هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت سوم
❌ مشکل دوم نرخ ارز این است که علاوه بر مورد اول، در بعضی از موارد نیز قیمت ارز توسط دلالها تعیین میشود.
🔷 سؤال مهم این است که اساساً چرا باید بازاری به نام بازار ارز داشته باشیم تا دلالها بتوانند در آن ورود کنند. کسانی که قصد خروج از کشور یا واردات را ندارند، چرا باید متقاضی ارز باشند؟ چرا باید منابع کشور در اختیار کسانی قرار گیرد که مصرف کننده واقعی ارز نیستند؟
🔷 تنها راهی که در شرایطِ خاص کشور ما میتواند جلوی التهابات ارزی را بگیرد این است که بازار آزاد ارز بسته شود و دولت ارز را تنها در اختیار کسانی قرار دهد که نیاز واقعی به آن دارند.
🔷 دولت باید در یک بازه یک تا دوماهه ارزی که در دست مردم است را به قیمت روز بخرد و بعد از آن اعلام شود هرگونه معامله ارز به منزله قاچاق است و طبق قوانین قاچاق و پولشویی با آن برخورد میشود.
🔷 به نظر میرسد در این شرایط که سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنیم، راهی جز این نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت پایانی
🔷 در واقع تا مشکل دلالی حل نشود، ارزپاشی بیفایده است و صرفاً منابع ارزی بانک مرکزی را هدر میدهد. حال، مشکل دلالی چگونه حل میشود؟
🔷 از دو راه میتوان مشکل دلالی را رفع کرد:
✅ ۱. غیرقانونی دانستن دلالی و مبارزه میدانی با آن؛ کاری که در دوران جنگ اتفاق افتاد و صرفاً دولت منتشر کننده ارز بود و اگر کسی متقاضی واقعی ارز نبود، ارزی دریافت نمیکرد؛ کاری که روسیه در همین دوران تحریم انجام داد و از همین راه نرخ ارز را کنترل کرد.
✅ ۲. قانونی دانستن دلالی ولی گرفتن مالیات تنظیمی؛ این مالیاتها میتوانند ۸۰ تا ۹۰ درصد سود دلال را بگیرند تا دلال دیگر انگیزهای برای ورود به این بازار نداشته باشد. چنانکه از اسم این نوع مالیات برمیآید، این مالیات برای کسب درآمد دولت نیست و فقط برای تنظیم بازار وضع میشود.
🔷 اما نکته مهمی که هر دو روش دارد این است که مقدمه اجرای این دو روش، ثبت تمامی معاملات است. تا زمانی که معاملات ثبت نشوند، نه امکان گرفتن مالیات تنظیمی وجود دارد و نه میتوان معامله آن را ممنوع کرد؛ لذا چاره ای جز ثبت همه تراکنشهای مالی نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند. اگر #نظام_اسلامی را بپذیریم میتوانیم از این اخلاقیات استفاده کنیم و آن را در مبارزه با عقبماندگی به کار بگیریم، برعکس زمانی که الگوهای اقتصادی دیگری را انتخاب میکنیم که از نظر روحی و تاریخی با زمینۀ اخلاقی دیگری مرتبط است.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
احزاب سیاسی و کالاسازی قدرت
✍ استاد میرباقری
در نظام سرمایهداری اقتصاد اصل و محور است و فرهنگ و سیاست تابع هستند و حتی قدرت سیاسی را هم از طریق احزاب دقیقاً مثل قدرت اقتصادی خصوصیسازی میکنند.
در واقع تشکیل احزاب در غرب خصوصیسازی قدرت است یعنی همانطور که به وسیله شرکتهای بزرگ ثروت را خصوصیسازی کرده و آن را در دست صاحبان ثروت متمرکز کردهاند قدرت را هم تابع آن ثروت خصوصیسازی کردهاند.
منبع: #گفتمان_عدالت، ص ۹۰
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
1_10644701520.pdf
241.5K
🔹الزامات جهش تولید با مشارکت مردم
🔹 بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
15.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بالا رفتن قیمت دلار به سود کیست؟
♨️ با افزایش قیمت دلار مردم عادی سفرهشان کوچکتر میشود ، اما یک سری شرکتها روز به روز بزرگ و فربهتر میشوند!!! شرکتهایی که یک تنه عامل تورم و گرانی اند...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار می کند:
💠 اولین دوره رویداد آموزشی پژوهشی عین
🔹 با هدف:
تربیت نیروی انسانی موثر در تولید ظرفیت اجرای عدالت اجتماعی در نظام حکمرانی ملّی
🔸 #رویداد_عین تلاش میکند از طریق پیمودن یک مسیر آموزشی-پژوهشی به مشارکتکنندگان این دوره یاری رساند تا بتوانند گام به گام پیوستنگاری عدالت برای یک برنامه یا سیاست مشخص را دنبال کنند.
1️⃣ مرحله آموزشی :
• برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه پیوستنگاری عدالت اجتماعی
• ارائه سیر مطالعاتی و منابع آموزشی مورد نیاز
• برگزاری نشستهای تخصصی با چهرههای موثر حوزه عدالت اجتماعی
2️⃣ مرحله پژوهشی:
• کسب مهارت عملی ارزشیابی یک سیاست
• اجرای پنج موردکاوی واقعی از سیاستهای جاری کشور متناسب با علائق منتخبین با حضور مربی
🔰 ثبت نام:
تا پایان فروردین ماه 1403 با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره 09333063762
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔@rushdisu
هدایت شده از انجمن های علمی دانشگاه قم
📣 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم برگزار می کند :
🔰سلسله نشست های چالش محور اقتصادی
📌 دولت و اندازه آن در اقتصاد ایران
🎙با حضور : دکتر علی سعیدی
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم
📆زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
🕓 ساعت ۱۶:۳۰
📍مکان : خانه فرهنگ ، سالن جلسات معاونت فرهنگی
🔶ویژه خواهران
▫️پخش زنده از طریق کانال انجمن در ایتا
♦️انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم
@tesa_qom
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چرا میگوییم ایران قویترین اقتصاد دنیا را دارد؟ 🧐
شاید در نگاه اول شما هم که به انقلاب و جمهوری اسلامی دلبستگی دارید از این ادعا تعجب کنید! اما آن چیزی که اهمیت دارد و قابل نقد است ادعا نیست؛ بلکه استدلال است.
من در این متن سعی میکنم استدلال مختصری برای مدعای خودم بیاورم و شما هم سعی کنید آن را نقد کنید.
✍ شرح استدلال:
تعریف: اقتصاد یعنی تامین نیازهای انسان در مسیر رشد با حفظ آزادیهای فردی و اجتماعی (استقلال) برای تحقق پیشرفت مردم پایه (عدالت) با توجه به شرایط زمانی و مکانی
البته ممکن است شما تعریف دیگری از اقتصاد داشته باشید. اما استدلال من بر اساس تعریف فوق است و اگر شما این تعریف را نپذیرید دلیلی ندارد استدلال را هم بپذیرید.
۱. نظامات اجتماعی در هم تنیدهاند. آنچه اقتصاد، فرهنگ یا سیاست نامیده میشود مطلقا مرز مشخصی ندارند و هیچ متر و معیاری وجود ندارد برای جدا کردن رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای اقتصادی از رابطهها/پدیدهها/طرحها/برنامههای فرهنگی یا سیاسی. مثلا هیچکس نمیتواند بگوید مصرف یک پدیده اقتصادی است یا فرهنگی یا سیاسی!
۲. تحریم و جنگ اقتصادی: یک اقتصاد قوی باید بتواند در مقابل نیروهای معارض خود مقاومت کند. هم خود را حفظ کند هم از مرزهای فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود دفاع نماید.
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تنها اقتصادیست که توانسته بیش از ده سال جنگ تمام عیار اقتصادی و چهل سال تحریم را تحمل و درعین حال پیشرفت کند.
هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند حتی یک ماه در مقابل چنین فشاری مقاومت کند.
۳. پاک و مشروع و حلال: بسیاری از اقتصادهای ظاهرا بزرگ دنیا بوسیله استعمار و استثمار و جنگ و غارت و ... توانستند قدری رفاه برای بخشی از مردم خود فراهم کنند. صنایع پورن، قمار، رقص، مشروبات الکلی و... جزء جدانشدنی از بسیاری از اقتصادهای دنیاست. اما به برکت مجاهدت مردم ایران و قیامی که برای خدا انجام دادند اقتصاد ما دچار این ناپاکیها نیست.
همچنین ایران مثل آمریکا با ایجاد بدهی و چاپ دلار، منابع و کالاها و خدمات سایر ملتها را نمیدزدد.
۴. قدرت فرهنگی: بدون تردید ایران به لحاظ فرهنگی و حفظ ارزشها و سنتها و هنجارهای اجتماعی و معنویت فرسنگها نسبت به کشورهای بهاصطلاح توسعه یافته جلوتر است و این ممکن نیست اتفاق بیفتد مگر اینکه بردار اقتصاد با بردار فرهنگ همجهت شده باشد. بعنوان مثال هزینههای فرهنگی برای حفظ خانواده در ایران را مقایسه کنید با هزینههای ضدفرهنگی آنها در ترویج همجنسبازی و...
یا هزینههای مردم و دولت برای هیاتها، مسجدها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و...)
۵. قدرت سیاسی: امروز در دنیا هیچ سیاستمداری نیست که بتواند مسائل سیاسی دنیا را منهای ایران تحلیل کند. امکان ندارد نقش و قدرت سیاسی ایران امروز را با ایرانِ قبل از انقلاب مقایسه کرد. نمیتوان قدرت سیاسی ایران را با کشورهایی که مطیع نظام سلطه هستند مقایسه کرد. و البته نمیتوان قدرت سیاسی در این سطح را بدون توان و توازن در نظامات اجتماعی و بویژه اقتصاد به دست آورد.
۶. امنیت: قرنهاست نظام سلطه سعی کرده تا مسیر تجارت زمینی دنیا که از ایران میگذشته را ناامن کند ولی به برکت جمهوری اسلامی و مجاهدت امامین انقلاب و سربازان و سردارانشان از پکن تا مدیترانه امن است و ما به مرزهای تمدنی خود رسیدهایم.
آیا امکان دارد بدون اقتصاد و با دست خالی چنین امنیتی به وجود بیاید؟
۷. شاخص تامین نیاز: ایران در مجموع شاخصهای تامین نیاز با اختلاف نسبت به تمام کشورهای دنیا جلوتر است. از نیازهای ابتدایی مثل خوراک و پوشاک و مسکن و ازدواج گرفته تا امنیت و عزت و آموزش و پرورش و بهداشت و ...
در حقیقت مجموع نمره ایران در تمام شاخصهای تامین نیاز با توجه به شرایطش بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است اگرچه ممکن است کشوری در یکی دو شاخص از ایران پیشتر باشد.
۸. مقایسه با غرب: کشورهای غربی که خود را توسعه یافته میدانند علاوه بر اینکه فرهنگ و نظام اجتماعی و استقلال خود را نابود کردند در تامین کوچکترین نیازهای بسیاری از شهروندان خود ناتواناند. کشتهشدن صدها هزار نفر از سرما و گرما در اروپا و بیخانمانی میلیونها نفر از جمله دو و نیم میلیون کودک در آمریکا مسائلی است که در ایران وجود ندارد.
موارد مهم دیگری از جمله مساله عدالت و توزیع مالکیت و حجم زیرساختهای ایجاد شده و پیشرفتهای علم و فنآوری و حفظ و تقویت نهادهای اصیل اجتماعی مثل خانواده و... نیز وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است.
نتیجه: اگر بدون توجه به شاخصهای ناقص و غلط و جهتدار غربیها به اقتصاد ایران بنگریم و آن را با گذشته خود و یا با کشورهای دیگر در شرایط جنگ و تحریم مقایسه کنیم بدون تردید ایران قویترین است اما در مقایسه با مطلوب خودمان قطعا عقب هستیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
جهاد کبیر و تبعیتکردن از کفار
فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا
در تفاسیر گفتهاند مراد از این ضمیر «بِه» قرآن است با اینکه حالا کلمه قرآن در عبارت نیامده است که ضمیر به آن برگردد لکن هم مرحوم طبرسی در مجمعالبیان هم مرحوم علاّمه طباطبائی میگویند سیاق کلام نشان میدهد که مراد از «بِه» یعنی «بالقرآن».
اما یک وجه اوضحی در اینجا وجود دارد که فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه یعنی بعدم الاطاعة عدمالاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا میکند و مستتر در آن فعل است. فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه، یعنی به این عدمالاطاعة، جِهادًا کَبیرًا. پس عدمالاطاعة شد جهاد کبیر، این معنا اقرب به ذهن است.
جهاد کبیر یعنی این، جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنبالهروی از دشمن. پس مسیر و جهتگیری این مجلس این است؛ مسیر انقلابی، مسیر انقلابیگری، تعقیب راه انقلاب، تحکیم اسلام، تحکیم دین خدا (بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۵/۰۳/۰۶).
جهاد کبیر یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزهی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیتنکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر» (بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیهالسلام ۱۳۹۵/۰۳/۰۳).
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
انا لله و انا الیه راجعون
⚫️ متاسفانه امروز با خبر شدیم که دکتر پرویز داودی پس از سپری یک دوره بیماری، جان به جانان آفرین تسلیم کردند.
🔳درگذشت این استاد برجسته اقتصاد اسلامی را تسلیت عرض می کنیم و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه الهی درخواست میکنیم
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 به یاد پدر اقتصاد اسلامی ایران
🔻مرحوم دکتر پرویز داودی را باید پدر اقتصاد اسلامی ایران نامید، او در دهه ۶۰ با اندیشمندانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی شروع به تدوین آثار برجسته اقتصاد اسلامی همچون مبانی اقتصاد اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه کرد
🔻ایشان به عنوان معاون اقتصادی دکتر نمازی تحقیقات اقتصادی گستردهای را پایهریزی کرد و از عوامل موثر در کنترل تورم سال ۱۳۷۴ بود.
🔹 دکتر داودی در همکاری با علامه مصباح گروه اقتصاد موسسه امام خمینی را تأسیس کرد و رشته فلسفه اقتصاد اسلامی را در موسسه پایهگذاری کرد
🔹 هنگامیکه معاون اول رئیس جمهور دولت نهم شد، از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه استفاده کرد. در ادامه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم زمینه تدوین کتابهای متعدد شاخصهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرد.
🔻دکتر داودی در نقش رئیس دفتر آیت الله شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره حامی صیانت از معیشت مردم در مقابل سیاست های اقتصاد لیبرالی بود، در ادامه ایشان به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز مردانه جنگید
🔹دکتر داودی از اساتید برجسته اقتصاد خرد بود که نه تنها در دانشگاه شهید بهشتی بلکه در سایر مراکز آموزشی شاگردان بسیاری تربیت کرد
🔹 دکتر داودی شیفته اقتصاد اسلامی بود، خط قرمزس سفره مردم و آرمانش مقابله با سیاستهای مخرب نئولیبرالهای داخلی بود، در این مسیر حتی از آبروی خود مایه گذاشت حیف که بسیاری قدر ایشان را ندانستند و به هشدارهای مشفقانه اش گوش ندادند
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
6.6M
سلام علیکم
با احترام
سئوال:
آیا وضعیت اقتصادی امروز کشور ما آنقدر سیاه است که حتی از برخی کشورهای جهان سوم مثل عراق و افغانستان هم بدتر است.یا توسط نظام سلطه با جنگ شناختی توسط رسانه های لجام گسیخته چنین تداعی می گردد.
با تشکر
دانلود فایل صوتی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اقتصاد ایران_01.mp3
12M
اقتصـــاد ایــــــران ☘️
🔻 در مقایسه با گذشته، در مقایسه با غرب، در مقایسه با وضعیت مطلوب و ایده آل خودش چگونه است؟
🔻 شاخص ها چه می گویند؟
🔻 آیا ما ضعیف ترین کشور دنیا هستیم در حوزه اقتصاد؟
🔻 آیا وضعیت ما ایده آل است؟
🔻 آیا در مقابل جنگ اقتصادی شکست خورده ایم؟
و پاسخ بسیاری از سوالات و شبهات اقتصادی که در جامعه مطرح می شود را می توانید در این صوت کوتاه بشنوید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دروس حجت الاسلام قنبریان
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
هدایت شده از دروس حجت الاسلام قنبریان
۵-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.43M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه پنجم
بررسی نظریه مالکیت
۳اردیبهشت۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایهداری، دو مفهوم متفاوت!
- مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد.
- لازمه دوگانه مالکیت در سرمایهداری:
۱.جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر
۲.از بین بردن و کمارزش کردن تلاش افراد و طبیعت.
- بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود!
- کار، مهمترین و اولیترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت میشود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
📣 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم برگزار می کند :
🔰سلسله نشست های چالش محور اقتصادی
📌 چالش های نظام بانکی در ایران
🎙با حضور :
استاد حسین عباسی فر
پژوهشگر اقتصاد و عضو اندیشکده قصد
دکتر علی سعیدی
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم
📆زمان: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕓 ساعت ۱۶:۳۰
📍مکان : خانه فرهنگ ، سالن جلسات معاونت فرهنگی
📱پخش زنده از طریق کانال انجمن علمی اقتصاد در پیام رسان ایتا
🔶ویژه خواهران
♦️انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم
@tesa_qom
هدایت شده از مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
❇️ مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی در امتداد عقلانیت انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت استاد شهید آیت الله مطهری به «اندیشه اقتصادی شهید مطهری» می پردازد:
📔موضوع:
«ظرفیت شناسی اندیشه اقتصادی شهید مطهری در حل مسائل روز»
🔹گفت وگوی دوجانبه با:
حجتالاسلام قنبریان
و
دکتر علی سعیدی
🔸زمان:
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ، ساعت ۱۵:۳۰
🔸مکان:
قم، زنبیل آباد، حوزه علمیه شهید صدوقی، فاز ۲، اتاق ۳۰۳، موسسه ضحی
•┈┈••✾••┈┈•
💡برای اطلاع از دیگر برنامه ها در کانال ایتا به آدرس زیر مراجعه کنید:
@m_zoha
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: طیفی با ظاهری حزباللهی میخواهند شعار سال را زیر سوال ببرند
🔸شاهد جریان تهاجم و تحریف شعار سال بودیم، جریانی که در مقابل هر نوع تحول به نفع کشور مخالف است؛ مثلا حتی طیفی فکری با ظاهری حزب اللهی گفتند جهش تولید کار ابر بنگاههاست و به این ترتیب مشارکت مردم را زیر سوال بردند.
🔹برخی هم عقیده داشتند جهش تولید یعنی خصوصیسازی، مقرراتزدایی و آزادسازی که همان حضور مردم در بورس و شرکتهای خصوصی است؛ به عبارتی میخواستند بگویند شعار سال ایده جدیدی نیست.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی هیچ سیاست اقتصادی از خودمان نداریم!
سید یاسر جبرائیلی:
🔸تفکری غالب از زمان میرزا ملکم خان تاکنون در ایران هست که میگوید باید تمدن و حکومت را از نظامهای غربی بیاموزیم.
🔹بیشتر روسای سازمان برنامه ایران گفتهاند هیچ سیاستی از خودمان نداشتهایم و نسخههای بیگانه (صندوق بینالملل پول) را اجرا کردهایم.
🔸بدنه کارشناسی همسو با سیاستهای جهانی به یک نتیجه کلی رسید که همان زمان مورد قبول شخص هاشمی رفسنجانی هم قرار گرفت و همچنان اجرایی میشود.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی اسلام مالی شده نه اسلامیسازی
🔸در مورد ربا با مسائلی در سیستم بانکی کشور روبرو هستیم که اگر یک شب کل اسلام را کنار بگذاریم، باز هم بانکداری ما همین است؛ اسم این سیستم و کار را باید گذاشت اسلام مالی ماجرا نه اسلامی شدن سیستم.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: به این فرمول رهبری عمل کنیم کار درست میشود
🔸ولی فقیه، ترجمه روز از قرآن و سنت است و اگر بخواهیم بدانیم حکم اسلام در مورد مسائل مختلف امروز چیست، باید به ولی فقیه مراجعه کرد.
🔹رهبری فرمودهاند بدمان نمیآید از تجربههای دیگران استفاده کنیم ولی به توصیههای غرب نباید اعتماد کرد.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: ابزار مشارکت مردم در اقتصاد را نداریم
🔸لوازم مشارکت مردم در دوران جنگ فراهم بود، مردم آماده مشارکت بودند و اسلحه فردی هم داشتیم و بسیجیان سلاح به دست گرفتند و عازم جبهه شدند.
🔹در اقتصاد اما شرایط برعکس است، مردم قصد مشارکت دارند ولی در زرادخانه اقتصادی ما ابزاری برای آنها وجود ندارد.
🔸این وضعیت محصول پذیرش نظام سرمایهداری در اقتصاد کشور است، تا زمانی که در زمین بازی سرمایهداری بازی میکنیم آحاد مردم قادر به مشارکت نیستند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: نسخه مارکسیستی و سوسیالیستی دوای درد سرمایهداری نیست
🔸مارکسیستها برای حل مشکلات سرمایهداری، مالکیت خصوصی را حذف کردند ولی همین تصمیم موجب کشته شدن انگیزه خلق ثروت و توزیع برابر فقر شد.
🔹سوسیالیستهای متاخر اما شعار انتفاع برابر از سود همگانی را دادند ولی حقیقت این است که اگر سیستم تولید انبوه متمرکز را بپذیریم، اقلیت اجیرکننده و اکثریت اجیرشونده گریزناپذیر است و امکان مشارکت آحاد مردم در اقتصاد میسر نیست.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: تولید کوچک مقیاس غیر متمرکز راه رهایی از نظام سرمایهداری است
🔸برای مشارکت دادن آحاد مردم در اقتصاد که راز جهش تولید است، نیازمند بدیل برای نظام سرمایهداری هستیم که شامل آزادی فعالیت اقتصادی و مالکیت خصوصی هم هست ولی دولت هم باید نقش هدایت، نظارت و سیاستگذاری داشته باشد.
🔹دولتی که تصدیگری کند، قادر به نظارت نیست؛ مدیر دولتی چون در سود و زیان بنگاه اقتصادی شریک نیست، انگیزهای هم ندارد و در عین حال رها کردن سرمایهدار هم نفعی به حال مردم ندارد.
🔸تولید کوچک مقیاس و غیر متمرکز، بدیل نظام سرمایهداری است که عموم مردم امکان تولید و مشارکت در اقتصاد داشته باشند؛ تنها در این سیستم است که مردم میتوانند از مزدوری برای دیگران خلاص شوند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: در اقتصاد مردم محور قرار نیست کارخانههای بزرگ تعطیل شوند
🔸در تولید کوچک مقیاس و غیر متمرکز، قرار نیست کارخانههای بزرگ تعطیل شوند بلکه باید امکان و ابزار تولید را برای هر متخصص فراهم کرد؛ در این سیستم شبکهای از تولیدکنندگان به وجود میآید و در تمام کشور تولیدکنندگان هم افزا به وجود میآیند و دولت هم حامی و ناظر در قلب این سیستم است.
🔹رهبری فرمودند نقش دولت ستاد است و مردم، صف هستند ولی جریان لیبرال قائل به برنامهریزی توسط دولت نیست.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: قطعات خودرو را هم میتوان در کارگاههای کوچک ساخت
🔸آیا نمیتوان قطعات اتومبیل را با دستگاههای کوچک مقیاس تولید کرد؟ قطعا میتوان چنین کاری انجام داد که در برخی قطعات صدق میکند البته قرار نیست کارخانه اتومبیلسازی را تعطیل کنیم.
🔹در واقع آنچه ممکن است که در کارگاههای کوچک تولید شود را به مردم سپرد و به این ترتیب جهش تولید اتفاق میافتد.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی میرویم
🔸12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخشهای دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمیشود.
🔹آنچه امروز در ایران اجرا میشود، اقتصاد سرمایهداری است نه اسلامی؛ نمیشود همه چیز غرب را پذیرفت و انتظار داشت انسان مولود این نظامات فکری و تربیتی، اسلاممدار باشند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: گرفتار آپارتاید علمی در کشور هستیم
🔸هر حرف تحولی را به بهانههای مختلف سرکوب میکنند؛ آپارتاید علمی در کشور حاکم شده و اجازه تفکر و ارائه طرحهای جدید و بحث و نظر را نمیدهند در حالیکه باید اجازه داد ایدهها گفته و سپس نقد شود.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: تولید کوچک مقیاس موجب ارزانتر شدن کالا هم خواهد شد
🔸کیفیت تولیدات کوچک مقیاس در فرآیند ساخت ماشینآلات باید نظارت و تعیین شود و فناوری هم با بسیج امکانات در سطح ملی به دست میآید ولی برای تولید لوازم مصرفی در اختیار مردم قرار میگیرد.
🔹تولید کوچک مقیاس موجب گرانتر شدن محصولات نخواهد شد چون بعضی هزینههای ثابت تولید کاهش مییابد و حتی محصول ارزانتری هم به دست میآید.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv