هدایت شده از کانال شخصی د. علی ضیغمی
فايل سخنرانی در حوزه کارآفرینی در رشته زبان و ادبیات عربی.pdf
597.9K
⭕️ فایل سخنرانی #دکتر_علی_ضیغمی با موضوع:
❇️ #کارآفرینی در رشته #زبان_وادبیات_عربی
✅ دانشگاه علامه طباطبایی - چهارشنبه 10 اسفندماه 1401
🆔 @alizeighami
✅ «امام مهدی در آينه روايات شيعه و اهل سنت»
ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
مؤلفان: محمدامیر ناصری، محمدعلی تسخیری
مترجم: محمدمهدی رضایی
لینک کتابخانه قائمیه
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=16920&Itemid=523&lang=fa
لینک کتابخانه دیجیتال نور
https://noorlib.ir/book/info/37607
@dr_ehsan1980
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
https://b2n.ir/m85333
الساعة ٢١:٠٠ بتوقيت طهران
هدایت شده از پرویزن
" دو بیت منسوب به امامعلی (ع) "
وفدتُ علی الکریمِ بغیر زاد
من الحسناتِ والقلب السلیم
و حملُ الزّاد اقبح کلّ شی ء
اذا کان الوفودُ علی الکریم
ترجمه: بدون رهتوشهای از نیکیها و قلب سلیم به درگاه خدای کریم وارد شدم و برداشتن توشه زمان وارد شدن به محضر شخص بزرگوار، زشتترین چیزهاست.
یکی از گونههای ادبیات که میتوان آن را مرز آثار عامه و ادبیات دینی دانست، اشعار نوشته شده بر سنگهای مقابر است.
دو بیت منسوب بالا شاید مشهورترین ابیات عربی پر انعکاس بر سنگ قبرهای گورستانهای شیعی باشد که بهویژه در سدههای اخیر، در ادبیات عامهی اغلب اقلیمها کاربرد داشته؛ هرچند به دلایل مختلف فرهنگی و زبانی، در بیش از نیمقرن اخیر، از نگاشتن آن بر سنگهای مقابر کاسته شده است.
در سنگهای مقابر کهن و محلی شیراز چون دارالسلام و خاک مصلا و حتی مقابر دارالرحمه و محلات پیرامون و مقابر حرم امامزادگان نیز، این دو بیت بهفراوانی بازنمود یافته است.
بر اساس روایتهای تاریخی و مذهبی، بهویژه نقلهای موجود در کتابهای متاخر تاریخ شیعه(بهویژه دربارهی حیات سلمان فارسی) و برخی آثار حدیثی و همچنین تذکرهها و کتابهای رجال جدید، این دوبیت را امامعلی(ع) پس از مرگ سلمان با حرکت انگشت بر خاک گور او نگاشته و به همین دلیل، در ادبیات عامیانهی شیعی، این شعر کاربردی خاص یافته است.
پ.ن۱: سنگ قبر شیخ محمدجعفر محلاتی، آستان مقدس علی بن حمزه(ع)
پ.ن ۲: برخی از فقهای متاخر نوشتن این دو بیت را بر کفن مستحبّ دانستهاند؛ هرچند دربارهی استناد این ابیات و همچنین روایتهای موجود دربارهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
@mmparvizan
آغاز ترجمهٔ قرآن به فارسی-دکتر آذرنوش.mp3
14.21M
سخنرانی استاد آذرتاش آذرنوش:
آغاز ترجمهٔ قرآن به زبان فارسی
و نیز شکلگیری فارسیِ دری
@dr_ehsan1980
#سادهگرایی یا #مینیمالیسم
در #زبان_عربی: #الحَدنوية (من نحت كلمتي الحد الأدنى)، #التقلیلیة، # التبسيطية، #فن_البساطة.
@dr_ehsan1980
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
#سادهگرایی یا #مینیمالیسم در #زبان_عربی: #الحَدنوية (من نحت كلمتي الحد الأدنى)، #التقلیلیة، # التب
#سادهگرایی یا #مینیمالیسم
در #زبان_عربی: #الحَدنوية (من نحت كلمتي الحد الأدنى)، #التقلیلیة، #التبسيطية، #فن_البساطة.
#کمینهگرایی یا #هنر_کمینه یا #هنر_موجز یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روشهای ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. از نامهای دیگر این جنبش abc art و هنر تحتاللفظی (literalist art) میباشد.
کمینهگرایی جدید را میتوان زاییده هنرمندان روس دورهٔ پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست که ساختارگرا بودند و به خلاصهنمایی و اشکال هندسی گرایش داشتند.
تجربیات هنرمندان روسیه در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ بر هنرمندان اروپا و آمریکا مانند مجموعه تابلوهای تماماً سفید رابرت راشنبرگ جوان و کارهای تکرنگ ایو کلین اثر گذاشت.
#مینیمالیسم در ادبیات
کمینهگرایی در #ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایه فشردگی و ایجاز بیش از حد محتوای اثر بنا شده است. هنرمندان مینیمالیسم در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش میروند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین و کوتاهترین شکل، باقی بماند. به همین دلیل کم حرفی از مشخصترین ویژگیهای این آثار است.
کمینهگرایی #ادبیات_داستانی را با بیانهای زیادی از جمله «کوتاه نویسی» و «داستانِ کوتاهِ کوتاه» خواندهاند.
کوتاهنویسی مینیمالیستها نظر بسیاری از منتقدان ادبی را به خود جلب کرد، و آنها نظر موافقی با اینگونه داستانها نداشتند؛ زیرا به عقیده آنها مینیمالیستها بیش از حد شاخ و برگ عناصر داستان را میزنند و لطف و روح داستان از بین میرود.
منتقدان، کمینهگرایی را با نامهایی مانند «واقعگرایی سوپرمارکتی»، «آدامس بادکنکی شیک» و «سادهگرایی پپسیکولایی» خواندهاند.
کمینه گرایی در #ایران با طرح پسامینیمالیسم بر اساس عنصر عاطفه مشرقی شکل گرفت که از نمودهای تحقق مینیمالیسم تغزلی میتوان به قوالبی چون طرح؛ ترانک؛ شعرک و غزل مینیمال اشاره کرد.
@dr_ehsan1980
روایة عذراء_دنشواي- محمودطاهرحقي.pdf
510.8K
#متون_نظم_و_نثر_معاصر
#عذراء_دنشواي
#محمود_طاهر_حقي (وهو عم #يحيى_حقي)
#حادثة_دنشواي
تُعدُّ هذه الروايةُ من أُولى الرواياتِ المِصريةِ التي نُسِجتْ خيوطُها من واقعٍ أليمٍ كذلك الذي عايَشَه الشعبُ المِصريُّ على إثرِ #حادثة_دنشواي في عامِ ١٩٠٦م، التي سرعانَ ما غدَتْ شرارةً أشعلَتْ نيرانَ الثورةِ الشعبيةِ في ١٩١٩م؟ وقد أصرَّ المؤلِّفُ الذي كانَ معاصِرًا لهذا الحادثِ أن يكتبَ عنه بأسلوبٍ بسيطٍ قريبٍ للعامَّة، جاعِلًا القارئَ يشعرُ وكأنَّه أحدُ شهودِ العِيانِ على تلك المَأْساة، ومعتنيًا بأن يَسردَ مراحلَ تلك الواقعةِ بشيءٍ مِنَ التفصيل، بدايةً مِن مسبِّبِها، مرورًا بسَوْقِ المِصريِّينَ المتَّهمِينَ زُورًا إلى ساحةِ المحكمةِ وما جرى هناكَ من سَماعِ أقوالِ الشهودِ والنيابةِ والدفاع، وصولًا إلى الأحكامِ الجائرةِ التي صدرَت في حقِّ الأبرياءِ بالجَلدِ والإعْدام، ونُفِّذتْ أمامَ أعيُنِ أهلِيهم وذَوِيهم.
@dr_ehsan1980
#قنديل_أم_هاشم
#يحيی_حقي
قنديل أم هاشم: مقاربة موضوعاتية
بقلم: محمد رُشد
https://www.diwanalarab.com/%D9%82%D9%86%D8%AF%D9%8A%D9%84-%D8%A3%D9%85-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85-17216
اقبال لاهوری نغمهسرای بیداری-مقاله.pdf
448.9K
مقاله #اقبال_لاهوری: نغمهسرای بیداری
دکتر #فاطمه_مدرسی
به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه #محمد_اقبال_لاهوری
@dr_ehsan1980