eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
264 دنبال‌کننده
188 عکس
29 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویری از پیکر مطهر 💔 🔰 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (آیه۹ سوره شمس)«بی‌تردید هر کس که نفس خود را تزکیه نمود، رستگار شد.» ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📩 متن پیام امام خامنه‌ای به اجلاس سراسری زکات(۸ آذر سال ۱۳۹۷): بسم الله الرحمن الرحیم 🔹فراهم‌سازی همایش سالانه برای ترویج زکات را باید یکی از بزرگترین توفیقات الهی و نشانه فضل و رحمت پروردگاربه جمهوری اسلامی دانست. 🔸اهمیت والای این فریضه بزرگ که مکرراً در قرآن در کنار نماز از آن یاد شده است، ایجاب می‌کرد که بسیار پیش از این به اقامه آن پرداخته شود، ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کم‌کاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم. 🔹 اکنون که به همت برخی عزیزان چند سالی است موضوع زکات پیگیری می‌شود، لازم است مسئولان همه بخش‌های مرتبط دولتی، همکاری همه جانبه خود را مبذول دارند، قرآن در ستایش راه مجاهدان حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر می‌داند. و در حقیقت، نخستین و مهمترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معین می‌کند. این جایگاه برجسته زکات است. 🔸 نظام جمهوری اسلامی، برای تحقق احکام اسلامی و تشکیل مجتمع اسلامی پدید آمده است. پس باید این فریضه بزرگ را در سرلوحه برنامه‌های خود گذارد. باید اعتراف کنیم که در این زمینه، کار تحقیقاتی و معرفتی نیز در سطح نیاز و ضرورت انجام نگرفته است. 🔹بحث فقهی زکات امروز می‌تواند آفاق گسترده‌تری از همه آنچه در کتب گذشتگان هست، در پیش چشم باحثان و محققان بگشاید. فریضه زکات در صدر اول پس از هجرت به مدینه تشریع شده در حالی‌که عنوان زکات، در آیات مکی قرآن کریم بارها تکرار گردیده است، نکاتی از این قبیل که ما را به ژرف‌اندیشی، در این مقوله مهم فرا می‌خواند، کم نیست. 🔸به هرحال امید است نهضت احیاء و ترویج زکات، در همه سطوح به کارکردهای شایسته خود منتهی شود و برکات بی‌پایان آن شامل مردم ما و کشور ما، و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد. 🔹از جناب آقای قرائتی و دیگر دست اندرکاران، صمیمانه سپاسگزارم والسلام‌علیکم‌و‌رحمت الله سیدعلی‌خامنه‌ای ۹۶/۹/۸
💠چگونه اموالمان را بیمه کنیم؟ امام علی(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.» «اموالتان را با زكات دادن بیمه کنید، و امواج بلا را با دعا از خود برانید.» 📚 نهج البلاغه–حكمت ۱۴۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠اموال ما آسیب نخواهد دید مگر ... امام صادق(ع):«مَا مِنْ مَالٍ يُصَابُ إِلاَّ بِتَرْكِ اَلزَّكَاة»«هيچ مالى آسیب نمی‌بیند، جز به خاطر عدم پرداخت زكات.» 📚فروع کافی؛ ج۲، ص۵۳۶. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠نعمت‌های الهی در خطر زوال قرار نمی‌گیرند مگر ... امام علی(ع):«إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ»«خداوند در هر نعمتی حقی دارد؛ هر که آن حق را ادا کند، [خدا] بر نعمت او می افزاید و هر که در ادای حق کوتاهی کند، آن نعمت را در خطر زوال قرار می‌دهد.» 📚نهج البلاغه–حکمت ۲۴۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠مال مُزَکّی، هیچگاه تلف نخواهد شد! امام صادق(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ»«اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.» 📚جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
▪️چرا صنعت insurance، یکی از پرسودترین صنایع دنیا به حساب می‌آید؟ آیا درآمدهای هنگفت بیمه، منشاء واقعی دارد؟ ▪️چرا جامعه باید این نهادپرهزینه را بر دوش خود تحمل کند در حالی که راه های بهتری برای بیمه‌شدن اموال وجود دارد؟(حواسمان باشد در ساحت کلان، بیمه توزیع‌کننده risk است و نه محافظ اموال اقتصاد) ▪️به پاسداشتِ یک اتفاق مهم و بی‌نظیر یعنی تصویب قانون هفت ماده‌ایِ «اداره امور شرکت‌های بیمه»(سال ۱۳۶۷) در چنین روزی، سیزدهم آذر را روز صنعت بیمه نام‌گذاری کرده‌اند!! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ♨️ در خصوص نهاد insurance پرونده‌ای با تحلیلی متفاوت، کار شده است. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای مطالعه به لینک زیر رجوع بفرمایند: 🔗B2n.ir/22983 🔸قمار نمی‌تواند نجات‌بخش بشریت باشد 🔸مبانی توکل بر بیمه 🔸هدف از ابتلای مردم به مصیبت و راه حل قرآن 🔸راه‌کار زکات، رقیب جدی بیمه ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار می‌کند: 🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا 🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی) 📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام 🔰با حضور اساتید و کارشناسان 💌 عطف به برگزاری همایش بصورت آنلاین، از همه‌ی علاقمندان در سراسر کشور دعوت بعمل می‌آوریم. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا 🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی) 📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام 🔻با حضور اساتید و کارشناسان 🌐 http://reba.ir/conference 📡 @reba_ir ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمی‌دانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش اول • پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروک‌شدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، (حتماً بخوانید) عده‌ای بدون توجه به ریشه‌های تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی تعیین می‌شود مقدار ناچیزی است؟ • لذا [گروهی از آن‌ها] احتمال دادند که منظور از طلا و نقره در روایات مربوط به احکام زکات، نقدِ رایج یا همان «پول مورد استفاده در هر زمان» باشد. مطابق این ادعا اگر فقهای معاصر شیعه از این نکته غفلت نمی‌کردند که عرف و عُقلا از عنوان دینار و درهم به حیثیت پول و نقدیَّت پی می‌برند؛ همانند اغلب علمای اهل سنت، به وجوب زکات در پول اسکناسی و پول سپرده‌ای امروزی نیز فتوا می‌دادند. به گمان این افراد اگر چنین بود، افراد بیشتری به جمع زکات‌دهندگان می‌پیوستند و میزان زکات پرداختی افزایش می‌یافت! • خیلی مهم است بدانیم، چرا این افراد در تردید نسبت به احکام شرعیِ زکات برخلاف گروه قبلی به این قسمت توجه دارند. در واقع با خود به طرز ساده‌ای چنین صورت‌بندی کرده‌اند که: «طلا و نقره به واسطه پیشرفت و تکامل اجتماعی بشر(!) در نظام پولی فعلی، موضوعیتی ندارند. اگر همچنان باور داشته باشیم، زکات به طلا و نقره تعلق می‌گیرد؛ آبروی خدا و اسلام و پیامبر را برده‌ایم! دیگر چگونه می‌توانیم با وجود این حکم شرعی، از حیثیت اسلام و در تعارض نبودن آن با پیشرفت بشر دفاع کنیم؟ مگر شارع مقدس متوجه این قضیه نبوده که ایفای نقش طلا و نقره در نظام پولی همیشگی نیست، که حکم شرعی را اینگونه تنظیم کرده است؟ در حال حاضر با تشخیص اشتباه از این حکم و عدم لحاظ تغییرات اقتضائات زمانه، فریضه زکات تعطیل شده است و برای همین علمای ما چاره‌ای ندارند جز اینکه در فتوا تجدید نظر کنند.» • صرف نظر این که شبهه مربوطه، با توضیح عوامل اصلی تعطیلی زکات ظاهری و ترک زکات باطنی خود به خود برطرف می‌شود، در اینجا و در ادامه اینجا توجیهاتی که این افراد برای تقویت ادعایشان مطرح کردند، را اشاره نموده و سپس پاسخ داده‌ایم. • بر فرض علمای شیعه به این نتیجه رسیدند که احکام زکات نقدین را می‌بایست به پول‌های فعلی نیز تسرّی داد، آیا تمام مشکل حل خواهد شد؟ احیاناً برای هفت مورد دیگر با احتساب شرایط و نصاب‌های آن‌ها توضیحی نداریم؟ به عبارتی همه ما می‌دانیم اغنیای جامعه با مالکیت مزراع و باغ‌های وسیع یا دام‌های سائمه شناخته نمی‌شوند و از این جهت عدم همخوانی این بخش از احکام زکات با نظم اجتماعی موجود، مشهود است. نمی‌شود اینجا هم بر اساس همان صورت‌بندی ساده، مسئله پیشرفت بشر و اقتضائات زمانی را دلیل اشتباه در استنباط این بخش از احکام عنوان کرد؟ 🔻ادامه توضیحات در بخش بعدی ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمی‌دانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش دوم • فرض کنیم علمای شیعه نیز همانند اغلب اهل سنت با اتکا به روش استحسان و قیاس، وجوب زکات ظاهری را علاوه بر پول‌های حامل طلا و نقره، برای مطلق پول اعلام می‌کردند. آیا آن موقع می‌توانستیم بگوییم آنچه مورد شناسایی قرار می‌گیرد، «زکات» است؟ • اگر به خاطر داشته باشید در یک پیام برای تقریب به ذهن و درک بهتر مسئله، ارزش نصاب‌های اول و دوم را به تومان(با اندازه و ارزش فعلی) تخمین زدیم که ارزش نصاب اول معادل ۱۳ میلیون تومان و نصاب دوم معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده بودند. اگر واقعاً بخواهیم از این دستورالعمل محاسباتی، برای یافتن زکات در پول امروز نیز استفاده کنیم، افرادی که پس‌انداز پولی‌شان در طولِ بازه زمانی یکساله کمتر از ۱۳ میلیون تومان نمی‌شود به عنوان اغنیا(زکات‌دهندگان) شناسایی می‌گردند. مطمئناً چنین پولی در حساب‌های مدت‌دار(و نه در حساب جاری و پس‌انداز) جای داشته و حامل بهره است. نکته عجیب اینجاست که آنچه به عنوان زکات شناسایی می‌شود(%۲.۵)، در حقیقت سهم کوچکی از ربای واریزی است! از طرفی بهره پرداخت شده در حساب‌های مدت دار در حقیقت از محل اموال همه مردم پرداخت می‌گردد و نه داشته یا درآمدِ بانک.(مبلغ بهره حساب‌های مدت‌دار همانند تمام پرداختی‌های بانک به عوامل غیر بانکی برخلاف تصور رایج، خلق پول می‌باشد؛ توضیحات بیشتر: اینجا) در این صورت، بخشی از پول‌های مردم[فقرا و اغنیا] را زکات به حساب آوردیم! • ممکن است بگویند «مشکل ربا و خلق پول بانکی را باید در جای خود حل کرد و زکات بخشی از دارایی فرد است.» اما به هر حال باید این واقعیت را درنظر بگیریم که با وجود بهره حساب‌های مدت‌دار، افراد تمایل دارند پول بیشتری در نسبت با شرایط عادی پس‌انداز کنند و میزان زکات شناسایی شده تابع نرخ بهره هم خواهد بود. یا اینکه بگویند: «زکات‌دهنده مورد نظر ما فردی متدیّن است و در حساب‌های بدون بهره(دیداری)، پول خود را نگهداری می‌کند!» باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی «مالیات تورمی» به مثابه بازتقسیم، گردش پول را تضمین می‌کند. در این چارچوب اغنیای جامعه به خاطر ملاحظات از دست نرفتن اصل سرمایه پولی‌شان، مقدار کمتری را به نسبت شرایط عادی در بازه یکساله نگهداری می‌کنند. در نتیجه برخی از اغنیا با نصاب اول تشخیص داده نمی‌شوند و همچنین میزان زکات شناسایی شده به دلیل کاهش تعداد نصاب‌های دوم بسیار محدودتر خواهد شد. اگر هم گفته شود که مالیات تورمی را به صفر می‌رسانیم، پس جز اتصالِ مقدار مشخصی از طلا یا نقره به پول چاره‌ی دیگری نداریم. در غیر این صورت، گردش پول متوقف شده و این یعنی اعتبار مورد نظر خاصیت پولی خود را از دست می‌دهد.(توضیحات بیشتر: اینجا) • بنابراین علاوه بر دلایل اصلی که قبلاً مطرح شد با ملاحظه‌ی حقایق پولی-بانکی نیز هیچگاه نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد که مطلق پول، مشمول احکام شرعی زکات می‌شود. بلکه این مجموعه احکام، با نظام پولی خاصی هماهنگی دارند. رونوشت به محققین اهل تسنن ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat