگری افغانستان زمان سه شنبه ۷ آذر ماه 🕝ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران لینک شرکت در جلسه👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/international دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
دليل السلسل التعليمية والمواقع اللكترونية لتعليم العربية للناطقين بغيرها.pdf
3.12M
دلیل السلاسل التعلیمیة و المواقع الإکترونیه لتعلیم العربیة للناطقین بغیرها
💢«سامانه جستجوی شغل» 🔹 وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی با هدف توسعه و تقویت نظام اطلاعات بازار کار و کاهش هزینه‌های جستجوی شغل سامانه‌ای به نشانی اینترنتی: shoghl.mcls.gov.ir راه‌اندازی نموده است که کارجویان و کارفرمایان می‌توانند درخواست خود را در آن ثبت نمایند. 🔹 گفتنی است؛ در ٤ ماهه گذشته ١٤٩٣٨١ کارجو و ١٧٤٧٩ کارفرما با اعلام ١٨٩٦٢٩ فرصت شغلی به این سامانه مراجعه داشته‌اند. ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri