پژوهش اِدمُلّاوَند
📜شیخ شاه بالو آملی ##شیخ #آمل #علما http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜شیخ شاه بالو آملی
##شیخ #آمل #علما
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3012
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
قربانی در تاریخ کیش زرتشت.pdf
6.99M
#کتاب #تاریخ #زرتشت
📘دانلود کتابِ
قربانی در تاریخ کیش زرتشت
🔻 این کتاب توسط اندیشمند گرامی، جناب آقای غلامرضا نوادری تألیف شده؛ اسنادی روشن مبنی بر وجود سنّت قربانی در دین زرتشتی و تاریخ ایران باستان ارائه میکند.
#عید_قربان
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#آزادی
تهران- ایرنا- معاون امور بینالملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از آزادی حمید نوری شهروند ایرانی که در سوئد به طور غیرقانونی بازداشت و محاکمه شده بود، خبر داد.
به گزارش ایرنا، کاظم غریبآبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد بهطور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد.
وی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر میبرد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، بهویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.
فرزند حمید نوری: پدرم در آستانه ورود به ایران است
📌مجید نوری، فرزند حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد بهطور غیرقانونی بازداشت شده بود، طی پیامی از آزادی پدرش خبر داد.
نوری در این پیام نوشت:
در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت، مجاهدتهای مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است.
فرزند حمید نوری همچنین نوشت: #شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالیست. قرارما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#امام_خمینی
🟢امام روح الله:
💥همه این نابسامانیهایی که داریم برای این است که اشتباه کردیم. یک نفر صد در صد در خط اسلام برای ریاست جمهوری پیدا کنید ...
#خمینی #انتخابات #اصلح #شهیدجمهور
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
28.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏅 فیلم کامل بیانات ظهر روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدالآوران المپیادهای علمی
۱۴۰۳/۰۳/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
#رهبری
#انتخابات #اصلح #شهیدجمهور
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#تکمیلی
یه نکته داره این ویدئو بالا☝️
ببینید تاکید حضرت آقا بر معیار مبارزه با فساد برای انتخاب #اصلح دقیقا در این جاهاست که نمود پیدا میکنه و در بانکداری و در تسهیلات، وامها و حقوقهای نجومی و...
اما نکته: یکی از دلایل مهمی که این وسط یک سری دلال در تمام صنایع هستن و ازین آشفتگی سود میبرن و سفره قشر فقیر جامعه رو کوچکتر میکنند یک عامل فوق مهم داره: اونم اینه که اکثر مواقع آدمهایی اومدن سر کار که ادامه دهنده همون تفکرات نفرات قبل بواسطه آشنایی یا روابط قبلی بودن. این میشه که شما میبینید مثلا آقای تاج در فدراسیون فوتبال با اون کارنامه ضعیف و خائنانه میاد و دوباره میشه رئیس فدراسیون.
⚠️بنابراین عبور از این معضل بزرگ نیازمند یک #تحول اساسی در رده بالا و میانی دولت هست. و این امر قطعا با روی کار اومدن رئیس جمهوری که خودش بخشی از معضلات بوده و هست قطعا اتفاق نخواهد افتاد.
ما نیاز به یک روحیه جهادی و انقلابی تازه نفس برای #جهش کشورمون از این وضعیت داریم و این امر نیازمند رئیس جمهوری است که کمترین رفاقت و قرابت رو با آدمها و وضعیت موجود داشته باشه و تنها وابستگیش به ولایت و تنها دغدغه اش ملت باشه.
اونوقته که میشه #فساد رو ریشه کن کرد.
✍#احمد_نوایی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3013
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚠️🗳مراقب باشید #معیار_دسته_دو به شما قالب نکنند.
#حتمابخوانید
صحبتهای امروز حضرت آقا اولین سخنرانی ایشون درباره انتخابات این دوره بعد از تایید صلاحیتها و حواشی اخیر بود، از دیشب عده ای از کانال چیها پیش بینی کرده بودن که فردا حضرت رهبری فصل الخطاب خواهند و خواهند گفت که:باید به کسی رای دهیم که "وعده هایش مطابق با کارنامه اش باشد" و ازین دست حرفها. ❌اما این تیر کانالچی ها هم امروز به خطا رفت و حضرت آقا در این خصوص حتی هیچ اشاره غیر مستقیمی هم نکردن. البته مقصود ما از این تحلیل این نیست که کارنامه معیار خوبی برای انتخاب نیست ، اما یک فرد ولایتمدار واقعی، بجای جستجو در سخنان آرشیوی و قدیمی حضرت آقا و #کره_گیری و مصادره به مطلوب کردن بیانات به نفع کاندید موردنظر خودش، سعی میکند مطابق آنچه که رهبر انقلاب در این روزها و باتوجه به شرایط موجود بیان میکنن را رصد و دقیقا مطابق همین معیارها اصلح را انتخاب کند. ❌البته بعید هم نیست که با تقطیع و تفسیر همین صحبتهای امروز آقا هم بتونن یک معیار دلخواه یعنی #کارنامه برای خودشان استخراج کنند. در آخر مهمترین و پرتکرارترین معیارهای حضرت آقا که در همین ایام برای #انتخاب_اصلح به اونها اشاره کردند رو اینجا مینویسم: ●متقید به دین و با ایمان باشه ●بدنبال منافع ملی باشه ●بدنبال استقلال کشور باشه ●اهل مبارزه با فساد باشه ●امیدوار به جوانان و آینده کشور باشه ●آگاه و باکفایت باشه ●معتقد به توانمندی های داخل باشه ⚠️اینها معیارهای اصلی و مدنظر حضرت آقا هستند،مراقب باشید #معیار_دسته_دو به شما قالب نکنند. ✍#احمد_نوایی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3013 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 💥#پژوهش_ادملاوند @edmolavand @sayedhmirmaryam #قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم 📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#حضرت_مسلم #عقیل
#حدیث #روایت
🏴🏴(مِنَ المُومِنینَ رِجال صَدَقُوا ما عاهَدوا عَلیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ)
🏴🏴شیخ صدوق در کتاب «امالی» از ابن عباس روایت میکند
🏴که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسید:
🏴«یَا رَسُولَ اللَّهِ اِنَّکَ لَتُحِبُّ عَقِیلاً قَالَ اِی وَ اللَّهِ اِنِّی لَاُحِبُّهُ حُبَّتَیْنِ حُبّا لَهُ وَ حُبّا لِحُبِ اَبِی طَالِبٍ لَهُ
🏴وَ اِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِی مَحَبَّةِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِینَ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ؛
🏴ای رسول خدا! آیا عقیل را دوست می داری؟ پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود:
🏴آری! به خدا قسم او را به دو جهت دوست می دارم:
🏴یکی به خاطر خودش و دیگری به خاطر محبّت ابو طالب نسبت به او.
🏴بعد فرمود: و به تحقیق که فرزندش در راه محبت و دوستی فرزند تو کشته می شود
🏴پس اشک دیده مؤمنان بر او فرو می ریزد و فرشتگان مقرب [درگاه پروردگار] بر او درود می فرستند.»
🏴سپس اشک از چشمان مبارکش جاری شد، آن قدر که بر سینه اش فرو چکید.
🏴آن گاه دست به سوی آسمان بلند کرد و چنین گفت: «إِلَی اللَّهِ أَشْکُو مَا تَلْقَی عِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی؛
🏴از آنچه پس از من بر سر خاندانم می آید، به خدا شکایت می آورم!».
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام تسلیت باد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
http://mzm22mzm.blogfa.com/post/322
🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#عرفه
🎙#آیت_الله_جوادی_آملی:
«همین #روز_عرفه مرحوم شیخ مفید و دیگران نقل کردند بعضی از بزرگان اصحاب از بالای کوه عرفه که میآمدند تمام این دو چشمشان پُر از اشک بود و سُرخ شده بود از بس گریه کردند،
👈به اینها گفتند چرا این قدر گریه میکنید خدا «أرحم الراحمین» است؟
آنها در جواب گفتند ما هیچ قطرهای از قطرات اشک را برای خودمان نخواستیم فقط برای دوستانمان و شیعیان اهل بیت دعا کردیم.
👈این طور تربیت میشدند؛ چون در روایات ما هست که اگر مشکل دیگری را حلّ کند یا به دیگری دعا کند چندین برابر مشکل خود او حلّ میشود.»
📌درس اخلاق ۱۳۹۵/۶/١٨
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
http://mzm22mzm.blogfa.com/post/325
🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_1861354433.mp3
8.21M
بیحضورت هر چه کردم، زندگی زیبا نشد!
اللّهم عجل لولیک الفرج 💔
#دعای_عهد
#آیت_الله_جوادی_آملی:
«روز عرفه روز #دعا و #نيايش است. روايات فراوانی درباره اعمال روز عرفه و هنگام وقوف در عرفات، به ويژه كيفيت دعا در آن موقف نقل شده كه بخشی از آن ها در خصوص دعاهای آن روز، و بخشی نيز در اهتمام و ترغيب به دعا كردن به ديگران است، به گونه ای كه برخی شاگردان اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم) قسمت مهم همّت خويش را در آن سرزمين كه دعاها در آن مستجاب است، صرف دعا برای غير می كردند.»
📗کتاب جرعه ای از صهبای حج صفحه٢٣٨
#عرفه
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ⚪️▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸
🌸✨امروز دست های خود را به سوی
⚪️✨آن بی نیاز بــــالا مــی بــریــم
🌸✨و پیوسته دعا می کنیم:
🌸✨خدایا! غروب این روز را
⚪️✨با غروب گناهانمان یکی گردان
🌸✨خدایا ؛ از تو میخواهم هرچه
⚪️✨امام حسین (ع) در دعای عارفانه ی
🌸✨عرفه و عید قربان طلبیده است را به
⚪️✨دوستان و عزیزانم هدیه دهی
🌸✨الــــهــــی آمــــیـــــن🤲
🌸💫تــقـــدیـــم بــا بــهــتــریــن آرزوهــا
⚪️💫عــــــــرفـــــــه مــــــبـــــارکـــــــــ
http://mzm22mzm.blogfa.com/post/325
🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#روایت #نبوی از #پدرِ #امامزاده #ناصرالحق #آمل
علی بن حسن بن علی بن #عمرالاشرف
🌱🌹
📘#کتاب البرهان فی تفسیر القرآن
ج ۳، ص ۳۴۲
#پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
مؤمن خوشدل و بزرگوار است،
و فاجر حيله گر و فرومايه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_5431458597.pdf
1.82M
📄متن دعای عرفه به صورت زیبا و خوانا با ترجمه ساده و زیرنویسی شده
#دعای_عرفه
خدا به همه کسانی که برای این فایل زحمت کشیده اند خیر دنیا و آخرت عنایت کند.
التماس دعا
#عرفه
#امام_زمان
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌊خطر فرهنگی برگرداندن کلمه”اوو”
مازندرانی به”آب” فارسی
✍به قلم:
#هوشنگعلیزاده
نویسنده کتاب #شاهانجیلیروستایقصههایما
📎آدرس یادداشت در پایگاه خبری #اخبارسوادکوه؛
https://akhbarsavadkooh.ir/?p=21512
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3015
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘خطر فرهنگی برگرداندن کلمه”اوو” مازندرانی به”آب” فارسی
#آب #اوو
🖋به قلم: هوشنگ علیزاده
📎#نویسنده کتاب «شاهانجیلی روستای قصههای ما»
📌با مفهوم” نامها” به هویت فرهنگی می رسیم و برگرداندن کلمه”اوو” مازندرانی به”آب” فارسی دارای خطرات فرهنگی و زبانی است.
📝به گزارش پایگاه خبری اخبار سوادکوه، هر کسی نامی دارد، هر چیزی ،هر مکانی ،هر اثری ،هر هنری و خلاصه همه مخلوقات و موجودات عالم نامی برای خودشان دارند و با نام خودشان شناخته میشوند.
💠نامها بر اساس شرایط محیطی ،فیزیکی ،جغرافیایی ،زبان ،تاریخی ،مذهبی ،شخصیت ،رفتار و عملکرد انتخاب میگردند.
👈نامها میراثی از گذشتهاند و هویت تاریخی دارند ،نامها شالودهاند، اساس شکل گیری اند نامها بنیاد فرهنگها هستند، انرژی میبخشند ،روحیه میدهند ،جان میدهند ،جان میگیرند.
👈نامها یک کلمهاند اما دنیایی از معانی را در خود ذخیره دارند، با ذکر نام هر چیز هویت آن مشخص میگردد.
👈با دانستن نام روانشناسی صورت میگیردو باحدس و گمان میتوان به ذاتش پی برد .نامها اتحاد ایجاد میکنند، دوستی و محبت میآورند ،آرامش میبخشند .
👈نام خدا بزرگترین ،موثرترین و انرژی بخشترین نامهاست که بعد از آن نام کتاب خدا قرآن و نام رسول خدا حضرت محمد صلی الله از نامهایی هستند که همگان در هر لحظه و در هر زمان از آنان یاد کرده و از عظمت نامشان انرژی میگیرند و استمداد میطلبند.
نامشان نشان دهنده عمق وجودی آنان است تنها با یک کلمه بر زبان آوردن نام خدا آفرینش زمین و آسمانها ،دنیا و عقبا در ذهن متبادر میشود .
👈در جامعهای که در آن زندگی میکنیم و کسب و کار داریم به ناچار به ارتباطات اجتماعی نیاز داریم تا عواطف، احساسات ،تامین نیازهای روحی وروانی وتبادل اطلاعات را برآورده و در اختیار یکدیگر قرار دهیم .برای تبادل ،تعامل و تقابل نیاز به گفتگوهایی است که در آن نامها به وفور بیان میشوند.
از نامهای انسانها تا جمادات و نباتات گرفته تا نامهای تخصصی و نوظهور که هر روزه به مکالماتمان اضافه میگردند.
#واژگان
👈در کشورمان ،فرهنگسرای زبان فارسی ،نامگذاری فارسی واژههای موجود و وارداتی از زبانهای بیگانه را عهدهدار است و از این طریق از آسیب رسیدن به زبان فارسی مراقبت میکند، با این حال چه بسا که واژههای غیرفارسی زیادی همچنان در زبان فارسی وجود دارند و در مکالمات و مکاتبات رسمی و غیر رسمی از آن استفاده میشود. غیرت و غرور ایرانیان همواره از وجود واژههای بیگانه گله دارد و همگان خود را موظف میدانند تا از واژههای اصیل فارسی ایرانی استفاده نمایند که این اصل فرهنگ است و موجب عزت و سرافرازی ایرانیان و فارسی زبانان میگردد.
📌زبان فارسی مهمترین اصالت فرهنگی ایرانیان است که با واژههای شیوا ،شیرین وبا عظمت ،پرمعنی ودارای مفاهیم نشات گرفته از عزت و مردانگی و شجاعت است .
#مازنی #واژگان #اصطلاحات #اوو #آب
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
🌸تعصب مردم کشورمان به پایبندی به زبان فارسی مثال زدنی است و همگان همواره در تلاش هستند تادرمحاورهها ،مکالمهها و مکاتباتشان از زبان مادری ملی خودشان استفاده کنند .
👈در میان زبان اصلی کشورمان چندین زبان قومی و منطقهای وجود دارد که از اصالت و قدمت دیرینه برخوردار است،درمیان مناطق مختلف کشور عزیزمان ، مازندران غیور و عزتمند نیز یکی از مناطق آن است که زبان مازندرانی در آن جریان دارد. مازنیهای متعصب به فرهنگ بومی به ویژه زبان مازندرانی ،همانند مردم دیگر قبایل کشورمان به استفاده از زبان مازندرانی افتخار کرده وبا تعصب و غیرت فرهنگیشان در هر نقطه از ایران و جهان که حضور داشته باشند به زبان شیرین مازندرانی گفتگو میکنند. این زبان در مناطق مختلف مازندران با گویشهای متفاوتی در جریان است .
📌از آنجا که زبان رسمی کشور در مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی جریان دارد موجب گردیده است که عدهای خودخواسته از زبان محلی و مادریشان فاصله بگیرند ،آنان لهجه ،گویش و زبان مازندرانی را مانعی جهت پیشرفت خود و فرزندانشان درسطح جامعه میدانند ،از این رو از زبان مازندرانی رویگردان شدهاند، اما اغلب هموطنان مازنی اصرار بر حفظ زبان بومی خود داشته و حتی در ترویج آن نیز تلاش میکنندوباور دارندکه برای صیانت کامل از فرهنگ زبان مازندرانی تلاش گروهی و همگانی نیاز است.
🖊هدف از نگارش این یادداشت و اشاره آغازین نگارش به “نامها” ،پرداختن بسیار اجمالی به نام مکانهای مختلف در مازندران است که گاهاً شاهد نامگذاری به زبان فارسی در بعضی از آبادیها و روستاها و مناطق هستیم که با فرهنگ اصیل مازندرانی در تقابل و حتی در شأن و شخصیت آن مکانها نمیباشد. اسامی تغییر یافته از زبان مازندرانی به زبان فارسی ،کاملاً معنی خود را از دست داده و حتی به فارسی هم هیچ مفهومی برای آنان نمی توان یافت .
✍در این مقال کوتاه فقط به ذکر چند نمونه که نامشان از” اوو “(آب) ریشه گرفته است اکتفا نموده تا دلسوزان فرهنگی استان راهکارهای مناسب را جهت ریشه یابی نامگذاری مناطق و برگرداندن اسامی تغییر یافته از زبان فارسی به اصل نام مازندرانی شان رابیابند.
🔹#آب کلمهای مقدس که بدون آن زندگی و حیات در این دنیا ممکن نخواهد بود، در زبان شیرین مازندرانی این کلمه را “اوو” تلفظ میکنند.” اوو ” قداست و پاکی خود را در اختیار حیات بشر قرار داده است .
👈نکته اول اینکه تعهد و مسئولیت ما در حفظ نام بزرگ ” اوو ” بسیار سنگین است تا هم از آن به بزرگی و شفافیت و جانبخش یاد کنیم و هم از نامش برای ابهت بخشیدن به مکانها استفاده کنیم .
👈نکته دوم استفاده از انرژی آب در بکارگیری تکنولوژی و فناوری در دوران قدیم که بسیار رواج داشته است و رفاه زندگی به طور کامل به وجود این مایع هستی بخش وابسته بود، از جمله این تکنولوژیها استفاده از انرژی آب برای تبدیل گندم به آرد بوده است که به وفور در مازندران مورد استفاده قرار میگرفت .
👈بومیهای ساکن در مناطق مازندران با این تکنولوژی وبا ابداع “اوو دَنگِ سَر”شرایط سخت زندگی را برای خود آسانتر کرده بودند ،در یک نقطه از آبادی و یا روستا این تاسیسات را بنا کرده و همه مردم گندمهایشان را برای آرد کردن به این نقطه انتقال میدادند، از این روی این مکان در آبادی” اوو دَنگِ سَر ” به معنی جایی که با استفاده از انرژی آب گندم را آرد میکنند نام گرفت.
👈توجه به معنی مکان مقدس و پربرکت ” اوو دَنگِ سَر ” غرور آفرین است و همچنان در جاهایی که بقایای این اثر بزرگ در آبادی وجود داشته باشد اهالی با افتخار اودَنگِ سَر را به نسل جدید معرفی کرده و از مزایای آن میگویند. حال تصور کنید این مکان با این نام مقدس در بعضی از نقاط مازندران با نصب تابلویی بزرگ به “آب دنگ سر” تغییر نام یافته و معرفی میگردد . دراین کلمه ترکیبی آب معنی مشخص و شناخته شده دارد ولی دنگ سر رابرای یک ناآشنا چگونه معرفی میکنیم ؟
#مازنی #واژگان #اصطلاحات #اوو #آب
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
👈واژه ی دَنگِ سَر که بومی است چگونه به یک واژه ترکیبی اضافه میگردد که آن واژه نصف معنی مازندرانی داشته باشد و نصف دیگر معنی فارسی ؟با واژه “اوو دَنگِ سَر” ،فهماندن معنی و فلسفه آن به یک غیر مازندرانی خیلی راحتتر به نظر رسیده و نشان از فرهنگ غنی آن دارد.
#اوومال #آبمال
📌نام “اوومال” به معنی اثر جریان آب دارای معنی و مفهوم عمیق عبور آب از یک مسیر در گذشته است که اثر(ردّ) آن بجا مانده است، بنابراین تغییر آن به “آبمال “که با کلمه ترکیبی “آب” در زبان فارسی و “مال”به معنی اثر وردّ در زبان مازندرانی به وجود آمده و در این صورت معنی حقیقی و مقدس خود را از دست داده است.
👈اگر قرار باشد که “آب اثر” یا “آب رد” و یا معانی دیگری که تماماً فارسی باشد پیدا کند و روی تابلوها نوشته شود که در این صورت برای کسانی که از این اسم هر روز چند بار استفاده میکنند اهمیتی نخواهد داشت و این در حالی است که از “اوومال” با اقتدار در مکالمات مردم نام برده میشود .
#اووکسَر
📌تقریباً در تمامی نقاط مازندران آبهایی وجود دارند که یا به صورت #چشمه های کوچک و یا روی سطح زمین در جریان هستند که به زبان مازندرانی به آنها “اووکسَر” میگویند. اغلب این آبها مناسب آشامیدن نبوده و بسیاری از مردم برای بر این باورند که با شنا کردن و یا حمام کردن در آن به درمان دردهای استخوانی و عضلانی خود کمک میکنند.
از آنجا که این آبها از دل معادن ،به ویژه معادن گوگرد عبور کرده و در یک نقطه از سطح زمین به بیرون درز میکنند بوی نامطبوعی دارند، شاید وجود عناصر معدنی موجود در آن است که باور به خاصیت درمانی آن را رواج داده است.
در نزد بومیهای منطقه مکانی که “اووکسَر” در آن جریان دارد مکانی مقدس است و باور دارند که این آب و مکان آن مقدس و پاک و مطهر است و در استفاده صحیح از آن و رعایت نکات شرعی و بهداشتی همواره مد نظر است.
👈اووکسر همچنان در بعضی از نقاط به صورت چشمهها ی آبگرم مورد استفاده گردشگران قرار میگیرد، از اقبال بد زبان مازندرانی “آبُکسَر” که تشکیل شده از دو کلمه “آب” به زبان فارسی و “سَر” به زبان مازندرانی یعنی مکان و جا ،معنی واقعی خود را از دست داده است.
👈مکانهای دیگری هم هستند که از کلمه “اوو” درآن مورد غفلت قرارگرفته است مثل:
🔹اوو لوُ ،
🔹اوو بِن،
🔹باریک اوو ،
🔹دِ اوو ،
🔹وا اوو ،
🔹شور اوو ،
🔹اوو پِری
و بعضی اسامی دیگرکه تاکنون یابه فارسی تغییریافته ویا درخطربرگرداندن کلمه “اوو” به “آب”در زبان فارسی می باشند.
👈آنچه که از نظر گذشت ام تعدادی از اماکن برگرفته از منشا “اوو “میباشد که ساکنین بومی روی اماکنی که نوع تاثیر آب بر آن مکان گذاشته است را نامگذاری کردند. اماکن مازندران معمولاً از روی تاثیر و نقش موجودات بر آن ،نام خود را پیدا کردند.
📌علاوه بر”اوو” اسامی دیگری برگرفته ازنام بزرگان و ناموران، قهرمانان، عوامل طبیعی، گیاهان ، حیوانات و غیره نیز بسیار یافت میشود که همگان وظیفه داریم تا این میراث کهن فرهنگی را زنده نگه داریم .
👈فرهنگ استفاده از واژههای مازندرانی به ویژه واژههایی که به مقدسات و اعتقادات و باورهای ما وابسته هستند مورد بیمهری خودمان قرار گرفته است.
استفاده از واژههای اصیل مازندرانی ما را به افتخاراتی میرساند که همگی با نام مازندرانی شناخته شدهاند. خواسته یا ناخواسته اصالت و هویت فرهنگی ما با زبان ارتباط مستقیم دارد، وجود واژه های غیر مازندرانی ما را از هویت و اصالت فرهنگیمان دور نگه خواهد داشت، با اندکی تأمل متوجه خواهیم شد که با معرفی واژههای مازندرانی نه تنها کسر شأنی وجود نخواهد داشت بلکه احساس غرور خواهیم کرد.
#مازنی #واژگان #اصطلاحات #اوو #آب
https://akhbarsavadkooh.ir/?p=21512
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3015
─═༅❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#شجره_نامه #سادات #طباطبایی
1⃣
🟢نسب سادات طباطبایی:
[به قلم سیدروح الله سید علی اکبر کمال فرزند حاج میرزا محمد بن یوسف_بن_حسین_بن_علی_اصغر_بن_قاسم 👈برخی اختلافات در شجره نامه ها است. در حال تکمیل]
#سادات_طباطبایی
#اردستان #زواره #کچومثقال #هندوآباد
#۱امام حسن مجتبی ع
#۲حسن مثنی(۳۷هـ – ۹۷ هـ) (۳پسرو۲دختر)
#۳ابراهیم غمر مدفون در عراق۷۴-۱۴۵(۶پسرو۵دختر)
#۴اسماعیل دیباج مدفون در عراق(۲پسرویک دختر)
#۵ابراهیم طباطبا(۱۱پسرو۲دختر)
#۶احمد رییس(۲پسر)
#۷ابوجعفر محمد
#۸احمد
#۹ابوالحسن محمد شاعر م۳۲۲
#۱۰علی شاعر مدفون در قم طبق نقشه اوقاف
#۱۱طاهر
#۱۲اسحاق(در نسب برخی اسحاق نیست )
#۱۳حمزه
#۱۴ابو_المجد
#۱۵عباد ق۵ خواهرش آمنه
(ظاهراً نسل آیت الله بروجردی اینجا جدا می شود
#۱۶شهاب الدین علی
#۱۷کمال_الدین_حسن ق۶
#۱۸بهاء_الدین_حیدر ق۷ مدفون درزواره
#علی
#حیدر ظاهرا مدفون در شمال میدان معصوم خانی مقابل مسجد کلوان نایین
#محمد میرزا رفیعا م ۱۰۸۰مدفون در تخت فولاد محمد قهپایی نسل شهید مدرس
علی برادر محمد نسل سادات باغملک )
#قاسم فرزند میرزا رفیعا
#۱۰علی
#۹قاسم
#۸علی عسکر
#۷سید_محمد_قاسم
#۶سید_علی_اصغر م۱۲۷۷کاتب مدفون در کچومثقال (۴اولاد)
#۵سید_حسین مدفون در کچو
#۴سید_یوسف مدفون در کچو (۴ پسر و ۳ دختر)
#۳حاج_میرزا_محمدم۱۳۶۱ش از پدری (یک پسر و ۴ دختر)
#حاج_میرزا_علی م۱۳۴۳ش جد مادری (۶پسرو۷دختر)
#۲سید_علی_اکبر کمال الدین م ۱۳۸۸ش (۷پسر و۳دختر)
#۱سید_روح_الله (یک پسر و۲دختر)
#علی_اصغرمدفون در #کچومثقال
از اجداد #طباطبایی_نژاد #سیدطبایی
حاج سید علی اصغر طباطبایی یکی از افراد این خانان است که در برخی فهرستها وکتب تراجم، به نام میر علی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زوارهای آمده؛ وی درآبادی کچومثقال، از توابع شهرستان اردستان، به دنیا آمد. این دانشمند اهل زواره، ازخوشنویسان خط نسخ و نستعلیق در قرن سیزدهم هجری قمری است. وی از سال ۱۲۵۳ تا ۱۲۷۳ ه. ق، کاتب ۳۵ جلد کتاب بوده است.
از آثار خطی علی اصغر بن قاسم طباطبایی کتاب ابواب الجنان است به تألیف محمد رفیع قزوینی، که آن را در اواسط قرن سیزدهم ه . ق، با خط نسخ و نستعلیق نوشت.حاشیه، پاورقی، عنوان و نشان این کتاب شنگرف و به شماره ۹۵۷۷، در کتابخانهمرکزی دانشگاه تهران نگهداری میشود.
از آثار خطی این هنرمند،(علی اصغر بن قاسم طباطبایی) رساله الخاقانیه در پاسخ به پرسشهای فتحعلی شاه قاجار است. در عنوان این رساله آمده است که آن را در شب سه شنبه ۱۵ ربیع الاول سال۱۲۶۶ ه . ق، در کچومثقال نوشت.
شماری از قرآنهایی را که به خط وی نوشته شده،حاج آقا علی فقیهزاده – از نوادگانش – نگاهداری میکرده است.
سید محمد حسین بن میر عبدالباقی خاتون آبادی،مؤلف چندین رساله کلامی در تاریخ تشبهات است. وی رساله میزان الحق را در جواب هانری مارتین اروپائی در زمان فتحعلیشاه قاجار نوشته است. این رساله را میرعلی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زوارهای در تاریخ ۱۲۲۹ ه . ق، به خط خود نگاشته است. این نسخه، ابتدا در تملک عباسقلی سپهر بوده است و سپس ملک الشعرای بهار آن را در اختیار گرفته؛ اکنون نیز به شماره ۵۸۹۷، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است.
📜#اجداد-طباطبایی_کچومثقال
نوشته علی اصغر طباطبایی در آخر کتاب
تمام شد کتاب #شرح_شمسیه بسرعت و استعجال لیلا و نهارا با اشتغال بال و اختلال احوال در ظهر روز شنبه پانزدهم ماه رمضان المبارک ۱۲۴۷ بدست اقل سادات و طلبه سید علی اصغر بن مرحوم مغفور سید قاسم طباطبائی زوارئی الاصل که دوازده سال است ساکن قریه کچوئیه میباشم و بهدایت و امامت مردم مشغولم و صاحب چهار نفر اولاد و بسن چهل و پنج داخلم و در این وقت گندم یکمن یک روپیه است و دوماه است آفتاب نشده و دائما برف میبارد و از سرما و گرسنگی مردم نزدیک بهلاکت رسیده اند تا خدا چه خواهد و چه کند"
پس از این متن، با رنگ قرمز که معلوم است بعدا اضافه نموده است آورده:
"و حال سرخی کتاب که پانزدهم شهر شوال است آفتاب شده و اما گندم سه چهار یک یک ریال است و مردم مشغول شوّاخی میباشند و سه روز بنوروز فیروز مانده است تا ...."
🌿#نسب_خودم
#سید_روح_الله_بن_کمال_سیدعلی_اکبر مدفون در باغ بهشت قم بن_حاج_میرزا_محمد مدفون در باغ بهشت قم بن_یوسف_بن_حسین_بن_علی_اصغر_بن_قاسم_طباطبایی مدفونین در #کچومثقال_اردستان....بهاءالدین حیدر قرن ۷ مدفون در زواره داری بارگاه فرزند کمال الدین حسن...بن محمد ابوالحسن الشاعرق۴بن احمد فتوح الدین بن ابی جعفر بن احمد الرییس بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل دیباج مدفون در عراق بن ابراهیم بن غمر مدفون در عراق بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی ع
@tabaroohnasab
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3016
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#شجره_نامه #سادات #طباطبایی
2⃣
📌زندگی حاج میرزا علی طبایی پدر شهید حجت الاسلام والمسلمین:
حجت الاسلام و المسلمین حاج میرزا علی طبایی در سال ۱۳۱۲ ه . ق، در آبادی کچومثقال دیده به جهان گشود. ایشان دوران نوباوگی را نزد پدر (حاج سید یوسف) و مادر پاک طینتش گذراند. بعد از آنکه هفت بهار از دوران زندگی او سپری گشت، شوق تحصیل وجودش را از دانشهای مقدماتی در محل خود، لبریز ساخت. وی از آن پس، برای کسب علوم دینی و معارف خاندان عصمت و طهارت (ع) به اصفهان عزیمت نمود. سطوح فقه و اصول و دانشهای متداول دیگر را از محضر علمای وقت اصفهان، کسب کرد. ایشان پس از مراجعت به منطقه «کچو مثقال» و «زفرقند»، به فعالیتهای تبلیغی پرداخت. او مردمان این نواحی را با معارف اسلامی، احکام شرعی و موازین دینی آشنا ساخت و مدتی را در شهر اردستان و نقاط یاد شده، به امامت جماعت و مواعظ بلیغ مشغول بود. از جمله کارهای خیر ایشان، یکی احداث یک باب مدرسه ابتدایی در کچومثقال بود؛ – که موقوفاتی هم دارد.- و دیگری تعمیر مدرسه حاج حسین نورالدین، در اردستان. حاج میرزا علی طباطبایی پس از عمری تلاش فرهنگی – تبلیغی، و ترویج شعائر دینی در رجب سال ۱۳۸۳ ه.ق برابر با آذر ۱۳۴۲ ه . ش در سن هفتاد سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت. ایشان را در شهر مقدس قم دفن کردند. از آن بزرگمرد چندین فرزند باقی مانده که بیشتر فرزندان ذکور ایشان به تحصیلات علوم دینی روی آوردهاند و در کسوت روحانیت به خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی مشغولند. از آنجا که حاج میرزا علی طباطبایی در عمل، اخلاق و تقوا انسانی نمونه بود و در منطقه اردستان با فرقه ضالّه بهائیت به مبارزه برخاست، مردمان این سامان پس از سالها که از غروب آن ستاره فروزان میگذرد، زحمات وافر و تلاشهای ارزشمند آن مرد بزرگ را در راه نشر معارف اسلامی و قلع و قمع تبه کیشان تبه ساز و خدمت به مردمان محروم روستاها، از یاد نبردهاند و خود را رهین کوششهای او میدانند.
📌#حاج_سید#علی_اصغر_طباطبایی
یکی از افراد خاندان طباطبایی است که در برخی فهرست ها و کتب تراجم، به نام سید میر علی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زواره ای امده؛ وی در ابادی کچومثقال، از توابع شهرستان اردستان، به دنیا امد. این دانشمند اهل زواره، از خوشنویسان خط نسخ و نستعلیق در قرن سیزدهم هجری قمری است. وی از سال ۱۲۵۳ تا ۱۲۷۳ ه. ق، کاتب ۳۵ جلد کتاب بوده است.[۱] از اثار خطی او کتاب ابواب الجنان است به تالیف محمد رفیع قزوینی، که ان را در اواسط قرن سیزدهم ه. ق، با خط نسخ و نستعلیق نوشت.حاشیه، پاورقی، عنوان و نشان این کتاب شنگرف و به شماره ۹۵۷۷، در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می شود.[۲]
👈از دیگر اثار خطی این هنرمند، رساله الخاقانیه در پاسخ به پرسش های فتحعلیشاه قاجار است. در عنوان این رساله امده است که ان را در شب سه شنبه ۱۵ ربیع الاول سال ۱۲۶۶ ه. ق، در کچومثقال نوشت.[۳] شماری از قران هایی را که به خط وی نوشته شده، حاج اقا علی فقیه زاده - از نوادگانش - نگاهداری می کرده است.
📌سید محمد حسین بن میر عبدالباقی خاتون ابادی،مولف چندین رساله کلامی در تاریخ تشبهات است. وی رساله میزان الحق را در جواب هانری مارتین اروپایی در زمان فتحعلیشاه قاجار نوشته است. این رساله را میرعلی اصغر بن سید قاسم طباطبایی زواره ای در تاریخ ۱۲۲۹ ه. ق، به خط خود نگاشته است. این نسخه، ابتدا در تملک عباسقلی سپهر بوده است و سپس ملک الشعرای بهار ان را در اختیار گرفته؛ کنون نیز به شماره ۵۸۹۷، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است.[۴]
👈مراتب فضل و کمال وی از طریق فرزندش حاج سید حسین و نوه اش حاج سید یوسف استمرار یافت و حاج میرزا علی طباطبایی(ره) از همین نسل شکفت
[۱] اردستان، نگینی بر انگشتر کویر، استاد مرتضی شفیعی اردستانی، نسخه خطی، به شماره ۸۲۹ که در کتابخانه ایت الله مرعشی نگهداری می شود.
[۲] فهرست کتب خطی دانشگاه تهران، محمد تقی دانش پژوه، ج ۱۷، ص ۴۰۹، ۴۱۲ و ۴۱۳.
[۳] اشنایی با احوال و اثار خوشنویسان و خطاطان اردستان، مرتضی شفیعی اردستانی (نسخه خطی).
[۴] فهرست کتب خطی و فارسی و عربی و ترکی مجلس شورای ملی، ابوالحسن حایری، ج ۱۰، بخش چهارم
@tabaroohnasab
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3016
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─