فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 #ببینید
⭕️ آیا دشواریهای اقتصادی کشور، نتیجه انقلابیگری ماست؟!
🔻اگر تعامل اقتصادی با نظام سلطه رهگشا است پس چرا ...
▪️صحبتهای جالب دکتر #شهریار_زرشناس
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔸حوزه علمیه: زکات را خودتان بخوانید!
• شاید خبر نداشته باشید که مبحث «زکات» حتی در حوزههای علمیه هم تدریس نمیشود! به عبارتی از قدیم الایام «زکات»، جزء سرفصلهای آموزشی حوزهها قرار نداشته و اگر از طلاب کسی دغدغهای در این زمینه داشته باشد، به صورت خودخوان یا همان مطالعه آزاد به سراغ متن (همانند شرح لمعه) میرود!
▪️دلیل [یا توجیه] این مسئله دو مورد عنوان شده:
۱. از آنجایی که زکات در اسلام، طبق آیه ۱۰۳ سوره توبه یک مقوله حکومتی است؛ در دوران طاغوت، اساتید حوزه از تدریس این مبحث عمداً خودداری میکردند چراکه اولاً به دلیل فقدان حکومت اسلامی، تدریس و بحث فقهی حول این موضوع ضرورتی نداشت و ثانیاً ممکن بود سیاست زکات به دست حکومتهای نامشروع بیفتد. چون این رویه به عادت تبدیل شده بود، حتی بعد از استقرار جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد و تا به الان تجدید نظری هم صورت نگرفته!
۲. هدف از تدریس متون تخصصی همچون شرح لمعه، صرفاً یادگیری محتوای علمی آن موضوع خاص نیست بلکه طلاب، طریقه خواندن متن و همچنین کیفیت استنباط احکام را از ادله میآموزند. برای همین تدریس ابواب فقهی نظیر نماز، روزه، طهارت و حج، برای این امر کافی است. اما چرا تدریس زکات را به حج ترجیح ندهیم؟ به خاطر وجود محاسبات پیچیده ریاضی در مبحث زکات که هم تدریس را برای استاد و هم یادگیری را برای طلاب سختتر میکند!
📌پینوشت۱: پس بیدلیل نیست که بسیاری از طلبههای ما به مبحث زکات اشراف و تسلطی ندارند و سبب آشناییت آنها با احکام زکات، صرفاً مطالعه یا برخورد با رسالههای فتوایی مراجع است.
📌پینوشت۲: ممکن است استثنائاً در جایی سابقه تدریس زکات وجود داشته باشد اما در سطح کشور، معمول نیست.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
قصد داریم «احکام شرعی زکات»(مطابق فقه تشیّع) را به تدریج در کانال مرور کنیم و در مرحله اول، به سراغ «دستورالعمل محاسباتی اسلام برای تشخیص زکات در اموال» 📲 خواهیم رفت.
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش اول| مقدمه:
• تشریع احکام مربوطه در رمضان سال دوم هجرت همراه با نزول آیه ۱۰۳ سوره توبه رقم خورد. از آن پس مسلمانان میتوانستند زکات اموالشان را با دستورالعمل مفصل و بسیار دقیقی، حساب کنند. لازم به یادآوری است که در صدر اسلام، «زکات» بلافاصله بعد از قابل محاسبه شدن، به مقوله حکومتی برای اداره جامعه تبدیل شد.
• این دستورالعمل شرعی شامل چهار بخش «متعلقات»، «نصابها»، «شرایط کیفی» و «مقادیر» است که به کمک سه مولفه اول: ۱. حدِّ کفایت معین میگردد تا همهی اغنیای جامعه و منحصراً آنها، مخاطب دستورالعمل قرار بگیرند. ۲. همهی اغنیا براساس تمکن مالی متفاوتشان طبقهبندی شوند./ سپس به واسطه مولفه چهارم، روشن میشود که هر دسته دقیقاً چقدر در اموالشان زکات وجود دارد.
• از نظر اسلام و البته مطابق نگاه مشهور فتوایی، متعلقات زکات عبارتند از: «نقره»، «طلا»، «گندم»، «جو»، «انگور»، «خرما»، «گاو»، «گوسفند»، «شتر». هر کس به اندازه «نصاب»های تعیین شده برای هر کدام، از این اموال داشته باشد مشروط به صدق یکسری شرایط کیفی معیّن، جزء اغنیا شمرده شده و در اموال او به مقدار مشخصی زکات وجود خواهد داشت.
🔻تذکر: حواسمان باشد همانطور که قبلاً هم گفتیم، احکام محاسبه زکات به دو دلیل تعطیل هستند و به همین خاطر نمیتوانیم در شرایط فعلی برای تشخیص زکات در اموال اغنیا از آنها استفاده کنیم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش دوم| طلا و نقره
▪️نصابهای نقره🌑:
۱. تا قبل از ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص، زکاتی وجود ندارد اما چنانچه مقدار به این حد یا همان «نصاب اول» برسد، در صورتی که شرایط نیز صدق کند مالک، در زمره اغنیا است و قطعا در مال او زکات وجود دارد.
۲. «نصاب دوم» نقره خالص نیز ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) میباشد؛ بدین صورت که افزون بر نصاب اول، بر هر ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) افزایش اگر شرایط نیز صدق کند، در آن مال زکات وجود دارد. در واقع با این روش اغنیا طبقهبندی شده و سپس هر دسته به تعداد نصاب دومی که از نقره دارند، در مالشان زکات شناسایی میشود.
➖➖➖➖➖
▪️نصابهای طلا🌕:
۱ و ۲. دیگر برای طلا نصابهای مستقل تعریف نشده است بلکه میزان آنها بر اساس رابطه قیمتی با نقره محاسبه میشود. نصاب اول طلا، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۱۴۰ مثقال شرعی(۴۱۷.۴۸ گرم) نقره خالص رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع طلای خالص به ۲۸ مثقال شرعی(۸۳.۴۹۶ گرم) نقره خالص برسد. همانند نقره، با نصاب اول «حد غنا» مشخص میگردد و با نصاب دوم اغنیا طبقهبندی میشوند.
➖➖➖➖➖
▪️شرایط کیفی:
۱. طلا یا نقره، متصل به پول باشند.
۲. یازده ماه قمری بر نصاب بگذرد و مالک آن در این مدت، عاقل و بالغ باشد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، طلا یا نقرهی متصل به پول را مالک باشد اگرچه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد؛ اما اول سال بعد را میبایست پس از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.)
▪️مقدار:
۲.۵%(یک چهلم) نصاب[ها]
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار گفته شده تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکات ظاهری طلا و نقره، بازرگانان، صنعتگران، کارگزاران حکومت و تمام افرادی است که مقادیر قابل توجهی از پولشان در طول سال بلااستفاده میماند.
🔻تذکر بسیار مهم: تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً نظام پولی اصلاح گردد و ثانیاً اراضی عمومی و ملی اعلام شود. وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔰صرفاً جهت درک بهتر مسئله
#زکات_طلا_و_نقره
🔹ارزش نصاب اول و دوم:
• هر گرم نقره خالص به نرخ [اسمی] امروز (۱۴۰۰/۱۰/۶) ۲۱۷۴۰ تومان است. با لحاظ این نکته که ارزش پول کمی بیشتر از ارزش نوع کالایی است که با خود حمل میکند، نصاب اول چیزی در حدود ۱۶ میلیون تومان و نصاب دوم حدوداً ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میباشد.
🔸کفایت معاش با معیار قرار دادن پول:
• کسی که در طول یازده ماه بیشتر از ۱۶ میلیون تومان پول داشته باشد، حتماً در زمره اغنیا است و در مال او حداقل ۴۰۰ هزار تومان زکات وجود دارد.(حد کفایت معاش: داشتن ۱۶ میلیون تومان در طول حداقل ۱۱ ماه)
🔹نحوه محاسبه:
• فرد با خود اینگونه در نظر میگیرد که اگر روزی برسد که این مقدار پول داشته باشم جایی ثبت میکنم تا ببینم آیا یازده ماه بر آن میگذرد یا نه. همچنین افزون بر این مقدار، هر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر برای هر کدام از زمان داشتن تاریخ میزنم تا ببینم آیا یازده ماه باقی میماند یا خیر.
🔸مثال محسوس:
• آقای علیرضا محبیان، در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان پول دارد که این مبلغ، از نصاب اول و ۵ نصاب دوم تشکیل شده است.
• بر نصاب اول پول او ۱۱ ماه سپری شده است. پنج نصاب دوم پول او نیز به ترتیب بر آنها ۱۱ ماه، ۱۱ ماه، ۱۰ ماه، ۳ ماه و ۱ماه گذشته است.
• هماکنون در مال آقای علیرضا محبیان، ۵۶۰ هزار تومان زکات وجود دارد.
➖➖➖➖➖
🔻تذکر: باز هم تکرار میکنیم که مطلب فوق، صرفاً جهت درک بهتر مسئله است وگرنه زکات ظاهری به اعتبار پول تعلق نمیگیرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش سوم| گندم، جو، انگور و خرما
▪️بیان کلیات و زمان پرداخت:
• منظور از «انگور» و «خرما»(رطب)، زمانی است که این دو میوه برسند. در مورد انگور، زمان پرداخت زکات وقتی است که آن را خشک یعنی به کشمش تبدیل کنند و زمان پرداخت زکات خرما، موقعی است که از حالت رطب به خرما(محصول نیمه خشک) دربیاید. مگر اینکه بخواهند آن ها را به صورت تَر(انگور و رطب) مصرف کنند یا بفروشند که باید زکاتشان را پیش از مصرف یا فروش بپردازند مشروط به اینکه خشک شده آنها به نصاب برسند. همچنین مقصود از «گندم» و «جو»، زمانی است که دانههایشان بسته شود؛ زمان پرداخت زکات گندم و جو نیز وقتی است که آنها را خرمن و سپس از کاه جدا کنند.
▪️نصاب:
• اگر مجموع محصولاتِ(گندم، جو، خرما و کشمش) مالک در یک سال به ۳۰۰ صاع یا تقریباً به ۸۶۷ کیلوگرم (کمی کمتر از ۳ خروار) برسد، در واقع او با این معیار در زمره اغنیا است. #حد_کفایت
▪️مقدار:
• این گروه از اغنیا به تناسب مقدار محصول و نحوه آبیاری، در مالشان زکات وجود دارد. #طبقهبندی_اغنیا
• شیوه های آبیاری:
۱. اگر آبیاری به واسطه ابزار و وسایل کمکی همانند پمپِ آب، تلمبه، سطل، ... رقم خورده باشد.(که در فقه اصطلاحاً میگویند: با «عِلاج» صورت گرفته باشد.) مثلاً از چاه برای آبیاری استفاده کرده باشد در این صورت، زکات مال او، %۵ (یک بیستم) محصول خواهد بود.
۲. اما اگر آبیاری بدون «عِلاج» باشد، مثلا از آب باران، رطوبت زمین، رودخانه و جوی آب و... به صورت طبیعی آبیاری انجام شده باشد در این صورت زکات مال او، %۱۰ (یک دهم) محصول محاسبه میشود.
۳. اگر آبیاری به هر دو شکل باشد. [حتی اگر یکی از دو شیوه بیشتر جلوه کند.] زکات مال معادل است با %۷.۵ (یک پانزدهم) محصول.
• نکته: قبل از محاسبه مقدار زکات، اغنیا مجازند مخارج زراعت همانند هزینه بذر(به قیمت زمان کاشت)، اجرت دهقانان، طسق، ... را از مجموع محصولات کسر کنند.(هرچند مستحب است چنین نکنند.)
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری چهار محصول «گندم، جو، خرما و کشمش»(غلات اربعه)، صاحبان مزارع گندم و جو، تاکستانها و نخلستانها هستند که مجموع محصول برداشتی آنها قابل توجه میباشد. باید درنظرداشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در فضای روستایی به ویژه در مورد تولید اقلام مدّنظر، کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پس انداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 #ببینید
صحبتهای شنیدنی و جالب استاد #رحیم_پور
در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی
⭕️ یه ته ریش هست که اونم به شرش میمونیم، ... ظاهر، مذهب و باطن، سکولاریسم! تا یک جایی این دوگانگی را میتوانیم حفظ کنیم.
❌اگر نتوانیم اقتصاد اسلامی را در دانشگاه تدریس کنیم، نتوانیم آن را وارد حکومت کنیم، آخَر تا کِی میتوانیم با شهید دادن جمهوری اسلامی🇮🇷 را نگه داریم! بعد اسمش جمهوری اسلامی میماند، باطنش هزار چیز دیگری!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#پیام_خادم_جنبش
• یکی از دوستان ضمن تقدیر از شکل کار، نقدی داشتند که «کانال نباید صرفاً از محتواهای سنگینِ علمی پُر کرد بلکه برای تنوع هم که شده، بهتره لابه لا پیامهای جذاب و انگیزشی هم گذاشت.»
• برای همین، پیرو درخواست منطقی همجنبشی عزیزمان این مسئله را در دستور کار قرار دادیم. پیام فوق و یک پیامی که قبلاً(#شهریار_زرشناس) فرستادیم در همین راستا بوده و ان شاء الله این رویه ادامه پیدا میکند.
📌پینوشت: دوستان عنایت داشته باشند که مباحثی در این مدت ارائه میشود، بسیار مهمند و بر همین بستر مطالبات جنبشی ما را در آینده شکل خواهد داد. چند روز پیش یکی از عزیزان نیز گفتند «مطالب کانال مفید هستند و دانستنشان برای هر فردی لازم.»
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش چهارم| دام
• منظور از دام، حیواناتی همچون گوسفند، بز، میش، شیشک، گاو، گاومیش و شتر میباشد که برای سادگی توضیح بیان احکام، این حیوانات در سه عنوان گاو و گوسفند و شتر خلاصه کردهاند.
▪️شرایط کیفی مربوط به انواع دامها:
۱. یازده ماه بر نصاب بگذرد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، گاو یا گوسفند یا شتر را مالک باشد اگر چه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد اما اول سال بعد را باید بعد از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.)
۲. حیوانات، طی یک سال از علوفه خودرو چرا کرده باشند.(اگر از علف چیده شده یا کاشته شده تغذیه کرده باشند، زکات ندارند.)
۳. عرفاً حیوانات، کارگر نباشند.(برای کار از آنها استفاده نکنند.) طبق نظر شارع، حیواناتی که برای حمل بار یا شخم زدن استفاده میشوند، زکات ندارند.
___________________
• برای هر یک از سه متعلق گاو، گوسفند و شتر، نصابها و مقادیر ویژهای از ناحیه شارع تعریف شده است که در ادامه(پستهای بعدی) به آنها اشاره میشود.
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری هر کدام از دامها «گاو، گوسفند و شتر»(انعام ثلاث)، صاحبان دامهای بسیار است که حیوانات مدنظر از علف مراتع چرا میکنند. باید درنظر داشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در چنین فضایی(پرورش دام در مراتع) کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پسانداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را مخصوص پیشه کشاورزی میداند(!)
🔻زکات در واقع، حقی است در اموال اغنیا که احتیاجات برآورده نشده فقرای جامعه را کفایت میکند.
🔻آن تصور اشتباه، از یکسانانگاری زکات ظاهری و باطنی نشأت میگیرد. در واقع گمان میشود احکام مربوط به زکات، شخص زکاتدهنده و میزان زکات اموالش را تعیین میکند!
📌پ.ن۱: خبرنگار محترم فرض کرده که این مبلغ ناچیز توسط جایی(کمیته امداد) جمعآوری شده در حالی که این رقم، تنها موارد ثبتی است. مثلاً اگر یک کشاورز همین که اعلام کند فلان قدر کمک کرده است، میتوانند کمک او را به عنوان زکات ثبت کنند و جزء آمار بیاورند.
📌پ.ن۲: میوه انار، جزء متعلقات زکات ظاهری نمیباشد. اما به خاطر اندکی آمار اصلی، آقایان محترم مقرر کردند کمکهای دیگر را با عنوان زکات (مستحبی) ثبت کنند تا آمار بالاتر بیاید!
📌پ.ن۳: نفهمیدن «اصل زکات» و «جایگاه احکام مربوط به آن»، روحانی و امام جمعه هم نمیشناسد!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش پنجم| دام: گاو
▪️نصابها:
• دو نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۳۰ گاو داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوساله یکساله، زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود. #حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۳۰ گاو
نصاب دوم: ۴۰ گاو
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گاوهایش از چند نصاب اول و دوم تشکیل میشود. میزان زکات برای هر ۳۰ گاو، ۱ گوساله نر یکساله و برای هر ۴۰ گاو، ۱ گوساله ماده دوساله میباشد. در بعضی موارد نیز مخیر است که با ۳۰ یا ۴۰ حساب کند ولی در هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ گاو بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۳۰ و ۴۰ نرسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش ششم| دام: گوسفند
▪️نصابها:
• پنج نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۴۰ گوسفند داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک می کند و با این روش، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.
#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۴۰ گوسفند
نصاب دوم: ۱۲۱ گوسفند
نصاب سوم: ۲۰۱ گوسفند
نصاب چهارم: ۳۰۱ گوسفند
نصاب پنجم: ۴۰۰ گوسفند و بیشتر
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گوسفندانش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مال خود را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: هر صد تا ۱ گوسفند
• گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش هفتم| دام: شتر
▪️نصابها:
• ۱۲ نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۵ شتر داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۵ شتر
نصاب دوم: ۱۰ شتر
نصاب سوم: ۱۵ شتر
نصاب چهارم: ۲۰ شتر
نصاب پنجم: ۲۵ شتر
نصاب ششم: ۲۶ شتر
نصاب هفتم: ۳۶ شتر
نصاب هشتم: ۴۶ شتر
نصاب نهم: ۶۱ شتر
نصاب دهم: ۷۶ شتر
نصاب یازدهم: ۹۱ شتر
نصاب دوازدهم: ۱۲۱ شتر
▪️مقدار:
• بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که شترهایش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مالش را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: ۵ گوسفند
زکات نصاب ششم: ۱ شتر یکساله
زکات نصاب هفتم: ۱ شتر دوساله
زکات نصاب هشتم: ۱ شتر سهساله
زکات نصاب نهم: ۱ شتر چهارساله
زکات نصاب دهم: ۲ شتر دوساله
زکات نصاب یازدهم: ۲ شتر سهساله
زکات نصاب دوازدهم: برای هر ۴۰ شتر، یک شتر دوساله و برای هر ۵۰ شتر، یک شتر سه ساله. در بعضی موارد نیز مخیر است که با چهل یا پنجاه حساب کند ولی به هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ شتر بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۴۰ و ۵۰ نرسد.)
• شتری که به عنوان زکات داده میشود، حتماً باید ماده باشد و همچنین گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
• همه ما میدانیم، آگاهی از احکام شرعی محاسبه زکات واقعاً کار سختی نیست. هر کس که بخواهد در این زمینه از نکتهای سر در بیاورد به راحتی میتواند با یک جستجوی ساده در فضای سایبر به محتوای مورد نظرش دست پیدا کند.
• اما آیا تا به حال جایگاه و معناداری این احکام در نسبت با حقیقت زکات، بررسی شده است؟ برای همین در کانال جنبش مردمی احیای زکات، احکام شرعی محاسبه زکات را در قالبی ارائه کردیم تا مفهوم این احکام و انطباق آن با زکات باطنی برای مخاطبان روشن گردد. #نوآوری
🔰در حقیقت:
۱. سازگاری این احکام با شرایطی که «پول حامل نقره و طلا است» و همچنین «اصل اراضی، همگانی است» را بیش از پیش نشان دادیم. چه بسیار افرادی که با خود تصور میکنند: «این احکام در شرایط فعلی هم میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تشخیص دهد(!)»[شاید بهتر است بگوییم: آنها گمان میکنند «در هر شرایطی این احکام میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تعیین کند(!)»]
۲. از حیثیت و کارآمدی احکام شرعی زکات دفاع کردیم. در حقیقت این احکام مشروط به «رواج پول حامل نقره و طلا» و «همچنین عمومیبودن زمین»، اولاً میتواند تمام اغنیای جامعه را شناسایی کند. ثانیاً قادر است تمام آنها را بر اساس تمکن مالیشان، طبقهبندی کند. ثالثاً تمام زکات اموالشان را به درستی تشخیص دهد. طبعاً هم اندازه زکات شناساییشده به حدی است که مجموع فقر جامعه را کفایت میکند. بنابراین هیچ ایراد اساسی به این احکام وارد نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📌پ.ن۱: صدر اسلام پس از تشریع این احکام، پیامبر خدا(ص) به عنوان حاکم مسلمانان از ناحیه پروردگار مأموریت یافت تا از اغنیای جامعه زکات بگیرد و به فقرای جامعه بدهد.
📌پ.ن۲: همان طور که قبل تر گفتیم تعطیلی این احکام در جوامع مسلمین، قدمت چندانی ندارد.
📌پ.ن۳: توجه داشته باشیم که مجموعه احکام بیان شده همانند احکام نماز بخش مهمی از «دین» ما را تشکیل میدهد. بنابراین چنانچه فردی آنها را باور نداشته باشد مطمئنا از وادی اسلام خارج است. #ارتداد
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔰 گردآوری تابلوهای زکات
• شاید یکی از سادهترین اقدامات در جهت احیای زکات، جمعآوری این تابلوها باشد.
• تابلوهایی که اغلب در کنار جادههای برون شهری (محیط روستایی) نصب شدهاند و این سوءفهم را تقویت میکند که «زکات به پیشه کشاورزی و باغداری مرتبط میشود و نه به داشتن مال بسیار!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#شبهه علت تعطیلی زکات، پذیرش نظریه فقهی «حصر بر موارد نُهگانه» بوده(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه:
#اختصاصی_جنبش
• پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروکشدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، عدهای بدون توجه به ریشههای تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی، تعیین میشود مقدار ناچیزی است؟
• لذا احتمال دادند که دامنه متعلقات زکات بیش از ۹ موردی است که پیامبر(ص) در ابتدا اعلام کرده بود. در واقع به گمان این افراد اگر به «طلا»، «نقره»، «گندم»، «جو»، «خرما»، «کشمش»، «گاو»، «گوسفند» و «شتر» مواردی نظیر کلیه دانههای قابل پیمانه (برنج، عدس، ذرت و ... ) و اسب [و به اعتقاد برخی مالالتجاره] اضافه میشدند افراد بیشتری به جمع زکاتدهندگان میپیوستند و میزان زکات افزایش مییافت!
• هر چند انکار نمیکنیم به لحاظ فقهی، ممکن است تعداد متعلقات افزون بر این ۹ مورد باشد(در برخی احادیث نیز دیده میشود مواردی غیر از ۹ قلم، به عنوان متعلقات دیگر زکات ظاهری معرفی شدهاند) که در این خصوص تحقیق جدی و اجتهاد فقها را میطلبد، اما آیا تعطیلی زکات را میتوانیم به این ایرادِ احتمالیِ فقهی ربط دهیم؟
۱. آیا افراد بسیاری که نه با «کشاورزی و باغداری» سروکار دارند و نه دامداری میکنند اما در عین حال، در زمره اغنیا هستند، نسبت به پرداخت زکات معافند؟! (عدم توجه به معیار پسانداز پولی)
۲. بعد از خصوصیسازی زمین، در حال حاضر چند نفر وجود دارند که بیش از ۳۰ گاو یا ۴۰ گوسفند یا ۵ شتر را مالک باشند و تازه دامهایشان از علف خودرو تغذیه کنند! آیا مشکل به این برمیگردد که اسب را اضافه نکردیم؟ بر فرض که معلوم شود اسب هم جزء متعلقات زکات بوده و مجتهدین به این مسئله پینبردهاند! چند نفر در شرایط فعلی اسبی دارند که شرایط کیفی زکات دام نیز بر آن صدق کند و بر اساس آن زکات بدهند؟؟!
۳. با خصوصیسازی زمین، نوع انگیزهای که برای مزرعهداری و باغداری وجود داشت به طور کلی تغییر کرد و دهقانانی که روزگاری روی مزراع و باغهای مالکان کار میکردند، پراکنده شدند؛ یا به شهرها مهاجرت کردند یا در همانجا به سبک زندگی شهری تن دادند و عده کمی هم باقی ماندند که به مالکان جدید تبدیل شدند. با توجه به این اتفاقات، بخش کشاورزی و باغداری به دلیل عدم صرفه اقتصادی شدیداً تضعیف و به تأمین تقاضای غذای جمعیت شهری محدود شد. پس از آن محصولات گندم، جو، خرما و انگور یا از اراضی مربوط به ارگان های دولت ثمر میداد یا از زمینهای وقفی و به اصطلاح وقفی، برداشت میشد یا از اراضی تعداد کمی از مردم بدست میآمد. زکات ظاهری که به محصولات زمینهای وقفی و دولتی تعلق نمیگیرد و میزان محصولات اراضی خصوصی نیز اغلب به دلیل کوچک بودن مساحت زمین، به حد نصاب نمیرسید! فرض کنیم به لحاظ فقهی اثبات شود، تمام دانههای قابل پیمانه مثل عدس و لوبیا هم جزء متعلقات زکات ظاهری قرار میگیرند. آیا در این صورت، مشکلاتی که گفته شد حل میگردد؟ مثلاً چند درصد شالیزارهای برنج غیردولتی و غیروقفی هستند که میزان محصولات تولیدی آنها به حد نصاب میرسد و بر اساس میزان محصول منهای مخارج آن، زکات پرداخت شود؟ این افراد به اصطلاح زکاتدهنده چند درصد جامعه را تشکیل میدهند؟
📌پ.ن: متأسفانه به دلیل سطحینگری و اندکی بحثهای تخصصی جدی در زمینه موضوع زکات، پژوهشگران را اینگونه راهنمایی میکنند که علت تعطیلی زکات به محدود بودن متعلقات برمیگردد و اگر فتاوا تغییر کند، زکات احیا خواهد شد! این قضیه جز اتلاف وقت و پرداختن به مسائلی که اولویت ندارند، نتیجهای نداشته است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ یک موشن گرافی پر اِشکال در مورد زکات
#فاجعه
📗ما ایرادات محتوایی را در حد وسع خودمان شمردیم: ۲۲ مورد! برای اطلاع یافتن از ایراداتی که ما گرفتیم، میتوانید به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/3216441426C7dd1fadec7
🔍سوال: چطور میشود این همه غلط را در یک موشن گرافی تقریباً یک دقیقهای جا داد؟
❗️حالا خوب شد فیلم سینمایی نساختید!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
تصویری از پیکر مطهر
#شهید_محسن_فخری_زاده 💔
🔰 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (آیه۹ سوره شمس)«بیتردید هر کس که نفس خود را تزکیه نمود، رستگار شد.»
#تزکیه_نفس #رمز_رستگاری
#انسان_طراز_مکتب_توحید
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#بازنشر
📩 متن پیام امام خامنهای به اجلاس سراسری زکات(۸ آذر سال ۱۳۹۷):
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹فراهمسازی همایش سالانه برای ترویج زکات را باید یکی از بزرگترین توفیقات الهی و نشانه فضل و رحمت پروردگاربه جمهوری اسلامی دانست.
🔸اهمیت والای این فریضه بزرگ که مکرراً در قرآن در کنار نماز از آن یاد شده است، ایجاب میکرد که بسیار پیش از این به اقامه آن پرداخته شود، ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کمکاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم.
🔹 اکنون که به همت برخی عزیزان چند سالی است موضوع زکات پیگیری میشود، لازم است مسئولان همه بخشهای مرتبط دولتی، همکاری همه جانبه خود را مبذول دارند، قرآن در ستایش راه مجاهدان حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر میداند. و در حقیقت، نخستین و مهمترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معین میکند. این جایگاه برجسته زکات است.
🔸 نظام جمهوری اسلامی، برای تحقق احکام اسلامی و تشکیل مجتمع اسلامی پدید آمده است. پس باید این فریضه بزرگ را در سرلوحه برنامههای خود گذارد. باید اعتراف کنیم که در این زمینه، کار تحقیقاتی و معرفتی نیز در سطح نیاز و ضرورت انجام نگرفته است.
🔹بحث فقهی زکات امروز میتواند آفاق گستردهتری از همه آنچه در کتب گذشتگان هست، در پیش چشم باحثان و محققان بگشاید. فریضه زکات در صدر اول پس از هجرت به مدینه تشریع شده در حالیکه عنوان زکات، در آیات مکی قرآن کریم بارها تکرار گردیده است، نکاتی از این قبیل که ما را به ژرفاندیشی، در این مقوله مهم فرا میخواند، کم نیست.
🔸به هرحال امید است نهضت احیاء و ترویج زکات، در همه سطوح به کارکردهای شایسته خود منتهی شود و برکات بیپایان آن شامل مردم ما و کشور ما، و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.
🔹از جناب آقای قرائتی و دیگر دست اندرکاران، صمیمانه سپاسگزارم
والسلامعلیکمورحمت الله
سیدعلیخامنهای ۹۶/۹/۸
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
💠چگونه اموالمان را بیمه کنیم؟
#راهکار_ممتاز_اسلام
امام علی(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.» «اموالتان را با زكات دادن بیمه کنید، و امواج بلا را با دعا از خود برانید.»
📚 نهج البلاغه–حكمت ۱۴۶
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
💠اموال ما آسیب نخواهد دید مگر ...
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع):«مَا مِنْ مَالٍ يُصَابُ إِلاَّ بِتَرْكِ اَلزَّكَاة»«هيچ مالى آسیب نمیبیند، جز به خاطر عدم پرداخت زكات.»
📚فروع کافی؛ ج۲، ص۵۳۶.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
💠نعمتهای الهی در خطر زوال قرار نمیگیرند مگر ...
#قانونمندی_حاکم_بر_عالم
#زکات_هر_نعمت
#زکات_بیمه_اسلام
امام علی(ع):«إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ»«خداوند در هر نعمتی حقی دارد؛ هر که آن حق را ادا کند، [خدا] بر نعمت او می افزاید و هر که در ادای حق کوتاهی کند، آن نعمت را در خطر زوال قرار میدهد.»
📚نهج البلاغه–حکمت ۲۴۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
💠مال مُزَکّی، هیچگاه تلف نخواهد شد!
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ»«اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.»
📚جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat