eitaa logo
دروس الشباب
401 دنبال‌کننده
121 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
Article.pdf
802.5K
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401 📝 چکیده: بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبن‌عیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهش‌گران قرار گرفته‌است. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن‌ عیسی عبارت نصربن‌ صباح می‌باشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راه‌یافته‌است. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهره‌گیری مستقیم وی از امام رضا علیه‌السلام پیش آورده‌است. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشت‌کرده‌اند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبن‌عیسی بوده‌است؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد. در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینه‌‌ها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهم‌السلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شده‌است. گفتنی‌است در این پژوهه به هدف برون‌رفت چالش‌های موجود پیرامون رابطه روایی محمدبن‌عیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شده‌است. ره‌اورد این تلاش، خالی‌بودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیه‌السلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دست‌خوش تردید قراردهد.
دروس الشباب
📕مقاله 〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی" 👤 سیدع
یکی دیگر از مقالات خوبی که در طبقه شناسی راوی مورد استفاده قرار می گیرد مقاله فوق است
ابن حجر عسقلانی در کتاب لسان المیزان خود در مورد محمد بن بحر رهنی چنین می گوید: "محمد" بن بحر بن سهل السيشاني السجستاني وذكره أبو الحسين الحسن بن بأبويه في تاريخ الري وقال شيخ من شيوخ السنة يكنى أبا الحسين وكان من علمائهم وله تصانيف بخراسان وكان ملينا عندهم وسكن بعض قرى كومابة قال وقيل وكان في مذهبه غلو وارتياع وكان قويا في الأدب واللغة روى عنه الخطابي في غرائب الحديث وكان سمع بن سهيل بن عبد الله بن مطر ومات قبل الثلاثين والثلاث مائة. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
Magiran | تحلیل پدیده «ترجمه ضمنی» در رجال نجاشی؛ گونه ها و دستاوردها https://www.magiran.com/paper/2544378
دروس الشباب
Magiran | تحلیل پدیده «ترجمه ضمنی» در رجال نجاشی؛ گونه ها و دستاوردها https://www.magiran.com/paper/
عزیزان علاقه مند به مباحث رفتار شناسی کتاب رجال نجاشی حتما این مقاله را بخوانند
آخرین وصیت؛ بگویید همه بیایند! 🔹خاطره آیت‎الله مصباح یزدی از آخرین ساعات عمرِ امام خمینی‎قدس‎سرهما بعضى از بستگان حضرت امام، خاطرات واپسین روز حیات ایشان را این‌گونه گفتند: عصر همان روز (ارتحال) امام فرمود: به تمام اهل خانواده بگویید كه جمع شوند! همسر ایشان، فرزندان و نوه‌ها كه آن‌جا حضور داشتند، اطراف تخت وى حلقه زدند و اطراف او جمع شدند. امام به زحمت چشم خود را باز كرد. سخن گفتن برایش خیلى دشوار بود. اهل‌بیت خود را مخاطب قرار داد و فرمود: «یك جمله وصیت براى شما دارم». همه چشم‌ها خیره و گوش‌ها تیز شده بودند كه امام در لحظه‌هاى واپسین عمر و با این روز و حال، چه وصیتى دارد؟! امام گفت: «وصیت من به شما این است كه بكوشید نافرمانى خدا نكنید!» بعد فرمود: «بروید؛ من خسته‌ام و مى‌خواهم بخوابم.» پارچه را روى صورتش كشید؛ خوابید و دیگر چیزى نگفت. هنگام نماز مغرب و عشا ایشان را صدا زدند. او به نماز اوّل وقت مقیّد بود. احساس كردم كه فقط، انگشتان و لب‌هایش اندكى حركت مى‌كنند؛ با اشاره انگشتانش، ركوع و سجود مى‌كرد و با حركت لبانش، نماز پایانى را خواند. این چه شخصیتى دارد و چه روحى است كه در واپسین لحظه‌هاى عمر، توجّهش فقط به خدا و انجام وظیفه است و بس؟! بهترین سرمایه و هدیه‌اى كه براى فرزندان خویش بر جا مى‌گذارد، این است كه «نافرمانى خدا و گناه نكنید.» تأكید و تكیه كلامش در تمام عمر، این بود كه خدا از او چه خواسته است؛ مى‌كوشید آن را انجام دهد تا به تكلیف عمل كرده باشد. در اوایل جوانى، امام را ندیده بودیم؛ ولى در حدود سى و پنج سال از نزدیك ایشان را درك كردیم. از همان روز اوّل ‌در سال ۱۳۳۱ ه.‌ش‌ كه به قم آمدم، در درس ایشان شركت كردم. پس از تبعید او، كم و بیش با وى در ارتباط بودم. پس از مراجعت ایشان، بارها به خدمتش مشرف مى‌شدم. ...از نزدیك، غرق تماشاى حركات، درس‌ها و بحث‌ها، معاشرت‌ها و منش‌هاى او بودم. با این وصف، هرگز در زندگى او، لحظه‌اى را به یاد ندارم كه ایشان به فكر منافع دنیوى خود باشد؛ درباره چیزى فكر بكند یا مطلبى بگوید یا نكته‌اى بنویسد كه انگیزه‌اش ‌از این گفتن و شنیدن و نوشتن‌ـ جلب منفعت دنیوى براى خویش باشد. گویا كه در ذهن این مرد، جز اطاعت خدا و خدمت به بندگان خدا، چیز دیگرى نمى‌گذشت. من جز اطاعت حق و خدمت به خلق، چیز دیگرى از این مرد سراغ ندارم. او دریاى متلاطمى بود؛ ولى آرام و بى‌كرانه! 📚سیری در ساحل، صفحه ۸۵-۸۷ @Fars_Chb
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌غلط بزرگ را جبران کردند❓ 🔹حسین دهباشی فارغ التحصیل دانشگاه امنیتی سواز است که مانند بسیاری دیگر از فرنگ رفته ها، مسئولیت های مختلفی در جمهوری اسلامی گرفت و اساسا اغلب کارهای مستندسازی اش مدیون همکاری با صداوسیمای جمهوری اسلامی بوده است. وی که افتخار کارگردانی فیلم تبلیغاتی حسن روحانی را نیز در کارنامه دارد، مدتی عضو هیئت مدیره و مدیر جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش و مدتی نیز مالکیت و مدیریت خبرگزاری تاریخ‌آنلاین را به عهده داشت. 🔻دهباشی در قالب تاریخ شفاهی دوران پهلوی، تلاش جدی ای برای تطهیر پهلوی داشته و بخشی از خروجیِ مصاحبه های ایشان در قالب مجموعه «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» منتشر گردید. مجموعه‌ای که از انتخاب افراد مصاحبه شونده تا نوع پرسش‌ها و انبوه اطلاعات غلطی که وابستگان به رژیم پهلوی بیان داشته اند، همگی جای تامل دارد. 💎 بر اساس نامه ای که در کانال دهباشی بارگذاری شده است، رهبر معظم انقلاب، کتاب‌های تولید شده توسط دهباشی را «غلط بزرگ» و مسولین وقت را مستحق مواخذه دانسته اند و نهایتا درخواست جبران این غلط بزرگ را داشته اند. 💥 بخش جالب ماجرا مدیریت مطالعات تکمیلی پروژه مذکور، توسط آقای احمد نجمی است! طبیعتا بخشی از مسئولیت محتوایی این «غلط بزرگ»، متوجه آقای نجمی مدیر سایت مباحثات است. حال سوال اینست که پس از انتشار محتوا و روشن شدن اغلاط متعدد آن، آیا آقای نجمی نسبت به اصلاح محتوا اقدامی کردند؟ آیا نسبت به اغلاط مختلف، روشنگری داشتند؟ آیا غلط بزرگ را جبران کردند❓ 💥مدرسه انقلاب 🆔 @darseenghelab
هدایت شده از مکارم الاخلاق
برای رسیدن دین به ما چه سختی ها متحمل شده اند مرحوم آیه الله بهجت: ✅ سید محمد فشارکی قدس‌سره که از اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف بود، کارش به جایی رسیده بود که وقتی به دکان نانوایی رفته بود تا نان بخرد، نانوا به او گفته بود: حساب شما زیاد شده است، دیگر به شما نان نمی‌دهیم! 🔆 تا اینکه طلبه‌ای متعهد و ضامن می‌شود که به ایشان نان بدهند. ✳️ با این همه ابتلائات و فقر و ناداری، از جهت روحی کاملاً راحت بودند؛ زیرا دل به جای دیگر بسته بودند و در علم و عمل همت عالی داشتند و این‌گونه گرفتاری‌ها آنها را از کارهای خود باز نمی‌داشت. ┅─═इई 🌸🌺🌸ईइ═─┅ 🔻کانال مکارم الاخلاق پنجره ای رو به سوی معنویت ⬇️ https://eitaa.com/makarmolakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایرانی و اسلامی
برخی دوستان خواستند دربارۀ متن فوق توضیح بدهم. 1- جلد 52 بحار الأنوار دربارۀ امام زمان باشد. بلکه احادیث مربوط به امام زمان در جلد 13 بحار الأنوار جمع آوری شده است و در چاپ های جدید هم در 51 قرار دارد. پس کسی که این عکس ها را برای دوستان عزیز ارسال می کند هرگز به این کتاب مراجعه نکرده است. 2- چاپ جدید کتاب بحار الأنوار این است: نام كتاب: مهدى موعود( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ تاريخ وفات مؤلف: 1110 ق‏ مترجم: دوانى، على‏ محقق / مصحح: ندارد موضوع: كلام‏ زبان: فارسى‏ تعداد جلد: 1 ناشر: اسلاميه‏ مكان چاپ: تهران‏ 3- فوق جعلی است. و حتی در جلد 51 هم وجود ندارد. 4- امام زمان پروژۀ مخالفین برای بیزاری مردم از امام زمان است تا دیگر طالب ظهور او نباشند و برای فرجش دعا نکنند و در نتیجه به فکر اصلاح خود و جامعه و مهیا سازی شرایط برای ظهور ایشان نباشند. 5- اول مربوط به و برای جلوگیری از ولادت موسی است. (مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) ؛ متن ؛ ص486) 6- دوم: چنین چیزی به عنوان حدیث ندارد. بلکه عبارتی از سؤال و جواب مکتوب در کتاب إعلام الوری است که نویسندۀ کتاب (علامه طبرسی در قرن ششم) به نقل از سنیان زمان خویش و به عنوان اشکال بر شیعیان، نقل نموده و می گوید: چنین چیزی در هیچ حدیثی نیامده است. (مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 1137) 7- سوم هم دروغ است. بلکه حدیث چنین است: یا جزیه بدهند (مالیات ویژه برای حمایت حکومت از آنان) یا کشته می شوند.
هدایت شده از ایرانی و اسلامی
متن کامل حدیث سوم: مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 1134 كلينى در كافى روايت ميكند كه سالم بن مستنير گفت: از حضرت باقر (ع) شنيدم ميفرمود: هنگامى كه قائم قيام كرد، ايمان را بهمه ناصبى‏ها پيشنهاد ميكند كه پذيرفته و ايمان بياورند. اگر واقعا داخل در ايمان شدند فبها و گر نه يا گردن آنها را مى‏زند و يا بايد جزيه بدهند چنان كه امروز كافران ذمى بدولت اسلام جزيه ميدهند. 8- از دروغگویان، عامل انحراف از حق است: صفحات و شماره جلد تصویر فوق و متنی که مراجعه کرده ام را ببینید و نویسندۀ تصویر فوق را دریابید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماد استقامت و دفاع از تشیع در محضر رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی و أدام الله عزه
هدایت شده از علی نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی خالد میقاتی مدیر دبیرستان اسلامی در لبنان در باره جایگاه قرآن و لزوم تمسک پیوسته به آن شنیدنی است. http://eitaa.com/alinasirigilani
حسین جان! از شوق، دو صد بوسه زنم بر دهن خویش هرگاه که نام تو برآید بزبانم
با سلام با تسلت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم الحرام وشهادت امام حسین علیه السلام ویاران باوفای ایشان.. نسخه pdf کتاب 24 جلدی الامام الحسین علیه السلام فی الحدیث والتاریخ / تآلیف علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی قدس‌سره را خدمت عزیران گرامی تقدیم می شود. این نسخه فقط برای استفاده شخصی می‌باشد وهرگونه استفاده تجاری وغیره از آن شرعاٌ وقانوناٌ مجاز نمی‌باشد. التماس دعا https://eitaa.com/alameli
تمارین قرآنی علم بیان از الجدول فی اعراب القرآن.doc
122.4K
برای کسانی که می خواهند کار عملی در بلاغت انجام دهند. فایل ارزشمندی است. برشی از جلد آخر کتاب الجدول فی اعراب القرآن https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از مجله حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دروازه توهین 🔰 شاید برایتان سؤال باشد، باب اهانت به قرآن کریم ریشه در کجا دارد؟! ✅همه چیز بر می‌گردد به سال 1376🧐 📣رصد اخبار تحلیلی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و... ╭ ✍️ 🇮🇷l بامن‌بيا ╰┈➤ @MajalleHozeh
قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسي‏ وَ أَخي‏ (سورة المائدة/ الآیة: 25) در اعراب واژۀ سه احتمال است: ، بنابر: 1. عطف بر ضمیر مستتر در (ترکیب زمخشری که ابن هشام در أوضح المسالک بر آن اشکال کرده است. و خالد در التصریح به آن جواب داده است.) 2. عطف بر محل و اسمش (عطف بر محل بعید) در اصطلاح به آن می گویند. (کسانی که حروف مشبهه به فعل و لا نفی جنس را از شرح ابن عقیل خوانده اند بهتر این نظریه را درک می کنند.) 3. أخی مبتداست و خبرش به قرینۀ خبر إنّ حذف شده است و تقدیر چنین است: (وأخي لا يملك إلا نفسه) پس آیه از باب عطف جمله بر جمله می باشد. در حالی که در ترکیب های قبل از باب عطف مفرد بود. ، بنابر: 1. عطف بر اسم إنَّ 2. عطف بر (نفس) که مستثنای مفرغ و مفعول به و منصوب به (أملک) است. ، بنابر: 1.عطف بر یاء متکلم در (نفسی) البته از دیدگاه جمهور بصریین عطف بر ضمیر مجرور فقط در صورت اعادۀ عامل جرّ، جایز است. ولی مشهور متأخرین این شرط را لازم نمی دانند، مانند: صلّی الله علیه و آله. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا ( ) در آیا یک واژه می تواند به طور همزمان و در یک جمله بر دو معنا دلالت کند؟ برخی اصولیین مثل شهید صدر در حلقات و سایر بزرگان نجف این استعمال را ممتنع می دانند. ولی سید محمد فشارکی (شاگرد میرزای شیرازی) و نیز شاگرد ایشان شیخ محمد رضا اصفهانی در و نیز (شاگرد اصفهانی) و مشهور متأخرین مدرسه قم و نیز برخی متأخرین مدرسه نجف مثل آیت الله سیستانی،و شهید صدر در تقریرات خاج اصول، این استعمال را ممکن دانسته اند. می توان ترجمه آیت الله مشکینی (رحمة الله علیه) در آیه 1 سوره نجم را یکی از مثال های این بحث، دانست: وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‏ یعنی: قسم به ستاره هنگامی که طلوع و غروب می کند (ترجمه مشکینی) ایشان واژۀ را در این آیه به دو معنای و دانسته است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
💠آیین رونمایی کتب الفوائد الصمدیه الهدایه فی النحو ✅با حضور حجت الاسلام و المسلمین نقشه چی (مسئول آموزش مدارس سطح ۱ حوزه علمیه قم) 🌀سه شنبه۳۱مرداد۱۴۰۲، بعد از نماز ظهر و عصر 🌀نماز خانه مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی (ره) 🔰 مدرسه علمیه حاج ملا صادق مجتهد قمی(ره) 🍃 مدرسه زندگی🌱 🆔 @mojtahedeqomi 🌐 mojtahedeqomi.com
احكامى كه در عبادت به طور مشترك جريان دارند عبارتند از: اول- اسلام و ايمان: و اعتقاد به معتقدات مذهب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) دوم- قصد قربت سوم- خُلُوّ از رياء: رياء يعنى انجام دادن كارى به خاطر كسب ثناء و طلب بزرگى در دل مردم. چهارم- خُلوّ از عُجْب: عُجب آن است كه كسى در عبادت فخر و طلب بزرگى براى خويش كند، و بر خداى تعالى منّت گذارد كه حق او را كاملًا اداء كرده است. پنجم- خُلوّ از إدلال: إدلال آن است كه شخص علاوه بر داشتن عُجب از خداى تعالى نترسد، و خود را نزد او عزيز بداند، يعنى به جهت عبادات و اعمال خويش معتقد باشد كه بر خدا حق دارد، و استبعاد كند كه خدا او را به مكروه مبتلاء كند. ششم- خلوّ از سَمعه (شنواندن): اگر مكلّف عبادتى- مثلًا نماز- را به قصد شنواندن به مردم بجا آورد، و اين قصد تمام انگيزه يا جزء انگيزه‏اش باشد، مبطل عبادت است. هفتم- متّحد نبودن عبادت با ضمائم محرّمه: عبادت نبايد با ضمائم محرّمه متّحد باشد، پس اگر چيز حرامى- مانند دست بسته نماز خواندن، يا آمين گفتن بعد از قرائت حمد- متّحد با نيّت عبادت و يا متّحد با جزئى از اجزاء عبادت شود، عبادت را باطل مى‏كند؛ ولى اگر چيز حرامى با عبادت به نحو اجتماع امر و نهى باشد، يعنى چيز حرام خارج از عبادت و مقارن با آن باشد- مانند خواندن نماز در وقت وجوب إزاله نجاست از مسجد- عبادت را باطل نمى‏كند. هشتم- ضمائم راجحه يا مباحه محرّك انجام عبادت نباشند: اگر ضميمه مباحه يا راجحه در عبادت باشد- مثلًا مكلف وضوء بگيرد به قصد قربت و خنك شدن، يا به قصد قربت و تعليم غير- چنانچه قصد قربت سبب‏ اصلى عبادت باشد، عبادت صحيح است؛ و اگر ضميمه سبب اصلى باشد، عبادت باطل مى‏باشد؛ و اگر هر كدام جداگانه يا با هم سبب و محرّك براى انجام عمل باشند، أحوط اعاده آن عمل است. نهم- وجوب مقدّمه واجب دهم- حرمت مقدّمه حرام يازدهم- انجام واجب موقّت مشكوك در وقتش دوازدهم- جائز نبودن عبادت به نيابت از زنده https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#سؤال_منطقی_اصولی #تطبیق_منطق_و_اصول_فقه حالات روانی انسان نسبت به هر گزاره ای که می شنود یا کشف می
یکی از دوستان که تازه اصول را شروع کرده است، دربارۀ و تعریف آن و نیز سؤال کرد که آیا زیر مجموعۀ قطع هست یا نیست؟ و اساسا قطع اصولی و منطقی به یک معناست یا با هم فرق می کند، ایشان را ارجاع دادم به این پیام.