هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🔻اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار
♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود.
🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانهای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش میکنند از گسلهای قومی و قبیلهای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند.
⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرحهای توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ هشتمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 در این شماره چندین پرونده دنبال شده و به گفتگو با اساتید و کارشناسان پرداخته شده است :
🔸 پروندههایی با عناوین:
📑 مردمیسازی؛ بایدها و نبایدها/ حاکمیت فرهنگی و حکمرانی تربیتی/ ابعاد سیاسی، بینالمللی و اجتماعی الگوی حکمرانی اسلامی/ مسائل اقتصاد ایران در پرتو الگوی پیشرفت/ چالشهای خانواده در دوران جدید/ مطالعات علم و فلسفه.
🔹 گفتوگو با اساتید و کارشناسان:
🎙 دکتر علی رضائیان، حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحیمقدم، دکتر لیلاسادات زعفرانچی، دکتر رضوان حکیمزاده، حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان، دکتر عبدالکریم خیامی، دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دکتر پرویز امینی، دکتر سیدعلی سیدیفرد، دکتر کمیل خجسته، حجتالاسلام مصطفی طالبی، دکتر میثم یاوری، امیرحسین میرمحمدصادقی.
🔸 یادداشتهای تحلیلی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 بیتالمقدس تاریخ را عوض خواهد کرد
🔹 برش اول تاریخی : فتح بیتالمقدس توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی (۶۳۸ میلادی)
🔹 برش دوم تاریخی،بیش از دویست سال جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس در پی ظلم ترکان سلجوقی .. نتیجه رشد اقتصادی و سپس جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب
🔹 برش سوم تاریخی: اشغال بیتالمقدس در سده اخیر و ظلم به مسلمانان
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #آیات_و_نکات | آیهای امیدبخش از قرآن کریم
«آیات و نکات» پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است که حجتالاسلام امین اسدپور در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.
🎬 نکتهای قرآنی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم
🎬 نکتهای قرآنی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم
@HawzahNews
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
35.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #آیات_و_نکات | مسئولیت مشورتدهی و مشورتپذیری
جزء بیست و پنجم آیه ۳۸ سوره شوری
«آیات و نکات» پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است که حجتالاسلام امین اسدپور در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.
@HawzahNews
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🖋 پیشرفت به #روش_عادلانه
🔅 وَٱقصِدۡ فِي مَشيِكَ
(از حکمتهای لقمان به پسرش) در راهرفتن، اعتدال را رعایت کن.
سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹
🔅 أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
آیا کسی که به رو افتاده حرکت میکند به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راستقامت در صراط مستقیم گام برمیدارد؟!
سورۀ مبارکه ملک آیۀ ۲۲
🔅 وَعَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَمِنْهَا جَائِرٌ ۚ وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ
ارائۀ راه راست فقط بر عهدۀ خداست، برخی از راه ها کژ و منحرف است، اگر میخواست همۀ شما را هدایت می کرد.
سورۀ مبارکه نحل آیه ۹
🔹 پیشرفت اسلامی یعنی حرکت در مسیر حق به #روش_عادلانه. با استفاده از روشهای غیراسلامی و نامشروع و ناعادلانه و بشری نمیتوان به پیشرفت اسلامی دست یافت و این همان نکتهای است که غفلت از آن باعث شده است عدهای گمان کنند که صرفا با تکیه بر علوم انسانی و اجتماعی مدرن که شالوده آن بر کفر و استکبار و نفی دین و معنویت قرار گرفته میتوان جامعه اسلامی را به حرکت در مسیر حق واداشت.
🔹 دعوای امروز کشور، دعوای فکری و اندیشهای است بین دو طیف که یکی آنچه از غرب آمده را تحت لوای «علم» بدون حلاجی و نقادی میپذیرد و جامعه اسلامی و ولایت اسلامی را تحت فشار قرار میدهد که خود را با حدود و مناسک توصیه شده این علوم تنظیم کنند و دیگری از موضع استقلال فکری و با حفظ اصول و چارچوبهای کلان فکری و فرهنگی و اسلامی در تلاش است روشی مبتکرانه و نوآورانه و متفاوت از جریان رایج در دنیای غرب طراحی و اجرا کند.
🔹 زمانی علوم انسانی و اجتماعی به معنای واقعی کلمه اسلامی میشود که عدالت در معنای اسلامی آن به روش تحلیل و طراحی تبدیل شود و متفکران و صاحبنظران و کارشناسان و مسئولان کشور مسایل را به #روش_عادلانه ادراک کرده و برای حل آنها از روشهای عادلانه اسلامی و مشروع استفاده کنند.
🟢 مثال سیاستی: اگر عدالت به معنای دادن حق هر ذیحقی باشد، در حل مسأله انرژی و سوخت به روش عادلانه باید به این سوالات پاسخ داد که مالکیت منابع اصلی انرژی یعنی نفت و گاز متعلق به چه کسانی است؟ چه کسانی #حق دسترسی، استخراج، مدیریت، انتقال و بهرهبرداری از آن را دارند؟ اگر مالکیت نفت و گاز متعلق به تمام مردم باشد، فرآوردههای نفتی نیز متعلق به تمام مردم است و شرکتهای نفت و پالایش و توزیع صرفا باید حقالعمل یا کارمزد خود را دریافت کنند بدون آنکه در سود یا زبان ناشی از تبدیل نفت به فرآورده نفعی ببرند و از آنجا که کارمزد عادلانه نمیتواند درصدی باشد، قیمت نهایی فرآوردههای نفتی باید صرفا برابر با هزینه فرآوری آنها باشد و لذا قیمت نفت خام آن هم به دلاری نمیتواند در آن لحاظ شود که اگر بشود به حقوق عامه مردم تعرض شده و این خلاف #عدالت است.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #آیات_و_نکات | توصیفی از قلب و فطرت ایمانی مؤمنین
◻️جامعه با وجود رسول اکرم (ص) و اولیا امر می تواند با محبت ایمانی و تزیین ایمان در قلوبشان به سمت رشد و سعادت حرکت کند.
🔹«آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجتالاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.
◀️ پخش فیلم
📎 متن کامل
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔅 شیوهٔ اداره
🔸اداره کشور به #شیوه_اسلامی و الگوسازی برای اداره جهان و اصلاح آن، دو آرمان کلانی هستند که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان بر آن تاکید کردند.
▪️ میگویم اساسیترین مسأله حال حاضر ما در حکمرانی، نداشتن شیوه بومی مستقل است و متاسفانه نگاه تقلیدی در اداره کشور غلبه دارد که معمولا در عباراتی همچون «در دنیا/ اروپا/ آمریکا اینگونه است که ...» خود را نشان میدهد انگار که جمهوری اسلامی در اداره امور خود باید به سبک و شیوه دیگران عمل کند!
🔹 در حالیکه مطالبه جدی رهبر انقلاب این است که شیوهٔ اداره باید اسلامی باشد، الگوی پیشرفت باید اسلامی باشد و به همین ترتیب، سیاست و اقتصاد هم باید اسلامی باشد. معنی ندارد اقتصاد جمهوری اسلامی شیوهای غیر اسلامی داشته باشد و متاسفانه غفلت از همین شیوه اداره است که ما را گرفتار لیبرالیسم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگیاش کرده است تا آنجا که مترجمان و مروجان وطنی لیبرالیسم با صراحت و وقاحت تمام از بودجهها و امکانات دولتی استفاده میکنند و اقتصاد اسلامی را انکار و تمسخر میکنند! یأکلون رزقه و یعبدون غیره، فتامل.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
شهید سید محمدباقر صدر
🔻 در بیان دیگران
به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد شهادت شهیدصدر پدر اقتصاد اسلامی
#نابغهای_که_نمیشناسیم
#شهید_صدر
🆔 @shahidsadr
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار میکند:
«دوره مقدماتی فقه کسب و کارها»
♻️ به صورت حضوری و مجازی ♻️
🗒️ سرفصل های دوره :
✅ قواعد مرتبط با کسب و کارها (قرض، ربا ، بیع و...)
✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها
📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد
مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا
زمان : دوشنبه تا چهارشنبه
۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ فروردین
🕑 ساعت ۱۳ تا ۱۹
🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر
📎 لینک ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/5zljax5
🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💯 شرکت در این دوره رایگان است 💯
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
رویداد "نظام پولی تمدن اسلامی"
گام اول : فراخوان مقاله
📝از شما اندیشمند گرامی دعوت میگردد، آثار خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی، تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به @ghadirololama در پیامرسان ایتا ارسال نمایید.
🔖موسسه متا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #آیات_و_نکات | توصیف سوره انسان از معاد و قیامت
در آیات قرآن طبق بیانی که مفسرین دارند، ثلث قرآن در رابطه با معاد است و ما را با این پرسش سهمگین روبهرو میکند که معاد در کجای زندگی، دل مشغولی ها و ذهن مشغولی ماست؟
مشاهده متن کامل
@HawzahNews / حوزهنیوز
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت اول
ابتدا این نکته را متذکر میشویم که هر کشوری ساختار خاصِ خودش را دارد و لذا نمیتوان بدون ملاحظات خاص، از نسخههای دیگر کشورها استفاده کرد.
❌ حال سؤال اینجاست:
در این مدت چه اتفاق واقعی در عرصه اقتصادی افتاده است که بخواهد نرخ ارز را اینطور جابهجا کند؟
✅آیا تولید تضعیف شده؟ خیر، الان در وضعیت رشد اقتصادی هستیم.
✅آیا در این مدت کوتاه، نقدینگی جدیدی وارد اقتصاد شده؟ خیر، در کوتاهمدت چنین حجمی از نقدینگی نمیتواند وارد اقتصاد شود.
✅آیا تحریم جدیدی ایجاد شده؟ خیر، تحریم به سقف خودش رسیده و دیگر راهی برای بیشتر شدن ندارد.
✅آیا نمیتوانیم نفت بفروشیم؟ خیر، طبق آمارها فروش نفت ایران به حد قبل از تحریمها رسیده است.
✅آیا نمیتوانیم پول نفت را وارد کشور کنیم؟ خیر، طبق آمارها وضعیت بسیار خوبی در این زمینه داریم.
❌پس مشکل کجاست که هر از چندگاهی در دولتهای مختلف چنین تلاطمی بهوجود میآید؟
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت دوم
🔹در کشور ما، حداقل دو مشکل اساسی در مورد نرخ ارز وجود دارد:
🔶 مشکل اولی که وجود دارد این است که در اکثر موارد، نرخ ازر، خارج از سازوکار بازار و در محیطهای غیربازاری مانند سایتها و کانالهایی که اساساً به دنبال کشف قیمت واقعی نیستند، شکل میگیرد.
🔷 از ناحیه مسئولین، راهی جز کنترل این فضاها نیست؛ چراکه آنها از اساس به دنبال کشف قیمت بازاری نیستند.
🔷 از ناحیه مردم نیز باید این عادت را در خودمان نهادینه کنیم که دچار چنین بازیهایی نشویم و خیلی سریع تحت تأثیر آنها قرار نگیریم.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت سوم
❌ مشکل دوم نرخ ارز این است که علاوه بر مورد اول، در بعضی از موارد نیز قیمت ارز توسط دلالها تعیین میشود.
🔷 سؤال مهم این است که اساساً چرا باید بازاری به نام بازار ارز داشته باشیم تا دلالها بتوانند در آن ورود کنند. کسانی که قصد خروج از کشور یا واردات را ندارند، چرا باید متقاضی ارز باشند؟ چرا باید منابع کشور در اختیار کسانی قرار گیرد که مصرف کننده واقعی ارز نیستند؟
🔷 تنها راهی که در شرایطِ خاص کشور ما میتواند جلوی التهابات ارزی را بگیرد این است که بازار آزاد ارز بسته شود و دولت ارز را تنها در اختیار کسانی قرار دهد که نیاز واقعی به آن دارند.
🔷 دولت باید در یک بازه یک تا دوماهه ارزی که در دست مردم است را به قیمت روز بخرد و بعد از آن اعلام شود هرگونه معامله ارز به منزله قاچاق است و طبق قوانین قاچاق و پولشویی با آن برخورد میشود.
🔷 به نظر میرسد در این شرایط که سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنیم، راهی جز این نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت پایانی
🔷 در واقع تا مشکل دلالی حل نشود، ارزپاشی بیفایده است و صرفاً منابع ارزی بانک مرکزی را هدر میدهد. حال، مشکل دلالی چگونه حل میشود؟
🔷 از دو راه میتوان مشکل دلالی را رفع کرد:
✅ ۱. غیرقانونی دانستن دلالی و مبارزه میدانی با آن؛ کاری که در دوران جنگ اتفاق افتاد و صرفاً دولت منتشر کننده ارز بود و اگر کسی متقاضی واقعی ارز نبود، ارزی دریافت نمیکرد؛ کاری که روسیه در همین دوران تحریم انجام داد و از همین راه نرخ ارز را کنترل کرد.
✅ ۲. قانونی دانستن دلالی ولی گرفتن مالیات تنظیمی؛ این مالیاتها میتوانند ۸۰ تا ۹۰ درصد سود دلال را بگیرند تا دلال دیگر انگیزهای برای ورود به این بازار نداشته باشد. چنانکه از اسم این نوع مالیات برمیآید، این مالیات برای کسب درآمد دولت نیست و فقط برای تنظیم بازار وضع میشود.
🔷 اما نکته مهمی که هر دو روش دارد این است که مقدمه اجرای این دو روش، ثبت تمامی معاملات است. تا زمانی که معاملات ثبت نشوند، نه امکان گرفتن مالیات تنظیمی وجود دارد و نه میتوان معامله آن را ممنوع کرد؛ لذا چاره ای جز ثبت همه تراکنشهای مالی نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر #نظام_اسلامی را بپذیریم میتوانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقبماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب میکنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
احزاب سیاسی و کالاسازی قدرت
✍ استاد میرباقری
در نظام سرمایهداری اقتصاد اصل و محور است و فرهنگ و سیاست تابع هستند و حتی قدرت سیاسی را هم از طریق احزاب دقیقاً مثل قدرت اقتصادی خصوصیسازی میکنند.
در واقع تشکیل احزاب در غرب خصوصیسازی قدرت است یعنی همانطور که به وسیله شرکتهای بزرگ ثروت را خصوصیسازی کرده و آن را در دست صاحبان ثروت متمرکز کردهاند قدرت را هم تابع آن ثروت خصوصیسازی کردهاند.
منبع: #گفتمان_عدالت، ص ۹۰
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
1_10644701520.pdf
241.5K
🔹الزامات جهش تولید با مشارکت مردم
🔹 بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
15.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بالا رفتن قیمت دلار به سود کیست؟
♨️ با افزایش قیمت دلار مردم عادی سفرهشان کوچکتر میشود ، اما یک سری شرکتها روز به روز بزرگ و فربهتر میشوند!!! شرکتهایی که یک تنه عامل تورم و گرانی اند...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار می کند:
💠 اولین دوره رویداد آموزشی پژوهشی عین
🔹 با هدف:
تربیت نیروی انسانی موثر در تولید ظرفیت اجرای عدالت اجتماعی در نظام حکمرانی ملّی
🔸 #رویداد_عین تلاش میکند از طریق پیمودن یک مسیر آموزشی-پژوهشی به مشارکتکنندگان این دوره یاری رساند تا بتوانند گام به گام پیوستنگاری عدالت برای یک برنامه یا سیاست مشخص را دنبال کنند.
1️⃣ مرحله آموزشی :
• برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه پیوستنگاری عدالت اجتماعی
• ارائه سیر مطالعاتی و منابع آموزشی مورد نیاز
• برگزاری نشستهای تخصصی با چهرههای موثر حوزه عدالت اجتماعی
2️⃣ مرحله پژوهشی:
• کسب مهارت عملی ارزشیابی یک سیاست
• اجرای پنج موردکاوی واقعی از سیاستهای جاری کشور متناسب با علائق منتخبین با حضور مربی
🔰 ثبت نام:
تا پایان فروردین ماه 1403 با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره 09333063762
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔@rushdisu