هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔅 شیوهٔ اداره
🔸اداره کشور به #شیوه_اسلامی و الگوسازی برای اداره جهان و اصلاح آن، دو آرمان کلانی هستند که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان بر آن تاکید کردند.
▪️ میگویم اساسیترین مسأله حال حاضر ما در حکمرانی، نداشتن شیوه بومی مستقل است و متاسفانه نگاه تقلیدی در اداره کشور غلبه دارد که معمولا در عباراتی همچون «در دنیا/ اروپا/ آمریکا اینگونه است که ...» خود را نشان میدهد انگار که جمهوری اسلامی در اداره امور خود باید به سبک و شیوه دیگران عمل کند!
🔹 در حالیکه مطالبه جدی رهبر انقلاب این است که شیوهٔ اداره باید اسلامی باشد، الگوی پیشرفت باید اسلامی باشد و به همین ترتیب، سیاست و اقتصاد هم باید اسلامی باشد. معنی ندارد اقتصاد جمهوری اسلامی شیوهای غیر اسلامی داشته باشد و متاسفانه غفلت از همین شیوه اداره است که ما را گرفتار لیبرالیسم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگیاش کرده است تا آنجا که مترجمان و مروجان وطنی لیبرالیسم با صراحت و وقاحت تمام از بودجهها و امکانات دولتی استفاده میکنند و اقتصاد اسلامی را انکار و تمسخر میکنند! یأکلون رزقه و یعبدون غیره، فتامل.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
شهید سید محمدباقر صدر
🔻 در بیان دیگران
به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد شهادت شهیدصدر پدر اقتصاد اسلامی
#نابغهای_که_نمیشناسیم
#شهید_صدر
🆔 @shahidsadr
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار میکند:
«دوره مقدماتی فقه کسب و کارها»
♻️ به صورت حضوری و مجازی ♻️
🗒️ سرفصل های دوره :
✅ قواعد مرتبط با کسب و کارها (قرض، ربا ، بیع و...)
✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها
📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد
مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا
زمان : دوشنبه تا چهارشنبه
۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ فروردین
🕑 ساعت ۱۳ تا ۱۹
🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر
📎 لینک ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/5zljax5
🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید.
-----------------------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
🖇 بله
🖇 ایتا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💯 شرکت در این دوره رایگان است 💯
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
رویداد "نظام پولی تمدن اسلامی"
گام اول : فراخوان مقاله
📝از شما اندیشمند گرامی دعوت میگردد، آثار خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی، تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به @ghadirololama در پیامرسان ایتا ارسال نمایید.
🔖موسسه متا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #آیات_و_نکات | توصیف سوره انسان از معاد و قیامت
در آیات قرآن طبق بیانی که مفسرین دارند، ثلث قرآن در رابطه با معاد است و ما را با این پرسش سهمگین روبهرو میکند که معاد در کجای زندگی، دل مشغولی ها و ذهن مشغولی ماست؟
مشاهده متن کامل
@HawzahNews / حوزهنیوز
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت اول
ابتدا این نکته را متذکر میشویم که هر کشوری ساختار خاصِ خودش را دارد و لذا نمیتوان بدون ملاحظات خاص، از نسخههای دیگر کشورها استفاده کرد.
❌ حال سؤال اینجاست:
در این مدت چه اتفاق واقعی در عرصه اقتصادی افتاده است که بخواهد نرخ ارز را اینطور جابهجا کند؟
✅آیا تولید تضعیف شده؟ خیر، الان در وضعیت رشد اقتصادی هستیم.
✅آیا در این مدت کوتاه، نقدینگی جدیدی وارد اقتصاد شده؟ خیر، در کوتاهمدت چنین حجمی از نقدینگی نمیتواند وارد اقتصاد شود.
✅آیا تحریم جدیدی ایجاد شده؟ خیر، تحریم به سقف خودش رسیده و دیگر راهی برای بیشتر شدن ندارد.
✅آیا نمیتوانیم نفت بفروشیم؟ خیر، طبق آمارها فروش نفت ایران به حد قبل از تحریمها رسیده است.
✅آیا نمیتوانیم پول نفت را وارد کشور کنیم؟ خیر، طبق آمارها وضعیت بسیار خوبی در این زمینه داریم.
❌پس مشکل کجاست که هر از چندگاهی در دولتهای مختلف چنین تلاطمی بهوجود میآید؟
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت دوم
🔹در کشور ما، حداقل دو مشکل اساسی در مورد نرخ ارز وجود دارد:
🔶 مشکل اولی که وجود دارد این است که در اکثر موارد، نرخ ازر، خارج از سازوکار بازار و در محیطهای غیربازاری مانند سایتها و کانالهایی که اساساً به دنبال کشف قیمت واقعی نیستند، شکل میگیرد.
🔷 از ناحیه مسئولین، راهی جز کنترل این فضاها نیست؛ چراکه آنها از اساس به دنبال کشف قیمت بازاری نیستند.
🔷 از ناحیه مردم نیز باید این عادت را در خودمان نهادینه کنیم که دچار چنین بازیهایی نشویم و خیلی سریع تحت تأثیر آنها قرار نگیریم.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت سوم
❌ مشکل دوم نرخ ارز این است که علاوه بر مورد اول، در بعضی از موارد نیز قیمت ارز توسط دلالها تعیین میشود.
🔷 سؤال مهم این است که اساساً چرا باید بازاری به نام بازار ارز داشته باشیم تا دلالها بتوانند در آن ورود کنند. کسانی که قصد خروج از کشور یا واردات را ندارند، چرا باید متقاضی ارز باشند؟ چرا باید منابع کشور در اختیار کسانی قرار گیرد که مصرف کننده واقعی ارز نیستند؟
🔷 تنها راهی که در شرایطِ خاص کشور ما میتواند جلوی التهابات ارزی را بگیرد این است که بازار آزاد ارز بسته شود و دولت ارز را تنها در اختیار کسانی قرار دهد که نیاز واقعی به آن دارند.
🔷 دولت باید در یک بازه یک تا دوماهه ارزی که در دست مردم است را به قیمت روز بخرد و بعد از آن اعلام شود هرگونه معامله ارز به منزله قاچاق است و طبق قوانین قاچاق و پولشویی با آن برخورد میشود.
🔷 به نظر میرسد در این شرایط که سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنیم، راهی جز این نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت پایانی
🔷 در واقع تا مشکل دلالی حل نشود، ارزپاشی بیفایده است و صرفاً منابع ارزی بانک مرکزی را هدر میدهد. حال، مشکل دلالی چگونه حل میشود؟
🔷 از دو راه میتوان مشکل دلالی را رفع کرد:
✅ ۱. غیرقانونی دانستن دلالی و مبارزه میدانی با آن؛ کاری که در دوران جنگ اتفاق افتاد و صرفاً دولت منتشر کننده ارز بود و اگر کسی متقاضی واقعی ارز نبود، ارزی دریافت نمیکرد؛ کاری که روسیه در همین دوران تحریم انجام داد و از همین راه نرخ ارز را کنترل کرد.
✅ ۲. قانونی دانستن دلالی ولی گرفتن مالیات تنظیمی؛ این مالیاتها میتوانند ۸۰ تا ۹۰ درصد سود دلال را بگیرند تا دلال دیگر انگیزهای برای ورود به این بازار نداشته باشد. چنانکه از اسم این نوع مالیات برمیآید، این مالیات برای کسب درآمد دولت نیست و فقط برای تنظیم بازار وضع میشود.
🔷 اما نکته مهمی که هر دو روش دارد این است که مقدمه اجرای این دو روش، ثبت تمامی معاملات است. تا زمانی که معاملات ثبت نشوند، نه امکان گرفتن مالیات تنظیمی وجود دارد و نه میتوان معامله آن را ممنوع کرد؛ لذا چاره ای جز ثبت همه تراکنشهای مالی نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر #نظام_اسلامی را بپذیریم میتوانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقبماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب میکنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
احزاب سیاسی و کالاسازی قدرت
✍ استاد میرباقری
در نظام سرمایهداری اقتصاد اصل و محور است و فرهنگ و سیاست تابع هستند و حتی قدرت سیاسی را هم از طریق احزاب دقیقاً مثل قدرت اقتصادی خصوصیسازی میکنند.
در واقع تشکیل احزاب در غرب خصوصیسازی قدرت است یعنی همانطور که به وسیله شرکتهای بزرگ ثروت را خصوصیسازی کرده و آن را در دست صاحبان ثروت متمرکز کردهاند قدرت را هم تابع آن ثروت خصوصیسازی کردهاند.
منبع: #گفتمان_عدالت، ص ۹۰
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
1_10644701520.pdf
241.5K
🔹الزامات جهش تولید با مشارکت مردم
🔹 بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
15.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بالا رفتن قیمت دلار به سود کیست؟
♨️ با افزایش قیمت دلار مردم عادی سفرهشان کوچکتر میشود ، اما یک سری شرکتها روز به روز بزرگ و فربهتر میشوند!!! شرکتهایی که یک تنه عامل تورم و گرانی اند...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار می کند:
💠 اولین دوره رویداد آموزشی پژوهشی عین
🔹 با هدف:
تربیت نیروی انسانی موثر در تولید ظرفیت اجرای عدالت اجتماعی در نظام حکمرانی ملّی
🔸 #رویداد_عین تلاش میکند از طریق پیمودن یک مسیر آموزشی-پژوهشی به مشارکتکنندگان این دوره یاری رساند تا بتوانند گام به گام پیوستنگاری عدالت برای یک برنامه یا سیاست مشخص را دنبال کنند.
1️⃣ مرحله آموزشی :
• برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه پیوستنگاری عدالت اجتماعی
• ارائه سیر مطالعاتی و منابع آموزشی مورد نیاز
• برگزاری نشستهای تخصصی با چهرههای موثر حوزه عدالت اجتماعی
2️⃣ مرحله پژوهشی:
• کسب مهارت عملی ارزشیابی یک سیاست
• اجرای پنج موردکاوی واقعی از سیاستهای جاری کشور متناسب با علائق منتخبین با حضور مربی
🔰 ثبت نام:
تا پایان فروردین ماه 1403 با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره 09333063762
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔@rushdisu
هدایت شده از انجمن های علمی دانشگاه قم
📣 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم برگزار می کند :
🔰سلسله نشست های چالش محور اقتصادی
📌 دولت و اندازه آن در اقتصاد ایران
🎙با حضور : دکتر علی سعیدی
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم
📆زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
🕓 ساعت ۱۶:۳۰
📍مکان : خانه فرهنگ ، سالن جلسات معاونت فرهنگی
🔶ویژه خواهران
▫️پخش زنده از طریق کانال انجمن در ایتا
♦️انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم
@tesa_qom
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چرا میگوییم ایران قویترین اقتصاد دنیا را دارد؟ 🧐
شاید در نگاه اول شما هم که به انقلاب و جمهوری اسلامی دلبستگی دارید از این ادعا تعجب کنید! اما آن چیزی که اهمیت دارد و قابل نقد است ادعا نیست؛ بلکه استدلال است.
من در این متن سعی میکنم استدلال مختصری برای مدعای خودم بیاورم و شما هم سعی کنید آن را نقد کنید.
✍ شرح استدلال:
تعریف: اقتصاد یعنی تامین نیازهای انسان در مسیر رشد با حفظ آزادیهای فردی و اجتماعی (استقلال) برای تحقق پیشرفت مردم پایه (عدالت) با توجه به شرایط زمانی و مکانی
البته ممکن است شما تعریف دیگری از اقتصاد داشته باشید. اما استدلال من بر اساس تعریف فوق است و اگر شما این تعریف را نپذیرید دلیلی ندارد استدلال را هم بپذیرید.
۱. نظامات اجتماعی در هم تنیدهاند. آنچه اقتصاد، فرهنگ یا سیاست نامیده میشود مطلقا مرز مشخصی ندارند و هیچ متر و معیاری وجود ندارد برای جدا کردن رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای اقتصادی از رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای فرهنگی یا سیاسی. مثلا هیچکس نمیتواند بگوید مصرف یک پدیده اقتصادی است یا فرهنگی یا سیاسی!
۲. تحریم و جنگ اقتصادی: یک اقتصاد قوی باید بتواند در مقابل نیروهای معارض خود مقاومت کند. هم خود را حفظ کند هم از مرزهای فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود دفاع نماید.
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تنها اقتصادیست که توانسته بیش از ده سال جنگ تمام عیار اقتصادی و چهل سال تحریم را تحمل و درعین حال پیشرفت کند.
هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند حتی یک ماه در مقابل چنین فشاری مقاومت کند.
۳. پاک و مشروع و حلال: بسیاری از اقتصادهای ظاهرا بزرگ دنیا بوسیله استعمار و استثمار و جنگ و غارت و ... توانستند قدری رفاه برای بخشی از مردم خود فراهم کنند. صنایع پورن، قمار، رقص، مشروبات الکلی و... جزء جدانشدنی از بسیاری از اقتصادهای دنیاست. اما به برکت مجاهدت مردم ایران و قیامی که برای خدا انجام دادند اقتصاد ما دچار این ناپاکیها نیست.
همچنین ایران مثل آمریکا با ایجاد بدهی و چاپ دلار، منابع و کالاها و خدمات سایر ملتها را نمیدزدد.
۴. قدرت فرهنگی: بدون تردید ایران به لحاظ فرهنگی و حفظ ارزشها و سنتها و هنجارهای اجتماعی و معنویت فرسنگها نسبت به کشورهای بهاصطلاح توسعه یافته جلوتر است و این ممکن نیست اتفاق بیفتد مگر اینکه بردار اقتصاد با بردار فرهنگ همجهت شده باشد. بعنوان مثال هزینههای فرهنگی برای حفظ خانواده در ایران را مقایسه کنید با هزینههای ضدفرهنگی آنها در ترویج همجنسبازی و...
یا هزینههای مردم و دولت برای هیاتها، مسجدها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و...)
۵. قدرت سیاسی: امروز در دنیا هیچ سیاستمداری نیست که بتواند مسائل سیاسی دنیا را منهای ایران تحلیل کند. امکان ندارد نقش و قدرت سیاسی ایران امروز را با ایرانِ قبل از انقلاب مقایسه کرد. نمیتوان قدرت سیاسی ایران را با کشورهایی که مطیع نظام سلطه هستند مقایسه کرد. و البته نمیتوان قدرت سیاسی در این سطح را بدون توان و توازن در نظامات اجتماعی و بویژه اقتصاد به دست آورد.
۶. امنیت: قرنهاست نظام سلطه سعی کرده تا مسیر تجارت زمینی دنیا که از ایران میگذشته را ناامن کند ولی به برکت جمهوری اسلامی و مجاهدت امامین انقلاب و سربازان و سردارانشان از پکن تا مدیترانه امن است و ما به مرزهای تمدنی خود رسیدهایم.
آیا امکان دارد بدون اقتصاد و با دست خالی چنین امنیتی به وجود بیاید؟
۷. شاخص تامین نیاز: ایران در مجموع شاخصهای تامین نیاز با اختلاف نسبت به تمام کشورهای دنیا جلوتر است. از نیازهای ابتدایی مثل خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج گرفته تا امنیت و عزت و آموزش و پرورش و بهداشت و ...
در حقیقت مجموع نمره ایران در تمام شاخصهای تامین نیاز با توجه به شرایطش بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است اگرچه ممکن است کشوری در یکی دو شاخص از ایران پیشتر باشد.
۸. مقایسه با غرب: کشورهای غربی که خود را توسعه یافته میدانند علاوه بر اینکه فرهنگ و نظام اجتماعی و استقلال خود را نابود کردند در تامین کوچکترین نیازهای بسیاری از شهروندان خود ناتواناند. کشتهشدن صدها هزار نفر از سرما و گرما در اروپا و بیخانمانی میلیونها نفر از جمله دو و نیم میلیون کودک در آمریکا مسائلی است که در ایران وجود ندارد.
موارد مهم دیگری از جمله مساله عدالت و توزیع مالکیت و حجم زیرساختهای ایجاد شده و پیشرفتهای علم و فنآوری و حفظ و تقویت نهادهای اصیل اجتماعی مثل خانواده و... نیز وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است.
نتیجه: اگر بدون توجه به شاخصهای ناقص و غلط و جهتدار غربیها به اقتصاد ایران بنگریم و آن را با گذشته خود و یا با کشورهای دیگر در شرایط جنگ و تحریم مقایسه کنیم بدون تردید ایران قویترین است اما در مقایسه با مطلوب خودمان قطعا عقب هستیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
جهاد کبیر و تبعیتکردن از کفار
فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا
در تفاسیر گفتهاند مراد از این ضمیر «بِه» قرآن است با اینکه حالا کلمه قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن هم مرحوم طبرسی در مجمعالبیان هم مرحوم علاّمه طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که مراد از «بِه» یعنی «بالقرآن».
اما یک وجه اوضحی در اینجا وجود دارد که فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه یعنی بعدم الاطاعة عدمالاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا میکند و مستتر در آن فعل است. فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه، یعنی به این عدمالاطاعة، جِهادًا کَبیرًا. پس عدمالاطاعة شد جهاد کبیر، این معنا اقرب به ذهن است.
جهاد کبیر یعنی این، جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنبالهروی از دشمن. پس مسیر و جهتگیری این مجلس این است؛ مسیر انقلابی، مسیر انقلابیگری، تعقیب راه انقلاب، تحکیم اسلام، تحکیم دین خدا (بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۵/۰۳/۰۶).
جهاد کبیر یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزهی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیتنکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر» (بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیهالسلام ۱۳۹۵/۰۳/۰۳).
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
انا لله و انا الیه راجعون
⚫️ متاسفانه امروز با خبر شدیم که دکتر پرویز داودی پس از سپری یک دوره بیماری، جان به جانان آفرین تسلیم کردند.
🔳درگذشت این استاد برجسته اقتصاد اسلامی را تسلیت عرض می کنیم و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه الهی درخواست میکنیم
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 به یاد پدر اقتصاد اسلامی ایران
🔻مرحوم دکتر پرویز داودی را باید پدر اقتصاد اسلامی ایران نامید، او در دهه ۶۰ با اندیشمندانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی شروع به تدوین آثار برجسته اقتصاد اسلامی همچون مبانی اقتصاد اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه کرد
🔻ایشان به عنوان معاون اقتصادی دکتر نمازی تحقیقات اقتصادی گستردهای را پایهریزی کرد و از عوامل موثر در کنترل تورم سال ۱۳۷۴ بود.
🔹 دکتر داودی در همکاری با علامه مصباح گروه اقتصاد موسسه امام خمینی را تأسیس کرد و رشته فلسفه اقتصاد اسلامی را در موسسه پایهگذاری کرد
🔹 هنگامیکه معاون اول رئیس جمهور دولت نهم شد، از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه استفاده کرد. در ادامه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم زمینه تدوین کتابهای متعدد شاخصهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرد.
🔻دکتر داودی در نقش رئیس دفتر آیت الله شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره حامی صیانت از معیشت مردم در مقابل سیاست های اقتصاد لیبرالی بود، در ادامه ایشان به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز مردانه جنگید
🔹دکتر داودی از اساتید برجسته اقتصاد خرد بود که نه تنها در دانشگاه شهید بهشتی بلکه در سایر مراکز آموزشی شاگردان بسیاری تربیت کرد
🔹 دکتر داودی شیفته اقتصاد اسلامی بود، خط قرمزس سفره مردم و آرمانش مقابله با سیاستهای مخرب نئولیبرالهای داخلی بود، در این مسیر حتی از آبروی خود مایه گذاشت حیف که بسیاری قدر ایشان را ندانستند و به هشدارهای مشفقانه اش گوش ندادند
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
6.6M
سلام علیکم
با احترام
سئوال:
آیا وضعیت اقتصادی امروز کشور ما آنقدر سیاه است که حتی از برخی کشورهای جهان سوم مثل عراق و افغانستان هم بدتر است.یا توسط نظام سلطه با جنگ شناختی توسط رسانه های لجام گسیخته چنین تداعی می گردد.
با تشکر
دانلود فایل صوتی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اقتصاد ایران_01.mp3
12M
اقتصـــاد ایــــــران ☘️
🔻 در مقایسه با گذشته، در مقایسه با غرب، در مقایسه با وضعیت مطلوب و ایده آل خودش چگونه است؟
🔻 شاخص ها چه می گویند؟
🔻 آیا ما ضعیف ترین کشور دنیا هستیم در حوزه اقتصاد؟
🔻 آیا وضعیت ما ایده آل است؟
🔻 آیا در مقابل جنگ اقتصادی شکست خورده ایم؟
و پاسخ بسیاری از سوالات و شبهات اقتصادی که در جامعه مطرح می شود را می توانید در این صوت کوتاه بشنوید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar